Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 april 2012, 22:04
Onderwerp: gescheiden...
|
|
|
PIETER619 schreef: | Er is maar één persoon (als mens) die een kerkelijk huwelijk kan en mag ontbinden, door een scheidbrief af tegeven. Vor het afgeven van die scheidbrief zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Het verhaal, wat Jezus houdt, als men hem vraagt waarom God toestaat te scheiden en wat Hij antwoord, doet al blijken er van "boven "zeer veel waarde word gehecht aan de relatie man/vrouw.
Teksten weet ik net uit mijn hoofd en heb wat ik weet gevonden na dat ik op onderzoek ging, nadat mijn vrouw was op gestapt. Ik gebruik Biblia,net en dan trefwooorden zoeken om zaken helderder te krijgen omdat mijn parate Bijbelkennis niet toereikend is, om alls te weten. Zo heb ik dat bijvoorbeeld dat ook gedaan met "man vrouw". Zoekend, kom ik er ook achter dat liefde een gebod is en alles op alles gezet moet worden om wanneer het niet gaat zoals het gaat de zaak wel weer recht te zetten.
Letwel er zijn dus ook redenen die worden aangegven om wel te scheiden, dat heb ik zo ook gevonden.
Wat zou de grootste reden wezen om te scheiden denk ik wel eens. Als het "ik hou niet meer van jou" niet meer mag worden gebruikt. Wat had men over voor elkaar (in verliefdheid en begin huwelijk) en wanneer kwam het "ik wil" om de hoek kijken? Hebben we werkelijk alles gedaan om het toch wer te krijgen zoals het behoort te zijn? | Je gaat niet echt in op mijn vraag:zie jij een verschil tussen een echtscheiding in de wereld en in de hemel? Of is het ,dat als je voor de wet gescheiden bent, je ook voor God gescheiden bent?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 april 2012, 12:54
Onderwerp: Erfzonde
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jos had hier op het forum een opmerking over de tekst: ik ben christen maar ik denk niet in hokjes, daar kwam commentaar op....Maar is het wel zo'n rare opmerking.....Denken we -als het er op aan komt- allemaal toch niet in hokjes? We zeggen van niet want we zijn geïnteresseerd in andere gemeentes en zijn benieuwd hoe het daar toegaat.......we kijken over kerkmuren heen zeggen we dan zo mooi.....maar is dat werkelijk zo? En ik doe daar ook aan mee laat dat duidelijk zijn.....Stel dat ze jouw gemeente Chatuliem bij die van mij willen voegen? Kijk je dan nog zo over kerkmuren heen? Ik denk dat we uiteindelijk eigenlijk allemaal in hokjes denken.....want je eigen kerk is wel je basis daar keer je terug en daar heb je je herinneringen........Als ik al kijk hoe moeilijk de gereformeerde en hervormde kerk tot elkaar zijn gekomen en dan dat gebakkelei over kerken en dan heb ik nog niet over hele families die uit elkaar zijn gevallen doordat we wat minder in hokjes willen denken? Misschien zeggen mensen nu: oh nee is niet zo.....maar toch, als het er op aankomt....... | Je hebt mij nooit horen zeggen dat ik zo nodig kerken bij elkaar wil voegen. Ik vind het wel mooi zo, die verscheidenheid. Het is voor mij net hetzelfde als het bij elkaar voegen van Albert Hein en de Aldi, waarom eigenlijk? Je dient toch een andere doelgroep? En waarom kan dat niet naast elkaar bestaan? Eén zijn betekent toch niet automatisch dat je perse in een zelfde kerk moet zitten? Eén zijn komt toch het beste uit als je elkaars identiteit accepteert? Ik heb in het verleden ook mijn mening gegeven over dat niet in hokjes denken. Ik vind dat ook een vreemde opmerking. Je wilt een relatie met iemand, dan vind ik dat het juist heel belangrijk is om te weten uit wat voor geestelijk nest hij komt. Als je daar niet openlijk voor uit durft te komen, geeft dat alleen maar problemen in je relatie....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 april 2012, 09:16
