Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:07
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
DANIEL777 schreef: | De toon van chat was wel van die aard dat als tie beter had gekeken had haar reactie met een knipoog was en dat leest jullie soort ook never nooit niet. Dus daarom mijn toon en wat het laatste betreft gaat steekt het mij ook dat jullie alleen maar je mond over iemand open te trekken als ze weg zijn. Dat noem ik een laffe daad. | Het is een toon die er zelf in legt Daniël. En in de bijdrages hier heb ik het nooit over een persoon gehad, alleen maar duidelijk gemaakt, dat ik dit aftellen als zeer negatief ervaar en ook onterecht. Temeer omdat CM wel voor een heleboel zegeningen gezorgd heeft. Ik vraag me ook af hoe anderen hier naar kijken, mensen die de achtergronden niet meemaken, maar alleen maar lezen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:01
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Heeft Jezus niet een tollenaar zijn werk ten goede gekeerd? Waarom willen wij beter weten/doen dan Jezus? | Nee, Hij heeft ervoor gezorgd dat tollenaar ophield met zn praktijken. Hij heeft geen christelijke inhoud aan het werk van een tollenaar gegeven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:58
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Maar dat is in jouw ogen... mogen we er ook met andere ogen naar kijken? | Ik denk dat dat voor zich spreekt, maar aftellen omdat je er tegen opziet om weg te gaan, lijkt me in dit geval niet aan de orde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:47
Onderwerp: The Passion
|
|
|
MARIAN519 schreef: | IK begrijp wel wat je probeert te zeggen, het gaat in dat lied ook over sex.. Maar het lied, de woorden ...worden ten goede gekeerd om in te zetten als evangelie... blijde boodschap..? kan het niet? Ik heb vroeger heel veel blasfemie gevonden en heb de laatste jaren heel veel geleerd over hoe ongelovigen kijken naar dingen en dan denk ik nu anno 2011 dat sommige dingen erger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. | Dus mijn reactie is niet zo vreemd....je hebt alleen een andere kijk hierop.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 24 april 2011, 20:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:27
|
|
|
MARIAN519 schreef: | En als die vrouw die je volgens jou verleiden wilde nu eens je eigen vrouw is? Ooit gedaan? je eigen vrouw verleiden? Overspelig? Kwam Jezus juist niet voor de overspeligen onder ons op aarde? Is het dus dan niet juist heel Bijbels wat er neergezet werd als voorstelling? Gewoon..dicht bij de mensen van deze tijd net als Jezus deed?
Het zijn hiermee wél je eigen gedachten Chatuliem.. | We kunnen natuurlijk eindeloos speculeren wat de schrijver hier bedoelt. Maar één ding is zeker, de schrijver had niet de bedoeling hiermee de liefde van God te benadrukken. En een werelds lied opeens een christelijke inhoud geven is in mijn ogen spotten met God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:24
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Waar zie jij er overspel in? Ik hoor dat niet..wel een integer gezongen lied en na die nacht wil hij verder met die vrouw.. Het is niet spottend bedoeld lijkt me..eerder als tegemoetkoming aan alle mensen. | Het gaat me met name om de eerste zin in je vorige reactie. Je vindt het vreemd dat ik zo reageer....en zo integer vind ik trouwens dat lied niet. Als je hormonen gaan opspelen beloof je snel iets, wat je later toch niet na komt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:13
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Nou, vreemde reactie hoor Chatuliem, Heb jij het wel gezien en ook de context waarin dit gezongen werd? Nl. een uitnodiging van Jezus, tenminste zo heb ik het gezien, om je angst aan Hem te geven en Hij geeft je er hoop voor terug.. De hoop van Zijn verlossende Middelaarswerk. En dan bekijk jij het als gelovige... Blasfemie?..zo heb ik ooit ook gereageerd, tot ik met veel ongelovigen in aanraking kwam die alles, echt alles heel anders benaderen en zien als wij. Is het ook niet bedoeld om die mensen te bereiken? en niet om ons oordeel uit te spreken? Zoals Paulus wilde en deed om mensen met het Evangelie te bereiken door heel dicht naast hen te gaan staan?
