ChristianMatch

Forum

Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 71 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 22:38
BerichtOnderwerp: zomaar even

GERT856 schreef:
of gewoon hier komen wonen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Past dat wel in je plaatje, Gert? Clown smiley

LEANNE226 schreef:
je zoekt een heeeeeeeele jonge vrouw

GERT856 schreef:
Dat heb je heeeeel goed, beter dan zo een ouwe......Slapende smiley

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 22:34
BerichtOnderwerp: Scheiden en hertrouwen

CHATULIEM619 schreef:
Ik vind je ook als een soort moderator gedragen en ik krijg er een naar gevoel bij....

Een naar gevoel voor moderators? Knipoog smiley Lachende smiley
Is dat niet vragen om gespannen situaties als je dan lid wordt van een site? Clown smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 21:04

CHATULIEM619 schreef:
We leven in een tijd, waarin het verstrekken van een hypotheek meestal wordt gebaseerd op twee inkomens. Dit verplicht vrouwen meestal tot werken
Volgens mij draai je het nu om.
Er wordt al veel gewerkt door beide partners ivm prioriteit bij carrière danwel extra geld voor allerhande zaken.
De hypotheken worden vervolgens berekend obv de twee inkomens, zodat duidelijk is wat de partners samen voor elkaar kunnen krijgen als huizenprijs.
De grondprijs in NL blijft ervoor zorgen dat de prijs van huizen hoog blijft, wat dus vraagt om hoge hypotheken.
Dus nee, hypotheek zorgt niet voor een 'verplichting' beiden te werken. Dat is en blijft de keus van de partners zelf. En ja, als je eenmaal een hypotheek hebt die gebaseerd is op twee inkomens, dan is het lastig om te stoppen, want dan kun je niet zomaar meer voldoen aan je financiële verplichtingen...

...en dat (en zo zijn we toch nog weer ietwat on-topic Knipoog smiley) kan weer zijn weerslag hebben op de relatie...

Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 14 januari 2011, 21:05
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 20:13

MARYLIEN613 schreef:
terug een vraagje;
ik zie vaak reacties op reacties van verschillende personen in eenzelfde bericht, hoe doen jullie dit?
een ik een stukje tekst of schrijver aangeklikt heb met reageer kan ik naar geen andere gaan of ik ben mijn copy plakwerk kwijt!

kzou beter een boek kopen reageren voor dummy's zeker? Verlegen lachende smiley

Je kunt het beste even een tekstverwerkingsprogramma open houden en dan via de knop reageren zorgen dat je eerst de basisreactie waar je op wilt reageren quote > alles selecteren en dan plakken in tekstverwerker. Vervolgens kies je de reactie van iemand anders op die basisreactie, welke jij ook graag aan wilt halen voor je eigen reactie > zelfde proces als hiervoor.
Tot slot kun je via de knop om te reageren zonder quote een leeg vak maken waar je dan de tekst uit het tekstverwerkingsprogramma heen kunt zetten (selecteren, knippen en plakken) en je eigen reactie kunt geven. Dit laatste kun je ook eerst in de tekstverwerker doen voor het geval CM er ineens even uitklapt. Daarna kun je dan de gehele reactie in zo'n leeg vak plaatsen.

Hoop dat het beetje helder is.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 19:53

CHATULIEM619 schreef:
Stel je trouwt pas op je 30ste. Dan wordt het een stuk moeilijker je leven aan te passen aan de ander. Je bent dan meestal behoorlijk gesettled. Je hebt een eigen baan, een eigen huis, een eigen vriendenkring.
Die eigen vriendenkring en eigen activiteiten heb je ook al als je jonger bent. Meer je vastigheden op je 30e? Is dat niet veel meer een kwestie van levenshouding dan van leeftijd? Wat is er mis met het eventueel pas rond je 30e een eerste relatie te hebben en te trouwen?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 23:08
BerichtOnderwerp: Lied van de week

Leef!

Niemand hoeft alleen maar goed of slecht te zijn
En niemand is alleen maar zwart of wit
Iedereen is anders, anders dan je verwacht
Niemand die alleen maar haat of liefde voelt
We zijn allemaal een mens van vlees en bloed
En we kunnen neit perfect zijn want niemand weet hoe dat moet

Leef met je eigen talent, iedereen is mooi en je bent wie je bent yeah
Leef met jezelf en elkaar, iedereen is blij met dat ene gebaar

Niemand kan alleen maar mooi of lelijk zijn
En niemand heeft de waarheid vol in beeld
Maar het voordeel van de twijfel maakt ons minder verdeeld

We zoeken de verschillen waar we bruggen moeten bouwen
En we plakken etiketten op het hart van iedereen
Maar het leven is geen leven als geen mens van je wil houden
Dus we moeten bruggen bouwen over alle kloven heen

Niemand hoeft alleen maar goed of slecht te zijn...

