ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 142 143 144 145 146 147 148 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 00:15
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

HENK710 schreef:
Ik schijn vanuit de definitie in een calvinistisch nest te zitten.
Dit betekent dat ik ervoor kies

Immers een calvinist is bovenal christen en dat betekent dienaar van God.

Het betekent ook dat ik mijn

richt en Hem

Ik weet mij dan ook

Want door Zijn Geest word ik

In dit proces mag ik ook ondersteund worden, waarbij ik de volgende middelen tot mijn beschikking heb als instrument:

Ik weet dat God namelijk

Wel bijzonder om te merken dat een calvinist hetzelfde belijdt als jou en toch voor zichzelf moet gaan bidden om zich te bevrijden van het juk van het calvinisme.... Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Want het calvinisme hoopt dat alle mensen

...opdat voor allen mag gaan gelden:

Dus hoezo de volgende oproep aan calvinisten?

Anders denken betekent toch niet meteen duivels denken Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

Henk, je kunt het goed zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt. Je ontkent de problematiek en je verkleint het. Ik weet niet of je met deze bijdrage daar nu goed aan doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 16:56
BerichtOnderwerp: ik wacht in de rivier

Het is heel jammer, dat een kleine opmerking van mijn kant tot zoveel ophef leidt. Het gedicht sneeuwt hierdoor helemaal onder. Spelfouten zijn hier legio en als ik bij alle fouten zo zou reageren hebben jullie recht van spreken...
Dit gedicht echter is zo mooi, dat het gewoon storend werkt. Dus mijn voorstel is om nu niet meer zo te zaniken op het commentaar, maar het gewoon te laten verbeteren. Einde discussie Woedende smiley Woedende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 14:08
BerichtOnderwerp: Vergeving

EVA685 schreef:
Als het een Christen betreft Doessie, vind ik dat een slechte zaak.
Dan ligt er volgens mij stof op de Bijbel Twijfelende smiley
Is het een niet Christen, lijkt het me gewoon een zeer eigenwijs en eigengereidt persoon, trots en nog eens trots.
Dat is wel een hele snelle conclusie, je weet niet wat er voorgevallen is.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:11
BerichtOnderwerp: 'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??

TESSYBEAR731 schreef:
Zo! En zo heeft het even geduurd...maar zijn we toch op dezelfde lijn terecht gekomen Knipoog smiley

(Al denk ik wel dat eens getrouwd geweest niet per definitie hoeft te betekenen dat je niet van richting kunt veranderen)
Ik heb ook niet de indruk gehad dat we ver uit elkaar lagen qua standpunt. Maar het is goed elkaar te bevragen vind ik.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:09

TESSYBEAR731 schreef:
Er is ook nergens geopperd dat je altijd van het negatieve uit moet gaan!
Maar iedereen plaatst gebeurtenissen in een eigen referentiekader en die kunnen nou eenmaal enorm verschillen.
Dat iets wat jij zegt niet kwetsend bedoeld is, zegt niet dat het niet kwetst...
En als een ander het als kwetsing ervaart zul je dat gewoon moeten respecteren. Wat overigens niet meteen betekent dat je dan ook wat fout gedaan hebt en daarom zei ik eerder ook bewust al dat vergeving bij jezelf ligt...Maar toch, wanneer een ander aangeeft gekwetst door jou te zijn zul je hier respect voor moeten hebben en die ander de ruimte geven om te vergeven...ook al heb je daar dan zelf niet om gevraagd.
Het is dus iets wat altijd subjectief ervaren wordt. Daarom is het belangrijk te vragen aan de ander: hoe bedoel je dat. of: als je dat zegt, doe je me pijn...Dat kan al veel duidelijkheid geven....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:05

TESSYBEAR731 schreef:
Ja okee, so far so good...(Dat het zijn eigen mening betrof was k al een poosje achter...)dus Paulus zegt eigenlijk gewoon dat we, als we het kunnen opbrengen, beter alleen kunnen blijven...maar dat wanneer onze verlangens te groot worden we beter kunnen trouwen, ja toch?
maar dat kan ik dan nog steeds niet rijmen met het stukje waarin hij zegt dat als we dan eenmaal al getrouwd geweest zijn, we beter kunnen hertrouwen dan alleen blijven...en dat snap k niet helemaal. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je dit keer wel in staat bent om "zuiver" te leven. Ik vind het nog steeds moeilijk in te passen in deze tijd.

Paulus ziet zijn celibaat als een gave van God. De vraag of je de gave van het celibaat hebt is al beantwoord op het moment dat je getrouwd bent geweest, niet dus. Op dat moment is het seksuele verlangen meer aangewakkerd en dat is iets waar je dus meer rekening mee zou moeten houden.

Paulus geeft deze instructies in het kader van de eindtijd. Hij verwachtte dat Jezus binnen enkele jaren terug zou komen. Hij vond het dus niet de moeite waard om mensen zich daarmee te laten bezighouden. Het wachten op de komst van Jezus duurt inmiddels al 2000 jaar, dus de vragen omtrent dit gebied zijn prangerder dan dat hij toen dacht. De brief aan Timotheus is later geschreven, we zien dus een verschuiving in zijn denken hier geeft hij dus adviezen voor langere tijd.

