Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 april 2011, 17:08
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
Tot mijn grote vreugde mag ik Pieter649 welkom heten......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 april 2011, 00:15
Onderwerp: Eerlijkheid en trouw
|
|
|
Laten we het eens een stapje verder brengen. Vanavond las ik een stukje over Daniël. Hij is daarin een voorbeeld. Hoewel er niks op hem aan te merken was, vormde hij toch een bedreiging voor mensen. Mensen kunnen niet tegen eerlijkheid denk ik soms. En toen hij voor de keuze stond om de toenmalige wet te dienen of God te dienen, koos hij voor het laatste. Terwijl hij wist dat het uiteindelijk zijn leven zou kunnen kosten. (Doet me denken aan de Daniël van de 20ste eeuw, Anne van der Bijl.) Toch denk ik dat we in een tijd leven dat we voor dezelfde keuze komen te staan. De jodenvervolging is zo succesvol geweest in NL omdat onze ambtenaren hun best deden om alles op rolletjes te laten lopen.
Ik vraag me af of wij anders zouden zijn geweest. Er zijn weinig mensen geweest, die het geloof hadden, dat God hen zou beschermen in alles wat ze deden. Ook dat zien we terug in de landen waarin christenen vervolgd worden. Het lijkt wel alsof men niet meer bang is. Hoeveel zouden die durf hebben als wij in die situatie zouden leven? En verdrukking in NL zie ik zeker komen. Op welke manier dan? Kerken die hun gebouwen moeten openstellen voor islam, of vrouwen die gedwongen gaan worden abortus te plegen omdat ze zwanger zijn van een gehandicapt kind. Ik denk dat de positie van Gods gemeente in het gevaar komt door enerzijds het humanisme en anderzijds de islam. Maar ik zie in het humanisme het grootste gevaar. De vraag die 4 en 5 mei bij mij oproept, is, in hoeverre zijn we bereid God te dienen ten tijde van de verdrukking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 22:23
Onderwerp: The Passion
|
|
|
IMKE917 schreef: | Doen de zangers en zangeressen die de officiële Mattheüs Passion zingen dat wel dan?? Wat weten wij van hun levensstijl .....?? | Heb ook niet de indruk dat de Mattheüs Passion zoveel mensen harten verandert. Het schijnt tegenwoordig status te zijn om deze passion bij te wonen, waarbij het meer gaat om de vormgeving dan om de verkondiging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 18:30
|
|
|
LISA610 schreef: | Nou om heel eerlijk te zijn vind ik de vertolking persoonlijk niet heel mooi of zo. Ook ik heb verschillende dingen gezien die niet of niet helemaal overeenkomen met wat in de Bijbel staat. En nee, dat zit mij dan ook niet lekker.
Maar toch, als ik bedenk hoeveel mensen hier nu naar gekeken hebben en hoeveel er over wordt gesproken, dan denk ik toch dat het aan ons als christenen is om het ten goede te laten keren. Ik meen dat zelfs deze vertolking mogelijkheden biedt om in gesprek te raken met mensen over het evangelie. En we hebben niet voor iets de opdracht gekregen om alle volkeren tot Zijn discipelen te maken toch?
