Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 14:15
Onderwerp: christen houding ?
|
|
|
[quote=DAVID923]
mooi gezegd martin:
1 Korintiërs 10,13 U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan
Hoe wil jij deze uitspraak pastoraal goedpraten, als bijvoorbeeld nabestaanden van zelfmoord bij jou komen met een hulpvraag hierover (1Kor 10:13)??
Volgens mij gaat 1 Kor 10:13 terug naar 1 Kor. 9:16 waarin Paulus zegt dat het hem slecht zal vergaan als .... en dat is dan de beproeving waar 1 Kor. 10:13 over gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 14:02
Onderwerp: opzegging
|
|
|
DIKKIE717 schreef: Ds veenedaal zij,
EO = Eeuwig Omkomen TV = Ten Verderve
MARY052 schreef: | Wow dat is nogal een uitspraak. En om eerlijk te zijn krijg ik hier kippevel van. Wie is hij om zo te oordelen????
Mary |
Je zou die ds Veenedaal bijna een (kerkelijke) ban geven ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 13:53
Onderwerp: Tekenen dat het einde naderd????
|
|
|
Dat zal allemaal zo zijn, maar ik blijf bij mijn standpunt.
De eindtijd geeft de noodzaak aan van evangeliseren, nu meer dan ooit. Vertellen wat Jezus Christus uit Liefde voor zondaars heeft gedaan, en dat het nog steeds een tijd van genade is ... Het gaat er dus in de eerste plaats niet om, om elkaar te bemoedigen, maar om "mensen het Evangelie te vertellen" en daarnaast mogen we uitzien en elkaar bemoedigen ...
Wat ik zo vreemd vind aan jullie opmerkingen is, dat jullie de eindtijd als zinloos gespeculeer bestempelen, terwijl er zo duidelijk en zo vaak over gesproken wordt in de bijbel. Ik vraag me dan ook af wat er zo erg aan is om deze tijd, naar wat beschreven is in de bijbel, de eindtijd te noemen ... Het lijkt wel alsof jullie dat niet willen zien, dat jullie zelf bang zijn voor de tekenen der tijd en alleen maar willen zien hoe mooi het zal zijn. Niet stil willen staan bij de taak die elke christen heeft gekregen. Zie o.a. 1 Kor 9: 16 Als ik het Evangelie verkondig, is er voor mij namelijk geen reden tot roem. De noodzaak daarvan is mij immers opgelegd. En wee mij, als ik het Evangelie niet verkondig! 17 Want als ik dat vrijwillig doe, heb ik recht op loon, maar als ik het onwillig doe, is het beheer van het Evangelie mij toch toevertrouwd. ... 19 Want hoewel ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen.
En nogmaals, zoals ik ook al eerder had aangegeven, ik laat me niet leiden door de eindtijdtheorie, maar ik kijk wel om me heen, en lees dingen terug in de bijbel die heden ten dage al gebeuren of zelfs al gebeurt zijn ... En aan de hand daarvan wil ik mensen het Evangelie vertellen, want het is Gods verlangen dat niemand verloren gaat ... En ja, ik verlang er ook naar om bij Hem te zijn, maar zolang ik hier op aarde ben, ben ik een boodschapper van God, en is het mijn verlangen om mensen van de Liefde van Jezus Christus te vertellen, zodat zij die dat geloven straks ook op die plaats zullen zijn waar eeuwige vreugde zal zijn, waar Hij het Licht is ... AMEN, JEZUS LEEFT en ik met HEM !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 00:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Al minstens 30 jaar wordt er geroepen, dit is het teken van de eindtijd, wie zegt mij dat we niet nog 30 jaar wachten? Het kan nog wel een eeuw of zelfs een millenium duren. Dat is de reden waarom ik het alleen maar nutteloos gespeculeer vind. En wat betreft liefde in je postings? Nee, dat kan ik er niet in terug vinden... |
Pffff, nee je hebt gelijk, laten we ons maar druk gaan maken of er geen skreifvauten in andermans postings staan ...
Als je de Liefde niet kunt/wilt vinden zal ik citeren wat ik schreef ... Ik lees toch duidelijk het woord Liefde in mijn posting, de mensen vertellen van Jezus Christus, hoe Hij uit Liefde voor dat wat verloren was, ons zondaars, naar deze aarde is gekomen om ons een weg vrij te maken tot verlossing. Want ik denk dat de teksten niet alleen zijn om te bemoedigen maar veel eerder uitdrukking geven aan de noodzaak om te evangeliseren...
Maar je mag lezen, denken en schrijven wat je wil Chatuliem, je mag het zelfs nutteloos gespeculeer noemen, maar de bijbel is duidelijk in deze dingen. Marcus 13:28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is. En de dingen die moeten gebeuren ... die staan omschreven in de bijbel ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 00:04
Onderwerp: Heb je wel eens spijt ?
|
|
|
LISA610 schreef: Sorry Jos, maar ik mis nog steeds een inhoudelijke persoonlijke bijdrage van jou zelf, waarin je je eigen vragen beantwoord.
