ChristianMatch

Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 64 65 66 67 68 69 70 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 19:24
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

MAR907 schreef:
Volgens mij hoort dit onder de topic "de sneer"...

Van wie? Voor buitenstaanders is het allemaal erg onduidelijk.

Thomas, houdt niet zo van het sneertopic.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 9 februari 2011, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 22:31
BerichtOnderwerp: kreet van de week

LORETTA033 schreef:
kennis is macht

karakter is meer

gelezen in het kim op het bord in de hal

Kennis is macht, kennissen is meer.

Thomas, die deze opmerking ook minder serieus vindt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 8 februari 2011, 22:54
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 20:36
BerichtOnderwerp: date christelijk iemand die een beperking heeft

SILVER916 schreef:
wie heeft zelf of wie heeft er wel eens gedate met iemand die een beperking heeft ?

hoe was dat ?

Volgens mij loopt hier al een draadje over.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 19:54
BerichtOnderwerp: Privacy op CM is niet gegarandeerd

MARIJAN072 schreef:
Het gaat mij om het idee, dat het voor iedereen toegankelijk is. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, dat bijv. een ouder van school zou lezen hoe ik over bepaalde (m.n. relatie-gerichte onderwerpen) denk. Daar hebben ze helemaal niks mee te maken. Privé en werk hou ik gescheiden, op mijn werk ben ik een ander iemand dan hier. Dit is niet goed uit te leggen, maar het voelt voor mij niet prettig.

'k Kan me ook voorstellen dat iemand het niet fijn vindt, als zijn/haar ex alles leest. Ook kunnen stalkers misbruik maken van de mogelijkheid.

Dit kan je remmen in het reageren, wat ik jammer vind. Dat komt namelijk niet ten goede van de kwaliteit van het forum.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Je bent in jouw geval veel kwetsbaarder dan anderen en zo zijn er wel meer mensen die daar, ook om hele andere redenen, mee zitten. Ik begrijp het bagatelliseren in reacties van anderen over wat je hier schrijft ook niet zo goed. Zelf schrijf ik hier toch echt voor CM en niet voor de hele wereld. Mijn standpunten ventileer ik en ik blijf ook echt wel schrijven wat ik vind. Dat anderen zich hierdoor echter geremd voelen, begrijp ik maar al te goed en komt helaas de discussie niet ten goede.
Ex-echtgenoten en stalkers kunnen zo een onnodige extra bedreiging zijn. Sommige gescheiden mensen is niets te gek, dat weten we hier allemaal wel. Het is beter het forum besloten te houden. Wat eenmaal op het Internet staat, krijg je niet of zeer lastig weg. De toegang tot het forum beperken tot CM-leden is verstandig, ook om het beschadigde vertrouwen te herstellen.

Thomas, vindt de beslotenheid van CM een prettig gevoel.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 8 februari 2011, 23:13
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 23:12

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk vind ik dat je daar zelf ook een grote hand in hebt. Er zijn maar enkelen in mijn omgeving, die weten dat ik op de site zit. Ik denk dat het daar al begint. Bovendien zouden die enkelen ook nog moeten weten dat er een mogelijkheid bestaat het forum te bekijken zonder ingelogd te zijn. Wie geeft hun die info allemaal?
Volgens mij is dit alleen bekend bij mensen die al contact hebben gehad met CM. Anders vraag ik me af hoe ze aan die info komen. Het zou toch wel erg naief zijn als je dat eerst vertelt aan ze en dat je daarna klaagt dat ze even gaan kijken.
Ik heb de proef op de som genomen en Thomas gegoogeled. Helaas, je kwam in de eerste lijst niet voor. Pas bij Thomas968 werden resultaten zichtbaar. Dus mensen moeten niet alleen je naam weten, maar ook je nickname. Als je zelf die info geeft, dan kun je verwachten dat de mensen gaan kijken. Mijn advies: geef gewoon je nickname niet, en vertel de mensen niet in je omgeving van die mogelijkheid. Dat scheelt al een hele hoop.

