Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 19:46
|
|
|
God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde? Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of 2004 Brachten de apostelen een “God houdt van u”-evangelie? Waar lag eigenlijk de nadruk in de evangelieprediking van de apostelen, in het boek Handelingen? Lag de nadruk op Gods liefde, of een liefdevolle relatie met Hem, of was het iets anders waar de apostelen zich op richtten?
Hieronder de verschillende soorten van prediking in het boek Handelingen met daarbij de nadruk die gelegd werd: 1. Pinksteren, Hand. 2:14-39 De nadruk ligt op vergiffenis van zonden door Jezus de Messias. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem. 2. Petrus aan de Schone Poort van de tempel, Hand. 3:12-26 De nadruk ligt op vergiffenis van zonden door Jezus de Messias. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem. 3. Petrus voor de hogepriester, Hand. 4:8-12 De nadruk ligt op vergiffenis van zonden door Jezus de Messias. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem. 4. Petrus’ tweede verdediging voor de raad, Hand. 5:29-32 Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem. 5. Stefanus’ verdediging voor de raad, Hand. 7:1-60 De nadruk ligt op de schuld van de Joden. Er wordt niets gezegd over Gods liefde. 6. Petrus’ boodschap in het huis van Cornelius, Hand. 10:34-43 De nadruk ligt op Jezus de geprofeteerde Messias die zowel oordeel als vergiffenis brengt. Er wordt niets gezegd over Gods liefde. 7. Paulus’ boodschap aan de Joden in de synagoge van Pisidisch Antiochië, Hand. 13:16-41 Paulus verkondigt Jezus de geprofeteerde Messias die gekruisigd werd en opstond. Zijn nadruk ligt op vergiffenis temidden van waarschuwing. 8. Paulus in de Areopagus te Athene, Hand. 17:22-31 De nadruk ligt op de natuur van God en de realiteit van oordeel. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem. 9. Paulus’ verdediging voor de Joden in Jeruzalem, Hand. 22:1-21 De nadruk ligt op Paulus’ persoonlijke ontmoeting met Christus, zijn eigen vergeving van zonde, en zijn daarop volgende zending. Er is geen aanbod van een persoonlijke relatie met God of een vermelding van Gods liefde. 10. Paulus’ verdediging voor het Sanhedrin, Hand. 23:1-6 Paulus zegt dat hij terecht staat voor de hoop en opstanding van de doden. Er wordt niets gezegd over Gods liefde. 11. Paulus’ verdediging voor de gouverneur Felix, Hand. 24:10-21 Er wordt niets gezegd over Gods liefde of zelfs maar van vergiffenis. 12. Paulus voor Felix en Drusilla, Hand. 24:24-25 Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een persoonlijke relatie met Hem. 13. Paulus’ verdediging voor koning Agrippa, Hand. 26:1-29 De nadruk ligt op de opstanding van Christus, de profetische vervulling en vergiffenis, en Pau-lus’ verantwoordelijkheid het evangelie te verkondigen. Er wordt niets gezegd over Gods liefde of een relatie met Hem.
Conclusie: de liefde van God wordt niet éénmaal vermeld in het hele boek Handelingen!
Het gebruik van het woord ‘liefde’ Het probleem is dat wanneer wij vandaag het woord “liefde” gebruiken, en in het bijzonder als wij zeggen “God houdt van u”, dat mensen dan automatisch het volgende horen:
“God houdt van mij. Het maakt voor Hem niet uit wat ik doe, Hij zal mij nooit straffen. Liefde betekent dat ik helemaal wordt geaccepteerd, juist zoals ik ben. Hij houdt van mij precies zoals ik ben en ik hoef niet te veranderen. Hij zal mijn vergissingen (zonden!) over het hoofd zien want Hij is precies zoals een vriendelijke oude grootvader. Hij heeft niets van mij nodig. Het maakt niet uit wat ik doe, het is allemaal goed. Hij is altijd nabij voor als ik hulp nodig heb in een crisissituatie. Hij zal luisteren als ik wil praten, maar verder zal Hij Zich met mijn leven niet bemoeien”
Dit is zover weg van de bijbelse leer over God en Zijn liefde als je maar kan gaan. Vele christenen hebben de leugen geloofd dat ieders grootste behoefte liefde is - maar dat is niet zo. Het is verzoe-ning met God, het verkrijgen van vergiffenis.
