Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:53
|
|
|
Wat ons doet groeien en bloeien is aan de hand van de Bijbel door God ingegeven. Waar Zijn diciplen mochten opschrijven voor de vele lezers om te lezen en te aanvaarden. Vele mensen accepteren niet allemaal Gods Woord en blijven in ongeloof waarop hun eigen draai maken van leven. Waarop politiek en debatten ontstaan door vele mensen meningen maar weinig van doen hebben omdat de mens hun knieen en hoofd niet willen buigen. Alleen Jezus Christus is de weg de waarheid en het leven. Niemand anders komt tot de Vader dan door Mij.
<><
Zwaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:59
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEM618
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:12
|
|
|
ZWAAN995 schreef: | |
Ik mis in je plaatje het werk van God. Als God geloof geeft, is het er!!
En daar mag dan je vlees, je omgeving, de wereld, de duivel, of wat ook tegenop komen, dan is God wel de sterktste.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:15
|
|
|
Zwaan houdt nu eenmaal van plaatjes plakken. Zoals ieder schema zit er hier ook een tekortkoming bij. Schematische werkelijkheid is leuk om iets te begrijpen, maar die hebben allemaal wel een tekortkoming.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:34
|
|
|
De sleutel van de Bijbel
>> Efeze 3:7-9 >> Paulus een dienaar geworden naar de gave der genade Gods........ Paulus, de allerminste van al de heiligen........ om onder de heidenen het evangelie te verkondigen........ en allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus. (lees de volledige verzen)
In >> Handelingen 8:30 >> staat een belangrijke vraag van Filippus aan de Etiopische kamerling toen hij hem ontmoette. De Geest (vers 29) zeide tot Filippus: Ga toe, en voeg u bij deze wagen. En Filippus liep toe en hoorde (de kamerling) hem de profeet Jesaja lezen, en zeide: “Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?”
Deze vraag is een belangrijke vraag die we kunnen stellen aan diegenen die de Bijbel lezen. “Versta ik werkelijk wat ik lees?” Begrijp ik goed wat God me probeert te zeggen, wat Hij me wil leren? En als men een eerlijk antwoord geeft dan zullen er velen zijn die hetzelfde antwoord zullen geven als de Etiopische kamerling: vers 31: “Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht?”
Er zijn een aantal hulpmiddelen aan te reiken zodat het Woord van God beter te begrijpen is. Jammerlijk is het dat er veel mensen hun interesse in de Bijbel zijn kwijt geraakt. Vermoedelijk is een van de redenen dat zij de Bijbel wel gelezen hebben, zonder dat het hun iets zei, en het daardoor maar opgegeven hebben om de Bijbel verder te bestuderen. Als er maar eens een sleutel was die de Schriften ontsloot en ons zou helpen te begrijpen waarover wordt gesproken. Nu, er is een sleutel. De Bijbel verteld ons hoe we de Schriften kunnen begrijpen. Daarvoor zijn er drie fundamentele zaken.
- 1 : De Bijbel kan begrepen worden. Dit moet duidelijk zijn want er zijn mensen die beweren dat de Bijbel onmogelijk begrepen kan worden. God veroorzaakt geen moeilijkheden in het openbaren van Zijn Woord aan ons, je zou toch denken dat Hij het zo heeft geopenbaard dat wij het kunnen begrijpen? En inderdaad, zo is het ook. God wil dat wij Zijn Woord begrijpen.
-2 : De Bijbel is voor gelovigen. Eigenlijk bevestigt deze tweede vermelding de eerste. Als we zeggen dat de Bijbel begrepen kan worden moeten we dat bevestigen door te zeggen dat God de bedoeling heeft dat wij het als gelovigen zouden begrijpen. Veel mensen die proberen om de Bijbel te lezen zijn ongelovigen en daarom stranden hun pogingen. Als je ongelovig bent, als je nog nimmer op Christus hebt vertrouwd, zul je het onmogelijk vinden om het Woord van God te begrijpen. Hoe komt dat? De Bijbel verteld het zelf in >> 1 Korinthe 2:14 >> “Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.” De Bijbel wordt door het geloof met behulp van de Geest begrepen. Als je probeert de Bijbel te begrijpen op alleen intellect niveau zul je in moeilijkheden geraken. Natuurlijk moeten we bij het bestuderen ons door God gegeven verstand gebruiken. Als je als gelovige Gods Woord benadert is dat de basis waardoor je het kunt begrijpen.