Tekst/muziek: Bart Kaell, Han Kooreneef
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 22:01
BerichtOnderwerp: Uiterlijk of innerlijk

MAR907 schreef:
wat essentieel is, begin nooit aan het afbrekken van iemands muur....
Onbegonnen zaak als mens.....
Een muur is door de persoon zelf opgebouwd, en hoort het zelf af te breken wanneer die het wil....
Begin er zelf niet aan verloren zaak, want achter de muur kan ook een kooi zijn die op slot zit.....

Psies....laat de persoon zelf het werk doen...en bied enkel en alleen ondersteuning waar mogelijk en nodig...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 20:58
BerichtOnderwerp: WAAROM

CHATULIEM619 schreef:
Waar gaat dit eigenlijk nog over? Het ging toch over het woordje paps? Dan meteen elkaar onderling aanspreken over de sfeer, vind ik gewoon te ver gaan. De termen kaf en koren....wat is er aan de hand? Misschien trekken mensen zich wel iets heel erg aan, terwijl het helemaal niet zo bedoeld was..

Dat is wel zeker, Chatuliem, want het woordje paps is nooit gebruikt om iemand te kwetsen. Het is jammer dat de bij dit woord ontstane gevoelens bij een aantal mensen nu geleid heeft tot dit moddertopic... Van meerdere kanten wordt er te fel gereageerd in mijn beleving... Vandaar ook mijn denken aan dit topic bij het horen van dat nummer van Hans van Eijk.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 20:54
BerichtOnderwerp: na sscheiding mag je niet meer trouwen

Scheiden en hertrouwen

'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet

Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 13 januari 2011, 20:55
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 20:51
BerichtOnderwerp: Boos zijn op GOD?

MAR907 schreef:
het gaat om boos zijn op God....

Daar geldt mijns inziens nog steeds hetzelfde voor Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 20:48
BerichtOnderwerp: Uiterlijk of innerlijk

CROSSROAD317 schreef:
Als je weet wat er zich achter het muurtje bevindt, dan kun je ook beginnen met het muurtje steen voor steen af te breken. Hierdoor leer je elkaar niet alleen beter kennen, maar zal er ook een band van vertrouwen ontstaan (waardoor de liefde (opnieuw) kan (op)bloeien)) .... Lachende smiley

Ik vrees dat je zo een stap overslaat die volgens mij essentieel is! Je moet nooit als buitenstaander beginnen een muurtje af te breken! Je kunt wel adviezen/hulpmiddelen geven aan de ander om de eerste voegen weg te bikken Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 20:45

Vanmorgen op het werk hoorde ik het volgende nummer op de radio. Ik moest toen meteen denken aan de wijze waarop er onder anderen hier in dit topic weer tekeer gegaan is.

Leef!

Laat u inspireren! Knipoog smiley Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:48

HENK710 schreef:
Verder is het denk ik niet handig om over dergelijke zaken enorm te gaan kissebissen, zoals nog wel eens gebeurt in de chat en nu dus ook op het forum. Op die manier breng je elkaar mijns inziens onnodig naar een kookpunt toe. Ga dus niet zo'n discussie aan, want dan sleep je ook nog eens anderen mee in een negatieve stroom...

Hoe jammer dat deze woorden (nog) geen uitwerking hebben gehad...
...maar zichzelf gewoon weer eens bewezen hebben Boze smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:46

MAR907 schreef:
Jij zegt het: "Boosheid kan afstand kweken"..... en de rest...

Wat is daar theoretisch aan?
Als je boos bent op iemand, is er op dat moment volgens mij juist vanuit de emotie enige afstand, die afhankelijk van de ernst van de boosheid en de binnenkomst daarvan bij de ontvanger verder uit kan groeien. Een van de natuurlijke medicijnen hiertegen is de band die je met elkaar hebt. Als er in die band ook sprake is van liefde vanuit het hart, is er eerder sprake van ruimte om de boosheid weg te laten ebben. Niets theoretisch aan, maar gewoon het volgen van de weg van emoties Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:38

MAR907 schreef:
Boosheid brengt nader, dat is hetgeen wat emotie doet....
Omdat het werkelijk aanwezig is...
Het is niet theoretisch of formeel te verklaren....

Wie doet dan dan?????
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:32

MAR907 schreef:
Ik denk dat we meer geconfronteerd wordt wat vanaf de kansel gezegd wordt, "God is liefde" en aait over onze bol en mij overkomt niks...

