Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 juni 2011, 19:19
Onderwerp: Pinksteren
|
|
|
MARIAN519 schreef: | De uitstorting van de Geest is niet aan 1 heilsfeit gebonden..zoals ik het in de Bijbel lees is het een belofte voor alle mensen:
28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien; |
Iedereen die tot geloof komt ontvangt nu persoonlijk de Heilige Geest. Dat is op zich natuurlijk ook al een heilsfeit, als iemand tot geloof komt. Maar het is geen groepsgebeuren meer zoals met Pinksteren. De tekst die je aanhaalt is een profetie over Israël die in Joël staat en in Handelingen geciteerd word door Petrus. Met Pinksteren is die profetie gedeeltelijk in vervulling gegaan en straks als het volk Israël Hem weer zal zien zullen zij Hem aannemen als hun verlosser. Dan zal Hij zijn Geest over hun uitstorten en hun harten reinigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 juni 2011, 01:19
Onderwerp: christen houding ?
|
|
|
....
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op zaterdag 25 juni 2011, 13:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 13:42
Onderwerp: Tekenen dat het einde naderd????
|
|
|
Wanneer Hij terugkomt dat weten we niet, maar ik geloof dat de Bijbel ons wel degelijk laat zien waar we ons bevinden op Gods tijdslijn en wat we in de toekomst mogen en kunnen verwachten. Aan de hand daarvan geloof ik dat Zijn wederkomst niet meer ver weg is. Als je ziet hoe nauwgezet profetieën in vervulling zijn gegaan. Hoe andere profetieën nu in vervulling gaan of hoe alles in gereedheid wordt gebracht om nog in vervulling te gaan. Voor mij is dat geen bangmakerij, maar open staan voor wat de Bijbel ons/mij te zeggen heeft. Ik kijk uit naar Zijn komst en hoop dat Hij spoedig zal komen. Ik geloof dat God wil dat wij uitkijken naar Zijn komst, maar ook dat wij er klaar voor zijn. God heeft ons niet voor niets Zijn Woord gegeven en die bevat ware en kostbare informatie.
Ja, er zijn altijd rampen, oorlogen e.d geweest, maar je moet je ogen wel heel erg sluiten om niet te zien dat het totaalplaatje inmidels veranderd is.
Eén van de belangrijkste tekenen is de terugkeer van het Joodse volk naar hun thuisland. Marcus 13:28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is. Wij zijn getuigen waar anderen alleen maar van durfde te dromen. En dit wijst weer naar de vervulling van andere eindtijdprofetieën. Want laten we eerlijk zijn als het over de eindtijd gaat, dan is Israël de ontsteker voor het kruit. Wat daar nu gebeurt en hoe heel de wereld over Israël heen valt, dat kan toch geen toeval zijn. Zacharia 12: 3 "Op de dag dat alle volken op aarde tegen Jeruzalem oprukken, zal ik van de stad een zware steen maken waaraan haar belagers zich vertillen."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 mei 2011, 15:27
Onderwerp: Bin Laden
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Blijft lastig he? Ik kan me daar van eerste generatie slachtoffers van alles bij voorstellen terwijl als je de boeken leest van Primo Levi en Elie Wiesel daar toch ook weer een grootsheid van vergeven inzit wat wij blijkbaar niet beheersen...... Is natuurlijk de vraag of wij als tweede generatie daar ook nog zo bitter over moeten denken? Natuurlijk moeten we niet vergeten dat is een feit en ik vind 40-45 nog een tijd die we niet kunnen bevatten zo erg was het. Maar aan de andere kant speelt het zich in het hier en nu ook af in de wereld ook al is het dan ver van ons bed....... Wat ik wel in en in triest vind is het verhaal dat ik hoorde van de dodenherdenking in Utrecht toen tijdens de 2 minuten stilte een auto voorbij reed met jongeren die antisemitische leuzen riepen, zo erg en grof dat ik ze hier niet zal herhalen...... |
Ja, je hebt gelijk het blijft lastig. De boeken van Primo Levi, Elie Wiesel e.v.a. heb ik ook gelezen. Er zit inderdaad een grootsheid van vergeven in, maar tegelijkertijd ook van niet kunnen en willen vergeten. Dat is ook een reden waarom zij en anderen hun boeken hebben geschreven. Elie Wiesel stond niet voor niets aan de wieg van de Holocaust Herdenking en het Holocaust Museum in Amerika. Herdenken en niet vergeten!! Daar gaat het mij ook feitelijk om. Je kun het niet verzachten en dat heeft mijns inziens niets met bitterheid te maken. Want feiten blijven feiten. Zonder vergeven, leeft een mens een leven met haat en bitterheid. Haat eet een mens op van binnenuit. Dus vergeving is essentieel, hoe dan ook. Maar vergeven is in deze situatie niet hetzelfde als "zand erover" en laten we het maar vergeten. Dan zijn al die mensen voor niets gestorven!! Het is verschrikkelijk dat jongeren tijdens de dodenherdenking antisemitische leuzen riepen. Maar dat is jammer genoeg niet een opzichzelf staand feit. Het gebeurt met grote regelmaat in de vorm van spreekkoren tijdens voetbal, tijdens anti-Israël demonstraties en Joden die op straat lopen met een kippa krijgen antisemitische leuzen en de Hitlergroet naar hun hoofd geslingerd. Er is feitelijk niets veranderd aan de Jodenhaat, maar het heeft een ander gezicht gekregen. Kijk alleen maar naar de president van Iran. Hij propagandeert de genocide van het Joodse volk en wil maar al te graag het werk van Hitler afmaken en daarbij ontkent hij de Holocaust. Maar de man kan met een gerust hart deze strafbare uitspraken doen en is zelfs bij de VN een regelmatig uitgenodigde gast. En niet onbelangrijk, hij heeft een grote aanhang van mensen die er net zo over denken. Daarom mag het niet vergeten worden!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 mei 2011, 12:14
Onderwerp: Bin Laden
|
|
|
ELISABETH227 schreef: | Dat is wel wat kort door de bocht hoor. Ik bedoel, en dat snap je denk ik best, dat iemand niet alleen maar slechte dingen heeft gedaan. Het plan om de Joden uit te roeien heeft hij niet in zijn eentje uitgevoerd. Er zijn velen met hem verantwoordelijk. |
Dat iemand zoals Hitler niet alleen maar slechte dingen heeft gedaan, dat hij het niet in zijn eentje heeft gedaan en dat er velen medeverantwoordelijk zijn, verandert dat iets aan het geen wat hij wel heeft gedaan? Hij is wel verantwoordelijk voor het vermoorden van 6 miljoen Joden en daarnaast de anderen die ook vermoord zijn! Hij heeft de opdracht gegeven tot het industrieel vernietigen van alle Joden, om zo het hele Joodse volk uit te roeien, dat wordt naar mijn idee hier niet door verzacht. Ik vraag mij af of je dit aan de nabestaanden van de Holocaust kan en wil uitleggen? Als je hele familie is uitgemoord en je zelf ternauwernood een vernietingdkamp hebt overleeft, vraag ik mij af of het er toe doet of Hitler van zijn hondje hield of de kinderbijslag heeft bedacht?
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op zaterdag 7 mei 2011, 12:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 23:35
Onderwerp: 4 mei
|
|
|
Ter herinnering aan Sientje Abram (1931 – 1942) Sientje Abram werd op 23 februari 1931 in de Amsterdamse Rapenburgerstraat geboren en op 10 september 1942 in Auschwitz vermoord.
Nieuwe namen die ik heb geleerd Schoontje Vrouwtje Duifje allemaal vermoord Meijer Hartog Isaac Sientje Esther Judith Sipora allemaal vermoord De tram gaat door de straat de 7 die uit een wereld komt waar wij niet komen mijn vader draagt een hoed hij begraaft de doden.