Als ik met mensen praat over deze vertolking zeg ik niet dat ik het vanuit mijn geloofsovertuiging niet kan goedkeuren. Evenmin heb ik de neiging om meteen met allerlei Bijbelteksten om de oren slaan waaruit blijkt wat er allemaal mis is. Ik zie het liever als een kans op het moment dat iemand mij hierover aanspreekt. En juist daarom kies ik dan liever voor de weg van vragen: wat is er in deze vertolking wat jou heeft geraakt, wat is wat waar je over nadenkt, wat zou je graag wilt weten. Met in mijn achterhoofd vragen zoals: hoe kan ik jou helpen om de waarheid te ontdekken, om jou te vertellen wie Jezus is, wat Hij ook voor jou heeft gedaan.. hoe kan ik jou helpen om Jezus te leren kennen op de manier waarop ik Hem heb leren kennen. Persoonlijk vind ik dat namelijk veel belangrijker dan het voeren van een discussie over wat er allemaal wel of niet mis in met deze vertolking. Maar goed, da's mijn mening he |
Een van de belangrijkste dingen is, is dat je geloofwaardig bent. En dat heeft heel sterk te maken met je karakter en je daden. Nu lijkt het alsof mensen die zelf niet bereid zijn hun leven aan te passen, aan anderen zouden moeten zeggen dat ze zich zouden moeten bekeren. Geneesheer genees uzelf, zou ik zo zeggen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 28 april 2011, 22:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 16:06
Onderwerp: Eerlijkheid en trouw
|
|
|
Op 4 en 5 mei gedenken en vieren we de gebeurtenissen van WOII. Eén van de dingen die ik me altijd afgevraagd heb, is hoe het mogelijk is dat je ziet dat je buurman opgepakt wordt zijn hele huis leeggehaald wordt en je weet dat hij weggebracht wordt. Met als enige misdrijf dat hij/zij van joodse afkomst is? Hoe komt het dat onze ambtenaren zo hun best deden om dit alles in soepele banen te laten verlopen? Hoe komt het dus dat zoveel mensen hebben meegewerkt, terwijl ze wisten dat het gewone mensen waren, die eigenlijk niks misdaan hebben? Een van de belangrijkste redenen is groepsdruk. Ze wilden hun best doen om bij de groep te horen, het beste beentje ervoor zetten. En als dat ten koste gaat van eerlijkheid en oprechtheid, dat is maar bijzaak.
Hoe gevoelig is men voor groepsdruk? Er is een test geweest, jaren geleden, waarin men in een groep zat en kaartjes aan elkaar doorgaf. Er waren 12 mensen, waarvan 11 mensen onderling had afgesproken, dat ze verkeerde antwoorden zouden geven. Voorbeeld, op het kaartje stond een vierkant, zij zeiden dat er een rondje stond. Bij de eerste ronde keek de ene persoon die van niks wist, vreemd op en gaf het goede antwoord. Hoe lang denk je dat het duurde voordat hij overstag ging en mee ging praten? Het antwoord is schrikbarend, maar het is wel echt gebeurd. Al bij de derde keer begon hij mee te praten tegen beter weten in. Het verlangen om mee te doen, bij de groep te horen is bij de mensen heel diep aanwezig. En vaak is de groepsnorm belangrijker dan je eigen normen en waarden. Het ging zelfs nog verder, een tweede test had nog ergere gevolgen. Twee mensen werden in afzonderlijke kamers neergezet. De ene kreeg een vragenlijst voor zich, en iedere keer als hij een fout antwoord gaf, moest de ander een stroomstoot geven. En die stroom werd iedere keer opgevoerd. De persoon die de stroom moest toe dienen kon horen wat het gevolg was. Toch deed hij wat er van hem gevraagd werd, ook al hoorde hij de ander kermen van de pijn. Het was toch de opdracht, en die moest hij toch vervullen? Hij ging zelfs door ook al kwam de stroom tot levensbedreigende hoogtes. Mensen zijn rare wezens. Soms doen ze in de groep hele andere dingen dan wat ze in het