Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 10:46
Onderwerp: armoede in nederland
|
|
|
Ik kijk zelden naar wat ik niet kan met een klein budget. Ik kijk wat ik er wel mee kan doen.
Al die potjes die er zijn worden betaald door de hardwerkende mens. Moet ik al die hard werkende mensen dubbel gaan kaal plukken omdat ik niet kan werken?
Als ik al die aanvragen voor al die potjes had gedaan had ik in luxe geleefd. Een vaatwasser,een waterbed, een auto, vakantie...
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 25 maart 2012, 10:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 maart 2012, 16:39
Onderwerp: armoede in nederland
|
|
|
Het is idd handig dat er potjes zijn voor mensen met een minimum inkomen. Men kan kwijtschelding krijgen, toeslagen voor het een en ander.
Ik zelf probeer zo min mogelijk gebruik te maken van die voorzieningen. Leer met geld omgaan. Doe geen dingen die je niet kan betalen. Ik zou eigenlijk recht hebben op de voedselbank. Ik maak daar geen gebruik van. Om de doodeenvoudige reden dat ik mijn eigen broek wil ophouden. En niet door een of andere instantie voorzien wil worden van voedsel.
Als ik cm kan betalen dan heb ik ook geld voor andere dingen. Al is het soms krapjes. Maar de fun is juist om te kijken met hoeveel geld je toch allerlei dingen kan veroorloven. Niet alles is nuttig...
Mijn vraag is dus..
Is het goed dat al die voorzieningen er zijn voor de minima?
Huurtoeslag en zorgtoeslag vind ik prima. Jaarlijkse eenmalige uitkering vind ik prima.
De rest vind ik eigenlijk overbodig.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zaterdag 24 maart 2012, 16:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 maart 2012, 22:07
Onderwerp: Minder dan 1 op 10
|
|
|
Dit is het zoveelste bericht, over het niet beantwoorden van mailtjes....
En om dit nou hufterigheid te noemen vind ik te vergaan.... Ik beantwoord vaak ook niet direct een mail. Daar ik goed wil nadenken van hoe ik hem beantwoord.
Je kan beter de personen mailen waarom ze niet reageren en dit niet melden op het forum Dat veroorzaakt ergernis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 maart 2012, 17:17
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
zoveel borden bezit ik niet voor 28 dagen..... zoveel bestek bezit ik niet voor 28 dagen.... zoveel pannen bezit ik niet voor 28dagen....
Of denken jullie dat ik in een hotel woon?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 maart 2012, 11:20
Onderwerp: Donor week
|
|
|
Ik wist niet dat reageren op iets wat gezegd is verplicht is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 maart 2012, 09:05
Onderwerp: Wie was Joseph Smith?
|
|
|
Aanvulling:
Urim en Tummim zijn voorwerpen die zich bevonden in het borstschild op de efod van de hogepriester van Israël met een waarschijnlijk voorspellende functie, waarbij getracht werd een beslissing van God te vragen. Men? vermoedt dat het een soort dobbelstenen waren. Ze werden verondersteld een vraag aan de Here met ja of nee te kunnen beantwoorden, maar ze konden ook zwijgen. In de NBV worden ze aangeduid als orakelstenen.
Het woordje 'twee' (NBV Exodus 28:30, Leviticus 8:8) staat niet in de grondtekst.
De eerste vermelding van deze raadselachtige voorwerpen is in Exodus 28, waarin de priesterkleding wordt beschreven. Volgens het verhaal krijgt Mozes opdracht een efod te maken en daarop een borstschild te bevestigen met de Urim en de Tummim. Vermoedelijk heeft God deze voorwerpen aan Mozes gegeven, maar daarover wordt niets gezegd. In de roerige tijd van Saul en David heeft David de beschikking over de efod met de Urim en de Tummim, zodat hij God veelvuldig "om raad kan vragen".
In Ezra 2:63 en Nehemia 7:65 staat geschreven dat alleen een priester bevoegd is de Urim en de Tummim te gebruiken, wat een aanwijzing zou kunnen zijn dat deze voorwerpen na de Babylonische ballingschap nog aanwezig waren (of dat men vermoedde dat ze nog ergens te vinden waren). Na Nehemia 7 wordt er niet meer van de Urim en de Tummim gesproken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 20:35
Onderwerp: Het Boek van Mormon... Is het geloof waardig?
|
|
|
Tot zo ver ik alles gelezen heb, en wikipedia heb nagelezen komen veel namen en volkeren mij heel onbekend voor.
