ChristianMatch

Forum

God aanbidden
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 11:39

Als je iemand zou vragen wat het doel is van het christelijk geloof dan is de kans groot dat je als antwoord krijgt: redding en eeuwig leven voor de mens door het plaatsvervangende offer van Jezus Christus aan het kruis.

Toch denk ik dat het echte doel van een hogere orde is. Ik geloof dat de mens bedoeld is om God te aanbidden en een relatie met Hem te hebben. Omdat de mens daar in zijn gevallen staat niet meer toe in staat was heeft God voor een oplossing gezorgd waardoor de relatie tussen Hem en de mens weer werd hersteld.

Soms denk ik wel eens; het is fantastisch om te weten dat je gered bent en dat je een mooie toekomst staat te wachten in de hemel waar we naar mogen uitkijken.

Maar lopen we soms niet het gevaar om te lang stil te blijven staan bij het kruis op Golgotha en bij het onbegrijpelijke wonder van Gods liefde, waardoor we het oorspronkelijke doel van God met de mens uit het oog verliezen?

Ik wil wel benadrukken dat het kruis op Golgotha centraal staat. Altijd. We moeten dit ook altijd in gedachten houden.

Maar God zoekt aanbidders in "geest en in waarheid". In de oudheid wandelden sommige voorvaderen met God. En in het NT gebeurt dit op nog grotere schaal en op geheel nieuwe wijze.

Wat houdt het in om God te aanbidden? Hoe breng je dit in praktijk in het leven van alledag?

Ben benieuwd naar wat jullie hiervan vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 12:49

CARMEN073 schreef:
Als je iemand zou vragen wat het doel is van het christelijk geloof dan is de kans groot dat je als antwoord krijgt: redding en eeuwig leven voor de mens door het plaatsvervangende offer van Jezus Christus aan het kruis.

Toch denk ik dat het echte doel van een hogere orde is. Ik geloof dat de mens bedoeld is om God te aanbidden en een relatie met Hem te hebben. Omdat de mens daar in zijn gevallen staat niet meer toe in staat was heeft God voor een oplossing gezorgd waardoor de relatie tussen Hem en de mens weer werd hersteld.

Soms denk ik wel eens; het is fantastisch om te weten dat je gered bent en dat je een mooie toekomst staat te wachten in de hemel waar we naar mogen uitkijken.

Maar lopen we soms niet het gevaar om te lang stil te blijven staan bij het kruis op Golgotha en bij het onbegrijpelijke wonder van Gods liefde, waardoor we het oorspronkelijke doel van God met de mens uit het oog verliezen?

Ik wil wel benadrukken dat het kruis op Golgotha centraal staat. Altijd. We moeten dit ook altijd in gedachten houden.

Maar God zoekt aanbidders in "geest en in waarheid". In de oudheid wandelden sommige voorvaderen met God. En in het NT gebeurt dit op nog grotere schaal en op geheel nieuwe wijze.

Wat houdt het in om God te aanbidden? Hoe breng je dit in praktijk in het leven van alledag?

Ben benieuwd naar wat jullie hiervan vinden.

Leven tot EER van God.
Dat is een onmogelijkheid geworden na de val, omdat daar de hoogmoed van een mens op nummer één kwam te staan.
En God heeft een mogelijkheid gegeven, direct na de zondeval al, en daar de belofte gegeven dat Hij zou betalen voor wat een mens niet meer kan betalen. En dat is aan het kruis VOLBRACHT
Johannus de Doper heeft het denk ik mooi samengevat: Hij moet wassen, ik minder worden.
Heel het leven in geloof komt daar op neer denk ik. Hoe meer een mens mag groeien in het geloof en genade, hoe kleiner hij is en hoe minder hij er toe doet, maar ook hoe Groter God in Christus is, en hoe meer God er toe doet. Dan is de Hemel niet de hoofdzaak, maar wel het Eeuwig Hem Loven, alle genot in Hem vinden, en tegelijk het niet eeuwig God te hoeven missen, omdat je Hem niet KAN missen.

Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 7 september 2012, 12:50
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 13:41

Fijn Willem...dat je zo je gevoel en Liefde voor God kan verwoorden..
Het lezen doet me goed...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 14:48

WILLEM618 schreef:
Leven tot EER van God.
Dat is een onmogelijkheid geworden na de val, omdat daar de hoogmoed van een mens op nummer één kwam te staan.
En God heeft een mogelijkheid gegeven, direct na de zondeval al, en daar de belofte gegeven dat Hij zou betalen voor wat een mens niet meer kan betalen. En dat is aan het kruis VOLBRACHT
Johannus de Doper heeft het denk ik mooi samengevat: Hij moet wassen, ik minder worden.
Heel het leven in geloof komt daar op neer denk ik. Hoe meer een mens mag groeien in het geloof en genade, hoe kleiner hij is en hoe minder hij er toe doet, maar ook hoe Groter God in Christus is, en hoe meer God er toe doet. Dan is de Hemel niet de hoofdzaak, maar wel het Eeuwig Hem Loven, alle genot in Hem vinden, en tegelijk het niet eeuwig God te hoeven missen, omdat je Hem niet KAN missen.

Hoe breng je dit in de praktijk? Welke dingen doe je in het dagelijks leven om God te eren?

Begrijk ik je goed dat je vindt dat aanbidding hetzelfde is als leven tot eer van God?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 17:09

CARMEN073 schreef:
Hoe breng je dit in de praktijk? Welke dingen doe je in het dagelijks leven om God te eren?

Begrijk ik je goed dat je vindt dat aanbidding hetzelfde is als leven tot eer van God?

Hoe doe jij dat Carmen? Misschien wel interessant dat je zelf het voortouw neemt in de vragen?
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 17:59

.

Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 9 september 2012, 07:59
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 september 2012, 12:40

CARMEN073 schreef:

De practijk van alle dag, is dat ik vaak niet verder kan zien dan één stap, als ik die stap al kan zien. En dat hoef ik niet op mijn eigen naam te zetten, maar dat is wel de practijk. En het daarin zien, hoe God alles leid, hoe dingen onverwacht een wending nemen. Noem maar op.

En daarin te zien Gods goedheid en grootheid, en in afhankelijkheid aan Hem het leven proberen in te richten, aan te pakken wat je aanpakken kan.

En ja, waarin wordt God meer geëert dan in het ALLES van Hem te verwachten, Zijn grootheid in ALLES te erkennen en te herkennen? En dan niet met het steikumme gevoel om er zelf beter van te worden, maar te leven tot Zijn eer, en tot verheerlijking van Zijn Naam, maar ook tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Ik denk daarom ook, dat je je niet schaam om Hem te dienen, maar met je hele leven te getuigen (dat hoeft dus niet in te houden dat je altijd maar over Hem aan het praten ben) dat je Hem dient en volgt

Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 11 september 2012, 12:42
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1