normale leven zouden doen. Trouw aan de groep, trouw aan de normen van die groep ook al druisen ze dwars tegen hun eigen principes is, zorgen ervoor, dat mensen snel zichzelf verliezen...In de meeste gevallen durf ik te beweren, dat de trouw aan de groepsnormen heel vaak eerlijkheid in de weg staat. Het zijn zulke gemakkelijke termen, die we hanteren. We moeten eerlijk zijn tegen elkaar, maar wat doen we als we merken dat we niet voldoen aan de groepsnorm? Hebben we dan niet sterk de neiging om onze daden te verbergen? En in hoeverre hebben we zelf niet de neiging om mee te doen, ook al gaat dat tegen onze principes in? Een poosje geleden kwam ik bij mezelf tot de ontdekking dat ik hier liever mensen naar de mond praatte, en vooral mijn mond probeerde te houden. Totdat ik in een eigen conflict kwam. Ik stond op het punt mijn eigen principes op te geven, omdat ik aardig gevonden wilde worden. Dat laatste heb ik losgelaten. Het valt me nl. op, dat als dat mijn doel is, het ten koste gaat van mijn eigen identiteit. En waarom zou ik me anders voor moeten doen, dan dat ik ben. Als ik eenmaal een lieve vrouw weer heb, zal ze daar binnen enkele dagen wel doorheen prikken. Voor mij is eerlijkheid belangrijker dan meedoen met de grote meute. Trouw wil ik zijn aan mijn eigen principes en niet aan principes die een groep mij oplegt. En ik geloof dat dat het beste werkt. Want dan kun je eerlijk zijn en trouw zijn aan mensen die het verdienen. Ik geloof heel erg in trouw, maar wel trouw in oprechtheid. En dat is een balans die ik in de gaten probeer te houden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 15:22
Onderwerp: masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
|
|
|
MVV749 schreef: | Ik kan goed begrijpen waarom er op het forum nogal wat onenigheid ontstaat. Wat een opening Cahtuliem, helemaal niet aanstootgevend ofzo! Ik begrijp dat ik (door onwetendheid) verkeerd overkwam, maar dat is nog geen reden om iemand op deze manier de les te willen lezen. | Zullen we het dan eens hebben hoe je op Maureen reageerde?? Het is nogal wat wat je neer durft te schrijven tegenover een vrouw met heel wat meer levenservaring.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 15:18
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik sta te klapperen met mijn oren, te knipperen met mijn ogen, mijn adem stokt ..... Weten de meisjes niet wat ze over jongens moeten weten. (En omgekeerd natuurlijk!) Volgens mij is dit toch echt wel behandeld in de les "sexuele voorlichting voor puberssss"
Het grote verschil
Het eerste verschil Wanneer een jongen in de puberteit komt en volwassen begint te worden, krijgt hij vanzelf te maken met de seksuele gevoelens die erbij horen. Het kwijtraken van zijn overproductie bijvoorbeeld is op zich geen onprettige ervaring, integendeel. Dat is normaal. Daar hoeft hij niets voor te doen. De hele wereld van seksuele beleving gaat in principe vanzelf voor hem open. Bij meisjes is dat anders. Die hebben dat helemaal niet. Wanneer ze de eerste menstruatie meemaken, dan geeft dat ze geen bijzondere seksuele ervaringen. Het is een min of meer onaangename gebeurtenis, dat is alles. De rest blijft op non-actief, is wel aanwezig, maar het slaapt. Ja, zelfs het allergevoeligste plekje dat ze heeft, blijft onopgemerkt verborgen totdat ze seksueel tot ontwaken wordt gebracht. Normaal gesproken gebeurt dat bij een meisje niet zomaar vanzelf. Dat komt door het tweede verschil.
De rest van de les kunnen jullie lezen door op onderstaande link te klikken. Het gaat vooral om de eerste alinea's, maar de rest is ook wel aardig om te lezen....
