ChristianMatch

Forum

Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 ... 31 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 19 mei 2010, 09:52
BerichtOnderwerp: Pluim

Ja Henk het bestaal al 5 jaar van hieruit kon ik dat opmaken namelijk. Knipoog smiley

JUBILEUM-ACTIE: 5 maanden voor 5 euro per maand
ChristianMatch bestaat 5 jaar! En om dat te vieren hebben we de hele maand mei een jubileumactie. Verleng nu je abonnement met 5 maanden, en betaal geen 9,95 euro, maar slechts 5 euro per maand. Dus voor maar 25 euro kun je minimaal tot oktober chatten, mailen en forummen met zo'n 2.300 vrijgezelle christenen.

Dus dat moeten wij niet vergeten !!! Lachende smiley Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 23:26
BerichtOnderwerp: Pluim

Hallo Chris,

Je verdient voor alle inzet een Pluim.
We mogen dankbaar zijn dat je 5 jaar terug
Deze site op touw hebt neer gezet
Dat mogen we ook niet vergeten.
Tuurlijk lopen af en toe wat dingen mis
Daar zijn we tenslote mensen voor
Waarop recht gesneden moet worden
Want wat krom is is krom en recht is recht
Hier op CM zie je tortelduifjes elkaar gevonden hebben
Of nog singels die zoekende zijn naar de partner van hun leven
Dit doe je ook niet op eigen krachten maar samen met God

Bedankt voor alles en wens je veel heil en zegen toe.
Laten onze ogen altijd omhoog blijven kijken
Daar putten we altijd weer kracht uit
Zijn er harten geraakt of verwond
De Here geneest alle harten.

Hartelijke groet,

Anita

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 18 mei 2010, 23:26
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 23:02
BerichtOnderwerp: traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggg

Wow 4x zelfde verhaal hoe krijg je dat voorelkaar. Clown smiley

Tja het is traag het duurt even een hele poos voor je er binnen bent waar het precies ligt weet ik niet Smiley die vol vragen zit Misschien teveel mensen nu online dat de site het niet aankan Smiley die vol vragen zit Of is het wat anders plezierig is het niet. Twijfelende smiley

Terwijl we wel dankbaar mogen zijn hier altijd op mogen komen van Chris. Knipoog smiley

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 18:16
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?

HANNAH810 schreef:
bewaar een stukje voor me als je wilt, anita??

Is goed Hanna, Welke met rozijnen of zonder rozijnen?

Liefs,
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 18:12
BerichtOnderwerp: DE NAAM YESHUA - HASHEM YESHUA

DE NAAM YESHUA - HASHEM YESHUA

iv>y ,>h

Inleiding:

Een van de meest opvallende kenmerken van een messiasbelijdend >rdm=tyb Beit-Midrash [leerhuis] is het konsekwente gebruik van de Hebreeuwse namen van de Bijbelse personen in plaats van hun Griekse varianten, want vertalingen kan men ze nauwelijks noemen. Elizabeth (Ele isabet) en Jacobus (I a kw b o V ) zijn beslist geen Griekse vertalingen van ib>yla Elisheva en bqiy Ya'aqov maar veeleer vergrieksingen daarvan. Hetzelfde is het ook geval met de naam Johannes (Iw a u h V ) die eigenlijk ]nxOy Yochanan zou moeten zijn. De Griekse schrijfwijze van Hebreeuwse namen was meestal niet gebaseerd op een vertaling, maar was veelal een impressionistische weergave van wat men méénde te horen. In veel gevallen ging de juiste betekenis van de oorspronkelijke namen, die deel uitmaken van de Joodse cultuur en identiteit, in de Griekse versie verloren en doortranscriberen naar het Nederlands louter op grond van de Griekse verbastering maakte de Joodse namen in onze christelijke Bijbels vrijwel onherkenbaar. En juist de diepere betekenis van een naam speelt sinds vanouds in het Joodse denken een uitermate belangrijke rol, want reeds in a lavm> Sh’mu’el alef [1 Samuël] 25:25 werd er gezegd: "Zoals iemand heet, zo is hij!" De eigennaam geeft de persoon aan en is een deel hiervan. G'd heeft in Zijn heils-plan niets aan het toeval overgelaten en dat geldt zeer zeker ook voor de keuze van de namen. Deze bijbelstudie is derhalve vooral bedoeld om een ieder ervan bewust te maken, dat wij met het uitspreken (of juist niet uitspreken) van namen héél zorgvuldig moeten leren omgaan. Neem als het meest in het oog springende voorbeeld de naam Jezus (I h s o u V ) eens. Weet u hoe Zijn familie en vrienden Hem in de dagelijkse omgang noemden toen Hij in Nazareth opgroeide, of onder welke naam Hij door de overpriesters en schrift-geleerden in Jeruzalem werd aangeklaagd voor de religieuze rechtbank? Het was pertinent niet Jezus! En toch zijn veel christenen daarin erg hardleers. De bijbelvertalers probéérden niet eens om de oorspronkelijke Hebreeuwse uitspraak van de "naam boven alle naam" enigszins te benaderen maar gaven consequent de vergriekste vorm daarvan, Iesous (I h s o u V ), weer op verschillende manieren, afhankelijk van de denominatie en de taal waarin men de Bijbel leest. Spaanse lezers bijvoorbeeld komen Jesús [spreek: Gesoes] tegen. De Italianen spellen Gesù [spreek: Dzjeezoe] en in het Engels zegt men zoals algemeen bekend Jesus [Dzjieses]. De Duitsers gebruiken eveneens de spelling Jesus, maar spreken het uit als Jeesoes. In het Latijn schrijft men de naam Jezus afwisselend als Iesus, Iesu, en Iesum, afhankelijk van de naamvallen. Dat is ook in het Duits het geval: Jesus Christus, Jesu Christi en Jesum Christum. Hetzelfde geldt ook voor alle andere namen in de Bijbel. Men doet geen enkele poging om de oorspronkelijke uitspraak na te bootsen. Maar wat is er zo moeilijk aan om Chava te zeggen in plaats van Eva, en waarom kan men de naam Moshe niet over de lippen krijgen als men het over Mozes heeft, terwijl men geen enkele moeite heeft met het uitspreken van dezelfde naam in verband met de voormalige Israëlische minister van defensie Moshe Dayan? Dat het uitspreken van een Hebreeuwse naam moeilijker zou zijn dan de Griekse variant daarvan wijs ik als argument van de hand, want zelfs geleerden die met de oorspronkelijke uitspraak van deze namen op de hoogte zijn, gebruiken bij voorkeur de Griekse en niet de Hebreeuwse namen, wanneer zij het hebben over Bijbelse personen. Volstrekte onzin is volgens mij ook het veel gehoorde argument: "Waarom zou ik Jezus op z’n Hebreeuws Yeshua moeten noemen? Ik ben toch geen Jood?" - Wel, een Griek bent u ook niet, dus waarom gebruikt u dan wel een Griekse naam? Bovendien was Yeshua zelf wél een Jood, dus wat is er op tegen om Hem bij zijn eigen naam te noemen? Interessant in dit verband is ook de manier hoe de vertalers omgaan met de personen in de Bijbel, die dezelfde naam dragen als onze Mashiach.