God is Liefde
De liefde van God is mooi en zelfs adembenemend wanneer we ze op een juiste manier overdenken. God bezit zo’n enorme capaciteit om lief te hebben dat Hij Zijn geliefde Zoon stuurde opdat Hij zou sterven in de plaats van gevallen, rebelse zondaars (Rom. 5:8). God houdt van de mensen, die van nature niet enkel ver beneden Hem staan, en inferieur aan Zijn karakter, maar die Hem ook haten en Zijn goedheid verachten en Zijn waarheid de rug toekeren (vgl. Joh. 3:19-20; Rom. 1:30; 2:4; 5:10).
Gods liefde is niet enkel mooi, ze is ook diep en complex. Droevig is het dat Gods liefde voor de mens dikwijls zo versimpeld, gebagatelliseerd en mis begrepen word. Een voorbeeld hiervan is een oude bekende slogan in vele christelijke kringen, en die gaat als volgt:
“God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde”.
Veel goedmenende mensen geloven dat deze slogan zowat de beste samenvatting is van Gods posi-tie tegenover elk lid van de gevallen mensheid. Gebaseerd op de woorden van 1 Johannes 4:8 (“God is liefde”) veronderstelt men dat alles wat God doet, elke gedachte die Hij over de mensen heeft, wel liefhebbend moet zijn.
Maar beschouw het idee en de woorden in die bekende slogan, die nergens in de Bijbel wordt ge-vonden, in het licht van sommige woorden die wel in de Schrift staan:
“Gij haat alle werkers der ongerechtigheid” - Psalm 5:6. “De HEERE proeft de rechtvaardige; maar de goddeloze, en hem, die geweld lief-heeft, haat Zijn ziel” - Psalm 11:5
Deze twee verzen, en vele andere, blijken het idee te bevestigen dat God de zonde en de zondaar haat, in tegenstelling tot de populaire opinie. En gerichte studie over dit onderwerp in de Bijbel zal onthullen dat Gods haat tegen zowel het slechte individu als zijn goddeloze daden niet genegeerd kunnen worden. En “haat” is niet het eni-ge, noch de sterkste bijbelse term die gebruikt wordt om Gods negatieve gevoelens uit te drukken:
“En Ik zal uw hoogten verderven, en uw zonnebeelden uitroeien, en zal uw dode lichamen op de dode lichamen van uw drekgoden werpen; en Mijn ziel zal van u walgen” - Lev. 26:30 “Die in de hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten” - Psalm 2:4 “En nu, laat Mij toe, dat Mijn hen toorn tegen ontsteke, en hen vertere…” - Ex. 32:10 “Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel…” - Spr. 6:16-19 “Wie de goddeloze rechtvaardigt, en de rechtvaardige verdoemt, zijn de HEERE een gruwel, ja, die beiden” - Spr. 17:15 “God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt. 13 Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en die bereid. 14 En heeft dodelijke wapens voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen” - Psalm 7:12-14 “… u verdoende en u verdelgende; en gij zult uitgerukt worden uit het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven” - Deut. 28:63
God bezit ook duidelijk sterke, negatieve gevoelens, en niet alleen tegen slecht gedrag, maar ook tegen de persoon die het boze beoefent. Het moet daarom duidelijk zijn dat de afgezaagde frase “God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde” een ernstig ontoereikend begrip verraad over Gods liefde en Zijn globale kijk op de zondi-gende mensheid.
Gods eigenschappen
In tegenstelling tot wat de meesten vandaag doen zou het goed zijn dat wij ons bewust worden van en rekening houden met AL Gods eigenschappen. Velen isoleren Gods liefde, maar negeren Zijn gerechtigheid en oordeel. De belangrijkste eigenschappen van God zijn Heiligheid, Wijsheid, Liefde, Gerechtigheid, Kracht, … en niet vergeten dat Hij ook een naijverige (jaloerse) God is (Ex. 20:5; Deut. 4:24). Wij moeten daar de liefde niet uit isoleren en b.v. de gerechtigheid negeren, omdat dit ons goed uitkomt.
God is een beloner van de goede maar ook een bestraffer van de kwade. Hij laat de zon opgaan over goe-den en slechten, maar aan de eindstreep wordt de afrekening gemaakt: de hemel of de eeuwige hel. En voor christenen zal de rechterstoel van Christus een maat van beloning schenken, en sommigen zullen verlies lijden (1 Kor. 3:12-17). Sommigen hebben tot hun eigen dwaasheid en schande de bijbelse leer van de pijnlijke hel willen ontkrachten en zetten daar grote websites over op. Zij zijn “universalisten” geworden en kneden een God die niet straft, maar hoe zullen zij bedrogen uitkomen! Wij moeten God op een gezonde manier vrezen.
Wat te zeggen van Johannes 3:16?
“Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft” - Joh. 3:16
Laten we deze tekst eens in zijn context beschouwen. De Heer spreekt tot Nicodemus, een leraar van de Joden. Vanuit Joods perspectief zijn er slechts twee soorten mensen: de Joden die Gods uit-verkoren volk zijn, en de heidenen die van de wereld zijn. Dit komt zowat overeen met wat christe-nen vandaag zouden zeggen: christenen behoren Jezus toe maar de ongelovigen zijn van de wereld.
Jezus vertelt Nicodemus dat God de wereld (heidenen) zo liefhad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren zou gaan maar het eeuwige leven zou hebben. Wat Jezus hier Nicodemus vertelt is dat God niet enkel de Joodse gelovigen liefheeft maar ook de gelo-vigen uit de heidenen. Van de naties of de wereld waren de Joden afgezonderd; zie Rom. 11:12, 15; Luk. 12:30, vgl. Matt. 6:32. Maar nu zouden er ook heidenen tot geloof komen en eveneens uit de wereld gaan.
“Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben; maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u” - Joh. 15:19.
Hier zien we dat de gelovigen uit de wereld zijn genomen door Christus en dat de wereld de ware gelovigen haat. Deze wereld laat zich niet verzoenen met Christus. Hier staat dus niet dat de wereld tot geloof komt. Wat te zeggen over 2 Korinthiërs 5:19?:
“Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd” - 2 Kor. 5:19
De context is hier ook dat God niet ieder individu tot bekering brengt maar slechts de gelovigen. Als allen zouden bekeerd worden en gered, dan zou niemand naar de hel gaan, en dat is in strijd met Gods Woord.
Breng niet een “aardige” God
Jezus stierf aan het kruis om Gods toorn af te wenden van zondaars. Daarom is geloof en bekering in Christus de enige manier om gered te worden van Gods toorn. Redding betekent in eerste instan-tie gered zijn van Gods toorn:
“Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van de toorn” - Rom. 5:9. “Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij heeft opgewekt uit de doden, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn” - 1 Thess. 1:10.
Het evangelie gaat niet over een “aardige” God die de mensen smeekt om tot Hem te komen, omdat Hij de zondaar liefheeft maar slechts de zonde haat. In tegendeel:
“Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren” - Psalm 5:5.
Zie verder de Schriftplaatsen die hierboven reeds aangehaald werden. Zulke bijbelse leer is niet in harmonie met de meest populaire christelijke theologie van vandaag, want ze presenteert God niet als een “aardige God” die bij de mensen komt smeken om toch maar tot Hem te komen. De waarheid is dat God Heilig is en dat Hij de zondaar zal straffen. Maar dat is niet alles. God is ook liefde (1 Joh. 4:8) en daarom zond Hij Zijn Zoon om ons te red-den, zoals we lezen in Joh. 3:16. Laten wij toch het bijbelse evenwicht behouden in onze evangeli-satie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 20:21
|
|
|
ik ben het hier eigenlijk best wel mee eens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 20:27
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik ben het hier eigenlijk best wel mee eens. |
En ik ook. Mooi en helder artikel, Anita.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 20:31
|
|
|
ANITA324 schreef: | God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde? Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of 2004 Brachten de apostelen een “God houdt van u”-evangelie? Waar lag eigenlijk de nadruk in de evangelieprediking van de apostelen, in het boek Handelingen? Lag de nadruk op Gods liefde, of een liefdevolle relatie met Hem, of was het iets anders waar de apostelen zich op richtten?
(...) ze presenteert God niet als een “aardige God” die bij de mensen komt smeken om toch maar tot Hem te komen. De waarheid is dat God Heilig is en dat Hij de zondaar zal straffen. Maar dat is niet alles. God is ook liefde (1 Joh. 4:8) en daarom zond Hij Zijn Zoon om ons te red-den, zoals we lezen in Joh. 3:16. Laten wij toch het bijbelse evenwicht behouden in onze evangeli-satie. |
Liefde is inderdaad meer dan een knuffelgod! Gelukkig wel. Alleen maar knuffelen wordt een mens niet wijzer van!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 21:04
|
|
|
HENK710 schreef: | Liefde is inderdaad meer dan een knuffelgod! Gelukkig wel. Alleen maar knuffelen wordt een mens niet wijzer van! |
De Brieven van Johannes nog maar eens bestuderen, geliefde broeders en zusters en vergeet vooral De Openbaring van Johannes niet, om van de term knuffelgod voor eens en voor altijd verlost te worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 21:31
|
|
|
Is God Liefde?