http://www.schreeuwomleven.nl/seksualiteit/het_grote_verschil.htm |
Zulke artikelen versterken alleen maar het schuldgevoel bij anderen. Jammer, dat mensen er zo over schrijven...nog even hij biedt therapie aan. Welke kant gaan we op mensen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 april 2011, 11:41
Onderwerp: Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
|
|
|
MARIAN519 schreef: | http://www.statenvertaling.net/Hier heb ik het uitgehaald..ik lees de Statenvertaling omdat ik het nog steeds de mooiste vertaling vind en deze specifiek omdat ik van kunst houd.. En ik heb er duidelijk bij vermeld dat het een kanttekening is? is dus geen vertaling..een interpretatie idd..en waarom zou die fout zijn zomaar zonder meer? omdat het refo is? Ik vind het nog niet eens zo'n gekke interpretatie daarom heb ik hem erin gezet.. Weet jij een betere? | Het is nogal vergezocht vind ik om een verschil te maken door de mensen die bij God horen als zonen Gods te benoemen. Bovendien zie je dat de rol die ze spelen eigenlijk heel negatief is, zonen Gods onwaardig. Zo onwaardig dat de Geest van God zich terugtrekt en de zondvloed het gevolg is.... leuke theorie, dat Adam en Eva al veel kinderen hadden, die ook in het paradijs leefden. Echter nergens op gebaseerd, en daarom is dit gewoon gespeculeer.
Er staat zonen Gods, ik durf geen uitsluitsel te geven. Zoals ik al eerder gezegd heb, geeft de Bijbel niet voldoende uitleg over dit gedeelte. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de gedachte dat dit gevallen engelen waren. Ten eerste omdat in Job ook dit bedoeld wordt, ten tweede omdat ze zich niet gedragen en God Zich genoodzaakt ziet om Zich terug te trekken en dat Hij een einde stelt aan het leven van de mens.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 28 april 2011, 11:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 21:56
|
|
|
HENK710 schreef: | Moet dat dan altijd persé om er ook meer in te kunnen lezen? En waar in het liedje zie jij dan die seksgerichtheid? Relatiegerichtheid, waar het over gaat, is toch echt wat anders | Wil je het in een christelijke contekst gebruiken, moet er ook een christelijke inhoud in zijn. Nu lijkt het net alsof God dit gedrag ook verheerlijkt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 21:15
|
|
|
HENK710 schreef: | Zoals zo vaak, kun je met zo'n uitdrukking meerdere kanten op. Jammer dat je er zo eenzijdig mee omgaat. Juist als je het wat breder ziet is het zo een zin die door Jezus uitgesproken kan zijn...
Voor de mensen die het niet gezien hebben en toch nieuwsgierig zijn geworden: The Passion Gouda | De contekst geeft de betekenis toch. Denk je echt dat GM aan God dacht toen hij dit liedje schreef?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 17:33
Onderwerp: Pinksteren
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ben ik het volledig mee eens. Dat is het doel van de Heilige Geest: dat we leven zoals Jezus het ons voordeed.
Ik denk dat al eerder in het OT melding werd gemaakt van de Heilige Geest.
Hoe beleef je het zelf Chat? Vind je dat we ons kunnen, mogen, moeten richten tot Geest of zeg blijf je liever bij Jezus of God? Ik weet dat sommige mensen niet direct een voeling hebben met de Heilige Geest. Dat ze de HG eerder als iets abstracts beschouwen. | Er zijn zoveel dingen over te zeggen, dat ik dat liever stukje bij beetje doe. Voor mij is het belangrijkste, dat Gods Geest over de mens is uitgestort om het werk van Christus te voltooien. En dat houdt in dat we geroepen zijn om de oogst bijeen te halen, en klaar te maken als de bruid van Christus... Bij alles wat we mogen meemaken, moeten we niet uit het oog verliezen bezig te zijn met Zijn opdracht. Daarvoor heeft Hij Zijn Geest gegeven. Als ik met mensen praat over de Heilige Geest, is dat ook mijn eerste vraag: ben je bereid voor God te werken? Dan zal Hij je bekrachtigen met Zijn Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 17:26
|
|
|
MVV749 schreef: | Zonder je tegen je hoofd te willen stoten, wil ik toch inhoudelijk op je bericht ingaan. Ik zal proberen om het geheel in je verhaal te kunnen tegenspreken, niet alleen een paar woorden. En dan hou ik in het achterhoofd dat het topiconderwerp over masturberen gaat, niet over sex of lust.
