Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 07:11
Onderwerp: Mag ik oordelen?
|
|
|
Mag ik oordelen? Is It Right to Judge? Franklin C. Huling, MA - Fundamental Evangelistic Association
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977, tenzij anders vermeld. Vertaling en voetnoten door M.V.
Mag ik oordelen?
Deze vraag is er een die vele christenen in verlegenheid brengt. Een zorgvuldige en opengeestige studie van de Bijbel maakt het duidelijk dat over bepaalde vitale zaken het niet alleen juist is maar ook een positieve plicht is om te oordelen. Velen weten niet dat de Schrift ons beveelt te oordelen. De Heer Jezus Christus beval: "oordeelt een rechtvaardig oordeel" (Joh 7:24). Hij zei tot een man: "Gij hebt recht geoordeeld" (Luk 7:43). Aan anderen vroeg onze Heer: "En waarom oordeelt gij ook van uzelf niet, wat recht is?" (Luk 12:57).
De apostel Paulus schreef: "Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt [krinate] gij, hetgeen ik zeg" (1Kor 10:15). En opnieuw: "Doch de geestelijke [mens] onderscheidt [anakrinei] wel alle dingen, maar hij zelf wordt door niemand onderscheiden [anakrinetai]" (1Kor 2:15)1. Het is onze positieve plicht om te oordelen.
Valse leraars en valse leer
"Maar wacht [u] van de valse profeten!" (Matt 7:15) is de waarschuwing en het bevel van onze Heer. Maar hoe kunnen wij ons voor hen "wachten" en hoe kunnen wij weten dat zij "valse profeten" zijn als wij niet oordelen? En wat is de van God gegeven maatstaf waarmee wij moeten oordelen? "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben" (Jes 8:20). "Aan hun vruchten zult gij hen kennen" (Matt 7:16) zei Christus. En voor het beoordelen van de "vruchten" moeten wij oordelen door Gods Woord, niet op grond van menselijke redenatie. Vele dingen lijken goed onder menselijke beoordeling maar ze zijn vals in het licht van Gods Woord.
De apostel Paulus berispte gelovigen: "En ik bid u, broeders, neemt acht op hen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij [van ons] geleerd hebt; en wijkt af van hen. Want dezulken dienen onze Heere Jezus Christus niet, maar hun buik; en verleiden door schoonspreken en prijzen de harten der eenvoudigen" (Rom 16:17-18). Dit apostolisch bevel kan niet gehoorzaamd worden wanneer het niet juist is te oordelen. God wenst dat wij Zijn Woord kennen en dat wij daaraan alle leraars en hun leringen toetsen en beoordelen. Noteer ook dat het de valse leraars zijn die "tweedracht" aanrichten, en niet zij die protesteren tegen hun valse leringen. En deze bedriegers dienen Christus niet als zij profeteren "maar "hun buik", of met andere woorden: zij leven er goed van. Paulus zegt: "neemt acht op hen" (teken hen) en "wijkt af van hen" (mijd hen).
"Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan wat onrein is, en Ik zal u aannemen" (2Kor 6:17; lees de verzen 14-18). En "Heb ook een afkeer van dezen" (2Tim 3:5). "En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iedere broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting, die hij van ons ontvangen heeft" (2Thess 3:6). "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer" (Ef 5:11). "Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan" (Rom 12:9). "Beproeft alle dingen; behoudt het goede" (1Thess 5:21). Het zou onmogelijk zijn deze dringende verzoeken in Gods Woord te gehoorzamen indien wij niet het recht hadden om te oordelen! En onthou: niets is "goed" in Gods ogen wat niet waar is in Zijn Woord.
De apostel Johannes schreef: "Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproeft [= test, beoordeel] de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (1Joh 4:1). En opnieuw schreef hij: "Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. … Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Wees gegroet. Want die tot hem zegt: Wees gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken" (2Joh 7, 10-11). Deze Schriftplaats beveelt ons predikers te beoordelen of zij al dan niet de ware leer brengen over Christus.
Wanneer een kind van God bijdraagt aan een kerkelijk budget dat ondersteuning biedt aan modernistische (liberaal, geest van compromis) missionarissen of leraren, dan staat hij op grond van deze schriftplaats schuldig voor God, de schuld van hen te "ontvangen" en te zeggen: "wees gegroet", op de meest effectieve manier. Daardoor komt hij met hen in de "gemeenschap aan hun boze werken", namelijk het verbreiden van zielen-verdoemend vergif! Hoe verschrikkelijk maar waar! Wek u op, kinderen van God. Als u schuldig bent, vraag God u te vergeven en te helpen om nooit meer schuldig te zijn aan het bloed van zielen voor wie Christus stierf. Indien wij bereid zijn voor Christus te lijden, dan willen we gaarne de waarheid zien van Gods Woord over deze ontzettend belangrijke kwestie. "Indien wij verdragen, wij zullen ook met [Hem] heersen" (2Tim 2:12).
Misbegrepen en fout gebruik van de Schrift
Een van de best gekende, meest misbegrepen en verkeerd toegepaste Schriftplaatsen is Mattheüs 7:1: "Oordeelt niet". Laat ons deze passage eens onderzoeken:
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. 2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. 3 En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? 4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? 5 Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen" (Matt 7:1-5).
Lees deze tekst nog eens zorgvuldig door. Merk op dat deze woorden gericht zijn aan een hypocriet, niet aan hen die oprecht willen onderscheiden of een leraar of leer, waar is of vals volgens Gods Woord. En in plaats van een verbod tegen eerlijk oordelen is dit een ernstige waarschuwing tegen hypocriet oordelen. In feite beveelt het laatste deel van deze schriftplaats juist een oprecht oordeel aan: "dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen". Als wij een vers apart nemen, of een gedeelte daarvan, dan kunnen wij Gods Woord het tegenovergestelde doen zeggen van wat het in werkelijkheid leert. En zij die dit doen kunnen niet ontsnappen aan Gods oordeel over degenen die Zijn Woord verdraaien (2Petr 3:16). Laat dit voor ons een waarschuwing zijn om nooit nog een Schriftplaats uit zijn context te halen!
Velen die uit de context vroom citeren "oordeel niet" om dat wat Schriftuurlijk vals is te verdedigen, zien hun eigen tegenstrijdigheid niet, en ook niet dat zij daardoor anderen oordelen die Gods Woord wensen te gehoorzamen over het oordelen van wat vals is. Het is tragisch te zien hoeveel onbijbelse leringen werden toegelaten via het misbruik van deze Schriftplaats. De reden waarom de belijdende kerk van Christus vandaag zo ondermijnd is en verlamd door het satanisch modernisme is omdat christenen de geboden van Gods Woord niet gehoorzaamd hebben om te oordelen, weg te doen en zich af te scheiden van valse leraars en leringen, toen deze voor het eerst opdoken in hun midden. Uw fysische gezondheid wordt behouden door u af te schermen tegen ziektekiemen - uw geestelijke gezondheid wordt behouden door u af te scheiden van de kiemen van valse leringen. Het grootste gevaar in onze tijd is niet te veel oordelen, maar het te weinig oordelen van geestelijke valsheid.
God wil dat Zijn kinderen zijn zoals de nobele Bereeërs "die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren" (Hand 17:11).
Ook Romeinen 2:1-3 is gericht aan de religieuze hypocrieten die zelf de dingen deden die ze bij anderen veroordeelden. Jakobus 4:11-12 behandelt het kwaadspreken over broeders, niet het beoordelen of leraars en leringen al dan niet met Gods Woord in overeenstemming zijn. De Bijbel spreekt zichzelf nooit tegen. Om een deel van de Schrift te begrijpen moeten we het bekijken in het licht van de hele Schrift. "Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen [= geïsoleerde] uitlegging" (2Petr 1:20). "Geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende2" (1Kor 2:13).