Guus Luijters.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 18:25
Onderwerp: 4 mei
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vanavond hebben we weer dodenherdenking. Op tv wordt er natuurlijk veel aandacht aan besteed. Valt jullie ook op dat het dit jaar meer gaat over mensen die fout zijn geweest, dan over de Shoah zelf. Het lijkt wel alsof we opeens begrip moeten opbrengen voor mensen die daar medeverantwoordelijk voor zijn. Zelf vind het een heel slechte ontwikkeling, omdat het de daders tot slachtoffers maakt. |
Is mij ook opgevallen. Ik vind niet alleen een slechte ontwikkeling, maar ook een foute. Het lijkt haast wel of de herinneringen uitgewist moeten worden, om wat voor reden dan ook. B.v. in Engeland is in sommige plaatsen geen herdenking meer voor de Holocaust, maar herdenkingsdag voor genocide. Dit omdat de grootste moslimorganisatie van Engeland de Herdenkingsdag voor de Holocaust is gaan boycotten. Ze wilde er niet bij aanwezig zijn tenzij er ook aandacht werd geschonken aan de 'holocaust' van de Palestijnse intifada. Dit noem ik de Holocaustherdenking van zijn inhoud beroven. En wat jij noemt Chatuliem vind ik eigenlijk omkering van de Holocaust. Een zeer pijnlijke en slechte ontwikkeling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 21:19
Onderwerp: Eerlijkheid en trouw
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Op 4 en 5 mei gedenken en vieren we de gebeurtenissen van WOII. Eén van de dingen die ik me altijd afgevraagd heb, is hoe het mogelijk is dat je ziet dat je buurman opgepakt wordt zijn hele huis leeggehaald wordt en je weet dat hij weggebracht wordt. Met als enige misdrijf dat hij/zij van joodse afkomst is? Hoe komt het dat onze ambtenaren zo hun best deden om dit alles in soepele banen te laten verlopen? Hoe komt het dus dat zoveel mensen hebben meegewerkt, terwijl ze wisten dat het gewone mensen waren, die eigenlijk niks misdaan hebben? Een van de belangrijkste redenen is groepsdruk. Ze wilden hun best doen om bij de groep te horen, het beste beentje ervoor zetten. En als dat ten koste gaat van eerlijkheid en oprechtheid, dat is maar bijzaak. |
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Bizar eigenlijk als je er bij goed nadenkt waartoe de mens in staat is. Groepsdruk was een van de redenen, maar ik denk ook dat de mens geneigd is/was de andere kant op te kijken. Maar tegelijkertijd vraag ik mij daarbij ook af of het nu anders zou gaan? Zelf denk ik van niet. De situatie is nu niet veel anders, het heeft alleen maar een ander "jasje" aangedaan. Want het enige wat we van geschiedenis hebben geleerd, is dat we er niets van hebben geleerd. Dat was ook wel duidelijk na WOII toen de Joodse overlevenden terug kwamen en er eigenlijk geen plek meer voor ze was. Want in hun huizen woonde andere mensen, hun bezit was ingevorderd door de staat en om maar helemaal niet te spreken van hoe er omgegaan met de Joodse oorlogswezen en hun erfenis. Ik weet dat er gelukkig ook mensen waren die niet de andere kant op keken en bereid waren hun eigen leven in de waagschaal te stellen om anderen te redden. Dan bedoel ik wel diegene die er niet rijker van wilde worden, geen astronomische bedragen vroegen van onderduikers en ze niet op straat gooide of verraadde als het geld op was.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 18:14
Onderwerp: Oud Zeer
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ook aangenaam kennis te maken zuster Kathy, ja als je het zo benoemd ..kan ik ook daarin mee gaan. Maar laten we wel wezen het forum brengt in velen opzichten meer dingen naar boven. En Therapeut ben ik wel met de plantjes.
Planten chirurg Dr. Leonardus |
Dat zal vast heeeeeel fijn zijn voor je plantjes.
Mocht je trouwens het opereren van de plantjes als chirurg een keer zat zijn.....en wat willen lezen over de psyche van de mens, Willem van der Does heeft een "leuk" en interresant boek hierover geschreven "Zo ben ik nu eenmaal".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 17:46
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ja hoor Kathy als daar behoefte voor is ..wil ik dat best doen.
Eventjes voorstellen Dr. Leonardus |
Aangenaam kennis te maken Dr. Leonardus.
Je hebt wel gelijk dat de psyche van de mens heel interessant en boeiend is. Dat kan ik gezien mijn werk alleen maar beamen. Tegelijkertijd vraag ik mij wel af of een forum de plek is om "oud zeer" naar boven te halen of om de therapeut te gaan spelen. Want zoals Lisa ook al schreef "maar dan". Dat bedoelde ik dus ook met de nazorg.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op dinsdag 19 april 2011, 17:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 00:52
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Spanningen 2
Spanningen mogen niet, problemen ook niet: daar moet je je voor schamen. Ruzies mogen niet, iemand de huid vol schelden ook niet, je moet alles braaf slikken en inslikken. En waarom? Omdat anders het machtssysteem uitgehold wordt, te beginnen bij het systeem waarin je spanningen hebt, waarin je ruzie KRIJGT (die maak je niet, die KRIJG je!). Want spanningen en problemen geven aan dat er dingen niet kloppen, dat dingen voor mènsen niet kloppen. Spanningen die je het meest in je mens-zijn aan-grijpen, heb je ook altijd met mènsen, niet met situaties.
Enkele gezegdes waarin de energieën van spanningen onontkoombaar opgestapeld, of afgereageerd worden:
- onder hoge druk staan: 1. je kunt onder de druk van de tijd staan die jou toegewezen is, waarbinnen je iets klaar moet hebben of moet weten. Die tijd is jou dan wel weer afgemeten door mensen-in-functies, 2. je kunt onder druk staan van een beslissing die je moet nemen waar je niet achter staat. Zo kan iedereen nog wel andere voorbeelden geven. Is het dan een wonder dat je hoge bloeddruk krijgt, hartinfarct, hersentumor, beroerte? En dat je steenkoude voeten hebt, omdat al je energie met geweld naar je hersens gepompt wordt?;
- een voelbare spanning: wie heeft dat niet meegemaakt: een spanning om te snijden?;
- buiten zinnen raken: dat wordt minachtend gezegd van iemand die het op zijn heupen krijgt, omdat die geen kant meer op kan, helemaal vastgelopen is in de maatschappelijke en religieuze leefvoorschriften en wetten, die absoluut geen gehoor krijgt voor zijn dingen-anders-willen;
- het te kwaad krijgen: iets wat heel goed is: je emoties komen boven, maar dat wordt 'kwaad' genoemd... Als dat geen politieke truc is...;
- het onderspit delven: komt uit de riddergevechten dacht ik en als zodanig hoort het hier niet thuis, maar is emotioneel zwaar geladen. Je gaat ergens aan onderdoor...;
- ergens niet toe bij machte zijn: je hebt geen mogelijkheden om iets te doen of te zeggen. Het kan 1. door gebrek aan energie zijn, en/of 2. een gebrek aan kennis, vaardigheden en inzicht. Je hoeft toch niet àlles te weten? Als je ergens niet toe bij machte bent, luister dan naar je lichaam;
- ergens niet tegenop kunnen: 1. de berg problemen of de macht van iemand, de overrompelende woorden zijn als een berg die je niet kunt beklimmen; 2. ook wordt deze uitdrukking veel gebruikt in momenten waarop een ander iets (veel) beter, mooier, groter kan/is dan jij. Echt iets uit de macho-maatschappij: daarin moet Men altijd dingen groter, mooier, sterker, beter kunnen. In de mannenwereld moet Men dingen vaak zelfs slechter, rottiger, pesteriger (jongetjes die opscheppen tegen elkaar hoe ze hun zusje getreiterd hebben, hun moeder gepest enz;
