Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 december 2010, 21:48
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Maandag 13 December, 1 Petrus 2: 18-25; Niet dreigen.
‘En als jij dat doet, dan zal ik jouw…’Hoe vaak zal dat niet worden gezegd? Oog om oog, tand om tand. Er wordt gedreigd in deze wereld. In het klein. En in het groot. Er wordt ook gedreigd met straf. Met mishandeling. Met opsluiting in concentratiekampen. Met oorlogsgeweld. Maar in een christelijk woordenboek hoort het woord ‘dreiging’ niet thuis, zo schrijft Petrus. Dan kun je beter ten onrechte leed verdragen. Dat voorbeeld heeft Jezus ons toch gegeven? In Zijn voetstappen moeten we gaan! Hij heeft niet gedreigd en Hij heeft niet bedrogen. Hij schold niet terug, maar liet het oordeel over aan God. Betekent dat, dat Petrus de slavernij goedkeurt? Daar is geen sprake van! Petrus roept alleen de christenen om op zich te schikken in de bestaande situatie. Alleen de liefde verandert de dingen. Alleen de liefde maakt van heren knechten en van slaven vrijen. Alleen dit geloof zal de wereld overwinnen! Niet de geest van de revolutie en geweld. Wie daaraan nog twijfelt, moet maar naar Golgatha gaan. Dáár wordt de haat, de vijandschap doorbroken. Daar wordt de vijand gebeden! Daar hangt niet iemand die zegt: Als jullie mij kruisigen, dan zal ik het vuur uit de hemel roepen om jullie te vernietigen! Op Golgota hangt Hij die zegt: ‘Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen!’Petrus stond erbij. Petrus heeft het begrepen. En in zijn woordenboek is het woord ‘dreigen’doorgestreept…
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 december 2010, 20:47
Onderwerp: we lopen tegen het einde....
|
|
|
Vond het wel leuk om bij o.a. de strandwandeling en bij het eten de forum mensen live te zien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 december 2010, 20:39
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Of reken jij, net als Mario , ook voorrijkosten????? |
De zon gaat voor niets op he?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 december 2010, 19:22
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
Doeg Tess!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 december 2010, 18:05
|
|
|
Zondag 12 December, 1 Petrus 2: 1-10; Priesters. Dát is de gemeente van Christus: een koninklijk priesterschap! Priesters, dat zijn we! Petrus gebruikt allerlei voorbeelden om duidelijk te maken wat het betekent om wedergeboren te zijn. Je gaat, zo schrijft hij, net als een klein kind verlangen naar voedsel, naar geestelijke groei. Je lijkt ook op een steen die wordt gebruikt voor de bouw van een huis, een tempel, waarvan Jezus de hoeksteen is. Op Hem rust het hele gebouw! De Farizeeën en Schriftgeleerden hebben deze steen wel aan de kant gegooid, ze hebben Jezus gekruisigd. Maar de grote Aannemer heeft hem opgepakt; God heeft Jezus gemaakt tot een hoeksteen! Al schrijvend springt Petrus nog eens over naar een derde voorbeeld. Nu hij het heeft over dat geestelijk huis, die tempel voor God, ziet hij de gelovigen daarin als priesters rondlopen. Dát zijn we, schrijft hij! Een volk van priesters! In Israël werd een enkeling geroepen om koning of priester te zijn. Maar zij die Christus volgen, de Gezalfde, zijn het allemáál: koningen, priesters, profeten! Door de olie van de Geest toegewijd aan Christus en Zijn dienst. Priesters. En de offers? Moeten we dieren slachten of wierook branden? Nee, dat is voorbij! Onze offers zijn lof-offers, geestelijke offers. Wij offeren onze lofprijzing, wij offeren onze woorden en onze werken. Wij offeren onze liefde, onze aandacht voor mensen, onze bewogenheid met deze wereld, onze helpende handen, ons sprekend getuigenis. Zo gaan wij als priesters rond in deze wereld. Uit de tunnel van de zonde, in het wonderlijke licht van Gods genade aangekomen: priesters van God!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 december 2010, 18:01
|
|
|
Helaas voor jullie heb ik deze discussie gemist. Maar als het bijv. tegen de grens van Utrecht is, als er iemand met pech staat, reken ik wel voorrijkosten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 december 2010, 00:38
|
|
|
VISSER278 schreef: | Strak plan. En Mario als cursusleider zeker? |
Ik schijn de moeilijkste en onmogelijkste dingen te kunnen dus.............wie weet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 december 2010, 00:23
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Straks gaat het nog een CM activiteit worden? |
Vraag het eens aan Chris zou ik zeggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 december 2010, 16:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ja hoor, die helpen wel en ik spreek uit ervaring...... Wel een leuk idee een cursus bij de ANWB en ook gezellig.....misschien zijn wij dan wel te gezellig?????? |
Dus jullie gaan naar een cursus voor de gezelligheid, zal de docent gezellig vinden. Dan zal ik hem vooraf informeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 december 2010, 09:14
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Vandaag (of eigenlijk gisteren) had ik voor het eerst in m'n leven, een lekke band. Ik was een half uur vanaf huis. Heb je een nieuwe auto, regent het, is 't donker, sta je daar in je uppie op een verlaten parkeerplaats,... De servicedienst van Peugeot wilde niet helpen, omdat ik een reservewiel (hmm.....wist niet eens waar) in de auto had. Ze gaan er gewoon van uit, dat iedereen dat kan. Daar sta je dan.