De gelijkenis van det onkruid en de tarwe in Matt 13:24-30, 36-43 wordt dikwijls verkeerd begrepen. Eerst en vooral spreekt de Heer over de wereld, niet Zijn Kerk: "de akker is de wereld" (13:38). Hij zegt verder "het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk; en het onkruid zijn de kinderen van de boze" (13:38). Zij zijn de twee groepen in de wereld; kinderen van God - zij die Christus ontvangen hebben (Joh 1:12), en de kinderen van de boze - zij die Christus afwijzen (Joh 8:44). Wanneer echter iemand van de "kinderen van de boze" in de kerk van Christus komt, zoals zij altijd gedaan hebben, dan is er een besliste procedure in Gods Woord voor Gods kinderen: het is hun plicht om hen te zeggen dat zij "geen deel noch lot" hebben in Christus (zie Hand 8:21-23 en de context).
Indien de kinderen van de duivel niet vrijwillig vertrekken, zoals dit meestal het geval is, worden Gods kinderen geboden de ongelovigen als oud zuurdeeg weg te ruimen: "Zuivert3 dan de oude zuurdesem uit" (1Kor 5:7). Maar Gods volk is Zijn Woord hierover niet gehoorzaam geweest, en zodoende hebben ongelovigen (en ongehoorzame broeders - 2Thess 3:6, 14-15!) de teugels in handen, zoals dit nu het geval is in de meeste denominaties. Daarom, zij die eerlijk willen staan tegenover Christus en Zijn Woord, worden opgeroepen: "gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere" (2Kor 6:17), ongeacht wat de consequenties daarvan zijn.
Andere dingen die geoordeeld moeten worden
Het onzedelijk gedrag van praktiserende christenen moet geoordeeld worden. 1Kor 5 brengt een spijtig verhaal dat besluit met het volgende apostolische bevel: "Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit u weg" (1Kor 5:13).
Disputen onder christenen over "de zaken, die dit leven aangaan" (1Kor 6:3) zouden beoordeeld moeten worden door een tribunaal van christenvrienden, in plaats van naar ongelovigen te gaan in burgerlijke rechtbanken. Het hele zesde hoofdstuk van 1 Korinthiërs maakt hierover Gods plan duidelijk voor Zijn volk. En enkele verrassende waarheden worden hier geopenbaard: 1. "Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen?" en 2. "Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen?" Geliefden, staan wij God wel toe om ons voor die hoge plaats voor te bereiden?
Wij moeten onszelf oordelen. "Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf" (2Kor 13:5). "Want indien wij onszelf oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van de Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden" (1Kor 11:31-32). Wat een verandering en wat een zegen zou het zijn indien wij onze eigen fouten even onbarmhartig zouden oordelen als die van anderen - en indien we de fouten bij anderen even onbarmhartig zouden oordelen als die van ons! En christenen zouden zichzelf veel tuchtiging van de Heer besparen indien zij hun ongehoorzaamheid zouden oordelen en bekennen zouden tegenover God. En, O, hoeveel oneer en onvruchtbaarheid zou onze gezegende Heer worden bespaard!
Beperkingen bij menselijk oordeel
Niet oordelen over dingen waarover de Bijbel niet direct spreekt. God verbiedt ons onze broeders te oordelen over het eten van bepaalde soorten voedsel, het houden van bepaalde dagen, enz. Schriftplaatsen als Rom 14, 1Kor 10:23-33 en Kol 2:16-17 handelen over dit onderwerp.
Geen beweegredenen oordelen. Zie 1Kor 4:1-5. Enkel God kan in de harten kijken en Hij alleen kent de motieven die achter handelingen staan.
Niet oordelen over wie gered is of niet. "De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn" (2Tim 2:19). Wij kunnen niet in iemands hart kijken en zeggen dat iemand al dan niet de Heer Jezus heeft aangenomen als zijn persoonlijke Redder, indien zij beweren dat zij dat gedaan hebben. Maar we kunnen beter collectief onszelf toetsen aan 2Kor 5:17: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden". Als deze verandering niet heeft plaatsgehad, dan is onze belijdenis ijdel.
Twee elementen in "oordeel"
Het nieuwtestamentische Griekse woord dat het meest wordt vertaald met "oordeel" is "krinoo". Van de ene kant betekent dit: onderscheiden, (be)oordelen, onderzoeken, in vraag stellen. Dat is wat God vraagt Zijn kinderen te doen, om uit te maken of de leer van predikers en leraars al dan niet overeenkomt met Gods Woord. De apostel Paulus schrijft: "En dit bid ik [God], dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen [Gr. aisthèsei: waarneming; KJV: judgment]; Opdat gij beproeft de dingen, die [daarvan] verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot de dag van Christus" (Fil 1:9-10). Een fout idee over liefde en een gebrek aan kennis en oordeelsvermogen maakt dat Gods volk vaak akkoord gaat met dingen die alles behalve goed zijn in Gods ogen. De brief aan de Hebreeën zegt ons dat volwassen gelovigen, de "volmaakten4", degenen zijn "die door de gewenning de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide van het goede en van het kwade" (zie Hebr 5:11-14).
Van de andere kant betekent het Griekse woord "krinoo" ook "veroordelen" tot een vonnis en straf. Dit is niet voor de mens maar het voorrecht van God, want Hij zegt: "Mij [komt] de wraak [toe]; Ik zal het vergelden" (Rom 12:19).
Hoed u voor een foute attitude
Christenen moeten zich hoeden tegen de neiging van het vlees om een kritische en bedillerige houding aan te nemen tegen hen die onze meningen niet delen overe andere materies dan de Bijbelse leer en moreel gedrag. Eerder dan onze broeders in Christus "af te kammen" op fouten, is het ons voorrecht en onze plicht om alles te doen wat we kunnen om elkaars geestelijke opbouw te stimuleren. Wij horen lief te hebben, voor elkaar te bidden en daarbij toe te zien dat wij niet zelf verzocht worden (Gal 6:1).
Een slotwoord
Beste lezer, indien u gered bent, laat ons dan het volgende niet vergeten: "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage, hetgeen door het lichaam [geschiedt], naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad" (2Kor 5:10). Het zal goed gaan met hen die Gods Woord bestuderen en wandelen in het licht daarvan, en die leven voor Christus en de redding van zielen. Het zal slecht gaan voor degenen die Christus hebben aangenomen maar die leven voor de dingen van deze wereld. Indien u louter een belijder bent van Christus, of helemaal niets belijdt, mag ik er u dan liefdevol aan herinneren dat het de tijd is "dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons [begint], welk zal het einde zijn van hen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?" (1Petr 4:17).
Stel het geen ogenblik meer uit om God, ter wille van Christus, uw zonden te vergeven. Geef uw hart en wil over aan de liefhebbende Redder die voor u stierf en weer opstond. Maak Hem de Heer van uw leven. Gelukkig en gezegend zult u zijn, nu en voor eeuwig.
