Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 december 2010, 15:01
Onderwerp: Wisselende Lincscores.
|
|
|
Ik blijf me verbazen over de lincscores. Het is natuurlijk een computerberekening maar als de leeftijd niet verandert, de regio niet en het profiel niet, hoe kan de score dan naar boven of beneden gaan? CM vertelt niet precies hoe het werkt, maar als variabelen niet veranderen, dan zou de score gelijk moeten blijven.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 21:59
Onderwerp: gevoel tegenover geloof
|
|
|
Vertrouw op God, maar zet je fiets op slot.
Thomas, zoiets.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 22:44
Onderwerp: Rom 8
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Het klopt wel wat je schrijt vande week was ik in de VU en daar lag een blad van de Hoop en daar werd ook in beschreven dat we zelf in gaan vullen zoals wij de HEER zien helemaal naar ons eigen gevoel en ik kan het daar wel mee eens zijn. Sjalom. Martin |
Het gegeven dat je een ander godsbeeld en een andere niet op angst gebaseerde geloofsbeleving hebt, die dus niet overeenkomt met die van behoudende calvinisten, wil nog niet zeggen dat je God invult naar je eigen gevoel. Het is een andere beleving dan die David heeft vanuit zijn achtergrond. Toch: die beleving is niet de norm voor 1800 miljoen christenen maar voor een relatief kleine groep traditionele calvinisten. De opvatting die David heeft, is net zo goed een beeld van God vanuit de eigen traditie en ook naar het eigen gevoel. Hoeveel bijbelteksten er ook worden aangehaald om de visie te ondersteunen. Ik respecteer ieder godsbeeld als dat vanuit een oprechte houding naar het zoeken van de waarheid voortkomt. Maar mensen moeten hun eigen opvattingen en vooral hun eigen traditie niet tot norm verheffen. Ik denk dat geloof niet samen kan gaan met angst, het lijkt soms wel of Christus voor niets gestorven is als mensen kennelijk eerst een bevinding moeten hebben gehad. Vooral als mensen alleen maar leven in de angst verdoemd te worden en veronderstellen misschien ook als christenen slechts in een enkel geval toch bij God te mogen komen. Ik heb mijn eigen opvattingen maar die zijn daarmee ook niet de norm voor anderen.
Want een ieder die Mij aanneemt....
Thomas, het is een Blijde boodschap. God heeft ons al bevrijd.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 23:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 21:58
Onderwerp: Themachat
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dacht ik eens een verstandig computer antwoord te geven...... |
http://www.onlinebible.org/html/dut/index.htm
Ik moet zeggen dat ik het abonnement ook heb en dat is toch wel heel handig als je eens vertalingen naast elkaar wilt leggen. Verder een schat aan informatie en een concordantie. Ze beveiligen het wel steeds sterker tegen illegaal kopiëren. Zou je eigenlijk ook niet moeten doen in dit geval.
Thomas, houdt van origineel.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 22:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 20:48
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
[quote=BART817]-. --- ..- --..-- / --. . .-.. ..- -.- -.- .. --. / -.- .- -. / ...- .. ... ... . .-. / -.. .. - / - --- -.-. .... / -. .. . - / .-.. . --.. . -. .-.-.- / . .. --. . -. .-.. .. .--- -.- / -.- .- -. / .. -.- / .... .. . .-. / -.. ..- ... / .- .-.. .-.. . ... / ... -.-. .... .-. .. .--- ...- . -. / .-- .- - / .. -.- / -- .- .- .-. / .-- .. .-.. / --.. --- -. -.. . .-. / -.. .- - / .... .. .--- / -... --- --- ... / --- .--. / -- . / --.. .- .-.. / .-- --- .-. -.. . -. .-.-.- / .-- .- - / . . -. / ..- .. - ...- .. -. -.. .. -. --. --..-- / . -. / .... . - / .-- . .-. -.- - / -. --- --. / ... - . . -.. ... -.-.-- / ---... -....- -.--.-
tja, kom daar maar eens achter
Op een politieschool dachten een aantal aspiranten slim te zijn en ze tikten bij een tentamen de antwoorden in morse naar elkaar toe. De toezichthouder, een oud marine-telegrafist, seinde in morse vanaf zijn tafel terug: Ik laat me niet belazeren!