- je verpletterd voelen: als door een rotsblok van een probleem wat plotseling over je heen gestort werd;
- gebroken zijn;
- ten einde raad;
- de moed opgeven: de moed om wat te doen? Probeer af te splitsen of Men wel de juiste dingen van jou verwacht: 1. geef de moed maar op als het je boven je pet gaat, als Men verkeerde dingen van je eist; 2. besef dat het krank-zin-nig is dat je voor bewust leven, voor eerlijk leven moed moet hebben. Dat anderen zeer schuldig zijn, als ze zodanig vijandig met je omgaan dat jij de moed opgeeft... Zie ook: Mogelijkheden;
- iets uit je lijf laten: je wilt persé iets niet of niet meer: 1. omdat het ongunstig voor je is; 2. en/of omdat je iets geleerd hebt door een vorige vervelende gebeurtenis. Zo hoort dat ook. Je laat het letterlijk uit je lijf om daar energie aan te spenderen;
- er knapte iets in mij: dat is een kostbaar moment. Je voelt ineens dat er dingen al langer helemaal niet goed voor jou waren. Je voelt ineens een zekerheid in je lijf opborrelen dat je dàt niet meer wilt pikken! Hou dat gevoel vast en doe er wat mee;
- iets wordt je teveel;
- ergens op stuk lopen;
- het niet meer zien zitten: je hebt geen uitzicht meer op je toekomst en zou het het liefst maar opgeven;
- geen woord uit kunnen brengen, vastgenageld staan, met de mond vol tanden staan: kortom: je bent sprakeloos gemaakt;
- de grond in geboord worden: een zeer wrede manier om jou klein te krijgen: je hebt het gevoel dat je vernietigd wordt;
- een kramptoestand: een situatie waarin je verkrampt raakt. Dat is altijd door en met andere mensen. Verkrampt raken hoort niet bij volwassen mensen. Kijk naar wat je niet meer pikken wilt, wat er veranderd moet worden. Doe dat liefst met anderen samen die in dezelfde (soort) situatie zitten. Op je eentje is het moeilijk om dingen te bereiken;
- een verkrampt mens: als je dat bent, heb je al heel lang in één of meer kramptoestanden gezeten, met allerlei mensen in allerlei functies. Je zult veel pijn hebben en je moeilijk kunnen bewegen. Word maar eens goed kwaad!;
- iets niet kunnen verdragen;
- iets zit je hoog: als er één gezegde is dat goed voelbaar is, dan is het deze: je voelt iets net onder je kin zitten, een prop, een dwarsbalk. Dat is een balk van energie, waardoor er geen signalen meer van boven naar beneden e.o. kunnen doorgegeven worden. Meestal gaat het erom dat iemand je gekwetst heeft, vernederd, genegeerd, getreiterd of wat ook. Probeer het uit te praten. Wil die ander dat niet, ga dan desnoods, maar dat is dus een noodsprong, je gal bij iemand anders spuwen. Iets wat je hoog zit moet je altijd kwijt;
- ineen, in elkaar zakken: dat is letterlijk: dingen zijn je zó te machtig dat je het niet meer kunt opbrengen om rechtop te lopen, te zitten of te staan. Recht vooral je rug niet om toch maar... Geef er aan toe, voel die macht op je schouders drukken om kracht te vinden in dat in elkaar zakken om dingen te veranderen in je leven;
- terneergedrukt, terneergeslagen zijn;
- je rot voelen: hèt signaal dat er iets niet helemaal of helemaal niet klopt;
- wankelmoedig zijn, labiel zijn: gefeliciteerd: je kunt alle kanten op, wat stabiele mensen niet kunnen;
- van slag zijn;
- in elkaar krimpen: van angst of innerlijke pijn. Wie jou dat aandoet is een misdadiger, die maakt jou ziek. Sta nooit toe dat iemand jou ziek maakt. Wie jou dat aandoet is je mindere, die is onzeker en erg in de war en moet zijn stand hoog houden door jou te bedreigen of zo;
- iemand ergens mee dood-gooien: net zo lang op iemand inpraten tot die het niet meer horen kan. Dikwijls met het gevolg dat die persoon maar toegeeft. Of het gewoon niet meer hoort;
- iemand voor het blok zetten: de ander kan gewoon geen kant meer op;
- iets komt hard aan: dat kan zowel 1. een leugen zijn die jou onderdrukt en jouw eerlijkheid kwetst, of 2. de waarheid zijn die een ander je zegt, maar dan spelen jouw voorprogrammering en frustraties op;
- je wordt ergens op vastgepind: je hebt eerder iets gezegd of beloofd en wordt gedwongen je daaraan te houden. Men vindt dat je niet van mening of beloftes mag veranderen. En dat terwijl je in wezen niets kunt beloven of toezeggen, want je kunt nog geen seconde vooruitzien!;
- je opgelaten voelen: dat is meestal in een bepaalde situatie. Het kan op allerlei terrein betrekking hebben. Vaak is het over uiterlijke dingen. Het is nooit ergens voor nodig om je opgelaten te voelen, om je ergens over te schamen. Doe je dat wel, dan heb je dat nog in je lijf gebakken zitten en is dit weer een mooie gelegenheid om je er van af te oefenen;
- opgejaagd zijn/worden: zie: haasten, in het vorige hoofdstuk;
- iemand opjagen: dat mag je nooit doen, je mag het je ook niet laten doen;
- wakker liggen van;
- dat is me te veel: om het te versterken gebruikt men in dit geval verzachtende, verminderende woordjes, zoals: net even iets: dat is me net even iets te veel... terwijl het gewoon hartstikke veel teveel is;
- met de rug tegen de muur;
- je bekneld voelen tussen...;
- in een kringetje, in cirkeltjes ronddraaien: je kunt geen oplossing vinden voor een probleem. Misschien dènk je teveel. Laat dingen gebeuren. Het is soms heel goed en heel duidelijk voor iedereen als dingen totaal in de soep lopen;
- ergens dol van worden: niet alleen je hoofd, maar je hele lichaam loopt òm;
- ergens gèk van worden;
- ergens niet goed van worden, beroerd van worden: dan klopt er een heleboel heel erg niet! Luister naar je lichaam en vraag je af wat er eigenlijk aan de hand is;
- onuitstaanbaar: iemand gaat zó rottig met je om dat je het niet aankunt en er machteloos tegenover staat;
- je ergens aan vertillen: een probleem is zwaarder dan je tevoren dacht of dan jou gezegd is, en/of je hebt teveel energie nodig om dat probleem aan te kunnen. Let eens op je rug. Waar denk je dat al die rugklachten vandaan komen?;
- alles in je verzet zich tegen...: dan is er iets helemaal niet goed. Luister naar je lichaam en wees eerlijk, kost wat kost... Ook als het betekent dat iemand jou bewust wil maken en jij je verzet dus op moet geven;
- dwarsliggen: dingen die Men van jou wil, wil je niet doen of aanvaarden. Mensen die tegen mensonwaardige werksituaties in opstand komen, worden dikwijls dwarsliggers genoemd, zo ook huisvrouwen die tegen de zwaarte van haar beroep in opstand komen... 1. Als je terecht dwars ligt, dan voel je heel goed dat je niet anders kunt; 2. is het onterecht, dan weet je dat ook best en dan is het noodzakelijk voor jou om er over na te denken;
- je ergens aan storen: heeft het met jouzelf, met je eigen belang te maken?;
- je ergens aan ergeren; idem. Hier zit dikwijls een verhaal van jarenlang woede-onderdrukken achter;
- je ergens aan stoten; idem;
- koortsig ergens naar zoeken: dan schiet je je doel voorbij. Als je er rustig bij gaat zitten, heb je het waarschijnlijk zó te pakken. Als je koortsig naar een oplossing zoekt: zie boven;
- afkeer uitstralen: waarschijnlijk heb je gelijk. Steek dat niet onder stoelen of banken! Ga de oorzaak na en laat merken dat je dingen voortaan niet meer pikt, dingen wilt uitpraten enz;