- door Franklin C. Buling, MA
______________________________ "Er bestaat een gevaar om te vervallen in een zacht en verwijfd christendom, onder het mom van een verheven en etherische theologie. Het christendom werd geboren voor lijdzaamheid; niet een exotische maar een geharde plant, diep verankerd door de felle wind; niet slap, noch kinderachtig, noch laf. Het gaat met sterke schreden en opgericht gestel; het is vriendelijk, maar vastberaden; het is zacht, maar eerlijk; het is kalm, maar niet meegaand; gedienstig, maar niet imbeciel; beslist, maar niet lomp. Het is niet bang het harde woord te spreken van de veroordeling tegen dwaling, noch zijn stem te verheffen tegen het omgevende kwaad onder het voorwendsel dat dit toch maar van de wereld is; het deinst niet terug voor het geven van een eerlijke berisping en vreest daarbij niet de beschuldiging van onchristelijk te handelen. Het noemt zonde zonde, bij wie die ook mocht gevonden worden, en riskeert liever de beschuldiging van gedreven te zijn door een slechte geest dan zijn plicht niet te doen. Laten we strenge woorden niet fout beoordelen in een eerlijk dispuut. Vanuit de hitte kan een adder komen, maar we schudden hem af en voelen geen letsel. De godsdienst van het Oude en het Nieuwe Testament is gekenmerkt door fervente, uitgesproken verklaringen tegen het kwade. Het spreken van zachte dingen in zulk geval kan sentimentaliteit genoemd worden, maar het is geen christendom. Het is een verraad van de zaak van de waarheid en de rechtschapenheid. Iemand die beslist, mannelijk, eerlijk en opgewekt is (niet bot of ruw, want een christen moet hoffelijk zijn en beleefd), die is het die heeft geproefd dat de Heer goedgunstig is, en hij verlangt een verhaasting van de komst van Gods dag. Ik besef dat liefde een menigte van zonden bedekt, maar het noemt niet het kwade goed, louter omdat een respectabel mens dat kwade heeft begaan; het verontschuldigt geen tegenstrijdigheden, louter omdat de tegenstrijdige broeder een belangrijke naam heeft en een vurige geest; oneerlijkheid en wereldsgezindheid blijven oneerlijkheid een wereldsgezindheid, ook al wordt die gezien in iemand die blijk geeft over geen algemene ontwikkeling te beschikken". HORATIUS BONAR (1808-1889)
http://www.fundamentalbiblechurch.org/Tracts/fbcjudge.htm
Eindnoten
1. Het Griekse grondwoord is overal krinoo: onderscheiden, (be)(ver)oordelen. De KJV en NBG geven "oordelen". 2. Gr. sugkrinoo: verbinden, vergelijken, verklaren, beoordelen. KJV: comparing. NBG: vergelijken. 3. Gr. ekkathairoo: wegruimen. 4. Gr. teleión: voltooiden; KJV: full age; Hebr 5:14.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: dinsdag 8 juni 2010, 21:11
Onderwerp: Wie anderen veroordeelt, heeft zichzelf niet aanvaard
|
|
|
Mag ik oordelen? Is It Right to Judge? Franklin C. Huling, MA - Fundamental Evangelistic Association
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977, tenzij anders vermeld. Vertaling en voetnoten door M.V.
Mag ik oordelen?
Deze vraag is er een die vele christenen in verlegenheid brengt. Een zorgvuldige en opengeestige studie van de Bijbel maakt het duidelijk dat over bepaalde vitale zaken het niet alleen juist is maar ook een positieve plicht is om te oordelen. Velen weten niet dat de Schrift ons beveelt te oordelen. De Heer Jezus Christus beval: "oordeelt een rechtvaardig oordeel" (Joh 7:24). Hij zei tot een man: "Gij hebt recht geoordeeld" (Luk 7:43). Aan anderen vroeg onze Heer: "En waarom oordeelt gij ook van uzelf niet, wat recht is?" (Luk 12:57).
De apostel Paulus schreef: "Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt [krinate] gij, hetgeen ik zeg" (1Kor 10:15). En opnieuw: "Doch de geestelijke [mens] onderscheidt [anakrinei] wel alle dingen, maar hij zelf wordt door niemand onderscheiden [anakrinetai]" (1Kor 2:15)1. Het is onze positieve plicht om te oordelen.
Valse leraars en valse leer
"Maar wacht [u] van de valse profeten!" (Matt 7:15) is de waarschuwing en het bevel van onze Heer. Maar hoe kunnen wij ons voor hen "wachten" en hoe kunnen wij weten dat zij "valse profeten" zijn als wij niet oordelen? En wat is de van God gegeven maatstaf waarmee wij moeten oordelen? "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben" (Jes 8:20). "Aan hun vruchten zult gij hen kennen" (Matt 7:16) zei Christus. En voor het beoordelen van de "vruchten" moeten wij oordelen door Gods Woord, niet op grond van menselijke redenatie. Vele dingen lijken goed onder menselijke beoordeling maar ze zijn vals in het licht van Gods Woord.
De apostel Paulus berispte gelovigen: "En ik bid u, broeders, neemt acht op hen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij [van ons] geleerd hebt; en wijkt af van hen. Want dezulken dienen onze Heere Jezus Christus niet, maar hun buik; en verleiden door schoonspreken en prijzen de harten der eenvoudigen" (Rom 16:17-18). Dit apostolisch bevel kan niet gehoorzaamd worden wanneer het niet juist is te oordelen. God wenst dat wij Zijn Woord kennen en dat wij daaraan alle leraars en hun leringen toetsen en beoordelen. Noteer ook dat het de valse leraars zijn die "tweedracht" aanrichten, en niet zij die protesteren tegen hun valse leringen. En deze bedriegers dienen Christus niet als zij profeteren "maar "hun buik", of met andere woorden: zij leven er goed van. Paulus zegt: "neemt acht op hen" (teken hen) en "wijkt af van hen" (mijd hen).
"Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan wat onrein is, en Ik zal u aannemen" (2Kor 6:17; lees de verzen 14-18). En "Heb ook een afkeer van dezen" (2Tim 3:5). "En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iedere broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting, die hij van ons ontvangen heeft" (2Thess 3:6). "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer" (Ef 5:11). "Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan" (Rom 12:9). "Beproeft alle dingen; behoudt het goede" (1Thess 5:21). Het zou onmogelijk zijn deze dringende verzoeken in Gods Woord te gehoorzamen indien wij niet het recht hadden om te oordelen! En onthou: niets is "goed" in Gods ogen wat niet waar is in Zijn Woord.
De apostel Johannes schreef: "Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproeft [= test, beoordeel] de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (1Joh 4:1). En opnieuw schreef hij: "Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. … Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Wees gegroet. Want die tot hem zegt: Wees gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken" (2Joh 7, 10-11). Deze Schriftplaats beveelt ons predikers te beoordelen of zij al dan niet de ware leer brengen over Christus.
Wanneer een kind van God bijdraagt aan een kerkelijk budget dat ondersteuning biedt aan modernistische (liberaal, geest van compromis) missionarissen of leraren, dan staat hij op grond van deze schriftplaats schuldig voor God, de schuld van hen te "ontvangen" en te zeggen: "wees gegroet", op de meest effectieve manier. Daardoor komt hij met hen in de "gemeenschap aan hun boze werken", namelijk het verbreiden van zielen-verdoemend vergif! Hoe verschrikkelijk maar waar! Wek u op, kinderen van God. Als u schuldig bent, vraag God u te vergeven en te helpen om nooit meer schuldig te zijn aan het bloed van zielen voor wie Christus stierf. Indien wij bereid zijn voor Christus te lijden, dan willen we gaarne de waarheid zien van Gods Woord over deze ontzettend belangrijke kwestie. "Indien wij verdragen, wij zullen ook met [Hem] heersen" (2Tim 2:12).
Misbegrepen en fout gebruik van de Schrift
Een van de best gekende, meest misbegrepen en verkeerd toegepaste Schriftplaatsen is Mattheüs 7:1: "Oordeelt niet". Laat ons deze passage eens onderzoeken:
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. 2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. 3 En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? 4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? 5 Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen" (Matt 7:1-5).
