ChristianMatch

Forum

Berichten van WILLEM618
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 10 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEM618
Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: maandag 3 december 2012, 09:28
BerichtOnderwerp: Het weer

FRANKT627 schreef:
Boze smiley ...het sneeuwt hier...

Heerlijk Frank Lachende smiley

Het is ook bijna winter hè. Het is heerlijk fris weer, alleen zonnetje ontbreekt er nog aan, maar wie weet ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 12:53
BerichtOnderwerp: Klaagmuur

PIETER649 schreef:
regeerakkoord
vvd pvda
nederland word genaait
ik blijf lekker in
Duitsland

Bij mijn weten kom je juist vaak in Nederland!!
Maar dat is per heden voorbij???

het word dus rustig op de snelweg, en er komt weer werk voor Nederlandse bedrijven? Knipoog smiley

Laatst aangepast door
WILLEM618
op zondag 4 november 2012, 12:54
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 oktober 2012, 10:29
BerichtOnderwerp: restaurant "uilenbos" incl speeltuin/kinderboerderij 15 dec

HANNAH810 schreef:
hoi allemaal,

na enig overleg zijn we er uit;
picknicken in april duurt ons te lang om bij te kletsen;
we hopen op
zaterdag 15 december naar restaurant "uilenbos"
te gaan met elkaar.

het voordeel is dat we binnen kunnen zitten als het erg koud is; er een verwarmd terras is; en voldoende leuks voor de kinderen; een kinderboerderij en grote speeltuin.

Het eten is goed (al duurt het even voor de kok klaar is....... Clown smiley)
menu-kaart voor de lekkerbekken onder ons.......; Knipoog smiley
http://uilenbos.customer.redhosting.nl/content.php?id=71

daarnaast kun je een heerlijke wandeling maken in het prachtige bos rond het restaurant; ik heb zelden zo'n mooi bos gezien!!
vorige week wemelde het er nog van de vele soorten paddenstoelen!

mocht je kinderen meenemen en het bos ingaan dan zou ik niet het nieuwste van het nieuwste uit de kast trekken; je kunt er heerlijk ravotten met alle omgevallen bomen, mogelijkheden om hellingen af te rennen en er valt genoeg te struinen om lekker diep donker zwart weer naar huis te gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Adf0bUMu-c0

dus;

vanaf 13.00 uur zijn wij in;
restaurant "uilenbos"
Engweg 61,
6741 KC Lunteren
(GPS: Beukenlaan 5)
Tel. 0318-48 23 27

voorlopig hopen mee te gaan;

- roelande345, 53 jaar, regio 0342 evt met kleinkinderen
- hannah810, 40 jaar, regio 073, met pleegdochter 6 jaar
- margreet 739, 46 jaar, regio 0320 evt met dochter 16 jaar
- mamy994, 57 jaar, regio 0113

- maritime853, 50 jaar, regio 0596, met zoon 20 jaar
- pieter619, 58 jaar, regio 0514 met beau de hond
- johanurd092, 36 jaar, regio 0521
- tah315, 48 jaar, regio 035
- folef327, 46 jaar, regio 050
- willem618, 43 jaar, regio 0344, met dochter 3 en zoon 9 jaar, evt. dochters 13 en 15 jaar

.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 19 oktober 2012, 10:30
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 13:13
BerichtOnderwerp: Huisdier na 4 okt;)

HEIDE115 schreef:
Leuke reactie's al..wow!

Zelf had ik ooit 20 sierduiven,maar das lang geleden hoor.
ik gaf ze geen namen,want ze aten toch allemaal het zelfde..

Lachende smiley

Ik ook Heide, raadsheren, blauwe en bruine. Maar ik had er 25, alleen het koste mijn ouders het rieten dak, dus sja, helaas zijn ze niet meer. Maar al die vogels een naam geven, en dan nog denken dat precies die je roept ook nog komt? haha
Trouwens, dierendag is voor veel dieren helemaal geen dierendag, en goed voor je dieren moet je altijd zijn, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 12:20
BerichtOnderwerp: Hoe was jou kerkdienst

PIETER619 schreef:
Voorop gesteld er zijn oo kbewust belijdend Katholieken, dat wil ik best geloven.

Mar nu over Ierland. Als er een Roomse kerk verbouwd moet worden en men een bord bij de weg heeft om bijdrages te verkrijgen en men haast al geen geld heeft om eten te kopen, maar toch gaat geven om zo hun plaats in de Hemel te verkrijgen, is men dan wel goed bezig in die Roomse gemeenschap?

Wij hebben iemand van Operatie Mobilisatie gehad, je schrikt hoeveel misverstanden er zijn aangaande Jezus, vooral onder de bevolking welke ook naar de Roomskatholiek kerk gaan.

Voor de aardigheid wie is de Paus, kan hij vergeving schenken door mensen maar wat weesgegroetjes te laten bidden? Kan en mag een dienaar Gods zich laten vereren?

Generaliseren is nooit goed. Binnen het Rooms-katholieke geloof zijn er zeker Christen, misschien nog wel Christelijker dan ik zelf. Maar ten diepste is het Rooms-Katholieke geloof onchristelijk ja. En wel hierdoor, omdat binnen het geloof de verdienste van onze Heere Jezus Christus niet genoeg is om zalig te worden, en alleen een aanvulling op de verdienste van de mens zelf. Daarbij moet er nog steeds geofferd worden, en is dus het offer van onze Heere Jezus Christus volgens het Rooms-Katholieke geloof niet genoeg.
En dat de Paus macht heeft gekregen om namens God te spreken, ook al is het tegen de Bijbel in, dan nog gaat het voor, is in mijn ogen absoluut onmogelijk, los van elke verering en status welke aan de Paus wordt toebedeeld. Niet de rijke, niet de machtige van deze wereld, maar mensen die het alleen van God verwachten, en alle zaligheid uit Hem alleen hebben zijn zalig.
En daarbij, dat een mens zo goed kan leven, om goede werken over te houden om je medemens mee te redden, is echt onchristelijk. Elk mens kan alleen uit genade zalig worden, alleen om de verdienste van Christus, en goede werken hebben daarin geen rol, laat staan dat je overhouden kan om een ander mee van dienst te zijn. Dit alles doet zo te kort aan het volmaakte verlossingswerk en betalen van Christus, dat ook dit voldoende is om de Rooms-Katholieke leer in wezen onchristelijk te noemen
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 12:06
BerichtOnderwerp: Talent...keuze.