Naamgenoten van Yeshua

Nemen we als voorbeeld één van diens voorouders in het geslachtsregister, die in Lucas 3:29 in het Grieks Iesou (I h s o u ) wordt genoemd en in het Latein Iesu. In de Leidse Vertaling staat dan ook Jezus, maar de Statenvertaling heeft er Joses van gemaakt en in onze NBG-vertaling lezen wij tenslotte Jozua, maar in de Hebreeuwse versie van dezelfde tekst is het uiteraard iv>y Yeshua. Maar ook in TeNaCH [het Oude Testament] komen wij de Hebreeuwse naam Yeshua diverse keren tegen. Zo wordt er bijvoorbeeld onder andere in arzi Ez’ra [Ezra] 2:2 alsook in hymxn Nechem‘ya [Nehemia] 7:7 en 12:1 gesproken over de ]hvk Kohen [priester] qdjvy=]b iv>y Yeshua Ben-Yotzadaq [Jesua, de zoon van Josadak], die samen met lbbrz Z’rubavel [Zerub-babel] in het jaar 537 vóór de gewone jaartelling uit de ballingschap terugkeerde. Hij leidde de wederopbouw van het altaar (Ezra 3:2) en van de tempel (Ezra 3:8, 4:3 en 5:2). Na alle eerder genoemde versies (Jezus, Joses en Jozua) komt de hier genoemde Jesua het meest in de buurt van Yeshua. De logische vraag is dan: als de vertalers dus wel in staat blijken te zijn de oorspronkelijke naam Yeshua in de vorm van Jesua enigszins te benaderen, waarom doen ze dat dan wel bij een gewone priester, maar niet bij onze Hogepriester? Of wil men Hem soms bewust van Zijn volk Israël loskoppelen?

In Mijn Naam...

Bij Zijn afscheid, vlak voordat Hij ten he-mel gevaren was, zei de xy>m Mashiach [Messias] tegen Zijn mydymlt Talmidim [discipelen]: "Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in Mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden" (Marcus 16:17-18). - "In Mijn naam..." - Welke naam zou hier wel bedoeld zijn? Jezus??? Ik denk van niet! Als ú het over úw naam hebt, welke naam zult u dan bedoelen? De naam die u van uw ouders hebt gekregen en die dan ook officieel geregistreerd staat, of gebruikt u de naam, die anderen aan u hebben gegeven? Dat kan dus een bijnaam zijn of een verbastering van uw naam omdat die misschien moeilijk is uit te spreken of zelfs een scheldnaam. Welnu, ik ga ervan uit, dat een ieder de naam voor zichzelf opeist, die legitiem is en elke verbastering daarvan afwijst. Als u tegen iemand die Monique heet Moon of Moontje zegt, zult u gegarandeerd te horen krijgen: "Zo heet ik niet!". Een Marokkaanse collega van mij heet Sulayman, maar iedereen noemt hem gewoon Simon want dat is makkelijker. En toch heet hij niet zo. Een Hindoestaanse collega heet Chander, maar iedereen noemt hem Sander. Dat lijkt er op, klinkt Hollands, maar zo heet hij niet. Maar om terug te komen op de vraag, welke naam de Mashiach bedoeld zal hebben toen Hij zei: "In Mijn naam..." zullen wij eerst een andere vraag moeten beantwoorden: Wie heeft Hem Zijn naam überhaupt gegeven? Waren het Zijn aardse ouders zoals normaal gebruikelijk is? Het antwoord vinden wij in vhyttm Matityahu [Matthéüs] 1:21, waarin een engel des HEREN tegen [cvy Yosef [Jozef] over ,yrm Miryam [Maria] zegt: "Zij zal een Zoon baren en gij zult Hem de naam iv>y Yeshua [spreek: Jesjoea] geven want Hij is het die Zijn volk zal redden van hun zonden". Hier staat dus Yeshua en niet Jezus, want het zou wel erg naïef zijn om te denken dat de engel des Heren tegen een Jood uit het huis van David in het Grieks gesproken zou hebben! Bovendien zou het in het Grieks ook nergens op slaan, want de diepere betekenis van de Hebreeuwse naam iv>y Yeshua is namelijk "Redder, Verlosser". Dat is in het Grieks niet het geval. In die taal is "Redder" namelijk "Sotiras" (Sw t h r a V ) en Verlosser is "Litrotis" (Lu t r w t h V ). Beide woorden lijken in de verste verte niet op "Iesous" (I h s o u V ), waarvan de Nederlandse variant Jezus is afgeleid. Neen, de enig legitieme naam, die "Redder, Verlosser" betekent, is iv>y Yeshua! Hierbij ligt de klemtoon op de u. Maar als men de klemtoon plaatst op de a, dan wordt het hiv>y Yeshu'a hetgeen redding, verlossing betekent. Interessant is bovendien de woordspeling in de bovengenoemde tekst: "Zij zal een Zoon baren en gij zult Hem de naam Redder geven, want Hij is het, die Zijn volk zal redden van hun zonden."- In het Hebreeuws is dit:

.,hytauxm vmi9ta iy>vy avh yk iv>y vm>9ta tarqv ]b tdly ayhv

"V'hi y'leded Ben v'qarat et-sh'mo Yeshua ki hu yoshia et-amo mechatoteihem".