Wat kunnen we met deze adviezen? Allereerst ons niet schuldig voelen omdat we verlangen naar een partner in ons leven. Ons ook niet als minderwaardig voelen omdat we niet kunnen voldoen aan de eisen van celibaat.
Open staan voor een relatie met een ander, ook al zijn we in het verleden verwond geraakt.
Dankbaar zijn dat God opening geeft voor een uitzichtloze situatie, God wil je een nieuwe kans geven met een nieuwe partner. De straf van celibaat is niet eindeloos, wat door mensen soms wel zo beleefd wordt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:43

TESSYBEAR731 schreef:
1) het woord vergeven is zo groot als jij het maakt...het is namelijk niets anders dan gewoon een woord...niet groot en niet klein.

2)Dat een ander het niet verkeerd bedoeld heeft betekent niet dat het geen pijn kan doen!

Je kunt natuurlijk ook nog zoiets doen als bagataliseren Chat Knipoog smiley
Ik denk dat je veel moet bagatelliseren hier. Want ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen hier op uit zijn anderen bewust pijn te doen. Juist op deze site zou je altijd door moeten vragen wat de ander zou bedoelen. Je mist nl. non verbale communicatie. Waarom zou je dan altijd van het negatieve uit moeten gaan?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 28 mei 2010, 12:45
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:40

TESSYBEAR731 schreef:
En het is nog veeeeeeeel jammerder dat jij daar niet doorheen kunt kijken,
en oordeelsvrij de schoonheid van dit gedicht kunt ervaren Huilende smiley, smiley in tranen
Je weet niet hoe vaak het gebeurt, dat ik me door de schrijffouten heen moet werken hier. Vooral het vreselijke gebruik van d en t aan het einde van een werkwoord. In sommige gevallen denk ik dat de kinderen beter NL schrijven dan de ouders hier. En ja, met dit mooie gedicht kan het echt storend werken....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:30

Wat ik mis in deze discussie, is dat ik vergeven een groot woord vind. Het ligt ook in veel gevallen hoeveel ik me van bepaalde dingen aantrek. In de meeste gevallen haal ik mn schouders op en denk ik, ach laat maar.
Moet je alles vergeven, of is er ook iets van een tussenweg. Als je iedereen moet vergeven, zegt het ook iets van wat je je ervan aantrekt. Wat voor invloed heeft die persoon op je leven, dat je moeite hebt met datgene wat je is aangedaan. En kun je verwachten dat iedereen rekening met jou houdt? Dat het je pijn doet wil niet zeggen dat het ook zo bedoeld is?
We zitten hier achter de computer, we weten niet altijd wat er bij de ander leeft, waarom zouden we dan altijd van het negatieve van de ander uit te gaan?
Gewoon een voorbeeld uit de chatbox: ik heb gezegd, dat ik de psalmen en gezangen uit het liedboek saai vind en niet meer van deze tijd. Voor sommigen is dat als bededigend ervaren. Voor mij was het gewoon een constatering....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:16

JONATHAN890 schreef:
Ik wacht in de rivier
Op mijn knieën met geduld
Heb tegen de stroom opgelopen
geworsteld met het tumult

Op de zoektocht naar rozen
zelfs haar dorens niet gevoeld
Geknield is nu mijn poze
toch.. verlangen is niet gekoeld

nog niet gekregen
waarom was ik soms zo stuk?
waar kom ik t tegen?
in zoektocht naar geluk

Ik wacht in de rivier
Zo kun je mij vinden
Op mijn knieën met geduld
Ik ga me aan niets anders binden

Ik wacht in de rivier
geknield met lege handen
mijn ziel en zaligheid ligt open
hoe hou ik mijn onrust aan banden

Maar als t geluk is te vinden
ergens in de vallei
Dan wacht ik op mijn knieën
Tot ze komt voorbij

Ik wacht in de rivier
zodat ik niet verder hoef gaan
overspoel mij straks maar met geluk
dan zal ik weer opstaan

Het is zo jammer dat dit gedicht ontsierd wordt door een vervelende schrijffout. poze is nl. pose......
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 11:12
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

HANNAH810 schreef:
ik vind het een mooi geschreven stukje suus, maar er zijn ook wel dingen dat ik denk........oke dan......

zo zou God begrip hebben wanneer je af en toe jezelf aanraakt?
je hele lichaam is geschapen om aanraking te ervaren, en het is zelfs zo, dat God er voor koos, de meest gevoelige plaatsen een zeer bereikbare plaats toe te bedelen.....
als je jezelf elke dag aan zou willen raken, zou dat teveel zijn; maar af en toe geeft niet?
wat is teveel?
ik weet van mensen die met een schuldgevoel rondlopen, omdat hun behoefte wat hoger ligt dan van de gemiddelde mens, maar ik denk dat dat onterecht is.
wanneer je aan tafel zit, dan denk je toch ook niet na de eerste boterham;
"nu moet ik echt stoppen, want twee boterhammen op een dag, dat kan echt niet!!"
het lijkt mij gezonder om te eten tot je je maag gevuld hebt, als ik eerlijk mag zijn. en als je dan tien boterhammen eet op een dag, dan is dat zo.....