HEIDE115 schreef:
Niet je talent bepaald wie je bent.
Maar de keuze die je maakt.

Ja,is deze uitspraak juist?

Logisch zit er een kern van waarheid in.
Talenten en keuzes zitten ze aan elkaar vast.
en ergens zijn het naar mijn gedachte,ook weer op zichzelf staande dingen.
Talenten krijg je,maar maak je je keuze's zelf?
ik wil er met jullie even over na denken.

doe je mee?:)

Talenten bepalen toch enigzins wie je bent, denk ik. Je kwaliteiten hoe je om kan gaan met dingen, met mensen, handig bent of juist een makkelijke babbel hebt. Het heeft toch veel te maken met wie je bent, hoe er met je om gegaan wordt. Maar geeft ook aan hoe je met je talenten omgaat. We hebben als Christen een taak om je talenten goed te gebruiken, en hoe je ze gebruikt zegt wel iets over de persoon.

De keuzes die je maakt zijn van zoveel factoren afhankelijk. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen keuze, maar een beslissing nemen is niet altijd even makkelijk. Stel, je bent verlamd, na een ongeluk zonder je eigen schuld, en kan je niet meer verplaatsen. De keuze kan zijn dat je hulpmiddelen aanschaft, maar daar moet je dan wel de middelen voor hebben. Ik kan zo nog even doorgaan, maar wil hiermee zeggen dat de keuze niet op zichzelf staat. En in alles geld, God regeert, maar dit wil niet zeggen dat we zelf geen verantwoording hebben, maar ook niet dat we overal wat aan kunnen doen.

Het zijn in mijn denken twee aparte dingen, welke wel elkaar beïnvloeden. Je talenten maken wel, dat je keuzes worden gemaakt met gebruik van je talenten, en talenten worden pas goed benut door de juiste keuzes te maken.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 14:53
BerichtOnderwerp: De zonde van homoseksuele praktijk ...

CHATULIEM619 schreef:
Dan ga je ervan uit dat het uit liefde gebeurt....ik zet daar mijn vraagtekens bij. Niet voor niets noemt de bijbel het tegennatuurlijk. Het gaat tegen de natuur van de mens in om zich zo te laten gebruiken.

Chat, ik denk dat je moet oppassen te oordelen over hoe iemand anders dingen beleeft en doet. We kunnen hier heel erg gaan uitwijden over een bepaald onderwerp, maar feit is dat er mensen zijn die een geaardheid hebben welke valt op het zelfde geslacht. Op zich is dat vaak al een strijd op zich. En daar een oordeel over vellen, is denk ik niet direct aan een mens. Wij hebben als taak onze naaste lief te hebben. Liefdeloze lust komt onder alle mensen voor, daar hoef je niet een bepaalde geaardheid voor te hebben. Maar is zeker geen kenmerk van een geaardheid anders dan hetero.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 14:43

CHATULIEM619 schreef:
Is dat een valide argument Willem? In feite zeg je dat je nooit iets zou mogen zeggen van hoe iemand leeft. Wat als iemand naar je toe komt met die vraag? Stuur je hem dan weg onder het mom van Ik ben ook zondig???

Nou, ik ben van mening dat er hier wel wat makkelijk met een mening wordt gestrooit, zonder dat er gekeken wordt naar het doel, en wat men er mee bereikt. En daarmee eindeloos herhalen wat er in de Bijbel staat, en vervolgens er aan voorbij gaan dat we zelf in zoveel zonden het kunnen uithouden, en wel een mond vol hebben over wat wel en wat niet zou mogen. Wat ik mis in wat ik hier veelal lees, is het stukje respect naar de medemens, en de liefde in het geven van een mening, maar daartegenover hele kapittels tekst, die niets meer zeggen over mening, maar des te meer over een oordeel te vellen over mensen. En dat staat me tegen, chat. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel hiermee, al is het niet aan jou persoonlijk gericht.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 oktober 2012, 13:05

ZWAAN995 schreef:
Precies durf dingen te zeggen waarin de Bijbel het weerlegt en niet dat we uit liefde alles bedekken dat het goedgekeurd word. Dat is onbijbels!
Daarom keur ik het ook af dat mannen met mannen gaat en vrouwen met vrouwen want de Bijbel is daar erg duidelijk over. Neem de letter voor lief zoals God het bedoelt heeft zonder daar een eigen draai van te maken. Met u Chat kan ik praten ben blij dat we daarin op 1 lijn zijn.

<><

Zwaan

Eindeloos kunnen we het hier over hebben. Elke zonde mag niet uitgevoerd worden, en hebben we daarin niet genoeg aan ons zelf. Toen de Heere Jezus op aarde rondliep, kwamen er ook met een vrouw, in overspel gegrepen. En die zonder zonde was mocht de eerste steen gooien. Niemand gooide, en de vrouw werd niet veroordeeld.
Ik denk dat we makkelijk ergens een mening over kunnen hebben, mensen veroordelen, mensen een stempel opdrukken, ergens een kaartje aanhangen "mag niet volgens de Bijbel" en vervolgens lekker verder gaan met ons leven.
Maar als we naar ons zelf kijken, dan is er geen behoefte om een ander te veroordelen. Maar liever, dat we mogen leven uit Liefde, en dat mogen uitstralen, een ander proberen te zien als naaste. En als iemand homo is, en het staat God in de weg, dan is het toch aan God om die mens dat duidelijk te maken?
We leven hier als Christen, wat voor mij wil zeggen, dat we leven uit de Liefde van Christus, en daaruit zoeken we toch ook de uitbreiding van Zijn Rijk, en hebben we onze naaste lief te hebben uit de liefde van Hem?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 12:37
BerichtOnderwerp: Calvijn

WILLEMIJN232 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar mensen moeten ook niet bang voor vernieuwingen zijn he? En dat is wat ik wel een beetje constateer en zie...