JOS689 schreef: | Lisa, ik zeg wat ik wil zeggen en wat jij daarvan vindt zal mij een biet zijn ! |
Van dit soort antwoorden zou je dus later spijt kunnen krijgen ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 21:15
Onderwerp: uitje in Groningen - vr 3 juni
|
|
|
LISA610 schreef: | Gezellig Mary, ik zet je er gelijk even bij en hoop dat het thuis goeg geregeld kan worden
Wie gaat er mee op vrijdag 17 juni? Eten en daarna wat drinken in Groningen. Om 19 uur eten bij Spring's aan de Grote Markt en daarna zien we wel waar we terecht komen...
Let op! De datum is anders dan in het topic aangegeven. Er was op de 3e al iets anders gepland...)
Hieronder de lijst van aanwezigen (vul maar aan!): Lisa610 Jasmyn704 Billy701 (o.v.) Chatuliem619 Crossroad317 Gonda065 Mary052 (o.v.) Mar -- oud lid |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 21:09
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Toen ik in de jaren 70 christen werd, was er een hype tegen de streepjescode...even later was er een hype tegen Dreft..allemaal gekenmerkt als teken van de eindtijd. Dat is dus nu meer dan 30 jaar geleden. En als je eens naar de streepjescode kijkt, en je zet dat door naar wat Henk schreef, hoever is het dan verbeterd qua registratie ?? Ook al je aankopen die je doet met je pinpas zijn (in)direct voortgekomen uit de streepjescode, alles wordt geregistreerd met naam, plaats en bedragen. En als er dan in openbaringen 13 staat: 16 En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17 en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. dan mag je dat gerust aanmerken als een teken dat we in de eindtijd leven. Deze week was in het nieuws dat iemand dacht dat het einde der tijden aangebroken was. Hij zag de Bijbel als een codeboek vol met mysterieuze getallen. Ik heb teveel gespeculeer meegemaakt om nog iets hiervan echt serieus te nemen. Bij elke nieuwe Amerikaanse president steekt ook de gedachte op dat hij wel de antichrist zou kunnen zijn. We weten niet de dag en het uur waarop Hij terugkomt, maar we kunnen wel zien, aan de hand van de bijbel, dat het 23.50 uur is. Complottheoriën zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven, maar er is veel meer gaande, en dat kun je lezen in de bijbel, als je daar tenminste open voor wilt staan ... Er is maar één teken dat we in de gaten moeten houden, en dat is zending. Want als aan iedereen het evangelie verteld is, zal Hij terug komen. Dat is de belofte die we van Hem hebben gekregen. Klopt, en nu in het digitale tijdperk gaat dit dan ook in een razend tempo. Wie had dat verwacht een jaar of 30/40 geleden. De tijden veranderen zo snel dat het niet meer te stoppen is. Tenslotte dit....wat ik hier weer terug lees, doet me sterk denken aan Jehova's Getuigen. Zij worden immers gedwongen te evangeliseren met het argument, het einde der tijden is nabij. Ja de Jehova's Getuigen worden gedwongen om te evangeliseren en te bekeren tot hun geloof. Dat is toch iets anders dan datgene wat ik schreef ... "Jezus Christus verkondigen in Liefde is prioriteit nr. 1 Want je wilt toch niet dat iemand verloren gaat??" Wees blij dat er nog tijd is om de Liefde van Jezus Christus te verkondigen ... Wat ik mis en wat veel mensen over het hoofd zien, is dat de bedoeling van bepaalde teksten niet is om mensen te waarschuwen of ze te dwingen tot bekering. De bedoeling is de gelovigen te bemoedigen dat 1 God alles in Zijn hand heeft en 2 dat God onze een blije toekomst zal geven. Ik lees in geen van deze speculaties deze hoop en bemoediging terug. Ik lees toch duidelijk het woord Liefde in mijn posting, de mensen vertellen van Jezus Christus, hoe Hij uit Liefde voor dat wat verloren was, ons zondaars, naar deze aarde is gekomen om ons een weg vrij te maken tot verlossing. Want ik denk dat de teksten niet alleen zijn om te bemoedigen maar veel eerder uitdrukking geven aan de noodzaak om te evangeliseren. En de tekenen der tijd zeggen dat het NU de tijd is om de mensen te vertellen van de Liefde van Jezus Christus. Geen bangmakerij, maar juist de mensen er op te wijzen dat het NU nog kan, dat er NU nog genade is door het werk van Jezus Christus ... DUS ACTIEF DEELNEMEN AAN ZENDING ... EVANGELISATIE OOK IN NEDERLAND ... En als je de teksten wilt gebruiken als bemoediging, als christenen onder elkaar, dan praat je toch over het feit dat "Jezus spoedig terug zal komen" want daar gaan de verzen over die werden geciteerd ...
|
Is van bovenstaande argumenten, die jij gaf, ook maar 1 vers terug te vinden in de bijbel ?? Nee, maar wat Henk schreef kun je "bijna" letterlijk terug vinden in de bijbel, en daarom is zijn gedachtengang heel goed te volgen.
Gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn in deze, ik leg mijn prioriteiten blijkbaar ergens anders. Maar ik weet wel zeker dat ik Hem elke dag verwacht ... en ook dat is een eindtijd gedachte ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 16:41
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dit alleen maar bangmakerij... |
Eerlijk gezegd vind ik de opmerkingen van Henk en MVV helemaal geen bangmakerij ... Waarom zou een (wederomgeboren) christen bang voor de tekenen der tijd moeten zijn?? Het staat gewoon om- en beschreven in de bijbel, in diverse bijbelboeken.