- overal iets achter zoeken: achterdochtig zijn is een zware last, een handicap. Achterdochtig ben je niet zómaar: daar gaat een heel verhaal aan vooraf van bedrogen worden, misbruikt worden... En je hebt nooit iemand ontmoet die jou ècht liefhad. Dat wil zeggen: die jou goede, bewustmakende aandacht gaf, warmte, waardering en begrip. Als je dit beseft, kun je beginnen met jezelf die goede aandacht te geven. Wees eens lief voor jezelf! Een betere persoon vind je niet om lief te hebben;
- je tegen iemand afzetten: is dat terecht? 1. Het is goed als je je afzet tegen iemand die jou tot dingen wil dwingen. En vooral als dat dingen zijn die slecht zijn, of niet bij jou passen (op dit moment); 2. het is niet goed voor jou als jij je afzet tegen iemand die jou bewust wil maken van de mens-bestrijdende strukturen en van jouw eigen mogelijkheden en onmogelijkheden;
- op eieren lopen: je moet heel voorzichtig zijn in een bepaalde situatie, met bepaalde mensen. Waarom pik je dat?;
- spitsroeden lopen: dit komt uit de martelpraktijken. Je moet heel zorgvuldig een pijnlijke weg afleggen in een probleem. Het is erger dan op eieren lopen, moeilijker en er zijn grotere 'belangen' mee gemoeid. Het voelt heel beroerd aan en vraag je maar af of dat terecht is, of iets belang-rijk (let op dit woord) genoeg is om je er zo beroerd over te moeten voelen, of anderen wel het recht hebben jou zo zwaar te belasten;
- er gìng wat door me heen!: allerlei energiestromen gingen door je heen en je voelt heel goed dat dat allerlei signalen waren;
- ergens in tekort schieten: iets om degelijk over na te denken, want: waarin schiet je tekort? In iets wat je niet kunt of kent? In voldoen aan eisen die niet bij jou passen of die te hoog gegrepen zijn voor jou? enz;
- versnipperd bezig zijn: met een heleboel dingen tegelijk bezig zijn. Zie: Energie;
- je in stukjes getrokken voelen: dat is emotioneel, energetisch: je mist in allerlei organen energieën die daar hadden moeten zijn, omdat je ze in allerlei voor jou onbelangrijke of slechte dingen hebt moeten steken...;
- ergens middenin zitten;
- on-rust-ig;
- iets tekort komen: heel dikwijls doelt Men met deze uitdrukking op de zogenaamde moederliefde, dat Men die tekort gekomen is. Politiek!;
- brokken maken: in eigen leven en dus ook in dat van anderen. Ik schreef daar al over;
- mijn geweten knaagt: dat voel je diep in je lichaam. Waarom knaagt je geweten? Misschien nodeloos... Dat geweten knaagt ALTIJD als het goed is. Maar vooral jongens leren al vroeg daar niet naar te luisteren. Vandaar dat misdadigers, bankiers, multinationalisten en top-militairen keien zijn in het onderdrukken van het knagen van hun geweten. Dat zijn allemaal fundamentalisten. Alleen de een is het op basis van geld, de ander op louter macht en een ander op basis van 'religie'. 'God's-dienstige 'fundamentalisten' zijn dus juist geen fundamentalist, want ze gooien het eigen geweten, het eigen beslissingsrecht van mensen weg;
- je dood schamen: er kan nooit iets zó erg zijn dat je er aan dood zou moeten gaan. En laat je dat niet aandoen door anderen;
- verkommeren: je kunt wel het gevoel hebben dat niemand om je geeft, maar wat doe je er zelf aan? Geef je wel om jezelf? Wat maak je van je leven?;
- schoorvoetend: 1. heel voorzichtig met een idee komen; 2. of letterlijk in een beangstigende onmachtssituatie naar voren komen;
- huilen: alles wat in je lijf verkeerd zit móét eruit. Huilen is een van de gezondste bezigheden. Als je dit niet meer kunt, ben je al ver heen. Nu je nog leeft, je lichaam nog kunt gebruiken om dingen uit te werken, raad ik je aan om àlles aan te grijpen om te leren huilen. Tv-uitzendingen met mensen met èchte emoties: programma's over verloren/teruggevonden mensen, goed-maak-programma's enz, maar vooral praatgroepen met mensen die dezelfde dingen hebben meegemaakt als jij maken veel los. Praatgroepen zijn directer en dat werkt sneller omdat er herkenning bij zit;
- gespannen zijn: als je gespannen bent, is dat een signaal. Ga na wat er fout zit. Daar kun je bijna altijd achter komen. Soms duurt het wat langer, maar het lukt op den duur. Gun jezelf de tijd: een ander doet dat niet. Als je gespannen bent, is het niet goed om afleiding te zoeken, om je door meditatie of een of andere therapie ontspannen te maken. Dat lost namelijk niets op. Integendeel: alles blijft bij het oude en de volgende keer... |
Mmm, best veel tekst....maar doe je hierna ook de nazorg?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 12 april 2011, 04:14
Onderwerp: Satan: bestaat hij als persoon of niet.
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Waar stat in de bijbel dat satan een gevallen engel is? |
Jesaja 14: 12 O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld. 13 Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods sterren plaats ik mijn troon. Ik zetel op de toppen van de Safon, de berg waar de goden bijeenkomen. 14 Ik stijg op tot boven de wolken, ik evenaar de Allerhoogste. 15 Nee! Je daalt af in het dodenrijk, in de allerdiepste put.
en Ezechiel 28: “Dit zegt God, de HEER: Eens was jij een toonbeeld van perfectie, vervuld van wijsheid en volmaakt van schoonheid. 13 Je leefde in Eden, in de tuin van God, en je was bekleed met een keur van edelstenen: met robijn, topaas en aquamarijn, met turkoois, onyx en jaspis, met saffier, granaat en smaragd, gevat in gouden zettingen. Op de dag dat je geschapen werd lagen ze klaar. 14 Je was een cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, je was door mij neergezet op de heilige berg van God, waar je wandelde tussen vurige stenen. 15 Je was onberispelijk in alles wat je deed, vanaf de dag dat je was geschapen tot het moment dat het kwaad vat op je kreeg. 16 Door al het handeldrijven raakte je verstrikt in onrecht en geweld, en je zondigde; daarom, beschermende cherub, verbande ik je van de berg van God en verdreef ik je van je plaats tussen de vurige stenen. 17 Je schoonheid had je hoogmoedig gemaakt, je had je wijsheid en luister verkwanseld. Daarom heb ik je op de aarde neergeworpen, als een schouwspel voor andere koningen.
Volgens mij was Satan één van de hoogste engelen die "de morgenster" genoemd werd. Toen hij met een aantal engelen in opstand kwam tegen God werd hij op aarde geworpen. Sindsdien is hij de duivel en de andere engelen zijn demonen. Zoals Babel in de profetie van Jesaja 14 het beeld is van de duivel, zo is Libanon dit in Ezechiel 28.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op dinsdag 12 april 2011, 05:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 18:33
Onderwerp: Satan: bestaat hij als persoon of niet.
|
|
|
LISA610 schreef: | Is in die Bijbel het boek Job niet opgenomen dan? |
Lisa, in de Tenach staan dezelfde Bijbelboeken als in het Oude Testament. De inhoud van de Bijbelboeken is ook niet anders, wel de volgorde van de boeken. En in Job en de Bijbeltesten die jij aanhaalde wordt de satan niet anders genoemd dan in het OT.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op maandag 11 april 2011, 18:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 14:57
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
DAVID923 schreef: | als je en boek als daniel leest en je dan beseft dat alles precies is uitgekomen via assyrie, babel, perzie en het hellinisme (alexander de grote). zelf tot op details na (de afsplisingen en generaals). terwijl het dus eerder geschreven (gedateerd was). En je ook ziet hoe in openbaringen alles precies zo loopt zoals God het wilt, tot op de dag af, hoe kan men dan de vrije wil van de mens zo groot maken.