Laten wij het eens omdraaien is God een kwade toornige God? Wie wil er een God dienen die alleen maar toornig en boosaardig is? Heeft hij daarom ons geschapen om boos op te zijn? Ik denk dat God mensen maakte naar zijn beeld en gelijkenis met een eigen vrije wil. Zodat wij zelf kunnen kiezen om van God te houden. Zodat wij een liefdesrelatie met de Vader aan kunnen gaan.
Als je kijkt naar de uittocht van Egypte zie je dat je Israellieten vaak boos zijn op God en niet Zijn Wil doen, waardoor God straft. Mozes was degene die steeds pleitte bij de Heer, zelf op een keer toen God iedereen wou doden, gaf Mozes zijn eigen leven aan God. Hij was een middelaar tussen het volk en God. En God deed het niet, Hij liet zich overhalen door Mozes!!!
Wat moest er gebeuren toen er de Tabernakel kwam? De priesters moesten een schuldoffer, verzoeningsoffer brengen en het brandoffer dat altijd moest blijven branden. Om de zonden weg te doen en dat er vergiffenis ontstond, waardoor de mens weer opnieuw kon beginnen. Schuldvrij!
In het oude Testament kun je veel lezen over Jezus die zal komen, om de totale schuld van onze zonden vrij te kopen. Jezus kwam en deed alleen wat Zijn Vader wilde dat Hij deed. Nooit was hij boos op mensen die gezondigd hadden, maar Liefdevol sprak Hij hun aan en zei zondig niet meer. Waardoor deze mensen zelf kozen om Hem te volgen. Dat is Liefde!!! God de Vader`s Liefde!!! Mogen wij dan zomaar doen waar wij zin in hebben en zondigen? Nee, maar als je Papa kent wil je dat ook niet meer doen en als je wel zondigd dan wil je heel gauw vergeving vragen voor datgene wat je verkeerd hebt gedaan. Omdat je niet van Zijn Liefde wil wijken. Deze Papa God die wil ik dienen. Hij heeft ons uitgekozen en niet dat wij Hem hebben uitgekozen. Want voor de grondlegging van de wereld had Hij ons al lief!!!!
Ik kan nog wel veel meer zeggen, maar hier laat ik het maar even bij.
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 13 januari 2010, 21:40
|
|
|
God is Liefde, daar zijn we het, denk ik, met zijn allen wel over eens. Alleen is liefde iets anders dan enkel en alleen lief en aardig zijn. En dat komt wel heel mooi naar voren vanuit het door Anita geplaatste stuk.
Enige kanttekening die daarbij van hieruit te maken is, is wellicht dat bij de teksten gezegd wordt dat schuld en vergeving centraal staan en dat het niet over Gods liefde gaat, terwijl juist de vergeving een zeer liefdevolle daad van God is. Zodoende vind ik de samenvatting aan het eind vooral heel sprekend, want daarin staat dit wel mooi verwoord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 17:41
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hier zijn de vier bijbelgedeeltes over de doop van Jezus:
Een aantal vragen van mijn kant.
Ten eerste, waar staat in deze gedeeltes, dat Johannes Jezus de handen oplegde? Waar staat vermeld, dat Jezus de zonden van de mensen ontving? Waar wordt gerefereerd naar de zondebok???In elke tekst staan twee dingen: Hij ontving de Heilige Geest dmv een duif en Hij zal mensen dopen in de Geest. Als de doop de boodschap had, die jij er in wil leggen, waarom vermeldt de bijbel dit dan niet zelf in dit gedeelte? Als het tot de kern van het geloof zou horen, net zoals de kruisiging, zou toch wel in het moment suprème er vermelding van gemaakt zijn, iets in de trant van: nu heeft Hij onze zonden... Soms kun je ook leren van de Bijbel als het iets niet beschrijft. En de doop van Jezus wordt nergens aangehaald als zijnde een onderdeel van de Verlossing. Wij belijden immers Jezus Christus, die gekruisigd.
Voor Paulus was het kruis genoeg, voor mij ook. Geen verwijzing naar de doop van Jezus, de verlossing is slechts te vinden in het kruis alleen. |
He gelukkig Chat... blijkbaar lezen wij wel dezelfde Bijbel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KATHY142
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 18:22
|
|
|
LISA610 schreef: | Beste Jermaine. Met grote verbazing heb ik de bijdragen gelezen die je vanaf afgelopen zaterdag op het forum hebt gezet. [............................] Kortom: iemand is wel degelijk behouden door zijn geloof in wat Jezus heeft bewerkstelligd aan het kruis. Iedere keer als jij zegt dat dit niet zo is, dan betwist jij iets wat in de Bijbel staat. Het spijt me, maar als jij dan zegt dat jij het ware evangelie verkondigd denk ik maar één ding: het ware evangelie staat beschreven in de Bijbel… en die is duidelijk niet geschreven door Jermaine.. sterker nog Jermaine houdt er een hele eigen uitleg op na, voegt dingen toe die niet in de Bijbel staan en gebruikt zijn eigen evangelie om anderen een schuldgevoel aan te praten en aan te klagen. En voordat jij nu denkt dat ik één van die christenen ben die de Bijbel niet gelezen heeft doe je er wellicht goed aan om mijn andere bijdragen op het forum even te lezen. Ik ken de Bijbel namelijk vrijwel van kaft tot kaft. Hebben we het wel over de normale Bijbel die bij christenen in huis staat. Welke Bijbel jij leest is mij namelijk een groot raadsel…… |
Lisa, Ik kan mij hier helemaal in vinden!!
