ChristianMatch

Forum

Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 ... 26 27 28 29 30 31 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 12:35
BerichtOnderwerp: Kerk in de buurt

Verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 12:13
BerichtOnderwerp: Kerk in de buurt

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:09
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 11:34
BerichtOnderwerp: 6 Maart Oldebroek Maranathadag (met oa. Norbert Lieth!)

Wat: Maranathadag! (Waaaaauw! Lachende smiley )
Waar: Luctor et Emergo, Mheneweg Noord 1, Oldebroek (Voor iedereen prima te doen dus!) Knipoog smiley
Wanneer: Zaterdag 6 maart, 2010 vanaf 10.00 uur tot +- 16.00 (Betekent dus vrij houden die dag! ) Lachende smiley

Norbert Lieth en Dato Steenhuis zullen spreken over het thema Word wakker - er is toekomst. De familie Eisses (werkzaam voor Middernachtsroep in Uruguay) zal een presentatie geven van het werk op het zendingsveld. Muzikale solozang van Govert Roos Hilly Blok. De algehele leiding is in handen van Teun van Ommen. De muzikale begeleiding op het orgel wordt gedaan door Berend de Wit.

Ps. Natuurlijk is entree gratis, er wordt wel gecollecteerd. En voor de boekenwurmen onder ons, is er een grote boekentafel aanwezig met diverse literatuur Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:10
BerichtOnderwerp: en hoe was jóu dag vandaag?

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:10
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 17:05
BerichtOnderwerp: lenen

Jesaja 55 [2 v.] O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Amos 8 [1 v.] Dat wij de armen voor geld mogen kopen, en den nooddruftige om een paar schoenen; dan zullen wij het kaf van het koren verkopen.

Handelingen 4 [1 v.] Alzo hij een akker had, verkocht dien, en bracht het geld, en legde het aan de voeten der apostelen.

Mattheüs 6 [2 v.] Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;

Jakobus 5 [1 v.] Uw goud en zilver is verroest; en hun roest zal u zijn tot een getuigenis, en zal uw vlees als een vuur verteren; gij hebt schatten vergaderd in de laatste dagen.

Van geld mogen we genieten
Alleen niet op nummer 1

Geld jou zekerheid moet geven
meer geluk en roem

Alleen voor je geld
Zonder Jezus Christus in je hart

Ben je een arme sloeber
Met enorm veel geld

Rijk ben je pas als je de Here in je leven hebt aangenomen
en Hem wil dienen en tot andere tot hulpe mag zijn. Lachende smiley

Hartelijke groet,

Een zuster
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 18:50

Vroeg ging mijn wekker tegen 7.30 uur af maar ging tegen 8.00 uur mn warme hollentje ut... Lekker ontbijten van chrosantje met jam jammie... Dan nog 2 snee brood voor mee... Want ja ging samen met mn zusje en haar kennis naar de Orchiedenhoeve in Luttelgeest... We kwamen tegen 10.30 uur aan... Heel veel kiekjes gemaakt van planten, bloemen, vlinders en orchiedeén echt zo prachtig mooi...Je bent niet uitgekeken je kan zo er weer heen dit is echter voor herhaling vatbaar...Mocht je nog geen uitje hebben bedacht of dat je binnenkort gaat trouwen of anders wat...Dan zeker hier naar toe gaan Coole smiley met zonnebril . Dus dat was mijn dagje voor vandaag nu lekker uitrusten en surfen op internet, wat chatten en muziek luisteren. Lachende smiley Wens jullie allen een fijne avond toe en een gezegende zondag voor alvast... Groetjes, van mij... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 19:46
BerichtOnderwerp: God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde?

God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde?
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of 2004

Brachten de apostelen een “God houdt van u”-evangelie?
Waar lag eigenlijk de nadruk in de evangelieprediking van de apostelen, in het boek Handelingen? Lag de nadruk op Gods liefde, of een liefdevolle relatie met Hem, of was het iets anders waar de apostelen zich op richtten?

Hieronder de verschillende soorten van prediking in het boek Handelingen met daarbij de nadruk die gelegd werd:
1. Pinksteren, Hand. 2:14-39
De nadruk ligt op vergiffenis van zonden door Jezus de Messias. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.
2. Petrus aan de Schone Poort van de tempel, Hand. 3:12-26
De nadruk ligt op vergiffenis van zonden door Jezus de Messias. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.
3. Petrus voor de hogepriester, Hand. 4:8-12
4. Petrus’ tweede verdediging voor de raad, Hand. 5:29-32
Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.
5. Stefanus’ verdediging voor de raad, Hand. 7:1-60
De nadruk ligt op de schuld van de Joden. Er wordt niets gezegd over Gods liefde.
6. Petrus’ boodschap in het huis van Cornelius, Hand. 10:34-43
De nadruk ligt op Jezus de geprofeteerde Messias die zowel oordeel als vergiffenis brengt. Er wordt niets gezegd over Gods liefde.
7. Paulus’ boodschap aan de Joden in de synagoge van Pisidisch Antiochië, Hand. 13:16-41
Paulus verkondigt Jezus de geprofeteerde Messias die gekruisigd werd en opstond. Zijn nadruk ligt op vergiffenis temidden van waarschuwing.
8. Paulus in de Areopagus te Athene, Hand. 17:22-31
De nadruk ligt op de natuur van God en de realiteit van oordeel. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.
9. Paulus’ verdediging voor de Joden in Jeruzalem, Hand. 22:1-21
De nadruk ligt op Paulus’ persoonlijke ontmoeting met Christus, zijn eigen vergeving van zonde, en zijn daarop volgende zending. Er is geen aanbod van een persoonlijke relatie met God of een vermelding van Gods liefde.
10. Paulus’ verdediging voor het Sanhedrin, Hand. 23:1-6
Paulus zegt dat hij terecht staat voor de hoop en opstanding van de doden. Er wordt niets gezegd over Gods liefde.
11. Paulus’ verdediging voor de gouverneur Felix, Hand. 24:10-21
Er wordt niets gezegd over Gods liefde of zelfs maar van vergiffenis.
12. Paulus voor Felix en Drusilla, Hand. 24:24-25
Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een persoonlijke relatie met Hem.
13. Paulus’ verdediging voor koning Agrippa, Hand. 26:1-29
De nadruk ligt op de opstanding van Christus, de profetische vervulling en vergiffenis, en Pau-lus’ verantwoordelijkheid het evangelie te verkondigen. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.

Conclusie: de liefde van God wordt niet éénmaal vermeld in het hele boek Handelingen!

Het gebruik van het woord ‘liefde’
Het probleem is dat wanneer wij vandaag het woord “liefde” gebruiken, en in het bijzonder als wij zeggen “God houdt van u”, dat mensen dan automatisch het volgende horen:

“God houdt van mij. Het maakt voor Hem niet uit wat ik doe, Hij zal mij nooit straffen. Liefde betekent dat ik helemaal wordt geaccepteerd, juist zoals ik ben. Hij houdt van mij precies zoals ik ben en ik hoef niet te veranderen. Hij zal mijn vergissingen (zonden!) over het hoofd zien want Hij is precies zoals een vriendelijke oude grootvader. Hij heeft niets van mij nodig. Het maakt niet uit wat ik doe, het is allemaal goed. Hij is altijd nabij voor als ik hulp nodig heb in een crisissituatie. Hij zal luisteren als ik wil praten, maar verder zal Hij Zich met mijn leven niet bemoeien”

Dit is zover weg van de bijbelse leer over God en Zijn liefde als je maar kan gaan. Vele christenen hebben de leugen geloofd dat ieders grootste behoefte liefde is - maar dat is niet zo. Het is verzoe-ning met God, het verkrijgen van vergiffenis.

God is Liefde

De liefde van God is mooi en zelfs adembenemend wanneer we ze op een juiste manier overdenken. God bezit zo’n enorme capaciteit om lief te hebben dat Hij Zijn geliefde Zoon stuurde opdat Hij zou sterven in de plaats van gevallen, rebelse zondaars (Rom. 5:8). God houdt van de mensen, die van nature niet enkel ver beneden Hem staan, en inferieur aan Zijn karakter, maar die Hem ook haten en Zijn goedheid verachten en Zijn waarheid de rug toekeren (vgl. Joh. 3:19-20; Rom. 1:30; 2:4; 5:10).

Gods liefde is niet enkel mooi, ze is ook diep en complex. Droevig is het dat Gods liefde voor de mens dikwijls zo versimpeld, gebagatelliseerd en mis begrepen word. Een voorbeeld hiervan is een oude bekende slogan in vele christelijke kringen, en die gaat als volgt:

“God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde”.

Veel goedmenende mensen geloven dat deze slogan zowat de beste samenvatting is van Gods posi-tie tegenover elk lid van de gevallen mensheid. Gebaseerd op de woorden van 1 Johannes 4:8 (“God is liefde”) veronderstelt men dat alles wat God doet, elke gedachte die Hij over de mensen heeft, wel liefhebbend moet zijn.

Maar beschouw het idee en de woorden in die bekende slogan, die nergens in de Bijbel wordt ge-vonden, in het licht van sommige woorden die wel in de Schrift staan:

“Gij haat alle werkers der ongerechtigheid” - Psalm 5:6.
“De HEERE proeft de rechtvaardige; maar de goddeloze, en hem, die geweld lief-heeft, haat Zijn ziel” - Psalm 11:5

Deze twee verzen, en vele andere, blijken het idee te bevestigen dat God de zonde en de zondaar haat, in tegenstelling tot de populaire opinie.
En gerichte studie over dit onderwerp in de Bijbel zal onthullen dat Gods haat tegen zowel het slechte individu als zijn goddeloze daden niet genegeerd kunnen worden. En “haat” is niet het eni-ge, noch de sterkste bijbelse term die gebruikt wordt om Gods negatieve gevoelens uit te drukken:

“En Ik zal uw hoogten verderven, en uw zonnebeelden uitroeien, en zal uw dode lichamen op de dode lichamen van uw drekgoden werpen; en Mijn ziel zal van u walgen” - Lev. 26:30
“Die in de hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten” - Psalm 2:4
“En nu, laat Mij toe, dat Mijn hen toorn tegen ontsteke, en hen vertere…” - Ex. 32:10
“Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel…” - Spr. 6:16-19
“Wie de goddeloze rechtvaardigt, en de rechtvaardige verdoemt, zijn de HEERE een gruwel, ja, die beiden” - Spr. 17:15
“God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt. 13 Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en die bereid. 14 En heeft dodelijke wapens voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen” - Psalm 7:12-14
“… u verdoende en u verdelgende; en gij zult uitgerukt worden uit het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven” - Deut. 28:63

God bezit ook duidelijk sterke, negatieve gevoelens, en niet alleen tegen slecht gedrag, maar ook tegen de persoon die het boze beoefent.
Het moet daarom duidelijk zijn dat de afgezaagde frase “God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde” een ernstig ontoereikend begrip verraad over Gods liefde en Zijn globale kijk op de zondi-gende mensheid.