De aspiranten zijn er met een berisping van af gekomen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 20:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 20:15
Onderwerp: Eenzame kerst
|
|
|
Is het hele kerst- en feestdagen gebeuren niet wat opgeklopt en met allerlei sentiment omgeven? Velen van ons wonen alleen en als je normaal twee extra vrije dagen krijgt ben je er blij mee. Maar als je de kerstdagen alleen door brengt dan is dat klaarblijkelijk het toppunt van zieligheid. De hele smartlappenindustrie laat ons weten middels Andre Hazes dat een eenzame Kerst toch wel het toppunt van ellende is. Ok, eenzaam ben je als het alleen zijn pijn doet en dat is niet prettig. Maar is het nou zo'n ramp om alleen te zijn met de Kerst? We leven in het ik-tijdperk en meer en meer sociale verbanden vallen weg, ook de kerken vaak. Je krijgt bijna de neiging je te moeten verontschuldigen en je mag vooral niet zeggen dat je met de Kerst thuis zit. Twee dagen zonder gedoe en een mooi feest van het licht waar we als christenen de geboorte van Christus aan koppelen. Waarom moet je zoveel met Kerst? Waarom moet je samen zijn, waarom moet je lekker eten, waarom moet je je in bochten wringen als je alleen zit? Toen ik voor de eerste keer na mijn scheiding alleen was met Kerst vond ik het heerlijk. Geen gezeur en geen gedoe. Als je normaal twee dagen alleen zit, maak je je daar toch ook niet druk om? Je kunt je ook een gevoel van eenzaamheid aan laten praten. Een mens die alleen woont is even waardevol en je zelfbeeld lijdt er de andere dagen ook niet zoveel onder. Geniet van de mooie atmosfeer en de twee vrije dagen. En hoewel het in oorsprong geen Christelijk feest is, de traditie is inmiddels zo dat we de komst van Christus herdenken. De komst van een kind is een feest en zeker van dit kind. Alleen of niet.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 20:00
Onderwerp: DONKERE DAGEN VOOR KERST
|
|
|
Verplaatst.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 20:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 15:55
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
Fries van hoog gehalte.
Der wie in tiid dast by my wiest En my dyn wezen fiele liest.
Thomas, Fries.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 december 2010, 15:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 12:56
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
KAPSTERTJ517 schreef: | Goedenavond, vol verbazing lees ik hier reacties over oudsten van een kerkelijke gemeente, mijn visie hierop is duidelijk mensen die zulke reacties geven hebben zelf niet veel meegemaakt. Zelf ben ik inmiddels al twee keer gescheiden die van huis uit katholiek waren maar nergens aan deden. Naar mijn inzien heb ik in allebei de relaties mijn geloof laten schieten simpel doordat geen van beide er iets mee deed. Op hele bijzondere wijze ben ik door heel veel verdriet en hele diepe dalen zo diep en ver moeten vallen totdat God mijn hand greep en mijzelf terug riep. Inmiddels ben ik qua gevoel al jaren single en leef voor mijn kids en mij geloof, ik heb juist door deze tweede scheiding God ECHT mogen leren. Door mijn laatste scheiding heb ik vele intense angsten gekend en ben alles kwijt wat ik had qua bezit. Maar God heeft mij zoveel rijkdom gegeven en ik ervaar iedere dag van mijn leven zijn nabijheid, dus ik denk dat men niet mag oordelen over scheidingen als mens zijnde maar alleen God dit doet. Juist mijn leven is onvoorstelbaar verrijkt en nu ik leef samen met Hem zou ik graag eens met zulke oudste van een gemeente om de tafel gaan zitten en hun een spiegel voorhouden , wie o wie zijn zij om te mogen oordelen over andere mensen. In mijn geval was het juist God zelf die mij heeft geholpen deze beslissing te nemen en mijn ongelovige leven in te ruilen om nu heel dicht bij Hem te mogen blijven Hij is degene die mijn leven leidt ieder minuut elke dag van de week. Wij mensen maken fouten maar God vergeeft ons als wij naar Zijn wil handelen. Dit wil ik even nog kwijt als ik niet was gescheiden had ik niet geweten hoe het met mij en mijn kids was afgelopen maar vanaf het moment dat God in mijn hart kwam heeft Hij mij keuzes laten maken die ik vanuit mezelf niet had gemaakt hier ben ik zeer zeker van overtuigd. Mijn Heer heeft mij en de kids letterlijk en figuurlijk uit een vreselijke hel getrokken dus ik zou best eens met zulke mensen willen praten die zo afwijzend zijn tegenover mensen die gescheiden zijn. |