Het werkwoord redden is hier iy>vy yoshia, dat dus duidelijk in verband met de naam iv>y Yeshua wordt gebruikt. In het Grieks missen wij deze link:

"t e x e t a i d e u i o n , k a i k a l e s e i V t o o n o m a a u t o u I h s o u n , a u t o V g a r s w s e i t o n l a o n

a u t o u a p o t w n a m a rt i w n a u t w n ."

Onze in Nederland zeer bekende Joodse zuster Rebecca de Graaf - van Gelder heeft eens over de naamgeving van de Mashiach het volgende geschreven: Die vergriekste naam is een eigen leven gaan leiden en hierdoor is de identiteit van Israëls Messias verloren gegaan, zodat men steeds moet uitleggen: ‘Ja, maar Jezus was een Jood’. Zo’n 2000 jaren hebben de kerken dit (zeker voor Israël) verduisterd. Men heeft van Hem en Zijn volgelingen een christen, christenen ge-maakt. Wat denkt u van die Joodse herders daar in de velden van Efrata, bij de aankondiging van de geboorte van de Messias, dat de engel gezegd zou heb-ben: ‘Zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk (Israël) wezen zal, namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Here, in de stad Davids’. Die eenvoudige herders verstonden geen Grieks neem ik aan. Ook komt het mij vreemd voor dat vanuit de geopende hemel Grieks gesproken is. In alle geval hebben de herders de taal uit de hemel verstaan, want ze zijn meteen gaan kijken en hebben gevonden waarvan de engel hen vertelde: zij gingen het Woord zien!" Tot zover tante Rebecca. Wat voor de herders gold, is ook voor Yosef [Jozef] van toepassing: ook hij als eenvoudige timmerman zal volgens mij geen Grieks hebben gesproken en zo zal de bood-schapper van de Eeuwige beslist niet de naam Jezus genoemd hebben zoals in de christelijke bijbels staat, maar Zijn echte Hebreeuwse naam iv>y Yeshua! Dezelfde engel maakte deze naam ook aan Miryam [Maria] bekend, hetgeen wij in Lucas 1:31 kunnen lezen: "En zie, gij zult zwanger worden en een Zoon baren en gij zult Hem de naam Yeshua geven".

.iv>y vm> tarqv]b tdlyv hrh ;nhv

"V’hinach hara v’yaladet Ben v’qarat sh’mo Yeshua."

Wanneer vond de naamgeving plaats? Hier in Europa is het de gewoonte, dat dit reeds bij de geboorte van een baby gedaan wordt i.v.m. de geboortekaartjes. Bij de Joden krijgt een jongetje zijn naam echter pas bij de hlym=tyrb B'rit-mila, [besnijdenis], welke acht dagen na de geboorte plaats vindt. Bij de ceremoniële orde van de hlym=tyrb B'rit-mila [besnijdenis] wordt door de lhvm Mohel [besnijder] het volgende gebed uitgesproken: "Behoud dit kind voor zijn vader en zijn moeder. Zijn naam zal in Israël zijn: N.N., de zoon van N.N. Moge de vader zich verheugen over zijn eigen kind en moge zijn moeder zich verblijden over de vrucht van haar schoot". Zo was het ook met Yeshua. Ook Hij kreeg Zijn naam pas bij de hlym=tyrb B'rit-mila: "En toen acht dagen vervuld waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving Hij ook de naam iv>y Yeshua, die door de engel genoemd was, eer Hij in de moederschoot was ontvangen" (Lucas 2:21). Vanaf het begin heeft de Eeuwige dus al de naam Yeshua voorbestemd voor Zijn Zoon, niet een Griekse variant daarvan, en uitsluitend door de naam Yeshua kunnen wij behouden worden, zoals xyl>h lva> Sha'ul haShaliach [de apostel Paulus] in tvlipm Mif’alot [Handelingen] 4:12 duidelijk zegt: "En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden". Als wij er van uitgaan dat de engel geen Grieks sprak in de gesprekken met Yosef [Jozef] en Miryam [Maria] en dus Zijn echte Hebreeuwse naam Yeshua noemde, dan sluit bovengenoemde tekst dus elke andere naam uit. Helaas zijn er tegenwoordig maar weinigen in de christelijke wereld, die de naam Yeshua kennen, laat staan gebruiken, behalve dan de messiasbelijdende Joden. Maar in de hrv>b B'sora [het Evangelie] lezen wij, dat juist ook de ,yvg Goyim [heidenen ofwel niet-joden] de naam Yeshua behoren te kennen: "En op Zijn naam zullen de heidenen hopen" (vhyttm Matit’yahu [Matthéüs] 12:21). Het kennen en gebruiken van Zijn echte naam heeft uiteraard ook onaangename gevolgen voor ons, want de vijand vindt dat natuurlijk niet leuk. Daarom wilde Yeshua ons reeds daar op voorbereiden, toen Hij zei: "Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om Mijns Naams wil" (vhyttm Matit’yahu [Matthéüs] 24:9). Welke naam hier op de eerste plaats wordt bedoeld, blijkt heel duidelijk in het land van de Mashiach zelf, want zolang de staat Israël bestaat hebben daar de christenen, die de naam ‘Jezus’ belijden en verkondigen, nooit noemenswaardige problemen gehad met religieuze Joden. Maar sinds er in toenemende mate Joodse mensen tot bekering komen, die de naam ‘Yeshua’ belijden, is het hek van de dam! Vooral de orthodoxe Joden reageren heel agressief en vijandig op de aanwezigheid van de messiasbelijdende Joodse gemeenten, terwijl de "gewone" christelijke kerken min of meer onaangetast blijven. In Israël maakt het dus wel degelijk iets uit of je nu de ene of de andere naam van onze Zaligmaker gebruikt! Het is dus zeker waar, wat Yeshua zei ten opzichte van het belijden van Zijn naam, maar Hij voegt er nog een belangrijke zin aan toe om ons te bemoedigen om vooral daarmee door te gaan: "En gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil; maar wie volhardt tot het einde die zal behouden worden" (vhyttm Matit’yahu [Matthéüs] 10:22). Natuurlijk hangt onze behoudenis niet uitsluitend af van het al dan niet kennen van Zijn naam. Gelukkig niet! Onze G’d is immers een Vader die van Zijn kinderen houdt en Hij is genadig om óók de gebeden te verhoren die in de naam van ‘Jezus’ worden uitgesproken. Maar let wel: iedereen vindt het fijn om bij zijn eigen naam genoemd te worden. Dat geldt óók voor de Here!