Ik vind eerder de uitspraak, over bangmakerij, niet echt bijbels, alsof je de tekenen van de "eindtijd" niet wilt zien, er voor wegloopt. Dat doet me denken aan de dicipelen die vele wonderen zagen en zich nog afvroegen wie Jezus was ...
Lucas 8:24 Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust. 25 Hij vroeg hun: ‘Waar is jullie geloof?’ De leerlingen waren geschrokken en zeiden vol verbazing tegen elkaar: ‘Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het water zijn bevelen gehoorzamen?’
Wat voor nut heeft het als je wel de wonderen ziet die gebeuren maar de tekenen van de eindtijd niet wilt zien. Is het één niet met het ander verbonden. De enige reden die ik zou kunnen bedenken om bang te worden is wannneer ik niet zeker weet of ik wel echt een kind van God ben, een wederomgeboren christen ben ... ja dan zou ik bang worden, zeker als je leest wat de ongelovigen allemaal staat te wachten ... Maar gelukkig weet ik ZEKER dat ik gered ben voor de eeuwigheid ... en de tekenen der (eind)tijd?? wel ... Jezus Christus verkondigen in Liefde is prioriteit nr. 1 Want je wilt toch niet dat iemand verloren gaat??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 23:17
Onderwerp: voor oudere ouders
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dank voor je vriendelijk reactie op mijn verhaaltje..... Geen dank Maar ik ben blij dat Marylien in ieder geval wat aan mijn woorden heeft gehad, daar ging het tenslotte om....... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 23:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | het topic ging over zelfmoord, het gaat niet over behandelen van allerlei stoornissen. Ik begrijp niet echt waarom je zo je best doet om borderline te bagateliseren. Want dat is wat ik in je bijdrage lees, Het topic gaat over zelfmoord, maar jij was toch de persoon die in één en dezelfde zin daarbij de borderliners betrok ... En ik weiger om minachtend te doen over borderliners of welke andere groep mensen met psychische aandoeningen ... het is niet zo erg, want er zijn ook andere stoornissen die minstens even erg zijn. En met die visie vind ik dat je heel veel mensen tekort doet. Nee jij doet mensen te kort door ze af te schilderen als "vervelend" wanneer ze ook maar de diagnose borderliner hebben". Maar als je het hebt over bagatelliseren, in het zelfde rijtje komt ook het woord dissimuleren voor ...
Hoe denk je dat gemeentes aan die wijsheid zijn gekomen? Omdat ze te vaak te veel verkeerde beslissingen genomen hebben. Ten eerste, ze dachten dat ze Jezus waren, want gebed was een oplossing voor alles. Dat dat misschien in jouw gemeente is gebeurt wil niet zeggen dat dat overal zo is gebeurt. Bij mij in de gemeente is men te rade gegaan bij professionals voor het opstellen van een beleidsplan. =Ten tweede dachten dat zij alleen de oplossing hadden voor problemen op het gebied van de psychiatrie. Beide oplossingen hebben gefaald, eindelijk heeft men oog om met beleid om te gaan in pastorale zorg. Natuurlijk heb je een gesprek om te kijken wat er aan de hand is, maar als blijkt dat er ernstige psychiatrische stoornissen aan de hand zijn, is het wijs om dat over te laten aan de psychiatrie. Dit ben je dus met me eens, zeg dat dan gewoon ... gewoon een kwestie van handelen volgens het beleidsplan pastorale zorg En als ik gewoon zeg, dat ik borderliners niet vertrouw, dat is omdat ik te vaak (je schreef 2 maal dat je iets had meegemaakt) heb meegemaakt, dat ze dat vertrouwen beschaamd hebben en dat het in mijn ogen water naar de zee dragen is. De ellende is dat ze ook zelfmoordpogingen gebruiken, immers zelfvernietiging in welke vorm dan ook vormt een essentieel onderdeel van de ziekte en dan komen we weer terug op het uiteindelijke topic. En daar schreef ik dus over, net als mensen met een autist aanverwante stoornis, want borderliners hebben heel veel dezelfde symptomen ... De ellende is alleen dat jij een hele groep mensen veroordeeld voor iets wat je hebt meegemaakt met 2 borderliners ...
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 20:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | @1) Eerlijk gezegd vind ik dat je in het pastoraat heel erg beperkt bent. Dit is meer voor psychiaters, het belangrijkste wat je kunt doen is, ze eraan helpen te herinneren dat ze hun pilletjes op tijd moeten nemen. Psychoses zijn goed te behandelen, het probleem zit niet in de medicijnen, maar meer in de discipline die men ervoor opbrengt...En borderliners zijn vervelende mensen. Met hun dominante gedrag kunnen ze heel veel kapot maken in de gemeente. Die zie ik liever niet in de gemeente, omdat ze vaak een spoor van vernieling achterlaten. Vooral gezagsdragers moeten het ontgelden. Of ze aanbidden je op een abnormale manier, of ze proberen je de poten onder de stoel weg te zagen. Ik heb twee borderliners meegemaakt, die allebei probeerden een wig te drijven in het bestuur, en het is ze beide keren gelukt. Ze zuigen je helemaal leeg met hun aandacht vragen...je zou er maar mee getrouwd zijn.. En wat heeft dat laatste met de gemeente te maken ... ??? Ik hoorde een tijd geleden iemand zeggen dat hij vond dat pdd-nos een zegen was, een gave van God, zou het voor mensen met een borderline stoornis anders zijn, of vallen die onder een andere categorie mensen ... ???