Ten tweede vind ik weinig pv op een site waar 2300 mensen zijn, en waarbij veel mensen zich ook nog kunnen aanmelden.

En tenslotte zou ik wel eens willen weten van mensen, die er echt last van gehad hebben in de praktijk. In mijn ogen is dit een storm in een glas water.

Kies eens bij Google: Thomas Christianmatch
En dan meer resultaten....

Dat geldt echt voor alle bijdragen die mensen hier leveren.

Het gaat om het principe.

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 7 februari 2011, 23:18
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 22:22
BerichtOnderwerp: kreet van de week

Age is a matter of mind, if you don't mind, it does not matter.

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 16:07

Dayspring schreef in een ander topic:

Even een huishoudelijke mededeling: ik heb een aantal van mijn reacties aangepast, omdat ik erachter kwam dat dit forum door iedereen gelezen kan worden (ook zonder ingelogd te zijn dus) via zoekresultaten van Google. Privacy is hier dus niet gegarandeerd.

Als CM stelt dat de privacy op CM gegarandeerd is dan moet CM dat ook doen en dat is dus niet het geval. Het forum hoort dan ook alleen bereikbaar te zijn voor leden van CM. Het is kwalijk dat dit niet duidelijk wordt vermeld. En hoe zeer ik Liesbeth het lezen van het forum gun, het hoort niet zo te zijn dat iedereen via Google kan vinden wat we hier schrijven. Het werkt ook remmend op het uitspreken van allerlei meningen en opvattingen, die immers voor de leden van CM bestemd zijn.

Er is wel eerder over gesproken maar het blijft een serieus punt. Ik heet in het echt ook Thomas en ik heb een schrijfstijl die door mijn omgeving zeker wel wordt herkend. Toen ik er achter kwam dat CM het forum voor iedereen beschikbaar stelde, voelde ik me in hoge mate beso.....terd. Ik begrijp het commerciële argument wel dat mensen door het lezen van het forum weer lid zouden kunnen worden maar van een organisatie met de uitgangspunten van CM zou je een meer principiële opstelling mogen verwachten. En ik vind het een kwestie van fatsoen van de kant van CM dat er een antwoord wordt gegeven op vragen hierover die al eerder gesteld zijn.

Er zijn van die radioprogramma's waarin je de groeten mag doen:

Thomas, doet de groeten aan zijn omgeving via het forum van CM Boze smiley

......en aan Liesbeth, dat dan ook wel weer Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 7 februari 2011, 16:52
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 6 februari 2011, 19:31
BerichtOnderwerp: Getrouwd zijn en lid zijn van CM moet kunnen

...

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 6 februari 2011, 19:56
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 6 februari 2011, 14:58
BerichtOnderwerp: Tips voor de eerste date

CHATULIEM619 schreef:
De eerste date is vaak het moeilijkst is mijn ervaring. Wie heeft er nog leuke tips om te zorgen, dat je goed voorbereid de date tegemoet kan zien?

Zelf heb ik gehoord een aantal standaardzinnen in je hoofd te hebben die het altijd goed doen. Misschien weten jullie ook wel van die leuke zinnen?

De zin die altijd goed werkt is: "jij hebt die foto niet nodig, in het echt ben je veel mooier..." Heeft er nog iemand andere zinnen of andere tips, ga je gang, kunnen we van elkaar leren....

