Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 18:38
|
|
|
4 MEI
Stampende laarzen klinken vijf jaar lang. Miljoenen mensen worden doodsbang. Duizenden mensen zetten zich in om hèn te redden: man vrouw en kind.
Stampende laarzen, gas en een kruis. Miljoenen mensen voelen zich niet thuis in Auschwitz en elders, maar is dat zo vreemd? Ontvoerd door de nazi's, daadwerkelijk ontheemd...
Ook nu zijn er nog steeds de stampende laarzen; soms heel ver weg, soms zijn het je naasten. Miljoenen mensen voelen zich bang, maar juist ook die angst ontneemt lust tot zang.
Denken wij aan Bosnië of het Midden-Oosten dan zien wij dat stampende mensen toch troosten. Niet iedereen, maar toch... er zijn er altijd, die leven op de Weg die naar het Leven leidt.
Stampende laarzen... valt dat nog te rijmen met Weg en met Waarheid, met Leven vol dromen? De mensen die stampen – soms, nu, altijd, niet? Maar hoe dan ook: de daad doet verdriet.
Mensen die geloven in een Weg van Waarheid die voert naar het Leven, ondanks pijn en strijd, zij zullen voortleven, in naam èn in tijd. De oorlog is over: Jezus heeft ons bevrijd!
Hans Wesselius
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:12
|
|
|
kom vanavond met verhalen hoe de oorlog is verdwenen en herhaal ze honderd malen: alle malen zal ik wenen.
Leo Vroman
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 18:51
|
|
|
Voor vandaag heel actueel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 20:44
|
|
|
Hoornik
-------------------------------------------------------------------------------- Tot de doden
Wij kunnen u niet meer bereiken, wij komen een zintuig tekort, wij leggen ons neer bij de feiten dat gij minder en minder wordt.
De enkele keer dat ge in dromen ons nog verschijnt, wordt gij al ijler en ijler tot ge voor altijd verdwijnt.
Straten houden uw namen voor heden en morgen in stand, maar onze kinderen brengen ze niet meer met u in verband.
Het land ligt nog net als toen het toen lag van polder tot polder te kijk; de mensen die erin wonen blijven zichzelve gelijk.
Maar éénmaal per jaar is de stilte tot de hemel toe van u vervuld en belijden wij zonder woorden onze dankbaarheid, onze schuld.
Uit: Nederland
Ed. Hoornik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 23:22
|
|
|
Gedicht bij de Nationale dodenherdenking, Amsterdam.
Tranen voor wereldwijde vrijheid Ik laat een traan… Voor alle oorlogen die nu nog bezig zijn en alle mensen die pijn lijden. Ik laat een traan… Voor alle mensen die overleden zijn en de soldaten die niet willen vechten maar moeten. Ik laat een traan … Voor mensen die de wereld verzieken en vechten om de macht. Ik laat een traan … Voor als alle oorlogen niet overgaan dan zal er nooit wereldwijde vrijheid bestaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KATHY142
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 23:35
|
|
|
Ter herinnering aan Sientje Abram (1931 – 1942) Sientje Abram werd op 23 februari 1931 in de Amsterdamse Rapenburgerstraat geboren en op 10 september 1942 in Auschwitz vermoord.
Nieuwe namen die ik heb geleerd Schoontje Vrouwtje Duifje allemaal vermoord Meijer Hartog Isaac Sientje Esther Judith Sipora allemaal vermoord De tram gaat door de straat de 7 die uit een wereld komt waar wij niet komen mijn vader draagt een hoed hij begraaft de doden.
Guus Luijters.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 mei 2012, 20:18
|
|
|
Het winnende nationaal gedicht van 2012:
CHARLOTTE FONTIJNE - DE STILTE SPREEKT
Hoorde u het? Toeschouwer op de bank Hoorde jij het net? Kindje aan je papa’s hand
Zij die het horen, Luisteren Heb je gevonden waar het ontspringt? Alleen, Hoor je hen fluisteren Terwijl, nu wij tezamen Hun spreken harder klinkt
Men zegt: ‘Twee minuten is het stil’ Zo heb ik ze nooit beleefd Stilte is als er mensen zwijgen Maar elk van deze stemmen leeft
Ik hoorde in de stilte geen zwijgen Een soldaat sprak tegen mij Over liefde voor zijn gezin Hoe hij van hen houdt Zijn stem klonk vredig en blij
Die mevrouw hoorde net geen zwijgen Een stilte allerminst De stem van haar grootvader sprak Hoe trots hij op haar is Zijn stem, Van binnenin
Zij die niet geluisterd hebben, Hebben niet gehoord
Maar, het hindert niet Luisteren kan altijd Hun stemmen klinken voort.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|