Gods eigenschappen

In tegenstelling tot wat de meesten vandaag doen zou het goed zijn dat wij ons bewust worden van en rekening houden met AL Gods eigenschappen. Velen isoleren Gods liefde, maar negeren Zijn gerechtigheid en oordeel.
De belangrijkste eigenschappen van God zijn Heiligheid, Wijsheid, Liefde, Gerechtigheid, Kracht, … en niet vergeten dat Hij ook een naijverige (jaloerse) God is (Ex. 20:5; Deut. 4:24). Wij moeten daar de liefde niet uit isoleren en b.v. de gerechtigheid negeren, omdat dit ons goed uitkomt.

God is een beloner van de goede maar ook een bestraffer van de kwade. Hij laat de zon opgaan over goe-den en slechten, maar aan de eindstreep wordt de afrekening gemaakt: de hemel of de eeuwige hel. En voor christenen zal de rechterstoel van Christus een maat van beloning schenken, en sommigen zullen verlies lijden (1 Kor. 3:12-17).
Sommigen hebben tot hun eigen dwaasheid en schande de bijbelse leer van de pijnlijke hel willen ontkrachten en zetten daar grote websites over op. Zij zijn “universalisten” geworden en kneden een God die niet straft, maar hoe zullen zij bedrogen uitkomen! Wij moeten God op een gezonde manier vrezen.

Wat te zeggen van Johannes 3:16?

“Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft” - Joh. 3:16

Laten we deze tekst eens in zijn context beschouwen. De Heer spreekt tot Nicodemus, een leraar van de Joden. Vanuit Joods perspectief zijn er slechts twee soorten mensen: de Joden die Gods uit-verkoren volk zijn, en de heidenen die van de wereld zijn. Dit komt zowat overeen met wat christe-nen vandaag zouden zeggen: christenen behoren Jezus toe maar de ongelovigen zijn van de wereld.

Jezus vertelt Nicodemus dat God de wereld (heidenen) zo liefhad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren zou gaan maar het eeuwige leven zou hebben. Wat Jezus hier Nicodemus vertelt is dat God niet enkel de Joodse gelovigen liefheeft maar ook de gelo-vigen uit de heidenen.
Van de naties of de wereld waren de Joden afgezonderd; zie Rom. 11:12, 15; Luk. 12:30, vgl. Matt. 6:32. Maar nu zouden er ook heidenen tot geloof komen en eveneens uit de wereld gaan.

“Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben; maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u” - Joh. 15:19.

Hier zien we dat de gelovigen uit de wereld zijn genomen door Christus en dat de wereld de ware gelovigen haat. Deze wereld laat zich niet verzoenen met Christus. Hier staat dus niet dat de wereld tot geloof komt.
Wat te zeggen over 2 Korinthiërs 5:19?:

“Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd” - 2 Kor. 5:19

De context is hier ook dat God niet ieder individu tot bekering brengt maar slechts de gelovigen. Als allen zouden bekeerd worden en gered, dan zou niemand naar de hel gaan, en dat is in strijd met Gods Woord.

Breng niet een “aardige” God

Jezus stierf aan het kruis om Gods toorn af te wenden van zondaars. Daarom is geloof en bekering in Christus de enige manier om gered te worden van Gods toorn. Redding betekent in eerste instan-tie gered zijn van Gods toorn:

“Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van de toorn” - Rom. 5:9.
“Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij heeft opgewekt uit de doden, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn” - 1 Thess. 1:10.

Het evangelie gaat niet over een “aardige” God die de mensen smeekt om tot Hem te komen, omdat Hij de zondaar liefheeft maar slechts de zonde haat. In tegendeel:

“Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren” - Psalm 5:5.

Zie verder de Schriftplaatsen die hierboven reeds aangehaald werden.
Zulke bijbelse leer is niet in harmonie met de meest populaire christelijke theologie van vandaag, want ze presenteert God niet als een “aardige God” die bij de mensen komt smeken om toch maar tot Hem te komen. De waarheid is dat God Heilig is en dat Hij de zondaar zal straffen.
Maar dat is niet alles. God is ook liefde (1 Joh. 4:8) en daarom zond Hij Zijn Zoon om ons te red-den, zoals we lezen in Joh. 3:16. Laten wij toch het bijbelse evenwicht behouden in onze evangeli-satie.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 09:42

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:12
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 09:18
BerichtOnderwerp: 13 maart stappen in Groningen...

ROBBEDOES873 schreef:
Wie gaat er mee op zaterdag 13 maart stappen in Groningen?
Als je zin hebt laat het dan even weten via het forum...
Hoe meer zielen hoe meer vreugd Lachende smiley

Wat gaan jullie dan doen?

Dan alleen ergens wat drinken.

Optie: Biljarten misschien heb ik nooit gedaan wil ik toch es uitoefenen wie kan mij daarin les in geven? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 09:13
BerichtOnderwerp: 13 maart stappen in Groningen...

DANIEL777 schreef:
heeft ze ook gedaan maar als er dan alleen maar gescheld uit voortkomt Smiley die vol vragen zit

Blijf vriendelijke tegen haar ook al is ze boos.

Ben je boos pluk een roos
Zet hem op je hoed
Dan ben je morgen weer goed Knipoog smiley

<>< Behandel een ander zoals jezelf ook behandeld wil worden <><

Hartelijke groet, Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 januari 2010, 08:47
BerichtOnderwerp: Durf Jij ... ???

Durf Jij ...??

Durf Jij anders te zijn!
Niet alleen in woorden
maar Juist te meer
in daden anders te zijn!

Door niet mee te doen
Met de rest
Durf Jij... ??
Jezelf te zijn !

God ziet je hart aan Knipoog smiley

Durf Jij...??

Uw woord is een lamp voor mijn voet
en een licht voor mijn pad. Psalm 119:105
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 08:14
BerichtOnderwerp: Refo/HV/Bap/Enz. Koningskinderen Hoekje

Lieve broeders en zusters,

Als we deze liederen lezen of zingen dan zegt dit wel hoe God ons liefheeft. Juist in wie we ook zijn met al onze fouten en gebreken.
Mogen we elke keer weer opnieuw beginnen en waarom omdat de Vader des te meer van Zijn kinderen houdt.
Ja de Herder die over Zijn schaapjes wil waken.
Of je nu een bonte, zwarte, wit schaapje bent. Lachende smiley
Ben je gewond door het verleden of is het vers Hij wil al je wonden helen en jou dragen op Zijn sterke schouders. Engeltje smiley

Wens jullie een fijne dag toe.

Hartelijke groet,

Een zuster in Christus,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 08:06

1
Daar ruist langs de wolken een lief'lijke Naam,
die hemel en aarde verenigt tezaam.
Geen naam is er zoeter en beter voor 't hart,
Hij balsemt de wonden en heelt alle smart.
Kent gij, kent gij, die Naam nog niet?
Die Naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied!
2
Die Naam is naar waarheid mijn Jezus ook waard,
want Hij kwam om zalig te maken op aard;
zo lief had Hij zondaars, dat Hij voor hen stierf,
genade bij God door Zijn zoenbloed verwierf.
Kent gij, kent gij die Jezus niet,
die, om ons te redden, de hemel verliet?
3
Eens buigt zich ook alles voor Jezus in t stof,
en d' Engelen zingen voortdurend Zijn lof.
O mochten w'om Jezus verheerlijkt eens staan
dan hieven wij juichend de jubeltoon aan:
Jezus, Jezus, Uw naam zij d'eer,
want Gij zijt der mensen en Engelen Heer!
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 08:01

1
Alzo lief had God de wereld,
alzo lief had God de wereld,
de wereld, de wereld,
God had de wereld lief.
2
Dat Hij aan ons heeft gegeven,
dat Hij aan ons heeft gegeven,
gegeven, gegeven,
Zijn eengeboren Zoon.
3
Opdat 'n ieg'lijk die gelooft,
opdat 'n ieg'lijk die gelooft,
een iegelijk, een iegelijk,
het eeuw'ge leven heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 07:57

LIED 17
1
Als ik maar weet, dat hier mijn weg,
door U, Heer, wordt bereid,
en dat die weg hoe moeilijk ook,
mij nader tot U leidt.
KOOR:
Nader tot U, nader tot U,
nader mijn Heiland tot U;
als ik maar weet, dat alles hier,
mij nader brengt tot U.
2
Als ik maar weet, dat ook voor mij,
de Heer aan 't kruishout stierf;
en dat de Heiland ook voor mij,
een levenskroon verwierf.
3
Als ik maar weet, Uw liefd' 0 Heer,
vertroost mij dag aan dag;
dan juich ik voort, wat ook mijn lot
op aarde wezen mag.
4
Als ik maar weet, ook als op aard'
mij droefheid wacht of kruis,
dat ieder kruis mij nader brengt
bij 't eeuwig Vaderhuis.
KOOR:
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 07:53

LIED 14
1
Wat God in deze tijd zoekt,
dat is een jeugd die strijdt,
die zich met ziel en lichaam,
aan Christus heeft gewijd.
Maar niet in eigen krachten
Zich inspant tot het werk.
God zoekt in deze dagen
een jeugd in Zijn kracht sterk.
2
dat is een jeugd vol vuur,
die aan de Heiland trouw is,
die Hem dient ieder uur.
Die niet slechts met de lippen
Hem Heer en Meester noemt.
God zoekt in deze dagen
een jeugd die in Hem roemt.
3
dat is een jeugd, die blij,
haar leven aan de Heer geeft,
omdat zij wil dat Hij,
die het haar heeft gegeven,
Zijn Koninkrijk slechts bouwt.
God zoekt in deze dagen
een jeugd die Hem vertrouwt.
4
dat is een jeugd die vraagt:
"Wat wilt Gij dat ik doen zal?"
zodat de rest vervaagt.
Heer, neem ons jonge mensen.
Wij geven ons aan U,
maak uit ons in deez' dagen
een jeugd, die strijdt voor U.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 19:23

Heden overleden...de gemeente

"Dit was de aanhef van een rouwbrief, die onlangs door een Engelse predikant aan al zijn gemeenteleden werd toegezonden. Hij heeft met en om zijn gemeente jarenlang geworsteld, in de nette wijk, die hem in zijn stad is toebedeeld.
Hij heeft gepreekt met al de warmte van zijn hart om de gemeente tot de vreugde en de zegen van een echte gemeente van Christus te lokken. Hij heeft gepleit en getuigd op huisbezoek en op de gemeenteavonden. Hij heeft gebeden, met taaie volharding, of zij elkaar toch eens mochten leren vinden als broeders en zusters in een levende gemeenschap met de ene Heere.