Wees jezelf en gedraag je als jezelf. Zorg dat je niet de gast bent bij de ander dus tref elkaar bij een restaurantje in de buurt van een wandelgebied. Chatten van te voren en daarna bellen lijkt me verstandig, je krijgt een beeld, een stem zegt veel. Als je elkaar voor het eerst ziet, ben je toch een uurtje of zo bezig het uit het chatten ontstane beeld kloppend te krijgen. Maar het gaat uiteindelijk toch om de ondefinieerbare klik en als die er niet is, kan geen van beiden daar wat aan doen. Dan is het jammer maar de kans dat het goed gaat, is er ook.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 6 februari 2011, 15:57
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 6 februari 2011, 10:14
BerichtOnderwerp: 'Geen kinderen voor falende ouders'

Ik vraag me af of mensen die roepen dat het makkelijker moet worden zich wel realiseren wat dit voor ouders met probleemkinderen betekent. Hoeveel ouders falen niet geheel of gedeeltelijk in de opvoeding? Of vooral dat ze het gevoel hebben dit te doen? Naast alle stress en onzekerheid die dit geeft: besef je wel wat het betekent als in dat geval je kind ook nog makkelijk kan worden afgenomen? Dat staat inderdaad niet in dit artikel maar je hebt snel een glijdende schaal.
Het hele hulpverleningscircuit is ook niet het warme bad wat je er van zou verwachten. De overheid heeft veel op deze zorg bezuinigd en die kan inmiddels al lang niet meer adequaat gegeven worden. Een beroep op Jeugdzorg is daarom alleen al te vaak weinig succesvol. Als we willen dat er meer en vaker wordt ingegrepen, zullen de middelen daarvoor ook beschikbaar gesteld moeten worden. Dat kost belastinggeld en het is al jaren beleid om op probleemkinderen te bezuinigen. Het is niet te verwachten dat het huidige kabinetsbeleid daar een uitzondering op zal zijn. Ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor de medewerkers van Jeugdzorg in die zin dat ze ondanks een groot geldgebrek ze toch vaak goede hulp weten te geven - en dat is ook een gegeven. Bovendien is de situatie waar hulpverleners mee geconfronteerd worden vaak heel ingewikkeld en niet altijd snel te doorzien. Eenvoudige oplossingen roepen als buitenstaander kan iedereen wel.
En wat zou je er zelf van vinden als de overheid je op zou leggen dat je je niet meer mag voortplanten? Het neemt niet weg dat sommige ouders geen kinderen zouden moeten krijgen. Anticonceptie is een zegen, wat traditionele gelovigen ook beweren. Als die kinderen er echter eenmaal zijn dan behoort de overheid weer het schild van de zwakken te worden, in dit geval van het kind dat niet voor zijn onmachtige ouders heeft gekozen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 6 februari 2011, 12:57
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 23:38
BerichtOnderwerp: wat mis je op dit moment ?

MARIJAN072 schreef:
Je zou ook je zegeningen kunnen tellen, i.p.v. te gaan benoemen wat je mist.

Als het niet zo goed ging, zong mijn moeder altijd: Tel uw zegeningen, tel ze een voor een. Als kind vond ik dat maar raar. Soms zijn dingen wel eens dubbel. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben.

Thomas, het leven is soms dubbel.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 6 februari 2011, 14:04
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 20:29
BerichtOnderwerp: Getrouwd zijn en lid zijn van CM moet kunnen

Het weren van gehuwde stellen is helemaal niet aan de orde. Een beetje zielig ook om dat te willen. Henk en Robbedoes, Saskia en Aernout, Pieter en Annette, het zijn en waren pareltjes op CM. Bovendien ontstaan hier stellen en dat is ook best wel gezellig. Kleingeestig om deze mensen te willen weren en bovendien is er niets binnen de regelgeving van CM wat hun aanwezigheid in de weg staat. Suggereren dat gehuwde stellen hier niet mogen zijn, zegt eerder iets van degene die dit kennelijk wil.