De namen van de stamvaders:

Het typisch joodse verschijnsel, dat er bij de naamgeving meteen een uitspraak over de betekenis daarvan wordt gedaan vinden we o.a. bij de stamvaders van Israël: "En Lea werd zwanger, baarde een zoon, en gaf hem de naam ]bvar R'uven [zie: een zoon!], want, zo zeide zij, voorwaar, de Eeuwige heeft mijn ellende aangezien; voorwaar nu zal mijn man mij liefhebben. En zij werd wederom zwanger, baarde een zoon, en zeide: Voorwaar, de Eeuwige heeft gehoord, dat ik niet bemind ben, en heeft mij ook deze geschonken; en zij gaf hem de naam ]vim> Shim'on [de verhoorde]. Wederom werd zij zwanger, baarde een zoon, en zeide: Nu zal mijn man zich ditmaal aan mij hechten, omdat ik hem drie zonen gebaard heb; daarom gaf ze hem de naam yvl Levi [de zich aansluitende]. En zij werd wederom zwanger, baarde een zoon, en zeide: Nu zal ik de Eeuwige loven; daarom gaf zij hem de naam hdvhy Y'huda [hij die de Eeuwige looft]. Toen hield zij op met baren." (ty>arb B'reshit [Genesis 29:32-35]. "Toen zeide Rachel: G'd heeft mij recht verschaft, ook heeft Hij mij verhoord en mij een zoon gegeven; daarom gaf zij hem de naam ]d Dan [rechter]. Wederom werd Bil’ha, de slavin van Rachel, zwanger en baarde Ya'aqov een tweede zoon. Toen zeide Rachel: Op bovenmenselijke wijze heb ik met mijn zuster geworsteld, ook heb ik overmocht; en zij gaf hem de naam yltpn Naf’tali [lvtpn Naf’tul = conflict]." (30:6-8). "En Zil’pa, de slavin van Lea baarde Ya'aqov een zoon. Toen zeide Lea: Het geluk is gekomen, en zij gaf hem de naam dg Gad [trots, groot]. En Zil’pa, de slavin van Lea, baarde Ya'aqov een tweede zoon. Toen zeide Lea: Ik gelukkige! Voorzeker zullen de jongedochters mij gelukkig prijzen; en zij gaf hem de naam r>a Asher [gelukzaligheid]." (30:10-13). "En G'd hoorde naar Lea, zij werd zwanger en baarde Ya'aqov een vijfde zoon. Toen zeide Lea: G'd heeft mij mijn loon gegeven, omdat ik mijn slavin aan mijn man gegeven heb; en zij gaf hem de naam rk>>y Yisas'char [G'd geeft loon]. Wederom werd Lea zwanger en baarde Ya'aqov een zesde zoon. Toen zeide Lea: G'd heeft mij een schoon geschenk gegeven; ditmaal zal mijn man bij mij wonen, omdat ik hem zes zonen gebaard heb; en zij gaf hem de naam ]vlbz Z'vulon [de vorstelijke]." (30:17-20). "Toen gedacht G'd Rachel, en G'd verhoorde haar; Hij opende haar schoot, en zij werd zwanger en baarde een zoon. Toen zeide zij: G'd heeft mijn smart weggenomen; en zij gaf hem de naam [cvy Yosef [de Eeuwige heeft toegevoegd], zeggende: Moge de Eeuwige mij er nog een andere zoon bijvoegen." (30:22-24). "En voordat er een jaar van hongersnood kwam, werden Yosef twee zonen geboren, die Ash’nat, de dochter van Potifera, de priester van On, hem baarde. Yosef gaf aan de eerstgeborene de naam h>nm M'nashe [Hij die doet vergeten], want zeide hij: G'd heeft mij al mijn moeite doen vergeten, en ook het gehele huis mijns vaders. En aan de tweede gaf hij de naam ,yrpi Efrayim [de vruchtbare], want zeide hij: G'd heeft mij vruchtbaar gemaakt in het land mijner ellende" (41:50-52). Aan de hand van deze opsomming wordt duidelijk dat elke Joodse naam een diepere betekenis heeft.

De naam in de Joodse traditie:

Een Jood leeft in zijn naam en leeft er in voort. Hij sterft gerust in de zekerheid, dat zijn naam voort zal leven in zijn nageslacht of tenminste in een duurzaam graf-monument. De grootste ramp die iemand kan treffen, is, dat zijn naam wordt uitgeroeid, dat hij geen nageslacht heeft. Dat verklaart ook, waarom de zorg voor het nageslacht zo een centrale plaats inneemt in de Bijbel. Om de naam te laten voortleven, worden Joodse kinderen doorgaans naar overleden familieleden vernoemd. Een ander aanknopingspunt voor een naam vormt het tijdstip van de geboorte. Een kind, dat op tb> Shabat geboren is, wordt dikwijls ytb> Shab’tai genoemd. Maar een Purim-kind heet uiteraard rtca Ester of ykdrm Mordechai en een Chanuka-kind wordt meestal naar vhyttm Matityahu vernoemd, de leider van de maccabeeën in de opstand tegen de Hellenisten. Een kind, dat op Yom Kipur [Grote Verzoendag] wordt geboren, heet meestal ,ymxr Rachamim (barmhartigheid). Volgens de >rdm Midrash (verzameling van verklaringen van Torateksten) heeft ieder mens drie namen: de naam die hij krijgt van zijn ouders, de naam waaronder hij bekend staat bij derden en als belangrijkste de naam die hij zich door zijn daden heeft verworven. Dit laatste vinden wij in yl>m Mishlei [Spreuken] 22:1, waarin wij aldus lezen: "Een goede naam is verkieslijker dan veel rijkdom". Ook het boek Prediker haakt hierop in: "Een goede naam is beter dan goede olie" (tlhq Qohelet [Prediker] 7:1).