Lees deze tekst nog eens zorgvuldig door. Merk op dat deze woorden gericht zijn aan een hypocriet, niet aan hen die oprecht willen onderscheiden of een leraar of leer, waar is of vals volgens Gods Woord. En in plaats van een verbod tegen eerlijk oordelen is dit een ernstige waarschuwing tegen hypocriet oordelen. In feite beveelt het laatste deel van deze schriftplaats juist een oprecht oordeel aan: "dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen". Als wij een vers apart nemen, of een gedeelte daarvan, dan kunnen wij Gods Woord het tegenovergestelde doen zeggen van wat het in werkelijkheid leert. En zij die dit doen kunnen niet ontsnappen aan Gods oordeel over degenen die Zijn Woord verdraaien (2Petr 3:16). Laat dit voor ons een waarschuwing zijn om nooit nog een Schriftplaats uit zijn context te halen!
Velen die uit de context vroom citeren "oordeel niet" om dat wat Schriftuurlijk vals is te verdedigen, zien hun eigen tegenstrijdigheid niet, en ook niet dat zij daardoor anderen oordelen die Gods Woord wensen te gehoorzamen over het oordelen van wat vals is. Het is tragisch te zien hoeveel onbijbelse leringen werden toegelaten via het misbruik van deze Schriftplaats. De reden waarom de belijdende kerk van Christus vandaag zo ondermijnd is en verlamd door het satanisch modernisme is omdat christenen de geboden van Gods Woord niet gehoorzaamd hebben om te oordelen, weg te doen en zich af te scheiden van valse leraars en leringen, toen deze voor het eerst opdoken in hun midden. Uw fysische gezondheid wordt behouden door u af te schermen tegen ziektekiemen - uw geestelijke gezondheid wordt behouden door u af te scheiden van de kiemen van valse leringen. Het grootste gevaar in onze tijd is niet te veel oordelen, maar het te weinig oordelen van geestelijke valsheid.
God wil dat Zijn kinderen zijn zoals de nobele Bereeërs "die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren" (Hand 17:11).
Ook Romeinen 2:1-3 is gericht aan de religieuze hypocrieten die zelf de dingen deden die ze bij anderen veroordeelden. Jakobus 4:11-12 behandelt het kwaadspreken over broeders, niet het beoordelen of leraars en leringen al dan niet met Gods Woord in overeenstemming zijn. De Bijbel spreekt zichzelf nooit tegen. Om een deel van de Schrift te begrijpen moeten we het bekijken in het licht van de hele Schrift. "Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen [= geïsoleerde] uitlegging" (2Petr 1:20). "Geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende2" (1Kor 2:13).
De gelijkenis van det onkruid en de tarwe in Matt 13:24-30, 36-43 wordt dikwijls verkeerd begrepen. Eerst en vooral spreekt de Heer over de wereld, niet Zijn Kerk: "de akker is de wereld" (13:38). Hij zegt verder "het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk; en het onkruid zijn de kinderen van de boze" (13:38). Zij zijn de twee groepen in de wereld; kinderen van God - zij die Christus ontvangen hebben (Joh 1:12), en de kinderen van de boze - zij die Christus afwijzen (Joh 8:44). Wanneer echter iemand van de "kinderen van de boze" in de kerk van Christus komt, zoals zij altijd gedaan hebben, dan is er een besliste procedure in Gods Woord voor Gods kinderen: het is hun plicht om hen te zeggen dat zij "geen deel noch lot" hebben in Christus (zie Hand 8:21-23 en de context).
Indien de kinderen van de duivel niet vrijwillig vertrekken, zoals dit meestal het geval is, worden Gods kinderen geboden de ongelovigen als oud zuurdeeg weg te ruimen: "Zuivert3 dan de oude zuurdesem uit" (1Kor 5:7). Maar Gods volk is Zijn Woord hierover niet gehoorzaam geweest, en zodoende hebben ongelovigen (en ongehoorzame broeders - 2Thess 3:6, 14-15!) de teugels in handen, zoals dit nu het geval is in de meeste denominaties. Daarom, zij die eerlijk willen staan tegenover Christus en Zijn Woord, worden opgeroepen: "gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere" (2Kor 6:17), ongeacht wat de consequenties daarvan zijn.
Andere dingen die geoordeeld moeten worden
Het onzedelijk gedrag van praktiserende christenen moet geoordeeld worden. 1Kor 5 brengt een spijtig verhaal dat besluit met het volgende apostolische bevel: "Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit u weg" (1Kor 5:13).
Disputen onder christenen over "de zaken, die dit leven aangaan" (1Kor 6:3) zouden beoordeeld moeten worden door een tribunaal van christenvrienden, in plaats van naar ongelovigen te gaan in burgerlijke rechtbanken. Het hele zesde hoofdstuk van 1 Korinthiërs maakt hierover Gods plan duidelijk voor Zijn volk. En enkele verrassende waarheden worden hier geopenbaard: 1. "Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen?" en 2. "Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen?" Geliefden, staan wij God wel toe om ons voor die hoge plaats voor te bereiden?
Wij moeten onszelf oordelen. "Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf" (2Kor 13:5). "Want indien wij onszelf oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van de Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden" (1Kor 11:31-32). Wat een verandering en wat een zegen zou het zijn indien wij onze eigen fouten even onbarmhartig zouden oordelen als die van anderen - en indien we de fouten bij anderen even onbarmhartig zouden oordelen als die van ons! En christenen zouden zichzelf veel tuchtiging van de Heer besparen indien zij hun ongehoorzaamheid zouden oordelen en bekennen zouden tegenover God. En, O, hoeveel oneer en onvruchtbaarheid zou onze gezegende Heer worden bespaard!
Beperkingen bij menselijk oordeel
Niet oordelen over dingen waarover de Bijbel niet direct spreekt. God verbiedt ons onze broeders te oordelen over het eten van bepaalde soorten voedsel, het houden van bepaalde dagen, enz. Schriftplaatsen als Rom 14, 1Kor 10:23-33 en Kol 2:16-17 handelen over dit onderwerp.
Geen beweegredenen oordelen. Zie 1Kor 4:1-5. Enkel God kan in de harten kijken en Hij alleen kent de motieven die achter handelingen staan.
Niet oordelen over wie gered is of niet. "De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn" (2Tim 2:19). Wij kunnen niet in iemands hart kijken en zeggen dat iemand al dan niet de Heer Jezus heeft aangenomen als zijn persoonlijke Redder, indien zij beweren dat zij dat gedaan hebben. Maar we kunnen beter collectief onszelf toetsen aan 2Kor 5:17: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden". Als deze verandering niet heeft plaatsgehad, dan is onze belijdenis ijdel.
Twee elementen in "oordeel"
Het nieuwtestamentische Griekse woord dat het meest wordt vertaald met "oordeel" is "krinoo". Van de ene kant betekent dit: onderscheiden, (be)oordelen, onderzoeken, in vraag stellen. Dat is wat God vraagt Zijn kinderen te doen, om uit te maken of de leer van predikers en leraars al dan niet overeenkomt met Gods Woord. De apostel Paulus schrijft: "En dit bid ik [God], dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen [Gr. aisthèsei: waarneming; KJV: judgment]; Opdat gij beproeft de dingen, die [daarvan] verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot de dag van Christus" (Fil 1:9-10). Een fout idee over liefde en een gebrek aan kennis en oordeelsvermogen maakt dat Gods volk vaak akkoord gaat met dingen die alles behalve goed zijn in Gods ogen. De brief aan de Hebreeën zegt ons dat volwassen gelovigen, de "volmaakten4", degenen zijn "die door de gewenning de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide van het goede en van het kwade" (zie Hebr 5:11-14).
Van de andere kant betekent het Griekse woord "krinoo" ook "veroordelen" tot een vonnis en straf. Dit is niet voor de mens maar het voorrecht van God, want Hij zegt: "Mij [komt] de wraak [toe]; Ik zal het vergelden" (Rom 12:19).