Daarom lijkt het mij wel leuk om met anderen op het forum hier over te praten.
De mormonen noemen zich tenslotte ook christenen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:44
Onderwerp: Wie was Joseph Smith?
|
|
|
HET GETUIGENIS VAN DE PROFEET JOSEPH SMITH
De woorden van de profeet Joseph Smith zelf over het verschijnen van het Boek van Mormon luiden: ‘Op de avond van (...) eenentwintig september [1823] (...) richtte ik mijn smeekgebed tot de almachtige God (...). ‘Terwijl ik aldus doende was God aan te roepen, bemerkte ik een licht dat in mijn kamer verscheen en steeds helderder werd, totdat de kamer lichter was dan op het middaguur, waarna er onmiddellijk een persoon naast mijn bed verscheen, staande in de lucht, want zijn voeten raakten de vloer niet. ‘Hij droeg een los kleed van een weergaloze witheid. Het was een witheid die al het aardse dat ik ooit had gezien, overtrof; ook geloof ik niet dat men iets op aarde een zo buitengewoon wit en stralend voorkomen kan geven. Zijn handen waren bloot, evenals zijn armen tot iets boven de pols; ook zijn voeten waren bloot, evenals zijn benen tot iets boven de enkel. Zijn hoofd en hals waren ook onbedekt. Ik kon merken dat hij geen andere kleding droeg dan dit kleed, want het stond open, zodat ik zijn borst kon zien. ‘Niet alleen zijn kleed was buitengewoon wit, maar zijn gehele gestalte was onbeschrijfelijk heerlijk en zijn gelaat was waarlijk de bliksem gelijk. De kamer was buitengewoon licht, maar niet zo intens helder als onmiddellijk om zijn gestalte heen. Toen ik voor het eerst naar hem keek, was ik bevreesd, maar weldra verliet de vrees mij. ‘Hij noemde mij bij de naam en zei tot mij dat hij een boodschapper was die mij was gestuurd vanuit de tegenwoordigheid van God en dat zijn naam Moroni was; dat God een werk voor mij te doen had en dat mijn naam onder alle natiën, geslachten en talen zowel ten goede als ten kwade bekend zou zijn, ofwel dat er onder alle volken zowel goed als kwaad over zou worden gesproken. ‘Hij zei dat er een boek was verborgen, op gouden platen geschreven, dat een verslag gaf van de vroegere bewoners van dit werelddeel en van hun herkomst. Hij zei ook dat het de volheid van het eeuwigdurend evangelie bevatte, zoals die door de Heiland aan de vroegere bewoners gegeven was; ‘tevens dat er twee in zilveren bogen gevatte stenen waren — en dat die stenen, aan een borstplaat bevestigd, de zogenaamde Urim en Tummim vormden — die samen met de platen waren verborgen; en dat het bezit en gebruik van die stenen bepalend was voor “zieners” in oude of vroegere tijden; en dat God ze had toebereid met het doel het boek te vertalen.
‘Voorts zei hij mij dat ik, wanneer ik die platen waarover hij had gesproken, zou verkrijgen — want de tijd om ze te verkrijgen was nog niet vervuld — ze aan niemand mocht tonen; evenmin de borstplaat met de Urim en Tummim, behalve aan hen wie ik zou worden geboden ze te tonen; als ik het toch deed, zou ik vernietigd worden. Terwijl hij met mij sprak over de platen, werd het visioen aan mijn geest geopend, zodat ik de plek kon zien waar de platen waren verborgen, en wel zo helder en duidelijk dat ik de plek herkende toen ik die bezocht. ‘Na deze mededeling zag ik hoe het licht in de kamer zich onmiddellijk rondom de gestalte van de persoon die tot mij had gesproken, begon samen te trekken, en dat ging zo door totdat de kamer weer donker bleef, behalve vlak om hem heen; en op dat moment zag ik hoe er zich als het ware een doorgang opende rechtstreeks naar de hemel, en hij steeg op totdat hij geheel verdwenen was en de kamer achterbleef zoals zij was geweest voordat dit hemelse licht was verschenen. ‘Terwijl ik lag te mijmeren over de uitzonderlijkheid van het toneel en mij ten zeerste verwonderde over hetgeen mij was verteld door deze buitengewone boodschapper, bemerkte ik plotseling, te midden van mijn overpeinzing, dat het in mijn kamer opnieuw licht begon te worden, en als het ware in een oogwenk stond dezelfde hemelse boodschapper weer aan mijn bed. ‘Hij ving aan en vertelde mij weer precies dezelfde dingen als bij zijn eerste bezoek, zonder de geringste afwijking, waarna hij mij op de hoogte stelde van grote oordelen die over de aarde zouden komen, met grote verwoestingen door hongersnood, het zwaard en pestilentie; en dat deze zware oordelen over de aarde zouden komen in dit geslacht. Toen hij deze dingen had verteld, steeg hij weer op zoals hij eerder had gedaan. ‘Zo