Ben het wel met David eens dat wat op het eind gezegd werd- en ik verstond ook "fuck" -echt niet kan al is het nog zo verwoord naar deze tijd. Ja Mario, als afsluiting vond ik dit ook ronduit spottend..net of de boodschap daarmee ongedaan gemaakt werd.. |
Wat vind je nu zo vreemd aan mijn uitspraak? Het is toch zo, dat de zanger zijn vrouw wil verleiden een nacht met hem door te brengen? En vind je het dan zo vreemd, dat ik dat enorm spottend vind als je deze tekst toepast op Gods liefde voor de mens. Een lied waarin overspel wordt goedgepraat, mooi vormgegeven, wordt dan opeens gebruikt om de liefde van God aan ons te symboliseren? Ik vind daar een heel groot verschil in zitten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:07
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Beetje vreemde suggestie, Chat. Ik hoorde de zin en vond hem mooi, maar word nu mogelijk geconfronteerd met een gebrek aan kennis van het populaire Nederlandstalige genre. Ik zal eens luisteren wat er verder staat, maar de eerste zin: Geef me je angst, ik geef er je hoop voor terug was een mooie geloofsuitspraak als het gaat om de werking van Christus in ons leven. Veel mensen ervoeren het ook nadrukkeljk zo. Vandaar.
Thomas, maar eens op Youtube deze liederen beluisteren dan. | Zou ik ook maar doen, Thomas. Want de interpretatie is echt niet vreemd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 18:53
|
|
|
THOMAS968 schreef: | The Passion, vanavond op tv uitgezonden vanuit Gouda. Het lijdensverhaal modern verteld zeg maar.
Ik vond het goed en voor ook knap voor een breed publiek gedaan....
Geef mij je angst, ik geef er je hoop voor terug.
Thomas | Dus jij vindt de uitnodiging aan een vrouw de nacht met je door te brengen hetzelfde als een uitnodiging om je hart aan de Heer te geven. Ik vond het de zuiverste vorm van blasfemie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 18:50
|
|
|
LISA610 schreef: | Yep, ook ik heb gekeken samen met twee van mijn drie kids... inderdaad heel anders dan wat we gewend zijn.. maar toch.. t geeft wel een hele mooie andere dimensie aan het lied geef mij nu je angst.. en op de één of andere manier heeft me dat toch geraakt. | Ik vind het verleiden van een vrouw om de nacht met je door te brengen hier echt niet mee in verhouding staan. En ik vind het eigenlijk de naam van God te kijk zetten, door zo'n lied met een duidelijk overspelige inhoud nu opeens een christelijke inhoud te geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 18:48
|
|
|
DANIEL777 schreef: | De toon van chat was wel van die aard dat als tie beter had gekeken had haar reactie met een knipoog was en dat leest jullie soort ook never nooit niet. Dus daarom mijn toon en wat het laatste betreft gaat steekt het mij ook dat jullie alleen maar je mond over iemand open te trekken als ze weg zijn. Dat noem ik een laffe daad. | Goed, Daniel. in mijn ogen tel je af als je ergens naar verlangt of uitziet. En dan vind ik het schrijnend dat er klaarblijkelijk mensen zijn die er zo naar uitzien van de site af te zijn, dat ze al een week van tevoren beginnen af te tellen. En nee, dat kan ik niet als positief ervaren, jij misschien wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 april 2011, 23:48
|
|
|
HENDUK927 schreef: | ik snap grace wel tuurlijk heeft ze hier een goede tijd gehad een goeie en lieve vriend(man) leren kennen maar ik vind ook dat het hier de laaste tijd niet erg gezellig meer is ik maak mijn tijd hier ook vol en ben dan ook met de noorderzon vertrokken het licht niet aan cm dat de gezelligheid hier weg is,maar aan een aantalpersonen die overal commentaar op hebben noem maar is een voorbeeld als ik in de chatbox ben valt het mij op dat het wel erg rustig is,dat was voor een half jaar geleden wel anders,nu zijn er ook veel leden weg gegaan,die het in de chatbox wel erg gezellig maakten ,jammer maar helaas, daar kan in mijn ogen de redactie van cm niets aan doen
grace en sjaak wens jullie gods zegen toe en een hele fijne tijd samen met jullie kinderen
groetjes henduk en marianne |
Eerlijk gezegd ook weer een subjectief verhaal. Ik zit heel wat langer op de site dan jullie en er zijn altijd veel mensen weggegaan. Volgens mij laten jullie je veel te veel leiden door het moment. En vroeger was de chatbox net zoals nu, altijd met ups en downs. Maar er is niemand die jullie verplicht om te blijven. Als je blijft, doe je dat omdat je het ook wel leuk vindt. Maar ook voor jullie geldt, je hebt een partner gevonden door CM, je hebt veel goede dingen meegemaakt. Moet je dan op zo'n manier afscheid nemen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 april 2011, 20:32