Je eerste alinea: Ik heb geen idee welke mannen jij in je kring hebt, maar dan raad ik je aan om andere mannen te leren kennen. Dat mannen minder lang zonder sex zouden kunnen laat ik maar in het midden. Dat mannen hun liefde zouden uiten door sexueel contact, is dan best een probleem voor voor mannen die geen sex hebben. Die leiden dan een liefdeloos bestaan? Of wordt de liefde geuit in het luchtledige tijdens masturbatie? Ik denk toch echt dat jij je veel meer richt op het onderwerp lust, dan op masturbatie.
Je tweede alinea: Wat versta jij onder "het sex gebeuren opgewekt"? Ik geef je gelijk als je hiermee wederzijde liefde bedoeld. Want dat kan iemand die nog nooit sex heeft gehad ook niet hebben ervaren. Maar in jouw uitleg lijkt het wel alsof er tijdens de eerste keer sex een knopje wordt omgeschakeld die een mens naar sex doet verlangen. Is dat dan ook zo met masturbatie?
| Het lijkt wel alsof je van een andere planeet komt MVV...idd, het is heel anders als je seks gehad hebt, dan dat je nooit ervaring op dat gebied hebt. Is dat zo vreemd voor te stellen voor je? Weet je wat er met je gebeurt als je seks hebt? Wat voor invloed dat heeft op je hele wezen? Hoe je verbonden raakt met de ander? Er is een groot verschil tussen masturbatie en seks met je partner, en daar is gewoon niks mis mee. Het verdiept je relatie met de ander.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 28 april 2011, 11:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 16:03
|
|
|
MARIAN519 schreef: | 2) Gods zonen Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaders, die de ware religie beleden, en met hunne huisgezinnen [als zijnde Gods Kerk] van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daarentegen door de dochters der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderij, en levende naar het vlees. Zie Deut. 14:1; Joh. 1:12; Luk. 17:27; Judas 19.
Aldus volgens de kanttekening bij de Bijbel. | Lijkt me meer een refo interpretatie toe, dan een echte poging tot vertaling. De eerste regel bij vertalen is nl. dat je de grondtekst heel laat ook al schijnt het tegenstrijdig te zijn met je eigen opvattingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 12:31
|
|
|
Goed Pinksteren, wat betekent dat voor mij?
Het eerste wat ik hier naar voren wil brengen, is dat dit feest al bestond in het Oude Testament. Het is nl. een oogstfeest en de joden hebben het gebruik om tijdens dit feest het verhaal van Ruth voor te lezen, omdat dit zich voor een groot gedeelte afspeelt tijdens de oogst...
En als je het dan toepast, kom je in mijn ogen op de belangrijkste betekenis van pinksteren: God heeft Zijn Geest gestuurd om de oogst binnen te halen....(Joh. 4)En onze opdracht is dan ook om deze oogst met Hem binnen te halen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 27 april 2011, 12:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 10:11
Onderwerp: PC-problemen
|
|
|
Eerlijk gezegd heb ik hier veel nonsens gelezen. Als IE het probleem is, zou elke PC die IE gebruikt er last van hebben. En gezien de reacties lijkt het probleem daar niet te liggen. Chrome zou deze problemen niet hebben? Ook dat is niet waar. Het ligt gewoon aan de manier waarop de browser ingesteld is, of dat nu Fireworks is of IE of in mijn geval Opera. Heb alledrie browsers geprobeerd, en voor de verbinding met CM maakt niks uit welke je gebruikt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 00:35
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Jullie begrijpen ook niets jammer hoor, het is niet sexsistiesch bedoel maar last maa hoe dom, bah misselijk gewoon, leer lezen | Maureen, je hebt gewoon gelijk in wat je schrijft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 april 2011, 00:01
Onderwerp: strandwandeling voorjaar 2011
|
|
|
MIEKJES285 schreef: | tjonge kwaad bloed nog wel ....wat je vindt over iemands gedrag is per persoon verschillend..sommige vinden jou gedrag vervelend andere weer niet.. een naam staat op de lijst alleen wie zegt dat die persoon ook daadwerkelijk meegaat. deze personen kunnen zelf hun naam niet meer verwijderen
je had beter kunnen schrijven dat dat de reden is dat jij niet meegaat. ik neem aan dat degene bij wie er volgens jou kwaad bloed is gezet wel voor zichzelf kunnen praten. maar ja is het gedrag van die personen wel altijd juist geweest........ | De reden dat ik niet heen ga, is dat ik dat eind niet kan lopen en dat het te ver voor mij is. Ook al zou ik vrienden hebben, die wel meegaan, zou ik toch thuis blijven. Ik probeerde alleen maar aan te geven, wat de reden is, dat er zo weinig aanmeldingen zijn zonder dat mijn eigen mening over desbetreffende personen daar een rol in speelde. Nu lijkt het wel alsof er een persoonlijke vete uitgevochten moet worden, en dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 27 april 2011, 00:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 april 2011, 20:24
|
|
|
Wat betekent Pinksteren voor jou.. Waarom denk je dat we dat zo vieren?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 april 2011, 12:49
Onderwerp: Hoe interpreteer je de Bijbel?