diep was intussen de indruk die op mijn gemoed was gemaakt, dat de slaap van mijn ogen geweken was en ik daar lag, overweldigd door verbazing over hetgeen ik zowel had gezien als gehoord. Hoe groot was echter mijn verrassing toen ik dezelfde boodschapper weer aan mijn bed zag staan, en hem weer precies dezelfde dingen als daarvoor tegen mij hoorde verhalen of herhalen; en hij voegde er voor mij een waarschuwing aan toe, zeggende dat Satan mij zou proberen te verleiden (gezien de armelijke omstandigheden van het gezin van mijn vader) om de platen te verkrijgen met het doel rijk te worden. Dat verbood hij mij, zeggende dat ik bij het verkrijgen van de platen geen ander doel voor ogen moest hebben dan God te verheerlijken en mij niet moest laten beïnvloeden door enige andere beweegreden dan de opbouw van zijn koninkrijk; anders zou ik ze niet kunnen verkrijgen. ‘Na dit derde bezoek voer hij weer op naar de hemel, net als daarvoor, en weer werd ik aan mijzelf overgelaten om na te denken over het vreemde van hetgeen ik zojuist had ervaren; toen, bijna onmiddellijk nadat de hemelse boodschapper voor de derde keer bij mij vandaan was opgevaren, kraaide de haan en merkte ik dat het dag werd, zodat onze gesprekken klaarblijkelijk de gehele nacht in beslag hadden genomen. ‘Kort daarna stond ik op en ging, zoals gewoonlijk, aan de noodzakelijke dagelijkse arbeid; toen ik echter probeerde net zoals anders te werken, bleek ik dermate aan het eind van mijn krachten te zijn dat ik er volstrekt niet toe in staat was.
Mijn vader, die samen met mij werkte, merkte dat mij iets mankeerde en stuurde mij naar huis. Ik begaf mij op weg met de bedoeling naar huis te gaan, maar bij mijn poging over de omheining te klimmen van de akker waarop wij ons bevonden, begaven mijn krachten mij geheel en ik viel hulpeloos op de grond en was mij enige tijd nergens van bewust. ‘Het eerste wat ik mij kan herinneren is een stem die tot mij sprak en mij bij de naam noemde. Ik keek omhoog en zag dezelfde boodschapper boven mijn hoofd staan, net als tevoren door licht omgeven. Vervolgens vertelde hij mij weer alles wat hij mij de afgelopen nacht had verteld en gebood mij naar mijn vader te gaan en hem te vertellen van het visioen en de geboden die ik had ontvangen. ‘Ik gehoorzaamde; ik ging terug naar mijn vader op de akker en zette de gehele zaak voor hem uiteen. Hij antwoordde mij dat het van God was en zei mij heen te gaan en te doen wat de boodschapper had geboden. Ik verliet de akker en begaf mij naar de plek waar de platen volgens de boodschapper verborgen lagen; en dankzij de duidelijkheid van het visioen dat ik daarover had ontvangen, herkende ik de plek zodra ik die bereikte. ‘Niet ver van het dorp Manchester (Ontario County) in de staat New York, ligt een heuvel van aanzienlijke grootte, de hoogste in de omgeving. Op de westelijke helling van die heuvel, niet ver van de top, onder een steen van aanzienlijke grootte, lagen de platen verborgen in een stenen kist. Deze steen was aan de bovenkant in het midden dik en enigszins bol, terwijl hij aan de rand dunner was, zodat het middengedeelte boven de grond zichtbaar was, maar de rand eromheen was met aarde bedekt. ‘Toen ik de aarde had verwijderd, nam ik een hefboom, die ik onder de rand van de steen zette, en met een kleine inspanning lichtte ik die op. Ik keek erin en daar zag ik inderdaad de platen, de Urim en Tummim en de borstplaat, zoals de boodschapper had gezegd. De kist waarin zij lagen, was gevormd door stenen tegen elkaar te leggen in een soort cement. Op de bodem van de kist lagen twee stenen overdwars, en op die stenen lagen de platen en daarbij de andere voorwerpen. ‘Ik deed een poging ze eruit te nemen, maar de boodschapper verbood het mij en weer kreeg ik te horen dat de tijd om ze tevoorschijn te halen nog niet aangebroken was, en ook niet zou komen totdat er vanaf dat tijdstip vier jaar verstreken was. Hij zei mij echter dat ik over precies een jaar vanaf dat tijdstip naar die plek terug moest komen en dat hij mij daar zou ontmoeten, en dat ik dat moest blijven doen totdat de tijd kwam om de platen te verkrijgen. ‘Dienovereenkomstig ging ik er, zoals mij was geboden, iedere keer na een jaar heen en telkens trof ik daar dezelfde boodschapper aan, en in elk van onze gesprekken ontving ik van hem aanwijzingen en kennis over hetgeen de Heer ging doen, en hoe en op welke wijze zijn koninkrijk in de laatste dagen moest worden bestuurd.