Onderwerp: Stilte
|
|
|
Matt 27 schreef: | Toen de avond gevallen was, arriveerde er een rijke man die uit Arimatea afkomstig was. Hij heette Josef en was ook een leerling van Jezus geworden. 58 Hij meldde zich bij Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. Hierop gaf Pilatus bevel het aan hem af te staan. 59 Josef nam het lichaam mee, wikkelde het in zuiver linnen 60 en legde het in het nieuwe rotsgraf dat hij voor zichzelf had laten uithouwen. Toen rolde hij een grote steen voor de ingang van het graf en vertrok. 61 Maria uit Magdala en de andere Maria bleven achter, ze waren tegenover het graf gaan zitten. |
Op deze stille zaterdag zat ik me af te vragen hoe die discipelen zich gevoeld zouden hebben. Ze hadden zoveel wonderen meegemaakt. ze hadden zoveel hoop gekregen, en nu werden ze geconfronteerd met de dood van Jezus. Wat een vreselijke momenten moeten ze meegemaakt hebben. De kruisiging zelf was eigenlijk het meest duistere moment in hun leven. De duisternis was immers tastbaar aanwezig... Wat voor vragen zouden ze zich stellen? Dat uiteindelijk de duisternis toch sterker was gebleken dan het Licht? Ze zouden daar toch alle aanleiding voor hebben. Jezus was voor hen ogen gestorven, ondergegaan door de duisternis... Zouden ze zich niet afvragen of ze meer voor Hem hadden moeten doen, Hem meer tot stilte te manen. Want Zijn Woorden waren hard geweest, Hij had teveel mensen in het harnas gejaagd Of zouden ze zich geschaamd hebben, dat ze Hem in de steek gelaten hebben daar aan het kruis. Niet alleen Petrus had Hem verloochend, maar vrijwel geen enkele discipel had zich laten zien bij de kruisiging.
En dan de onvermijdelijke vraag: Waar was God en wie was God eigenlijk? Had Hij het niet kunnen voorkomen allemaal? Waarom liet Hij dit eigenlijk toe? De God van Abraham Izaäk en Jacob, die Zijn macht getoond had in Egypte de woestijn en in Israel...Waar was Hij in dit gebeuren?
Hoe herkenbaar zijn deze vragen voor ons allemaal. Soms zijn er momenten dat het wel heel duister lijkt om ons heen. Dat we eigenlijk ramp na ramp moeten doorstaan. Dat ons gebed niet beantwoord lijkt te worden. Dat we moedeloos zijn geworden, omdat alles wat we willen, kunnen of doen op een mislukking lijkt uit te lopen. Maar is dat de hele waarheid? Of is het slechts een momentopname. We lazen in het stukje, dat mensen bij het graf bleven wachten. Wachten waarop eigenlijk. Waarom wachten? Zou het niet kunnen zijn, dat deze vrouwen eigenlijk niet konden geloven dat dit het daadwerkelijke einde van Jezus was. Maar dat ze ook niet konden geloven in zo'n groot wonder van de opstanding? Dat hun geloof te groot was om te geloven dat het echt afgelopen was, maar nog te klein om volledig op Gods kracht te kunnen vertrouwen? En is het niet zo, dat we zelf ook vaak van die momenten hebben, te groot geloof om het vertrouwen in God te verliezen en tegelijkertijd te klein geloof om te vertrouwen dat Hij echt in staat is om voor ons te zorgen. Laten we elkaar dan gaan aanmoedigen met de woorden: Ja, de Heer is opgestaan, Hij heeft de dood zelfs overwonnen!!! Gezegend Pasen..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 23 april 2011, 20:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 april 2011, 19:50
|
|
|
GRACE585 schreef: |
morgen de zero dan sluit ik af | Sorry, Grace. Ik vind dit niet gepast hoe je aftelt. Aftellen is er naar uitzien dat je weggaat en eigenlijk vind ik dat nergens op slaan. CM heeft je een vriend gegeven, binnenkort ga je trouwen. Verder heeft het je ook fijne relaties gegeven en je hebt er veel kunnen leren. Waarom tel je dan af? Als je het zo ellendig vindt, waarom zeg je dan niet meteen je abbo op? Sorry, ik vind dit absoluut niet positief en ik vind ook dat CM dat niet verdiend heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 april 2011, 17:08
Onderwerp: Hoe interpreteer je de Bijbel?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Als je zegt dat je de Bijbel letterlijk neemt, bedoel je dan heel de Bijbel of slechts enkele passages? Als je nu eens echt nuchter kijkt naar wat er allemaal geschreven staat kom je dan niet tot de conclusie dat je niet alles letterlijk kan nemen?