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 6 februari 2011, 09:56
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 3 februari 2011, 23:03
BerichtOnderwerp: honne-ponnetje

HANNAH810 schreef:
tja, wat kan ik hierop zeggen, meester?
"wanneer kan ik mijn toets overmaken"? maar dat wil ik niet.... Zieke smiley
"ik zal beter mijn best doen"? maar dat doe ik niet Smiley met dichtgeplakte mond
"ik leer het nog wel eens"? maar dat geloof ik niet Verraste, verbaasde smiley
"krijg de hik, meester"? maar dat mag ik niet Clown smiley

wat kan het menselijk leven toch ingewikkeld zijn! Huilende smiley, smiley in tranen
je schrijft een reactie, en hup; twee reacties op t zelfde moment......

krijg de hik!!

Ach, Hannah, wat maakt het uit, ik waardeer wat je schrijft en daar gaat het tenslotte om. Ik vind je Nederlands een stuk beter dan gemiddeld hier. We waren al vaker in discussie en de wederzijdse waardering om de bijdragen is er echt wel. Je prikkelde me even met je opmerking en daarop reageerde ik. Ik vind dat ieder mens even waardevol is en dat Henk niet op spelling mag worden afgerekend als hij een bijdrage levert. Het neemt niet weg dat ik voor me zelf de lat wat hoger leg als het om taal gaat. Dat bevordert een heldere communicatie. En taalbeheersing is ten dele aan te leren. Een gedachte is helder als je hem goed kunt verwoorden.

Thomas, houdt van het woord en ook van het Woord.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 3 februari 2011, 23:06
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 3 februari 2011, 22:23
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

http://www.youtube.com/watch?v=iPeVIuRjUi4&NR=1&feature=fvwp

Fraaie variant van Jesus joy etc

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 3 februari 2011, 22:25
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 3 februari 2011, 20:32
BerichtOnderwerp: psychiatrische ziekten en demonie.

MARIJAN072 schreef:
Gelukkig maar, dat dat iets makkelijker gaat. Zo zijn Jehova's tegen bloedtransfusies, terwijl dit levensreddend kan zijn voor een kind. Dan zetten ze de ouders ook tijdelijk uit de ouderlijke macht, naar mijn mening ook zeer terecht. Hoe dat zit met een psychiatrische ziekte, weet ik eigenlijk niet.

Nederland is een rechtsstaat en mensen kunnen niet zo maar tegen hun wil tot iets gedwongen worden. Bij iemand die door een psychiatrische aandoening een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen kan wel een krankzinnigheidsverklaring worden afgegeven, waarna een gedwongen opname mogelijk is. Maar dat is tijdelijk en de patiënt heeft recht op een advocaat. De rechten van de patiënt zijn goed gewaarborgd en staan vaak op gespannen voet met de belangen van de samenleving. In Nederland kun je iemand ook niet zo makkelijk dwingen tot een behandeling. De ouders die weigeren hun kinderen in te enten tegen polio of een bloedtransfusie afwijzen gaan mijns inziens uit van een onjuist Godsbeeld en hun gedrag is beschamend voor alle Christenen. Verder is het in mijn ogen misdadig iemand polio te laten krijgen terwijl de middelen bestaan om dat te voorkomen. De praktijk is dat er meestal toch wordt ingeënt en bij Jehovagetuigen ook bloed wordt gegeven, maar dan stiekem. Niet erg fraai maar het gebeurt dan tenminste. Overigens is de inentingsgraad in Staphorst hoger dan in Amsterdam, dat relativeert weer wat.

In evangelische kring lijkt het soms zo te zijn dat men vooral wil zien dat God geneest, zeker ook met psychiatrische aandoeningen. Dit verlangen maakt dat men dingen wel eens niet helder beoordeelt. Hoewel ik zeker geloof dat God kan genezen moet je de behandeling overlaten aan mensen die met vallen en opstaan de wetenschap hebben verrijkt en vanuit een goede theoretische en praktische basis hun werk doen. Het is beter te bidden dat behandelaars de goede inzichten krijgen dan in een gebedsdienst een wonder af te willen dwingen. Het omgaan met psychiatrische ziektebeelden vereist een inzicht dat ver uitstijgt boven wat je misschien lijkt te zien in een dienst. Als gemeente zou je je af moeten vragen wat je nastreeft, het verlangen dat er genezingen in je kerk plaatsvinden en het goede gevoel dat het geeft of dat het gaat om de werkelijke genezing van de patiënt zelf. Het hoort om het laatste te gaan.