‘Ten slotte brak de tijd aan om de platen, de Urim en Tummim en de borstplaat te verkrijgen. Op de tweeëntwintigste dag van september duizend achthonderdzevenentwintig toen ik mij, zoals gewoonlijk aan het einde van weer een jaar, naar de plek had begeven waar ze verborgen lagen, droeg dezelfde hemelse boodschapper ze aan mij over met de volgende vermaning: dat ik ervoor verantwoordelijk was; dat als ik ze door achteloosheid of door enige nalatigheid mijnerzijds zou kwijtraken, ik zou worden afgesneden; maar dat als ik alles in het werk stelde om ze veilig te bewaren totdat hij, de boodschapper, ze kwam ophalen, ze beschermd zouden worden. ‘Ik ontdekte weldra waarom ik zulke strenge vermaningen had ontvangen om ze veilig te bewaren en waarom de boodschapper had gezegd dat als ik had gedaan wat er van mijn hand werd verlangd, hij ze op zou halen. Want nauwelijks was het bekend dat ik ze had, of men getroostte zich de uiterste inspanningen om ze mij te ontnemen. Iedere list die maar kon worden bedacht, werd voor dat doel aangewend. De vervolging werd bitterder en heviger dan ooit tevoren en tallozen lagen voortdurend op de loer om ze mij zo mogelijk te ontnemen. Maar dankzij Gods wijsheid bleven ze veilig in mijn handen, totdat ik ermee had volbracht wat er van mijn hand werd verlangd. Toen de boodschapper ze volgens afspraak kwam ophalen, droeg ik ze aan hem over; en hij heeft ze tot op heden, de tweede dag van mei duizend achthonderdachtendertig, onder zijn hoede.’ Zie voor het volledige verslag De geschiedenis van Joseph Smith in de Parel van grote waarde en History of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (Geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen), deel 1, de hoofdstukken 1 t/m 6. De oude kroniek die aldus uit de aarde te voorschijn is gebracht als de stem van een volk dat uit het stof spreekt, en is vertaald in hedendaagse taal door de gave en de macht Gods, waarvan goddelijke bevestiging heeft getuigd, is in het jaar 1830 voor het eerst verschenen in het Engels als THE BOOK OF MORMON.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:38
|
|
|
EEN KORTE UITLEG VAN HET BOEK VAN MORMON
Het Boek van Mormon is een heilige kroniek van volken in het oude Amerika, die op metalen platen was gegraveerd. In het boek zelf worden vier verschillende verzamelingen metalen platen genoemd: 1. De platen van Nephi, die uit twee soorten bestonden: de kleine platen en de grote platen. De eerstgenoemde waren voornamelijk aan geestelijke zaken en aan de bediening en leringen van de profeten gewijd, terwijl de laatstgenoemde grotendeels de wereldlijke geschiedenis van de betrokken volken bevatten (1 Nephi 9:2–4). Vanaf de tijd van Mosiah echter omvatten de grote platen eveneens zaken van bijzonder geestelijk belang.
2. De platen van Mormon, die bestaan uit een door Mormon gemaakte samenvatting van de grote platen van Nephi, aangevuld met vele opmerkingen. Deze platen bevatten ook Mormons voortzetting van de geschiedenis en toevoegingen van zijn zoon Moroni.
3. De platen van Ether, die een geschiedenis van de Jaredieten bevatten. Deze kroniek werd samengevat door Moroni, die er zijn eigen opmerkingen tussenvoegde en de kroniek in de algemene geschiedenis opnam onder de titel het ‘Boek Ether’.