@2) Ik ben nu eenmaal voorstander van het inschakelen van professionele hulp als het nodig is, en sorry, je mag dingen hier ook wel met een bepaalde nuchterheid benaderen. En dat die bepaalde nuchterheid met deze uitspraken kwetsend overkomt, maakt niet zoveel uit zeker ... ??? Om maar te ontkennen dat deze stoornis niet zo ernstig is doet de waarheid geweld aan. Borderliners zijn nl. uitstekend in staat om dat te misbruiken... Zo ook mensen met bijv. een autist aanverwante stoornis, een narcistische persoonlijkheidstoornis of zelfs "normale mensen", dat kunnen misbruiken ... !!! Bovendien vind ik dat je de mensen tekort doet, die eronder geleden hebben en er mag ook wel een gezegd worden, dat de slachtoffers van borderliners niet gek zijn, hoewel ze dat wel vaak denken. Net zo min als borderliners gek zijn of standaard allemaal vervelend zijn ... |
Zo zijn er zoveel mensen met psychische klachten, aandoeningen en stoornissen, veel meer dan alleen maar de borderliners.
En wat zijn borderliners .... wist je trouwens dat borderliners heel veel weg hebben, bij bepaalde symptomen, van mensen met een autist aanverwante stoornis. Wil je deze mensen dan allemaal, als ze met een hulpvraag komen of met een opmerking richting zelfdoding gelijk doorverwijzen naar deskundige hulpverleners. Als pastoraal hulpverlener (of als voorganger), ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor die mensen bij jou in de gemeente, doe je het dan af met "vervelende mensen" of ga je eerst het gesprek aan en kom je dan met een advies waarin je aanstuurt op deskundige hulpverlening ...
Een hulpvraag is een hulpvraag, en ook al is die persoon borderliner, dan is het nog niet aan jou, als pastoraal hulpverlener (of als voorganger) om deze persoon in de kou te laten staan door hem of haar te negeren en te bestempelen als "vervelend persoon". Want ook al is het 9 keer aandachttrekkerij, de 10de keer kan het wel eens serieus zijn, en daarvoor ben je pastoraal werker (of voorganger) op afroep beschikbaar voor iedereen. Wat niet betekend dat je maar onbeperkt over je heen moet laten lopen, ook hier zijn grenzen onmisbaar, en die zou je dus op moeten nemen in een beleidsplan aangaande "pastorale"hulpverlening/nazorg.
Een paar taken die een pastoraal hulpverlener (of een voorganger met pastoraat in zjn pakket) heeft.
Begeleiden -- Bijstaan -- Helen -- Verzoening
Heel veel opleidingen in het pastoraat gaan ook in op psychiatrische ziektebeelden & bijbels perspectief. Denk hierbij aan: depressie, burnout, manische depressiviteit/bipolariteit, post traumatische stress, ADHD, PDD,obsessieve/compulsieve stoornis, schizofrenie, borderline, DIS enz. enz. En één van de dingen die je al in de eerste les leert, wanneer is professionele zorg nodig, die de gemeente niet kan geven, wanneer verwijs je door naar bijvoorbeeld psychiatrische zorg. Het moet dus duidelijk zijn welke zorg de gemeente wel kan en moet geven aan de hulpvrager. Ook dit zal opgenomen moeten worden in het beleidsplan voor "pastorale" hulpverlening/nazorg.
Bij ons in de gemeente hebben we afspraken met een gediplomeerde hulpverlener, waar de pastorale hulpverlening altijd een beroep op kan doen.
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 24 mei 2011, 20:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 13:29
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: Ik kijk terug naar hoe het was toen ik die leeftijd had. Hoe keek ik tegen mijn ouders aan, wat vond ik van ze op die leeftijd ? De vragen, "kun je niet beter dit of dat, zus of zo" ... laat me met rust ik dop mijn eigen boontjes wel hoor ... Zou er veel veranderd zijn?
Tuurlijk ben ik bezorgd om mijn dochter, en wil ik graag weten wat ze doet of gaat doen, waar ze is of met wie ze omgang heeft. En dan denk ik maar, ik liep zelf ook niet in 7 sloten tegelijk, het zal allemaal wel goed komen. Als ze wil praten of iets kwijt wil dan hoor ik het wel van haar, en door belangstellend te vragen bereik je meer dan met "eisende" vragen te stellen ...
En dan vraag ik me gelijk af, wat zou mijn dochter ervan vinden dat ik een vriendin heb, maak ik dit gelijk bespreekbaar of wacht ik nog even met vertellen. Kan zij mij loslaten nu ze me "moet delen" ...
Het is een wisselwerking tussen de ouder / ouders en hun kind(eren), als de basis in de opvoeding goed is geweest, dan is er, denk ik, (meestal dan) geen probleem. Het is een kwestie van vertrouwen wanneer je elkaar los kunt laten, ook al lijkt het op dit moment moeilijk.
