ChristianMatch

Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 57 58 59 60 61 62 63 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:06
BerichtOnderwerp: Taize liederen

MARIAN519 schreef:
Hij zegt dat God niet anders kan dan liefhebben.....
God kan zoveel meer...

Marian, dat lijkt er letterlijk te staan maar in het Frans uitgesproken betekent het niet dat God alleen maar kan liefhebben en verder niks. Hij ziet het als de belangrijkste eigenschap van God en waar het uiteindelijk om gaat. Overigens is dat ook wel uit de Nederlands vertaling te halen. Verder is Taize wel degelijk een exclusief christelijke gemeenschap. Het is de liefde die mensen verbindt, ondanks de verschillen in opvatting die er nu eenmaal altijd zijn. Alleen mensen die hun eigen opvatting als de juiste zien en niet in liefde samen met andere christenen kunnen of willen verkeren, hebben bezwaren. Taize kent een degelijke bijbelstudie en de teksten van de gezongen liederen zijn gebaseerd op bijbelse teksten en uitspraken.

Welke Christen kan iets tegen deze door mij eerder aangehaalde tekst hebben:

Meine Hoffnung und meine Freude,
meine Stärke, mein Licht.
Christus, meine Zuversicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht.

Thomas, liefde verbindt Christenen, angst verdeelt ze.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 11:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 10:57
BerichtOnderwerp: Zwangerschap plannen: sinds gisteren makkelijker geworden

ERIKA129 schreef:

Dit wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat vrouwen massaal eitjes laten invriezen omdat ze nu geen partner hebben, maar als het om medische redenen is kan ik het wel begrijpen!

Bij echtparen die moeilijk kinderen kunnen krijgen, wordt mannelijk sperma ook ingevroren voor later gebruik. Besef wel hoe groot het verdriet over kinderloosheid kan zijn en wat men er voor over heeft om toch vader en moeder te worden. Een zekere regulering qua leeftijd moet inderdaad wel. En, hoewel niet helemaal hetzelfde: hoeveel koeien worden nog direct door de stier bevrucht, denk je? Medische ethiek is noodzakelijk maar bij elke nieuwe ontwikkeling roepen dat het tegen Gods wil is, gaat te ver.

Thomas, medisch ingrijpen is niet voor God spelen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 8 april 2011, 13:00
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 10:52
BerichtOnderwerp: Mooie techniek

MARIAN096 schreef:
Huh? Appel van Eva?

Waar staat in de Bijbel?

Het was inderdaad een vrucht maar het is in het spraakgebruik een appel geworden he. Ik denk niet dat Eva van te voren haar Mac heeft geraadpleegd. Knipoog smiley Ik heb Apple maar met appel vertaald, het was een klein taalgrapje.

Thomas, gelooft niet alles.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 8 april 2011, 10:53
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 19:19
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

GRACE585 schreef:

Laat mij er buiten, ja!

Tom, niet voor de poes.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 7 april 2011, 19:19
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 22:43

http://www.youtube.com/watch?v=ueIp8ljLO4c&feature=related

Mooi voor de lijdenstijd:

Bleibet hier und wachet mit mir,
wachet und betet, wachet und betet...

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 19:19
BerichtOnderwerp: discriminatie uit de Grondwet.

LISA610 schreef:

Daarmee hebben die christelijke scholen dus in feite zelf de kans verspeeld om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid om op objectief gerechtvaardige gronden bepaalde mensen niet te willen benoemen als leerkracht op scholen. Dat is dus niet het gevolg van dingen die in de grondwet staan, maar juist het gevolg van het steeds meer aansluiten bij normen en waarden die nu gelden in onze maatschappij, anders gezegd het steeds wereldser worden van christelijke scholen. Soms vraag ik mij wel eens af wat er gebeurt als die trend zich steeds verder doorzet….. Smiley die vol vragen zit

Die trend zal zich wel voorzetten. Er zijn in de meeste gevallen te weinig ouders met leerlingen die hier bewust in zijn. Dan moet je als school de keuze maken alleen principieel christelijk te zijn en in de praktijk de deuren sluiten, vanwege een gebrek aan aanbod. Of kiezen voor een open school, wat nu de praktijk is. Er zijn nog een aantal reformatorische en vrijgemaakte scholen. Daar werkt het nog zo als eertijds maar het is aan de andere kant ook een isolement. De secularisatie heeft zich in Nederland in een ongelooflijk tempo voltrokken. Wat ik wel een punt van aandacht vindt is de liberale meerderheid in het parlement. Het CDA zal in de coalitie iedere aanval op de vrijheid van onderwijs zoveel mogelijk tegenhouden, maar D'66 en liberale kamerleden als Hennis-Plasschaert, staan te trappelen. En die kansen zijn voor hen groter als zoals nu de confessionelen nog ongeveer een vijfde deel in het parlement vormen. Tot afschaffing zal het niet leiden maar wel tot aanpassingen. Als je verplicht wordt moslimkinderen toe te laten, staat de identiteit op de tocht. Dat is ook de huidige praktijk.