Het heeft alles niet mogen baten. Ds. Fox ploegde op de rotsen van een traditioneel, ongeïnteresseerd Christendom, dat als enige prestatie een half gevuld kerkje opbracht, een kille verzameling luisteraars, wier voornaamste beweging bestond in een stijf knikje naar deze en gene, maar vooral niet naar die of die.

Op een morgen, nadat hij weer eens zijn trouwe gebeden voor de gemeente had beëindigd, kwam er plotseling een idee. Ds. Fox nam een vulpen en schreef deze rouwbrief op: “Heden overleed, na een kalm en geduldig gedragen lijden, de gemeente. De rouwdienst zal plaats hebben op zaterdagmiddag a.s. in de kerk, waar gelegenheid is de overledene nog eenmaal te zien.

Vooral deze toevoeging deed het kerkje volstromen. Men vroeg zich af, wat de dominee voorhad. Men was niet gewend dat hij gekke dingen deed. Er moest iets ernstigs achter steken. Werd de kerk afgebroken? Werd de gemeente opgeheven? Onder de kansel stond inderdaad een kist. Ds. Fox besteeg de kansel en hield een korte toespraak. Hij herdacht in sobere woorden de overledene. Zij was aan een toenemende lusteloosheid en zwaarmoedigheid overleden. Dat zij geen pijn voelde had tragisch genoeg haar einde verhaast.

Zo was zij zacht en kalm en in zichzelf gekeerd, als zij sinds jaren was, overleden. Het enige, wat ons overblijft, is haar ziel in de oneindige barmhartigheid van God aanbevelen, aldus besloot Ds. Fox zijn toespraak, waarna hij nog aankondigde, dat er nu gelegenheid was langs de kist te defileren voor een laatste groet. Schuw en bevreemd bleef de gemeente aanvankelijk zitten. Maar Ds. Fox, die ernstig terzijde van de kist was komen staan, wenkte de kerkenraad om de rij te openen. De broeders traden aan en wierpen een voor een laatste blik in de kist waar volgens de dominee, de dode gemeente in lag. Weinige gezichten bleven onbewogen na de blik. Sommigen verbleekten plotseling, anderen schenen verschrokken, of wierpen een vragende of verontwaardigde blik op Ds. Fox, die nog altijd zwijgend, maar met een grote liefde voor de gemeente op zijn gelaat, terzijde stond. Langzaam volgde de gemeente het voorbeeld van de kerkenraad .In een diepere beklemming dan op welke begrafenis dan ook, schoven de gemeenteleden de rij zwijgend uit. Daarna zette iedereen zich weer neer in de bank, de hand voor de ogen. Een vrouw begon gedempt te snikken...In de kist lag een grote spiegel. Wie zichzelf over de dode gemeente boog, zag zichzelf in de ogen...

’s Avonds stonden ze op de stoep bij Ds. Fox: een ouderling en zeven gemeenteleden, waaronder twee vrouwen en twee jongeren. De ouderling, die het woord zou doen, had het er niet gemakkelijk mee. Hij zei:”Dominee... we hebben het allemaal begrepen... Maar we willen, niet meer dood zijn, we willen een levende gemeente van onze Heere zijn. Wilt u ons helpen om dat te worden? En eh... buiten staat de rest van de gemeente. Die hebben ons gestuurd.”

Stel je voor!!!

Treurig! Stel je voor dat jou het volgende overkomt: Op een morgen tijdens een kerkdienst zijn 2000 christenen verrast om 2 mannen te zien, die van hoofd tot voeten in het zwart gehuld zijn en machinegeweren dragen. Een van de mannen roept: "Iedereen, die bereid is om een kogel voor Christus door zijn lichaam te krijgen: blijf staan waar je staat!" Meteen vluchten het koor, de diakenen, en de meeste van de aanwezigen. Van de 2000 blijven er ongeveer 20 staan. De man, die gesproken had, trekt zijn zwarte kleding uit, kijkt naar de prediker en zegt: Oké pastoor, ik heb alle huichelaars ontmaskerd! Nu kunt u met uw dienst beginnen. Ik wens u een mooie dag!

En de beide mannen draaien zich om en vertrekken.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 16:19

Lieve broeders en zusters in Christus,

Ieder koningskind is welkom hier welke verleden je ook hebt.
Jezus Christus zoekt juist de zwakkeren op.

Dit is een hoekje voor serrieuse onderwerpen.

Je mag hier een getuigenis, een lied of tekst, plaatsen Lachende smiley

Een zuster in Christus,

2 Tim. 3:14 t/m 4:5.
Psalm 119: 105
Psalm 121

Laatst aangepast door
ANITA324
op zaterdag 9 januari 2010, 13:14
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 januari 2010, 14:52
BerichtOnderwerp: Welke Bijbel lees jij?

MARISKA601 schreef:
ik gebruik de NBG 1951
Is mij het meest vertrouwd ben er mee groot gebracht.

Van huis uit ben ik ook met NBG groot gebracht en zelf lees ik graag de SV dat is voor mij GOUD waard het kostbaarste geschenk Verliefde smiley .
Door elke dag in je Bijbel te gaan lezen groei je des te meer.
Het is aan jezelf ook om daarin tijd en aandacht voor vrij te maken om je te laten vormen en vullen door onze hemelse Vader heen. Lachende smiley
Want alleen door je werken heen kom je er niet.
Het is wel een harte zaak dat je voor 100% je overgeeft aan Hem.

Want wie die de Here verwachten, putten weer nieuwe kracht !!!

Hartelijke groet,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 00:35
BerichtOnderwerp: nieuwjaarboodschap

JILL658 schreef:
Ik wens een ieder een gezegend , gezond en liefdevol 2010 toe.
Dat een ieder hun hartswensen gegeven zullen worden. Knipoog smiley
Shaloom Jill

Lieve Broeders en zusters in Christus,

Wens jullie allen Gods rijke zegen toe in het nieuwejaar 2010!!!

Hartelijke groet,

Een zuster in Christus,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 18:51
BerichtOnderwerp: God groot maken?

OVERDENKING

Een tekst van David uit Psalm 69:31: "Ik zal Gods Naam prijzen met gezang, en Hem met dankzegging grootmaken.“

David zei: “Ik zal … Hem met dankzegging grootmaken”. Maar hoe kan een mens God “groot” maken?

De woorden “groot maken” kunnen op twee verschillende manieren worden uitgelegd:

1) Het kan betekenen: iets dat klein of onbelangrijk is groter laten lijken dan het in werkelijkheid is. Zoals met een microscoop.

2) Het kan ook betekenen: iets dat klein of onbelangrijk lijkt net zo groot laten zijn als het in werkelijkheid is. Zoals met een telescoop waarmee je het heelal afspeurt.

Er zijn dus twee soorten van ‘grootmaken’: microscopisch grootmaken en telescopisch grootmaken.

Het eerste maakt iets kleins groter dan het in werkelijkheid is. De andere kan alleen maar een indruk proberen te geven van iets dat in werkelijk al heel groot is.

Dus als David zegt: “Ik zal Hem grootmaken”, dan bedoelt hij niet: “Ik zal proberen om een kleine God groter te laten lijken dan dat Hij in werkelijkheid is”. Hij bedoelt: “Ik zal een grote God beginnen te
prijzen en te danken zodat Hij door mij heen net zo groot gaat lijken als Hij in werkelijk is“.

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 31 december 2009, 18:52
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 december 2009, 19:35
BerichtOnderwerp: Neem eens de tijd

neem eens de tijd

neem eens de tijd
en toon je bereid
licht om je heen te verspreiden
zeg dan verblijd
dat Jezus je leidt
ook in het laatste der tijden

strooi maar in 't rond
het brood dat je vond
door al je liefde te delen
en laat de wond
die smart'lijk ontstond
door jouw verzorging weer helen

geef toch je trouw
zoveel als eens jou
voor jouw geluk werd gegeven
spreek: ik aanschouw
de rots waar'k op bouw
dan wordt je leven pas leven
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 12:02
BerichtOnderwerp: Waarom is ongeloof zo verschrikkelijk?

Waarom is ongeloof zo verschrikkelijk?

VOORWOORD

Ongeloof en twijfel wordt in onze dagen door heel wat mensen in de reformatorische kerken goed gepraat. Ze zien het niet als een zonde die vervloekt dient te worden. Nee, het wordt daarentegen soms als hoogmoedig gezien als iemand vrijmoedig getuigt van de hoop die in hem is.

Hoe bestaat het dat de zonde van ongeloof goed gepraat wordt? Hoe is het mogelijk dat ongeloof niet als een gruwelijke, hemeltergende zonde wordt gezien? Hoe is het mogelijk dat ongeloof ingezegend wordt met vrome dooddoeners? Hoe is het zover kunnen komen dat ongelovigen kunnen dopen en in de kerkenraad kunnen zitten?

Natuurlijk kunnen er hierop allerlei tegenvragen gesteld worden. ‘Ja, maar het geloof is toch een gave Gods? Ja, maar er zijn toch ook mensen…?’
Hoe waar en zeker dat ook allemaal is, het mag nooit een excuus zijn om ongeloof goed te praten of te koesteren.

Wanneer we de Bijbel evenwichtig lezen dan wordt duidelijk dat het geloof inderdaad een gave van God is, maar evenzeer wordt duidelijk dat het ongeloof de grootste zonde is die we kunnen bedenken.
Velen blijven, soms tot hun dood, steken in het eerste: ‘Het moet je gegeven worden, hoor!’

Laten we daarom eens een aantal teksten uit onfeilbare Woord van God bekijken die gaan over de zonde van het ongeloof. Hoe kijkt God tegen deze zonde aan? Er zijn vele teksten te noemen. We beperken ons tot deze:

En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben! (Luk. 24:25)

En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege [hun] ongeloof (Hebr. 3:19).

Maar zonder geloof is het onmogelijk [Gode] te behagen (Hebr. 6:11)

En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus (1 Joh. 3:23).