4. De platen van koper, die in 600 v.C. door het volk van Lehi uit Jeruzalem waren meegebracht en ‘de vijf boeken van Mozes bevatten, (...) en ook een kroniek der Joden vanaf het begin tot aan de aanvang der regering van Sedekia, koning van Juda; en ook de profetieën der heilige profeten’ (1 Nephi 5:11–13). Vele aanhalingen uit Jesaja en andere bijbelse en niet-bijbelse profeten die in het Boek van Mormon voorkomen, zijn ontleend aan deze platen.
Het Boek van Mormon bestaat uit vijftien delen of afdelingen die, op één na, ‘boeken’ worden genoemd en met de naam van hun voornaamste schrijver worden aangeduid. Het eerste gedeelte — de eerste zes boeken, tot en met Omni — is een vertaling ontleend aan de kleine platen van Nephi. Tussen de boeken Omni en Mosiah staat een tussenvoegsel getiteld de ‘Woorden van Mormon’. Dit tussenvoegsel verbindt de op de kleine platen gegraveerde kroniek met Mormons samenvatting van de grote platen.
Het grootste gedeelte, vanaf Mosiah tot en met Mormon, hoofdstuk 7, is een vertaling van Mormons samenvatting van de grote platen van Nephi. Het laatste gedeelte, vanaf Mormon, hoofdstuk 8, tot het einde van het gehele boek, werd gegraveerd door Moroni, de zoon van Mormon, die na de voltooiing van de geschiedenis van het leven van zijn vader een samenvatting maakte van de kroniek der Jaredieten (het Boek Ether geheten) en er later die gedeelten aan toevoegde die bekend zijn als het ‘Boek Moroni’.
In of omstreeks het jaar 421 n.C. verzegelde Moroni, de laatste van de Nephitische profeten en geschiedschrijvers, de heilige kroniek en verborg haar in de hoede des Heren om in de laatste dagen te voorschijn te worden gebracht, zoals door de stem van God was voorzegd bij monde van zijn profeten van weleer. In het jaar 1823 n.C. bezocht deze zelfde Moroni, toen een herrezen persoon, de profeet Joseph Smith en droeg de gegraveerde platen nadien aan hem over. Over de Engelse uitgave: In de tekst van vorige uitgaven van het Boek van Mormon in het Engels, zijn bij herhaling een aantal kleine fouten voorgekomen. De huidige uitgave bevat verbeteringen die gepast lijken om de tekst in overeenstemming te brengen met manuscripten die dateren van voor de eerste druk, en met vroege uitgaven die door de profeet Joseph Smith zijn bewerkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:36
|
|
|
HET GETUIGENIS VAN ACHT GETUIGEN HET ZIJ BEKEND aan alle natiën, geslachten, talen en volken tot wie dit werk komt: dat Joseph Smith jr., de vertaler van dit werk, ons de platen waarvan is gesproken en die er uitzien als goud, heeft getoond; en wij hebben zovele van de bladen als door genoemde Smith zijn vertaald, bevoeld; en wij hebben ook de graveersels daarop gezien, en dit alles heeft het voorkomen van zeer oud werk en van vernuftige makelij. En hiervan getuigen wij in ernstige bewoordingen: dat genoemde Smith ons de platen heeft getoond, want wij hebben ze gezien, en gevoeld hoe zwaar ze zijn, en weten zeker dat genoemde Smith de platen heeft, waarvan wij hebben gesproken. En wij maken onze namen wereldkundig om tot de wereld te getuigen van hetgeen wij hebben gezien. En wij liegen niet, waarvan God getuigt.