Wat ik jammer vind, is dat er steeds meer een houding komt van: wij hebben de waarheid. Een gegeven is dat er groepen zijn, die voorop lopen, dat er groepen zijn die angstvallig vasthouden wat ze hebben. Maar waar gaat het om?
Naar mijn mening is het belangrijk: Hoe sta ik in het leven, in relatie tot God, en hoe leef ik met de opdracht die God mij gegeven heeft, om Hem lief te hebben met al mijn krachten, en mijn naaste als mezelf.
Wijzen op wat de ander vind verwijderd, en laat mensen uit elkaar gaan die juist bij elkaar horen. We dienen niet groepen te volgen, maar de naam CHristelijk zegt volgens mij iets over het volgen van Christus.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 12:15
BerichtOnderwerp: Twaalf september stemmen

Met die paar jaar achter ons, denk ik niet dat we kunnen zeggen dat VVD heeft geprobeerd PVV onderuit te halen. De partij van Geert heeft genoeg laten zien dat ze intern veel te verschillend denken, en de één na de ander weg loopt. Daarnaast, we kunnen van alles roepen, maar waar ik vooral moeite mee heb, is dat iedereen achter Geert moet aanlopen, hij is de enige die echt iets te zeggen heeft in de partij. En dat lijkt verdacht veel op LPF van toen. Niemand heeft namelijk alleen de wijsheid in de hand. En dat hij waarheden zegt, is bekend, maar ik zie het verlies van PVV vooral door hun eigen houding.

Daarnaast, hij ziet sommige dingen echt wel scherp, maar door te schoppen bereik je eerder dat wat je niet wil bereiken. Heel het islambeleid en het europabeleid, werkt op deze manier alleen maar tegen.Ik ben wel blij dat D66 niet erg gegroeit is, omdat deze partij wel een erg opvallende anti-chriselijke houding aanneemt.

Ik ben er niet rouwig om dat PVV uit de steun is. De vraag is nu alleen, wat word de nieuwe regering? Het linkse blok is behoorlijk minder geworden, VVD en PVDA zullen het eens moeten worden wil het in ieder geval wat gaan voorstellen. Ik heb op geen van beide partijen mijn stem uitgebracht, omdat ik de christelijke levenshouding in beide partijen mist. Maar de lijsttrekkers zijn in ieder geval kundig om hun mondje te roeren en hun mannetje te staan. Het belooft een spannende cabinetsvorming te gaan worden.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 14 september 2012, 12:16
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 september 2012, 12:40
BerichtOnderwerp: God aanbidden

CARMEN073 schreef:
Hoe breng je dit in de praktijk? Welke dingen doe je in het dagelijks leven om God te eren?

Begrijk ik je goed dat je vindt dat aanbidding hetzelfde is als leven tot eer van God?

De practijk van alle dag, is dat ik vaak niet verder kan zien dan één stap, als ik die stap al kan zien. En dat hoef ik niet op mijn eigen naam te zetten, maar dat is wel de practijk. En het daarin zien, hoe God alles leid, hoe dingen onverwacht een wending nemen. Noem maar op.

En daarin te zien Gods goedheid en grootheid, en in afhankelijkheid aan Hem het leven proberen in te richten, aan te pakken wat je aanpakken kan.

En ja, waarin wordt God meer geëert dan in het ALLES van Hem te verwachten, Zijn grootheid in ALLES te erkennen en te herkennen? En dan niet met het steikumme gevoel om er zelf beter van te worden, maar te leven tot Zijn eer, en tot verheerlijking van Zijn Naam, maar ook tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Ik denk daarom ook, dat je je niet schaam om Hem te dienen, maar met je hele leven te getuigen (dat hoeft dus niet in te houden dat je altijd maar over Hem aan het praten ben) dat je Hem dient en volgt

Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 11 september 2012, 12:42
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 september 2012, 11:22
BerichtOnderwerp: Alleen voor ECHTE MANNEN!

STEENTJE178 schreef:
Zeeland, je wéét toch dat mannen miepen bij elk pijntje, waar vrouwen nog rustig doorgaan........ Ze mogen blij zijn dat bevallen niet voor hun bestemd is.....Knipoog smiley
Maar als vrouw weet je bij een beetje `gemiep`: Ach...... valt allemaal wel een beetje mee Knipoog smiley

Wat zijn vrouwen toch hard he Knipoog smiley
en wat kunnen vrouwen veel verdragen Verraste, verbaasde smiley

Ik ben toch blij dat ik een man ben Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 september 2012, 11:12

CORTAZAR588 schreef:
het blijft voor jullie een spel wie de meeste teksten kan aanhalen me dunkt.

en het gewoon schelden is soms heel puur en niet altijd onterecht.
als het al schelden is.
ook daar kunnen we over twisten.
ga ik eveneens niet doen.

het is mij onderhand wel duidelijk dat voor Bastiaan het aantekenen van protest en het vooroordelen van antisemitisme vanaf de kansel en vanuit je veilige collectiviteit een heldenndaad is.

Niks op tegen , vrijheid van mening , maar ik zie hulp en je inzetten anders.

En Calvijn en Luther hebben veel nare dingen gezegd.
Bewijs is er te over.
Maar ik ga niet alle literatuur citeren.