Ik weet dat er mensen zijn die de neiging hebben om inderdaad in een knuffelgod te geloven. Dat is niet echt mijn ding. Want we hebben te maken met een God die ook emotie kent, we zijn immers Zijn beeld Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:29

JOLAN931 schreef:
Ik ben het niet met je eens Henk.
Mijn ervaring is dat juist je boosheid extra verwijdering brengt tussen God en jezelf, juist op het moment dat je Hem juist wel nodig hebt.
Opkroppen is fout, maar ongeremd boos zijn is naar mijn idee niet de beste optie. Eerder hulp zoeken om te verwerken, dat lijkt mij achteraf het verstandigste

Boosheid kan afstand kweken. Daarom is het dus wel belangrijk om je boosheid op een goede manier te kanaliseren, wat niet echt eenvoudig is. En nee, ongeremd boos zijn is inderdaad niet goed, want dan blijf je er dus in hangen (zie waarschuwing in eerdere stukje).
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:27

CROSSROAD317 schreef:
Ik ken het boos zijn op God niet, mijn dankbaarheid is groter.

Cross, volgens mij is hier sprake van een tegenstelling Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Je dankbaarheid is groter. Groter dan wat? Dat staat zoals je het nu formuleert in het eerste stukje: het boos zijn op God. Maar in dat eerste stukje staat dat dat niet bestaat. Hoe kan iets groter zijn dan iets anders als datgene waarmee vergeleken wordt niet bestaat? Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar ik deel wel je opmerking dat dankbaarheid voor het leven groter is! Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:22

MARY052 schreef:
De laatste maanden gebeuren er veel moeilijke dingen in mijn leven. (ga mij niet vragen wat want daar gaat het mij niet om) Mijn leven staat weer behoorlijk op zijn kop.
Ik voel een stuk boosheid naar GOD maar durf dat niet uit te spreken.
Herkennen jullie dit en hoe doen jullie dit? En mag je uberhaupt boos worden op GOD??

Mary

Mary, waarom zou je niet boos mogen zijn op God? Bij deze vraag denk ik altijd meteen aan iemand als Job of Jeremia, die letterlijk hun geboortedag vervloekten. Dan moet je toch wel ernstig boos zijn op zo'n moment... God geeft ruimte voor deze emotie, zoals Hij ruimte geeft aan elke emotie, juist omdat emotie een belangrijk hulpmiddel is in het opbouwen van relaties, waartoe we toch mede geschapen zijn.

Zorg ervoor dat je je boosheid uit, krop het niet op! Juist dat kan al lucht geven om weer verder te kijken en niet in de boosheid te blijven hangen. Want dan begeven we ons als mens op glad ijs...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 22:17
BerichtOnderwerp: Samengesteld

CHATULIEM619 schreef:
De praktijk is echter veel moeilijker. Want alle drie partijen dragen een rugzakje.

Juist vanuit dat rugzakje van een ieder is het inderdaad een moeizaam proces, met vallen en opstaan. Tegelijk is dat natuurlijk in elke relatie een gangbare procesgang Knipoog smiley

Om nu te stellen dat het gebruik van kinderen als argument te maken heeft met eigen onzekerheid, is denk ik wat te kort door de bocht, juist ook vanwege het bij alle partijen aanwezige rugzakje. Het is voor de vader/moeder, en ik denk dat Leanne daar ook op doelt met haar uitspraak, juist zo dat vanuit de bestaande rugzakjes, de bescherming van de kinderen hoog in het vaandel staat. Daar is volgens mij niets mis mee. Wel blijft het voor een ieder opletten om niet het belang van de ander (in het laatste geval het kind) geheel en al boven het eigen belang te stellen. Want er is ook nog altijd de noodzaak voor eigen levensruimte. Het eigenbelang van een ieder raakt elkaar in het gezinsbelang, dat alle partijen ergens wel hebben, al zal het mede door het rugzakje soms wat diep weggestopt zitten.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 januari 2011, 21:37

Mensen op een bepaalde manier aanspreken vanuit een bepaalde band die je met iemand hebt opgebouwd moet kunnen. En ja, dat kan bij anderen soms wat gemengde gevoelens opleveren. Maar waar ligt dan de grens? Want hoeveel mensen hebben niet bepaalde gevoelens bij bepaalde begrippen? Ik denk dat dat een lastige blijft. Betekent dit dat je dan maar niet meer die bepaalde begrippen moet gebruiken? Dan wordt het in de chat een stilte vanwege het continu wegen van woorden en dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Hoe lullig het ergens misschien ook klinkt, als je bepaalde gevoelsuitingen niet verdraagt op een gegeven moment, kun je deze gaan negeren door (zoals Hannah al aangeeft) even weg te gaan of een ander gesprek op gang brengen/blijven volgen in de lobby.