Namen van de Allerhoogste:

Over de naam van G'd volgt later een aparte bijbelstudie. Maar in dit kader wil ik mij nu beperken tot enkele van de vele namen, die gebruikt worden om Zijn echte naam te omzeilen. De bekendste is natuurlijk ynvda Adonai [HERE]. In B'reshit - Genesis 17:1 wordt Hij yd> la El-Shadai [de Almachtige] genoemd. In Lukas 1:32 kennen wij Hem als ]vylih haElyon [de Allerhoogste], in Marcus 5:7 als ]vyli la El-Elyon [de allerhoogste G'd], in Marcus 14:61 daarentegen als !rbmh haM'vorach [de Gezegende]. In Matthéüs 26:64 noemt men Hem hrvbgh haG'vura [de Macht] en in Yochanan Alef - 1 Johannes 2:20 wordt Hij >vdqh haQadosh [de Heilige] ge-noemd. Een van de tegenwoordig meest gebruikte namen voor de Eeuwige vinden wij in Yochanan Gimel - 3 Johannes 7: ,>h haShem [de Naam].

En met deze naam wil ik deze bijbelstudie afsluiten, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden: Yeshua!

Door Werner Stauder
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 17:24

Joepie !!!! Coole smiley met zonnebril Coole smiley met zonnebril Ik heb der zin en neem mijn hangmat ook mee. Clown smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden
Tot Zaterdag !!! Mochten jullie willen proeven van de overheerlijke poffert schuif dan aan er is genoeg voor iedereen. Knipoog smiley

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 15:06
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

Good morning / adon olam by lev tahor

http://www.youtube.com/watch?v=sKtgi6qVxus&feature

Daagah Minayin by Lev Tahor

http://www.youtube.com/watch?v=gEYKaXzCIio&feature=related

Chaveirim by lev tahor

http://www.youtube.com/watch?v=Tu9MGZXtidE&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 20:36

[quote=GRACE585]

Ik kan het je zeggen als je 1x hebt geproefd met beetje boter en suiker of gewoon lekker zonder dat je gaat water tanden. Knipoog smiley Kwijlende smiley
Het is mijn favorite neem dat altijd op mijn verjaardag. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 18:36
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1

Broccolie met Aardappels en overheerlijke zelfgemaakte Gehaktbal Kwijlende smiley

Als Toetje: Roomijs met Slagroom Coole smiley met zonnebril

Jaja traktatie mijn broer is jarig !!!

Vanavond lekkere Taart eten jammie Kwijlende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 15:48

[quote=IMRE695]

Hierin word Poffert in klaar gemaakt :

Dat komt er zo uit te zien met rozijnen :

He wat jammer joh dat je nu niet kan komen mis je het overheerlijke poffert!!
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 17 mei 2010, 15:37

Neem aan dat jullie ook poffert lusten?

Zoja wie lusten dat?

Zo nee dan ook even doorgeven!

Want dan kan ik een aantal Pofferts maken

Wat is jullie voorkeur Poffert met rozijnen

Of Poffert zonder rozijnen?

Lieve groetjes,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 17:47

http://www.youtube.com/watch?v=tQ87vXVS8S0&feature=
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 02:11
BerichtOnderwerp: de keerzijde van eerlijkheid...

Ja Hij houdt van jou
Hoe je ook bent
Je mag er zijn

<><

AK

Mijn Jezus ik hou van U
Meer dan de sterren van de hemel
Meer dan het water van de zee
Meer dan ik U zeggen kan (2x)

Halleluja Adonai
Halleluja Adona
Halleluja Adonai
Amen (3x)

Mijn Jezus ik hou van U
Meer dan de sterren van de hemel
Meer dan het water van de zee
Meer dan ik U zeggen kan (2x)

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 02:00

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:57

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:55

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:46

Een Boek

Je leven is net een boek
Je kan het boek dicht laten
Alsof er niks aan de hand is

Maar binnen gaat het aan je vreten
Je wil toch wel weten wat in die boek staat
Uit nieuwschierigheid open je een bladzijde

Van bladzijde op bladzijde het begint mooi
Naar de volgende bladzijde denk je o nee
Moeilijk die sla je over op naar de volgende

Zo heb je aantal hoofdstukken doorgenomen
En je boek heb je bijna uit gelezen
Alleen die ene bladzijde wat je zo moeilijk vond

Je bent verder gekomen in je leven
Door dingen te lezen en herlezen
Blijf je groeien en doorgroeien

Totdat je denkt ach wat kan mij wat
Lees je ook eens dat moeilijk bladzijde
En dan blijkt dat het niet zo moeilijk te zijn

Je begrijpt die moeilijke bladzijde
Het vult je tot blijdschap en liefde
Je vergeeft ieders andere

Opdat moment kan je het boek sluiten
En komt daar een slot op met de letters
Je bent VRIJGEKOCHT !!!!
DOOR HET BLOED VAN HET LAM

Het verleden is uitgewist
Richt je ogen opwaarts naar het heden
Ja samen op weg met Jezus Christus

<><

AK

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 13 mei 2010, 02:17
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 01:38
BerichtOnderwerp: "Gevoelens gedreven christenen "

Gevoelens gedreven” christenen

Over geloof, feiten en gevoelens in het christenleven

door Lawrence A. DeBruyn, http://guardinghisflock.com/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling, plaatje en voetnoten door M.V.