Thomas, deelt wel eens een prik uit.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 3 februari 2011, 22:32
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 20:56

HANNAH810 schreef:
ohhh wat ben jij errug, meester thomas!!
en nu kan hij nog niets terugzeggen ook; zijn abo is verlopen namelijk!!
wat zal hem dat zwaar op de maag liggen, hahaha

nene, pietje....... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

(gelukkig is mijn nederlandse taal DIK in orde en wordt ik nooit gecorrigeerd.......... Smiley met dichtgeplakte mond )

Gelukkig is mijn Nederlandse taal DIK in orde en word ik nooit gecorrigeerd.

Het valt mee, maar drie foutjes in deze ene zin, Hannah.

Thomas, correctieboer. Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 2 februari 2011, 22:59
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 20:47

PIETER649 schreef:
nein... nicht der SAAB... aber... mein kleine Kaninchen... Knipoog smiley

Nein... nicht der SAAB... SONDERN.. mein kleineS Kaninchen...

Thomas, hoezo geïntegreerd....

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 2 februari 2011, 20:59
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 20:38
BerichtOnderwerp: BZV Topic

WILLEMIJN232 schreef:
Wat moet ik me nu voorstellen bij een vergaderboer??????
Boer Richard hield symposia op zijn boerderij, zoiets??? Smiley die vol vragen zit

Dat laatste had nog zin in tegenstelling tot de activiteit waartoe ik soms gedwongen word. Vergaderen is vaak een volmaakte vorm van zinloosheid.

Thomas, die soms wel eens denkt dat hij zal vergaderen tot hij vergaderd wordt......

Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 5 februari 2011, 15:12
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 20:22

WILLEMIJN232 schreef:
Hoe weet jij dat nu weer????
Ik hoop trouwens dat er geen slotje op het BZV topic komt...... Knipoog smiley

Wat zou de aanleiding daarvoor kunnen zijn? Strikt genomen is het een leuk onzintopic.

Thomas, vergaderboer.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 2 februari 2011, 20:24
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 februari 2011, 20:43
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

ELSKE510 schreef:
Ik las van iemand het volgende over een jongetje:
Tot mijn 14e jaar ging ik met mijn ouders naar een reformatorisch protestantse kerk.
Ik werd naast de bijbel onderwezen in de heidelbergse catechismus.
De heidelbergse catechismus en de geloofsbelijdenis samen vormden het hart van deze leer.
Lees hierbij de vragen 1 t/m 13 van de heidelbergse catachismus. .....
(ik wil je ze ook wel toesturen)
Vraag 13: Maar kunnen wij zelf onze schuld betalen?
Antwoord:
Op geen enkele manier. Wij maken de schuld juist elke dag groter. (curs.je)
Vervolgens geeft de catechismus aan dat we slechts enkel en alleen door het geloof in Jezus Cristus die voor onze zonden is gestorven, bevrijd kunnen worden.
God heeft ons zo lief dat hij zijn eniggeboren zoon voor ons heeft geofferd.

Stel je bent een ontvankelijk kind van een jaar of 8. Papa is verkozen tot ouderling in de kerk en je zit wekelijks naast mama.
Er is geen discussie over dit soort teksten. Dit is de Waarheid.
Wat doet dit met je zelfbeeld?
Wat is het effect op je lichaamsbeleving?
Welke gevoelens gaan overheersen?
Wat leert je over autoriteit?