Een parabel, komt uit het Grieks en betekend 'gelijkenis'. Jezus sprak in parabels om iets duidelijker te maken. Denken we maar aan de zaaier die zaaide op rotsen en vruchtbare grond. Er zijn nog andere parabels die ons iets beter doen verstaan of die ons aan zetten tot denken.
Frank | Laten we eerst eens definiëren wat letterlijk is en wat niet. Het eerste dat je vast moet stellen is, wat dringt de Bijbel zelf aan ons op. Jezus vertelt in gelijkenissen, vind ik een mooier woord, maar niet altijd. En ik vind niet dat je alles allegorisch moet zien, zoals wel in sommige kerken beweerd wordt. Ik geloof dat de verhalen in het OT echt gebeurd zijn, en dat de Bijbel zelf daar een verslag van geeft. Hetzelfde geldt voor het NT. Alleen daar waar de bijbel zelf aanleiding geeft voor een andere benadering, volg ik die. Ik denk dat dit de enig juiste manier is als je als doel wilt hebben, dat de Bijbel als een richtsnoer fungeert. Als je zelf maar gaat invullen, wat je nu wel of niet moet gebruiken, krijg je dat je je eigen visie en levensstijl bevestigd wilt zien door de Bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 20:56
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
DAVID923 schreef: | annete waar zie ik bij jouw de houding terug van sterven aan jezelf? zelfverloochening en navolging? lees veel over wat jij wel en niet wilt.. weet je dat je niet van jezelf bent? dat je bent gekocht?
een voorbeeld hoe radicaal het is:
mat 10:
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
mat 16:
24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. |
Maar dat kan alleen maar in combinatie met de liefde die je voor God hebt. En hoe kan je van iemand houden, als je Hem alleen kent van horen zeggen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 19:50
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Een dag te laat maar goed. De krant viel vanmorgen in de bus met maar liefst 22 rouwadvertenties voor de agent die omgekomen is in Baflo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 23:07
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
jullie leren het geloof ik niet he....ik wens op geen enkele manier uitgenodigd te worden of ter verantwoording geroepen te worden voor de picknick. Dat jullie dat zo willen, is jullie zaak. Ik ga ervan uit dat jullie mijn standpunt in deze ook respecteren. Anders zie ik mij toch genoodzaakt te klagen over enkelen van jullie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 20:05
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
Eerlijk gezegd ben ik de laatste tijd door een aantal mensen lastiggevallen. Ik heb me bewust afzijdig gehouden van dit topic, maar dat betekent niet dat ik van mening veranderd ben. Het is bijzonder irritant, dat ze je haast willen dwingen om daar te komen. Ik verzoek dus, dat ze me met rust laten op dit gebied en me niet iedere keer hierover lastigvallen. Anders zie ik mij genoodzaakt mijn bezwaren hier nog uitgebreid naar voren te brengen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 19:35
|
|
|
DAVID923 schreef: | Nee, iemand die Sola Scriptura als motto heeft...tuurlijk denk ik er niet anders over, in het algemeen, als het aankomt op het gezag en autoriteit van de Bijbel. Maar niet in dit specifieke geval, er zijn tijdloze Bijbelse principes en ook specifiek en tijd/bedeling gebonden onderwerpen.