Knappe debuutbijdrage op het forum, Kapster. En goed geschreven ook! Het leven verloopt meestal anders dan in leerstellingen is in te kaderen. De oudsten die jij hebt gekend, hebben naar in hun ogen naar Bijbelse opvattingen willen handelen maar bleven steken in het farizeïsme. Christus ging met deze mensen tactisch om omdat ze hem in de val wilden lokken maar er ook tegenin omdat de wetten uiteindelijk mensen in de knel brachten. Die tegenstelling van enerzijds mensen die hun zekerheid aan het houden van de wet ontlenen en van mensen die zien dat goed bedoelde voorschriften mensen in de knel brengen, is er vandaag de dag nog steeds. Goed dat je beschrijft hoe je Christus juist hebt gevonden. Geen oudste kan je voorschrijven in een hel te moeten leven omdat dat nu eenmaal de consequentie van een voorschrift is. Een dergelijke oudste schept voor anderen een hel om in te blijven leven, omdat hij de essentie van het Christendom, liefde en vergeving, niet begrijpt of navoelt. Of te bang is het te begrijpen, een angstgeloof doet veel kwaad aan mensen en ook aan hun naasten. Niet de wet maar de liefde is het hoogste gebod.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 19 december 2010, 14:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 19:55
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Mooi, alleen jammer van die "valse" noot op 8:05 .... |
De kwaliteit is niet optimaal bij Youtube. Bij de uitvoering die Willemijn als voorlaatste heeft gegeven is hij beter. Op ITunes is veel goeds te vinden met een optimale kwaliteit in dit genre. En dat maakt in dit subtiele notenspel uit. Die van Willemijn is dus echt gewoon beter:
http://www.youtube.com/watch?v=Dq_36q2NkdE
Thomas, lust ook borrelnootjes.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 december 2010, 20:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 11:01
|
|
|
Of deze, iets romantischer:
http://www.youtube.com/watch?v=m8q4A38uNLM&feature=related
Een van de mooiste stukken muziek op aarde. De uitvoering maakt het verschil en ook de ziel die mensen er in leggen, he. Beethoven heeft zijn laatste composities niet meer kunnen beluisteren omdat hij doof werd, maar dit te ervaren was hem gelukkig nog wel gegund. Ik herinner me nog goed toen ik dit voor het eerst hoorde en dat is meer dan veertig jaar geleden.
Thomas, die hier enorm van houdt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 december 2010, 11:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 18:44
|
|
|
HANNAH810 schreef: | hmmm........LIJKT misschien zo, willemijn......... maar of het ook werkelijk zo is???
ehhhhmmmm thomas; dom vraagje misschien, maar wil je zo aardig zijn me te vertellen hoe je dat nou precies doet?
. |
Hannah
Een paar postings terug staat het. Je moet wel de URL kopieren en dat begint met http://www.youtube of zo en dus niet eeeeh zomaar de titel opschrijven van een mooi nummer
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 15 december 2010, 00:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 december 2010, 22:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Brother in arms staat voor mij op nummer één maar deze is zeker een goede tweede........ |
en wat dacht je hier van
http://www.youtube.com/watch?v=oFX7zVXlypc&feature=related
als dan nog niet van Dire Straits houdt, kan ik er ook niks meer aan doen.
Thomas, Brothers in arms blijft het beste nummer, dus op verzoek van Willemijn, ons digibeetje:
http://www.youtube.com/watch?v=9XVVZPefbR4
Men zoeke een nummer op op Youtube Men kopiere de URL in de adresbalk bovenaan (Selectereren, dan wordt het blauw en dan houd je CTRL ingedrukt en men drukke op C) Men make een nieuw bericht aan op CM Men kopiere door in het bericht te klkken, vervolgens CRTL V Men selectere het zojuist gekopieerde Klik op URL bovenaan En op OK drukken en het werkt!