-3 : De Bijbel meent wat het zegt! Het is werkelijk funest Gods Woord te benaderen met een vooropgezette mening – begrippen en tradities. Wanneer een passage wordt gelezen leest men er eerder ‘in’ wat men denkt dat het zegt in plaats van dat men leest wat er werkelijk staat, of men leest er ‘in’ wat iemand hun heeft verteld. Zet de tradities aan de kant en lees de Bijbel zoals het is geschreven.
Uiteraard zijn er principes voor Bijbelstudie. Laten we beginnen met het Recht snijden >> 2 Tim.2:15 >> ......... een arbeider wordt niet beschaamd als die het Woord der waarheid recht snijdt >> Dit is een Goddelijke sleutel voor het begrijpen van de Bijbel! Wat betekent nu eigenlijk het recht snijden wel en wat niet? Het recht snijden van het Woord der waarheid betekent niet dat we Bijbelgedeelten afwijzen. Wat te doen met de opvatting van mensen die een vroom gezicht opzetten en zeggen: “Ik geloof de hele Bijbel. Ik neem het allemaal aan. Ik sluit niets uit. Ik wil alles hebben wat God voor mij heeft.” Wat bedoelt men daarmee? Dat ze nog dierenoffers brengen? Want dat is toch ook een deel van de Bijbel? Bedoelen ze dat ze de Oudtestamentische feestdagen onderhouden, drie keer per jaar opgaan naar Jeruzalem om de Heilige Dagen te vieren? Is dat wat ze bedoelen? Bedoelen ze dat we nog steeds de Sabbath moeten houden zoals aangegeven in de Bijbel? Ze werden verondersteld hun huis niet te verlaten dan alleen voor het verzorgen van hun dieren. Ze moesten thuis blijven. Menen ze dat? Zeer zeker niet. Veel mensen denken niet eens na en weten niet wat ze zeggen als ze zeggen dat ze de gehele Bijbel nemen. Wij zeggen ook dat we de gehele Bijbel nemen. Wij geloven elke jota en titel, het gehele boek. Het meent precies wat het zegt. En dat is des temeer een reden waarom we het Woord recht moeten snijden.
Wat ons helpt de Bijbel te begrijpen is het volgende: “Alle Schrift is voor ons geschreven maar niet alle Schrift is aan ons gericht – geadresseerd of gaat over ons”. Sommige delen van de Bijbel heeft God geadresseerdaan iemand anders. Hij schreef het aan het volk Israël. Sommige delen van de Bijbel schreef Hij speciaal voor en aan ons. Dit is ook wat bedoeld wordt met het Woord ‘recht snijden’. Maar......... er wordt geen enkel deel van de Bijbel verworpen! Als we het Woord recht snijden waarderen en begrijpen we de Bijbel, het Woord van God zelfs veel beter.
‘Recht snijden’ betekent ook niet dat we hier en daar wat uit de Bijbel bij elkaar brengen. Men moet niet door de Bijbel gaan en eruit halen wat ons past en wat ons niet past. Niet dat je alles gelijktijdig kunt doen wat je in de Bijbel vindt. Bijvoorbeeld, op een bepaalde plaats zegt de Bijbel dat je naar de mieren moet kijken omdat deze vooruit zien naar de winter, ze werken hard in de zomer, en leggen een voorraad aan. En dan, op een andere plaats in de Bijbel staat dat je naar de vogels moet zien omdat deze niet zaaien en niet oogsten om het op te slaan. Kunt u beide dingen tegelijkertijd doen? Nee dus, het zou onmogelijk zijn. De vraag bij het recht snijden van het Woord is: “Waar trekken we de grens?” Sommige mensen bestuderen de Bijbel alsof ze aan het winkelen zijn. Je zegt bij jezelf: “Ik vind dat apparaat leuk” en “Dat zijn mooie juwelen” en “Dat daarginds vind ik ook zo mooi”, “Die dingen zou ik graag willen hebben”. Sommige mensen benaderen de Bijbel op deze manier. Ze bladeren door de Bijbel en op een bepaalde plaats vinden ze dat God niet zal toelaten dat je een ziekte krijgt. Nu, dat klinkt toch goed, toch? Laat ons die tekst maar nemen. Een eindje verderop staat eer weer iets aantrekkelijks, laat ons dat ook maar nemen. Let wel! Iedere belofte in Gods Woord is niet voor mij, God heeft me sommige dingen beloofd, maar Hij beloofde me niet alle beloften. Laten we tevreden zijn met de beloften die Hij ons wel heeft beloofd.