CHRISTIAN WHITMER JACOB WHITMER PETER WHITMER JR. JOHN WHITMER HIRAM PAGE JOSEPH SMITH SR. HYRUM SMITH SAMUEL H. SMITH
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:36
|
|
|
HET GETUIGENIS VAN DRIE GETUIGEN
HET ZIJ BEKEND aan alle natiën, geslachten, talen en volken tot wie dit werk komt: dat wij, door de genade van God de Vader en onze Heer Jezus Christus, de platen hebben gezien die deze kroniek bevatten, die een kroniek is van het volk van Nephi en ook van de Lamanieten, hun broeders, en ook van het volk van Jared, dat van de toren kwam waarvan is gesproken. En wij weten ook dat zij zijn vertaald door de gave en de macht Gods, want zijn stem heeft het ons verkondigd; daarom weten wij zeker dat het werk waar is. En wij getuigen ook dat wij de graveersels die op de platen staan, hebben gezien; en zij zijn ons getoond door de macht Gods en niet door die van de mens. En wij verklaren in ernstige bewoordingen dat een engel Gods uit de hemel neerdaalde, en ze meebracht en voor onze ogen neerlegde, zodat wij de platen en de graveersels erop aanschouwden en zagen; en wij weten dat het door de genade van God de Vader en onze Heer Jezus Christus is dat wij hebben aanschouwd, en wij getuigen dat deze dingen waar zijn. En het is wonderlijk in onze ogen. Niettemin gebood de stem des Heren ons om ervan te getuigen; daarom, uit gehoorzaamheid aan de geboden Gods, getuigen wij van deze dingen. En wij weten dat indien wij getrouw zijn in Christus, wij onze klederen zullen ontdoen van het bloed van alle mensen, en vlekkeloos zullen worden bevonden voor de rechterstoel van Christus, en voor eeuwig bij Hem zullen wonen in de hemelen. En de eer zij de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, die één God is. Amen.
OLIVER COWDERY DAVID WHITMER MARTIN HARRIS
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:34
|
|
|
INLEIDING
Het Boek van Mormon is een boek met heilige Schriftuur dat vergelijkbaar is met de Bijbel. Het is een kroniek van Gods handelen met de vroegere bewoners van Amerika en bevat de volheid van het eeuwige evangelie. Het boek is door vele profeten van weleer door de geest van profetie en openbaring geschreven. Hun woorden, die op gouden platen stonden geschreven, werden aangehaald en samengevat door een profeet en geschiedschrijver die Mormon heette. De kroniek doet verslag van twee grote beschavingen.
De ene kwam in 600 v.C. uit Jeruzalem en viel later uiteen in twee volken, bekend als de Nephieten en de Lamanieten. De andere kwam veel eerder, toen de Heer de taal had verward bij de toren van Babel. Deze groep staat bekend als de Jaredieten. Na duizenden jaren werden al deze volken vernietigd, met uitzondering van de Lamanieten, die de voornaamste voorouders van de indianen zijn.
De belangrijkste gebeurtenis in het Boek van Mormon is de persoonlijke bediening van de Heer Jezus Christus onder de Nephieten kort na zijn opstanding. Het boek zet de leerstellingen van het evangelie uiteen, geeft het heilsplan in grote trekken weer en geeft de mensen aan hoe zij vrede in dit leven en eeuwig heil in het toekomende leven kunnen verwerven. Nadat Mormon zijn schrijfwerk had voltooid, droeg hij het verslag over aan zijn zoon, Moroni, die er enkele woorden van zichzelf aan toevoegde en de platen in de heuvel Cumorah verborg.
Op 21 september 1823 verscheen deze zelfde Moroni als verheerlijkt en herrezen persoon aan de profeet Joseph Smith en gaf hem aanwijzingen met betrekking tot de oude kroniek en de bestemde vertaling ervan in de Engelse taal.
Te zijner tijd werden de platen aan Joseph Smith overgedragen, die ze door de gave en de macht Gods vertaalde. Deze kroniek is nu in vele talen uitgegeven als een nieuw en aanvullend getuigenis dat Jezus Christus de Zoon van de levende God is en dat allen die tot Hem komen en de wetten en verordeningen van zijn evangelie gehoorzamen, kunnen worden gered.
De profeet Joseph Smith heeft over deze kroniek gezegd: ‘Ik vertelde de broeders dat het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen daarin te houden, dan door welk ander boek ook.’
De Heer zorgde ervoor dat naast Joseph Smith nog elf anderen de gouden platen te zien kregen en optraden als bijzondere getuigen van de waarheid en goddelijkheid van het Boek van Mormon. Hun schriftelijke getuigenis volgt hierna als ‘Het getuigenis van drie getuigen’ en ‘Het getuigenis van acht getuigen.’
Wij nodigen alle mensen waar ook ter wereld uit om het Boek van Mormon te lezen, de boodschap die het bevat in hun hart te overwegen en daarna God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of het boek waar is. Zij die daartoe bereid zijn en in geloof vragen, zullen door de macht van de Heilige Geest een getuigenis van de waarheid en goddelijkheid ervan ontvangen. (Zie Moroni 10:3–5.)