Goed lezen David. Nergens staat dat de vrije wil van de mens groot gemaakt wordt. Er staat alleen dat "God nodigde hen uit om te komen, maar zij wilden niet allemaal. Zo is het ook bij de niet-Joden. God roept de wereld tot behoud, maar niet iedereen wordt behouden. Velen willen niet op de oproep van God ingaan". Ook hier staat toch duidelijk dat God de eerste stap zet.
Kijk eens na de mensen in de Bijbel, David, koos zelf niet voor die bediening, maar werd gezalfd en geroepen door God. Paulus, een tegenstanders en vervolger van de Heer, koss er zelf niet voor, Jezus greep in. Radicaal. Zo ook bij de apostelen, Jezus koos en riep hen, en ze lieten alles vallen en volgde...
joh 6
60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij. 66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede. De belijdenis van Petrus 67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods. 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalven uitgekozen?
*
God zet de eerste stap:
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
rom 8:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
*
De schrijven van dat stuk slaat de plank mis als hij suggereert dat als de gelovigen zelff dus hun redding hebben gekozen (alsof God van mensen afhankelijk is) DAN PAS worden uitverkozen voor een bediening, maar waarom lees ik dan telkens op vele plaatsen dat die zaken al voor de grondvesting van de aarde al bepaald waren. daarom denken diezelfde mensen ook dat Jezus een soort backup plan was, zo van oeps de zondeval nu even een plan B...lol...are you kidding me?"
David, waar suggereert de schrijver dat mensen zelf voor hun redding kiezen? Waar suggereert de schrijver dat God ging van plan A naar B? Volgens mij geeft de schrijver duidelijk aan dat God roept en dat de mens de keuze heeft om daar op in te gaan of niet. Denk ff terug aan die rails!! Volgens mij is de rest hierover al uitgebreid besproken en beargumenteerd.
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. |
David lees nog ff wat ik schreef op zaterdag 26 maart 2011, 21:16 (en daarvoor). Voor mij is daar ook nu niets aan veranderd.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op maandag 11 april 2011, 14:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 00:10
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dit vond ik op internet, wat vinden jullie van deze uitleg. De schrijver heeft wel een punt denk ik. |
Inderdaad een goede uitleg Annette. Ik ken de schrijver en het stuk, want hij is mijn predikant.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op maandag 11 april 2011, 11:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 7 april 2011, 01:14
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
Bastiaan, ik ga maar even terug naar de basis hoe ik dit alles zie vanuit Bijbel. Dan snap je misschien dat ik geen algemeen vijandsbeeld heb, maar wel dat ik de “vervangingstheologie” zie als iets heel kwalijks. Misschien heb ik het waarom, eerder niet goed uitgelegd. Want van de “kerk” het “geestelijk Israël” maken is “vervangingstheologie”. Het komt niet eens in de Bijbel voor. Dit denken heeft nare gevolgen (netjes gezegd) gehad (en nog steeds) en is wel degelijk een Calvinistisch denken en m.i. niet Bijbels.
Bastiaan schreef: | Het geestelijke Israël (= dus Gemeente) bestaat daardoor uit (een klein aantal?) gelovigen afkomstig van het volk Israël, en ook uit gelovigen (hoeveel?) vanuit de heidenen. Samen ingelijfd in de kerk (nee = de Gemeente) van alle tijden (pas nadat ook het heil tot de gelovigen uit de heidenen kwam), met Christus als hoofd. En nadat het getal van de heidenen die tot bekering zijn gekomen, vol is, zal ook op grote schaal het volk Israël (precies het volk Israël) weer als natuurlijke takken van de boom terug erin geënt worden. | Met de laatste regel ben ik het overigens wel eens.
De Bijbel onderscheid drie groepen mensen, die elk hun eigen plaats in God heilsplan in nemen. Heb ik niet zelf verzonnen, staat echt in de Bijbel. Dat zul je toch met mij eens zijn?
1 Kor. 10:32 schreef: | "Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot". | Er zijn meer teksten, maar ik beperk mij even tot deze. De Bijbel zelf maakt dus een duidelijk onderscheid t.o.v. Joden, heidenen en christenen. Maar het is een onderscheid dat onder gelovigen in de Gemeente van Christus weg valt.
1 Kor.12:12-13 schreef: | "Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt" | De Bijbel spreekt dus duidelijk over de Gemeente als een Lichaam, bestaande uit Joodse en niet-Joodse gelovigen, wat ten diepste niemand anders is dan Christus Zelf. Hierdoor is de middenmuur weggebroken. (Ef. 2:14-16) Moet je eens nagaan wat een verandering van denken dit vroeg voor religieuze Joden als b.v. Petrus en Paulus. Een Gemeente bestaande uit Joden en heidenen was immers voorheen ondenkbaar. Omgang met heidenen was voor Joden simpel weg ‘not done'. Had God zelf bevolen. Denk maar eens aan Paulus toen hij naar de heidense Cornelius werd gestuurd. (Hand.10:28) Heidenen waren als onbesnedenen voor Joden onder de wet onrein, maar nu er een nieuwe fase in Gods heilsplan is aangebroken, is alles anders geworden. De wet die voorheen als tussenmuur scheiding maakte en zelfs vijandschap tussen Jood en heiden veroorzaakte, is door de dood en opstanding van Christus weggebroken.
Ef. 2:11-13 schreef: | "Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis, die werk van mensenhanden aan het vlees is, dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld. Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus." | Er was dus een ‘vroeger' en een ‘te dien tijde' dat heidenen als onbesnedenen (besnijdenis is het verbondsteken tussen God en Israël), geen aanspraak konden maken op de zegeningen van dat verbond. Heidenen waren te dien tijde zonder hoop en zonder God in deze wereld. Het was de tijd waarin Israël onder de wet in verzekerde bewaring werd gehouden (zie Gal. 3:23) en als het ware ‘ommuurd' door de wet, voor heidenen ontoegankelijk was. Maar thans zijn de heidenen nabij gekomen, door het bloed van Christus.
Deze wending in Gods heilsplan was tot die tijd door God verborgen gehouden!
Ef. 3:5-7 schreef: | "dit geheimenis, dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie.." | Het gaat hier over de Gemeente in Jezus Christus en niet over Israël (ook niet over de geestelijke kerkelijk vorm). Het lijkt mij logisch dat als je dit geopenbaarde geheimenis van de Gemeente goed begrijpt of verstaat, dat ook de vele Bijbelse waarheden met betrekking tot Israël automatisch op hun plaats vallen. Als je Israël en de Gemeente in de Bijbel goed van elkaar kunt onderscheiden, zal je dat ook bewaren voor de vervangingstheologie. (zijn uiteindelijk wel de wortels van het antisemitisme)
En om het nog maar even langer te maken. Dan zal je ook zien dat de Gemeente en Israël aparte doelen, maar ook overeenkomsten hebben, beide een plaats hebbende in Gods heilsplan. Israël: 1. Aards volk (Gen. 12) 2. Begint bij Abraham 3. Etnisch nageslacht van Abraham, Izak, Jacob 4. Christus als Koning 5. Geopenbaard in het O.T 6. Bruid van Christus (Jer. 31, Hos. 2:18) 7. Aardse toekomst (Micha 4:1-4) Gemeente: 1. Hemels volk (Fil. 3:20) 2. Begint na de (tijdelijke) verharding van Israël (Rom. 11:11) 3. Joden en heidenen 4. Christus als Hoofd 5. Een geheimenis in het O.T. (Ef. 3:5) 6. Lichaam van Christus (1 Cor. 12:13) 7. Hemelse toekomst (Fil. 3:20) Maar beide zijn door God geschapen, beide om getuigen te zijn, beide geroepen tot dienst aan en verheerlijking van God.