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind dat het je absoluut niet kan vergelijken met de tijd als toen ik jong was...Daar zit wel zo'n dag en nacht verschil tussen....en niets lijkt mij erger als kind om te horen: vroeger toen ik jong was............. Je verdraait mijn woorden behoorlijk Willemijn, ik zeg "ik denk terug aan toen ik die leeftijd had, hoe ik tegen mijn ouders aankeek enz. enz." Kan me niet voorstellen dat mijn dochter dat niet denkt, zoveel zal er niet veranderd zijn. Mijn dochter heeft trouwens nog nooit van mij gehoord, "vroeger toen ik jong was....".
We leven nu en vanuit de norm van nu moeten we daar naar kijken vind ik....... Tuurlijk leven we in het nu, maar zouden de kinderen van nu niet denken pfff waar bemoeien die oudjes zich mee ....
En je opvoeding kan wel goed geweest zijn maar dat is zeker geen graadmeter dat het goed gaat? En ook hier zeg je dus precies dat wat ik al schreef, welliswaar tussen haakjes, maar het staat er toch echt "(meestal dan)" dus geen graadmeter.
En wat is een goede opvoeding? Wat is goede opvoeding; om het simpel te houden, normen en waarden bijbrengen vanuit je liefde voor je kind. En kom nou niet met een opmerking als "en wie bepaalt die normen en waarden dan" want ik denk dat dat wel bekend is. En als het niet bekend is bij je, wat goede opvoeding is, of over welke normen en waarden het gaat ... jammer maar dan ga ik je dat niet meer vertellen want voor de opvoeding is het toch al te laat
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 mei 2011, 20:12
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hoewel de meeste bijdragen afkomstig zijn van alleenstaande ouders met kinderen in huis, wil ik eens een keer een andere groep ouders aanspreken. Ook omdat ik er zelf nu midden in zit en ik dit eigenlijk de moeilijkste fase vind in de opvoeding.
Mijn kinderen staan op het punt het huis uit te gaan. Vooral bij mn dochter zie ik heel sterk het verlangen om op zichzelf te gaan. Ze is pas begonnen aan de universiteit, heeft opeens hele nieuwe vrienden gekregen en ja, heeft ook meteen verkering.... In dit jaar is ze veranderd van een lieve dochter naar iemand die eigenlijk helemaal niks meer over zichzelf vertelt. Ze gaat volledig haar eigen gang, zit alleen maar op haar kamer, of te studeren, of met de computer bezig. Opeens eet ze niet meer thuis en is meer bij haar vrienden dan dat ze thuis is.....
Ik vind dat eerlijk gezegd heel moeilijk. Met mn verstand zeg ik, het is een hele gezonde ontwikkeling, maar mijn gevoel is daar nog steeds niet. Ik wil haar zoveel mogelijk vrijheid geven en aan de andere kant, als ik haar laat gaan, komt ze dan wel weer terug? Dat laatste is mijn gevoel, ik weet dat ze dat echt wel doet.....
Graag reacties van medeouders, die ditzelfde proces hebben moeten ondergaan...... |
Ik kijk terug naar hoe het was toen ik die leeftijd had. Hoe keek ik tegen mijn ouders aan, wat vond ik van ze op die leeftijd ? De vragen, "kun je niet beter dit of dat, zus of zo" ... laat me met rust ik dop mijn eigen boontjes wel hoor ... Zou er veel veranderd zijn?
Tuurlijk ben ik bezorgd om mijn dochter, en wil ik graag weten wat ze doet of gaat doen, waar ze is of met wie ze omgang heeft. En dan denk ik maar, ik liep zelf ook niet in 7 sloten tegelijk, het zal allemaal wel goed komen. Als ze wil praten of iets kwijt wil dan hoor ik het wel van haar, en door belangstellend te vragen bereik je meer dan met "eisende" vragen te stellen ...
En dan vraag ik me gelijk af, wat zou mijn dochter ervan vinden dat ik een vriendin heb, maak ik dit gelijk bespreekbaar of wacht ik nog even met vertellen. Kan zij mij loslaten nu ze me "moet delen" ...