Wanneer ik nu contact maak met het jongetje in mij overvalt mij een gevoel van diepe schaamte over al mijn impulsen die mij op onverwachte momenten kunnen overvallen, ik trek mij volledig terug , zowel fysiek als mentaal en wil het liefst niet gezien worden. Overigens is dat kind zich daar niet van bewust. Wat hij ervaart is de energetische terugtrekbeweging en gedachten over zichzelf als: Ik ben slecht, ik verdien eeuwige straf, ik ben machteloos. En toch is God liefde, want hij heeft voor mij zijn zoon geofferd.
Wanneer ik nu contact maak met het jongetje in mij overvalt mij een gevoel van diepe schaamte over al mijn impulsen die mij op onverwachte momenten kunnen overvallen, ik trek mij volledig terug , zowel fysiek als mentaal en wil het liefst niet gezien worden. Overigens is dat kind zich daar niet van bewust. Wat hij ervaart is de energetische terugtrekbeweging en gedachten over zichzelf als: Ik ben slecht, ik verdien eeuwige straf, ik ben machteloos. En toch is God liefde, want hij heeft voor mij zijn zoon geofferd.
Tegelijkertijd is er ook een beginnend bewustzijn bij een bijzondere groep te behoren.
Een groep waar mijn ouders deel van zijn en die over iets heel bijzonders beschikt: de eeuwige waarheid.
En dat geeft me toch wel een speciaal gevoel. Dan zijn wij toch wel beter. Dat is dan wel weer een zondige gedachte, maar toch ontleen ik daar een soort veilig gevoel aan. Ik heb in ieder geval de zekerheid bij de juiste groep te behoren. Dat verschaft mij een duidelijk kader van waaruit ik kan oordelen over anderen.
Dat veilige gevoel heb ik dan uiteindelijk toch weer te danken aan God die zo barmhartig is geweest om ervoor te zorgen dat ik bij de juiste ouders met het juiste geloof geboren ben. Want mijn ouders zijn mijn alles en die weten wat goed is voor mij. Uiteindelijk is God nog belangrijker dan mijn ouders, want die zijn er tijdelijk en die zijn ook zondig, en God is er eeuwig en Hij weet en ziet alles. Ook al ziet niemand wat ik doe of denk, dan nog heeft God het in de gaten. En Hij ziet vooral hoe slecht ik ben. Als mensen toch eens zouden zien wie ik werkelijk ben…..
Maar, wee je gebeente(neem deze uitdrukking voor de verandering ook eens letterlijk) wanneer ik God niet gehoorzaam. Dan wacht mij eeuwige straf. God is ook een wreker. Dat wil hij wel niet, maar hij moet wel omdat ik zo slecht ben. Huilende smiley, smiley in tranen