Maar gelukkig........daar kwam mijn redder in nood. |
Een Franse auto he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 december 2010, 09:13
|
|
|
Zaterdag 11 December, 1 Petrus 1: 3-7; Wedergeboorte.
Petrus gaat er bijna van stotteren een onvergankelijke, onbevlekte erfenis…! Gemeente van Christus; U bent schatrijk! Geen wonder dat Petrus zijn brief begint met een lofprijzing: Geloofd zij de God de Vader van onze Here Jezus Christus! Wat is dat dan voor een erfenis? Het is de zaligheid! Het Rijk van vrede dat komen zal. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont. Dat is nog eens een erfenis! Waar die schat wordt bewaard? In de hemel, daar is dat alles weggelegd. Opgeborgen, tot de dag van Jezus’ komst. En voor wie is die erfenis? Voor wie wedergeboren is! En hoe word je dat wedergeboren? Dat is een vraag die al heel wat mensen heeft beziggehouden! Hoe word ik wedergeboren? Door het zien van een visioen? Door het krijgen van een tekst, die op een wonderlijke manier in mijn gedachten komt? Of moet ik om wedergeboren te zijn opvallend vroom gaan leven? Of bidden, voortdurend bidden om een nieuw hart? Laten we maar eens luisteren naar wat Petrus ervan zegt: Geloofd zij God, die ons door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop! Door de opstanding van Jezus! Dat is het hele evangelie in een paar woorden! Niet door mijn vroomheid maar door Christus’ opstanding ben ik een nieuw mens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 december 2010, 19:00
|
|
|
Vrijdag 10 December, Jak. 4: 1-10; de Diabolo.
Speelgoed ‘uit de oude doos’: twee stokjes, een touwtje er tussen en op dat touwtje een diabolo – en dan de stokjes zo op en neer bewegen dat de diabolo op het touwtje blijft…! Zo’n diabolo is een vreemd voorwerp: in het midden klein, maar naar twee kanten breed uitlopend. Het is net alsof vanuit het midden de twee kanten uit elkaar worden gegooid. Dat is nu net de betekenis van het woord ‘diabolo’. En het woord ‘duivel’ heeft daar alles mee te maken, want in de taal van het Nieuwe Testament, het Grieks, heet de duivel ‘diabolos’: uit-een-werper. De duivel probeert altijd weer mensen uitéén te werpen, en om een scheiding aan te brengen tussen mensen en God. Jakobus geeft aan wat dat betekent: strijden, vechten, doodslag en jaloezie. Vandaar zijn oproep: Biedt weerstand aan de duivel! Laat de uit-een-werper niet ongestoord zijn vernietigende gang gaan! Hij heeft al genoeg scheiding gemaakt. In gezinnen, in huwelijken, in families, in kerken en tussen de volkeren op aarde. Hoe dat moet, weerstand bieden aan de duivel? Jakobus geeft een paar goede adviezen. Het begint met nederigheid. Wie hoogmoedig is, speelt een duivels spelletje. Reinigt uw handen, zondaars en zuivert uw harten, gij die innerlijk verdeeld zijt! Beseft hoe zeer je door de duivel verleid bent om van twee walletjes te eten! Maar je kunt niet vroom en godeloos tegelijk te zijn! Biedt weerstand aan de duivel! Je hebt de touwtjes in handen! Smijt de uit-een-werper maar een eind van je vandaan. Zijn spel is al lang uit!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 19:57
|
|
|
Donderdag 9 December, Jak. 2: 14-26; Woorden en werken.