natuurlijk is intimiteit voor binnen een relatie bedoeld, net zoals een maaltijd samen gebruiken heel anders is, dan alleen aan tafel zitten.
overigens denk ik dat je zeker wel je gedachtenwereld in de gaten kunt houden.
in sexualiteit komen een aantal dingen bij elkaar denk ik, die je als single toch missen kunt; een stukje warmte, samenzijn, en lichamelijke behoefte.
bovendien is het bekend dat het nogal eens wat ontspannend kan werken... Knipoog smiley en heb je als single vaak wat meer spanningen het hoofd te bieden dan gemiddeld. dat kan een reden zijn dat je trek zou kunnen hebben in een boterhammetje extra....

wel is het denk ik zaak, om hier biddend mee bezig te zijn, zodat je niet in de valkuil valt, om op basis van je behoefte aan intimiteit in een (sexuele) relatie terecht te komen.
het is daarom naar mijn idee erg belangrijk om je principes boven je behoeften te stellen.

.
Het ligt eraan of je het weet te hanteren. Als het het verlangen naar een partner alleen maar stimuleert, kom je denk ik in een vicieuze cirkel terecht.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:42
BerichtOnderwerp: Té tolerant?

HENK710 schreef:
En waarom voldoet de verbondstheologie niet meer volgens jou? Al meerderen hebben je hier op CM de afgelopen tijd uitgelegd dat verbondstheologie en verlossing niet tegenover elkaar staan, zoals jij ze steeds tegenover elkaar zet. Want ook mensen die leven vanuit de verbondstheologie weten dat ze afhankelijk zijn van God en dat ze door Hem verlost zijn/worden! Dus hoezo een sta in de weg?

Dat de verbondsgedachte door sommige mensen wel als sta in de weg is ervaren, betekent niet dat dit het automatisch is. Er zijn ook mensen die de hele gedachte achter de geloofsdoop teveel vinden uitgaan van de mens en niet van God. Is daarmee de geloofsdoop dan in het algemeen een sta in de weg naar God toe? Want dat is eigenlijk de redenatie die jij volgt voor de verbondstheologie...
Het wordt zo langzamerhand een herhaling van zetten Henk. Het enige wat ik je kan zeggen is, onderzoek de Bijbel nu eens echt zonder je theologische bril. Dan zul je merken dat de boodschap van Jezus een boodschap van bekering is met als bezegeling de doop. Per slot van rekening werd aan Nicodemus, een gelovig man, als eerste verteld dat hij wedergeboren moest worden. Deze wedergeboorte is wegvertheologiseerd (wat een woord he). Het is echter een daadwerkelijk, tastbaar gebeuren, niet alleen een geestelijk gebeuren.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:33
BerichtOnderwerp: In de geest van Elia

JONATHAN890 schreef:
Als je Matteus 11 leest maak je op dat de persoon met de geest van Elia al geweest is.

Het oude testament sluit met deze glorieuze profetie: “Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban” (Maleachi 4:5-6).

De Here Jezus zei van Johannes, “en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou” (Matteüs 11:14).

Wat Jezus hier zei was, “Johannes de doper heeft de geest en de kracht van Elia over zich – als u het maar kunt zien”.

In Lucas 1:17 staat dat de engel van de Heer profeteerde tegen Zacharias dat zijn zoon Johannes “voor zijn aangezicht zal uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden”

Ik geloof dat de profetie van Maleachi ook voor vandaag de dag kan gelden en geldt. Ik geloof dat God nogmaals vele van Zijn gekozen dienaren de geest en kracht van Elia zal geven als wij er voor zullen bidden.

Er zijn zoveel gebroken gezinnen, zoveel onenigheid tussen kinderen en ouders, zoveel ellende in familie kringen.

En dan lees ik die profetie van Maleachi weer: “Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban”
(En je kan hier dus net zo makkelijk moeders lezen trouwens hoor)

Is die profetie al vervuld? Of zou God, dat naast Johannes de Doper, ook bedoelen voor de tijd van nu bijvoorbeeld?
Waar spreekt Maleachi over? Over de tijd van Jezus, en dus van Johannes, of over de tijd die nog moet komen?

Wat zou dat geweldig zijn als God door mensen/dienaren/jou/mij heen...in de geest van Elia....herstel zou geven in die situaties. Ik denk dat als wij zoeken naar herstel van onze levens, naar herstel van gescheurde gezinnen, herstel van banden tussen ouders en kinderen, ... wij moeten bidden of God ons die Geest van Elia wil geven. Dat God op die manier dat herstel wil bewerken.

En natuurlijk weet ik ook dat sommige dingen echt niet meer te herstellen zijn, dat die situaties te moeilijk zijn. En dan niet zeggen dat God alles kan, sommige dingen zijn echt complex. Laten we daarvoor bidden dat God in die specifieke situaties, zegenend met Zijn handen staat, en dat Hij daar beschermend zal zijn in Liefde.
Onbedoeld raak je nu een probleem aan, die verder reikt dan alleen deze tekst. In het Oude Testament zijn er meerdere profetieën over de eindtijd en de Messias die ook meteen de dags des Oordeels inluiden.