Ik verbaas me bij het lezen van je stukken Cortazar.
De vervloekingen en verwensingen aan het adres van mensen, die gaan inhoudelijk alles te buiten.
Daarnaast, let eerst is op hoe de Joden zich hebben opgesteld naar de Christenen. En nog.
Niet dat dit een vrijbrief is om de Joden vijandig te behandelen, maar tegelijk is het ook ongepast om hen, die zich hebben ingezet om de Bijbel weer gezag te laten hebben in kerk en samenleving, als HET woord van God, af te schilderen als Jodenhaters en antisemieten. Dit is ronduit een leugen, een onjuistheid, en iets wat je niet kan onderbouwen. Uitspraken zijn niet altijd goed te keuren, maar geplaatst in de context waarin het gezegd is, word er wel iets heel anders bedoeld dan wat jij ons probeert wijs te maken. En het klopt, dat sommige onderdelen van met name Luther aanleiding geven en hebben gegeven dat er zo over hem gesproken wordt. Maar dit geeft jou het recht niet om als veroordelend en vervloekend mens je hier zo over hen te uiten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 september 2012, 10:45
BerichtOnderwerp: Satan: de tegenstander van de christen

PIETER649 schreef:
die dominee heeft wellicht theologie gestudeerd, maar daar geen biologie als bijvak bestudeerd...
Hyena´s hebben de naam, maar leeuwen zijn de grote aaseters.

Ik denk dat je even op nieuw biologie moet gaan nemen, Pieter. Leeuwen eten enkel aas, als er niets anders voorhanden is. Maar een leeuw is met voorsprong het grootste en sterkste roofdier. Een leeuw is echter groot en log, vandaar jaagt hij meestal vanuit een hinderlaag, maar liever nog, verstoot hij andere roofdieren van hun prooi. Een mannetjes leeuw is dermate groot, dat hij zelden zelf aan de jacht deel neemt. ik kan nog even doorgaan, maar ik weet niet of men daar hier op zit te wachten Knipoog smiley
Een Hyena staat op de tweede plaats van grootste roofdieren, en op de derde plaats de wilde hond.
De ds had dus blijkbaar zijn huiswerk goed gedaan.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 11 september 2012, 10:46
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 18:08
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

WILLEMIJN232 schreef:
Ik dacht nog wel dat Dennis een vriendinnetje had!
Clown smiley

ze hebben er drie, willemijn!! Knipoog smiley

(pa en twee zoons; alle drie één?)
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 12:49
BerichtOnderwerp: God aanbidden

CARMEN073 schreef:
Als je iemand zou vragen wat het doel is van het christelijk geloof dan is de kans groot dat je als antwoord krijgt: redding en eeuwig leven voor de mens door het plaatsvervangende offer van Jezus Christus aan het kruis.

Toch denk ik dat het echte doel van een hogere orde is. Ik geloof dat de mens bedoeld is om God te aanbidden en een relatie met Hem te hebben. Omdat de mens daar in zijn gevallen staat niet meer toe in staat was heeft God voor een oplossing gezorgd waardoor de relatie tussen Hem en de mens weer werd hersteld.

Soms denk ik wel eens; het is fantastisch om te weten dat je gered bent en dat je een mooie toekomst staat te wachten in de hemel waar we naar mogen uitkijken.

Maar lopen we soms niet het gevaar om te lang stil te blijven staan bij het kruis op Golgotha en bij het onbegrijpelijke wonder van Gods liefde, waardoor we het oorspronkelijke doel van God met de mens uit het oog verliezen?

Ik wil wel benadrukken dat het kruis op Golgotha centraal staat. Altijd. We moeten dit ook altijd in gedachten houden.

Maar God zoekt aanbidders in "geest en in waarheid". In de oudheid wandelden sommige voorvaderen met God. En in het NT gebeurt dit op nog grotere schaal en op geheel nieuwe wijze.

Wat houdt het in om God te aanbidden? Hoe breng je dit in praktijk in het leven van alledag?

Ben benieuwd naar wat jullie hiervan vinden.

Leven tot EER van God.
Dat is een onmogelijkheid geworden na de val, omdat daar de hoogmoed van een mens op nummer één kwam te staan.
En God heeft een mogelijkheid gegeven, direct na de zondeval al, en daar de belofte gegeven dat Hij zou betalen voor wat een mens niet meer kan betalen. En dat is aan het kruis VOLBRACHT
Johannus de Doper heeft het denk ik mooi samengevat: Hij moet wassen, ik minder worden.
Heel het leven in geloof komt daar op neer denk ik. Hoe meer een mens mag groeien in het geloof en genade, hoe kleiner hij is en hoe minder hij er toe doet, maar ook hoe Groter God in Christus is, en hoe meer God er toe doet. Dan is de Hemel niet de hoofdzaak, maar wel het Eeuwig Hem Loven, alle genot in Hem vinden, en tegelijk het niet eeuwig God te hoeven missen, omdat je Hem niet KAN missen.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 7 september 2012, 12:50
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 12:32

CARMEN073 schreef:
Dit is nieuw voor mij. Ik heb altijd geleerd / gehoord dat Luther wel degelijk antisemitische uitspraken heeft gedaan. En erger: dat de Holocaust in WO II door Hitler theologisch onderbouwd is met behulp van antisemitische uitspraken door Luther gedaan.

Deze beweringen heb ik nooit nagetrokken; ik ging ervanuit dat ze klopten omdat het een algemeen bekend gegeven leek te zijn.

Het heeft me wel altijd verbaasd dat Luther, die zo grote nadruk op de genade legde en de kerk zo vol passie weer op het goede spoor wilde zetten, zich zou verlagen tot antisemitisme.

k Zou nu dan toch wel es willen weten hoe het dan echt zit....