Thomas, discriminatie mag en kan niet uit de grondwet.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 6 april 2011, 19:57
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 14:40
BerichtOnderwerp: na scheiding, alleen maar getrouwde vrienden/vriendinnen....

JANS221 schreef:

Er spelen een aantal dingen he. Als alleenstaande kun je wat bedreigend zijn voor het gevoel van anderen. Daarnaast verlies je vaak de vrienden die min of meer aan je partner gekoppeld waren. Dan maakt het nog uit hoe makkelijk en sociaal handig je zelf bent. Ga er maar van uit dat na je scheiding een aantal contacten zullen verwateren of stoppen. Je kunt je voormalige partner nog wel tegen komen op feestjes maar dat veroorzaakt bij de mensen die die feestjes geven soms ook enige aarzeling. Scheiden is ook op dit punt nu eenmaal een verlies.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 6 april 2011, 18:41
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 april 2011, 14:16
BerichtOnderwerp: Mooie techniek

LISA610 schreef:
Het begin is er al lang hoor.. wel eens van microsoft surface gehoord:
http://www.youtube.com/watch?v=IbCORzYW6lQ

Ach, Thomas is Applefanaat dus "werkt met echte computers, iPhone en iPad. De touchtechnologie zit al een tijdje in de iPhone. Microschoft probeert weer eens te doen of ze zelf iets hebben uitgevonden. Het neemt niet weg dat de dagelijkse toepassing dichterbij komt. De nanotechnologie zal bepalend zijn. Het inbouwen in een soort glas, zodat het menselijk oog het niet ziet, kan al. Verder is het een kwestie van koppelen van bestaande en nieuwe technieken. Je kunt de tafel in je filmpje zien als een groot iPadscherm en dan kom je al een eind met bestaande techniek koppelen. En dan komen de ontwikkelingen vanzelf. Wie weet lukt het Microsoft weer de gejatte technieken van anderen commercieel te exploiteren, dat hebben ze bewezen te kunnen met Windows 95 en verder.

Het neemt niet weg dat het een mooi kijkspel is. Vooral als als de gordijnen open gaan.

Ik op mijn Mac al Windows 84, indertijd. Op de huidige Apples draait Windows naast de Appleprogramma's. In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Thomas, de appel van Eva was toch heel wat anders... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 6 april 2011, 18:44
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 22:11

Meine Hoffnung und meine Freude,
meine Stärke, mein Licht.
Christus, meine Zuversicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht.

(Taizé nach Jes 12,2)

Ja, het is God die mij behoudt, ik ben vol vertrouwen, angst heb ik niet. De Heer geeft mij sterkte en kracht, Hij is mijn behoud.’

http://www.youtube.com/watch?v=s-qz7zPjNg8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RvaTBOSdKgI&feature=related

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 4 april 2011, 22:11
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 13:27
BerichtOnderwerp: Lente

MARISKA601 schreef:
Ik had vorig jaar een mandje gekocht met bloembollen.
Toen ze uitgebloeid waren had ik het mandje in aanrecht kastje gezet.
Laatst had ik het mandje eruit gehaald en in de vensterbank gezet.
Meteen een plens water erbij, en ja vandaag zag ik groene puntjes.

Naarmate je zuidelijker woont, is de natuur toch verder. Bij Linschoten en omgeving was er al voorzichtig bloesem,volgens een kennis. Hier nog niet of ik moet beter opletten, wat kan. Heerlijk dat de goede tijd er weer is, nu al tot na achten licht en dat is aan het eind van de maand al rond negen uur. Heerlijk.

Thomas, weg met de winter.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 3 april 2011, 18:42
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

MARISKA601 schreef:
Waar is de zon?

Achter de wolken Knipoog smiley Lachende smiley

Achter de wolken schijnt toch de zon.