Kijk eens naar de volgende teksten:
Joel 3 schreef:
Daarna Noot [sluiten]
(3:1-5) In sommige vertalingen zijn deze verzen genummerd als 2:28-32.zal zich dit voltrekken:
Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.
Jullie zonen en dochters zullen profeteren,
oude mensen zullen dromen dromen,
en jongeren zullen visioenen zien;
2 zelfs over slaven en slavinnen
zal ik in die tijd mijn geest uitgieten.
3 Dan zal ik tekenen geven
aan de hemel en op aarde:
bloed en vuur en zuilen van rook,
4 de zon verandert in duisternis
en de maan in bloed.
Dan komt de dag van de HEER,
groot en ontzagwekkend.
5 Dan zal ieder die de naam van de HEER aanroept ontkomen:
op de Sion, in Jeruzalem, is een toevlucht te vinden,
zoals de HEER heeft beloofd;
ieder die hij roept zal worden gered.
Hier wordt de uitstorting van de Heilige Geest op één lijn gezet met de Dag des Oordeels.

Jes 61 schreef:
De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding,
2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten,
3 om aan Sions treurenden te schenken
een kroon op hun hoofd in plaats van stof,
vreugdeolie in plaats van een rouwgewaad,
feestkledij in plaats van verslagenheid.
Men noemt hen ‘Terebinten van gerechtigheid’,
geplant door de HEER als teken van zijn luister.
Jezus haalt deze profetie aan in een synagoge te Capernaum. Het kostte Hem bijna zijn leven. Maar ook hier zien we de dag der wrake genoemd. De dag van het laatste oordeel.
Wat was de boodschap van Elia? Bekeert U. Daarmee staat Johannes en Jezus volledig in de traditie van Elia. De geest van Elia kun je ook lezen als de boodschap van Elia. Maar ook hier zien we dat de volledige profetie niet uitgekomen is. Dat komt pas echt tot zijn recht bij de tweede komst van Jezus.
Ik denk dat je de aangehaalde tekst in die trant moet lezen, Elia is gekomen, maar het nieuwe koninkrijk zal pas volledig tot haar recht komen bij de tweede komst van de Messias. Als belangrijk symbool is hierbij gegeven dat de vaders zich met hun kinderen zullen verzoenen. En ik geloof dat in het Nieuwe Koninkrijk plaats is voor verzoening.
Moet je dan wachten tot de tweede komst van Jezus? Ik denk het niet, want ik geloof dat verzoening nu ook al kan plaatsvinden. Het Nieuwe Koninkrijk is al aangebroken, maar niet volledig doorgebroken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:01
BerichtOnderwerp: Té tolerant?

MIEKE364 schreef:
Dit is een reactie op Habakuk, Liesbeth, niet op jou, hoor!Smiley die vol vragen zit

Moeten we terug naar de donderpreken over zonde en schuld? Laten zien dat we nog steeds niet hebben begrepen dat Christus voor onze zonden is gestorven en de schuld daarvoor op zich nam en hem daardoor - wat pas echt zonde is - Hem telkens opnieuw kruisigen?
Christen zijn is - zoals ik het heb geleerd - een volgeling zijn van Jezus, wat zoveel wil zeggen als proberen te zijn zoals Hij was, voorzover dat een onvolkomen mens gegeven is, en wel in het besef daarvan. Christus was af en toe passievol zoals hij de verkopers van offerdieren e.d. van het kerkplein joeg en zoals hij opkwam voor de overspelige vrouw, zoals hij de farizeeërs en de sadduceeërs stevig toesprak over hun liefdeloosheid. Hij leefde voor en legde ons op je medemens en je vijand lief te hebben als je zelf, oneindig te vergeven en nog zo meer. Dat vind ik christelijker - en zeker niet lauw - dan mijn medemensen onder te dompelen in zedepreken en beschuldigingen. Wel de Weg wijzen, in medemenselijkheid.
Nee, gewoon weer eens de echte boodschap van bekering en verlossing prediken met de nadruk op doop. Zouden we al een heel eind de goede richting in komen. Teveel mensen komen tot het besef dat het huidig gebodene niet voldoet aan de nood van mensen. Ze moeten tot werkelijke. bevrijding komen.
Verbondstheologie voldoet niet meer, want mensen begrijpen dat ze echte verlossing nodig hebben. Daarvoor is de verbondstheologie te lang en te veel een sta in de weg geweest.
Waarom denken jullie dat zelfs in deze kerken het verlangen naar volwassendoop doeneemt? Omdat mensen beginnen te beseffen, dat niet het ritueel, maar de boodschap belangrijk is. Ieder mens heeft bekering en bevrijding nodig. Het wordt tijd dat de traditionele kerken dat ook eens gaan inzien en daar naar gaan leven.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 13:19

TESSYBEAR731 schreef:
Even in alle eerlijkheid, dit is dus niet sarcastisch bedoeld...