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op maandag 7 maart 2011, 18:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 18:48
|
|
|
KATHY142 schreef: | Lisa, Ik kan mij hier helemaal in vinden!! |
Mooi zo.. dan lezen wij vast ook dezelfde Bijbel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 19:22
|
|
|
Heidelbergse Catechismus
Zondag 25 Vraag 65: Nu alleen het geloof ons aan Christus en aan al zijn weldaden deel geeft, waar komt dit geloof vandaan? Antwoord: Van de Heilige Geest1, die het geloof in ons hart werkt door de verkondiging van het heilig evangelie2 en het versterkt door het gebruik van de sacramenten3.
1 Joh. 3: 5; 1 Kor. 2: 12; 1 Kor. 12: 3; Ef. 1: 17, 18; Ef. 2:8; Filip. 1:29. 2 Hand. 16: 14; Rom. 10: 17; 1 Petr. 1:23. 3 Matt. 28:19.
Vraag 66: Wat zijn sacramenten?
Antwoord: Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. Deze belofte houdt in dat Hij ons om het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en eeuwig leven uit genade schenkt1.
1 Gen. 17:11; Lev. 6: 25; Deut. 30: 6; Jes. 6: 6, 7; Jes. 54: 9; Ezech. 20: 12; Rom. 4: 11; Hebr. 9: 7, 9; Hebr. 9: 24.
Vraag 67: Hebben het woord en de sacramenten beide als doel ons geloof te wijzen op het offer van Jezus Christus aan het kruis, als de enige grond van ons heil1?
Antwoord: Ja, want de Heilige Geest leert ons in het evangelie en bevestigt ons door de sacramenten, dat ons volkomen heil rust in het enige offer van Christus, dat voor ons aan het kruis gebracht is.
1 Rom. 6:3; Gal. 3:27.
Vraag 68: Hoeveel sacramenten heeft Christus in het nieuwe verbond ingesteld?
Antwoord: Twee, namelijk de heilige doop en het heilig avondmaal.
DE HEILIGE DOOP Zondag 26 Vraag 69: Hoe wordt u in de heilige doop onderwezen en ervan verzekerd, dat het enige offer van Christus aan het kruis u ten goede komt? Antwoord: Christus heeft het waterbad van de doop ingesteld1 en daarbij beloofd, dat ik met zijn bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben2. Dit is even zeker als ik gewassen ben met het water, dat de onreinheid van het lichaam wegneemt.
1 Matt. 28:19. 2 Matt. 3:11; Marc. 1: 4; Marc. 16: 16; Luc. 3: 3; Joh. 1:33; Hand. 2:38; Rom. 6:3, 4; 1 Petr. 3:21.
Vraag 70: Wat betekent dat: met het bloed en de Geest van Christus gewassen te zijn?
Antwoord: Dat wij van God vergeving van de zonden hebben uit genade, om het bloed van Christus, dat Hij in zijn offer aan het kruis voor ons vergoten heeft1. Verder ook, dat wij door de Heilige Geest vernieuwd en tot leden van Christus geheiligd zijn, zodat wij hoe langer hoe meer van de zonde afsterven en godvrezend en onberispelijk leven2.
1 Ezech. 36:25; Zach. 13:1; Hebr. 12: 24; 1 Petr. 1: 2; Openb. 1: 5; Openb. 7: 14. 2 Ezech. 36: 26, 27; Joh. 1: 33; Joh. 3: 5; Rom. 6: 4; 1 Kor. 6: 11; 1 Kor. 12: 13; Kol. 2:11, 12.
Vraag 71: Waar heeft Christus ons beloofd dat Hij ons even zeker met zijn bloed en Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden?
Antwoord: In de instelling van de doop, die zo luidt: Gaat dan heen, maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, Matteüs 28: 19. En:Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden, Marcus 16: 16. Deze belofte wordt herhaald waar de Schrift de doop het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden noemt, Titus 3: 5; Handelingen 22: 16.