Een link die anderen ook kunnen aanklikken! Deze bijvoorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=EKtRIrFBsqA
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 13 december 2010, 22:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 december 2010, 20:24
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
IMKE917 schreef: | Hier de geur van boerenkool |
Met worst toch he, eigenlijk hou ik zelf meer van worst met boerenkool.
Thomas, heeft niet veel met het vegetarisme.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 13 december 2010, 20:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 december 2010, 19:50
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Na gisteren wordt mijn ADSL-verbinding elke dag een beetje sneller en daar hou ik van. KPN doet ook wel eens iets goeds...
Thomas, ongelooflijk genietend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 december 2010, 22:06
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Hallo Thomas
Ik ga er van uit dat het nieuwe testament niet zonder het oude kan of anders om maar het staat er zo en natuurlijk heb ik vergeving hier voor gevraagt en ga er ook van uit dat HIJ het me vergeven heeft maar ik weet ook niet presies hoe hier mee omte gaan. Sjalom. Martin |
Het is wel van belang dat je het leest zoals het in die tijd bedoeld was en dat er sprake was van een heel andere samenleving. Manvrouwverhoudingen, eigendomsverhoudingen, bestuur, alles was anders. En je kunt wel zeggen dat het er zo staat maar dan lees je met westerse ogen. De wetgeving sloeg uiteraard terug op hun eigen tijd en was toen ook nuttig. Wat je leest wordt niet automatisch bedoeld. We moeten het christendom elke dag vertalen, bij mensen maar misschien ook wel in de politiek. Gij zult niet echtscheiden betekende oorspronkelijk gij zult als man uw vrouw niet verstoten - en terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat vandaag echtscheiden goed is, we weten allemaal, veelal uit ervaring, wel beter. Er staat niet altijd wat je er in leest, je moet wel bestuderen hoe het bedoeld is. Je oudste bedoelt het goed maar zit er naast. Hij zet je in de kou en daar ben jij niet verantwoordelijk voor maar hij.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 10 december 2010, 22:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 december 2010, 19:18
Onderwerp: Echtscheidingen en/of Relatie beëindiging
|
|
|
MAR907 schreef: | Wat is: "duurzame" ????? |
Het is niet meer dan een kreet, want in de praktijk kun je na een week al scheiden en dat kan geen duurzame ontwrichting zijn. Wie wil scheiden kan dat dus gewoon in de praktijk doen en die vier gronden hierboven zijn uit het verleden. Vroeger moest de Grote Leugen door een van de partners uitgesproken worden. Je moest dan verklaren overspelig geweest te zijn en dan mocht je scheiden. Dat was ook geen goede praktijk.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 december 2010, 17:14
|
|
|
MARTIN695 schreef: | DIT MAAKT MIJ HEEL VERDRIETIG EN BOOS! Wat vreselijk dat die oudsten van jouw gemeente hebben gereageerd als farizeeers! Hoe reageerde Jezus op de farizeeers? Op die mensen die zo ""keurig"" naar de letter van de wet leefden? Zonder LIEFDE in hun hart? Laat je door hun ajb niet aanklagen en veroordelen!
Hallo Queline
Ik had hierboven al gereageert en ik wil je ook zeggen dat je niet verdrietig moet zijn want de HEER is altijd nabij maar het staat echt geschreven dat het een gruwel is in Zijn ogen vandaar dat ik er ook vrede mee heb . Sjalom. Martin |
Het verstoten van vrouwen en ze in een kwetsbare positie brengen was een vorm van machtsmisbruik en een gruwel in de ogen van God. Want echtscheiden in het Oude Testament was als vrouw verstoten worden door de man en leek niet op de huidige echtscheidingspraktijk. God is socialer dan je denkt en zijn wetten kwam toen ook al op voor de zwakkeren, al werd dat in de Nieuwtestamentische tijden wat meer benadrukt. Of hetgeen jij deed een gruwel in de ogen van God was, valt dus nog te bezien.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 10 december 2010, 17:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 december 2010, 13:42
Onderwerp: Echtscheidingen en/of Relatie beëindiging
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Er is heel wat gaande op deze site omtrent de problematiek van echtscheidingen...relatie en al wat dies meer zij... als ik betreffende topics lees Voor mij persoonlijk heb ik lering getrokken uit de gevolgen van mijn scheiding. Met name de verwerking er van om herhaling te voorkomen. In dit land kent de wetgeving een viertal gronden om te scheiden. Namelijk: overspel, kwaadwillige verlating gedurende een bepaalde tijd, veroordeling tot een gevangenisstraf voor een bepaalde periode, en mishandeling die tot gevangenisstraf leidt.