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als je er al met zo'n veroordelend blik naar kijkt komt het zeker niet van de grond.......Je moet ook willen.......en dat vraag ik me weleens af...het is natuurlijk veiliger om bij je eigen gemeente horen en je grenzen niet te verplaatsen.......kijk alleen naar het PKN proces.....je weet wat je hebt en niet wat je krijgt......dus over kerkmuren heen kijken is in de praktijk wat moeilijker.....en jij zet nu net de toon met je opmerking: je mag niet met elkaar praten over de verschillen zeg je? Wie zegt dat dat niet mag? Daar ben je toch zelf bij......? De praktijk is volgens mij meer dat we niet open staan voor andere Waarheden dan de onze.......en dan krijg je nooit en te nimmer dat gevoel van verbondenheid....... | In het verleden heb ik vaak meegedaan met interkerkelijk werk. Die zgn veroordelende blik is gebaseerd op praktijk, Wmijn.. Hoe kom je er bij dat ik niet over kerkmuren heen wil kijken. Het probleem is meer dat je niet je eigen identiteit mag uitdragen.. Je ervaart pas echte eenheid als je de moeite neemt de ander te leren kennen. En dat leren kennen doen we ook via het forum. Toen we begonnen met de discussie jaren geleden moest ik vechten tegen het vooroordeel dat evangelische mensen alleen maar de beleving centraal stellen en verder eigenlijk een zootje ongeregeld waren. Dat beeld is volgens mij door de loop van de jaren behoorlijk rechtgezet. Een paar daar gelaten, die mij zien als sekteleider, is er wel meer begrip gekomen voor elkaar. Door het uitwisselen van onze ideeën en gedachten, soms verstandelijk, maar vooral ook emotioneel, kan ik zeggen, dat men juist dichter bij elkaar gekomen is door deze discussies...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 6 april 2012, 14:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 23:17
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ben ik niet met je eens Chatuliem.....Het probleem is denk ik dat de absolute Waarheid(identiteit) door ons mensen nogal eens verschillend wordt ervaren en gezien wordt.....En dan kan je je afvragen is er een absolute Waarheid? Ik lees dezelfde Bijbel als jij dat doet dus we lezen hetzelfde maar interpreteren het anders.....Ik denk dat het niet mogelijk is om zeker te weten wat de Waarheid is......Het is jouw waarheid(of die van je gemeente) want je kiest de Waarheid die bij jou past...... Ik denk dan ook dat de echte Waarheid een utopie is.....
Als je je dat bewust bent , ik bedoel dus te weten hoe beperkt we zijn in ons denken, hoeven we en mogen we een ander ook niet veroordelen in de andere Waarheid die hij/zij aanhangt. En dat maakt dat juist interkerkelijk werk je dichter tot elkaar brengt en ook zo belangrijk maakt......dan leer je elkaar verstaan en te respecteren........In verbondenheid....... | Zo zou het moeten zijn, maar helaas is de praktijk anders. Je mag niet met elkaar praten over de verschillen, die verschillen moeten verborgen worden, interkerkelijk werk uit zich juist vaak in het hebben van geen identiteit...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 21:01
Onderwerp: gescheiden...
|
|
|
PIETER619 schreef: | Eigenlijk was ik met zijn drieën getrouwd. Het kerkelijk huwelijk was voor mij enorm waardevol. Ik had eerst een jaar samengewoont, maar na mijn jawoord in de kerk kreeg ik wel een gevoel van nu is het goed. Een verbond tussen man/vrouw samen met God.
Omdat God de liefde gebied, zal men moeten werken aan een huwelijk, Helaas komt soms de sleur er in, dan is het, ik hou niet meer van jou dus wil ik scheiden, niet wetend wat eigen gemak voor anderen te weeg brengt.