"Die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis, dat God getuigd heeft van Zijn Zoon." (1 Johannes 5:10)

Wanneer u van plan bent om zelfs deze bijbelteksten onderuit te halen met allerlei verontschuldigingen dan kunnen we niets anders bidden dat de Heilige Geest u in deze preek van C.H. Spurgeon zal overtuigen van de zonde van ongeloof. ‘En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven’ (Joh. 16:8,9).

Gebruike de Heere deze aangrijpende preek om u, die niet van plan is om te buigen, te arresteren. Hij geve dat u de wapens van verzet leert inleveren aan de voet van het kruis.

Met liefdevolle groet,
AB

Ongeloof houdt ons buiten de hemel

"Die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis, dat God getuigd heeft van Zijn Zoon." l Johannes 5:10

Als onze Heere Jezus nu op aarde zou zijn, dan zou Hij ongetwijfeld veel mensen tegenkomen voor wie Hij zou bidden: "Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen." Dit is zeker waar van velen die in grote zonde leven, dat zij het onwetend doen, zonder de volle omvang van hun schuld of de ware aard ervan voor Gods aangezicht te beseffen. Het is de plicht van iedere dominee, en trouwens ook van alle christenen, om zonden uit onwetendheid op basis van schriftuurlijke gegevens aan het licht te brengen. We moeten de mensen laten weten wal ze aan het doen zijn en hen nooit in de duisternis laten voortleven. Als ze zonden willen bedrijven, laat hen dan tenminste welen wat ermee gemoeid is, want "de ziel zonder wetenschap is niet goed." Het is niet betamelijk dat iemand in de duisternis doorleeft nu het ware Licht op het mensdom heeft geschenen. Het is waar dat ons getuigenis niet altijd aanvaard zal worden, want de mensen hebben de duisternis liever dan het licht, want hun werken zijn boos. Maar dat verandert niets aan onze plicht. We moeten getuigen van de waarheid zijn en instrumenten in de handen van God om de wereld te overtuigen van de buitengewone verdorvenheid van de zonde.

Over de grote zonde van het niet geloven in de Heere Jezus Christus wordt vaak op een erg lichtvaardige wijze gesproken, alsof het nauwelijks een zonde is. Toch maakt ongelovig zijn op basis van mijn tekst en ook op basis van de strekking van de hele Heilige Schrift, God tot een leugenaar, en wat kan er erger zijn? Ik hoop van harte dat iedere ongelovige zijn ongeloof nu in het ware licht mag zien. Als Gods Geest hem het kwaad van zijn voorbije ongeloof toont, zal hij waarschijnlijk schrikken van zichzelf en ontsteld zijn over zijn misdaad, zodat hij er niet langer mee doorgaat en zich aan het geloof gewonnen geeft. Mijn ziel is begerig, en bezwijkt ook van verlangen, dat de ongelovigen barmhartigheid geschonken mag worden, opdat zij zullen geloven in de Heere Jezus Christus.
Toen het mensdom door de zonde de weg kwijtgeraakt was, was het oneindige goedertierenheid van Gods kant om een weg der zaligheid te bereiden, en oneindige neerbuigendheid om die weg der zaligheid geschikt te maken voor onze verloren staat. Als het een zaligheid was geweest die van werken afhing, dan zou het voor ons onmogelijk zijn. Het zou ons leed verbloemd hebben, maar zou dat niet hebben kunnen verzachten. Door overvloedige goedertierenheid heeft God Jezus Christus als een verzoening voor de zonden voorgesteld. Hij nodigt schuldige mensen om in Hem als het zoenoffer te geloven en in Hem de liefde Gods geopenbaard te zien. Hij nodigt zondaren om naar het eeuwige leven te grijpen door Jezus Christus in geloof als hun Zaligmaker aan te nemen. Welnu, als de mens niet zeer laag en erg verdorven van hart geweest was, dan zou hij bij het horen van het evangelie van vreugde opgesprongen zijn en meteen de waarheid waarvan God getuigt, geloofd hebben. Maar aangezien de mens in het boze ligt, gelooft hij niet in Jezus Christus. Tenzij de Heilige Geest doeltreffend werkt, blijft hij nog in zijn ongeloof, ook al wordt hem Christus verkondigd en al wordt de Gekruisigde aan hem voorgesteld. De mens weigert het getuigenis van God aan te nemen en verwerpt de Verlosser.

Wat ik nu vanmorgen wil doen, is iedereen in zo'n staat te brengen dat hij als in een spiegel naar zichzelf kijkt en duidelijk ziet waar hij mee bezig is. Terwijl hij deze verkondiging hoort, wil ik graag dat hij voelt: "Ja, ik zie wat ik aan het doen ben. Door niet in Jezus te geloven, veracht ik het bloed der verzoening. Ik zeg God midden in Zijn gezicht dat Hij een leugenaar is." Het is altijd goed voor een mens om precies te weten hoe hij ervoor staat. Des te vaker we een sterretje schieten om onze geografische lengte en breedte op de levenszee te bepalen, des te beter. Veel faillissementen ontstaan door onzorgvuldig handelen. In dergelijke gevallen hebben de handelaars geen zin om hun rekeningenboeken te raadplegen en gaan ze door met hun ogen halfopen, in de hoop dat de zaken een keer zullen nemen, wal nooit gebeurt. Het is voor een mens altijd goed om te weten wie hij is, hoe hij is, waar hij is en waar hij heengaat. Ik zou de ongelovigen dringend willen verzoeken om goed naar hun staat te kijken, om te zien hoe God die gadeslaat en om zichzelf te beoordelen, opdat zij niet geoordeeld worden. Als ik op dit moment niet erg toegenegen lijk te spreken, moet u maar niet verbaasd zijn. We kunnen ook zo met zondaren te doen hebben en ze zo vertroosten dat ze zich niet langer schuldig vinden en zich juist als ongelukkige mensen zien, die medelijden verdienen.

Niet al te lang geleden heb ik nog met een beproefde vrouw gesproken en na veel strijd heb ik haar hiermee wakker geschud: "Er is een weg der zaligheid. Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken, en wie in Hem gelooft, zal zalig worden." Ze antwoordde: "Ik kan niet in Hem geloven." Toen zette ik de bajonetaanval in en zei: "Wilt u dan voor het aangezicht van de almachtige God verklaren dat u niet in Hem kunt geloven, wat immers hetzelfde is als te zeggen dat God een leugenaar is? Sta dan op en laat me eens horen wat er in uw hart leeft." Haar antwoord was zeer ernstig: "Ik zou zoiets niet kunnen zeggen." Ik zei haar toen: "Maar dat hebt u eigenlijk al gezegd. Door uw ongeloof zegt u dat al jarenlang en u blijft het in feite zeggen zolang u in uw ongeloof blijft." Toen ze wegging, zei die op de proef gestelde tegen me: "Bedankt dat u me niet hebt willen geruststellen. Ik wilde eerlijk behandeld worden en ik dank God dat u dat gedaan hebt." Uit liefde voor de zielen van hen die niet in Jezus geloven, wil ik hen eerlijk behandelen en hen niet geruststellen. Er is geen vertroosting voor hen die niet geloven. Ik laat ze eerder zien wat hun zonde is, zodat ze beschaamd en schaamrood worden en berouw krijgen over hun verdorven ongeloof. Moge Gods Geest hun laten zien dat "die God niet gelooft. Hem tot een leugenaar heeft gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis, dat God getuigd heeft van Zijn Zoon."

Ten eerste zullen we letten op het onvermogen van de zondaar om te geloven geanalyseerd. Ten tweede op de aard van zijn zonde aan het licht gebracht. Ten derde op de zonde van de ongelovige vervloekt. En ten vierde op zijn lot voorzegd.

1. Het onvermogen van de zondaar om te geloven geanalyseerd.

Eerst het onvermogen van de zondaar om te geloven geanalyseerd. Hij voert aan dat hij niet kan geloven. Hij zegt dit vaak en brengt zo zijn geweten tot rust. Wanneer hij wakkergeschut wordt en ontwaakt, beweert hij dat hij niet in Jezus Christus kan geloven, niet in God kan geloven, en hij hervat zijn dodelijke slaap. Hij haalt de Heilige Schrift aan om zijn verontschuldiging te staven en herinnert ons misschien aan de woorden van de Heere Jezus zelf: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke." Waarop we antwoorden dal de woorden van onze Heere altijd zeer gewichtig voor ons zijn en we niet graag een daarvan zouden willen verdraaien. Maar onze Heere licht Zijn woorden op een andere plaats Zelf toe, als Hij zegt: "Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben." Het onvermogen van de zondaar ligt dus in hemzelf. Omdat hij het niet wil, kan hij het niet. Laat iedere zondaar hiervan verzekerd zijn en laat zijn geweten de waarheid ervan bekrachtigen. Hoor, o ongelovige, u hebt gezegd: "Ik kan niet geloven", maar het is eerlijker als u gezegd had: "Ik wil niet geloven." Dat is het ellendige ervan. Uw ongeloof is uw eigen schuld, niet uw ongeluk. Het is een ziekte, maar het is ook een misdaad. Het is voor u een vreselijke bron van ellende, en terecht, want het is een afschuwelijke belediging van de waarachtige God.

Laat me uw ongeloof eens kritisch analyseren en u laten zien waarom u niet kunt geloven. Het onvermogen van velen van u ligt in het feit dat u helemaal niet over de zaak wilt nadenken. Velen van u geloven niet in de Heere Jezus Christus omdat u niet om uw ziel geeft, noch het belang om behouden te worden inziet. U geeft alle aandacht aan uw zaak. Aan uw vermaak, aan uw zonden. U verbeeldt zich dat er nog tijd genoeg is om aan geestelijke zaken te denken en u vindt ze van secundair belang. Dit is voor een groot deel de oorzaak van het ongeloof. Laat ieder mens die niet in de Bijbel gelooft eens deze vraag beantwoorden: hebt u dat Boek ooit onbevooroordeeld gelezen met de bedoeling om voor uzelf te ontdekken of het al dan niet het Boek van God is? Bent u er ooit voor gaan zitten om het getuigenis te bestuderen, dat het de openbaring van God is? Het gebeurt zelden dat er een ongelovige gevonden wordt die deze vraag met "ja" kan beantwoorden. Zij schelden op wat ze niet begrijpen en veroordelen bij voorbaat al wat ze nooit bestudeerd hebben. Klopt dat?