Ik snap Paulus niet! Twijfelende smiley

Zoals gezegd; Ik ben niet heel erg bijbelvast, maar weet genoeg om me te herinneren dat deze zelfde Paulus uberhaupt tegen het huwelijk was...
en nu zegt hij weer dat jonge weduwen, maar moeten hertrouwen om niet meer alleen te blijven en te gaan roddelen.
Het hele scheidingsverhaal vond k nog wel logisch, maar hier ga ik me toch echt even ernstig van op men hoofdje krabben (Nee, keb geen beessies)...Hoe zit dit dan Smiley die vol vragen zit

1 Kor 7 schreef:
Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleidenIk zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die.
Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

Het eerste wat Paulus in dit gedeelte stelt, is dat de sex drive van mensen iets is waar je normaal mee om moet gaan. Als je met elkaar getrouwd bent, mag je sex de ruimte geven, alleen wel bij je partner, niet bij de prostituees. Ook kun je een tijd van vasten afspreken anders hoort het een onderdeel te zijn van je getrouwde relatie.

Verder ziet hij zijn eigen celibaat als een gave van God. Het woord wat daar gebruikt wordt, kan ook vertaald worden met genade. Maar tegelijkertijd beseft hij dat dit niet aan een ieder gegeven is.

1 Kor 7 schreef:
Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, als iemand die door de barmhartigheid van de Heer betrouwbaar is. 26 Ik meen dat het vanwege de huidige beproevingen voor een mens goed is te blijven wat hij is. 27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen
Hij stelt hier duidelijk dat hij voor ongehuwden geen voorschriften heeft van de Heer, dus datgene wat hij is zegt zijn persoonlijke mening. Het blijkt dat hij veel voordelen ziet in het alleen zijn, maar dat hij ook ruimte geeft aan mensen om te trouwen. Voor hem zijn de redenen: de moeilijke tijd die voor hen zou liggen. Hij voorzag nl de verdrukking die de gemeente te wachten stond. Hij voorzag tevens dat de aandacht verdeeld moest worden als je getrouwd was, maar hij stelt duidelijk dat de keuze aan de mensen zelf is, en dat hij geen echt woord van de Heer heeft.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 12:35

MAR907 schreef:
Jij vergelijkt "weduwe en gescheiden" zijn als hetzelfde.
Daar ben ik dus niet mee eens.
Het verbond zegt "tot dat de dood ons scheidt". Dat is heel iets anders dan zelf het vebond verbreken, ook al geef je eraan toe.

We mogen niet zelf erop aanvullen dat wat er staat beschreven.

Rev 22:18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
Rev 22:19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Rev 22:20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
Rev 22:21 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.
In de Bijbel zijn er voldoende voorbeelden waarin het mogelijk gemaakt wordt om een tweede huwelijk aan te gaan. Als God vergeeft, geeft Hij ook een nieuwe kans, vind ik. En ik vind de pastorale kijk van Paulus heel bijzonder, want je zou denken, dat hij nooit voor een tweede huwelijk zal zijn . Terwijl hij in dit gedeelte de jonge vrouwen eigenlijk verplicht om weer opnieuw te trouwen. Want ongetrouwd zijn geeft ook haar verleidingen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:33
BerichtOnderwerp: Het woordje eerlijkheid in een profiel...

We hebben de woorden eerlijkheid en kwetsbaarheid gehad, er is nog een derde woord wat in deze discussie thuishoort, nl fijngevoeligheid. Soms is het verstandiger te zwijgen omdat de ander er nog niet aan toe is. Soms is het goed te wachten op een moment wanneer de ander eraan toe is. Eerlijk zijn in alle gevallen schrikt mensen af en worden ze onnodig verwond.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:21

MARTIN695 schreef:
Gevoel Geloof

Gevoel zegt: Kijk eens om je heen ----->Jezus zegt: Zie op Mij
Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit ------>Jezus zegt: Ik maak je vrij
Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer ----->Jezus zegt: Ik hou je vast
Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen ----->Jezus zegt: Geef Mij dan je last
Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort ----- >Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt
Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht ----->Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt
Gevoel zegt: Jij kan allen maar huilen ----->Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden
Gevoel zegt: Trek maar een muur op ----->Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden
Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig ------>Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij
Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet ------>Jezus zegt: Ik ben voor jou ,wie zal tegen je zijn
Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig ------>Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen
Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt ------>Jezus zegt: Heft je hooft omhoog
Gevoel zegt: Jij bent zo zwak ----->Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht
Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden ----->Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht
Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden ------>Jezus zegt: Slaap nu maar, Rust maar in mijn vrede

Dit is waar alles om draait.
Heel mooi geschreven.
Martin
Ik begrijp niet goed wat ik hiermee aan moet. Op zichzelf heb je volledig gelijk, je hebt het goed omschreven. Je geeft eigenlijk toch precies aan wat ik ook vind. Je gevoel is nl. vaak niet in overeenstemming met Gods Waarheid. En vanuit Gods Woord leer je je gevoel onder Gods principes te stellen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:02

WILLEMIJN232 schreef:
Zo, de toon is weer gezet........
En ik neem het maar niet serieus.........