God heeft de relatie man/vrouw zo gesteld dat er geen andere oplossing is dan er voor elkaar zijn. Wanneer het egoïsme hoogtij gaat vieren en de één zijn/haar doen boven alles stelt, en over de schreef gaat kan er wel gescheiden worden, maar ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.
Een nadenker, wanneer is een kerkelijk huwelijk voor God ontbonden? | Waarpm denk je dat dat op een ander moment is dan een wereldlijke scheiding? En welke bijbelteksten horen daar dan bij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:53
|
|
|
PIETER619 schreef: | Dat is inderdaad zo en niets mis mee. Zelf ben ik ook gedoopt op belijdenis en was het mijn eogen keus.
Waar het omgaat is dat mensen om wat voor reden dan ook, meenden dat hun kinderen gered moesten worden door de doop. Mede omdat het hun zo geleerd werd hebben mensne op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen. De doop is een reniniging, en omdat kinderen ook zondig zijn, moesten zij gereinigd worden, dus gedoopt.
Dat zoals sommigen ook wel denkeen ipv de besnijdenis is gekomen heb ik zelf niets mee.
Zelf had ik een vrouw die van huis uit hervormd was en de kinderen wilde laten dopen. Ik heb haar dat niet verboden, maar wel gezegd dat de kans groot was, dat de kids later ook hun eigen keus zouden maken en dat ze dan misschien övergedoopt zouden kunne worden. Het is dus niet gebeurd en alle 4 zijn bewust belijdend gedoopte christenen geworden.
Mijn punt is dat wij hier niet tegen elkaar, maar al schristenen met elkaar misschien wat kunnen leren en niet veroordelend te werk gaan. er veel te vinden in de Bijbel wat tegenstrijdig is omdat we het uit zijn verband halen.
Wat zouden wij vinden van wat anderen doen, als christenen, als we eensn uit gingen van het standpunt wat zou Jezus doen. Bijvoorbeeld wat zou Jezus dooen met iemnd die als kind gedoopt is en belijd dat de Heer voor zijn/haar zonden aan het kruis is gegaan en om vergeving vraagt van de zonden? Zou de Heer zeggen die doop van jou was fout of vanharte welkom bij mijn club?
Maar toen die ouderling zei, ik heb respect voor ouders die hun kindren op grond van hun geloof laten dopen, is dat mij bij gebleven. Wij weten hat allemaal veel beter dan de ander en staan vaak met eigen menign klaar. | Als we niet met elkaar over onze verschillen mogen praten, zijn we dan werkelijk één? Ware eenheid ervaar je pas echt als je de verschillen durft te benoemen. Dit is voor mij de belangrijkste reden om niet mee te doen met interkerkelijk werk, omdat er geen echte eenheid is. We mogen meedoen, als we onze identiteit maar begraven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:44
Onderwerp: armoede in nederland
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | De meeste mensen die een uitkering krijgen vinden het nodig, dat is nu net het probleem denk ik.....En werkenden kijken daar wat anders tegen aan denk ik......Ik denk dat sommige mensen ook best wel kunnen gaan werken en niet zo moeten zeuren van: ik wil wel maar ja ik kan het niet....... Dus wat men nodig vind is ook weer per individu verschillend en ook heel persoonlijk...... | Mensen die bijstand krijgen worden tegenwoordig gedwongen om te werken, mensen met een WAO uitkering zijn gekeurd door een arts. En dan wordt er meestal een plan opgesteld om te zorgen dat men toch aan het werk kan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:26
|
|
|
PIETER649 schreef: | in feite geef jij mij iedere keer gelijk als het over de groep gaat, dat er inderdaad veel werkschuwen tussen zitten en er inderdaad velen onterecht thuiszitten en er inderdaad veel gefraudeerd word.
heb ik niet regelmatig gezegd dat er veel mensen terecht een uitkering krijgen? sterker nog, ik ben blij dat dat sociale vangnet bestaat. ik heb alleen ook iedere keer gezegd dat er velen onterecht een uitkering ontvangen en dat vind ik schandalig, die groep verpest het voor de rest.