Onze maatschappij is passioneel. We hebben sterke gevoelens met betrekking tot politiek, religie en andere zaken. Frequent hoor ik mensen zeggen dat zij echt “gepassioneerd” zijn door dit of dat. Al tientallen jaren nu is het gevoel gaan domineren in de wijze waarop onze cultuurmensen naar het
leven kijken. Mensen bepalen de deugdelijkheid van dingen niet op basis van dat ze goed of fout zijn, maar veeleer op basis van dat zij zichzelf daar goed of slecht bij voelen.

Joel Osteen doet mensen zich goed voelen bij wat hij brengt. Met zijn boodschap “hope and change” deed Barack Obama hetzelfde tijdens zijn verkiezingscampagne, en werd president van de Verenigde Staten. Dit is de manier van doen in de hedendaagse cultuur, en ik vrees dat dit ook de manier van doen is geworden van cultuur-gedreven christenen die zijn opgegaan in de hedendaagse manier van kerk houden. Veel christenen bepalen het goed of fout zijn van iets op basis van hoe zij zich daarbij voelen. Zij voelen hun weg in en tot het geloof1. Ik denk aan een persoon die ooit verklaarde: “Ik weiger te geloven in een God die ik niet kan voelen!” Veel christenen hebben een spiritualiteit ontwikkeld die gebaseerd is op gezichten, geluiden, tekenen en sensaties. Hun geloof is gebaseerd op alles wat direct is voor hen. Het bewijs van het Christendom rust louter op hun ervaren. Hun epistemologie2 (dit woord gaat over hoe we weten wat we weten, en waarom we geloven wat we geloven) is gebaseerd op hoe zij zich voelen met betrekking tot een onderwerp en het geloof. Volgens deze toets kan de bijbelse leer van Gods oordeel en de hel mensen van streek brengen en daarom wordt ze gebannen uit de evangelische beweging. Maar vinden we een reden voor geloof binnenin onszelf? Kunnen wij onze weg in en tot het geloof denken of voelen?

Ik opper dat indien wij de reden voor geloof niet kunnen vinden in ons hoofd (rationalisme), of onze handen (legalisme), wij die dan ook niet vinden in onze harten3 (emotionalisme). Eerlijk gezegd: elke reden voor geloof moet buiten onszelf gevonden worden. Als dat niet het geval is, dan is het
geen geloof. Als het geloof niet kan gevonden worden in Gods waarheid die buiten ons staat, in Gods Woord, dan is het waardeloos. Waarheid is niet waarheid omdat ik denk, wil of voel dat ze waarheid is. Als men denkt dat de reden voor geloof bestaat in mijn hoofd, handen of hart, dan is het mens-gecentreerd. Dat is geloof in “Mij”. Dus moet mijn geloof beginnen met de waarheid die buiten mij woont. Dat is de reden waarom God ons Zijn Waarheid, de Bijbel, gaf. De Bijbel is het gezaghebbend getuigenis van het leven en de bediening van Jezus, die de Waarheid is. Deze Waarheid kan niet op esoterische4 wijze gevonden worden binnenin het menselijke hart, maar ze bestaat historisch buiten het menselijke hart.

Verlangens en gevoelens zijn op zich niet fout. Zoals met alles, en afhankelijk van de geestelijke toestand van iemands hart, kunnen ervaringen zowel gecentreerd zijn op God als op de mens; afstammen van geestelijk Licht of van de duisternis; ofwel positief dan negatief zijn. Zelfs in onze gevallen staat zijn we gemaakt om te verlangen naar God. Daarom maakte Hij ons, opdat wij Zijn
liefde voor ons in Christus zouden beantwoorden, en zulk gevoel kan niet enkel gevoelens voor God stimuleren maar ook dat wij uitkijken naar de belangen van anderen. Sympathie en medeleven zijn duidelijke voorbeelden van juiste gevoelens (zie Hebreeën 10:34). De Evangeliën leren ons dat Jezus
genezingen deed uit “innerlijke ontferming” voor de scharen (Mattheüs 14:14; Markus 8:2). Jezus voelde echt hun pijn. Dat is de zuivere kant van emoties. Maar gevoelens kunnen ook een duistere kant hebben.

1 Geloof is geen ervaren, en het steunt ook niet op tekenen, visioenen of dromen. In Rom 1:17 staat: “Want de rechtvaardigheid
Gods wordt erin geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”. Zie ook Habakuk 2 en Hebr. 10:38.
2 Epistemologie: gevormd van Gr. episteme (kennis) + logia (verhandeling). Leer betreffende het wezen, de methoden en de grenzen van de menselijke kennis, syn. kenleer, kennisleer, wetenschapstheorie (Van Dale).
3 Het hart wordt in de Bijbel, naast de zetel van gevoelens/emoties, ook gezien als de zetel van liefde en morele beweegredenen. Rom. 10:10 zegt immers: “Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid …”. Men moet geloven met het hart in wat te vinden is in de uitwendige grondslag van het geloof : het Woord Gods.
4 Esoterie: het geheimzinnige, al wat slechts door ingewijden doorgrond kan worden. Esoterisch: (Gr. esoterikos), bestemd voor de ingewijden, de deskundigen, syn. geheim. (Van Dale).

Gevoelens kunnen egocentrisch en ikzuchtig zijn, en dat zijn ze dikwijls. Het Nieuwe Testament noemt zulke gevoelens “begeerten van de verleiding” (Ef. 4:22); “dwaze en schadelijke begeerten” 1 Tim. 6:9); “begeerten van de jeugd” (2 Tim. 2:22); “wereldse begeerten” (Tit. 2:12); "leselijke begeerten” (1 Petr. 2:11); “goddeloze begeerten” (Judas 18); enz. Begeerten zijn een perversie van liefde. Onverzadigbaar als ze zijn, brengen ze bij ons teweeg dat we willen nemen in plaats van te geven. Zulke verdorven en zondige gevoelens wonen in ieder van ons, of we nu van boven geboren zijn of niet (Joh. 3:3, 7), en zullen in de gelovige blijven resideren tot de Heer Jezus Christus voor ons komt en ze uitroeit uit ons wezen (Romeinen 7:24-25).