Vaak is de 1e grond (overspel) al de reden waarbij de tegenpartij dit als reden aanvoerd om te gaan scheiden. Helaas is de "leugen" bij dit soort echtscheidingen ook meestal schering en inslag is. In het Geloof aanvaardt men genoemde gronden niet állemaal, denk ik... De Heer kwalificeert ontrouw en het begerig zien naar een andere vrouw ...of de vrouw naar een andere man...al als echtbreuk. God tast daarmee naar de diepste motieven, God geeft overspel als de énige echtscheidingsgrond aan. Want...door overspel is is de wézenlijke band tussen betrokken man en vrouw al reeds verbroken, toch? Een huwelijk verdraagt nu eenmaal niét de introductie van een ander...een derde...naar mijn inziens. Bij zo'n reden is het beter om te scheiden. Zo staat het onder andere ook de wet in dit land. Dat wil nog niet zeggen dat bij élke vorm van overspel een scheiding vanzelfsprekend is De Kerk zal het nooit zo moeten opvatten naar mijn mening! Maar het tégendeel het zo mogen opvatten en álles in het werk stellen om de geschonden éénheid te herstellen.
Alleen...als bij dit overspel zich dergelijke omstandigheden voordoen, dat het uitzicht op herstel een onmogelijkheid is, zal de Kerk als levende God in Naam van zijn Zoon Jezus Christus de betrokken benadeelde man of vrouw door overspel...die in een gebroken wereld leeft m.i. een scheiding toestaan. Staat ook ergens in de Bijbel...dacht ik. Want al is het huwelijk geen sacrament...toch zal de heiligheid en de onverbreekbaarheid van het huwelijk in mijn ogen zo hoog dient te staan dat het woord "onmogelijk" niet al té snel moet worden uitgesproken. |
Er lopen al draadjes over dit onderwerp, waarom maak je dan een nieuwe? Het wordt op deze manier wat onoverzichtelijk.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 19:00
Onderwerp: Bindingsangst
|
|
|
MAR907 schreef: | Weet je Thomas, "liefde" kent geen bindingsangst.... |
Liefde is een abstractie, hoe concreet we het ook kunnen ervaren. Maar ik denk in termen van menselijk geluk in een gebroken wereld. Mensen kunnen behoorlijk last hebben van de dingen die Zinga noemt en ik neem die mannen en vrouwen serieus en vind dat je niet kunt volstaan met een mening over hoe liefde er idealiter uit zal zien. Hoe graag ik het overigens ook met je eens zou zijn.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 9 december 2010, 19:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 15:14
Onderwerp: Bindingsangst
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Effe geheel tussendoor; bindingsangst, komt juist voort uit verlatingsangst...immers, als je je niet bind (hecht), hoef je ook niet bang te zijn dat je verlaten word! Andere optie is de angst voor afwijzing, maar ook die komt meestal voort uit de angst verlaten, en dus afgewezen, te worden. Daar hoeft echt niet lang overheen te gaan. Als je iemand net ontmoet, en diegene blijkt op de een of andere manier niets met jou te hebben, dan voel je je in principe ook verlaten d.m.v. die afwijzing.. |
Renate691 wees hier in een eerdere bijdrage al op, waar verder niemand op reageerde. Als we spreken over bindingsangst moet je wel zorgen dat je daarmee hetzelfde bedoelt. Als dat niet het geval is, wordt een discussie wel erg verwarrend. Bovendien wordt de term bindingsangst ook wel eens misbruikt. Terwijl mensen eigenlijk een date niet durven voort te zetten, dan wel van de ander af willen, wordt de term bindingsangst dan maar uit de kast gehaald. Misschien is dat wel de reden waarom bindingsangst ineens zoveel voorkomt.... In het normale verkeer heb ik de neiging om te veronderstellen dat verlatingsangst inderdaad wel eens de hoofdrol zou kunnen spelen. Mensen willen zich een nieuw verlies of een nieuwe afwijzing graag besparen. Deze vorm van zelfbescherming is wel begrijpelijk, maar ontneemt vooral nieuwe kansen. Dat is jammer en dus ook onnodig. Als blijkt dat een date mislukt en die angst om afgewezen te worden komt op dat moment al boven, dan heeft Tess zeker wel gelijk.