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Inderdaad. De Bijbel heeft exact hetzelfde gezag alsof God in vol ornaat met Eigen Stem dit vandaag de dag zou uitspreken. De gehele Bijbel is Gods Woord. Dit is de belangrijkste basis, want om zinnig te kunnen spreken over hoe de Bijbel is te interpreteren moeten we weten wat de bijbel IS. De gehele Bijbel is het Woord van God. Dit betekent, per definitie onfeilbaar. Dat de Bijbel Gods Woord is, is ook het zelfgetuigenis van de Bijbel zelf. Historie ook Gods Woord? Alles wat zich in Gods Woord als historie aandient, moet als historisch aanvaard worden. Als er staat dat er iets gezegd is, dan is dat ook gezegd, en als er staat dat er iets gebeurd is, dan is dat ook echt gebeurd, en is dat niet verzonnen. Dit is de normale betekenis van de tekst. De tekst zelf geeft de duidelijkheid. Als God iets tot ons zegt via Zijn Woord dan kunnen we daarop aan. Ons rest slechts geloof of ongeloof.
Zoals bij Abraham, toen hij en Sara hoogbejaard waren (99 jaar!) en toch de belofte hadden dat ze een zoon zouden krijgen. Wetenschappelijke is het dwaasheid, of op zijn minst rede tot grote twijfel. Wat zouden wij zeggen in zijn plaats? Zouden we niet denken dat het wel metaforisch uitgelegd zou moeten worden aangezien een letterlijke betekenis bijna niet vol te houden is? Zouden we niet lachen om de letterlijke betekenis zoals Sara deed? Echter, de gelovige aanvaardt het woord van zijn Heer in geloof, en niet in ongeloof.
En als God tot hem zegt om zijn enige zoon te nemen om hem te brandofferen. Hoe kan zo’n opdracht ooit serieus te nemen zijn als letterlijk zo bedoeld ? Echter, de gelovige aanvaardt het woord van zijn Heer in geloof, en niet in ongeloof. Hoe enorm zwaar zal het geweest zijn om zijn enige zoon waarop zijn toekomstverwachting rustte, om dat op te offeren. Maar abraham geloofde! en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.