Vond de argumenten zeer goed in die link. Al zal je me nooit horen zeggen dat de Geestelijke gave alleen voor toen waren. Zie bij zendings gebied en sommige situatie`s. God is niet gebonden aan mensen of menselijke dogma`s, God kan wil en doet nog steeds volop wonderen, maar er is ook erg veel imitaie van satan en de menselijke geest, dus ik blijf een toetsende, waakzame terughoudendheid hebben als het op deze dingen aankomt. | Wat betreft bedelingenleer, ben ik dus geen voorstander van. Het is altijd de neiging van de mens de heilsgeschiedenis in te delen, maar ik geloof niet dat die absolute grenzen bestaan. Ik vind dat de gaven van de Geest net als vroeger werken. Er is geen enkel argument te bedenken waarom het nu niet meer zo zou zijn. Hoe kun je de geestelijke strijd aan gaan zonder de geestelijke ogen die hebben? Ik denk dat de wereld schreeuwt om onderscheid van geesten...Ook de profetie heeft nog steeds haar waarde. Niet alles kan en is vervangen door de Bijbel alleen. Het getuigt in mijn ogen van een soort hoogmoed als je stelt dat de gemeente zonder Gods gaven kan. God heeft niet alleen Zijn Woord gegeven, maar ook Zijn Geest uitgestort. In jouw redenatie hebben we dat eigenlijk niet meer nodig. Jezus' laatste onderwijs ging juist over de Heilige Geest.
Ik geloof ten volle, dat de gaven van de Geest voor deze tijd zijn. Zelf heb ik op dat gebied teveel meegemaakt om dat te ontkennen. Ik zou ook geen bediening willen hebben zonder de gaven.... Mocht men dus denken dat ik een tegenstander ben van de gaven van de Geest, dat is dus hiermee ontzenuwd. Waar ik wel op tegen ben, is dat men gewoon stelt dat je vooraf kunt zien welke geestelijke gaven je hebt. Dan heeft het niks meer te maken met het doel waarom God Zijn gaven geeft. God geeft Zijn gaven ter toerusting van de gemeente. Niet ter verheerlijking van jezelf. En een diagnose vooraf is denk ik niet de bedoeling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 april 2011, 22:13
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Een van de gaven is wijsheid ..... Dus ik zwijg verder maar .... | Dit is voor mij het bewijs, dat jij en ik daadwerkelijk anders over gaven denken. Een woord van wijsheid is nl. iets heel anders, dan zoals jij dit nu benoemt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 15:53
Onderwerp: Leven in de eindtijd
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Maar Chat broeder Orlando uit de Bethel spreekt over een periode van 25 jaar en hoe sta jij hier tegenover? | Speculaties over tijd en datum zijn tot nu toe nooit uitgekomen. En ze zijn van alle tijden....Als mensen beginnen met dat de zonde toegenomen is, kennen ze hun geschiedenis niet. Wat ze in Sodom en Gommorra uitspookten of in de Romeinse tijd...die tijden waren niet veel anders dan de onze. De grootste vulkaanuitbarsting is van eind 19e eeuw, dus toen was de aarde ook al in beweging. Het is een subjectief gegeven, dat alles zoveel erger is dan vroeger. Heeft ook te maken met de tv, alles kunnen we nu zien en meemaken. De opwarming van de aarde kan ook gewoon een normaal natuurlijk gegeven zijn, en hoeft niet te maken hebben met ons gebruik van fossiele brandstoffen. Kortom, ik heb zo mn bedenkingen bij deze uitspraak, vooral omdat de zgn tekenen van deze tijd ook best wel iets is wat in het grote perspectief misschien wel mee zou kunnen vallen. Tsunami's zijn er ook altijd geweest, het bijzondere is, dat we nu kunnen zien wat het teweeg brengt. Zoals ik al vaker gezegd heb, is er eigenlijk maar één criterium dat de Bijbel geeft, een soort thermometer kun je zeggen, waarin je kunt aflezen hoe ver we van de komst van Jezus af zijn. Alle volken hebben dan van het evangelie gehoord. Wat ik dus als een positief aspect zie, is dat de zendingsijver de laatste eeuw gelukkig weer toegenomen is. Wycliffe verwacht dat in deze eeuw alle volken een bijbelvertaling zullen hebben...Ook zie ik dat via de satelliet volken bereikt worden met het evangelie, maar goed, jullie weten dat ik een groot fan ben van de satellietschotel..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 14 april 2011, 22:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:33
Onderwerp: Taalgebruik
|
|
|
BILLY701 schreef: | Mensen aantoe wat een heibel om een paar taalfoutjes. Chat er zijn dingen die veel erger zijn. Zo heb ik ook iets bijgedragen om de ergernis nog groter te maken. En wie mij op taalfouten kan betrappen, heeft ook nog geen ongelijk. | Als het maar een paar taalfoutjes zijn, zou je gelijk hebben, maar het is hier werkelijk dramatisch gesteld met de spelling. En dat kan heel wat beter....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:51
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | en hierbij is het bewijs weer eens geleverd:
Chat heeft geen gevoel voor humor.