Zij die dit goddelijk getuigenis door de Heilige Geest ontvangen, zullen door diezelfde macht ook te weten komen dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is, en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op donderdag 22 maart 2012, 17:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 17:01
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Denk je alles gehad te hebben zijn Grace en Mariska terug HEy gracie |
Je zit zit voor 8 weken met mijn opgescheept..... Hopelijk hou je het vol... Ik wens je verder sterkte ermee...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 maart 2012, 16:31
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
plop
en het was geen 22 uur maar 28 dagen pietertje
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op donderdag 22 maart 2012, 16:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 19:57
Onderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
|
|
|
HARM012 schreef: | Mag ik als 18- jarige Christen ook een mening hebben? Wie is hier respectloos?
Bovendien kun jij niet zeggen dat ik nog klappen va het leven moet hebben voordat ik volwassen ben en weet waar ik over praat..
Ik zal je zeggen dat ik enkele jaren geleden toen ik 15 was door hangjongeren (!) van rond de 20 het ziekenhuis in getrapt ben en het met veel geluk overleefd heb! Inmiddels ben ik fysiek weer de oude.. Ben wonder boven wonder hardloper! Ik loop marathons om goede doelen te ondersteunen en mijn mede mens een beter leven te geven. Dit nadat ik 70% kracht in mijn benen kwijt was.
Waar ik met dit verhaal heen wil is dat ik mijn inziens donders goed weet waar ik over praat! En daarnaast ben ik (te) snel volwassen geworden.
Jammer dat de mensen hier zo conservatief zijn. Ik stop direct met dit forum.
Gr.
het broekie dat net om het hoekje komt kijken (-; (op dit forum lettertlijk) |
Er zijn meer klappen van de zweep dan alleen het ziekenhuis ingeschopt worden. Lees het forum maar eens wat ieder cm lid heeft meegemaakt in zijn haar leven...
Dan kan jij niet zeggen dat je alles van het leven kent. Je weet van de dingen des levens, maar je bezit de ervaring zelf niet.
Theoretisch kunnen mensen dingen heel mooi formuleren, maar de praktijk is weerbarstiger.
En dat kan je ook lezen op het forum. En dat heeft ook niks te maken met conservatief.
Ik heb nou eenmaal bepaalde opvattingen waar ik niet van af wil wijken. Ik ben inmiddals de 50 gepasseerd en geen 18 meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 17:42
Onderwerp: Met elkaar afvallen?
|
|
|
Zolang men niet het gewicht van een vlieg heeft, heeft het ook geen zin om dat op het forum te schrijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 17:40
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik hoop dat we dan niet hoeven te leren van deze 18 jarige, want deze is behoorlijk respectloos. Als dit de jeugd is ben ik dolgelukkig dat ik daar niet meer bij hoor. Overduidelijk is alles nog exact hetzelfde zoals vroeger...de jeugd denkt het vooral heel goed te weten. Zo goed dat men de volwassene daarop aanspreekt....maar moet eerst zelf volwassen worden, en wat klappen van het leven gehad hebben voordat ze weten waar ze over praten. |
Als je 18 bent wilt nog niet zeggen dat je alles van het leven weet en kent. Als je 81 bent kan je pas meepraten.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op woensdag 22 februari 2012, 17:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 17:35
Onderwerp: ziekenhoekje
|
|
|
Beter te laat dan nooit Jolan931:
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:55
|
|
|
Is het ook niet zo dat de politiek rommelt met alles in het onderwijs, waardoor de motivatie gaat afnemen bij de jongeren?
Is het ook niet zo dat de probleemjongeren op school thuis niet terecht kunnen omdat beide ouders werken?
Moeten we niet eerst de verantwoordelijkheid bij de ouders leggen als het kind dreigt te ontsporen?
Is het ook niet zo dat ouders hun kinderen een vrije opvoeding geven waardoor het kind niet te handhaven is?
Dat jongeren zo hun eigen taal hebben moeten zij weten. Maar laat de jeugd zich maar eens leren aanpassen door respect te hebben voor de medemens. Die is veel te ver te zoeken bij de groephangjongeren.
Ik klink misschien heel ouderwets. Maar ik ben vriendin van die jongeren.
Ik zelf heb geen kinderen, en als ik ze zou hebben, ben ik ook geen vriendin van ze. Nee ik ben hun moeder die ze met ma mogen aanspreken en met u.
En de bijbel in straattaal zouden ze van mij niet mogen lezen, dat toont van geen enkel respect naar God toe. God is mijn Hemelse Vader en niet een vriend die om de hoek van de straat woont.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:20
|
|
|
HARM012 schreef: | ik zal er als ik jou was direct werk van maken. Gebruik je kennis! Jij weet precies hoe je hangjongeren moet aanpakken.