Velen zeggen echter: "O ja, ik geloof de Bijbel, ik geloof dat het Gods Boek is, ik geloof dat het evangelie Gods evangelie is." Waarom gelooft u dan toch niet in Jezus? Het moet wel zo zijn, dat u denkt dat de boodschap van het evangelie niet belangrijk genoeg is om gehoorzaamd te worden. Op deze manier beschuldigt u God in feite van een leugen, want u vertelt Hem dat uw ziel niet zo kostbaar is als Hij zegt, noch uw staat zo gevaarvol als Hij beweert. U ligt op sterven. De dokter zegt: "Hier hebt u een medicijn dat u van uw ziekte zal genezen. Het is het enige medicijn dat uw leven zal redden. U zult sterven als u het niet inneemt." Stel dat u het medicijn niet inneemt. Dan heb ik gelijk als ik zeg dat u, hoe u het ook wendt of keert, de dokter feitelijk rechtstreeks voor een leugenaar uitmaakt. U zegt niet met zoveel woorden: "Ik hen niet zo ziek als u denkt." U zegt niet: "Ik geloof niet in uw medicijn." Maar door het niet in te willen nemen, zegt u ondubbelzinnig hetzelfde. De dokter zal uw handeling wel begrijpen, ook al zegt u geen woord. En terwijl hij u voor zijn ogen ziet sterven, weet hij best dal het uw eigen schuld is. Door niet naar het bruiloftsfeest te willen komen, zegt u de Heere eigenlijk dat Hij er te veel aandacht aan besteedt. Hij laat de hemel en de aarde van Zijn glorie weergalmen, maar volgens u zijn uw boerderij en uw koopwaar echter veel meer uw aandacht waard. Door op de grote zaligheid geen acht te slaan verklaart u dat u niet in levensgevaar verkeert en dat u niet dringend een Zaligmaker nodig hebt. U zegt dan ook dat de vergeving der zonden, de gunst van God, en goede hoop op de hemel het niet waard zijn om allereerst en boven alles gezocht te worden. Noch is Jezus voor u Degene Die de banier draagt boven tienduizend, noch is Zijn liefde noodzakelijk om u waarlijk gelukkig te maken. Op al deze punten, en op nog vele andere, beschuldigt uw onachtzaamheid de Heere van een leugen.

Een tweede oorzaak voor het onvermogen van de zondaar om te geloven, ligt in het feit dat het evangelie waar is. "Nee", antwoordt u. "dat is precies de reden dat wij het wel zouden geloven." Jazeker, maar wat zegt Jezus in Johannes 8 vers 45? "Maar Mij, omdat Ik u de waarheid zeg, gelooft gij niet." Een eigenaardige reden om een bewering niet te geloven - omdat ze waar is! Toch zijn er duizenden mensen wier vermogen om in een leugen te geloven, enorm groot is, maar hun vermogen om de waarheid te aanvaarden, lijken ze te zijn kwijtgeraakt. Waar godsdienstig bedrog is ontstaan, zijn juist die mensen die vanaf hun jeugd het evangelie gehoord hebben en het niet hebben aanvaard omdat het waar is, onmiddellijk het slachtoffer van deze oplichting geworden. De waarheid paste niet bij hun aard, die onder de heerschappij van de vader der leugenen lag. Nauwelijks werd er echter een doorzichtige leugen onder hun aandacht gebracht of ze sprongen er direct naartoe, als een vis naar een vlieg. De schandalige lichtgelovigheid van het ongeloof verbaast me! Ik kom mensen tegen die zichzelf heel scherpe denkers en filosofen vinden en zij tonen hun verbazing erover dat ik echt kan geloven in de zaken die ik verkondig. Maar zodra ik van hen begrijp wat hun stellige overtuiging is, dan slaat de verbazing over naar mijn kant, en die is duizendmaal groter dan die van hen. Het geloof dat Christus aanneemt, heeft slechts een klein keelgat, vergeleken met die lichtgelovigheid die bijvoorbeeld gelooft in de ontwikkeling van de mens uit protoplasma. Een leugen wilt u wel geloven, maar omdat het evangelie waar is, gelooft u het niet. "U praat ons een slechte aard aan", zegt er iemand. Het is uw ware aard. Sommigen van u vinden het zo gewoon om geen andere leer te aanvaarden dan die overeenstemt met uw bedorven smaak en uw sceptische ideeën, dat u het evangelie niet kunt verdragen omdat het waar is en het daarom als bedorven overkomt. Als we het enigszins zouden snoeien, het zouden kappen en het aan u aanpassen, dan zou u het aanvaarden. Maar wij verzekeren u, in de Naam van de eeuwige God, dat we dit niet zullen doen. Om Gods wil, durven we dit niet te doen, ook niet ter wille van u. Want als we u een ander evangelie zouden prediken, zouden we u alleen maar misleiden.

Er zijn mensen die het evangelie niet aanvaarden, omdat het onder de mensen veracht wordt. Het evangelie wordt door de groten der aarde bespot en door het grootste deel van de mensheid belachelijk gemaakt. Daarom keren lafaards het de rug toe. Als de prinsen en de groten de waarheid zouden aanhangen, dan zit er misschien iets in, maar zijn met allen die in Jezus geloven over het algemeen een armzalig stelletje? Zegt u in feite niet: "Ik kan Gods getuigenis alleen niet geloven, maar ik zou het wel geloven als een geleerde professor of een belangrijke rechtsgeleerde er zijn getuigenis aan toe zou voegen?" Wat zeiden ze in Christus' dagen? "Heeft er iemand van de oversten geloofd?" Met de mening van de oversten werd blijkbaar meer rekening gehouden dan met het getuigenis van de Heilige God. Er is een bepaalde categorie mensen die altijd vraagt: "Is het in de mode?" Er zijn er van een andere categorie, die voorzichtig informeren: "Wat denken de andere mensen in onze winkel ervan?" Zij hechten meer waarde aan het oordeel van mensen dan aan de geschreven verklaring van God. Ze willen hun medemensen wel geloven, die net zo feilbaar zijn als zijzelf, maar in God willen ze niet geloven. Laat me dit eens zeggen: ook al deed u met de mode mee om in God te geloven omdat Zijn getuigenis door de groten der aarde of door velen om u heen verdedigd werd, dan zou dat toch niet betekenen dat u in God gelooft? Het zou in wezen neerkomen op het geloven in het getuigenis van mensen. Zondaar, dit is geen geringe overtreding, om wel geneigd te zijn om het oordeel van uw medemensen maar niet de verklaring van uw God te aanvaarden.

Velen aanvaarden het evangelie niet omdat ze veel te trots zijn om het te geloven. Het evangelie is zeer vernederend. Het zegt tot de zondaar "Wel meneer, u hebt geen verdiensten van uzelf en bovendien hebt u geen macht om in de toekomst verdiensten te verwerven." Hij beweert gematigd te zijn geweest, rein, eerlijk en royaal, maar het evangelie zegt hem: "U hebt Gods wet overtreden en u wordt daarvoor veroordeeld.” Alles wat u gedaan hebt, was slechts uw plicht. Het kan u niet baten om uw gebreken in andere opzichten uit te wissen. "Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle" zegt het Boek dat niet dwalen kan (Jakobus 2:10). Als u behouden wilt worden, zult u als zondaar behouden moeten worden, of anders helemaal niet. Want Christus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering. U zult door de verdienste van een Ander zalig gemaakt moeten worden en van de zonde gereinigd in hel kostbare bloed van Jezus. Uw eigen werken zullen er geen hand in hebben. Het is door genade, pure genade.

Natuurlijk kan een trots mens dat niet geloven. Hij keert het minachtend de rug toe. Waarom kan hij het
niet geloven? Omdat hij het niet wil geloven. Hij is zo trots dat het hem beledigt. Het stuit hem tegen de borst en hij kan daar niet tegen. Velen van u moeten wel toegeven dat u niet op het evangelie gesteld bent, omdat het geen ruimte laat om uw trots op te bergen. Als het tot u zou zeggen: "Neem deel aan de sacramenten" wel, dan zou u morgen gedoopt willen worden en aan de Tafel des Heeren gaan, als dat u zou behouden. En als ik zou mogen preken dat u behouden zou worden, als u op uw blote voelen van dit bedehuis naar Land's End zou lopen, dan zou u vanmiddag nog beginnen, hoe nat het ook is. Als het iets belangrijks was wat u moest doen, dan zou u het doen. Maar omdat u nu niets anders doen kan dan te aanvaarden wat een Ander gedaan heeft, wilt u het niet hebben. Uw afschuwelijke trots is er verantwoordelijk voor dat u de vrije genade verwerpt. Als dit het geheim van uw onvermogen is, stelt het u dan vrij? Maakt het uw overtreding niet nog groter?

Een andere reden dat mensen Gods getuigenis aangaande Jezus niet kunnen geloven, ligt in de heiligheid van het evangelie. Als het evangelie tegen u zou zeggen: "U kunt uw zonden belijden en absolutie verkrijgen, en ga daarna maar weer zondigen", zou dal velen van u niet goed uitkomen? Dat is de godsdienst voor zondige mensen! Denkt u dat er ooit een tijd zal komen dat een dergelijke leer niet langer populair is? Het is een zeer aantrekkelijke godsdienst, die de duivel zelf zou kunnen verzinnen; het toont zijn aanleg om te liegen. Belijd uw zonden aan een priester, betaal een shilling, ontvang absolutie en ga heen en leef zoals u wilt tot de volgende keer. Wrijf de zonde af met een beetje berouw, terwijl u gewoon verder leeft. De menselijke natuur is blij met een dergelijke godsdienst. Maar het evangelie zegt de mens: "U moet uw boze wegen verlaten. Wat meer is, juist uw aard die deze zonden influistert, moet veranderd worden. U moet wederom geboren worden." Het evangelie roept: "Bekeert u." De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de HEERE, zo zal Hij Zich over hem ontfermen. Het evangelie verkondigt Jezus. Die mensen verlost van hun zonde. Maar dat wilt u niet. De onzuiverheid van uw hart maakt het voor u moeilijk in een zuiver evangelie te geloven.