Maakt dit van de gelovigen uit de heidenen Joden? Nee, want Joods ben je alleen door geboorte. Messiasbelijdende Joden zijn en blijven Joden. Christenen zijn gelovigen uit de heidenen. We zijn gelukkig allemaal onderdeel van het Lichaam wat vele leden heeft, met onze eigen identiteit, maar we zijn 1 in Jezus de Messias. Maakt dit van de “kerk” het “geestelijk Israël”? Weer nee, want de Bijbel heeft het over de Gemeente en niet over een “geestelijk Israël”. En voor mij is er niets geestelijks aan de Gemeente van Jezus de Messias. Ben blij dat ik daar een onderdeel van mag zijn en vele met mij. En dat alles uit genade alleen!
Bastiaan schreef: | Wij zijn dus kinderen van Abraham. We zijn Israëliet. Niet door afstamming maar gezegend in Christus mogen we kinderen van onze Hemelse Vader zijn, tot zijn volk gerekend worden. Niet door de besnijdenis van het vlees, maar de besnijdenis van het hart; allen die in waar Geloof Christus aanneemt. Als dit voor jou geldt dan ben je Jood, tenminste ik lees in Romeinen 2 het volgende: “Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.” | Misschien moet je Romeinen 2 eens vanaf vers 17 lezen. Dan begrijp je misschien dat Paulus hier tegen de Joden in de Gemeente van Rome spreekt en dat ze hier eigenlijk op hun kop krijgen. Zoals verder op in Romeinenbrief de gelovige uit de heidenen worden aangesproken op hun gedrag tegen de Joden. En als je stuk goed leest snap je ook waarom. Lees ook maar eens het begin van hoofdstuk 3. Geeft een boel duidelijkheid, de rest trouwens ook. Paulus heeft hier dus ook te maken met Joden en gelovigen uit de heidenen. Die dus beide bij de Gemeente in Rome hoorden. Ondanks dat ze beide 1 waren in het lichaam van Christus waren, gaf het samengaan nog de nodige problemen. En ik vraag mij wel eens af, is er nu dan wat veranderd.
Ik hoop dat je nu kunt begrijpen hoe ik het bedoel vanuit de Bijbel en dat het niets met een algemeen vijandsbeeld heeft te maken. Als je nog steeds gelooft dat je Jood en Israëliet bent, dan moet ik toch denken aan de woorden van de Messiasbelijdende Jodin Mw. Eberlé-Gotlib waar ik gelukkig heel lang Bijbelstudie van heb mogen krijgen. "Want zij vertelde dat ze zich afvroeg waar al die christenen waren in WOII, die geloofde Jood en Israëliet te zijn. Waren ze tijdens de pogroms en razzia’s ook nog Jood, droegen ze ook zo’n gele Jodenster of waren ze toch maar een naar de kerk gaand christen?"
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op donderdag 7 april 2011, 08:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 april 2011, 01:16
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Valt de term “Israël” volkomen samen met degene die biologisch van Israël afstammen? Klaarblijkelijk niet, want Paulus zegt: “niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” (Rom.9:6)
En paulus citeert hiervoor vervolgens Genesis 21:12. “Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.” (Rom.9:7)
En in het daarop volgende vers herhaalt Paulus dit opnieuw: “Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.” (Rom.9:8)
Dus, - Israël valt niet volkomen samen met degene die afstammen van Israël - Kinderen van Abraham, valt niet volkomen samen met het zaad van Abraham. - Maar diegene zijn kinderen, die de kinderen der beloftenis zijn, en niet de kinderen van het vlees.
Het gaat om het Geloof. “En de Schrift, tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden. Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met de gelovigen Abraham.” (Gal.3:8,9)
En dan kom je dus uit op: “Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.” (Gal.3:7).
Wij zijn dus kinderen van Abraham. Zo je wilt, om verwarring te voorkomen, we zijn geestelijk kinderen van Abraham. We zijn geestelijk Israelliet. Niet door afstamming maar gezegend in Christus mogen we kinderen van onze Hemelse Vader zijn, tot zijn volk gerekend worden. Niet door de besnijdenis van het vlees, maar de besnijdenis van het hart; allen die in waar Geloof Christus aanneemt.
Wellicht ten overvloede, maar zo staat dit ook in Romeninen 2: “Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.”
“En de vreemde die zich tot de HEERE gevoegd heeft, spreke niet, zeggende: De HEERE heeft mij gans en al van Zijn volk gescheiden; en de gesnedene zegge niet: Zie, ik ben een dorre boom (..). Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden. Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; (..) Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken. De Heere HEERE, Die de verdrevenen Israëls vergadert, spreekt: Ik zal tot Hem nog meer vergaderen, nevens hen die tot Hem vergaderd zijn.” (Jes. 56:6-8)
“Daarom, gedenkt dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt; Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.” ( Ef.2:11-13)
Ten slotte Paulus geeft in Rom.11 aan dat Israel te vergelijken is met een olijfboom, en dat wij die uit de heidenen bijgekomen zijn te vergelijken als geënt op die boom. En betreft onze houding, om ons niet boven de Joden te verheffen Zie de argumenten in Rom 11:11-24.
Wij zijn het geestelijke Israel, op weg naar het geestelijke Jeruzalem (Openb.21:2).
“Daarin is noch Jood noch Griek (..), Want gij allen zijt één in Christus Jezus. En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.” Gal. 3:26-27. |
Bastiaan, bedankt voor je uitleg. Wat mij opvalt in je antwoord/uitleg is dat ik nergens vanuit de Bijbel en de Bijbelteksten die je geeft, terug kan vinden dat er daadwerkelijk een “geestelijk Israël” zou zijn. Je gebruikt m.i. een aantal Bijbelteksten om Israël buiten te sluiten en dat zou dan als ik het goed begrijp betekenen dat de “kerk” het geestelijke Israël is geworden. Maar hoe ik de teksten ook lees, ik kan dit met de beste wil van de wereld er niet uit halen.
Je eindigt met te zeggen: Wij zijn het geestelijke Israel, op weg naar het geestelijke Jeruzalem (Openb.21:2). Maar wat daar staat is:
Openb.21:1,2 schreef: | 1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. | Ik kan uit deze tekst geen geestelijk Jeruzalem en ook geen geestelijk Israël halen. Want er wordt gesproken over een nieuwe aarde en een nieuw Jeruzalem. Niets meer en niets minder. Daarnaast wordt er nergens in de Bijbel over een “geestelijk Israël” gesproken. Tenminste niet in mijn Bijbel, maar misschien heb ik de versie voor blonde vrouwen. Wel spreekt de Bijbel over Israël en de Gemeente.
De Bijbelteksten uit Romeinen 9 staan niet op zichzelf. Het is één geheel, de gehele Romeinenbrief. De hele brief is gericht tot de gelovigen uit de heidenen in Rome. Waarom? Omdat er in die tijd al mensen waren die meenden dat God de Joden had verstoten. Het begin van de vervangingstheologie! Heeft de Romeinenbrief het grote lijnen niet over het feit, dat God Israël in het verleden heeft uitverkoren, dat Israël nu hardnekkig is en dat heel Israël in de toekomst behouden zal worden. Paulus zegt inderdaad, “niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” Niet verwonderlijk want Abraham, had meerdere kinderen en God besloot om alleen met Isaac een verbond aan te gaan. Slechts één van Abrahams kinderen maakt deel uit van Gods volk, de andere zeven niet. Zo ook ging het met Jacob en Ezau. God koos Jacob en noemde hem Israël.
Je gebruikt ook een tekst uit Romeinen 11. Als je die helemaal leest zul je toch tegenkomen dat Paulus spreekt over een goddelijk geheim. Dat slechts een deel van Israël onbuigzaam werd tot het moment dat alle heidenen hebben gehoord van het evangelie. (denk even aan de Messias belijdende Joden, die zijn er al sinds Jezus op aarde was!!) Dan zal heel Israël gered worden. De redder zal uit Sion komen en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond, wanneer ik hun zonden wegneem. Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd. Enzovoort.