Het is een wisselwerking tussen de ouder / ouders en hun kind(eren), als de basis in de opvoeding goed is geweest, dan is er, denk ik, (meestal dan) geen probleem. Het is een kwestie van vertrouwen wanneer je elkaar los kunt laten, ook al lijkt het op dit moment moeilijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 mei 2011, 16:13
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Opwekking 705 "Toon mijn liefde"
(hoe doen jullie het om zo'n link van you tube te plaatsen? lukt mij niet!) |
http://www.youtube.com/watch?v=sM8A7G5lfg8
Je kopieert de link van youtube en plakt deze in je posting. Die selecteer je dan (linkermuisknop ingedrukt houden en "blauw" maken), daarna klik je rechtsboven op de knop URL
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 mei 2011, 10:47
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
LISA610 schreef: | Heeft ie geen WA-verzekering Cross? Dan kan hij daar toch ff informeren of die de schade dekt. Dan kan hij van de uitkering die hij krijgt wellicht een eigen versterker kopen en jouw uiteraard de nieuw aangeschafte versterker geven... |
Valt niet onder zijn WA-verzekering, voor thuisgebruik zou dit wel voldoende zijn geweest. Hiervoor heb je een instrumenten (kostbaarheden) verzekering nodig waarin je laat opnemen dat je je apparatuur en instrumenten ook gebruikt voor optredens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 14:56
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms is het helemaal niet zo boeiend wat die ander wel of niet vind of doet Crossroad........ En uiteraard kan ik dat niet bepalen voor de ander maar de ander kan ook niet voor mij bepalen of ik daar wel mee lastig gevallen wil worden............... |
Nergens zeg ik dat iemand anders jou moet lastig vallen met vergeven. Als ik de behoefte zou hebben om jou te vergeven dan kan ik dat ook op afstand doen, daar heb ik jou niet eens voor nodig. Als ik echter denk vergeving nodig te hebben van jou dan moet ik jou daar wel mee "lastig" vallen, maar ook dan is het aan jou of je wilt of kunt vergeven. Als je dit niet kunt, dan is het aan mij om jou te vergeven voor het feit dat je niet wilt of kunt vergeven. In dit geval ben ik daarna vrij van mijn verplicting om vergeving te vragen, want ik hoef niet te blijven vragen om vergeving. Bij vergeving gaat het er steeds om dat het van en voor jezelf is, de behoefte komt bij de persoon zelf weg, en is niet omdat iemand anders vind dat ik moet vergeven of om vergeving moet vragen....
Vergeven betekend niet dat daardoor alles maar is opgelost, want wat gebeurt is is gebeurt en dat blijft ook zo. Maar wat gebeurt is kun je wel vergeven of je kunt er vergeving voor vragen ....
Het is aan iedereen persoonlijk hoe hij of zij met vergeven om gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 14:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms hoef je helemaal geen gevolgen te hebben van het niet vergeven.........maar zie je het als iets wat je overkomen is en verder mee moet.......en dat bedoel ik nu net......en ik hoef persoonlijk geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen.......dan maak je een ander soms te belangrijk in je leven........ |
Je draait het om Willemijn, je hoeft geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen. Maar die ander heeft die behoefte wel om jou te vergeven, en daar gaat het om, je eigen innerlijke genezing. Jij kunt niet bepalen of die ander jou wel of niet mag of kan vergeven, net zo min als iemand anders voor jou kan bepalen of jij wel of niet mag vergeven. Vergeven is namelijk een persoonlijke zaak, een behoefte die voorkomt vanuit de Liefde zoals ik al schreef naar aanleiding van 1 Korinthe 13.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 00:48
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Klinkt dat niet een beetje makkelijk Crossroad? Als je zelf maar vergeeft ben je er klaar mee???????? En dan ben je er niet meer verantwoordelijk voor????? Dan ligt het bij de ander????? Soms is voor de ander vergeven een brug te ver.....en ja dan gaan mensen er mee om zoals het in jouw ogen niet bedoeld is.... En dan klinkt het simpel als je dan zegt nou ja, ik heb vergeven dus ik ben er klaar mee dus het ligt nu bij jou.........kom je niet altijd mee weg denk ik..... |
Het klinkt niet alleen gemakkelijk maar het is ook zo gemakkelijk. Als jij kunt vergeven, of kunt vragen om vergeving, dan is het afgedaan.
Ik ben jaren gepest, en ik heb alle mensen vergeven, en ik weet dat ik daardoor geen wrok meer ken naar die mensen. Voor mij was dat het moment dat echt herstel is begonnen. En als mensen jou niet willen vergeven, nadat je om vergeving hebt gevraagd, kun je zeggen "oke jij wilt of kunt mij niet vergeven, dan vergeef ik jou dat je mijn niet kunt of wilt vergeven.
Vergeving is altijd van jezelf. Jij bent niet verplicht om te vergeven als je daar niet aan toe bent, maar als jij in staat bent, je er behoefte aan hebt, om te vergeven of om vergeving te vragen dan is dat voor jou genoeg. Vergeving komt voort uit Liefde, zoals 1 Korinthe 13 vers 5b zegt "ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 00:15
|
|
|
[quote=DAVID923]
@ cross
nu doe je het weer, je legt woorden in mijn mond, ik noemde wat je deed, waar je me bezig was, namelijk mij woorden in de mond leggen en verdraaien. nu weer hetzelfde, heb je nooit vuilak genoemd....
jouw posting van donderdag 19 mei 2011, 12:24 @ chat, jij bent heel vuil bezig.
David je hebt helemaal gelijk, je hebt me geen vuillak genoemd, mijn excuses daarvoor. Je had het tegen chat, dus ja waar maak ik me druk om.
Verder zeg ik maar, alweer, ff helemaal niets ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 19:20
|
|
|
DAVID923 schreef: | @ LISA, reacties over de vorm negeer ik gewoonlijk, maar chat moet naruurlijk cross zijn. denkt dat iedereen die deze tread volgt dat wel snapt. gelijk hameren op een type foutje, classy....