Het heeft te maken met het feit dat voor de oudere Luther de eindtijd is aangebroken. Het einde van de wereldtijd werd voor hem gekenmerkt door drie fasen: voor-reformatie. reformatie en contra-reformatie. De oude Luther bespeurt de doorwerking van de contra-reformatie. De Reformatie heeft gewerkt als een provocatie richting vijanden van het Evangelie, de duivel valt aan op alle fronten. In de dertiger jaren van de 14e eeuw nemen de geruchten toe dat in wijde delen van Europa christenen zich door Joden laten besnijden en hele groepen tegelijk joodse rituelen aanvaardden. Dat laat zeker Luther niet zomaar passeren. Zijn aanvallen op de Joden worden dan frontaal. Als dan ook de islamitische Turken optrekken richting Duitsland is het voor Luther duidelijk: er is een apocalyptische coalitie van duivel. Joden en Turken bezig, en daar past maar één antwoord op: radicale vijandigheid. Al roept hij zelfs dan nog op om christelijke liefde op hen uit te oefenen en voor hen te bidden dat zij zich bekeren.

Zijn harde woorden aan het adres van de Joden kwamen voort uit zijn overtuiging dat de Joden de christenen en het Evangelie gaan bedreigen, en dat er daardoor niet door wraakacties van het gepeupel, maar wel door een weloverwogen Jodenpolitiek van de overheid een dam moet worden opgeworpen ter bescherming van de christenen en het Evangelie van de genade. Al mag ook hierbij weer niet vergeten worden dat hij die bedreiging niet alleen bij Joden (en Turken) ziet, maar ook bij christenen, bij paus en kardinalen en bisschoppen. Het gaat Luther niet om Jodenhaat, maar ‘om de instandhouding van het evangelie in de troebelen van de eindtijd’ (Obermann).

De harde woorden van Luther, losgemaakt uit hun context, konden worden tot munitie voor mensen die het als hun taak zagen in een afschuwelijke stroom van groeiend antisemitisme alle Joden te bestrijden waar en waarmee ze maar konden. Dat heeft Luther niet bedoeld. Het is wel gebeurd. En dat moet ons wél te denken en te leren geven!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 11:41
BerichtOnderwerp: Am Yisraeel Chai

CORTAZAR588 schreef:
Steun Israel.
Kies voor de staat Israel.
Bid voor Israel.

God heeft Zijn verbond met Israel nog nooit opgegeven.
Ook nu niet.
Hij weet niets af van de vervangingstheologie.

De kolder dat de kerk in Nederland ooit Israel zou kunnen vervangen is antisemitisme.
Een ieder die Israel vervloekt, zij vervloekt.

Geen nieuwe polemieken vanuit de gemakkelijke stoel.
Iran gaat Israel vernietigen .............tenzij Israel Iran plat gaat leggen.
Mijn zegen hebben ze en ik hoop dat ze meteen de Hez bollah en Hamas en de leugenaar van een Abbas om zeep helpen.

Cortazar, ik denk dat het tijd word dat je je is echt gaat verdiepen in hoe kerkelijk Nederland tegen Israël en de Joden aan kijkt.

ten eerste wordt en in heel erg veel Christelijke Kerken minimaal wekelijks gebeden voor Israël, en het volk van Israël;
Ten tweede wordt er juist vanuit de Christelijke Kerken, ook veel prive, gelden gestort richting Israël als steun;
Israël gaat niet vernietigd worden, evenals het volk van de Joden. Ze zijn ondanks alles wat er op hen is afgekomen, ondanks dat ze over de hele wereld verspreid leven, nog steeds als volk herkenbaar, al een wonder op zich als je de geschiedenissen er is goed op naslaat.
En dat de Joden wereldwijd veel haat ondervinden, is bekend, maar is dat geen teken wat Gods volk heeft: Zij hebben Mij gehaat, en zij zullen u haten?

Wat ik erg vind, is dat jij een beeld schetst van een christen, van kerkelijk Nederland, wat helemaal niet klopt.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 11:26

CARMEN073 schreef:
Dit is nieuw voor mij. Ik heb altijd geleerd / gehoord dat Luther wel degelijk antisemitische uitspraken heeft gedaan. En erger: dat de Holocaust in WO II door Hitler theologisch onderbouwd is met behulp van antisemitische uitspraken door Luther gedaan.

Deze beweringen heb ik nooit nagetrokken; ik ging ervanuit dat ze klopten omdat het een algemeen bekend gegeven leek te zijn.

Het heeft me wel altijd verbaasd dat Luther, die zo grote nadruk op de genade legde en de kerk zo vol passie weer op het goede spoor wilde zetten, zich zou verlagen tot antisemitisme.

k Zou nu dan toch wel es willen weten hoe het dan echt zit....

In de theologische strijd was Luther echt geen lievertje
En zijn woorden waren ook richting de Joodse theologie soms ongehoort fel. Maar dat is wat anders dan anti-semitisch. Al is het niet goed te praten dat hij soms wel heel erg fel was in die uiteenzetting. Toch was Luther iemand, die ALTIJD heeft aangedrongen op bidden voor Joden en het Joodse volk, sterk afkeuren van de behandeling van de Joden, en het verbieden van uitoefening van bepaalde ambachten door Joden.
En dat woorden van iemand in later tijd anders gebruikt worden om je eigen woorden kracht bij te zetten, is niet Luther ten laste te leggen.

Over het algemeen worden de volgende redenen aangehaald, waarbij Luther zou spreken van Jodenhaat of iets wat die haat zou kunnen goedpraten:
1.Wel is bekend dat Luther het als een teleurstelling heeft ervaren dat de Joden niet meegingen met de reformatie/.
2. er was in die tijd in het algemeen een erg anti-joodse houding, kijk ook naar wat andere geleerden er in die tijd over zeiden, als Van Eck, Erasmes, Reuchlin, terwijl juist zijn grote vriend Melanchthon veel zachter over joden sprak.
3. De uitspraken van Luther welke als anti-semitisch worden gezien, zijn bijna allen gebasseerd op theologische argumenten van Luther. En daarin worden Joden niet anders gezien dan Turken (moslim) Heidenen, Heksen, enz.