Zeker in de pubertijd. Ik voelde me zeer aangetrokken tot de wereld van de rock`n roll. Die wereld vertegenwoordigde voor mij levenslust. Die levenslust gierde door mijn lijf. Ik had geleerd die te kwalificeren als slecht, maar hoe was het dan toch mogelijk dat het zo`n heerlijk gevoel was.
En dat is nou precies wat de duivel je influistert! Dat zijn de verleidingen waardoor je uiteindelijk verloren gaat. Verdringen dus, niet voelen. En telkens wanneer je opgewonden raakt wordt je eraan herinnerd hoe zondig je eigenlijk bent.
Dat bracht ook momenten met zich mee dat ik dacht, O.K als ik dan toch al slecht ben, kan ik er ook best eens aan toegeven. En dat bracht vervolgens weer schuldgevoelens met zich mee. Om dat niet meer te hoeven/willen voelen ging ik splitsen. Er ontstond een verborgen wereld.
Gelukkig werd in de loop van mijn pubertijd mijn levenslust sterker dan de leer. hoewel het schuldgevoel altijd onderhuids bleef.
Gedurende mijn pubertijd ontdekte ik ook duidelijke verschillen in de godsbeleving tussen mijn ouders. Mijn vader was strenger in de leer dan mijn moeder. Omwille van de eenheid en de vrede was zij met mijn vader meegegaan naar zijn kerk. Nu wij ouder werden gaf zij zichzelf meer ruimte voor haar eigen geloofsbeleving.
Ik ontleende daar de ruimte aan om ook zelf meer na te gaan denken.
Gaandeweg werd de catechismus minder bepalend in het dagelijks leven.
Het zaad van extreem schuldbewustzijn was echter vrucht gaan dragen en dat zou nog lang doorwerken.
Wat had ik geleerd:
Ik ben slecht en er kan niets goeds uit mijzelf komen
Mijn lijf is een bron van zondige impulsen en het is belangrijk daar niet naar te luisteren en er zeker niet aan toe te geven.
Ik kan niet op mijzelf vertrouwen
Ik ben volledig afhankelijk van een externe autoriteit die van mij houdt wanneer ik mij volledig onderwerp en die genadeloos straft wanner ik niet aan zijn voorwaarden voldoe…. En dat is liefde.
Mijn geweten wordt gevormd door wat God goed en slecht vindt. Ik weet dus ook wat goed en slecht is, dat vertelt mijn geweten mij.
Wanneer ik niet naar dat geweten luister ben ik verloren, word ik voor eeuwig verstoten en dat is dan mijn eigen schuld.
Er bestaat zoiets als een eeuwige waarheid. Die te kennen geeft veiligheid en zekerheid.
Er is verlossing mogelijk
Ik hoor bij de “goeden”, die de waarheid kennen, anderen zijn” verloren”.
Achteraf zie ik dat een van de belangrijkste konsekwenties voor mij is geweest dat ik geen verantwoordelijkheid heb leren nemen voor emoties als woede, begeerte, jaloezie. Ze leefden in het verborgene. Dat heeft grote effecten gehad op de wijze waarop ik in het leven stond.

MMMMM,

Ik heb de scriptie van Jan Eric van Groen ook gelezen.
Interessant dat wel, maar wat doe je er zelf mee?

Uitstekende en verhelderende bijdrage Elske/Jos , het is mooi verwoord en goed op een rijtje gezet. Lees eens: Hulpeloos maar schuldig van Aleid Schilder. Het is een wat populair geschreven doctoraalscriptie en in boekvorm verkrijgbaar.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 2 februari 2011, 13:53
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 februari 2011, 19:52
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

MARIJAN072 schreef:
Ze hebben je toch niet gedwongen, om al je reacties te verwijderen? Wat een klus zal het geweest zijn, om overal 'vertrokken' bij te zetten.

Soms kan negeren en/of je mond houden wel verstandig zijn, nu spreek ik ook even voor mezelf.

Als de stukken van iemand zijn aangehaald, staan ze er nog steeds. En zijn ze niet ''vertrokken''. Verder vind ik dat je wel moet staan voor wat je schrijft en ik denk bovendien dat de bijdragen allang, als zijnde belastend, zijn opgeslagen. Merkwaardig dat je al eerder in een situatie kwam waarbij de bijdragen snel gewist moesten worden.

Thomas, laat zijn bijdragen staan en schaamt zich daar niet voor.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 31 januari 2011, 19:58

Het leek me helemaal niks dat BZV maar heb nu twee keer gekeken en vind het eigenlijk wel grappig. Leuk ook om naar DWDD te kijken waar Jan Mulder, die op de bekende wijze arrogant kritisch Nederland vertegenwoordigde, werd afgemaakt. En gelukkig dat niet een van de reclamedwangzenders het uitbrengt en je continu gedwongen wordt naar reclame voor boernýoghurt te moeten kijken en zo..

Thomas, kijkt naar (de herhaling van) BZV en is niet geschikt voor het boerenleven.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 31 januari 2011, 20:17
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 31 januari 2011, 14:29
BerichtOnderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=588

Het is een link naar een eerdere discussie hierover en biedt veel informatie. Daarmee wil ik niet zeggen dat posten hier niet goed is, maar het is een mijns inziens waardevol draadje.