Thomas die vindt dat iedere kans altijd een risico inhoudt. Maar zonder risico is er ook geen kans.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 9 december 2010, 15:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:39
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Ik had vanavond bijbelstudie en daar kwam het over scheiden en dan zegt de oudste dat scheiden een gruwel is in GODs ogen en daar heb ik nu wel een probleem mee wat ook ik heb aan een scheiding meegedaan en ik heb dan ook gelezen dat je dan niet meer mag trouwen volgen de wet van de HEER. En natuurlijk heb ik daar moeite mee Sjalom. Martin |
Tsja en dat bedoel ik dus. Een beetje hufterig van de oudste, lijkt me.En verder zie mijn eerdere stukje.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 8 december 2010, 21:05
Onderwerp: Exen
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In de meeste bijdrages komen ze er slecht van af. Meestal krijgen ze de schuld van de scheiding, zijn ze de grootste vijanden en zijn ze niet vertrouwd met je kinderen. Komt dit wel overeen met de werkelijkheid. Als ik kijk naar mijn ex, is ze gewoon een vriendin gebleven. Niet zo hecht als mn echte vrienden, maar ik drink nog best wel eens een kopje koffie bij haar. Met de Kerst gaan we samen met de kinderen eten, zelfs samen roti koken. Een paar week geleden heeft ze me zelfs geholpen met de auto, omdat ik niet kon rijden ivm suiker. Het kan dus anders. Ik zou graag willen dat er ook eens positieve verhalen over exen verschijnen op het forum. Misschien hebben ze dingen fout gedaan, zijn ze nog steeds gek bezig. Maar er zijn ook wel positieve eigenschappen aan ze te vinden. |
Toen mijn schoonmoeder achteruitging en zou overlijden hebben mijn ex-vrouw, die enig kind was, en ik samen gewaakt. Mijn schoonmoeder heeft het altijd erg gevonden dat we waren gescheiden, maar de band met haar bleef zeer goed. Ze had het liefst gezien dat we, voorafgaand aan haar sterven, weer samen waren gegaan maar wist ook dat het niet zou gebeuren, ondanks dat we in goede harmonie aan haar sterfbed zaten. Ik had het niet graag willen missen en koester de herinnering.
Thomas, voor een keer wat persoonlijker.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 8 december 2010, 21:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 22:35
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Ja Marianne, ik denk ook dat Thomas dat bedoelt, maar weet het niet zeker! Toen mijn ex letterlijk had uitgesproken, dat hij vakantie wilde van God in 1997, duurde het echter nog 10 jaar voordat hij ons huis, al dan niet tijdelijk, verliet. Sinds 1997 ging het heel langzaam bergafwaarts met ons, heel subtiel, haast niet te merken. Geniepig zelfs. Wijzelf hebben vele fouten gemaakt, maar ik onderschat de vijand van God ook niet, ik geloof dat scheidingen meehelpen veroorzaken een hobby van hem is. Ik vraag me af of wij niets (hadden)kunnen voorkomen, zoals jij stelt. Héél veel niet, denk ik, maar hoe verklaren wij, dat de laatste 10 jaar het aantal scheidingen is verhoogd van 1 op 4 naar 1 op 3 huwelijken? Volgens statistische gegevens is het drastich gestegen deze decade. Is jouw ex ook nog steeds vervreemd van God? Triest he. groetjes Queline |
Ik bedoel meer te zeggen dat je, op het moment dat je het gevoel hebt erg tekortgeschoten te zijn, het wel eens moeilijk is om weer te gaan bidden. Natuurlijk weet ik van verootmoediging en vergeving maar menselijk gesproken werkt het bij ons allemaal wel eens zo. Het even geen contact hebben, kan dan tot de genoemde 'vakantie' leiden. Laten we maar hopen dat die vakantie in de praktijk geen pensioen wordt, wat denk ik maar al te vaak gebeurt.