En geloven we het nog als er staat “Dit nu was het getal der jaren van Abrahams leven, die hij geleefd heeft: honderd vijfenzeventig jaar. En Abraham gaf de geest en stierf in hoge ouderdom”. Als God tot mij en tot jou zegt: Methusalem is negenhonderd negenenzestig jaar oud geworden voordat hij stierf. Dan aanvaarden we dit in geloof als een historisch feit. God liegt niet. Geen geloof te hechten aan de bijbelteksten die deze gebeurtenis duidelijk als historie aangeven, is ongeloof. En dan mag dat ongeloof gevoed zijn door heel wetenschappelijke overdenkingen, het blijft ongeloof als het ingaat tegen Gods Woord. | Eerlijk gezegd vind ik dat je een scheiding maakt die in mijn ogen niet bestaat. Natuurlijk is het goed om te bekijken of de geschreven geschiedenis in de bijbel hetzelfde is als andere geschiedboeken. Het zou vreemd zijn als historisch aangetoond kan worden dat iets anders gebeurd is, dan beschreven in de bijbel, dat we dat maar gaan ontkennen.. Echter in de meeste gevallen ondersteunt de geschiedschrijving de verhalen in de Bijbel. Wat je ook altijd voor ogen moet houden is, dat er twee verschillende uitgangspunten zijn. De Bijbel beschrijft de geschiedenis heel sterk vanuit de vraag of men God diende of niet. Gewone geschiedschrijving gaat verder. Een voorbeeld om duidelijk te maken dat er een groot verschil in benadering is te lezen in:
1 Kon 16 schreef: | Omri werd koning van Israël in het eenendertigste regeringsjaar van koning Asa van Juda. Hij regeerde twaalf jaar. Toen hij zes jaar in Tirsa had geregeerd, 24 kocht hij van een zekere Semer voor twee talent zilver een berg. Hij liet er huizen op bouwen en noemde de stad die hij liet bouwen Samaria, naar Semer, de vorige bezitter van de berg. 25 Omri deed wat slecht is in de ogen van de HEER; zijn gedrag was nog erger dan dat van zijn voorgangers. 26 Hij volgde in alle opzichten het voorbeeld van Jerobeam, de zoon van Nebat, die de Israëlieten ertoe had aangezet te zondigen door de HEER, de God van Israël, met hun nietige afgoden te tergen. 27 Verdere bijzonderheden over Omri en over de overwinningen die hij behaalde zijn opgetekend in de kronieken van de koningen van Israël. 28 Toen Omri bij zijn voorouders te ruste ging, werd hij begraven in Samaria. Zijn zoon Achab volgde hem op. | Vanuit de geschiedschrijving weten we veel meer van deze koning Omri. Hij stichtte een rijk dat bijna dezelfde afmetingen had als Israel, was belangrijke koning, die grote invloed had op het volk. Voor de Bijbel is dit echter niet belangrijk. Er worden slechts een paar zinnen aan hem gewijd. Zijn zoon echter, Achab was veel minder invloedrijk, maar dat worden ettelijke hoofdstukken aan gewijd. Voor de Bijbel gold slechts één criterium, diende hij God en diende hij zichzelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 april 2011, 12:28
|
|
|
Eerlijk gezegd, niemand weet eigenlijk wat hiermee bedoeld wordt. De theorie van gevallen engelen is wel de meest voorkomende. Maar sommige dingen kom je gewoon niet achter. De vraag is, wat doe je ermee? Dan moet je je eerst afvragen of dit gedeelte bij het hart van de boodschap van de Bijbel hoort. En dat is in mijn ogen niet het geval. Leuk voor speurneuzen, maar verder ook niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 23:19
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MAJARO438 schreef: | Ja ze is echt geweldig, heeft geen poot in de keuken gezet, ongelooflijk he? Nou deze geur is niet echt het 1e wat ik 'smorgens wil ruiken hoor, dan heb ik maar 1 doel:
KOFFIE
nou als je dan eerst nog puin moet ruimen................. | dat is dan echt balen he.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 20:23
|
|
|
MARISKA601 schreef: | je antwoord voor anderen chat... dat is niet leuk. | Het antwoord is niet leuk, Mariska. Helaas valt daar weinig aan te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 20:11
|
|
|
PIMPERNEL883 schreef: | Soms, Chat, is spreken zilver....maar zwijgen goud! | en in sommige gevallen geeft spreken een antwoord, ook al bevalt je dat antwoord niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 19:44