Ondertussen is het toegeven aan vleselijke begeerten ervoor verantwoordelijk dat zoveel kerken zich begeven in wat Paul Proctor noemt “evangetainment” (samentrekking van evangelisme en entertainment). De eredienst is ontworpen voor hen, niet voor Hem. Paul schrijft: “de hedendaagse kerk gelooft niet langer dat Jezus genoegzaam is - dat het Levende Woord van God niet echt kan concurreren met een zintuiglijk gedreven wereld en dat de Heilige Geest onze hulp nodig heeft”. En daarom, zo vervolgt hij: “het is zelfs niet meer genoeg ‘het gehoor te strelen’. Nu moeten ook onze ogen gestreeld worden, onze neuzen gestreeld worden, onze smaakpapillen gestreeld worden…”[1]
De apostel waarschuwde:

Want er zal een tijd komen, dat zij het gezonde onderwijs niet zullen verdragen, maar zij zoeken wat hun gehoor streelt en zullen voor zichzelf leraars bijeenrapen naar hun eigen begeerten. Ze zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich keren tot fabels (2 Timotheüs 4:3-4).

Dit lijkt op wat een pundit (hindoe) eens zei:
In a day of illusions / And utter confusions / Upon our delusions / We base our conclusions.

Om te overleven moet het geloof zijn reden, zijn grond buiten onszelf hebben, en daarom kan het niet gebaseerd zijn op hoe wij ons voelen of denken in een bepaalde punt des tijds. Geloof kan niet gebaseerd zijn op de sensitieve stemming in onszelf, maar moet rusten op de grond van de Schriften
die buiten ons bestaan. Om te overleven moet geloof niet gebaseerd zijn op hoe wij ons kunnen voelen, maar op wat God heeft gezegd. Enkel op zulke grondslag kan het geloof overleven en gedijen in ons vandaag, in de toekomst en tot in de eeuwigheid. De dingen van God zijn opgeschreven in de Bijbel “opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt” (1 Johannes 5:13). Een dichter schreef:

Drie mensen wandelden op een muur: Geloof, Gevoel en Feit;
Toen Gevoel een lelijke val maakte, geraakte Geloof van zijn stuk;
En Geloof was zo close met Gevoel, dat hij struikelde en ook viel;
Maar Feit bleef staan en trok Geloof op, en Geloof trok Gevoel op.

EINDNOOT
[1] Paul Proctor, America is not Prepared for What’s Coming, NewsWithViews.com, February 25, 2009
[url](http://www.newswithviews.com/PaulProctor/proctor174.htm).[/url]
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 01:09
BerichtOnderwerp: "Ga niet boven hetgeen geschreven staat"

“Ga niet boven hetgeen geschreven staat”

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of HSV. M.V. Update 15-3-2009

Soms hoort men dat sommigen Paulus’ woorden “want wij kennen ten dele” (1 Kor. 13:9) blijkbaar als een excuus gebruiken om zich bezig te houden met geestelijke ‘kennis’ waarover de Bijbel geen openbaring geeft. Alsof “ten dele kennen” een vrijbrief is voor fantastische speculaties. Schrijvers zoals b.v. Tolkien, C.S. Lewis, die zich christen noemden, propageren zulke buitenbijbelse fantasieen. (Over “In de Ban van de Ring” van Tolkien, Harry Potter en C.S. Lewis kan u trouwens waarschuwingen lezen op mijn site onder “Sektarisme & dwalingen” en “Duivel & demonen”, of rechtstreeks onder www.verhoevenmarc.be).

Je mag er dan niet op wijzen dat zulke auteurs buitenbijbels (laat staan occult!) bezig zijn want wij allen kennen ‘slechts’ ten dele en ‘dus’ mogen en kunnen wij hen niet bekritiseren.

Ik vraag mij af wat sommige christenen dan denken wàt deze dwaalprofeten eigenlijk “kennen” dat zo nodig gepubliceerd moet worden (overigens in grote oplagen en met veel winst). Is de Bijbel als kennisbron dan niet toereikend, genoegzaam voor ons? Los van het gebod dat wij niets aan de
Schrift mogen toevoegen (!) is het duidelijk wat Paulus aan Timotheüs schrijft:

“De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:16).

Wij hoeven daarom voor geestelijke kennis niet verder te gaan dan wat geschreven is. Ik vind een tekst als 1 Korinthiërs 4:6 daarom zo krachtig. Spijtig dat dit vers in de oude Statenvertaling niet goed tot zijn recht komt.
Ik geef hem hierna weer, met commentaar over de grondtekst:

“En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil; opdat gij in ons zoudt leren, niet te gevoelen* boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een om een ander, opgeblazen wordt tegen de ander” (1 Korinthiërs 4:6, Statenvertaling 1977).

* Gr. mathète, van mathèsis: leren, onderricht, opvoeding; (dorst naar) kennis; wetenschap. Vgl. mathètès: leerling, en mathètikos: het leren betreffend. (Prisma G/N).

Ik ben geen voorstander van de NBG-vertaling, laat staan de recentste moderne vertalingen, maar de vertaling uit het Grieks van dit vers is in de NBG-vertaling beter:

“Dit, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos overgebracht om uwentwil, opdat gij uit ons (voorbeeld) zoudt leren niet te gaan boven hetgeen geschreven staat…” (NBG 1951).

Inmiddels is er de Herziene Statenvertaling (NT; 2006), en deze vertaalt dit vers nu ook correct:

“Deze dingen nu, broeders, heb ik ter wille van u toegepast op mijzelf en Apollos, met de bedoeling dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat …” (HSV)

Het gaat dus in dit vers over het streven naar geestelijke kennis bóven wat er geschreven is. Wijmoeten niet willen uitreiken boven hetgeen ons hiervan geopenbaard is in de Schrift.