Beppe van Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 3 april 2011, 18:05
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

MARY052 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=XfNYyGoV-E8

Mary
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:11

Als je niet zo van de recitatieven houdt, sla je de eerste 33 seconden gewoon over. Heel strak:

http://www.youtube.com/watch?v=5Yoio3S3zVw&feature=related

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 3 april 2011, 08:18
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:52
BerichtOnderwerp: Calvijn

WILLEMIJN232 schreef:
Dit soort zaken gebeurd nu toch ook? Kijk en lees maar eens over de vorming van de PKN in het Bible Belt gebied, hele families zijn erg door gebrouilleerd en lopen een straatje om als ze elkaar zien......Jammer dat men elkaar niet wil respecteren in geloof......

Op Urk zijn ook vele stromingen en groepen kerkgangers groeten elkaar vaak niet. Sommigen gaat dit toch te ver. Ze hebben dan een paar vingers uit hun zak en bewegen die, waarna de groet op dezelfde wijze wordt beantwoord.

Thomas, vist naar de waarheid.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:56

HENK710 schreef:
Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken. Er is binnen de vrijgemaakte kerk ook altijd een schakering aan groepen geweest, al is dat nooit altijd even sterk onderkend. Maar dit is al begonnen tijdens de Vrijmaking, waarin de professoren Greijdanus en Schilder al tegenover elkaar stonden, al zijn ze het verdere traject wel samen in gegaan. Zo is de hele verzuiling, met veel eigen vrijgemaakte organisaties als gevolg, nooit door Schilder gepromoot, maar is zijn naam wel meer verbonden aan de Vrijmaking dan die van Greijdanus, waarbij dus snel de gedachte kan bestaan dat Schilder voorstander was van die verzuiling, wat dus pertinent niet juist is. Nadien is er ook altijd wel verschil gebleven tussen diverse groepen mensen, alleen is altijd vooral de eenheid gezocht, ook naar buiten toe, wat tegenwoordig gelukkig wel wat anders is. Maar ik ben opgegroeid in diverse vrijgemaakte kringen, maar heb nooit de gedachte aan de ware kerk zo gemerkt zoals dat door anderen wel is beleefd. Dit is dus ook weer locatieafhankelijk. In de kringen waarin ik me begaf was wel sprake van ware kerk, maar dan wel dwars door kerkmuren heen, aangezien Gods Geest Zich niet houdt aan menselijk grenzen Knipoog smiley

Ik wil met mijn verhaal aangeven hoe het was met de mensen die wel zo dachten en dat waren er nogal wat. Het gaat me er ook niet om de vrijgemaakten in een kwaad daglicht te stellen. Wat ik wel belangrijk vind te vermelden is dat het in een groot deel van deze groep zo dacht en het veel ellende heeft veroorzaakt. Het heeft ook sterk bijgedragen aan de afsplitsing van wat nu de Nederlands gereformeerde kerken heten. En het was geen lokale kwestie. Jongeling, de vertegenwoordiger van het GPV, dacht zo. Dit fenomeen zwakte in de zeventiger jaren geleidelijk af, vooral door verzet uit de vrijgemaakte kring zelf. De ellende die het heeft veroorzaakt, is echter met geen pen te beschrijven, vooral in de intermenselijke verhoudingen. In het door Willemijn genoemde boekje gaat het zover dat de theoloog Schilder (niet de bekende) op een zondag met een aantal kinderen naar de vrijgemaakte kerk gaat en zijn vrouw ook met een aantal kinderen naar wat nu de NGK heet, toen vrijgemaakt buiten verband. Probeer je het eens voor te stellen....

Thomas, maar goed dat Gods Geest anders werkt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 21:59
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:22

CHATULIEM619 schreef:
Vaak zie je dat volgelingen fanatieker zijn dat de leider. Dat kun je zien aan de rigide uitleg van uitverkiezing en verbondsleer. Ik betwijfel dat als Calvijn kon zien hoe de kerken daarmee omgegaan zijn, dat hij spijt had van datgene wat hij geleerd had. Want het kan nooit zijn bedoeling zijn geweest, dat de mensen die hem volgden anderen verketterden en uitsloten, omdat ze niet tot het uitverkoren volk behoorden. Zo zie je dat je nooit één visie als absoluut moet stellen, maar dat je ze moet zien in de lijn van vele...