Je kunt van de bijbel zeggen wat je wilt, maar niet dat het een eenzijdig boek is! Neem nu Paules. Niet door de werken, zo zegt hij, maar door het geloof alleen worden wij zalig. Alles goed en wel, zo beweert echter Jakobus, maar geloof dat niet in praktijk wordt gebracht, geloof zonder werken, is dood. Stel je voor dat Abraham tegen God had gezegd: Ja, Here God, ik geloof zeker in U maar U moet me niet vragen om Isaak te offeren, dat doe ik niet… Dan zou Abraham wel hebben geloofd, maar dat geloof zou een dood geloof zijn geweest. Abraham bracht zijn geloof in praktijk en daarom werd hij gerechtvaardigd. Een mens wordt nu eenmaal niet alleen door het geloof een vriend van God! Paules en Jakobus. Het lijkt haast een tegenstelling in de bijbel. De één zegt: door het geloof alleen. De ander zegt: Nee, niet door het geloof alleen. Wie heeft er nu gelijk? Hoe is het nu eigenlijk? Ik denk dat Paules en Jakobus allebei gelijk hebben! Wij behoeven Gods liefde niet te verdienen. Dat bedoelt Paules. De toegang tot Gods Koninkrijk is gratis. Bij de enge poort staat geen kassa. Je behoeft niets in te leveren dan je tekort en je schuld. Maar wie eenmaal door de poort is binnengegaan, moet niet denken in een luie stoel te kunnen gaan zitten. We zijn niet geroepen om te zitten, maar om te wándelen in het licht! Dat bedoelt Jakobus! Wie een groot geloof heeft, maar ondertussen met een boog om zijn broeder of zuster heenloopt, wie tegen zijn naaste zegt: Zoek het zelf maar! – die heeft een dóód geloof. Woorden en werken. Maria en Martha. Paules en Jakobus. Wie Jezus volgt, spreekt altijd met twee woorden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 19:55
Onderwerp: wat zou jij zijn?
|
|
|
In de eerste plaats zou ik niet beter weten dat ik moslim/boeddist was. Je me moeten overtuigen denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 19:57
|
|
|
Woensdag 8 December, Jakobus 1: 19-27; Spiegelgeloof.
Iemand die erg ijdel is, staat telkens weer voor de spiegel. Hoewel, wij allemaal kijken er regelmatig in. Het is alsof je steeds weer zien wilt hoe je eruit ziet, alsof je het telkens vergeet. Met zo iemand vergelijkt Jakobus een christen die niet in praktijk brengt wat hij gelooft. Ze zijn er, helaas: mensen die uren kunnen praten over hun geloof, maar het laten afweten als ze het in praktijk moeten brengen. Hoorders, zo noemt Jakobus hen. Hoorders, maar geen daders! Elke keer komen ze weer terug om zichzelf in de spiegels te zien. O ja, dat is waar ook, zo ziet een christen er uit…! Laat ik het nu eens in praktijk brengen… Maar nauwelijks hebben ze zich omgedraaid, of ze zijn al weer vergeten wat ze zouden doen. Spiegelgeloof! Jakobus denkt aan zeer concrete situaties. Zo noemt hij het geval van iemand die meent erg godsdienstig te zijn maar ondertussen zijn tong niet in toom houdt. Dat kan: dat je vaak op een ander scheldt, veel vloekt, graag kwaad spreekt van een ander – en ondertussen denkt dat je erg godsdienstig bent! Maar zo’n godsdienst is waardeloos, zegt Jakobus. Echte godsdienst, dat is: omkijken naar mensen die het moeilijk hebben, armen en wezen. Wie in de spiegel van de wet niet alleen zichzelf ziet, maar ook de naaste in nood, die heeft pas werkelijk begrepen wat het is om God te dienen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:38
|
|
|
Dinsdag 7 December, Hebr. 13: 1-8; Herbergzaamheid.