Zondag 27 Vraag 72: Is dat waterbad dan de afwassing van de zonden zelf? Antwoord: Nee1, want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigen ons van alle zonden2.
1 Matt. 3:11; Ef. 5: 26; 1 Petr. 3:21. 2 1 Kor. 6: 11; 1 Joh. 1:7.
Vraag 73: Waarom noemt de Heilige Geest de doop dan het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden?
Antwoord: God zegt dat niet zonder dringende reden. Want Hij wil ons daarmee leren, dat onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, evenals de onreinheid van het lichaam door het water1. Maar vooral wil Hij ons door dit goddelijk pand en teken ervan verzekeren, dat wij even werkelijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als ons lichaam met het water gewassen wordt2.
1 1 Kor. 6:11; Openb. 1:5; Openb. 7:14. 2 Marc. 16:16; Gal. 3:27.
ter aanvulling wat in de Heidelbergse Cathehismus staat over de Doop en het Kruis
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 7 maart 2011, 19:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 21:07
|
|
|
JERMAINE849 schreef: | beste marian er komt geen zonde in de hemel daar is romeinen 6:23 heel duidelijk in dus iedereen die zegt een zondaar te zijn komt de hemel niet in |
Zondaars niet, maar zondige mensen die Jezus' offer aannemen (en zodoende gewassen worden) wel
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 7 maart 2011, 21:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MADELIEF469
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:02
|
|
|
Daar gaan we weer....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:09
|
|
|
JERMAINE849 schreef: | beste marian er komt geen zonde in de hemel daar is romeinen 6:23 heel duidelijk in dus iedereen die zegt een zondaar te zijn komt de hemel niet in |
Marjan vraagt jou wie er verblijft in een satanische illussie. Jou reactie hierop is weer een uitspraak waarmee je eigenlijk niet ingaat op de eigenlijke vraag.
Marjan beweert niet dat zonde de hemel binnen komt. Wat betreft Romeinen 6:23 daarin staat het volgende: Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
En dan nu de uitdaging voor jou: lees heel Romeinen 6 eens en vertel dan wat je daar leest en in welke context Romeinen 6:23 staat. Dit onder het mom van: begrijpt je wat je leest...
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 7 maart 2011, 22:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:11
|
|
|
MADELIEF469 schreef: | Daar gaan we weer.... |
Ach Madelief je ziet er ineens zo beroert uit ...oeps krijg het ook
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MADELIEF469
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:12
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ach Madelief je ziet er ineens zo beroert uit ...oeps krijg het ook |
krijg ineens een deja vu....pfffffffffff
Laatst aangepast door
|
MADELIEF469
|
op maandag 7 maart 2011, 22:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:13
|
|
|
Zal de mensen achter CM leuk vinden...een grotere server en zo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 22:17
|
|
|
LISA610 schreef: | Marjan vraagt jou wie er verblijft in een satanische illussie. Jou reactie hierop is weer een uitspraak waarmee je eigenlijk niet ingaat op de eigenlijke vraag.
Marjan beweert niet dat zonde de hemel binnen komt. Wat betreft Romeinen 6:23 daarin staat het volgende: Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
En dan nu de uitdaging voor jou: lees heel Romeinen 6 eens en vertel dan wat je daar leest en in welke context Romeinen 6:23 staat. Dit onder het mom van: begrijpt je wat je leest... |
Ja maar daar gaat Jermaine gemakshalve aan voorbij Lisa...stel je voor dat iedereen een klein Bijbelvers uit de context haalt...krijg je toch merkwaardige taferelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KATHY142
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 00:12
|
|
|
Allereerst Jermaine, als er een prijs was voor het internet leeghalen door middel van knippen en plakken dan zou jij die met stip winnen. Maar goed zo'n prijs bestaat niet, sorry! Jammer dat je geen antwoorden geeft op vragen, maar 1 stuk diverse keren herhaalt. Het lijkt in mijn ogen heel veel op indoctrinatie. Daarnaast valt mij op dat diegene waarvan jij de lappen tekst kopieert weer kampioen inlegkunde is en en complete bijbelteksten uit de context haalt. Nou, ook daar is geen prijs voor! Maar daar waarschuwd de Bijbel wel voor. Net zo goed als voor dwaalleraars! Lees de brief van Judas maar eens. 2 Johannes 1, heeft daar ook nog wel wat over te zeggen.