het gevolg hiervan is dat er binnenkort ook geen budget meer is om diegene die terecht een uitkering ontvangt te blijven ondersteunen. dan kun je stoer roepen dat je echt geen tomaten kunt plukken maar de realiteit kan straks wel anders zijn....
ik hoop dat je nu stopt om iedere algemene reactie direct op jezelf te betrekken, het stoort een beetje in de discussie | Eerlijk gezegd vind ik het toch een vertekend beeld wat je hier neerzet. Je hebt het over velen, die oplichten, en daarmee zet je een bepaalde toon neer. Net zoals Wilders geef je toe aan het onderbuikgevoel van mensen en die algemeenheden zijn niet goed voor een discussie. Als je echter verder leest, zie ik eigenlijk dat we het allemaal wel eens zijn...mensen die het nodig hebben krijgen een uitkering en mensen die kunnen werken moeten gaan werken. Fraude moet worden bestraft.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 19:05
|
|
|
PIETER649 schreef: | tja chat, de rivier de jordaan is nou eenmaal een heel end fietsen | In de opdracht van Jezus staat nergens geschreven dat het alleen maar in de Jordaan moest. De opdracht omhelst wel onderdompeling, omdat het woord baptismo onderdompelen betekent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 18:12
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Er zijn mensen, die nooit naar de kerk zijn geweest, kunnen ook gedoopt worden, dus niet alleen de baby`s. Bij de jonge (gedoopte) volwassenen gaan na de catechisatie belijdenis des geloofs afleggen. Dat is dezelfde manier als bij onderdompeling bij Evangelische Gemeenten als ze Bijbelstudie afgerond zijn. Na onderdompelding of gedoopt zijn we niet vrijgekocht voor de zonde.
Joh 8:7
En als zij Hem (Jezus) bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden (discipelen) zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar (vrouw die overspel pleegde). Discipelen, die door Jezus geroepen zijn, zijn ook zondige mensen | Dus de vraag is wat is het nut van de onderdompeling? Het gaat om de veroordeling die weggenomen is in Christus. Kolossenzen spreekt hiervan Kol 2 schreef: | U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. | We zijn vrij van de veroordeling die zonde teweegbracht in ons leven. Paulus gebruikt dezelfde term als in Rom. 7: je was dood door de zonde....en je werd door God weer opgewekt..De onderdompeling symboliseert dit proces: afdalen in het watergraf, opstaan in het nieuwe leven.
Voor zonde zijn twee dingen nodig: ten eerste de daad en ten tweede de veroordeling. Voor beiden gaat het niet op voor een baby. Het is daarom onlogisch om dit met babys te doen, omdat ze niet veroordeeld zullen worden door God.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 5 april 2012, 18:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 18:01
|
|
|
PIETER619 schreef: | Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten".
Als dit in de Bijbel staat heeft dus last van wat een voorouder heeft gedaan. Lijkt mij toch iets anders dan wat bovenstaand word beweerd.
Natuurlijk zijn we niet vrij van zonde op welke manier dan ook en het is Gods genade die ons door Jezus Christus heeft bevrijd van de zonden. Het is gelukkig een één voorwaardelijke liefde die ons kan vrij maken. | In hoeverre zie je dat kinderritueel als een oplossing? Is het een opdracht om kinderen te besprenkelen of roept Jezus op tot onderdompeling? Volgens mij kunnen je ouders of je kerk dat niet bepalen en is het gebaseerd op de keuze van de gelovige zelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 17:14
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Rom 5:12
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Dat is de erfzonde
Lees bovenstaande tekst eens chat,
Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn??