Laat ons voorzichtig zijn hoe we met de Bijbel omgaan opdat we geen delen er van verwerpen en tevens niet willekeurig datgene er uit halen wat ons wel goed uitkomt. Dat is niet ‘recht snijden’. Wat betekent het dat wel? Lees het adres, de Bijbel is gelijk post dat God heeft geadresseerd aan die mensen waartegen Hij op een gegeven moment wil spreken. Neem bv >> Romeinen 11:13 >> één van de meest genegeerde verzen in het Woord van God. God heeft het niet aan ons overgelaten om willekeurig uit te vinden welk deel van de Bijbel speciaal voor ons is en welk deel niet. Hij heeft het zeer duidelijk gemaakt, maar zijn wij bereid om het adres te lezen. Wat zegt Paulus in dit vers: “Want ik spreek tot u, heidenen, voorzover ik de apostel der heidenen ben; ik maak mijn bediening heerlijk”. Ook in >> Galaten 2:7 >> heeft God het niet aan onze eigen invallen overgelaten. God geeft hier nauwkeurig aan wie aan ons schrijft, en wie aan de Joden, aan Israël, Hij laat het niet aan onze beslissing over. “Maar daarentegen, als zij zagen, dat aan mij..........” Wie zijn “zij”? Vers 9 vertelt ons: “Jakobus, Céfas (Petrus) en Johannes”. Hij spreekt dus over de twaalf apostelen en de gelovigen te Jeruzalem. “Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid (de onbesnedenen, de heidenen) toebetrouwd was,.....”. Dat schrijft Paulus. Het Evangelie, het goede nieuws van de onbesnedenen hoort bij de heidenen. En “dat ter besnijdenis” (de Joden) was toebetrouwd aan Petrus, zie vers 8 >> Want Die in Petrus krachtig werkte tot het apostelschap der besnijdenis, die werkt ook krachtig in mij onder de heidenen. Nogmaals, God heeft zeer duidelijk en zeer eenvoudig het adres aangegeven. Als de apostel Paulus schrijft of leert dan onderwijst hij de heidenen. Als Petrus, Jakobus of Johannes schrijven of leren, dan onderwijzen ze de Joden, de Israelieten.
Voorbeeld: Kijk naar Jakobus 1:1 en lees het adres. Het is een prachtig boek, maar aan wie is het nu geschreven? “..............;aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn”. Wie zijn die twaalf stammen? Israël, de Joden. God heeft dat speciaal voor hen geschreven.
‘Recht snijden’ is; eerst het adres lezen, we ontdekken dan aan wie God schrijft, of het voor ons is of voor iemand anders. Nog een punt om te doen als we ‘recht snijden’ is, dat we de dingen die verschillen, gaan beproeven. >> Filipp.1:10 >> “Opdat gij beproeft de dingen, die verschillen,....” “Beproeven” betekent “onderscheiden of testen”. Hier betekent het vooral: “dingen van twee kanten bezien”. “Dingen die van elkaar verschillen”. Het vers verteld ons om de dingen die verschillen letterlijk te beproeven. Als we het ‘woord’ in de Schriften, dat we zoeken, recht snijden dan zien we hetgeen verschilt van iets anders. Neem het vers in >> Romeinen 4:5 >> hier staat hoe wij gered kunnen worden, hoe we gerechtvaardigd kunnen worden, of voor God rechtvaardig worden verklaard. ‘Kunt u iets belangrijkers bedenken?’ Die niet werkt, maar gelooft in Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid! Kunnen we hieruit concluderen dat we door werken behouden worden of dat werken ook maar iets te maken heeft met onze behoudenis? Nee dus! Hij zegt uitdrukkelijk: “hem die niet werkt, maar gelooft in Hem”. Bekijk nu eens >> Jakobus 2:24 >> en kijk naar het verschil. Laat ons testen de dingen die verschillen. Paulus zegt: “hem die niet werkt, maar gelooft”. Wat is geloof? Het is vertrouwen! Zijn vertrouwen wordt gerekend tot rechtvaardigheid. Jakobus, schrijvende aan de twaalf stammen (lees het adres): “Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet allen uit het geloof?” Is dat ‘verschillend?’ Vindt u het ook ‘verschillend?’ Spreekt God Zichzelf dan tegen? Nee! Hij schrijft aan een andere groep mensen!!
Nog een voorbeeld: >> Mattheus 28:19 >> en >> 1 Korinthe 2:14 >> In het ene vers worden de twaalven gezonden om al de (verstrooide volken, de Israelieten) te dopen en in het andere wordt Paulus (tot de heidenen) gezonden om juist niet te dopen. Beproef de dingen die verschillen! Lees het adres!
Noot: Mattheus 28:19 > “ in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes” komt in de oorspronkelijke Griekse tekst niet voor, het is een latere toevoeging!
uit 'de verborgenheid' door joel finck. bewerkt door frans beerens voor de christenkring weert.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:50