Hoed u voor een foute attitude
Christenen moeten zich hoeden tegen de neiging van het vlees om een kritische en bedillerige houding aan te nemen tegen hen die onze meningen niet delen overe andere materies dan de Bijbelse leer en moreel gedrag. Eerder dan onze broeders in Christus "af te kammen" op fouten, is het ons voorrecht en onze plicht om alles te doen wat we kunnen om elkaars geestelijke opbouw te stimuleren. Wij horen lief te hebben, voor elkaar te bidden en daarbij toe te zien dat wij niet zelf verzocht worden (Gal 6:1).
Een slotwoord
Beste lezer, indien u gered bent, laat ons dan het volgende niet vergeten: "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage, hetgeen door het lichaam [geschiedt], naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad" (2Kor 5:10). Het zal goed gaan met hen die Gods Woord bestuderen en wandelen in het licht daarvan, en die leven voor Christus en de redding van zielen. Het zal slecht gaan voor degenen die Christus hebben aangenomen maar die leven voor de dingen van deze wereld. Indien u louter een belijder bent van Christus, of helemaal niets belijdt, mag ik er u dan liefdevol aan herinneren dat het de tijd is "dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons [begint], welk zal het einde zijn van hen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?" (1Petr 4:17).
Stel het geen ogenblik meer uit om God, ter wille van Christus, uw zonden te vergeven. Geef uw hart en wil over aan de liefhebbende Redder die voor u stierf en weer opstond. Maak Hem de Heer van uw leven. Gelukkig en gezegend zult u zijn, nu en voor eeuwig.
- door Franklin C. Buling, MA
______________________________ "Er bestaat een gevaar om te vervallen in een zacht en verwijfd christendom, onder het mom van een verheven en etherische theologie. Het christendom werd geboren voor lijdzaamheid; niet een exotische maar een geharde plant, diep verankerd door de felle wind; niet slap, noch kinderachtig, noch laf. Het gaat met sterke schreden en opgericht gestel; het is vriendelijk, maar vastberaden; het is zacht, maar eerlijk; het is kalm, maar niet meegaand; gedienstig, maar niet imbeciel; beslist, maar niet lomp. Het is niet bang het harde woord te spreken van de veroordeling tegen dwaling, noch zijn stem te verheffen tegen het omgevende kwaad onder het voorwendsel dat dit toch maar van de wereld is; het deinst niet terug voor het geven van een eerlijke berisping en vreest daarbij niet de beschuldiging van onchristelijk te handelen. Het noemt zonde zonde, bij wie die ook mocht gevonden worden, en riskeert liever de beschuldiging van gedreven te zijn door een slechte geest dan zijn plicht niet te doen. Laten we strenge woorden niet fout beoordelen in een eerlijk dispuut. Vanuit de hitte kan een adder komen, maar we schudden hem af en voelen geen letsel. De godsdienst van het Oude en het Nieuwe Testament is gekenmerkt door fervente, uitgesproken verklaringen tegen het kwade. Het spreken van zachte dingen in zulk geval kan sentimentaliteit genoemd worden, maar het is geen christendom. Het is een verraad van de zaak van de waarheid en de rechtschapenheid. Iemand die beslist, mannelijk, eerlijk en opgewekt is (niet bot of ruw, want een christen moet hoffelijk zijn en beleefd), die is het die heeft geproefd dat de Heer goedgunstig is, en hij verlangt een verhaasting van de komst van Gods dag. Ik besef dat liefde een menigte van zonden bedekt, maar het noemt niet het kwade goed, louter omdat een respectabel mens dat kwade heeft begaan; het verontschuldigt geen tegenstrijdigheden, louter omdat de tegenstrijdige broeder een belangrijke naam heeft en een vurige geest; oneerlijkheid en wereldsgezindheid blijven oneerlijkheid een wereldsgezindheid, ook al wordt die gezien in iemand die blijk geeft over geen algemene ontwikkeling te beschikken". HORATIUS BONAR (1808-1889)
http://www.fundamentalbiblechurch.org/Tracts/fbcjudge.htm
Eindnoten
1. Het Griekse grondwoord is overal krinoo: onderscheiden, (be)(ver)oordelen. De KJV en NBG geven "oordelen". 2. Gr. sugkrinoo: verbinden, vergelijken, verklaren, beoordelen. KJV: comparing. NBG: vergelijken. 3. Gr. ekkathairoo: wegruimen. 4. Gr. teleión: voltooiden; KJV: full age; Hebr 5:14.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 17:49
Onderwerp: Op haar af stappen of niet?
|
|
|
Volgens mij is het ook aan de man om achter de vrouw aan te gaan he. Zo heb ik het idee dat mannen hiero zo erg verlegen zijn zo durven ze je niet eens een mailtje te sturen of een prive met je te chatten: wij vrouwen bijten niet gemeen hoor wel een lief klein bijtje misschien om aan te geven joh kom maar dichterbij hihi Wees gewoon jezelf he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 12:25
Onderwerp: Wie anderen veroordeelt, heeft zichzelf niet aanvaard
|
|
|
Laten we eens de Bijbel erbij gaan pakken wat daarin staat.
2 tim. 4. 1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en [in] Zijn Koninkrijk: 2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. 3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; 4 En zullen [hun] gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen. 5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij. 6 Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande. 7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; 8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben. 9 Benaarstig u haastelijk tot mij te komen. 10 Want Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen, en is naar Thessalonica gereisd; Krescens naar Galatie, Titus naar Dalmatie. 11 Lukas is alleen met mij. Neem Markus mede, en breng [hem] met u; want hij is mij zeer nut tot den dienst. 12 Maar Tychikus heb ik naar Efeze gezonden. 13 Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten. 14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaads betoond; de Heere vergelde hem naar zijn werken. 15 Van welken wacht gij u ook, want hij heeft onze woorden zeer tegengestaan. 16 In mijn eerste verantwoording is niemand bij mij geweest, maar zij hebben mij allen verlaten. Het worde hun niet toegerekend. 17 Maar de Heere heeft mij bijgestaan, en heeft mij bekrachtigd; opdat men door mij ten volle zou verzekerd zijn van de prediking, en alle heidenen [dezelve] zouden horen. En ik ben uit den muil des leeuws verlost. 18 En de Heere zal mij verlossen van alle boos werk, en bewaren tot Zijn hemels Koninkrijk; Denwelken zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen. 19 Groet Priska en Aquila, en het huis van Onesiforus. 20 Erastus is te Korinthe gebleven; en Trofimus heb ik te Milete krank gelaten. 21 Benaarstig u, om voor den winter te komen. U groet Eubulus, en Pudens, en Linus, en Klaudia, en al de broeders. 22 De Heere Jezus Christus zij met uw geest. De genade zij met ulieden. Amen.
Je mag elkaar juist wel in liefde terecht wijzen en diegene bestraffen als diegene niet op het goede spoor zit en daarin onderwijs geven tot de juiste spoor mag ingaan samen met onze Vader op die voet verder. Als het niet goed is veeg dan het stof van je voeten en verlaat diegene als diegene niet wil luisteren maar blijf onderzoeken en wees als een evangelist.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zondag 6 juni 2010, 14:18
Onderwerp: Spaigelploatje
|
|
|
Smokt tot myn lutje toan taw
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 19:06
Onderwerp: De Godvrezende vrouw
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Hey Anita,
Ik vind het een erg mooi stuk en ben persoonlijk wel benieuwd of dit ook voor gescheiden vrouwen geldt want ook dan ben je ongetrouwd natuurlijk!