@cross, ik heb al antwoord gegeven op de gemeente-variant. zou die nog eens lezen. dat is dus appels met peren vergelijken. Verder heb je zeker wel een conclusie getrokken die onjuist was, omdat ik dat rioolwater, de punten en redenen die ik weergaf voorstelde, niet op de mensen persoonlijk gericht was, leek mij duidelijk, en NERGENS noem ik mede christenen zo.
excuses zou wel op zn plaats zijn. |
Hm, wil je wel excuses hebben van iemand die je een paar postings eerder vuillak noemde
Ik heb al mijn postings nog eens na gelezen en ik kan me er nergens op betrappen dat ik jou woorden in de mond gelegd zou hebben. Ik heb alleen een aantal keer je eigen woorden geciteerd, en als je dat wilt zien als "woorden in de mond leggen" ...
quote David: Als je begrijpend lezen toepast, zie je dat ik duidelijk de on-Bijbelse en contra-Bijbelse elementen fout noem en vergelijk met rioolwater in schoon water als metafoor.
Het gaat je dus duidelijk om de uitvoering van de doelstelling zoals die door de EO is neergezet. Dit wordt gedaan door christenen, die vanuit een persoonlijke band met Jezus Christus deze doelstelling willen verwezenlijken. In jouw ogen is dat dus niet goed genoeg, de mensen, de christenen falen dus in jouw ogen, en dat noem jij letterlijk, ik citeer: “als er ook maar 1 druppel rioolwater in mijn glas water zit gooi ik het hele glas weg. en in dit geval is het zo erg geworden, dat het goede niet opweegt tegen de schade van de slechte elementen. Dus in dit geval gooi ik wel het kind met het badwater weg.” De "fouten", zoals jij dat ziet, worden gemaakt door mensen, en deze mensen zijn, zie de doelstelling van de EO, christenen.
Nogmaals de missie van de EO
Missie Evangelische Omroep
Mediabedrijf De EO is een mediabedrijf. Dit betekent dat de EO in de samenleving cross-mediaal zichtbaar wil zijn via Televisie, Radio, Internet, Bladen en Evenementen.
Vereniging De EO is een zelfstandige omroepvereniging binnen het publieke bestel. Betrokken leden dragen de EO. Een groot ledental zorgt voor verankering in de samenleving. Publieke Omroep De EO is onderdeel van de Nederlandse Publieke Omroep. De verantwoordelijkheden van het publieke bestel om te zorgen voor een brede programmering in de samenleving, is dus ook voor de EO-missie van belang.
Evangelie De EO onderscheidt zich duidelijk van alle andere verenigingen binnen de Publieke Omroep. De medewerkers hebben het verlangen om vanuit een persoonlijke relatie met Jezus Christus het Goede Nieuws van Gods Koninkrijk vorm te geven en door te geven. Vanuit dit verlangen wil de EO zoveel mogelijk mensen bereiken en bouwen aan de samenleving.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:50
Onderwerp: almere
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Met de gitaar als muzikale omlijsting en mijn zangtalent, zijn we misschien het ideale duo voor alle trouw en feestpartijen in CM verband ontstaan. |
Dan mag je zaterdag auditie komen doen ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:46
|
|
|
DAVID923 schreef: | willemijn, die keuze is niet over 1 nacht ijs gegaan, en heb er zeer goede redenen voor.
@ chat, jij bent heel vuil bezig. Je verdraait wat ik schreef en legt woorden in mijn mond. Nergens noem ik mede christenen rioolwater!!!!! Als je begrijpend lezen toepast, zie je dat ik duidelijk de onBijbelse en contra-Bijbelse elementen fout noem en vergelijk met rioolwater in schoon water als metafoor.
Had ook deze kunnen gebruiken :
gal 5
7 Gij liept goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij aan de waarheid niet meer gehoorzaamt? 8 Die overreding kwam niet van Hem, die u roept
. 9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur. |
Ik neem aan dat je mij moet hebben ...
Degene die begon over rioolwater als vergelijk naar de EO ben jij. quote David -- als er ook maar 1 druppel rioolwater in mijn glas water zit gooi ik het hele glas weg. en in dit geval is het zo erg geworden, dat het goede niet opweegt tegen de schade van de slechte elementen. Dus in dit geval gooi ik wel het kind met het badwater weg.
De doelstelling van de EO wordt uitgevoerd door christenen, en die uitvoering be- en veroordeel jij. Indirect, en dat is begrijpend lezen, zeg je dus, de uitvoerenden bij de EO doen niet waar ze voor zouden moeten staan. Je zegt je lidmaatschap op. De christenen, die de doelstelling moeten uitvoeren binnen de EO, die worden in jouw ogen vergeleken rioolwater, want ze passen onBijbelse en contra-Bijbelse elementen toe .... want als er ook maar 1 druppel rioolwater in jouw glas zou zitten dan gooi je het weg ....
En dan trek ik nogmaals het vergelijk door naar jouw gemeente, wat doe je als er een mede-christen is die niet aan jouw bijbelse normen en waarden voldoet. Ik gaf je drie mogelijkheden, waarop je persoonlijk kon reageren en niet door het af te schuiven op de oudsten of diakenen.
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 19 mei 2011, 15:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:28
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Mijn slechtste moment ligt al een paar dagen achter me ....