Willemijn
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom je dingen niet kunt relativeren. Natuurlijk leven we nu in een andere tijd. De rol van de man en de vrouw is veranderd, je kunt dit niet een op een op elkaar leggen. Wat je er wel uit kunt destilleren vind ik het principe dat het beter voor de mens is getrouwd te zijn. Je hebt nl. meer motivatie en verantwoordelijkheid. Je leeft veel meer ergens voor en dat stimuleert je.
Een klein voorbeeldje van mijn kant. Ik vind het erg moeilijk voor mezelf alleen te koken. Dan kook ik liever niet of dan haal ik eten op....
Als ik iemand om je heen hebt, ben ik veel gemotiveerder een strakker eet- en slaappatroon aan te houden. Als ik nu vrij ben en alleen, dan kan ik heel laat naar bed gaan en laat opstaan. De dag is toch immers leeg op dat moment. Ik denk dat dit voor veel mensen herkenbaar is.
Mensen die getrouwd zijn leven vaak gezonder. Dat lees ik in dit bijbelgedeelte. Paulus roept vrouwen op om hun taak als partner en moeder te blijven vervullen, omdat anders het leven leeg en inhoudsloos wordt. Dat geldt ook voor mannen. We hebben anderen nodig om voor te leven denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:20

TESSYBEAR731 schreef:

Helaas Chat, de enige reactie die vanuit de kerk ooit gegeven is was de constatering dat het me zichtbaar goed gedaan had!

Leuk om te horen, maar daar is natuurlijk wel een pijnlijk en vooral ook persoonlijk proces mee gepaard gegaan.
Heb er dus ook enorm veel moeite mee gehad dat er van hen uit totaal geen interesse in geweest is terwijl ze m.i. juist een stukje begeleiding hadden moeten bieden.
Maar ergens ben ik daar ook wel blij mee, want het waren deze zelfde mensen die me toendertijd een huwelijk opgedrongen hadden omdat ze vonden dat dat "bijbels gezien noodzakelijk was" ...Ik had een heleboel misstappen begaan en volgens hen was dit dé manier om mijn fouten te herstellen.
Heb het hele proces dus voornamelijk alleen doorgemaakt, met niets om op terug te vallen dan mijn geloof en de bijbel. Diezelfde bijbel die volgens anderen reden geweest waren om te moeten trouwen, liet me nu zien dat ik vrij was in de keuze die gemaakt was en vergeving ontving...
Ik refereer even naar het stukje van Mar eerder in dit topic.
Dus in tegenstelling tot wat jij zegt Chat, geloof ik niet dat het proces van scheiden enkel wettisch is, maar juist heel persoonlijk...en daar heeft de ex-partner, of zijn verhaal, weinig mee van doen. Die heeft zijn eigen proces weer moeten doormaken.

En...waarom zou een tweede huwelijk verstandiger zijn? Dat snap k effe niet Smiley die vol vragen zit
Scheiden is een persoonlijk en pijnlijk proces, dat ben ik volledig met je eens. En net zoals jij geloof ik in totale vergeving. Maar dat geloof ik niet op basis van mijn gevoel, maar veel meer op basis van de bijbel. Vergeving is voor iedereen, dus ook voor jou en voor mij.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:48

WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt het nu over vrouwen maar hoe zit het nu bij de mannen? Knipoog smiley
Ben wel benieuwd.....
Ik denk dat daar de hartstocht nog eventueel groter kan zijn.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:47

TESSYBEAR731 schreef:
Dus als ik het goed begrijp, ben jij (en Paulus blijkbaar ook) in de veronderstelling dat een jonge weduwe (of gescheiden vrouw) niet in staat zou zijn om Christus te blijven volgen en daarom beter kunnen hertrouwen Smiley die vol vragen zit
Is dit dezelfde Paulus die vond dat we beter helemaal niet kunnen trouwen en ons leven dienen te wijden aan het werk van de Heer?..

Nou, in dat geval stop ik maar met werken aan mijzelf en de behoefte die ik voel om Zijn handen te zijn in deze wereld en daar naartoe te werken Geschokte, onthutste smiley

Ik moet gewoon een man!! Wie bied?? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Het is idd dezelfde Paulus die dit schrijft. En met de basisgedachte ben ik het eens, nl. dat alleenstaand zijn ook zijn verleidingen heeft, en dat het beter is getrouwd te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:41

MAR907 schreef:
Chat het gaat om de weduwen lees goed. Je gaat naar mijn inziens te ver.
Paulus begint met de stelling dat weduwen niet te jong moeten zijn. Als mensen gescheiden zijn buiten hun schuld om, hebben ze m.i. dezelfde status, ongetrouwd zonder partner. Hij waarschuwt voor de verleidingen die daarbij kunnen ontstaan en adviseert daarom dat ze weer opnieuw gaan trouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:12

MARIJAN072 schreef:
Chat,

Het volgende zeg ik absoluut niet om flauw te doen. Maar is deze opmerking gebaseerd op je gevoel of maak je 'm op Bijbelse gronden? Misschien zou je 'm toe kunnen lichten.