Q.E.D.
| Dat ik hier geen humor inzie, betekent niet dat ik geen gevoel voor humor heb...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:50
|
|
|
LISA610 schreef: | Idd Frank. Dus met andere woorden: even weer met beide benen op de grond Chat. Vergissen is menselijk en een taalfout is snel gemaakt, zeker in de chatbox. Niemand is onfeilbaar, zelfs jij niet. En ik ben het ook niet met jou eens als je zegt dat mensen die taalfouten maken per definitie slordig zijn in het dagelijks leven. Ik ken genoeg mensen die uitermate netjes zijn en toch wel eens een taalfout maken, so what.
Overigens is het ook niet zo dat een taalfout in een sollicitatiebrief per definitie leidt tot een afwijzing. Dit hangt ook af van de functie waarnaar gesolliciteerd wordt. Voor een secretaresse gelden bijv. heel andere criteria dan voor een functie waarin niet hoeft te worden gecorrespondeerd. | Iedereen maakt wel eens een taalfout, maar dit gaat verder dan wel eens, dit neemt bij sommige mensen chronische vormen aan. Elk werkwoord in de tegenwoordige tijd met een d schrijven, waar slaat dat op? vb: hij vormd, hij bestaad, hij leefd...dit zijn voorbeelden die ik hier gelezen heb. En niet van mensen die niet beter weten, maar van mensen die te slordig zijn geworden, omdat anderen dat zomaar accepteren. En als ze daar op gewezen worden, vinden ze het kinderachtig... Wat betreft de sollicitatiebrief, het is nog steeds zo, dat je schrijftaal een grote rol speelt. Maar er zijn ook andere situaties waarin het belangrijk is, dat je goed moet kunnen schrijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:34
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Een van de gaven is wijsheid ..... Dus ik zwijg verder maar .... | Wat een vreselijk cynische opmerking weer, Cross.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:32
|
|
|
DAVID923 schreef: | Denk dat chat goede dingen zegt. Veder vraag ik me ook af of de christen niet eerst moet leren aan zichzelf te sterven en zelfverloochening te leren IPV zelfvervulling en zelfverwezelijking. God gericht IPV Zelfgericht. Wat wil je met die gaven, is het een doel of een middel?
Verder is de vraag of die gaven vandaag nog wel gegeven worden door de Geest, want Die bepaalt het , hoe , wat, waar,welke gaven en wanneer. niet wij.
Zelf denk ik dat wonderen en tekenen, en gaven op het zendingsgebied zeker gegeven worden, getuigenissen genoeg. Tot stichting van de eigen kerk? meh..Geloof best dat er echte manifestaties zijn en echte gaven van de Geest, maar heb te veel vals vuur gezien om er niet kritisch en toetsend mee om te gaan. Ben in kerken geweest waar er manifestaties waren die echt niet volgens paulus en de Bijbelse richtlijnen waren. Geen orde, maar chaos, geen vertaling van de tongen, rollen en bibberen op de grond...als dat van de Heer is....