Verder is het denk ik niet handig om over dergelijke zaken enorm te gaan kissebissen, zoals nog wel eens gebeurt in de chat en nu dus ook op het forum. Op die manier breng je elkaar mijns inziens onnodig naar een kookpunt toe. Ga dus niet zo'n discussie aan, want dan sleep je ook nog eens anderen mee in een negatieve stroom...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 januari 2011, 21:20
BerichtOnderwerp: rood balkje is weer terug...

BULLDOG524 schreef:
Maar ik weet bijna zeker dat er achter de schermen hard aan gewerkt wordt Engeltje smiley

Kijk dat is het probleem Clown smiley
Achter het scherm zie je niet meer wat het scherm weergeeft, waardoor je het probleem niet helder krijgt... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 januari 2011, 21:12
BerichtOnderwerp: De juiste kerk is "buiten de kerk"

PEACEDOVE820 schreef:
Amen!
Geloven is een harts zaak, zonder met je hart te geloven heeft een geloof dode werken en brengt het geen vrucht voort....
Denk echter wel dat een gemeente een meerwaarde zou kunnnen hebben als je er opgebouwd wordt, en aanvaard word kortom je zelf mag zijn Knipoog smiley

Leven doe je inderdaad ook met anderen. Knipoog smiley
Ook dat hoort bij ware eredienst.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 22:22

MAR907 schreef:
Tja misschien ligt het aan je eigen instellingen "na drie-dagenabotijd"...

Die staan uitstekend afgesteld, zo is al eerder gebleken. En van de server van CM is al langere tijd bekend dat deze het erg zwaar heeft...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 21:47

Het is weer drie-dagenabotijd... Rood dus, want nu komt iedereen even kijken die ooit geweest is... En het was al niet altijd even prettig met die server...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 20:48
BerichtOnderwerp: pad van geleidelijkheid

GIBBY159 schreef:
Ik heb sowieso al een gruwelijke hekel aan het woord MOETEN...!!! Ik word al kribbig als iemand vraagt MOET je koffie??? Beter is WIL je koffie? Of...MOET je nou eens kijken...beter is: Wil je eens komen kijken? Of....wat MOET je nou weer? Beter is...Wat wil je nou? En..MOET je nou gelukkig worden? Nee...niks MOETEN. Ik wil graag gelukkig zijn. Lachende smiley

Je moet...You need to...
You need to be happy... Je hebt het nodig gelukkig te zijn/worden. Dat is een van de uitgangspunten om het leven te kunnen leven, dwars door alles heen. Da's het heilige moeten Knipoog smiley En ja, je hebt een vrije wil gekregen om dat geluk te zoeken! Waar een wil is, is een weg, om dat te vinden wat je nodig hebt...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 20:44

MARYLIEN613 schreef:
krijg de melding van christianmatch dat jullie niet kunnen communiceren met mij, niet kunnen reageren of dergelijke omdat er popups geblokkeerd worden; vind dit niet op mijn laptop.........heb nergens melding bij mij dat er iets geblokkeerd wordt....
see you later my friends?

Dit vind je wrschl in je firewall of je antivirusprogramma terug. Daar kun je CM als veilige site aanmerken...en dan kun je weer volop meedoen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 22:02
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

ANGELIQUE327 schreef:
nee mijn overgrootmoeder!!! pfffff Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

O ik dacht je rummikubmaatje Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 22:17
BerichtOnderwerp: Geloof in ratio?

Geloven wetenschappelijk verklaard? Dit betekent dat het bovennatuurlijke verklaard zou worden. Dat is nu net wat de wetenschap niet kan bewijzen, aangezien de wetenschap enkel gaat over het natuurlijke ofwel dat wat binnen de grenzen van natuurwetten gebeurt. En geloven gaat toch echt een stapje verder... Geloven valt gewoon niet te rationaliseren...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 22:11
BerichtOnderwerp: Geloof in ratio?

Gelovige hersenen

Wetenschappelijk onderzoek werpt licht op fysieke determinanten van religieus gedrag, maar ontsluiert zeker niet alle raadselen des geloofs

Het is en blijft een mooi verhaal. De nijvere christenvolger Saulus van Tarsus is onderweg naar Damascus als hij plotseling wordt omstraald door een licht uit de hemel. Hij valt op de grond en hoort een stem tegen hem zeggen: 'Saul, Saul, waarom vervolg je mij?'Hij vraagt 'wie bent u, Heer?'En het antwoord luidt: Ík ben Jezus die jij vervolgt. Maar sta nu op en ga de stad in daar zal je gezegd worden wat je moet doen.'