ik zie geen enkel verband tussen bovenstaande tekst en de doop. alle mensen...horen daar ook de kinderen bij vroeg ik? Met jouw reactie plaats je de Nederlandse wet boven wat God zegt | Nee hoor, God stelt kinderen ook niet verantwoordelijk. Het is ook wel vergezocht om kinderen verantwoordelijk te stellen, en zeker babies. Ze worden geboren met de neiging tot maar ze zijn er nog niet verantwoordelijk voor. En dat kinderritueel stelt ze wel verantwoordelijk. In Rom 7 refereert Paulus zelf naar die fase, dat hij als kind was, en de wet nog niet voor hem leefde. Pas toen hij begon te beseffen wat de wet inhield viel hij onder de veroordeling...maar dat is in de joodse traditie pas na de Bar Mitswa. Dus eigenlijk kun je stellen dat dit ritueel tegen de joodse traditie en het Oude Testament in gaat...een nadenkertje vind je niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:48
Onderwerp: Goede Vrijdag
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Ben ik het niet met je eens chatuliem dat God ons in de steek laat Het gaat erom dat wij God de rug toekeren omdat wij als christenen onze zonden niet meer belijden en dat is wel eventjes iets anders | Ik ben het er ook niet mee eens, dat geef ik aan, maar er zijn mensen die dat wel geloven. En die geef ik de kans erop in te gaan. Want als je gelooft in Gods uitverkiezing kun je zien dat ons land niet meer zo gewild is door God. Ik geloof niet in uitverkiezing...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:46
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Rom 5:12
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Dat is de erfzonde
Lees bovenstaande tekst eens chat,
Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn?? | Het verschil tussen volwassene en kind is juist, dat een kind zijn daden niet kan overzien. Dat is in ons rechtstelsel opgenomen en dat geldt ook voor de Bijbel. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden en in juridische zin niet verantwoordelijk. Doop heeft pas zin als de mens zelf in staat is te kiezen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 5 april 2012, 11:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:44
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | God is toch dezelfde God....heden en gisteren dezelfde??? Wij zijn het hoor.... Hij roept nog steeds...maar vaak is het dat WIJ het niet willen horen... Immers hoe druk hebben we het niet voor ons gevoel??? (Ja...ook ik) Met eerbied uitgesproken....God is best...maar we houden Hem voor het lest!!! (zo hoorde ik inderdaad van de week iemand zeggen...o ja dan is het toch Goede Vrijdag he??) Willen wij dat Hij Koning over ons is??? | Dus volgens jou is de mens in staat om God de rug toe te keren. Volgens mij ook, maar ik denk dat dat niet door iedereen gedeeld wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:27
|
|
|
DANIEL777 schreef: | En jij Moet dan eens nadenken over wat ik schrijf want als je mn posting beter begrijpend zou lezen had je eigen posting er niet meer neer hoeven te zetten | Je wilde me wijzen op een bepaalde inconsistentie. En die is er niet. Ik ben nl helemaal niet ingegaan op het fenomeen 24/7. Ik stelde een andere vraag. Ik herhaal die maar eens weer: zou het Gods wil zijn dat steeds minder mensen naar Hem willen luisteren? Zou Hij minder mensen roepen? Zo ja, waarom laat Hij ons land in de steek? Ik geloof hier niet zo in, maar als ik dit zou geloven, zou ik in een enorme geloofscrisis terecht komen, want dan is de conclusie heel ernstig: GOD LAAT ONS LAND IN DE STEEK!!!en dan zou ik als een Daniel of een Nehemia op mijn kniieën gaan om de Heer te smeken ons niet in de steek te laten. Dat zou mn grootste zorg zijn, niet dat de winkels open zijn.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 5 april 2012, 10:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 april 2012, 09:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat ik me nu afvraag bij deze 25 reacties over Goede Vrijdag is dat er volop gesproken wordt over de praktische zaken, behalve door Chatuliem...... Er zijn te veel kerkdiensten, de dienst begint te laat, de Hema gaat lossen enz enz..... Maar praktisch niemand hoor je over de indringende boodschap van Goede Vrijdag, nl dat Jezus aan het kruis hing voor onze zonden en beschimpt en geslagen werd....... En dan neuzelen wij over de kerkdiensten en de tijden? Niet in verhouding toch? | Ja Wmijn, een topic over een bijbels onderwerp als genade heeft slechts ëën reactie opgeleverd. Het begint wel ernstige vormen aan te nemen. Klaarblijkelijk vindt men het belangrijker om over onzin te praten en daarover ruzie te maken, dan over echte geestelijke zaken.