Dat kwam effe zo in me op zo net..... |
Om even terug op je vraag in te gaan weet ik dat persoonlijk niet dove. Ook ik weet niet alles hoor en ik leer nog elke dag stap voor stap. Zoals Flora zei er is genade en er is vergeving door Jezus kostbaar bloed.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 18:53
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: |
Ik ben het er niet mee eens Anita. Ik geloof niet dat het de bedoeling is van een christen om jezelf "weg te cijferen". Misschien dat jij iets anders onder "wegcijferen" verstaat... ik bedoel nu niet jezelf ff naar de achtergrond zetten omdat de ander dat ff meer nodig hebt... dat is denk ik juist omzien naar de ander maar zonder jezelf daarbij uit het oog te verliezen.
Het is mijns inziens allereerst belangrijk dat je leert van jezelf te houden... dit is mijns inziens niet egoistisch, maar een basis die ieder mens nodig heeft. Jezus leerde ons ook dat we van onszelf mogen houden, dat is wat ik geloof. Je naaste liefhebben als jezelf (vanuit die basis kun je ook (pas) een ander liefhebben, denk ik)
Jammer genoeg is er bij velen de nadruk op "zelf" komen te liggen. Vanuit mijn achtergrond, waarin ik alleen maar geleerd heb om mij aan de ander aan te passen (waarbij ik mezelf uit het oog verloor) ben ik juist doorgeschoten naar de andere kant... bij mij is het zo dat ik (meestal) eerder aan een ander denk... Pas de laatste tijd leer ik ook op mijn eigen behoeftes te letten... en ik denk dat dat alleen maar heel gezond is. Jezus trok zich denk ik ook van tijd tot tijd terug om bijv. in stilte met Zijn Vader te zijn... |
Je kan het gedicht via 2 kanten bekijken he er zit een stukje logica in het is vorm van een doordenkertje zoals mijn gedichten zijn kort maar krachtig.
Snap het wel van jou kant hoor en natuurlijk is het belangrijk dat je van jezelf kunt houden want kun je dat niet dan kan je ook niet van een ander houden. Maar waar ik op het gedicht weergeef is dat je niet alleen maar om je ik moet denken en de rest kan maar stikken doordat je door hebzucht over een ander heen walst en de hakken maar goed inzet zodat andere liktekens van over houden dat moet dus niet en daarin is het juist goed dat je jezelf wegcijfert en daarvoor meer Jezus meer in de plek komt te staan zodat Hij des te meer nummer 1 in je leven word dat bedoel ik met Jezus meer je cijfer mag zijn.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: donderdag 3 juni 2010, 22:28
Onderwerp: Zeeland
|
|
|
Hallo Iedereen,
Weten jullie misschien leuk tips voor mij wat activiteiten betreft rond Zeeland? Want ik ga in de zomervakantie dan voor 1 weekje naar Zeeland. Dus alle tips zijn van harte welkom !
Groetjes,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 23:06
Onderwerp: traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggg
|
|
|
Vresselijk ik heb paar keer geprobeert om de Chatbox binnen te komen en het werkt niet krijg dan alleen een witte scherm en duurt lang voor ik uberhoud hier binnen kom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 21:28
Onderwerp: De Godvrezende vrouw
|
|
|
De Godvrezende vrouw
“Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden? (…) Want haar waardij is verre boven de robijnen. Het hart van haar heer vertrouwt op haar, zodat hem geen goed zal ontbreken. Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen van haar leven. (…) De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden.” Spreuken 31
“Want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.” 1 Samuël 16:7
Door Charo en Paul Washer
“Als nu de beurt van elke jonge dochter naakte, om tot den koning Ahasveros te komen, nadat haar twaalf maanden lang naar de wet der vrouwen geschied was; want alzo werden vervuld de dagen van haar versieringen, zes maanden met mirreolie, en zes maanden met specerijen, en met andere versierselen der vrouwen; daarmede kwam dan de jonge dochter tot den koning; al wat zij zei, werd haar gegeven, dat zij daarmede ging uit het huis der vrouwen tot het huis van de koning.” Esther 2: 12-13
Ik heb me altijd verwonderd over de voorbereiding die de toekomstige koningin Esther kreeg voordat ze kon verschijnen voor koning Ahasveros. Zouden wij bereid zijn om door een twaalf maanden durende schoonheidsbehandeling heen te gaan voordat we de man van onze dromen kunnen ontmoeten? Waarschijnlijk niet. Maar toch, stel je voor... Een jaar dat speciaal apart gezet wordt voor één enkel doel – zo mooi mogelijk worden voor degene van wie je het meeste houdt. Kostbare tijd om je schoonheid te bevorderen, om tijd te besteden aan onderwijs en etiquette, om deugdzaamheid te ontwikkelen en om je karakter te vormen. De voorbereiding van Esther doet me denken aan de kostbare tijd tussen het ontwaken van het verlangen in het hart van een jonge vrouw om haar leven te delen met een huwelijkspartner en het moment dat ze gaat trouwen. Voor velen is deze voorbereidingstijd niet meer dan een tijd van wachten. Vrouwen die nog niet getrouwd zijn, denken vaak dat zij aan de zijlijn van het leven staan terwijl anderen het spel spelen. Ze beseffen niet dat ze de belangrijkste tijd van hun leven verspillen; ze beroven zichzelf van een geweldige vreugde en beloning, ze beroven hun toekomstige echtgenoot van een vromere vrouw en ze beroven God van een dienstmaagd door wie Hij grote dingen wil doen.
Zoals Esther voorbereid moest worden voordat ze koningin kon worden van een heel rijk, zo moet ook een vrouw voorbereid worden voordat ze kan beginnen aan één van de meest belangrijke en moeilijkste roepingen in het leven: huwelijk en moederschap. Esther moest de gebruiken leren van het koninkrijk waartoe ze behoorde; ze moest de regels van het hofleven leren, de intellectuele, emotionele en geestelijke uitdagingen van de hoge functie. De jonge vrouw Esther moest veranderen in een koningin voordat ze die rol daadwerkelijk zou vervullen. Op dezelfde manier moet de ongetrouwde christin de manieren van het Koninkrijk der Hemelen leren voordat ze ooit verenigd wordt met degene die God voor haar heeft bestemd. Ze moet intellectueel, emotioneel en geestelijk op haar taak worden voorbereid, niet door hofbedienden in één of andere heidense tempel, maar door God Zelf, door Zijn Woord en door andere godvrezende vrouwen die vóór haar ooit al voorbereid waren op de belangrijke taak van huisvrouw en moeder.
Ongetrouwd zijn is geen tijdsverspilling of aan de zijlijn staan, maar een tijd die God speciaal apart gezet heeft voor de vrouw om van haar te maken wie Hij wil dat ze wordt en om haar te gebruiken op manieren die gewoon onmogelijk zouden zijn na het huwelijk.
De tijd van ongetrouwd zijn is ervoor bestemd om de deugden te ontwikkelen die passen bij een vrouw van God, zodat ze meer kan geven aan haar toekomstige man en aan de wereld dan alleen maar een mooi uiterlijk.
Bedenk dat je als vrouw niet de enige bent die voorbereid moet worden, want je toekomstige man gaat door hetzelfde traject als jij. Zou het niet verschrikkelijk zijn als je uiteindelijk de man ontmoet die jouw echtgenoot zal worden en je zou ontdekken dat hij de tijd dat hij ongehuwd was, gebruikt had om God te dienen en zichzelf voor te bereiden om een betere echtgenoot te worden voor jou, maar jij hebt de vrijheid van het ongehuwd zijn niet gebruikt om de Heere te dienen; jij hebt geen gebruik gemaakt van de leerschool die God je had aangeboden? Zou het niet vreselijk zijn te ontdekken dat jouw echtgenoot zijn dagen heeft doorgebracht als een ongehuwde dagelijks biddend voor jouw behoeften en Gods werk in jouw leven, terwijl jij niet voor hem gebeden hebt en ook niets gedaan hebt met de genade die God jou gaf als gevolg van zijn gebeden?