Luther was ook geen heilige. Hij was een fel mens, wat zich ook heerlijk kon laten gaan. En alle uitspraken komen in dat geval niet altijd even aaibaar over.
Maar zijn uitspraak:
"Volhard in het bidden voor de Joden, en zijn ze hardnekkig, zijt gij alle zulke goede Christenen"
zegt denk ik genoeg over hoe hij naar de Joden als mens keek.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 7 september 2012, 11:28
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 10:53

CORTAZAR588 schreef:
ja arrogantie maar liefst.
en in de melk te brokkelen heb ik niet.
me dunkt .....

humanisme door de kerken ?
en dat is goed ?
Humanisme in de kerken, Goed? Ik ben er van overtuigd dat hier zeker dingen in zijn die goed zijn, en vanuit dat standpunt bekeken is de basis van het protenstantisme ook voor een groot gedeelte gebaseerd op humanistische ideeën. Melanchthon was een humanist, en 28 punten uit de geloofsbeleidenis van de Lutheranen zijn van zijn hand.
ik maak me niet druk om het humanisme in de PKN kerken.
dat is mij worst.
koosjere worst ......
Dit is een vorm van benadering, die helemaal geen enkele waardevolle inhoud heeft, hoe je naar een kerkverband kijkt.

de gedachte dat Israel er niet meer toe doet en niet de Klok van God is........dat is wat mij stoort.
En vriendje Calvijn , vervloekt zij hij , heeft de Joden geen warm hart toegedragen.
Trouwens evenals Luther , vervloekt zij hij voor eeuwig.
Anti semitisme is geen grap ......
Hoe je erbij komt dat Calvijn, of Luther, Joden geen warm hart toedragen, is mij een raadsel. Daarbij om daar vloeken aan te verbinden is ongepast. Beide mensen hebben hun leven ingezet tot eer van God en uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Het is dan ook ongehoord daar vloeken aan te verbinden, en ze neer te zetten als anti-joods
Een lied wat Luther veel aanhaald in zijn werken, zegt iets heel anders:
‘Onze grote zonde en zware euveldaad
heeft Jezus, de ware Zoon van God, gekruisigd kwaad.
Daarom, jou arme Juda, met heel de Jodenschaar
mogen wij niet beschimpen, ‘t is onze schuld voorwaar.’

En daarbij heeft hij alleen commentaar op de joodse leer, in zijn omschrijving van de theologie rond "rechtvaardiging door het geloof alleen"
dan Calvijn: in zijn commentaar op Rom. 1:16.17 schrijft hij over ‘eerst voor de Jood en ook voor de Griek’: ‘...evenwel ontneemt hij de Joden niet hun plaats en rangorde, daar zij de eersten waren tot wie de belofte en de roeping gekomen zijn. Daarom blijft hij dezen hun eerstgeboorterecht toekennen, om daarna echter onmiddellijk naast hen de heidenen te stellen als hun deelgenoten.
In de theologische woordenstrijd waren zowel Luther als Calvijn tegen de Joodse theologie, echter is nergens enige vorm van rassenhaat of discriminatie van Joden bij beide personen te vinden.

Jezus was een orthodoxe Jood , die een talliet droeg en zijn gebeden zei.
Wij en alle onze voorgangers hebben zijn Jood zijn verdonkeremaand en er een nederlander van gemaakt.
En sommige zeggen dat Hij zwart was en andere gekken , dat Hij een vrouw was.
Van dergelijke omschrijvingen lees ik niets in de bijbel, en zijn allemaal zaken die er ook niet toe doen. Jezus was een Jood, leefde naar de wetten van Mozes, en heeft de wet helemaal gehouden en zelfs volbracht. Daarmee heeft Hij met Zijn leven en sterven voor al Zijn volk voldaan, Jood of Heiden. Allen die in Hem geloven, HEBBEN het eeuwige leven.

Yeshua is Jood , man en besneden.
En heeft nooit Zijn Volk verstoten.
Noch Zijn Volk , de Joden, Hem.
De Joden hebben wel degelijk Jezus verstoten. Jezus is ook door geen volk zo afgezet als juist door de Joden. Maar een kind wat zijn ouders verwerpt, blijft kind van die ouders. God heeft door de geschiedenis heen genoeg laten zien, dat de Joden en Israël een voor Hem bijzonder volk is. Daarmee mogen we niet goed praten wat ze Jezus en het Christendom hebben aangedaan, maar is er ook geen enkele rede om iets goed te praten wat de Joden wereldwijd is aangedaan.

Wie Israel vertrapt , vertrapt de Zoon van David.

Calvijn, moge hij branden voor eeuwig , heeft daarin een giga rol gespeeld.
Deze zin is zo ongepast, en daarbij, jou komt het oordeel niet toe, en het past je zeker niet dergelijke uitdrukkingen hier te plaatsen. Want Calvijn zal eeuwig branden, maar dan van het vuur van Gods liefde.

En de refo clubs van vandaag de dag zijn doortrokken van dat gif.
Wat dit betreft weet je echt niet waar je het over hebt. Dit is een beschuldiging die je nooit kan hard maken, omdat het gewoon niet klopt. Al ben ik dan geen refo, ik kan je wel zeggen, dat er in die "clubs" veel voor Israël en de Joden gebeden word, en dat Israël een warm hart word toegedragen. Dus deze aantijging is een absolute onwaarheid!!

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 7 september 2012, 10:54
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:29
BerichtOnderwerp: Tongentaal....bijbels of juist een dwaalleer...