Marijan

1 Tim.5 schreef:
Als weduwe mogen alleen vrouwen worden ingeschreven van boven de zestig jaar die maar één man hebben gehad 10 en bekendstaan om hun goede daden, kinderen hebben opgevoed, gastvrij zijn geweest, gelovigen de voeten hebben gewassen en zich hebben ingezet voor verdrukten, die, kortom, allerlei goede daden hebben verricht. 11 Wijs jongere weduwen af. Wanneer hun hartstocht hen van Christus vervreemdt, zullen ze weer willen trouwen, 12 en dan wordt het hun aangerekend dat ze hun belofte aan hem breken. 13 Bovendien zullen ze er een gewoonte van maken hun tijd te verdoen door overal op bezoek te gaan; en dat niet alleen, in hun bemoeizucht praten ze ook over dingen die geen pas geven. 14 Daarom wil ik dat jonge weduwen hertrouwen, kinderen krijgen, het huishouden regelen en onze tegenstanders geen aanleiding geven om kwaad van ons te spreken. 15 Sommigen van hen zijn immers al van het rechte pad afgeweken, Satan achterna.
Hier zie je enkele verleidingen waar Paulus voor waarschuwt bij alleenstaande {vrouwen}. Alleenstaanden kunnen door hun hartstocht naar liefde en genegenheid van Christus vervreemd worden.
Alleenstaanden kunnen uit verveling gaan roddelen en zich gaan bemoeien met andere mensen. Ze hebben nl. geen ander om voor te zorgen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:47

TESSYBEAR731 schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar sluit me wel bij Does aan dat een openbaar forum niet echt de plek is om zoveel in detail te treden...
daarbij komt dat de redenen denk ik niet zo van belang zijn...het is niet een situatie waarin het van de details afhangt of men wel of niet een zonde begaan heeft.
Een ieder hier heeft op zijn/ haar beurt wel aangegeven of dat ze "bijbels gezien" wel of niet een zonde begaan hadden, en ook iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat zelfs wanneer ze dat wel geweest zijn ze die vergeving ontvangen hebben van de Heer.
Dit is allemaal zo subjectief vind ik. Ik vind ook niet dat het forum nu de plaats is om alles uit te leggen. Maar nu heb ik het idee dat er maal halve verhalen verteld worden. Daarom vind ik niet dat persoonlijke verhalen als norm moeten dienen, maar dat we naar de Bijbel moeten kijken....

Vraagje van mijn kant: hoe reageerde de kerk/gemeente op de echtscheiding? Hebben zij een actieve rol gespeeld en heb je zorg van hen ontvangen?
TESSYBEAR731 schreef:
Ik denk dat waar het jou meer om gaat is of dat je naderhand wel of niet "vrij" zou zijn om een nieuwe relatie aan te gaan en dat dus afhangt van de details van het geheel...maar vooral hoe je daar tegenaan kijkt.
Bijbels gezien ben ik vrij omdat mijn ongelovige partner mij heeft verlaten. Maar me daarop beroepen en verder doen of ik gek ben zou niet bepaald "christelijk" zijn, want de werkelijkheid is dat ik op dat moment zelf al twee keer eerder besloten had te willen scheiden, maar op bijbelse gronden toch weer terug krabbelde. Daarbij komt, dat het anders toch niet lang geduurd had eer ik zelf weer, definitief, vertrokken was.
Maar omdat het nu net even zo gelopen is, zou ik dus volgens die bijbel wél vrij zijn. Maar iemand die wél zelf die keuze gemaakt heeft niet...
Lijkt me erg onmenselijk om zo te redeneren en in mijn ogen dus heel zwart/ wit!
Overigens hebben mijn ex en ik het een poosje na onze scheiding nog een keer geprobeerd om de relatie nieuw leven in te blazen en ben ik het dit keer geweest die daar ook weer een punt achter gezet heeft. Daarbij komt dat hij inmiddels tot geloof gekomen is (of althans zegt te zijn)...wat de situatie dus volkomen zou veranderen...
En toch, voel ik me vrij! Omdat ik van mijn fouten geleerd heb...(juist omdat ik dat gedaan heb kon ik er de tweede keer zelf een punt achter zetten i.p.v. het hele verhaal eindeloos te laten doorslepen)...
en ik ervan geleerd heb, die fouten in de toekomst niet meer zal maken Knipoog smiley

Tess, die dit wel even genoeg persoonlijke details vind voor op een openbaar forum!
Ik denk dat als God je vergeven heeft, je ook echt vergeven heeft. Ik denk dat een tweede huwelijk in de meeste gevallen zelfs verstandiger is, dan alleen te blijven.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:16

TESSYBEAR731 schreef:
En ik...als iemand zijnde die in dit topic bijdraagt heb je al gewezen op de andere kant van het verhaal, is nog steeds erg benieuwd naar je reactie daarop Coole smiley met zonnebril
Ik vind je eerlijk in je bijdrages, en je durft meer te vertellen dan anderen en dat vind ik heel positief. Sorry, dat ik niet eerder met dit complimentje kwam.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 17:57

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Chatuliem,

Ben je nu niet een beetje kort door de bocht? Scheiden doe je niet zomaar is mijn ervaring en eigenlijk is het helemaal niet interessant wat een ander daar van vind.
Je gaat scheiden om voor jouw moverende redenen en die zijn dan toch goed genoeg? Komt er toch allemaal op neer dat je je doodongelukkig voelt in een relatie? Of je nu jong bent, niet weet waar je aan begon of overspel pleegt......Wie ben ik om over een ander zijn scheiding te oordelen? Je hoort wat redenen maar er is ook een heel stuk wat mensen niet vertellen en wat je niet weet......en dat kunnen weleens de meest ingrijpende dingen zijn.....