Dit is in overeenstemming met het gebod dat wij niets aan de Schrift mogen toevoegen (of afnemen), zoals weergegeven in Deut 4:2; 12:32; Spr 30:5-6; 2Kor 11:3; Gal 1:8-9; Op 22:18-19. Hierna enkele voorbeelden:

“Alle rede Gods is doorlouterd; Hij is een Schild voor hen, die op Hem betrouwen. Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt” (Spr 30:5-6).

“Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [= van de toenmalige apostelen], die zij vervloekt” (Galaten 1:8-9).

Juist door het zondige streven van de mens naar hogere geestelijke kennis, is de zondeval er gekomen! Satan zei tot Eva:

“… en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad. En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken” (Genesis 3:5-6).

Laat u dus niet in met het slangenvergif van buitenbijbelse of occulte ‘kennis’ en de auteurs die dat produceren. Leer het principe:

De verborgen dingen1 zijn voor de HEERE, onze God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden van deze wet” (Deuteronomium 29:29).

Dezelfde waarschuwing gaat op voor menselijke, ijdele hersenspinsels, de ten onrechte zo genoemde kennis die welig tiert en waartegen Paulus meermaals waarschuwde:

“En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen2 die een schijn hebben. … Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kolossenzen 2:4, 8).

“O Timotheüs, bewaar het u toebetrouwde pand, ga onheilig, zinloos gepraat uit de weg en de tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis” (1 Timotheüs 6:20).

Ware wijsheid en de voor ons nuttige geestelijke kennis ligt besloten in Christus en Zijn Woord:

“…Christus; in Wie al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen3 zijn” (Kol. 2:1-3).

Van buitenbijbelse profeten - profeten van de duisternis - is het volgende ook goed om weten:

Valse Profeet
Veel Profijt
!

En van de kracht die daarachter zit:
De duivel biedt veel, geeft weinig, neemt alles!

Homepage: http://www.verhoevenmarc.be/index.htm

http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

1 Kantt. 35 Statenvertaling: “De verborgen dingen: Mozes, van veel grote, ook toekomende dingen gesproken hebbende en nog zullende spreken, bedwingt in Deut. 29:29 de curieusheid en nieuwsgierigheid van wijders te onderzoeken hetgeen in Gods raad verborgen is, en beveelt het volk te blijven binnen de palen van zijn geopenbaard woord, om dat te onderzoeken, te geloven en daarnaar te leven”.

2 Kantt. 14 Statenvertaling: “Beweegredenen: Namelijk gelijk de redenaars en wijsgeren plachten te gebruiken, waardoor zij onder den glimp van waarschijnlijke redenen, die dikwijls gene vastigheid hadden, de harten innamen, en wijsmaakten wat zij wilden”.

3 Kantt. 12 Statenvertaling: “Verborgen zijn: Dat is, begrepen of besloten zijn. Doch de apostel gebruikt het woord verborgen, omdat de natuurlijke mens deze dingen niet begrijpt, maar dat zij geestelijk worden onderscheiden;
Matth. 11:25; 1 Cor. 1:23”.

Laatst aangepast door
ANITA324
op woensdag 12 mei 2010, 01:15
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:53
BerichtOnderwerp: Henk710 & Robbedoes873

Alvast Gefeliciteert met jullie huwelijk!
Dat de Here jullie nabij mogen zijn op heel jullie levensweg.

Shalom,

Anita

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 11 mei 2010, 22:54
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:12
BerichtOnderwerp: Ja ik ben Vrij Gekocht !!!!

Ja ik ben vrij gekocht
Door het Bloed van het Lam
Niets houdt mij tegen.

Angst, Twijfel van vroeger
Behoort tot het verleden
En kijk nu naar het heden

Ja echt waar ik voel mij Vrij
Door Jezus Christus alleen
Trek mijn Wapenrusting aan

<><

AK

Ef.6:12-18 (NBG)

12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. 13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven. 14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid; 15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes; 16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. 17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord. 18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:12
BerichtOnderwerp: gedichten / liederen Johannes de Heer

Doorgrond mijn hart, en ken mijn weg , o Heer.
Beproef m’en zie wat niet is tot Uw eer.
Is soms de weg die ‘k ga niet goed voor mij?
Leid m’op de eeuw’ge weg, Heer, maak me vrij!

2. O Heer, heb dank, ‘k mag toch de Uwe zijn.
Uw dierbaar bloed wast mij van zonden rein.
Doop mij met vuur, Opdat ‘k mij niet meer schaam.
‘k Wil leven Heer, tot eer van Uwe naam!

3. Zie Heer, hier ben ‘k, maak mij een vat voor U.
Woon in mijn hart, vernieuw het, doe het nu.
Verbreek mijn wil, Maak m’ ook van hoogmoed vrij.
‘k Wil in U blijven Heer, blijf Gij in mij!

4. O, Heil’ge Geest, kom tot Uw heerschappij,
Schenk een herleving en begin in mij.
Zegen Uw volk, Maak ’t als een bruid bereid,
Wachtend op Jezus’ komst in heerlijkheid
.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:00

Baruch Adonai

http://www.youtube.com/watch?v=t0yHeqztsns&feature=related

Adonai

http://www.youtube.com/watch?v=Kd2NEuOf3Ik&feature=related

praise adonai

http://www.youtube.com/watch?v=EZft6nWynyc&feature=related

Alleen Hem komt alle Eer toe !!! Verliefde smiley

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:35
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 01:11
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:13

Wat er ook gebeurt is mijn hart blijft op Jezus ik hou zielsveel van Hem.

Jullie zijn lief.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:46

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 01:11
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 15:15

Vrijgekocht door het Bloed van het Lam !!!!!

Kijk niet meer naar het verleden
Maar kijk voorwaarts op het Heden

<><

AK

Laatst aangepast door
ANITA324
op vrijdag 14 mei 2010, 19:14
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 13:24

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:59
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

[quote=CHATULIEM619]

Neej dat kan ik niet en hoe dat weet ik niet.
De rest heeft er geen hinder van. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:33
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 01:20
Naar boven