Ik heb mijn gitaarversterker uitgeleend, maar heb die a.s. zondag nodig omdat ik moet spelen bij kidscorner. Ik bel naar degene die hem heeft geleend en zeg dat ik de versterker zondag a.s. nodig heb, en hem woensdag wil komen ophalen voor het oefenen ..... na enkele diepe zuchten zegt hij dat hij de gitaarversterker heeft opgeblazen .... al een paar weken geleden, maar het niet goed durfde te vertellen .... Dat vond ik nog niet zo erg, maar nu blijkt dat hij een nw gitaarversterker heeft gekocht, voor zichzelf, en DUS geen geld heeft om mij de schade te vergoeden .... Maar ook daar kan ik mee leven, tot ik hem vroeg, kan ik dan zondag a.s. jouw gitaarversterker lenen en hij zei "nee want ik ben bang dat er wat mee gebeurt ...." GRRRR
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:08
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARIJ383 schreef: | mijn mooiste moment heb ik al gehad, toen ik vanmorgen wakker werd en recht in de slaperige oogjes van mijn jongste zoontje keek, en zachtjes hoorde, "mama ik hou heel veel van jou". Mijn dag kan niet meer stuk. |
Een echte moederdag dus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:07
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Je moet niet alles geloven, soms is de helft nog de helft teveel...Cross. Maar je kunt het ook omdraaien, waarschijnlijk is het verlangen zo groot. Tja, je weet de uitspraak ..waar het hart vol van is ...loopt de mond ven over |
En dan ga jij onder de douche staan en liefdesliedjes zingen zeker ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:06
Onderwerp: Wandeling op 29 mei
|
|
|
ERNSTJAN522 schreef: | Waarom heen en terug?? Je eindigt bij het beginpunt, hoor.... |
Ja, en halverwege ga je weer terug naar het eindpunt of beginpunt ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 12:03
|
|
|
MARIJ383 schreef: | een prachtig geschenk , maar volgens mij ook zo ongeveer het moeilijkst te geven. |
Juist niet, ik denk dat vergeving aannemen veel moeilijker is ....
Als je vergeeft ben jij er klaar mee, dan heb je er over nagedacht, en ben je tot de conclussie gekomen dat het beter is om te vergeven (of om vergeving te vragen) Vanaf dat moment ligt het niet meer bij jou maar bij de persoon die je vergeving hebt gegeven (of aan wie je vergeving hebt gevraagd) Uit persoonlijke ervaring weet ik, dat als je in Jezus naam vergeeft, echt herstel mogelijk is.
Maar ook uit persoonlijke ervaring weet ik, dat niet alle mensen die je vergeeft of om vergeving vraagt, er mee omgaan als waarvoor het is bedoeld. (grammaticaal zal deze zin niet kloppen ben ik bang, hopelijk wordt mij dit op voorhand vergeven)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 00:15
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Bijkomend voordeel is geen last meer van muizen.
Wel interessant Cross ...ik moet de vrouwen ook van me af slaan ...of het is de uitstraling of het bijzondere luchtje |
Jij moet de vrouwen van je af slaan, ik hoorde iets anders in de wandelgangen .... vrouwen die heel hard wegliepen omdat je ze te lang wou vasthouden .... Volgens mij is dat toch echt iets anders dan ze van je af moeten slaan
Er gaat niets boven vrouwen uit één van de drie noordelijke provincies, en heb je die, dan gaat er weer niets boven een vrouw uit Drenthe ... Flevoland (Almere) telt, net als Zuid-Holland, niet eens mee ....
Wat ben ik toch blij met mijn Drentse
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 mei 2011, 00:05
|
|
|
DAVID923 schreef: | in de gemeente is het anders, daar zijn er oudsten/diakens (of welke structuur je ook hebt) dus leiders die de verantwoording hebben.
Het ging om jou, niet om hoe de oudsten of diakenen moeten reageren.
Bij een gemeente telt dit:
1 cor 5:
12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.
Je oordeelt toch ook over de mensen (christenen) die binnen de EO voor de uitvoering van de doelstelling zorgen. Je noemt ze rioolwater en dat gooi je weg. Trek dit door naar de kerk gemeente waar je heen gaat, laat de oudsten of diakenen buiten beschouwing, wat is dan je persoonlijke oordeel over de persoon die jij als rioolwater ziet?? Geef nou eens gewoon eerlijk antwoord, zonder elke keer te ontwijken
*
Bij de EO ben/was ik vrijwillig lid, en om genoemde redenen niet meer. Maar vind wel dat het steeds gekker word, vandaar de post hier, en waarschuwing. |
In de kerk of gemeente is het ook niet anders, daar heb je dan wel oudsten en diakenen, maar deze worden voor zover ik weet, gekozen door de leden van de kerk of gemeente. De leden kunnen ook de oudsten en diakenen ter verantwoording roepen indien ze afwijken van de regels, meestal staat dit in de statuten beschreven... Ik neem aan dat je ook vrijwillig lid bent in jouw kerk of gemeente. Ik vind, zoals ik al eerder zei, dat je je er weer heel gemakkelijk vanaf maakt door niet inhoudelijk in te gaan op mijn antwoord op jouw vraag om wel inhoudelijk te reageren ..... Maar ik denk, eerlijk gezegd, dat je geen antwoord hebt om de redelijke twijfel in mijn vragen te weerleggen....
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 19 mei 2011, 12:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 mei 2011, 17:10
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Mooiste moment, dat ik op Schiphol samen met mijn zus mijn oudste broer heb opgehaald, die is voor een dag of 10 in NL Alvast heel gezellig daar koffie gedronken... |
De broer die er ook voor je verjaardag was ?? Gaaf Sus ...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|