Willemijn
In mijn eerdere bijdragen heb ik weergegeven dat ik er ook niks mee kan. Persoonlijke verhalen zijn vaak ingekleurd en dat maakt ze naar mijn idee niet objectief. en toch worden ze als graadmeter gebruikt.
Ik heb de nadruk gelegd dat ik zelfreflectie mis in de forumbijdrages, de schuld ligt altijd bij de ander, en God heeft ons vergeven. Dat is de teneur van alle bijdragen. En ik denk dat er meer aan de hand is.
En je hoeft niet mensen te oordelen, je kunt ze wel wijzen op bijbelse principes.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:21

TESSYBEAR731 schreef:
Het zal je niet verbazen Chat, maar ben het dus niet met je eens..
denk dat er door een aantal wel degelijk een stukje zelfreflectie verwoord word, maar dat het gewoon niet past in jouw zwart/ witte manier van denken en je het dus niet als zodanig herkend Knipoog smiley
Het probleem is dat ik over dit onderwerp helemaal niet zwart/wit denk. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods principes hoog te houden. Ik kan veel begrip opbrengen voor de persoonlijke situatie van mensen, maar dan vind ik wel dat bepaalde dingen van twee kanten belicht moeten worden. Daarom kan ik niet zoveel met eenzijdige verhalen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:00

ROBBEDOES873 schreef:
Ik ben inmiddels alweer 1,5 week getrouwd Lachende smiley met blinkend witte tanden En geloof me ik heb echt wel een stuk zelfreflectie Knipoog smiley
Maar ik durf met volle 100% zekerheid te zeggen dat ik niet tegen de zelfde problemen aanloop als in men vorige 2 huwlijken... Of ik moet me heel heel erg vergist hebben in Henk, Gelukkig durf ik volmondig te zeggen dat ik voor de volle 100% vertrouwen in hem heb dat hij anders is en dat ons huwlijk niet zal stuk lopen op de dingen waar men vorige huwlijken wel op stuk zijn gegaan.
Ik ben ervan overtuigd dat er een stuk zelfreflectie is bij iedereen die scheidt. Alleen vind ik dat niet uit de verf komen in de bijdrages hier op het forum. En die kanttekening wilde ik gewoon plaatsen. Er lijkt niemand hier vreemd gegaan te zijn in het huwelijk. Er lijkt niemand hier de ander gemanipuleerd te hebben. Er is niemand, die door zijn/haar verslaving gescheiden is. Kortom, er is niemand hier op het forum die zegt: door mijn schuld ben ik gescheiden. En eerlijk gezegd vind ik dat niet geloofwaardig.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 26 mei 2010, 14:03
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:22

TESSYBEAR731 schreef:
* Het is vanuit de persoonlijke situatie dat men lering trekt...
* Persoonlijke belevenis is dus geen norm, maar een les...
* Iedereen is het er over eens dat God scheiden haat, en dat het enkel Zijn genade is die ons rein maakt van de zonde...
* Geloven is niet enkel praktisch, maar heeft juist een hele grote "gevoelsfactor"...
* Niemand die beweert dat de scheiding enkel aan de ander gelegen heeft...
* Niemand die ook voor een ander kan spreken dus logisch dat enkel eigen verhalen verteld worden...
* Aan wat of wie het ligt dat men gescheiden is, is ook niet van belang want daar gaat de discussie niet over...
* We nemen overal waar we gaan onszelf mee, maar gelukkig hebben we die eerder geleerde lessen waardoor we onze oude patronen kunnen aanpakken en veranderen...

And last but not least:
<table width="90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center"><tr> <td><span class="genmed"><b>Quote:</b>
</td></tr><tr><td class="quote">Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden</td></tr></table>
Ken je deze "sommigen" werkelijk? Goed genoeg om hier over te kunnen oordelen Smiley die vol vragen zit </span>
Wat je merkt is dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de theorie. Maar ik vind nog steeds dat er heel veel eenzijdige verhalen verteld worden. Terwijl het niet alleen gaat om je persoonlijke situatie. Ik vind de principes van Gods Woord dermate belangrijk, dat de indruk die ik hier krijg, er wel heel gemakkelijk gescheiden wordt. Dat is niet het geval, maar ik mis een stuk bescheidenheid en een stuk nederigheid.
Zoals Mar duidelijk weergeeft in zijn bijdrage, is het niet maar zoiets te scheiden. Als christen zouden we ons terdege moeten bedenken wat de reden is voor echtscheiding. Dan vind ik argumenten als:ík was te jong, ik begreep nog niet goed waar ik aan begon, eigenlijk zwak. Daarmee wordt wel heel gemakkelijk voorbij gegaan aan het principe van trouw.

Wat ik valide redenen vind voor echtscheiding zijn overspel, mishandeling, verslaving. De rest vind ik minder sterk.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 26 mei 2010, 13:28
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 142 143 144 145 146 147 148 ... 169 Volgende
Pagina 145 van 169