JERMAINE849 schreef: | We moeten verlost worden door te geloven dat Jezus alle mensen in de wereld redde door het eerlijkste en geschikste manier door het doopsel van Johannes de Doper te ontvangen. |
Wat betreft dit stukje tekst. Dit is totaal niet bijbels! Oftewel complete verdraaide onzin. Kan er niets anders van maken. We ontvangen geen verlossing door te geloven in het doopsel van Johannes de Doper, maar enkel doordat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven! En om ook maar even in herhaling te vallen nogmaals wat bijbelteksten die hier over gaan. De laatste tekst uit Hebreeën 12 wijst ook nog op iets anders wat niet onbelangrijk is. "Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus."
1 Korintiërs 1:17 schreef: | Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken. |
Galaten 6:14 schreef: | Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. |
Kolossenzen 2:13-15 schreef: | Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd. |
Hebreeën 12:2 schreef: | Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 02:08
|
|
|
Spreuken 9
Wijsheid en Dwaasheid 9 1 Wijsheid heeft haar huis gebouwd, zeven zuilen heeft ze uitgekapt. 2 Ze heeft haar vee geslacht, haar wijn gemengd, haar tafel heeft ze gedekt. 3 Haar dienaressen heeft zij de stad in gestuurd, zelf roept zij vanaf de hoogste plaats: 4 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’ Wie geen verstand heeft roept ze toe: 5 ‘Kom, eet het brood dat ik je geef, drink de wijn die ik heb gemengd. 6 Wees niet langer zo onnozel, leef, en betreed de weg van het inzicht.’
7 Wie een spotter terechtwijst, wordt bespot, wie een goddeloze de les leest, wordt belachelijk gemaakt. 8 Wijs een spotter niet terecht, hij zou je haten, berisp een wijze, en hij mag je graag. 9 Een wijze wordt nog wijzer als je hem berispt, een rechtvaardige vergroot zijn inzicht door wat je hem leert. 10 Wijsheid begint met ontzag voor de HEER, inzicht is vertrouwdheid met de Heilige. 11 Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven, je levensjaren nemen door mij toe. 12 Als je wijs bent, heb je er zelf voordeel van, als je spot, benadeel je jezelf.
13 Vrouwe Dwaasheid bazelt maar, door haar domheid heeft ze nergens weet van. 14 Ze zit bij de deur van haar huis, in een zetel, hoog in de stad. 15 Ze roept naar de voorbijgangers, naar hen die rechtdoor willen gaan: 16 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’ Wie geen verstand heeft roept ze toe: 17 ‘Gestolen water smaakt verrukkelijk, geroofd brood is een lekkernij.’ 18 Maar wie zij naar zich toe lokt weet niet dat hij afdaalt naar de schimmen, hij daalt af tot in het dodenrijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 08:59
|
|
|
Hier maar even dezelfde actie als bij de andere topics die helemaal zijn verwaterd door de discussie met Jeramaine: Dit topic eveneens gestart met een uitgebreide bijdrage van Anita. Ik ga die hier nu even niet plakken, want dan beginnen we gelijk weer met een hele lange lap tekst. Waar het om gaat is de stellig God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde. So back on topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 09:00
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Spreuken 9
Wijsheid en Dwaasheid 9 1 Wijsheid heeft haar huis gebouwd, zeven zuilen heeft ze uitgekapt. 2 Ze heeft haar vee geslacht, haar wijn gemengd, haar tafel heeft ze gedekt. 3 Haar dienaressen heeft zij de stad in gestuurd, zelf roept zij vanaf de hoogste plaats: 4 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’ Wie geen verstand heeft roept ze toe: 5 ‘Kom, eet het brood dat ik je geef, drink de wijn die ik heb gemengd. 6 Wees niet langer zo onnozel, leef, en betreed de weg van het inzicht.’
7 Wie een spotter terechtwijst, wordt bespot, wie een goddeloze de les leest, wordt belachelijk gemaakt. 8 Wijs een spotter niet terecht, hij zou je haten, berisp een wijze, en hij mag je graag. 9 Een wijze wordt nog wijzer als je hem berispt, een rechtvaardige vergroot zijn inzicht door wat je hem leert. 10 Wijsheid begint met ontzag voor de HEER, inzicht is vertrouwdheid met de Heilige. 11 Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven, je levensjaren nemen door mij toe. 12 Als je wijs bent, heb je er zelf voordeel van, als je spot, benadeel je jezelf.