Ik zal mn vraag dan nog maar eens herhalen. NL is aan het ontkerstenen. Is dat de wil van God of de wil van de mens. Oftewel, roept God minder mensen en laat Hij de rest maar aan hun lot over???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 21:32
Onderwerp: Geen dating meer als je geen seks wilt?
|
|
|
INGRID095 schreef: | Kijk eens naar het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=jL1l9ZtGC2w&feature=related
Soms denk ik wel eens dat er nauwelijks nog christen singles zijn die willen wachten met seks en gemeenschap tot het huwelijk. En ik vind het schokkend als een datingtraject geen voortgang vindt als de ander hoort dat je seks en gemeenschap voor het huwelijk wilt bewaren en dus geen seks wilt als als het daten overgaat in een liefdesrelatie zonder nog een verbond te sluiten. | Je bent wel erg stellig, vind ik. Kun jij onderbouwen waarom je geen seks zou mogen hebben voor het huwelijk? Aan dat filmpje hebben we niet zoveel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 20:15
|
|
|
DANIEL777 schreef: | hiermee is dus al bewezen dat de opmerking van iemand een paar jaar geleden ineen soortgelijke discussie dat we veel teveel de 24/7 mentaliteit van amerika overnemen.
een paar beroepen daar gelaten | Je zou eens moeten lezen wat ik schreef. Mijn vraag was: is ontkerstening van NL door God geleid of door de mens. Met andere woorden, is het de wil van God dat zo weinig mensen overblijven en heeft Hij gewoon minder mensen uitgekozen? Of is het gewoon de mens zelf die zn eigen gang wil gaan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 18:58
Onderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
|
|
|
Ach Pieter, volgens mij heb je gewoon last van heimwee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 18:04
|
|
|
Goed, eindelijk ben je dus met de neus op de feiten gedrukt. Nl is niet meer zo christelijk als vroeger. Heb wel een vraagje voor je. Komt dat omdat God minder mensen uitkiest of komt dat omdat mensen niet meer naar Hem willen luisteren...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 17:55
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Rom 5:12
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. Dat is de erfzonde | De vraag is: is een kind verantwoordelijk voor zijn daden. En dat is niet het geval. Het heeft daarom geen zin om dit bij een kind te doen. In die zin is het ook vreeemd, omdat het niet bij de Israelieten zelf voor kwam en dat de link tussen besnijdenis en erfzonde nergens te vinden is. Het is een vondst van de chr. kerk om kinderen te besprenkelen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 4 april 2012, 17:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 17:51
|
|
|
PIETER619 schreef: | De doop van Johannes was een van reiniging, daar heb j egelijk in, maar waarom ging Jezus dit ook doen? Ik zie hier toch ook iest in van dat dit een teken van volgen is, en we zo gereinigd worden.
Wat die aanames aangaat zoals het watergraf lees Romeinen 6 vers 4 "We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden." Er is veel te vinden, door bijvoorbeeld een trefwoord in te toetsen bij woordzoeken bij Biblija.net. | Jezus zelf deed dat toen Hij volwassen was. Niet Maria die haar zoon liet reinigen...Wat voor nut heeft het een baby het te laten ondergaan? Die heeft nog niet gezondigd, tenzij je een vieze luier of veel huilen als zonde omschrijft...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 4 april 2012, 17:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 11:25
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Wie is zondaar of zondares? Net als die de tollenaar zegt in de tempel O God wees mij zondaar genadig.
Hoeven wij niet meer te zeggen dan? Het is nog steeds genadetijd, God zoekt naar de mensen, die zondigen doen tegen God, om met God te laten verzoenen.