O mensen, ik smeek u, zie op deze waarheid. Wanneer u zegt: "Ik kan niet geloven", komt dat of omdat u te onverschillig bent of omdat uw aard zelf te arglistig en te onzuiver is om de waarheid te aanvaarden. Het zou zeer eenvoudig zijn om te geloven, als deze dingen er niet waren. Vinden de engelen het moeilijk om te geloven? Zouden de reine geesten het moeilijk vinden om te geloven? Nee. Uw zonde ligt aan de basis van uw ongeloof; het is de wortel die deze gal draagt. We kunnen van een verkwister niet verwachten dat hij in de uitnemendheid van besparingen gelooft, of van een verdorven mens dat hij in de genoegens van reinheid gelooft. Lichtzinnige mensen ontkennen zelfs dat er reine mensen bestaan. Wat voor oordeel hebben slechte mensen over de hele mensheid! Waarom denken ze zo slecht van anderen? Omdat ze hen met hun eigen maatstaven oordelen. Als een duif over een landschap vliegt, ziet zij heldere beken en korenvelden. Maar wat ziet een gier als hij boven hetzelfde landschap zweeft? Hier en daar een dood paard, een skelet, of een stuk kadaver. Iedereen kijkt met zijn eigen ogen. Een goddeloos, tot onreinheid geneigd mens kan geen reinheid zien. Christus zei tot de hovaardige Farizeeën: "Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt?" Hun trots stond in de weg. In iedere situatie waarin een mens aangaande de Heere Jezus beweert: "Ik kan niet geloven", zit de moeilijkheid in hemzelf, dus niet in de feiten noch in het getuigenis van die feiten. Er is één verontschuldiging voor ongeloof, slechts één: "Hoe zullen zij in Hem geloven, van Wie zij niet gehoord hebben?" Die verontschuldiging zal de heidenen baten, maar niet u, want u hebt over Jezus gehoord en gelezen, en u kent het evangelie. Dus het enige excuus dat aanvaard kan worden, geldt niet voor u. Van u moet gezegd worden: "Die niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt.”

Vervolg deel 2

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 28 december 2009, 12:03
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 21 december 2009, 18:07
BerichtOnderwerp: wie heeft er gelijk?

Elk mens is weer anders de ene met meer levenservaring dan de ander.
Hoe lang sta je in dit leven en met welke bril kijk je naar je leven?
Doen we dit vanuit onze eigen IK en verder deugt voor geen kant of plaatsen we onszelf buiten en vervangen onze ik naar Jezus.
Zodat Jezus meer en meer centraal mogen gaan staan en Hem op de Ere plek laten geven. Wie of wat ook gelijk mag hebben als we vragen hebben laat het zuivere woord erbij halen de Bijbel want daar staan alle antwoorden in. Als we die dan maar ook erbij willen halen om onze tijd en energie daar in te willen steken want tja dat is iets wat we niet zo snel doen. Want dan hebben we te weinig tijd ervoor en willen we zelf de dingen zelf oplossen en God erbuiten laten. Is dat niet een vorm van een stukje trots of hoogmoed om daar maar niet aan toe te willen geven.
Wees nederig en klein en sta de dingen niet in de weg door ijdelheid van je eigen IK nee neem de stap terug en laat je kneden, vormen en vullen. Engeltje smiley

Wens jullie Gods zegen toe en een gezegende kerstdagen gewenst.

Hartelijke groet,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 12:09
BerichtOnderwerp: HARDE TIJDEN IN HET VOORUITZICHT !!!

Harde tijden in het vooruitzicht

Paul Proctor, 13 mei 2009 NewsWithViews.com

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling en voetnoten door M.V.

Alhoewel Paul Proctor spreekt over toestanden m.b.t. de Verenigde Staten, is de kern van zijn betoog evenzo toepasbaar op toestanden in het “vrije”, “christelijke” Westen in het algemeen. (M.V.)
————————————
Het is tijd dat we ons voorbereiden op harde tijden. En, als u een bijbelgelovige Christusvolgende christen bent, geloof ik dat de komende jaren bijzonder lastig zullen zijn. Ik zeg: “bijbelgelovige Christusvolgende christen” omdat onze gedegenereerde cultuur de bijbelse definitie van het woord “christen” helemaal ontdaan heeft van het collectieve bewustzijn zodat het veel verloren heeft van haar schriftuurlijke betekenis, ook onder velen van de hedendaagse kerkgangers.

De vijanden van Christus zijn duidelijk opgerezen tot een grote macht in dit land en zijn, als ik dit schrijf, bezig met te proberen af te maken wat overblijft van de kerk met het doel ze te vervangen door een god en religie die meer geschikt zijn voor wereldbestuur. Alhoewel zij wel bezig zijn met de vele hoge-schulden megakerken en andere grote gebedshuizen in te palmen en deze om te vormen tot overheidsgesubsidieerde gemeenschapscentra voor geloofsgebaseerde sociale diensten, zullen zij niet succesrijk zijn in het compleet tot zwijgen brengen of elimineren van het ware lichaam van Christus, dat gedwongen wordt hen te verlaten om Gods Woord ongecensureerd te kunnen horen en te verkondigen. Tenzij de Heer Zelf intervenieert om de huidige loop van de gebeurtenissen te wijzigen, zullen zij die vandaag aan de macht zijn heel zeker een tijdje over ons heersen.

Als we de onbijbelse en ongrondwettelijke legislatuur beschouwen die bezig is, lijkt het er meer en meer op dat getrouwe christenen spoedig kunnen aanzien worden als vijanden van de staat, voor geen andere reden dan het Woord van God te hebben geloofd, verkondigd en gehoorzaamd. Niet enkel wordt de kerk aangevallen van buitenaf, ze wordt ook ondermijnd van binnenin door charlatans die ze willen veranderen in iets wat spiritueel meer plooibaar, sociaal nuttig en dialectisch inschikkelijk is.

Ik geloof dat christenen in de komende dagen andermaal zullen opgeroepen worden te kiezen voor wie zij zullen dienen, op manieren die meer vervolging en lijden zullen meebrengen dan we gewoon zijn. Dit zal vereisen dat wij over een geestelijke verziendheid zullen moeten beschikken en een verlangen naar de eeuwige dingen van God bóven de tijdelijke beloningen van deze wereld.

We moeten klaar staan. We moeten vastbesloten zijn. En we moeten versterkt worden, niet door een passioneel patriottisme maar door de Heilige Geest van God en Zijn Woord. Het is niet wij tegen hen - het is een boze en rebelse wereld tegen God, en wij zouden er goed aan doen dit in herinnering te brengen wanneer de duivel aan onze deur komt kloppen om meer tolerantie, diversiteit en eenheid te eisen!

Wij horen ons daarbij niet te wreken - dat is een zaak van de Heer, zoals Hij dat duidelijk zegt in Zijn Woord. Want “allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan” (Matt.26:52).

Wanneer onze Grondwet en de Bill of Rights1 helemaal geweken zijn voor de Nieuwe Wereldorde, is er geen weg meer terug naar de dingen die waren. Tegen de harde dingen in het verschiet zal enkel het Woord van God ons steunen om geestelijk aan te sterken, aan te moedigen en stand te houden.

1 De “bill of rights” is een lijst of opsomming van rechten die belangrijk en essentieel geacht worden door de natie. Het
doel ervan is deze rechten te beschermen tegen inbreuken door de overheid. De term “bill of rights” komt uit Brittannië,
waar het verwijst naar een wetsontwerp dat door het parlement in 1689 werd goedgekeurd. (Wiki).

Zij die de kracht van het Woord kunnen begrijpen en appreciëren weten heel goed waar ik over spreek. De anderen negeren het Woord, tot hun eigen ondergang, want voor hen is het dwaasheid.
Het is beter dat wij ons nu ernstiger met het Woord bezig houden en vooral ter harte nemen, als voorbereiding op een tijd waarin de Bijbel niet meer recht verstaan mag worden, dan geestelijk onwetend en schriftuurlijk ongewapend bevonden te worden wanneer de verleidingen en moeilijkheden toenemen.

“Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en dringt door tot de verdeling van ziel en geest, van gewrichten en merg, en oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart” - Hebreeën 4:12.

E-mail: verhoevenmarc@skynet.be
Homepage: www.verhoevenmarc.be
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 11:46
BerichtOnderwerp: GODS KRACHT WORD VOLBRACHT IN ONZE ZWAKHEID !!!

Gods kracht wordt volbracht in onze zwakheid

Vertaling en voetnoten door M.V.

“Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, omdat zij de verspieders met vrede had ontvangen” (Hebr. 11:31).

“Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï; Isaï verwekte David, de koning; David, de koning, verwekte Salomo bij haar die Uria’s vrouw geweest was” (Matt. 1:5-6).

“U ziet dan nu, dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof. En is Rachab, de hoer, niet op dezelfde manier uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers heeft ontvangen, en hen langs een andere weg heeft laten weggaan? Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood” (Jak. 2:24-26).

Wat zou u ervan denken als uw naam voor altijd geassocieerd zou worden met prostitutie? Rachab woonde op de muur van de stad Jericho. Toen de twee spionnen, gezonden door Jozua, de stad binnenkwamen, verbleven zij in haar huis. Toen de stadsbeambten wisten van hun aanwezigheid, verborg Rachab hen en hielp ze ontsnappen. Als tegenprestatie beloofden de spionnen haar en haar familie te redden wanneer Jericho zou aangevallen worden door de Israëlieten. Later huwde ze met Salomo van de stad Juda. Hun zoon Boaz was de bloedverwant-losser die met Ruth huwde. Hun zoon Obed werd de vader van Isaï (of Jesse) die de vader werd van David, de koning.

Dit plaatst Rachab in de geslachtslijn van Jezus Christus. Toch wordt zij nog altijd Rachab de hoer genoemd. Waarom? Rachab is een toonbeeld van Gods genade. Het goede wat zij deed had eeuwigheidswaarde, en daarvan was zij een voorbeeld voor ons. Het toont aan dat zoiets goeds altijd door Gods genade wordt gewerkt. Wanneer wij zwak zijn, maar gelovig, dan is God sterk door ons.

Daarom zei Jakobus dat echt goede werken altijd gepaard gaan met reddend geloof. Alle werken die wij in eigen kracht doen, bezitten geen eeuwigheidswaarde. Als wedergeboren gelovigen moeten wij dit leren.

“En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de penbaringen niet zou verheffen, is mij een scherpe doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen. Hierover heb ik de Heere driemaal gesmeekt dat hij van mij zou wijken. En Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Het liefst zal ik dus meer in mijn zwakheden roemen, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. Daarom heb ik een behagen in zwakheden, in mishandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig” (2 Kor. 12:7-10)

Er zijn christenen die zeggen dat als wij lijden, er dan zonden moeten zijn in onze levens, of dat we ons buiten Gods wil geplaatst hebben. Wij zullen wel niet genoeg geloof hebben want … we zijn ziek, of werkloos, of erlaten door de huwelijkspartner, of gewond/verminkt geraakt, of verkracht.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe zij die dit geloven de apostel Paulus zouden aanspreken over zijn “doorn in het vlees”1. Waar kwam die kwaal vandaan? Van God. Waarom? Paulus werd veel gegeven, maar om hem ervan te weerhouden trots te worden, zond God hem iets wat hem nederig en onderdanig zou houden. Dit bracht mee dat Paulus zwak was, maar wel bruikbaar voor God. Gods kracht wordt volbracht in onze zwakheid. Paulus zou voor God lang niet zo bruikbaar zijn geweest indien hij niet was vernederd. Dat is ook waar voor ons.