Kom op.. We leven in 2012.
Als voorbeeld denk ik nu aan mijn school. De regel is; leraren bij voornaam noemen en JE zeggen. Anders voelen ze zich oud. (de stakkers)
Of je wilt een baan.. Je wordt nergens aangenomen omdat je geen opleiding hebt.
Waarom hebben ze geen opleiding? Nou dat ligt niet aan de jeugd zelf. (uitzonderingen daar gelaten)
Ik ervaar het nu ook, nu ik op het MBO zit. Het is geen niveau, je hebt laagopgeleide leraren, het moet allemaal groot, enz. enz. Volgens mij kan de jeugd er niks aan doen dat onderwijs in Nederland knudde is. Lijkt mij meer de ''schuld'' van de oudere generaties.
Veel jongeren (ook, of zelfs vooral hangjongeren) willen keihard werken, leren en iets bereiken. In plaats van dat ze geholpen worden, worden ze van alle kanten aangevallen en belemmerd.
En ja.. dan uiteindelijk word je vervelend. Waar ze dan belanden is op straat. En daar willen ze nu de jeugd bereiken. Lijkt mij alleen maar goed.
Nogmaals.. ik keur het echt niet goed hoor.. dat er een Bijbel is in straattaal. Het had ook anders opgelost kunnen worden. |
In een vorig topic van je zeg je dat je de bijbel in straattaal in je kast hebt staan. En nu zeg je dat je die versie afkeurt....
Beetje tegenstrijdig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 11:00
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Van harte gefeliciteerd met je 15 jaar
Eh de 51ste kaars bedoel ik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 10:32
Onderwerp: gebed voor Prins Friso en familie
|
|
|
Wie zegt dat er niet gebeden word voor de zieke eenzame mens die verkommerd in het kamertje van een verpleeghuis?
Jij wilt Friso als koning zien, maar het koningshuis is toch satanistisch in jouw ogen?
En laten we ajb stoppen over voorkeusrsbehandelingen. We weten niets af van het ziektenkostenplaatje van het hele Koningshuis.
Ik weet dat mijn moeder voor haar verblijf in een verzorgingshuis meer betaald dan haar buurvrouw. Moet ik daar ook over gaan klagen? Krijgt mijn moeder dan ook een voorkeusbehandeling t.o.v. haar buurvrouw?
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op woensdag 22 februari 2012, 10:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 10:19
Onderwerp: Inzamelingsactie Shell zegels voor Bajesagenda 2013
|
|
|
Ik doe hier niet aan mee. De bajesklanten krijgen al zat van de staat. En ja van o.a. mijn belastingcenten. Moet ik ze ook nog gaan vertroetelen omdat ze zo zielig zijn en verkommeren in hun cel? Ze zitten zeker allemaal buiten hun schuld om in de cel?
Laat hun familie maar zorgen dat ze spullen krijgen. Ten slotte maken zij soms ook gebruik van de waar die hun "lieverdjes" gebruikt hebben na de roofovervallen, drugstransporten, roofmoorden enz.
btw ik rij geen auto en heb dus geen zegels.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 17:59
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Mariska, je hebt weer commentaar op iets dat je duidelijk niet begrijpt want anders zou je ook al een opmerking gemaakt hebben over de reactie van Erica... |
Ik maak niks op uit de opmerking die erika maakte.
Jij insinueert dat ik een wilde fantasie had met mijn vader.... Oftwel dat ik HET deed met mijn vader in mijn fantasie.
Dan krijg je zulke reacties die ik geef.
Verder zwijg ik maar....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 17:15
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
tussen haakjes het is bijna 12 jaar geleden dat mijn vader overleed. en jou interpretatie vind ik goor.. niet kunnen...
ik zou graag willen dat je iets anders neerzet of de gehele boodschap weghaald.
je insinueert weer iets wat nergens opslaat. En mijn vader ook al al had ik moeite met hem was een zeer gerespecteerd iemand. Je kwetst hem hiermee en mij ook.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 21 februari 2012, 17:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 17:12
Onderwerp: gebed voor Prins Friso en familie
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | T begint hier een beetje op Xandernieuws te lijken...en wie zit er achter, Holleeder? |
Nee joh... Zijn moeder was laatst in oman... Dus het zou kunnen dat al qaida er ook achter zit...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|