Onze grootste zonde naar God is denk ik onze onvolkomenheid naar Hem toe. We willen wel, maar we falen steeds. Het is dan ook goed dat elke kerkdienst met een verootmoediging of Kyrie begint.
En bitter? Een beetje wel. Ik val ook niet zozeer een evangelische of refogemeente aan. Ik heb bezwaar tegen die oudsten en ouderlingen die op het punt van het pastoraal begeleiden van gescheiden mensen de fout ingaan. In veel evangelische gemeenten gaat het wel goed en ook in de behoudende kerken vaak beter. Ik val dus niet een soort kerk aan maar meer een houding. Als het wel christelijk klinkt en niet pastoraal is, dan schiet je als gemeente te kort.
Veel christenen worstelen met het vraagstuk van de echtscheiding. Bedenk daarbij wel dat een huwelijk in de oudtestamentische tijd wel een huwelijk uit liefde kon zijn maar dat daar de prioriteit niet zo lag. Een vrouw was meer bezit en maagdelijkheid was ook een garantie dat de kinderen van de nieuwe echtgenoot zullen zijn en natuurlijk een garantie tegen geslachtsziekten. Dat verklaart ook de fixatie op maagdelijkheid in die tijd. De sociale wetten die voor de vrouw golden laten duidelijk zien wat de positie van de vrouw was. De regel dat een man die een vrouw verkrachtte haar moest huwen is daar een gruwelijk voorbeeld van. Standaard was een huwelijk geen huwelijk uit liefde. Het gij zult niet echtscheiden is ook niet dekkend als vertaling. Een vrouw scheidde nagenoeg niet van haar man. Eigenlijk staat er in de tien geboden dat een man een vrouw niet mocht verstoten. Dat was erg makkelijk maar een groot kwaad. De vrouw was dan in een sociaal lastige positie gekomen en bovendien wisten de pooiers van die tijd er wel raad mee. Het is goed te beseffen dat de huidige huwelijkspraktijk, waarbij het huwelijk een vrije keuze is en uit liefde, in de oudtestamentische tijd niet gebruikelijk was. De opvattingen die toen golden over een vrouw en een huwelijk zijn niet te vergelijken met nu en dat wringt als je die Bijbelse wetten nu wilt toepassen. Niemand zal vinden dat een vrouw die notabene verkracht is dan maar met de verkrachter moet trouwen. Het staat wel in de Bijbel maar geen mens zal vinden dat dat moet. Een vrouw verstoten was machtsmisbruik van de man met gruwelijke gevolgen. Dat is niet hetzelfde als er na veel strijd achter komen dat het beter is te gaan scheiden omdat het bij elkaar blijven een grotere zonde is dan het uit elkaar gaan.
Thomas, die de voorkeur geeft aan een huwelijk uit liefde, boven een huwelijk zoals dat in de tijd van Leviticus en Deuteronomium gebruikelijk was.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 7 december 2010, 22:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 18:10
|
|
|
QUELINE346 schreef: | Hoi Thomas, bedankt voor je reactie. Ik ben het niet helemaal met je eens, dat mensen te snel zouden trouwen. Meestal wonen koppels eerst een aantal jaren samen, alvorens te trouwen. Wij hebben ook zo'n 5 jaar samengewoond (waren geen van beiden christen toen) en wij bleken erg goed bij elkaar te passen, en zijn daarom getrouwd. Die niet-bij-elkaar-passen theorie is dus niet van toepassing op ons, en bij andere gescheiden stellen die ik ken eigenlijk ook niet. Die pasten juist altijd zo goed bij elkaar!