Maar het zegt nog steeds niets over een kerk als “geestelijk Israël”. Want de heidenen die tot geloof zijn gekomen behoren tot de Gemeente van Jezus de Messias in de vorm van allemaal kerkjes. En als de kerk het “geestelijk Israël” zou zijn (wat ik overigens niet geloof) dan zou de kerk onbuigzaam zijn totdat alle heidenen van het evangelie hebben gehoord. Hoe verklaar je dat dan? Wij zijn niet het “geestelijke Israël”, wij zijn de Gemeente, Israël is nog steeds Gods volk. Door de genade van God en ons geloof in Hem zijn we mede-erfgenamen geworden. Maar de erfgenamen (Israël) zijn niet verdwenen, dus wij zijn niet in de plaats gekomen van Israël of een “geestelijk Israël" geworden. Want hoe kun je mede-erfgenamen worden van jezelf? Wij zijn geënt op de olijfboom, we leven op Joodse wortels. Wij ontlenen ons leven aan de olijfboom die Israël is. Het geloof is zoals je schrijft heel belangrijk, ben ik helemaal met je eens. Maar ook dat sluit Israël toch nog steeds niet buiten en maakt van de Gemeente geen “geestelijk Israël”. God is met Israël een altijddurend verbond aangegaan en heeft ze hoop en toekomst gegeven, zoals Hij dat ook aan ons heeft gegeven door Zijn Zoon.
Jeremia 31:35-37 schreef: | „Dit zegt de HEER, die de zon heeft gemaakt als het licht voor de dag, de maan en sterren als de lichten voor de nacht, die de zee opzweept, zodat de golven bruisen, wiens naam is HEER van de hemelse machten: Pas als deze orde ophoudt te bestaan- spreekt de HEER bestaat ook Israël niet meer, is het niet meer voor altijd mijn volk. Dit zegt de HEER: Zoals de hoogte van de hemel niet gemeten wordt, de diepte van het fundament der aarde niet gepeild, zo verwerp ik niet het nageslacht van Israël om alles wat het heeft misdaan- spreekt de HEER.” |
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op dinsdag 5 april 2011, 01:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 14:17
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | De term vervangingstheologie ben ik niet gewend om te gebruiken, maar als je bedoelt de opvatting dat wij het geestelijke Israël zijn, dan ben ik van mening dat dit voluit bijbels is, en desgewenst kan pogen dat aan te tonen. ( En om een link te leggen tussen Jodenvervolging en Calvijn is wat boud, temeer ik m.i. geen bewijs heb gezien) |
Bastiaan, dit laatste stukje van jou sprong er voor mij uit. En ik ben eerlijk gezegd wel heel benieuwd naar je uitleg over het geestelijk Israël dat "wij" zouden zijn.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op zondag 3 april 2011, 14:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 23:28
Onderwerp: Geweld tegen hulpverleners, wat kunnen we als christen doen?
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg betekent dat je agressie moet tolereren. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen. |
Mieke, begrijp ik je goed dat je eigenlijk bedoelt dat we agressie in de zorg juist niet moeten tolereren? En dat het niet tolereren van agressie maatschappijbreed gedragen moet worden? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op vrijdag 1 april 2011, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 22:22
Onderwerp: Geweld tegen hulpverleners, wat kunnen we als christen doen?
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Je hoort er veel van in de media en sommigen hebben het misschien gezien, gehoord of meegemaakt. Wat kan je doen als christen? Willen jullie je ervaringen hier delen en erover uitwisselen met elkaar? De bijgaande teaser wordt binnenkort gevolgd door de volledige clip. Zet 'm zoveel mogelijk door als je wilt.
http://www.youtube.com/watch?v=cincw6jV8Ok.
De hele clip: http://www.youtube.com/watch?v=g7gzgRViv5o |
Ik heb door mijn werk in de psychiatrie zowel met fysieke als verbale agressie te maken. Kan daar verder niet over in details treden, maar wel dat het er soms heftig aan toe gaat.
Het bidden zie ik als een machtig wapen en ben blij dat ik tot God mag bidden voor kracht, Zijn bescherming en enz. Ik voel mij wel beschermd. Dat betekend niet dat ik onodige risico's neem of overmoedig ben. Want het blijft een baan met veel risico's. Dat wil niet zeggen dat agressie, in wat voor vorm dan ook, getolereerd wordt. (uitzonderlijke situaties daargelaten) Want werken in de gezondheidszorg betekend niet dat we betaald worden om ook maar de agressie op de koop toe te nemen.
Wat Marylien schrijft herken ik wel. Op een donker parkeerterrein buiten de kliniek ben ik ook meer op mijn hoede, want in de kliniek weet ik met wie ik te maken heb.
Ik denk niet dat een christen meer tegen agressie kan doen dan een niet christen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 21:37
Onderwerp: Gezocht...
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik hoorde pas geleden dat er ook een speciale reformatorische uitgave is van het boekenweek geschenk. Wie heeft deze en wil het wel kwijt?? |
Willemijn, bedoel je dan het christelijke boekenweek geschenk? De trein van 10.11, van Henk Stoorvogel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 00:04
|
|
|
KATHY142 schreef: | Of het echt zo kort door de bocht is om Luther een antisemiet te noemen, daar heb ik hele grote vraagtekens bij. Vooral als je leest wat Luther schreef in o.a. "Over de Joden en hun leugens." |
Voor iedereen die over het bovenstaande valt. Wat hierboven staat moge duidelijk zijn. Ik schrijf dat omdat ik inderdaad grote vraagtekens zet bij hetgeen Maarten Luther heeft geschreven en de nalatenschap daarvan. De link erbij met het waarom. Een fan of aanhanger van Maarten Luther ben ik niet en zal dat ook zeker niet worden. Maar ik heb niemand hier op de site voor antisemiet uitgemaakt, Griffin geen etiketje opgeplakt, ook niet de aanhangers of nabestaanden van wie dan ook. Jammer dat dat wel geïnsinueerd wordt als je een andere (niet positieve) mening over Luther hebt.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op maandag 28 maart 2011, 00:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 12:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En zo zie je maar weer dat je niet zo maar een opmerking of bijbeltekst kan plaatsen zonder het in zijn verband te zien of even uit te zoeken hoe het zit........ De opmerking Luther was een antisemiet is dan ook wat kort door de bocht........ |
Of het echt zo kort door de bocht is om Luther een antisemiet te noemen, daar heb ik hele grote vraagtekens bij. Vooral als je leest wat Luther schreef in o.a. "Over de Joden en hun leugens."
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/66919-maarten-luther-en-de-joden-en-zijn-7-anti-joodse-maatregelen.html
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:16
|
|
|
DAVID923 schreef: | ja en nee, in haar postings vind ik nog te veel nadruk op de vrije wil. eigen verantwoordlijkeheid en vrije wil zijn niet per defenitie hetzelfde.
maarja, dat je Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid naast elkaar moet laten staan doet ze goed, en vond die vergelijking met die rails echt super. |
Inderdaad vrije wil en eigen verantwoordelijkheid zijn niet per definitie hetzelfde. Maar ze hebben wel met elkaar te maken. Want we zijn wel verantwoordelijk voor onze vrije wil en de keuzes die wij daarmee maken. Haal de vrije wil weg en wie is er dan verantwoordelijk? Misschien moet je mijn posting nog eens goed doorlezen David, dan zul je zien dat er wel degelijk een balans is en dat ik beide kanten noem als even belangrijk. En dat ze daarnaast hetzelfde zeggen, zei het met andere worden, als de stukjes die jij post. David of de nadruk soms ergens meer of minder op ligt is in mijn optiek muggenziften. Maar goed, moet ook kunnen, een mens moet wat te doen hebben. Maar belangrijker in dit alles is dat wij het doel wat God met ons heeft niet uit het oog verliezen. Het doel van onze redding, dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Heer Jezus. Dat is de uiteindelijke bedoeling, dat is Zijn verlangen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:09
|
|
|
DAVID923 schreef: | Kathy ik kan het niet beter verwoorden dan deze man. mocht je engels niet goed genoeg zijn, dan wil ik best een nederlandse synopsis geven. |
David, mijn engels is goed genoeg, maar de tijd ontbreekt me (werk) om er naar te luisteren. Dus als je de mogelijkheid hebt om je eigen visie/mening/antwoord op mijn vragen te geven zou dat fijn zijn. Want ik kan mij daarnaast ook niet voorstellen dat je het zelf ook niet goed zou kunnen verwoorden. Dan kan ik het ook nog even tussen het werk door lezen.