1 Waarschijnlijk had Paulus een pijnlijke oogkwaal. Galaten 4:14-15 geeft dit aan: “En mijn beproeving in mijn lichaam hebt u niet veracht of verafschuwd … Want ik kan van u getuigen, dat u, zo mogelijk, uw ogen zou hebben uitgerukt en aan mij gegeven zou hebben”. En ook Gal. 6:11: “Zie, met wat een grote letters ik u eigenhandig schrijf”.
2

Ziehier wat Charles Spurgeon erover zegt:

“Een eerste kwalificatie om God te dienen met enig succes, en om Gods werk goed en triomfantelijk te doen, is een besef van onze eigen zwakheid. Wanneer de strijder Gods voortgaat in de strijd, sterk in zijn eigen kracht, en daarbij bluft: “Ik weet dat ik zal overwinnen, mijn eigen rechterarm en mijn zwaard zullen mij de overwinning brengen”, is de nederlaag niet veraf. God zal niet verdergaan met die man die in zijn eigen kracht loopt. Hij die op die manier op overwinning rekent, die rekent verkeerd, want het is “niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE der heerscharen”2. Zij die zich in de strijd begeven en prat gaan op hun dapperheid, zullen terugkeren met beslijkte banieren en geschandaliseerde wapenrusting”.
“Zij die God dienen moeten Hem dienen op Zijn manier en in Zijn kracht, of Hij zal nooit hun dienst accepteren. Datgene wat de mens doet, zonder goddelijke kracht, kan God nooit aannemen.
De vruchten van louter de aarde, werpt Hij weg; Hij wil enkel die oogst binnenhalen waarvan het zaad vanuit de hemel gezaaid werd, gewaterd door genade, en gerijpt door de zon van goddelijke liefde. God zal alles laten weglopen wat u hebt, vooraleer Hij het Zijne in u wil brengen; Hij zal eerst uw graanschuur schoonmaken, vooraleer Hij die zal vullen met het fijnste graan. De rivier van God is vol water, maar niet één druppel ervan komt uit aardse bronnen.
God wil niet dat er kracht gebruikt wordt in zijn veldslagen dan de kracht die Hijzelf levert. Betreurt u uw eigen zwakheid? Heb moed, want er moet een bewustzijn van zwakheid zijn vooraleer de Heer u overwinning schenkt. Uw leegheid is slechts de voorbereiding op uw volheid, en uw neerwerping is slechts de voorbereiding op uw verheffing”
- Charles Spurgeon.

Als wij echt reddend geloof bezitten, zullen wij ook vruchtbaar zijn in het Koninkrijk, als wij ons overgeven aan de soevereiniteit van God en het heerschap van Christus in onze zwakheid, terwijl wij niet vertrouwen op onze eigen “kracht”. De Word-Faith mensen zeggen het tegenovergestelde.
Zij zeggen dat elke zwakheid die wij hebben tekenen zijn van ons gebrek aan geloof, terwijl God ons zegt dat wij enkel sterk kunnen zijn in onze zwakheid wanneer Hij door ons werkt.

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 december 2009, 14:48
BerichtOnderwerp: SLAPENDE WACHTERS STA OP !!!!!

Slapende Wachters, sta op!

Oorspr. titel: Asleep on the Watch, Steve Muse
Eastern Regional Watch

Vertaling, voorwoord en voetnoot door M.V. Update 13-4-2009

Voorwoord van vertaler: Wie zijn wachters in bijbelse zin?

Vandaag zijn er veel zogenaamde “christelijke wachters”, maar in feite zijn zij veelal sensationalisten, conspiracisten, complotkraaiers, fantasten, paniekzaaiers, onruststokers, dwaalgeesten, afleiders met niet-relevante en onnutte boodschappen … geestelijk onvolwassen als zij zijn.

Zij zijn erg populair en gretig worden hun sites gelezen. Zij stellen zich op als wachters die “waakzaam” zijn. Hun waakzaamheid richt zich echter niet op de echte geestelijke noden en gevaren, maar op allerlei politiek-maatschappelijke gebeurtenissen en zogenaamd belangrijke tekenen die
echter voor ware christenen, die in de Opname vóór de verdrukking geloven, niet relevant zijn. Zij presenteren hun boodschappen dikwijls met halve waarheden, hele leugens en valse profetie.

Dit zijn niet het soort wachters die wij als voorbeeld dienen te nemen. Zij zijn geen wachters maar wargeesten. Zij kennen Gods Woord niet, noch gehoorzamen zij het, en voor correctie zijn zij niet vatbaar. Dit artikel wil enkel wijzen op de rechtmatige rol van een christelijke wachter. (M.V.)

Mij werd verteld dat in onze tijd de rol van wachter, zoals begrepen
in het Oude Testament, niet meer bestaat; en niet langer nodig
zou zijn omdat wij niet onder de toorn van God staan maar
onder de genade van de Heer Jezus Christus. En als er vandaag
wachters zijn, zo werd mij gezegd, kunnen zij niet op dezelfde
manier verantwoordelijk zijn zoals God van Ezechiël eiste. Als er
vandaag wachters zijn, zoals beschreven in Ezechiël, wie zijn zij
dan? En wie zou in dit wachtersmandaat willen dienen?

De plicht van de wachter: Ezechiël 33

“En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende: 2 Mensenkind! spreek tot de kinderen van uw volk, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en die voor zich tot een wachter stellen; 3 En hij
het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin1, en het volk waarschuwt; 4 En een, die het geluid der bazuin1 hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd. 5 Hij hoorde het geluid van de bazuin1, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich
laat waarschuwen, behoudt zijn ziel. 6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en niet met de bazuin1 blaast, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van de hand van de wachter eisen. 7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen. 8 Als Ik tot de goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult de dood sterven! en gij spreekt niet, om de goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. 9 Maar als gij de goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich daarvan bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd” (Ezechiël 33:1-9)
.

1 Hebr. shofar of sjofar. Strong’s 7782. Zie voor meer uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/Shofar.

Als we nauwkeurig naar Handelingen 20 kijken, dan zien we dat de apostel Paulus dit wachtersmandaat begreep toen hij de opzichters van Efeze waarschuwde met betrekking tot zijn vertrek, nadat hij drie jaar bij hen was geweest. Hier is een duidelijk voorbeeld:

Daarom betuig ik u op de huidige dag dat ik rein ben van het bloed van u allen, 27 want ik heb niet nagelaten u heel de raad van God te verkondigen. 28 Sla dan acht op uzelf en op heel de kudde waarover de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft, om de gemeente van God te weiden, die Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed. 29 Want dit weet ik, dat na mijn vertrek wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen; 30 en dat uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die verkeerde dingen spreken, om de discipelen weg te trekken achter zich aan. 31 Daarom: waak, en bedenk dat ik drie jaar lang, nacht en dag, niet heb opgehouden iedereen onder tranen terecht te wijzen” (Hand. 20:26-31; zie ook Hand. 18:6).

Men zou kunnen opwerpen dat dit een apostolische verantwoordelijkheid was die wij niet op ons moeten toepassen, maar als we naar Hebreeën kijken dan zien we dat de opzieners werden aangespoord om naar de schapen om te zien, over hen te waken en hen te waarschuwen:

“Gehoorzaam uw voorgangers en wees hun onderdanig. Want zij waken over uw zielen omdat zij rekenschap moeten afleggen, opdat zij dat mogen doen met vreugde en niet al zuchtend. Dat heeft immers voor u geen nut” (Hebreeën 13:17).

In Markus 13 zien we dat Jezus spreekt over de komende dingen van de Laatste Dagen. Hij gebood de verantwoordelijken constant te waken over de dingen die komen:

Let op: waak en bid, want u weet niet wanneer het de tijd is. 34 Het zal zijn als bij een mens die een buitenlandse reis maakte: hij verliet zijn huis, gaf zijn knechten volmacht, en gaf aan ieder zijn werk, en gebood de deurwachter te waken. 35 Waak dus! Want u weet niet wanneer de heer van het huis komt, ’s avonds laat of te middernacht of met het hanengekraai of ’s morgens vroeg, 36 opdat hij u niet, als hij plotseling komt, slapende aantreft. 37 En wat Ik tegen u zeg, zeg Ik tegen allen: Waak!” (Markus 13:33-37).

Waarom vraag ik aandacht voor deze dingen, en waarom ben ik er bezorgd over of ieder wel op zijn post op wacht staat voor het Lichaam van Christus?

In overeenstemming met wat Paulus zegt in Handelingen 20:28-31 zijn er doorheen de eeuwen, tot op vandaag, vele wrede wolven geweest, die de kudde binnendringen, en die ook binnenin de kerk opstaan om te verleiden, te bedriegen en de schapen te stelen voor zichzelf. Ik zou willen dat dit geen verrassing zou zijn voor velen, maar helaas, het moet gezegd worden dat dit de toestand is in heel veel kerken vandaag.

Ik zal even getuigen van mijn eigen ervaring. De laatste 10 jaar heb ik tientallen kerken bezocht die een “open deur politiek” voerden - zij accepteren welke doctrine of welke nieuwe leer maar ook die door hun deur komt. In tegenstelling tot de woorden van Paulus in Efeziërs 4, over hen die zouden moeten waken en de heiligen moeten uitrusten, om hen tot maturiteit te brengen, niet weg en weer geslingerd door elke wind van leer, hebben zij in feite vrijwillig hun zeilen opgetrokken waardoor elke wind hen kon meevoeren waar die wilde. Ik heb er velen in leiderschap gezien, zoals pastors, ouderlingen of opzieners, die er geen notie van hebben wat er door hun deuren tot hen is gekomen, of wat er nog zal komen met het oog op de wederkomst van onze Heer Jezus Christus. Niemand bewaakt de kudde terwijl de wolf stilletjes rondsluipt, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.

Terwijl ik mij afvroeg wat er gebeurd is met hen die geroepen zijn om over de kudde te waken, in wat voor toestand zij beland zijn, dacht ik aan een klein “Mother Goose” kinderrijmpje over “Little
Boy Blue” en hoe geschikt dit eigenlijk is voor de hedendaagse kerken:

Kleine jongen Blue, kom, blaas je hoorn.
De schapen lopen het veld op, de koe is in het koren.
Waar is de jongen die voor de schapen zorgt?
“Hij ligt onder de hooimijt, vast in slaap”.
Wil je hem wakker maken? “Nee, niet ik;
want als ik dat doe, zal hij zeker schreeuwen”.