Maar goed wil het kind niet met het badwater (excessen) weggooien. | Goede vraag die je stelt. Zijn de gaven een doel op zich? Veel mensen vinden dat van wel, terwijl ik het een middel vind, dat God de mens geeft om Zijn koninkrijk te bouwen en te onderhouden. En natuurlijk zijn ze nog steeds nodig, bv. die openbaringsgaven als profetie, een woord van kennis en een woord van wijsheid. Het valt me op, dat je relatief mild in je bijdrage bent over dit onderwerp. Hoewel je excessen hebt meegemaakt, laat je de mogelijkheid toch open dat God op deze manier kan werken. Wat betreft de nadruk op zelfkennis en zelfverheerlijking, helaas is het een geestelijk kwaad wat maar niet uit te bannen is. We leven in een tijd waar de nadruk heel sterk op het individu ligt, en in de gemeentes krijgen we er ook mee te maken. De stap van innerlijke genezing naar inner healing is heel klein...In vorige bijdragen heb ik al duidelijk gemaakt, dat dit m.i. niet tot de taak van de gemeente hoort....
DAVID923 schreef: | Zelf denk ik dat we vandaag de dag meer hebben aan deze gaven: ef 4:
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
* Er is zoveel anti-intellectualisme vandaag de dag, alles gaat over gevoel en ervaring, zonder toetsing en Bijbelkennis. daarom denk ik dat de kerk zich meer op de bovenstaande tekst moet richten. | In bovenstaande tekst worden bedieningen genoemd, en dat is wat anders dan gaven...Gelukkig zijn er mensen zoals jij, die wel durven na te denken. Een waardevolle bijdrage
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 13 april 2011, 14:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:12
|
|
|
Wat een voorspelbare reacties weer zeg. Het getuigt niet van een bewustzijn dat het Nederlands bewaard moet zien te worden. De taalverloedering neemt ook op dit forum weer toe. Er is niks zo irritant als je merkt dat iemand zijn best niet doet om gewoon verzorgd taalgebruik te gebruiken. Het is voor velen je visitekaartje op deze site en je mag daar best wel zorgvuldiger mee omgaan vind ik. Het is ook jammer, dat bij sommige stukken, die inhoudelijk interessant zijn, op deze manier op hun waarde en geloofwaardigheid inboeten. Geef mij dan maar de leraar, die een verslag weigert aan te nemen, omdat het vol staat met taalfouten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 10:20
|
|
|
Het is weer zover, het zit me weer eens dwars. Het taalgebruik is weer dramatisch. Het dieptepunt was wel weer het woordje werdt... Een verleden tijd met dt, terwijl bij de tegenwoordige tijd doodleuk de d als maatstaf gezien wordt. ( idd, dt)
Waarom moet je denken aan de spellingsregels? Omdat je er ook op afgerekend wordt. Het kan je een baan kosten, als je sollicitatiebrief vol met onnodige schrijffouten zit. Het kan je klanten kosten, als je correspondentie niet op orde is. Hier op het forum kan het je zelfs potentiële relaties kosten. Iemand die slordig is in taalgebruik, niet de moeite neemt om eenvoudige regels toe te passen, is ook slordig in het dagelijks leven. In mijn ogen geen positief beeld. Een aantal van jullie heeft ook een opvoedende taak, als dit het voorbeeld is, wat de kinderen geleerd wordt, is het in mijn ogen dramatisch gesteld met onze taal.
Om het gezeur over dyslectie maar meteen de kop in te drukken: ik bedoel niet mensen die het echt niet kunnen. Ik bedoel mensen die niet de moeite nemen om hun spelling in de gaten te houden. Of 95% van de mensen is dyslectisch of een aantal mensen is gewoon te slordig...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 13 april 2011, 10:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:50
|
|
|
HENK710 schreef: | De gaven van de Geest maken wel degelijk gebruik van jouw karakter, van dat wat God jou gegeven heeft. | Daar is denk ik het grootste meningsverschil tussen jou en mij. Wat heeft profeteren met je persoonlijke karakter te maken? of wat heeft de gaven van genezingen daarmee te maken, of werking van krachten. De definitie van deze gaven is, dat het juist buiten het menselijk vermogen om gaat. Dat er dingen geopenbaard worden, waar geen weet van is...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|