CHATULIEM619 schreef:
Een van de grootste problemen op dit gebied, is het gebrek aan onderwijs over dit onderwerp. Vaak zie je dat mensen vanuit hun eigen theologie het of veroordelen of toejuichen. Maar aan beide kanten ontbreekt goed onderwijs. Paulus praat veel meer over tongentaal, dan alleen in 1 Kor 12 en 14. Helaas is de betekenis daarvan voor het grootste gedeelte ook verloren gegaan vanwege de vertalingen.
Hoewel ik al jaren in de pinkstergemeente zit, heb ik nu eindelijk een studie in mijn bezit gekregen, wat echt houdt snijdt op dit gebied en waaruit ik zelf verantwoorde bijbelstudies kan geven.
Tongentaal vormde een centraal onderdeel van de geloofsbeleving in de eerste gemeentes. Opvallend hierbij, is dat het zelfs nog ten tijde van Augustinus heel normaal was om te bidden voor mensen voor de doop in de Geest en het spreken in tongen. En Augustinus (354-430) hoorde niet bij de vroegchristelijke kerk.

Ik geloof, dat als God het nodig had gevonden, dan was het wel iets wat meer aandacht had gekregen. En een voorwaarde hiertoe vind ik nergens, de noodzaak al evenmin. En daarbij opgeteld het ontzettend verschil in meningen hierover, maakt het moeilijk voor mij om hier een halszaak van te maken. Maar ik ben me er in aan het verdiepen, hoop dat ik er meer van ga begrijpen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:10

CHATULIEM619 schreef:
Het hoeft elkaar toch niet tekort te doen? Eigenlijk stel je dat als je in tongen bidt, je niet meer met je verstand hoeft te bidden. Het kan samen naast elkaar bestaan. Het loopt elkaar niet in de weg, en ook niet voor de voeten. Het verrijkt je gebedsleven en het verarmt het zeker niet.

ik kan dat niet stellen, omdat ik me er totaal geen enkele voorstelling van kan maken. Wel heb ik het eens meegemaakt, en het kwam mij over als een in trance raken van een groep mensen voor in de kerk op het podium. Die zo "vol" werden van de geest, dat sommigen vielen, en een andere bijna van het podium viel. En de voorganger was helemaal blij, maar ik voelde me er verre van op mijn gemak. En de kreten die werden uitgeslaakt had meer weg van een groep afrikanen om een totumpaal, dan dat ik er ook maar iets van begreep.
En dit zal vast een verkeerd beeld zijn, of net een verkeerde kerk zijn geweest, maar dit beeld heb ik hierbij voor ogen. En dat is heel wat anders in mijn beleving, dan wat ik ervaar als een kind naar zijn vader gaat, om iets te vragen wat het zo onmisbaar nodig heeft. En als dat kind het dan ook nog is helemaal verknoeit heeft bij die vader, komt het toch, met een houding van het niet verdient te hebben, en toch naar de vader te komen, verlegen, nederig, te weten dat het straf verdient heeft, en toch te vragen om die gunst. Niet om die gunst, maar omdat het kind het zo nodig heeft van de vader die gave te ontvangen waar het om vraagt. En het Volmaakte gebed, wat Jezus ons geleerd heeft, is ook in normaal bruikbare taal gegeven. En zelfs het gebed, wat Jezus bad net voor Zijn lijden, werd in een gewone taal gedaan: Laat deze drinkbeker aan Mij voorbij gaan, maar niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 24 augustus 2012, 12:13
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:43

CHATULIEM619 schreef:
Petra, ik wil je hiermee aanvullen. Tongentaal wordt expliciet genoemd in de geestelijke wapenrusting. Dus het wapent je in de geestelijke strijd:

Bidden en smeken in de Geest is voor mij niet anders dan bidden, smeken, alles neerleggen voor God, waarbij de Heilige Geest de woorden voorzegt, en ik maar hoef na te zeggen. Dat is voor mij niet iets als in tongen bidden

En tevens ook niet aangemerkt als wapenrustingsonderdeel: Het volgt op een reeks van onderdelen die genoemd worden als wapenrusting, die je aan moet doen, en gebruiken met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de geest.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 24 augustus 2012, 11:50
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:39

CHATULIEM619 schreef:
Tijdens mijn zoektocht naar de doop in de Geest en tongentaal heb ik mezelf een aantal vragen gesteld. De belangrijkste was echter, in hoeverre ondersteunt tongentaal mijn gebedsleven en mijn relatie naar de Heer en in hoeverre breekt het dat juist af. Want uiteindelijk draait het om die vraag. Ervaar je de tongentaal als een versterking van je liefde voor God? En ik kan zeggen, dat het juist mijn gebedsleven verdiept heeft. Ik denk dat dat de belangrijkste vrucht is. Als het satanisch of menselijk zou zijn, zou ik juist afgehouden worden van de relatie naar God toe. Het heeft mn gebedsleven verrijkt, niet op een extreme manier, maar juist op een natuurlijke manier. En daarom geloof ik ook dat het voor iedereen geldt....Dat laatste is een subjectieve conclusie, maar ik geloof dat God dit aan iedereen wil geven. Niet om anderen te dwingen, maar meer met het idee, dat iedereen wel zijn gebedsleven op deze manier wil verdiepen.