13 Vrouwe Dwaasheid bazelt maar, door haar domheid heeft ze nergens weet van. 14 Ze zit bij de deur van haar huis, in een zetel, hoog in de stad. 15 Ze roept naar de voorbijgangers, naar hen die rechtdoor willen gaan: 16 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’ Wie geen verstand heeft roept ze toe: 17 ‘Gestolen water smaakt verrukkelijk, geroofd brood is een lekkernij.’ 18 Maar wie zij naar zich toe lokt weet niet dat hij afdaalt naar de schimmen, hij daalt af tot in het dodenrijk. |
Mooi zo, Cross. Eigenlijk zei mijn vader het vroeger al...en dat komt ook uit de spreuken antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op woensdag 9 maart 2011, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 09:02
|
|
|
LISA610 schreef: | Hier maar even dezelfde actie als bij de andere topics die helemaal zijn verwaterd door de discussie met Jeramaine: Dit topic eveneens gestart met een uitgebreide bijdrage van Anita. Ik ga die hier nu even niet plakken, want dan beginnen we gelijk weer met een hele lange lap tekst. Waar het om gaat is de stellig God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde. So back on topic. |
back on-topic...Lisa, je hebt helemaal gelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 01:34
|
|
|
Het antwoord hierop is heel eenvoudig, ja. Want volgens mij laat de Bijbel niks aan duidelijkheid te wensen over...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 05:03
|
|
|
BEUN656 schreef: | Het antwoord hierop is heel eenvoudig, ja. Want volgens mij laat de Bijbel niks aan duidelijkheid te wensen over... |
Wil je dit nader toelichten Beun
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 15:58
|
|
|
Reactie op Jermaine,
Volgens mij, is Jezus Christus op aarde gekomen om geslacht te worden, om het grof te zeggen voor onze zonden, Zijn kostbare bloed voor ons vergoten. Wij kunnen dus alleen behouden worden indien wij geloven dat Jezus Chritus Zoon van God voor ons op aarde is gekomen is gedood en weer opgestaan, uit de doden, Hij heeft nu de sleutel van het dodenrijk, en Hij zit nu aan de rechterhand naast de Vader. Niemand kan tot de Vader komen dan door de Zoon, dat is wat de bijbel ons leer. Ik hoop dat ik het goed heb geformuleer indien iemand anders het beter Jan formuleren, graag. Of ik moet jouJemaine verkeert hebben begrepen, in dat geval mijn excuses. Groetjes Maureen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 17:11
|
|
|
Heeft God verkeerd gedaan dat de zonde in de wereld gekomen is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 19:16
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Heeft God verkeerd gedaan dat de zonde in de wereld gekomen is? |
Sorry Herman, maar ik kan deze vraag niet goed plaatsen. God heeft de zonde immers niet in de wereld gebracht. Adam en Eva hebben willens en wetens iets gedaan waarvan ze wisten dat het niet mocht van God en op die manier is de zonde in de wereld gekomen. Maar eeeeeh.. dat weet je zelf ook wel, dus wat bedoel je nu eigenlijk?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 31 maart 2011, 19:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 19:50
|
|
|
Weet je Herman, dat is zo fijn aan God. hij dwingt niemand, Hij heeft ons een eigen wil gegeven. Ik ga niet oordelen over Adam en Eva, ik vraag mij af of ik niet hetzelfde zou hebben gedaan, die boom moetmooi en heel aantrekkelijk geweest zijn, een lust voor het oog. Ze zijn verleid door de verleider en ze zijn erin getrapt. God had een engelenwacht om die boom kunnen plaatsen, aar dwong niet Hij liet hun kiezen. Zo is het nuook, wij hebben nu de keuze en waar kiezen wij voor. Als je zelf kiest, en je kiest voor God, doe je dat bewustmet heel je hart en dan zal de Here ook doen wat Hij belooft in Zijn Woord en zal je gaan an kracht tot kracht van heerlijkheid tot heerlijkheid van overwinning tot overwinning, en het mooie, je ag Hem beproeven. Halleluja zo is mijn Vader, prijs Zijn heilige Naam, amen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 20:27
|
|
|
God heeft proefgebod in het paradijs gezet om te zien of Adam en Eva volkomen gehoorzaam waren tegenover de God de Schepper. Dat wist God van voor de grondlegging der wereld dat Jezus in de wereld zou komen om de zonde van Zijn volk op Zich te nemen en sterven op de vloekhout van Golgotha. Als de zonde niet gekomen was, dan heeft Jezus niet nodig. Toch wil God beproeven voor onze voorouders. Daarom is Adam het hoofd van werkverbond (doen wat God wil) en de zonde is doorgegaan voor alle mensen tot nu toe. Daarom zendt God Zijn Zoon Jezus naar de wereld als hoofd van het genadeverbond. Hij wilt ons redden van het grootste kwaad en brengen tot het hoogste goed. Wat Jezus wilt, moeten wij ook doen.
Mattheüs 28: 19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|