Rom 5:10
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven. | Je gaat niet in op datgene wat ik schrijf. Natuurlijk heeft iedereen genade nodig. De vraag is, of je met dat ritueel die genade veilig stelt. Ik lees nergens in de bijbel dat men verplicht wordt baby's te besprenkelen ter afwassing van hun zonde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 10:19
|
|
|
PIETER619 schreef: | Je komt hier vele zaken tegen die op zich al een item voor het forum kunnen zijn en al zijn.
Erfzonde bestaat, dat is meer dan alleen dat wij zondige mensen geworden zijn door wat er in het paradijs gebeurd is. Erfzonde is duidelijk beschreven in de Bijbel en ook hoe je de slachtoffers van de erfzonde (zelfs tot in de vierde generatie) er last van kunne hebben. Zelf denk ik dat het ook in mijn schoonfamilie gebeurd is. Mijn zoon had ook last van narigheden en als ik met hem bad, werd hij rustig en warm van binnen zei hij. Zo ook bij elk gezin er iemand was die niet geheel lekker in het vel zat door zaken die op hem/haar afkwamen.
Waar staat de doop precies voor, wat is de symbloliek er van. De doop op belijdenis, is het met Jezus begraven zijn, afwassing vsn zonde en opgestaan zijn en een nieuw leven beërven, puur uit genade en beslist niet uit verdienste. Zelf heb ik ook strijd gehad, alvorens ik mij liet dopen. Ik vond mij zelf niet goed genoeg en wilde fouten eerst verbeteren. Pas toen ik mij overgaf kon de Heer met mij aan de slag en gaaf het mij wel een bevrijding. Echt christen zijn is niet te leren maar een ervaring. Ik geloof niet meer, maar weet zeker, dat God bestaat, doorwat Hij met mij deed.
De kinderdoop. is iets wat ouders doen omdat het afwassing van zonde is (gelijk ook met de onderdompeling) en een kind dusdoor bijv erfzonde schoon gewassen moest worden. Later kan een kind dan zelf beslissen of hij/zij dat aanvaard door de belijdenis of hoe men dat ook genoemd mag worden.
Ouders die op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen heb ik respect voor. Het houdt volgens mij in dat zij bewust hun kinderen bij de Heer willen brengen door de opvoeding. Ik weet dat er heel goede christenen zijn onder hen die als kind gedoopt zijn.
Johannes 3 vers 16 Alzo lief had God de wereld, opdat een ieder die gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe". Die tekst gaf mij troost toen mijn vader overleed aan kanker, beseffend data ik de juisste keuze toen meost maken, het heeft haast nog 35 jaar geduurt voordat ik dat heb gedaan. | Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar heen haalt. Ten eerste is het natuurlijk vreemd, dat men denkt dat afwassing van zonden plaats vindt tijdens dit ritueel. Welke zonden dan? Wie vraagt erom? De persoon zelf, of de ouders? En wat voor effect zou dat hebben? Er zitten gewoon teveel aannames in, die niet te bewijzen zijn op grond van de Bijbel. Er is een verschil tussen zondige natuur en zonden. Ik zal nooit ontkennen dat een mens zonder fouten geboren wordt. Maar ik ben ten stelligste tegen het idee dat een kind verantwoordelijk gehouden moet worden. God neemt het niet kwalijk dat we een zondige natuur hebben, wel als we er niks mee doen en maar toegeven aan verlangens en gedachten die niet van Hem zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 april 2012, 09:28
Onderwerp: kinderen
|
|
|
HELEEN296 schreef: | Wegens omstandigheden ziet mijn dochter haar vader nooit alleen en ga ik altijd bij de vader van mijn dochter koffiedrinken en zijn we altijd met z'n drieen. Ik merk dat dit best voor vertrouwen zorgt. Als een kind ziet dat haar vader en moeder ondanks de scheiding gewoon bij elkaar zitten over koetjes en kalfjes aan het praten is alles niet zo beladen. Ik snap dat dit niet bij alle exen lukt, maar het is wel iets om naar te streven. Ook als je gescheiden bent, neem tijd voor elkaar en probeer weer een band op te bouwen. Ik weet natuurlijk dat dit lang niet altijd kan en dat dit bij ons zo gegroeid wegen omstandigheden. Ook voor jezelf is het prettiger als je weer redelijk met je ex kunt opschieten. | Hier geldt hetzelfde voor mij. Het is al een behoorlijke tijd dat mn ex en ik uit elkaar gegaan zijn en op dit moment kunnen we gewoon goed met elkaar opschieten. Toen ze vorige week haar moeder niet kon ophalen met de auto, heb ik dat dus maar gedaan. Volgende week gaat ze naar Schiphol, en ik breng haar met haar zus naar toe. Een dagje Schiphol is toch ook leuk nietwaar?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 2 april 2012, 16:24
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mijn slechtste moment van vandaag: ik kwam bij de kapper om mijn haar een vrolijk zomers kleurtje te geven, vertelde de kapper mij dat ik een andere kleur moest kiezen omdat ik zo grijs geworden was dat ze bang was dat die kleur die ik altijd neem niet meer zou dekken.....