Het is een wonderlijk iets als God een vrouw zegent met een echtgenoot, met een persoon die precies bij haar past, omdat hij nauwkeurig en weloverwogen gevormd is door God om met haar verenigd te worden. Het geeft een vrouw zo’n blijdschap om terug te kijken en zich te herinneren hoe God haar in staat gesteld heeft te wachten op Hem en dat Hij trouw was om te zegenen. Het is een nog grotere vreugde voor haar te weten dat de tijd waarin ze ongehuwd was ook een tijd is geweest van een zoeken van God en trouw zijn aan Hem en Zijn doel; dat ze zelfs geen moment de situatie heeft willen ontvluchten, maar enkel op God wilde vertrouwen en wachten op Zijn genadige soevereiniteit.
Het is niet erg om een ongetrouwde christin te zijn. De wereldse manier van denken heeft het christendom beïnvloed met het idee dat het wel een probleem zou zijn. Eén van de grootste leugens van de wereld is dat er iets mis met je is als je ‘niemand hebt’ of niet ‘actief op zoek bent’. Een andere leugen is dat een ongetrouwde vrouw voortdurend uit moet gaan, alsof het zoeken naar een man hetzelfde is als winkelen in een winkelcentrum. Een nog grotere leugen is dat een ongetrouwde vrouw zo maar aan iedereen haar liefde moet geven, zodat ze meer ervaring zal opdoen en zodat ze zal weten wat ze moet doen als ze uiteindelijke de man van haar keuze zal vinden. Beste christin, het is een leugen en een belediging van God om te zeggen dat ervaring de beste leermeester is, terwijl in feite God de beste Leermeester is. Het motto van de wereld is ‘leef en leer’, maar de Bijbelse raad luidt: ‘leer en leef’. Je hoeft niet ervaren te zijn, je moet alleen weten wat God heeft gezegd en gehoorzaam zijn aan Zijn Woord. Jij hoeft niet te zoeken naar de man van jouw keuze, maar je moet wachten op de man van Gods keuze. En als hij komt, zal niet de opgedane ervaring ervoor zorgen dat het een goed huwelijk wordt, maar de reinheid, zuiverheid en vroomheid die je geleerd hebt in de voorbereidingstijd. We moeten ons ver houden van de gedachten en ervaringen van deze boze wereld en slechts zien op die dingen die God plaatst op het pad dat Hij voor ons bereid heeft.
God weet precies wat je nodig hebt en Hij kent de verlangens van je hart zelfs beter dan jijzelf. God houdt van verrassingen. Hij wil niet dat jij naar een echtgenoot zoekt; Hij wil hem naar jou toebrengen en waarschijnlijk zelfs op een tijd dat je het het minst verwacht. Als je, zoals zoveel andere vrouwen vóór jou gedaan hebben, ongehoorzaam bent aan Zijn adviezen en het zelf op je neemt om een levensgezel te zoeken, zul je vast wel iemand vinden, maar de kans bestaat dat degene die je vindt niet degene zal zijn die het beste bij jou past.
Als vrouw verlang je naar het gezelschap van en de omgang met een man. Dit komt van God en is daarom goed. Het is echter verkeerd om te denken dat, als deze behoefte niet vervuld wordt, de dood het gevolg zal zijn. De behoefte aan een ander als metgezel is heel wat anders dan de behoefte aan een volgende ademhaling. Je kunt best overleven zonder een levensgezel, in elk geval totdat God Zijn volmaakte werk in jou gedaan heeft. Denk aan het Schriftwoord “God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt” (1 Korinthe 10:13).
Ik heb ontdekt dat er twee belangrijke oorzaken zijn waardoor veel mensen wanhopig verlangen naar iemand anders in hun leven. De eerste oorzaak is dat ze God niet kennen zoals Hij is. Is God niet de God van alle vertroosting? Is Christus niet de verhoogde Heere, Die alles in allen vervuld? Waarom klagen we dan over hoe leeg en alleen we ons voelen? Zou het niet kunnen dat God onze tijd van ongehuwd zijn verlengt, zodat we ons leven in Hem zouden vinden en leren volmaakt te zijn in Hem? Als we graag getrouwd willen zijn, omdat we voelen dat een echtgenoot ons leven zal vervullen of op de één of andere manier compleet maken, dan zullen we pijnlijk teleurgesteld worden in ons huwelijk. Geen man, hoezeer hij ook het beeld van Christus draagt, kan ooit de plaats van God in ons leven innemen. Het is pure afgoderij om zoiets te denken. Als we nu niet door God vervuld zijn en op dit moment niet volmaakt zijn in Christus, dan zal zelfs een huwelijk dat in de hemel gesloten is niet in staat zijn onze leegheid te vervullen.
De tweede oorzaak van een wanhopig verlangen naar iemand in ons leven is puur egoïsme. Als we iemand nodig hebben om ons geliefd te voelen of als we iemand nodig hebben zodat onze gevoelens van eenzaamheid zullen verdwijnen, begeren we het huwelijk om verkeerde redenen. Het huwelijk moet niet beschouwd worden als een gelegenheid om onze behoeften te bevredigen, maar als een gelegenheid om tegemoet te komen aan de behoeften van de ander. Als we nog niet geleerd hebben om onze eigen behoeften naar God te brengen, dan zullen we waarschijnlijk onze eigen echtgenoot overspoelen met onze behoeften en ons niet bewust zijn van de zijne. Ik heb christinnen gekend die hun dagen doorbrachten met het nadenken over hun eigen behoeften en steeds klaagden over waarom God nog niemand in hun leven gebracht had. Maar waarom zou God een godvruchtige man toevertrouwen aan een vrouw die zich alleen bezighoudt met zichzelf en haar eigen behoeften en de vrijheid van haar ongehuwdheid niet gebruikt om God te dienen en zichzelf voor te bereiden voor Zijn doeleinden? Zo’n vrouw zou weinig te bieden hebben aan een godvruchtige echtgenoot!
Beste vriendin, ongetrouwd zijn zou, evenals getrouwd zijn overigens, beschouwd moeten worden als een bijzondere en fijne tijd in de voorzienigheid van God. Het moet niet gezien worden als enkel een lot of een vloek die je moet zien te ontvluchten. De periode van het ongetrouwd zijn, is een tijd om God en onszelf te leren kennen; een tijd om te ontdekken wie we zijn in Christus en om te groeien in gelijkvormigheid aan Christus. Het is een tijd om ijverig te zijn in goede werken en te leven ten dienste van anderen. Ongetrouwd zijn heeft een betovering die op zijn tijd moet worden genoten, want wanneer ze voorbij is, komt ze waarschijnlijk niet meer terug. Er is niets zo jammer als een getrouwde vrouw betreurt wat ze had kunnen zijn en wat ze gedaan zou kunnen hebben met haar leven toen ze nog ongehuwd was. Alles moest wijken, omdat ze zo snel getrouwd wilde zijn en ze vergat daarin te letten op het plan of het werk van God.
Elk levensseizoen heeft z’n eigen schoonheid en wonderlijkheid. Mijn gebed voor alle ongehuwde christinnen is dat ze zullen genieten van hun tijd, ondanks de leugens van de wereld. Ik bid dat ze naar niets anders zullen vragen en zich met niets anders zullen tevreden stellen dan met het doen van de volmaakte wil van God, dat ze geduldig zullen wachten op God die de Gever is van alle goede en volmaakte gift. Ik bid dat ze zullen worden als Esther en de tijd zullen gebruiken die God nodig acht om iets moois van hen te maken, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.