|
|
|
PIMPERNEL883 schreef: | Ach Chat, wie zijn wij mensen om te oordelen? Laat God dat maar doen he....enneh....wie van u zonder zonden is, werpe de eerste steen! | Je vraagt je af waarom er zo weinig animo is bij de mensen, daar geef ik een verklaring voor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 19:08
|
|
|
Ga je niet voorbij aan het feit dat er twee mensen op de lijst staan, die geband zijn door CM? En dat er bij een aantal mensen kwaad bloed is gezet door hun gedrag?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 25 april 2011, 19:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 18:12
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
MVV749 schreef: | Ik vraag me af waarom er zo weinig mensen op CM naar hardrock luisteren? | Je kent al zoveel mensen hier?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 18:11
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MAJARO438 schreef: | Nou pfffff, kom ik vanmorgen van bed, loop naar beneden en toen rook ik een bijzondere geur, kruidig, beetje zuur( nee ik had me gisteravond wel gedouched). Sta ik in de deuropening naar de keuken is het 1 ravage
De plank van de muur waar zoete soja saus, knoflookolie, tandorie saus, azijn, olijf olie en kookboeken op stonden is naar beneden gestort. Overal glas, olie, sausen en boeken in de smurrie, het zat bij de muren omhoog Dus een uur aan het soppen, glibberen, heb vinyl vloer (leuk idee om een glijbaan te maken)
pfff nou ja, heeft de keuken haar beurt ook weer gehad, | Heb je er een foto van gemaakt? En kon de hond ervan afblijven???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 17:40
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Chatuliem Ik weet dat cm voor zegeningen kan zorgen waarom zou je daarom juist voor de mensen juist niet blij zijn die wel een relatie hier vinden. En qwa aftellen blijf ik toch met je oneens omdat de persoon zelf al had aangegeven dat ze weg ging dus wijd voordat ze "ging"aftellen. En waarom zou iemand die een gelukkige relatie heeft gevonden niet mogen aftellen om cm te verlaten? | Heb ik ooit anders beweerd dan dat ik blij ben voor ze. Ik ben degene die Grace het allerlangste kent hier op CM. Maar dat aftellen vind ik ongepast. CM is toch geen gevangenis waar je van bevrijd wordt als je een relatie hebt???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 17:34
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, precies, het is maar net door welke bril je kijkt. Ik vind het ook een mooie zin 'Geef mij nu je angst, k geef je er hoop voor terug' , en begrijp ook de strekking daarvan, de meesten van ons wel. | Ook hier geldt de context. Is dit God, die de mensen uitnodigen hun angst aan Hem te geven, of is dit een man die een vrouw wil overhalen seks met hem te hebben, omdat hij wel te vertrouwen is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 00:46
|
|
|
DAVID923 schreef: | gaan we nu markteting trucjes toepassen op evangeliseren? aanpassen aan de wereld en tijdsgeest ten koste van het evangelie? Dus de westerse consumerende postmoderne mens de maatstaaf maken?
Bruggen bouwen ok...de vorm in een ander jasje ok...maar het evangelie blijft het evangelie. Het kruis zal altijd een aanstoot en dwaasheid blijven. Mensen vertellen dat ze zondig zijn en redding nodig hebben is hard om te horen.
Mensen er in lokken met bedrijfs trucjes en ''reclame'' of een gedeelte van het evangelie vertellen, mensen vertellen dat God van ze houd, dat Jezus hun vriend is en hun problemen wilt oplossen. over welke Jezus hebben ze het dan, die van de Bijbel? Horen we nog over zaken als, zonde, oordeel, hel , het bloed, kruis , bekering en berouw? Of de noodzaak tot wedergeboorte?
Was Jezus in the passion niet gewoon een historisch figuur? een wijze leraar, een goede man, of waren het niet gewoon metaforen met een les?
Deze pogingen van de EO zullen eerder mensen met een vals gevoel van veiligheid en met een fopspeen naar de hel sturen. |
Het is duidelijk dat bij de EO de kracht van verkondiging ingeruild is door de kracht van reclame.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|