De verschikte Saulus krabbelt overeind en wordt door zijn metgezellen meegevoerd naar Damascus. Hij kan zelf namelijk niet meer zien. De blindheid duurt drie dagen, een periode waarin de vroegere bestrijden van het christendom niet eet en drinkt. Daarna vallen hem de schellen van de ogen. Hij kan weer zien, staat op en laat zich dopen Saulus wordt geestelijk herboren als de apostel Paulus.

De fraaie bekeringsgeschiedenis, beschreven in Handelingen 8 in het Nieuwe testament, toont de wonderbaarlijke kracht van het geloof., zou je kunnen zeggen. Maar sommige wetenschappers kijken er met heel andere ogen tegenaan. Zou die Paulus niet gewoon een epileptische aanval hebben gehad, vraagt Vilayunur Ramachandran zich af. De vooraanstaande Indiase neuroloog heeft erop gewezen dat epileptici vaak melding maken van 'spirituele visioenen . Er zijn circuits in het menselijke brein die bij religieuze ervaringen betrokken zijn en bij epileptici soms hyperactief worden. 'Er is een neurale basis voor religieuze gevoelens,'zegt Ramachandran.

Deze conclusie wordt bevestigd door allerlei ander wetenschappelijk onderzoek. Zoals dat van de Canadese neuropsycholoog Michael Persinger, die met een bijzondere magneethelm mystieke ervaringen opwekt. Door middel van het genereren van zwakke magneetvelden zou de zogenoemde temporaalkwab worden geprikkeld, het hersengebied ter hoogte van de slaap. En dat zou volgens de, overigens zekere niet onomstreden, theorie van Persinger tot typische mystieke gevoelens leiden.

Er is ook herhaaldelijk studie verricht naar het functioneren van de hersenen tijdens meditatie. De Amerikaanse hersenonderzoeker Richard Davidson bijvoorbeeld stelde bij mediterende Tibetaanse monniken vast dat de activiteit van de zogenaamde gammagolven in hun hersenen sterk toeneemt. Langdurige en intensieve meditatieve inspanningen dragen op die manier bij aan het vervagen van grenzen, het wezen van de spirituele ervaring. Christelijke mystici bedachten hiervoor een beeld van unio mystica, de vereniging met God. Maar deze vereniging heeft een neurologische achtergrond.

Dergelijke interessante voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek zijn te vinden in het boek Waarom de mens gelooft van Martin Urban (uitgeverij wereldbibliotheek). De Duitse natuurkundige legt uit dat de religieus gedrag fysieke determinanten heeft. De hersenen van mensen zijn erop gericht de wereld te verklaren, een zin van het leven te zoeken. Onze behoefte om achter gebeurtenissen altijd oorzaken te vinden en achter handelingen altijd bedoelingen, inspireert tot het uitvinden van godheden. De hang om te fabuleren of een dogmatisch wereldgebouw in elkaar te knutselen, zou een gevolg zijn van de manier waarop onze hersenen in elkaar zitten. Zoals de Zwitserse wetenschapper Peter Brugger het weinig eerbiedig uitdrukte: 'Het geloof in onzin is de prijs die we voor onze creativiteit moeten betalen.'

Dat is een mening die Pierre Vinken zeker zal onderschrijven. De neuroloog die het bedrijf Elsevier groot maakte, vertelde onlangs in een interview met de volkskrant dat geloven duidt op een verkeerd gebruik van de hersenfunctie. De hersenen zouden een klier met overcapaciteit zijn, een overcapaciteit waardoor je gaat denken wat in feite onbestaanbaar is.

Aardige bespiegelingen die aanmerkelijk maken dat godsdienst nooit zal verdwijnen. Een bekende studie van de Amerikaanse radioloog Andrew Newberg draagt ook de titel Why God Won't go Away. Maar met de natuurwetenschappelijk inzichten worden alle raadsels des geloofs zeker niet ontsluierd. Hoe zit het bijvoorbeeld met godloochenaars als Pierre Vinken die blijkbaar geen gebruik maken van de overcapaciteit van hun brein? Hoe valt de opmars van het atheïsme in het Westen te verklaren? Waarom en wanneer weigeren de gelovige hersenen bij sommige mensen dienst?

(bron: Elsevier 6 oktober 2007)
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 71 Volgende
Pagina 13 van 71