ChristianMatch

Forum

God groot maken?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 18:51

OVERDENKING

Een tekst van David uit Psalm 69:31: "Ik zal Gods Naam prijzen met gezang, en Hem met dankzegging grootmaken.“

David zei: “Ik zal … Hem met dankzegging grootmaken”. Maar hoe kan een mens God “groot” maken?

De woorden “groot maken” kunnen op twee verschillende manieren worden uitgelegd:

1) Het kan betekenen: iets dat klein of onbelangrijk is groter laten lijken dan het in werkelijkheid is. Zoals met een microscoop.

2) Het kan ook betekenen: iets dat klein of onbelangrijk lijkt net zo groot laten zijn als het in werkelijkheid is. Zoals met een telescoop waarmee je het heelal afspeurt.

Er zijn dus twee soorten van ‘grootmaken’: microscopisch grootmaken en telescopisch grootmaken.

Het eerste maakt iets kleins groter dan het in werkelijkheid is. De andere kan alleen maar een indruk proberen te geven van iets dat in werkelijk al heel groot is.

Dus als David zegt: “Ik zal Hem grootmaken”, dan bedoelt hij niet: “Ik zal proberen om een kleine God groter te laten lijken dan dat Hij in werkelijkheid is”. Hij bedoelt: “Ik zal een grote God beginnen te
prijzen en te danken zodat Hij door mij heen net zo groot gaat lijken als Hij in werkelijk is“.

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 31 december 2009, 18:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1