Iemand, alstublieft, waak toch als wachter! Ik zou liever droefheid en verdriet zien, tot tranens toe, om ons tot berouw te brengen, dan dat de kerken verder geïnfiltreerd worden en opgaan in het New Age occultisme, de valse leringen, ketterijen, filosofieën van mensen en leringen van demonen, terwijl de wachters slapen.

Ik heb er al eerder over geschreven, en zopas gebeurde het opnieuw. Mij werd gevraagd welke kerk ik zou aanbevelen voor een nieuwe gelovige. Als christen, al meer dan 30 jaar, en nadat ik tientallen kerken in de streek heb bezocht, zou ik niet weten naar welke kerk ik deze nieuweling zou kunnen sturen zonder te weten dat hij op een of andere manier zal opgezadeld worden met de huidige trends van bedrog die door het Lichaam van Christus razen. Dit is te wijten aan het gebrek aan onderscheidingsvermogen bij de wachters die slapen.

Steven Mitchell schrijft in zijn artikel “Watchman Arise” (“Wachter sta op”):

“Vermits God deze bediening doorheen de Bijbel dikwijls vernoemt, en met grote duidelijkheid, doen wij er goed aan erover te lezen, er aandacht aan te besteden en ervan te leren om mannen en vrouwen te zijn met deze houding voor de kerk vandaag. Alhoewel wij vandaag
niet onder de bedreiging liggen van fysieke invasies, en niet leven in letterlijk ommuurde vestingen, zoeken Satan en zijn werkers de kerk te belegeren en te vernietigen door valse leringen en goddeloze filosofieën.
Hij tracht ons te leiden in valse aanbiddingsvormen en onbijbelse leringen die vermomd zijn als waarheid. Hij heeft een goed uitgewerkte aanslag op Gods volk beraamd en georkestreerd, compleet met bedrieglijke valse
bedienaars en schijnprofeten die niet langer Gods Woord zien als de primaire basis voor ware leer. De kerk ligt beslist onder de aanval en heeft, daarom, beslist en wanhopig, behoefte aan wachters in deze tijd”.

Het meeste van wat ik hier geschreven heb zal hen aanspreken die in het leiderschap zitten maar slapen, of zich niet bewust zijn van de gevaren die er zijn en die in het verschiet liggen. Er zijn ook kerken waarvan ik weet dat de leiders wetens en willens bedrog leren, met weinig bezorgdheid voor de kudde en die zo passen in het plaatje van de Schrift in Handelingen 20.

Ouderlingen, opzieners, herders en wachters, besteed alstublieft aandacht aan deze oproep om te ontwaken en de kudde te waarschuwen voor de gevaren die uw kerken vandaag het hoofd moeten bieden. U bent verantwoordelijk en aansprakelijk wanneer u hen niet waarschuwt!

Hun bloed zal aan uw handen kleven!

Homepage: www.verhoevenmarc.be/index.htm

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 8 december 2009, 14:57
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 december 2009, 13:53
BerichtOnderwerp: Wat gebeurt er met een gelovige als hij sterft?

Wat gebeurt er met een
gelovige als hij sterft
?

Mike Oppenheimer, http://www.letusreason.org/

Vertaling/bewerking en voetnoten door M.V.

Gaat elke gelovige automatisch naar de hemel? De Bijbel zegt ons dat er geen vagevuur bestaat om in te lijden en gereinigd te worden, en er is geen zieleslaap tot aan de opstandingsdag, en er is ook
geen annihilatie1 zoals evolutionisten en Jehovah’s getuigen zeggen.

Engelen tonen aan dat geesten2 kunnen leven en functioneren zonder lichaam, en daarom moet het ontbreken van een lichaam niet als een probleem beschouwd worden. De Transfiguratie wordt in
drie Evangeliën gevonden (Matt. 17:1-8; Mark. 9:2-8; en Luk. 9:28-36).

Zowel Mozes als Elia verschenen levend met Jezus. Mozes was honderden jaren eerder gestorven en toch is Mozes bij bewustzijn.
Elia ging naar de hemel en toch was hij nog steeds levend.

In Lukas 16:19-31, in het verhaal van de rijke man en Lazarus, is het duidelijk dat de rijke man bij bewustzijn is, Lazarus is bij bewustzijn, en Abraham leeft bewust, terwijl zij alle drie gestorven waren. Vóór het Kruis was er een plaats voor de gelovige om er te leven na de dood, en ook na het Kruis is er een plaats om in te leven na de dood. Het Paradijs3 is de hemel en daar gaat elke heilige naartoe na de fysieke dood.

Een gelovige ziet de dood nog steeds als een gevolg van de zonde.
De zielen van de gelovigen zijn door het bloed van Christus volmaakt geheiligd en bij hun dood worden zij onmiddellijk in de heerlijkheid
gebracht, terwijl hun lichamen in hun graven rusten tot aan de opstanding4.

Bij de dood wordt onze geest gescheiden van het lichaam en dan zijn we vrij van zonde en lijden. De dood brengt de gelovige onmiddellijk in Gods aanwezigheid (Hand. 7:595; Fil. 1:236; 2 Kor. 5:6-87; Op.
6:9-118). Zoals de schrijver in Hebreeën 12 weergeeft:

Maar u bent toegetreden tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen, tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen en tot de
geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen” (Hebr. 12:22-23).

Hebreeën 9:27, “zoals het voor de mensen beschikt is, dat zij eenmaal9 moeten sterven”, is het universele principe voor de hele mensheid, maar de dood is niet hetzelfde voor gelovigen als deze is voor ongelovigen.

Als u wedergeboren bent, dan bent u een pelgrim op aarde die onderweg is naar zijn eeuwig huis in de hemel. Onze namen zijn opgeschreven in de hemelen, niet op aarde (Fil. 3:20)10. Wij moeten pelgrimdiscipelen zijn, onze ogen op de eeuwigheid gericht, terwijl onze handen op aarde werken voor Degene die wij op een dag van nabij zullen zien. De ware, heilige pelgrim ziet verder dan de dingen van de aarde (Hebr. 11:16)11 naar zijn echte vaderland, verlangend om bij zijn Redder te zijn
en in de gemeenschap van de heiligen in de hemel.

1 Annihilatie: vernietiging; ophouden te bestaan. Lees “Eeuwige straf (de hel) of annihilatie”:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Eeuwige-Straf.pdf.
2 Hebreeën 1:14.
3 Zie Lukas 23:42-43.
4 Zie hier een schema over de opstanding: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Opstanding.pdf.
5 Hand. 7:59: “En zij stenigden Stefanus, die Jezus aanriep en zei: Heere Jezus, ontvang mijn geest”.
6 Fil. 1:23: “ik [Paulus] heb het verlangen om heen te gaan en met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste”.
7 2 Kor. 5:8: “wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen”.
8 Op: 6:9-10: “zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren … En zij riepen met een luide stem”.
9 Eenmaal: niet meerdere keren zoals de duivelse reïncarnatieleer leert.
10 Fil. 3:20: “Want wij wandelen als burgers van het Rijk der hemelen”.

Ons burgerschap

Tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen en tot de geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen” (Hebreeën 12:23).

Want wij wandelen als burgers van het Rijk der hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus. Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat het gelijkvormig wordt aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen” (Filippenzen 3:20-21).

Er is een opdeling in tweeën: eerst verwacht de hemel onze geest bij de fysieke dood, en daarna is er de komst van onze Heer om onze lichamen op te wekken en verenigd te worden met onze geest12, waardoor we veranderd worden om te zijn zoals het opstandingslichaam van Jezus. Zoals Rom. 8:29-3013 zegt zullen onze lichamen inderdaad gelijkvormig zijn aan het beeld van Gods Zoon.

Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de hoop van de gerechtigheid” (Gal. 5:5).

Deze hoop omvat onze overgang van heiliging naar verheerlijking.
Maar intussen, vóór deze gebeurtenis:

Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen” (2 Kor. 5:1).

Ons overlijden brengt ons naar onze ware bezitting. Paulus was ervan overtuigd dat onze staat na de dood beter is dan onze toestand in het vlees op aarde.

Want het leven is mij Christus en het sterven is mij winst. Maar moet ik blijven leven in het vlees, dan betekent dit voor mij dat ik vruchtbaar werken kan en wat ik verkiezen zal, weet ik niet. Want ik word door deze twee gedrongen: ik heb het verlangen om heen te gaan en met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste” (Filippenzen 1:21-23).

Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. 2 Want wij zuchten ook in deze tent en verlangen ernaar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden, 3 als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden. 4 Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden. 5 Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft. 6 Wij hebben dan altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere, 7 – want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing. 8 Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen” (2 Korinthiërs 5:1-8).

Het lichaam wordt in de grond gestopt en vergaat door de dood, maar God heeft voor ons een ander huis voorbereid, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Als mensen (geen engelen) zullen wij ook een lichaam krijgen om niet enkel een geest te zijn. In onze huidige toestand, in het zwakke en zondige lichaam, verlangen wij om “met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden”. Bij de opstanding zal het sterfelijke door het leven worden verslonden.

Zolang wij in dit sterfelijke lichaam zijn, zijn wij “uitwonend van de Heer”. Inwonen bij de Heer betekent te zijn waar Hij is: in de hemel. Dit is de duidelijkste schriftplaats die ons vertelt dat bij het verlaten van het lichaam (de dood) de gelovige onmiddellijk in Gods tegenwoordigheid komt. Onze redding wordt voleindigd door de opstanding.

Ja, “uit het lichaam uit te wonen” is “bij de Heere in te wonen”. Christus is in de hemel, en als onze aardse tent is achtergelaten zullen wij in de tegenwoordigheid van God zijn. Onze hoop rust op deze belofte.

11 Hebr. 11:16: “Maar nu verlangen zij naar een beter, dat is naar een hemels vaderland”
12 De mens is een trichotomie: geest, ziel en lichaam. De ziel is de samentrekking van geest en lichaam. Bij de opstanding
wordt onze ziel opnieuw gecompleteerd, met dit verschil dat we dan een hemels, onverderfelijk lichaam hebben.
13 Rom. 8:29: “Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren bestemd aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig
te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders”.

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 8 december 2009, 13:54
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 7 december 2009, 17:45
BerichtOnderwerp: Gedichten van Frits Deubel

mijn geloof

ik geloof in de liefde