Ik ga naar een evangelische gemeente die mij absoluut niet veroordelen, of een schuldgevoel aan proberen te praten! Zij zijn erg liefdevol en behulpzaam. Maar de schuld en schaamte gevoelens kwamen puur uit mijzelf, dat heeft niemand mij aangepraat. En daar ben ik eindelijk, met hulp, bijna vanaf. Toch was ik benieuwd hoe andere christenen omgaan met hun eigen scheiding, op de eerste plaats voor mijzelf, om van te leren.
groetjes Queline |
Eigenlijk ben ik wel blij deze reactie te lezen. Mensen leren kennelijk toch, al is het langzaam, om in de kerk naar de mens te kijken en niet naar wat er mis gaat. Goed dat men er in jouw gemeente kennelijk wel wijs mee om kan gaan. Dat ik redeneerde vanuit een ander referentiekader is helder. Nog niet eens wat mijzelf betreft, al was dat ook geen feest, maar ik heb in de persoonlijke maar ook in mail en chatcontacten met mensen, die nu eenmaal vaak gescheiden zijn, meestal andere ervaringen gedeeld. Het is voor de traditionele kerken en evangelische gemeenten vaak een grote worsteling om te gaan met niet te reguleren echtscheidingen en de vervolgellende ervan. Momenteel zie ik vaak dat echtscheidingen maar in het geheel worden genegeerd, want dan hoef je er ook niets aan te doen, lijkt de gedachtengang. Veroordeling geeft veel ellende met nogal eens kerkverlating als gevolg en negeren kan ook niet. Het aantal echtscheidingen is echter dermate groot dat de kerken toch een pastoraal antwoord of een verantwoorde omgang hiermee moeten vinden. Ik kom in de praktijk met name in de heel behoudende en de snel opkomende evangelische gemeenten toch vaak mensen/oudsten/ouderlingen tegen die ongetwijfeld vanuit het geloof leven, maar van menselijke verhoudingen weinig begrepen hebben. Wat men een Bijbels antwoord noemt, is voor de gescheidenen slecht hanteerbaar en leidt tot veel schuldgevoel. Slecht, want een echtscheiding is toch al een hevig emotioneel gegeven. Als een op de drie huwelijken stukloopt, vaak na veel schuldvragen en hevige strijd om het door God bevestigde huwelijk in stand te houden, moet je je toch afvragen of de kerken geen betere antwoorden kunnen geven dan nu al te vaak gegeven worden. Doelstelling zou kunnen zijn geen mensen in de kou te laten staan - wat je van een kerk niet hoort te verwachten - en hen en hun kinderen voor het geloof te behouden.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 5 december 2010, 19:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 11:04
|
|
|
ALOUS961 schreef: | Gisteravond , in een gesprek met een vriend, er weer bij stilgezet, dat je vandaag leeft en dat God elke dag vergeeft en het niet meer ziet. Ik heb ook geworsteld met dit feit maar zoals Thomas schrijft.....ieder van ons kent zijn eigen verhaal met bakken ellende en als je niet bij elkaar past is dat heel erg.
Vandaag leef ik, vandaag mag ik opnieuw keuzes maken en morgen weet ik mij vergeven. Niet uit gemakzucht mar uit toekomstperspectief. Makkelijk??? nee, Geborgen ?? ja.
En inderdaad Thomas, we trouwen te snel, klopt maar ik merk ook nu nog steeds ....dat ik zo graag wil trouwen omdat dit , op een of andere manier , het ideaal plaatje lijkt te zijn.
Ga voorlopig ( als een man op mn pad komt) maar eens voor hechte vriendschap en dan zien we wel weer. Maar ja, ben ook geen heilige.dus tsja...........
fijn weekend |
Misschien ging het wel fout omdat je het ideaalbeeld wilde zien, maar de werkelijkheid anders was. En een heilige kun je niet zijn, omdat je dat nu eenmaal niet bent. Er zijn geen mensen die aan dit criterium voldoen, althans heilig in het normale spraakgebruik. Mensen die wel de Schrift maar niet het leven kennen, praten je alleen maar schuldgevoel aan. Van God mag je gelukkiger zijn dan een ouderling uit de gergem die vooral een cultuuropvatting van zijn kerk in stand houdt.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|