Dit artikel verscheen voor het eerst in HeartCry magazine, jaargang 3, januari 1998
© 2008 – Vertaling J. Floor – Copyright Stichting Heart Cry. Informatie: http://www.heartcry.nl/
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 31 mei 2010, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 18:58
Onderwerp: eerst maar mailen... (eindeloos?)
|
|
|
Je zou maar eens eindeloos gaan schrijven hihi
Blijf wel overzicht houden he.
Heb je de vrouw gevonden waar je nu eindeloos van kunt dromen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 17:54
Onderwerp: 08 - 08 - 2010 Mijn 27e verjaardag vieren !!!
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | IK snap je meis. Alleen denk ik dat jij ook wel snap dat drie uur ver is en dat is dan exclusief rust tijd he en drinken, etc....
Hele fijne dag ,
Groetjes, |
Hoi Dove,
Zo kan ik zover wel begrijpen van jou kant hoor je hebt een gezin te onderhouden terwijl ik gewoon thuis woon en vrijgezel ben. Voor mijzelf maakt het niet uit hoe ver ik zou rijden voor een feestje daar ben ik heel makkelijk in. Ook al zouden vrienden van mij richting Tilburg wonen en jarig zijn dan kom ik gewoon en weten ze ook dat mijn woorden ook daden zijn.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 14:59
Onderwerp: 08 - 08 - 2010 Mijn 27e verjaardag vieren !!!
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Hey Aniet,
Das wel erg ver weg friesland voor een daggie wel 3 uur rijden met de auto volgens mij.... Maar wens je een fijne verjaardag en een Blessed day!
Groetjes, Peacedove |
Dankje wel Dove, Het is ook geen verplichting he maar mogen komen. Voor je ware vrienden maakt de tijd weinig uit. Het zal als het weer mee zit vast een mooie dag worden.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 14:45
Onderwerp: 08 - 08 - 2010 Mijn 27e verjaardag vieren !!!
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Hij word al een hele grote jongen van 5 jaar |
Zozo 5 jaar dat is een mooi rond getal. Hoop dat hij een mooi verjaardag mag hebben. Dus mag hij 5 kaarsjes die dag uitblazen wat een pret.
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 31 mei 2010, 14:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 14:17
Onderwerp: 08 - 08 - 2010 Mijn 27e verjaardag vieren !!!
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Sorry meis, voor mij is het echt ff te ver weg...en zoonlief is de dag daarna jarig dus moet me ook nog es voorbereiden op de visite |
Je kan ook niet op beide plaatsen zijn he maar wat leuk voor je zoon hoe jong mag hij worden dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 21:46
Onderwerp: Geld
|
|
|
Wie het kleine niet eert is de grote niet weerd. Wees blij met wat je hebt he.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 01:58
Onderwerp: bbq
|
|
|
JOY050 schreef: | 3 juli kan ik niet maar waarom organiseer jij niet wat?
Groetjes Joy |
Organiseren ben ik niet zo sterk in ik laat het liever doen die het welk kan. Ieder mens heeft zn mindere of sterke punten die is dus mijn mindere punt. En zou ik iets organiseren dan komt er geen haan of kip. Mocht men willen komen op 8-8 zie Agenda is men welkom hoor. Dan staat de deur tussen de middag en avonden wel voor je open met mooie weer op het terras buiten zitten genieten van een hapje en drankje.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 12:14
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
Jezelf wegcijferen
Durf jij jezelf Weg te cijferen Niet mijn ik Gelijk te hebben Of de ander Ieders leven Leg in Gods hand Hij kent jou hart Cijfer jezelf weg Laat Jezus Je Cijfer zijn
<><
AK
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 17:25
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
Hoe moeilijk je leven ook Zie het lammentje Op handen gedragen De Herder waakt Voor Zijn schapen
<><
AK
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 14:54
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 14:45
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 14:21
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 08:52
Onderwerp: Israël
|
|
|
Wilde hier een onderwerp openen over Israël
Want lang niet iedereen weet hoe het in Israël inelkaar steekt in Bijbelse opzichten wat betreft Gods volk die de oogappel is. Er zijn gemeente`s die denken dat hun in de plek van Israël zijn gekomen maar is dat wel waar in Bijbelse opzichten.
Want zouden we de dingen bestuderen dan komen we overéén dat God ze nooit het volk van Israël heeft afgewezen en tot op heden nog is. Lees eens voor gemak de hoofdstukken Romeinen 8 t/m 11. Deut.9:5,6. Jes.43. Ps.121. Ps.23. Ezech.36:22. Sef.3. Hij is alles. God heeft met Israël verbonden. Num.6:24-27. 1 Joh.1-4. God is liefde.
Deut. 7:6-9. Israël je kunt er niet om heen? Bijbel = Joodse boek!! Bijbel = Ingedeelt in 3 delen - Israël - Volken - Gemeente Daarin moeten we wel onderscheid blijven houden! Grote deel gaat over Israël! Math.1:21. Jes.53:8. Luc.1:31 Ami= Mijn Volk deze zal groot zijn. Buiten Christus zijn ze verloren. Ezch.34:1. Rom.1:16. Hart voor Israël wie Israël zegend zal gezegend worden!
Verder is uit onderzoek naar nu 2010 gebleken dat wel Nederland 70% tegen Israël is en Duitsland is 60% tegen Israël en zo zullen er best heel wat landen de rug toekeren naar hen. Ook daar spreekt de Bijbel over en dat zijn ook weer de tekenen der tijden. Er zullen dus meer Hasjem zijn = Opstand tegen de naam van Antiziontisme zal toenemen ja ook hier in Nederland en vele volkeren.
Gen. 26:12-18. Gen.39:14-18. Psalm 119:115,130. Rom.11:19,30-36. 1 Tim.1:13,16. Jes.14. Rom.9:9-11. Openb.22.
Zijn wij die het ontvangen? Of staan wij aan de zijlijn? Zijn wij net als de Sameritaan dat we beharmhartigheid leveren? We leven in spannende tijd maar wel bijzondere tijd waarop joden het woord mogen horen van de Messias. Want de hongerige leven van de oogst en mogen van de woord horen van de barmhartige Sameritaan!
Sjema Israël Adonai Eloheno Adonai Echad (4x)
Shalom,
Links: http://www.israelendebijbel.nl/ http://www.israelplatform.nl/ http://christenenvoorisrael.nl/ http://isreality.nl/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 07:36
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Maar wat nu als de persoon in kwestie geen vergeving wil geven voor een heel onbenullig iets?? Zelfs als er excuus aangeboden is word het niet aangenomen en geloof me dat maalt me goed door men hoofd |
Dat is wel jammer maar het geeft te kennen dat diegene te hoogmoedig is en het dan niet kan vergeven wat inwezen wel zou moeten zijn.
Al onze zonden: Die van mij, die van u en ook die van onze schuldenaren
Indien wij Zijn genade aanvaarden en vandaar uit ook schenken;
Math. 6:12 " En vergeef ons onze schulden, Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren"
Dan geldt door het aanvaarden van Zijn kostbare gift en het afleggen van onze bitterheid:
Genade maakt ons vrij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 20:51
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Kun je iemand vergeven die zelf vind dat hij-zij niets fout heeft gedaan? |
Een mens uit zichzelf zou een ander niet kunnen vergeven omdat deze een hoge vergeldingsdrang heeft. Vanuit je christen zijn kun je een ander vergeven omdat je ook zelf vergeving hebt mogen ontvangen van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 19:31
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
Ja ook ik heb mensen pijn gedaan met mijn scherpte van tong is het hier op CM of is het daar in waar ik woon zonder ook er bij na te denken doe ik zomaar wat en achteraf denk je he bah waarom kwets ik ander mans gevoelens dat wil ik helemaal niet en toch doe ik het telkens weer. Daarom mijn vraag aan jou of jullie als ik je pijn heb gedaan met mijn woorden wil je het mij dan vergeven?
Hartelijke groet,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|