Hoe komt de schrijver van dit Bijbelgedeelte erbij om nu opeens te spreken over ‘herbergzaamheid’? Ik denk dat het te maken heeft met wat hij schrijft vlak voor het Bijbelgedeelte dat we lazen. Daar zegt hij over God dat Hij is: een verterend vuur… Een verterend vuur! Dat liegt er niet om! Is God dan niet liefde? Ja zeker, maar juist liefde kan het kwaad niet verdragen! Eens komt de grote dag van het oordeel. Dan zal alles in vuur opgaan. Alles? Nee, wat goed is, het goud, dat blijft. De schepping wordt gelouterd! Het kwade zal verbranden, voorgoed verdwijnen van de aardbodem. Onze God is een verterend vuur! Het is alsof de schrijver nu opeens moet denken aan de steden Sodom en Gomorra. Geen wonder! Daar daalde het vuur uit de hemel! Op iedereen? Nee, Lot en zijn gezin werden gespaard! Hij had twee mannen onderdak aangeboden in zijn huis, niet wetend dat het engelen waren! Die engelen namen hem met zijn vrouw en kinderen mee, de stad uit, het oordeel uit. God is een verterend vuur! Maar niet voor wie Hem liefhebben! Zo moet de schrijver van de brief aan de Hebreeën opeens denken aan de herbergzaamheid. ‘Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd’. Vergeet de herbergzaamheid niet. Zet de deur van je huis open voor wie geen onderdak heeft, geen mens om mee te praten, geen toekomst, geen geluk. In de oorlog hebben velen dank zij dit woord een schuilplaats gevonden! Vergeet de herbergzaamheid niet! Ook al zijn niet álle gasten: engelen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 17:32
Onderwerp: ingekakte cake
|
|
|
Nee joh, die gasten eten ze zo snel, hij de cake kan amper bekomen van de hitte van de oven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 december 2010, 21:41
|
|
|
Maandag 6 December, Hebt. 12: 1-3; De wedloop.
Op de tribune: de supporters! Veteranen: mensen die vroeger de wedloop gelopen hebben. Zij weten hoe moeilijk het is om vol te houden! Op de baan: de renners. Klaar voor de start. De blokken die bij het oefenen om de benen worden gegespt, worden nu afgedaan. Dat verhoogd de snelheid! De renners hebben dan het gevoel dat ze veel vlugger dan anders kunnen lopen. Op het erepodium: de oud-kampioen. Hij mag zitten aan de rechterhand van de keizer. Straks zal hij de erekrans uitreiken. Veel heeft hij te verduren gehad, maar het is hem gelukt: hij was de eerste, de grote kampioen! De renners staan klaar. Het oog gericht op het erepodium, daar bij de finish. De supporters roepen: Vooruit, houdt vol, je haalt het vast! Wie zijn, die supporters? Dan zijn de gelovigen die gestorven zijn, de aartsvaders, de mannen en vrouwen die zelf de loopbaan van het geloof achter de rug hebben. Het is een wolk van getuigen, een tribune, een hemel vol! En die oud-kampioen? Dat is Jezus, de voleinder van het geloof, de leidsman. Hij heeft het kruis op zich genomen en dwars door het gejoel en hoongelach heeft Hij het einddoel bereikt. En nu zit Hij aan Gods rechterhand!
En de renners? Dat zijn wij! Weg met de blokken aan het been! Weg met de last van de zonde! Gods tijd is ingegaan!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 december 2010, 21:36
Onderwerp: Ziek
|
|
|
Ziek Ziek zijn, en weer beter worden, dat is in een leven heel gewoon, maar ziek zijn en ziek blijven, dat is narigheid, die helaas, veel mensen overkomt, die in hun lot dan zwijgend dragen, lijkt met groot gemak, helaas is dat dan schijn, want blijvend ziek zijn, is een grote kwelling, die samengaat met pijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 december 2010, 20:03
Onderwerp: Zinterklaas
|
|
|
Er is een nationale uitzwaa moment vanavond in Hoek van Holland, vorig jaar ook al. Dit is specialal in het leven geroepen voor autisten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 22:05
Onderwerp: Pakjezavond
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik heb helemaal geen last van Zinga hoor, ik ben het niet altijd met haar eens dat is heel wat anders....... Dus om dat nu zo op het forum te zetten terwijl het niet waar is........ |
Sorry aan beide dames.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 21:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Gaat Zinga weg van CM dan? |
En dat zal jij helemaal niet erg vinden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 21:44
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ik denk eerder dat Mario zijn vrije dagen gewoon bijna op zijn, Willemijn |
Ik heb maar twee dagen over van een overvolle kerstvakantie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 20:02
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Ja hoor; jullie zijn welkom. Kom in de kerstvakantie maar Tiramisu eten |
In de twee dagen die nog over heb???
|
|
Naar boven |
|
|