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op zaterdag 26 maart 2011, 16:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 16:00
|
|
|
JAN786 schreef: | KAthy ik denk dat je mijn gedachten goed begrepen hebt. Ookal is het in Gods raad dat Hij van te voren bepaald heeft wie er straks bij Hem mogen zijn, is het voor ieder die het evangelie aangeboden wordt mogelijk om zalig te worden. Dat bijt elkaar niet. God doet geen loze beloften...
Je haalt een hoop teksten aan die het evangelie onvoorwaardelijk aanbiedt. Dat is mooi ik kan er ook van harte mee instemmen. Maar als we het daarbij laten gaan we wel flink de mist in:
ez 11:19 19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,
ez 36 22 Zeg daarom tegen het huis van Israël: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent. 23 Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de heidenvolken ontheiligd is, die u in hun midden ontheiligd hebt. Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik in u voor hun ogen geheiligd word. 24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen. 25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen. 26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. 27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
In mijn optiek zien we niet alleen de bolfte voor israel maar ook God manier waarop Hij mensen tot geloof brengt. Wellicht denken sommigen daar anders over en verschillen we hierin van mening.
Ik schakel daarom even naar het NT
In Johannes 6: 37 Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen. vers 44 44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
God de vader trekt mensen tot Zijn Zoon. Dus ik lees nergens dat mensen daar zelf voor kiezen.
Joh 17:12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.
Een aantal worden Hem gegeven. Dat sluit ook in dat een aantal Hem dus niet gegeven worden door de Vader.
Hand. 4 26 De koningen van de aarde stellen zich op en de vorsten spannen samen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. 27 Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen, 28 om alles te doen wat Uw hand en Uw raadbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou.
Misschien is de beste tekst nog wel hand 13:48 48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
Dus God heeft een raadsbesluit gemaakt. En Hij heeft mensen bestemd voor het eeuwige leven. Dat zeg ik niet dat zegt de bijbel. Ik daag mensen die leren dat God geen verkiezing heeft uit om deze teksten dan zo uit te leggen dat hun theorie blijft bestaan... |
Jan, als je mijn stukken hierboven hebt gelezen, zul je begrijpen dat ik weet dat de Bijbel zowel de vrije wil als de predestinatie leert. Ik ben het met je eens dat het elkaar niet bijt. Maar toch moet het wel in balans blijven. Zoals ik al eerder zei met het stukje over de trein die rijd over 2 rails.
"Je zou de vrije wil en predestinatie kunnen met een trein, die rijdt over twee rails. De ene rail is soevereine genade, de andere de menselijke verantwoordelijkheid. Zij ontmoeten elkaar nooit, komen nooit samen, maar ze zijn beide nodig om de trein in het juiste spoor te houden. Neem de rail van de menselijke vrije wil weg en probeer slechts te rijden op de rail der verkiezing en je komt terecht in het ravijn van fatalisme, waarin God de één kiest om behouden te worden en de ander kiest om verloren te gaan. Verwissel het en neem de rail der soevereine verkiezing en genade weg en je komt terecht in de gracht der religie van menselijke werken en wordt een zelfverlosser. Houd je wielen op beide rails!"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:28
|
|
|
DAVID923 schreef: | kathy die mensen die komen kunnen dat omdat God de eerste stap heeft gezet, het mogenlijk maken door het kruis, en de wil/het hart bewerken dat ze tot Hem komen volgens:
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.” |
David, sluit dit (wat je hierboven schreef) dan de vrije wil van de mens uit? En om daar vanuit op een eerdere vraag van mij aan jou terug te komen. Staat de vrije wil wel echt tegenover God's plan? Of is de vrije wil niet een onderdeel van God's plan?
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op zaterdag 26 maart 2011, 12:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:19
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | sorry hoor, maar God heeft mensen gemaakt met een vrije wil... Hij heeft toch geen robotjes gemaakt ?
En bovendien... als ik om mij heen kijk zijn er talloze mensen die het niet willen aannemen... dus... En liefde is geen liefde als het niet uit vrije wil is volgens mij.
God is niet zomaar afhankelijk van de keus van de mens... ik geloof dat Hij hiervoor gekozen heeft. God wil niet dat er mensen verloren gaan... en toch gaan er mensen verloren... omdat liefde zich niet laat dwingen. |
Dank je wel Susannah, je haalt, in goede zin van het woord, de woorden uit mijn mond. Ik had het echt niet beter kunnen zeggen.
Jan, het is precies zoals je het zegt, "vrije genade", dus geen gedwongen genade. Zoals Susannah al zei, liefde laat zich niet dwingen. Je schrijft ook: "God verdoemt niemand want de mens heeft zichzelf verdoemt. Maar vanwege Zijn eer en glorie heeft Hij mensen uit die verdoemde massa uitgekozen om zalig te worden en straks bij Hem te zijn..." Wil je hiermee zeggen dat God sommige mensen heeft uitgekozen om zalig te worden en dat Hij ook mensen heeft uitgekozen om verdoemt te blijven en een enkele reis naar de hel krijgen. Je kunt dan toch niet zeggen dat er enige vorm van vrije genade is. En als wij mensen geen vrije wil hebben, waarom is Jezus dan aan het kruis voor onze (=alle mensen) zonden gestorven? Want in feite, als ik je goed begrijp, zeg je dat Jezus alleen is gestorven voor de mensen die Hij al had uitgekozen.
David. Voor de bijbelse onderbouwing hierover even wat teksten: “ ... die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen” (Johannes 6:37). “ ... Want een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden” (Romeinen 10:13). “Die wil, neme het water des levens om niet” (Openbaring 22:17). “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden” (Handelingen 16:31). “O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! … Zoekt de HEERE, terwijl Hij te vin-den is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is” (Jesaja 55:1 en 6). “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28). “Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als [witte] wol” (Jesaja 1:18).
Laatst aangepast door
|
KATHY142
|
op vrijdag 25 maart 2011, 23:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:37
|
|
|
DAVID923 schreef: | hoe lezen jullie een tekst als deze?
:
rom 8:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. |
Wat er staat of eigenlijk waar Paulus hierover verteld is de bestemming van diegene die geloven. Paulus heeft het hier over het doel van onze redding. "bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld Zijns Zoons, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broederen". Hij wil dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Here Jezus. Verder verteld Paulus over de volgorde en hoe de redding in zijn werk gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:13
Onderwerp: Japan
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | In Jezus naam hebben wij als christenen macht over de satan, we kunnen bevelen, in Jezus naam van ons te gaan. Het gebed heeft dus een grote plaats, ook in deze discussie denk ik ..... Dat satan Jezus verzoekt is inderdaad voor de dood en opstanding van Jezus Christus, toch waarschuwt Petrus in 1 Petrus 5 ons heel nadrukkelijk voor de macht van satan. Gelukkig kunnen wij ons daartegen wapenen. 1 Petrus 5: 8 Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi. 9 Stel u tegen hem teweer, gesterkt door uw geloof, in het besef dat uw broeders en zusters, waar ook ter wereld, onder hetzelfde leed gebukt gaan. 10 Maar al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen. 11 Hem komt de macht toe, voor eeuwig. Amen. |
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Gelukkig hebben we ook nog de geestelijke wapenrustig gekregen.
Efeziërs 6:10-18 schreef: | 10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden. 18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|