Thomas, gedoopt.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 30 januari 2011, 21:25
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

ALOUS961 schreef:
dat internet en telefonie er uit liggen in Egypte, kan ik niet bellen / skypen met mn vrienden......... Huilende smiley, smiley in tranen

In Egypte hebben veel mensen nog veel slechtere momenten, vrees ik.

Thomas, sfinx
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 30 januari 2011, 16:37
BerichtOnderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?

DANIEL777 schreef:
wat heeft schoolonderwijs met een topic over samenwonen en later trouwen te maken Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

Eigenlijk niks, topics verzanden wel eens vaker. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat partners elkaar goed leren kennen. Vroeger zagen geliefden elkaar soms zo weinig alleen dat het trouwen bijna een gok was.

Thomas, is tijdens het huwelijk blijven samenwonen.
Knipoog smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 30 januari 2011, 16:57
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 14:22
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

GIBBY159 schreef:
Marylien...wil je dat ik onze mailwisseling berichten op het Forum zet? Ik hou van transparantie...eerlijkheid en openheid. Ik heb je wel degelijk berichten via CM mail verkeer toe gezonden als antwoord op jouw vragen! Laat even weten en zo ja dan staat het er binnen 1 minuut in deze thread. Lachende smiley

Schending van het briefgeheim is niet alleen een ordinair misdrijf maar vooral onbehoorlijk. Het dreigen ermee zelfs onethisch. Verder: gewichtig taalgebruik, zoals in de posting hiervoor, maakt op niemand indruk.

Thomas, houdt ook van elementair fatsoen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 27 januari 2011, 19:15
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 13:58
BerichtOnderwerp: Zat 5 febr Uit in Leeuwarden

CHATULIEM619 schreef:
Ik vertaalde het dus letterlijk.

Chat, Marian en Cross zaten goed.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 27 januari 2011, 13:59
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 januari 2011, 23:29

PIETER649 schreef:
zo raar onverstaanbaar praten en dan nog niet geert wilders die eist dat jullie integreren... eigenlijk best knap van jullie Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Geert Wilders was lovend over de Friezen maar de vraag is of je er blij mee moet zijn natuurlijk. Ben wel benieuwd wat de PVV gaat doen. De Friese kandidaten zijn gescreend dus hij heeft wel wat geleerd als het gaat om het gehalte van een fractie die criminelen moet aanpakken.

Thomas, heeft nog geen vertaling gezien.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 26 januari 2011, 23:35
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 januari 2011, 23:09

JASMYN704 schreef:
Tjonge Gibby, ik ben onder de indruk!!! Knipoog smiley
Kunnen ze oefenen:

It is de boer al like folle oft de ko skyt of de bolle

Thomas, it is mei sizzen net to dwaen.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 24 januari 2011, 20:22
BerichtOnderwerp: Hallelujah

CHATULIEM619 schreef:
misschien is het beter te vertalen met: je liet me voelen wie ik echt was....

Je voelt goed aan dat het meer moet zijn Chat, het is een aanduiding voor het laten voelen wie je werkelijk bent als volledig mens en ook een dichterlijke aanduiding van wat je bij de daad, als vrouw, in je voelt van een man - als ultieme bezegeling van dat diepe voelen en ervaren. Het is dus veel passioneler en dieper - en daarom zo moeilijk te vertalen. Het is werkelijk sublieme en beeldende taal.

De regel:

Mar ferjit net wa’sto wiest yn my

Maar vergeet niet wie je was in mij

sluit naadloos op die betekenis aan.

Thomas, kunst is vormgeven aan wat je niet kunt zeggen en dat geldt paradoxaal genoeg ook voor gedichten...

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 24 januari 2011, 20:46
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 64 65 66 67 68 69 70 ... 91 Volgende
Pagina 67 van 91