Chat, ik weet dat we nogal is verschillen in mening over dingen. Maar wat ik juist het mooie vind in het gebed, is, dat ik met mijn Hemelse Vader gewoon kan praten, als ik ooit deed met mijn eigen vader. Ik hoef me niet mooier voor te doen, ik hoef er niets voor te kennen, ik hoef er me niet mooi voor te maken, ik hoef niet alleen maar nette taal te gebruiken. Toen de priesters van Baäl tot Baäl riepen bij Elia, hoorde Baäl niet, ondanks hun geroep, verwonden, en pijnigen. En Die God, Die Eeuwig Leeft, die hoorde, op de bede van Elia. En dat gebed werd duidelijk hoorbaar voor iedereen begrijpelijk uitgesproken. Dat is onze God, dus Hij heeft niet nodig om iets apparts te gebruiken om iets te verdiepen.
Ik heb echt geen behoefte iemand te kort te doen met dit stukje, maar ik ben wel bang voor allerlei vage onbegrijpelijke dingen, terwijl juist God zich zover wil vernederen, dat Hij gewoon wil horen naar een mens als ik ben, mij wil zien wie ik ben, en ondanks Zijn oneindige grootheid, niet te groot is om een mens te zien, hoe klein ook. En daar heb ik geen bijzondere gaven voor nodig, want ik mag komen zoals ik ben, als en kind, dat opziet naar zijn Vader.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:27

PETRA944 schreef:
1 ervaring die ik zelf had met iemand die in tongentaal bad, was toen ik nog straatangst had, heel bang na de kerk ging en dacht jezus help me ik red het niet onder het zingen. opeens stond er achter me iemand op, een cristen die zeer cristelijk is in mijn ogen, ging langs me staan en begon in tongen te bidden, tijdens het gebed verdween me angst helemaal. En ik vraag me af of gods geest door de man heen bad tegen de geest van angst die om me heen hing.

Het moeilijke hierin vind ik, Petra, dat er veel gebeden in de bijbel staan. En dat God die gebeden hoorde, verhoorde, wonderen er op deed, uitreddingen deed, verlossingen werkte. Alleen door het hele oude testament heen al staan zoveel verhalen, die we als kind al mooi vonden. En die gebeden werden in de gewone taal gedaan, en ook daartegen had de duivel geen enkele macht, hoe duidelijk hij die gebeden ook kon horen. Zou God dan nodig hebben, dat we in een "bijzondere" taal moeten bidden wil Hij verhoren?
Ik doe hierin echt geen afbreuk aan je verhaal. Het is iets wat er in mij omgaat, en wat mij hierin bezig houd.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:22
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

JOSINA022 schreef:
In de afgelopen weken heb ik heel wat vakantieverhalen gelezen en vakantiefoto's gezien en steevast komt er de "klacht" achteraan van het opruimen van de vakantiespullen.

Misschien goed om je eens te realiseren dat er mensen zijn die niet op vakantie kunnen om wat voor reden dan ook. Misschien dat je dan kunt bedenken hoe gezegend je bent, ook met de op te ruimen "rommel" van daarna....

Klopt Josina, maar toen ik niet op vakantie kon, had ik ook een berg op te ruimen en kinderen bezig te houden. Vakantie-tijd was toen ook vakantie-tijd, en koste me ook een berg werk. En dat was toen nog in mijn uppie. Dus ik weet wat je bedoel, en ben ook dankbaar voor wat ik heb. Daarom verlang ik ook weer naar de volgende, hoe relatief dat ook allemaal is.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:19

PETRA944 schreef:
volgens mij maakt tongentaal je ook heel sterk in de geestelijke wereld, het is gods geest die door je heen spreekt, gods geest is een scheppende kracht, ik heb wel es getuigenissen gehoord over bv iemand die bewusteloos in het ziekenhuis lag, niets meer kon doen, maar omdat gods geest in hem was nog wel in tongen kon zingen. vervolgens genas die man helemaal. ook het bidden in tongen is een sterk iets in strijd tegen demonen, het is gods geest die door je heen bid. effe wat gedachten voor mij met respect voor degenen die niets van tongen vinden, begrijpelijk ook ik heb velen in tongen zien bidden met een groot kritisch vraagteken voor mij, maar toch heb ik ook cristenen ontmoet waarvan ik oprecht geloof dat het godsgeest is die door hun heen bid, praat. ikzelf ben er op dit moment ook mee bezig om me er verder in te verdiepen, want als het echt van god is, ja dan wil ik dat ook wel.

Dank voor je bijdrage Petra. Ik ben ook erg voorzichtig in het geven van een oordeel over tongentaal.
Wel geloof ik dat het geen verplicht nummer is. Wie geloofd zal hebben, ZAL zalig worden. Ik heb echter wel veel vraagtekens erbij staan. Wat niet wegneemt dat iets wat een teder iets in het geloof voor iemand is, ik dat ook met respect zal behandelen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:12
BerichtOnderwerp: Bijbel

ZWAAN995 schreef:

Ik mis in je plaatje het werk van God. Als God geloof geeft, is het er!!

En daar mag dan je vlees, je omgeving, de wereld, de duivel, of wat ook tegenop komen, dan is God wel de sterktste.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:09
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

ZEELAND736 schreef:
Hebben we allemaal hoor!!!!
Vakantie is nu eenmaal iets heerlijks...

Ik ben een lang weekeind verwend...dat was ook heerlijk....veel aandacht gegeven en gekregen en heerlijke opbouwende gesprekken gevoerd...
Thuiskomen en inderdaad weer geconfronteerd worden met een mopperende huisgenote...die het maar wat makkelijk vind...een moeder die veel te veel voor haar uit handen neemt!!!

Hoe herkenbaar. De energie die je opdoet in de vakantie heb je ook nodig om de eerste dagen erna te overleven he.
Wij hadden een super vakantie, thuis gekomen: 25 wassen, alles weer opruimen, kinderen die toch ook hun aandacht vragen, en een puber die is lekker dwars voor de kar gaat zijn.

Nog even, dan is het normale leven weer aan de orde, is er weer regelmaat, en zal alles wel weer gaan lopen. Maar wat een energie kost het om vakantietijd vol te maken Twijfelende smiley

En toch kijk ik weer uit naar de volgende vakantie, met het besef dat ook dit relatief is Clown smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEM618
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 10 Volgende
Pagina 3 van 10