En dat op maandagochtend......de toon was weer gezet..... En ja, ik vind het wel erg......en het valt niet mee..... | Ben je nu blond of toch grijs....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 1 april 2012, 15:46
Onderwerp: Het weer
|
|
|
HERMAN388 schreef: | ik hoorde van Brigit dat komende dagen sneeuw en nachtvorst verwacht volgens knmi. Is dat alleen voor haar woonplaats | Ik vond die 1 april grap van Mariska veel beter, alleen verraadt ze die zelf al vooraf zodat er niks meer aan was....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 31 maart 2012, 10:42
Onderwerp: genade
|
|
|
Ef. 2 schreef: | 1 U was dood door de misstappen en zonden 2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. 3 Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. 4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. 7 Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. 11 Bedenk daarom dat u – u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. 13 Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. 14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader. 19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest. | Binnenkort is het pasen. Het feest waarin we gedenken dat Jezus voor ons gestorven is en opgestaan. Het feest van de genade, die God ons geeft. Wat betekent die genade voor jou? Leef je uit Zijn genade, of zegt het je eigenlijk niks? Ga je gebukt onder die genade of zorgt die genade ervoor dat je in vrijheid kunt leven? Bovenstaand tekstgedeelte wilde ik als uitgangspunt gebruiken. Wat zegt deze tekst je, en hoe ga je daarmee om?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 maart 2012, 22:40
|
|
|
PIETER649 schreef: | Mooi dat er in de bijbel geen voorwaarde staat.
Maarre... ten eerste moet je dat in de culturele context van die tijd zien, jeweetwel, net zoals hoedjes op in de kerk. Wie in die tijd arm was, kon niet werken, maar dan ook ECHT niet kunnen he. Het ontbreken van sociale voorzieningen maakte dat de mensen echt wel tomaten wilden plukken en als ze dat echt niet konden, dan moesten ze leven van giften en dan mag er inderdaad geen onderscheid gemaakt worden.
als tweede opmerking: ik ben niet de schrijver van de bijbel, en ik behoud me t recht voor WEL voorwaarden te stellen. Dat betekend niet dat ik niets geef, maar wel dat ik zelf bepaal: hoeveel, aan wat en aan wie.
Dan kun je met dat boterzachte WWJD aan komen zetten, maar dat zegt mij niets, ik ben Jezus namelijk niet, noch kan ik ooit aan Zijn goedheid tippen. Daarbij is de hierin uitgesproken wens gelijk te zijn aan of te doen als Jezus nou precies de wens waardoor de mens verleid werd en in de zonde terecht kwam. Dus laat mij nou maar met beide pootjes op de grond zelf bepalen wat ik al dan niet geef aan wie dan ook | Je doet jezelf tekort Pieter. Ik weet nog dat je hier een actie voor iemand hebt opgestart, en dat je samen met anderen zijn hele huis hebben opgeknapt. Ik kan me niet herinneren dat je daar iets voor terug wilde hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|