.....en dat gaat soms heel ver hoor. Pake was vrijgemaakt-gereformeerd en daar hadden ze middels de vrijmakingsideologie beredeneerd dat zij de ware kerk des Heren waren en zij alleen, of hooguit zij die ook zo dachten, in de hemel zouden komen. En anderen moesten bekeerd worden tot de vrijgemaakte kerk. Tegenwoordig is men ook in deze kerk een stuk wijzer geworden maar deze wijze van calvinistisch doorredeneren heeft veel ellende bewerkstelligd en oprecht christelijke gezinnen uiteen gedreven.

Thomas, het bestaan van de vrijmakingsideologie wordt in de gkv vaak ontkend maar heeft gelukkig veel aan invloed verloren.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 21:37
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:36

MARIAN519 schreef:
Het is en blijft intriest dat mensen mensen volgen en niet de God van die mensen.
Denk je dat het Gods bedoeling is dat je navolgers wordt van deze of gene?
Ik lees dat nergens in de Bijbel, al is door het volgen van mensen al vaker groot lees en onmense pijn gedaan.

Even een grapje tussendoor...
In de kerk van mijn vriendin ( behoudende kerk in Barendrecht )was er een gastpredikant die preekte over het thema; "Vest op Prinsen geen betrouwen...."
In die hele grote gemeente zat een man die Prinsen heette en een eigen zaak had........
Het gegniffel is de hele dienst door aanwezig geweest. Knipoog smiley

Tegenwoordig is de vertaling ook: Reken niet op mensenwaarde, dat was beter geweest. Persoonlijk had ik dit stiekem ook wel leuk gevonden, moet ik zeggen. Als kind hield ik overigens ook nooit zo van preken over Thomas.

Thomas, weet van de Prins geen kwaad.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 20:42
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 11:54
BerichtOnderwerp: Mijn Doop, a.s zondag

MARIA576 schreef:
Aanstaande zondag wordt ik gedoopt door onderdompeling. Een voor mij, en voor de mede-dopelingen, bijzondere dag, bijzonder moment!
In eerste instantie wilde ik hier geen ruchtbaarheid aan geven maar nu het zo dichtbij gekomen is en ik zowel geestelijk als praktisch volop in de voorbereidingen zit, wil ik dit mooie moment toch met jullie delen. Vooral ook...omdat dit forum van C.M, de duidelijke uitleg van bijvoorbeeld Chautuliem, mij geholpen heeft om deze keus te maken en deze stap te zetten. Ik geloof persoonlijk dat God dit forum, de mensen hier heeft gebruikt om mij te laten zien welke weg ik moet gaan en ik ben dan ook zielsgelukkig dat het bijna zover is!
God zegt: Kom maar...je oude leven is dood, je krijgt een nieuw leven door MIJ. En daarvan wil ik getuigen en dát wil ik met jullie delen!
Ik dank God...dat ook een forum op Internet..een instrument kan zijn in Zijn handen.

Omdat ik komend weekend ter voorbereiding niet thuis zal zijn en waarschijnlijk niet over een comp. kan beschikken en dus niet kan inloggen, zet ik 't nu op het forum... en zeg ik: tot zondagavond dan maar! Lachende smiley

Gelukgewenst Maria, en ik wens je toe dat de bezegeling van je keuze een diepe en intense belevenis voor je mag zijn.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 31 maart 2011, 23:29
BerichtOnderwerp: God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde?

LISA610 schreef:

Helemaal mee eens, Lisa. Na je verhaal over predestinatie scoor je alweer, wat mij betreft.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 maart 2011, 23:51
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 31 maart 2011, 20:31

WILLEMIJN232 schreef:
Dan doe je toch op zondag een Italiaans liedje.....?
Ik doe ook mee aan een 40 dagen project van de kerk en ik begreep dat de zondagen daar niet onder vallen (of die gedachte kwam me wel goed uit, ook een optie Knipoog smiley )

Voor wie nog een beetje terugverlangt naar de tijd van love en peace: Donovan heerlijk met gitaar en mondharmonica, al was dat een beetje gejat van Bob Dylan, ach gewoon even lekker wegzwijmelen zeg maar:

In the chilly hours and minutes
of uncertainty
I want to be
in the warm hold of your loving mind...

Mooi he.

http://www.youtube.com/watch?v=o8ybDbcrWVM

Thomas, houdt bij zeilen ook van catch te wind, maar dan anders.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 maart 2011, 22:50
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 21:26
BerichtOnderwerp: Streektaal en dialect

LISA610 schreef:
En Thomas.. Guus kan t Friese volkslied ook zingen hoor... Knipoog smiley

It wetter stiet my oan 'e knibbels ta
It moat er út, as sil 't in daelder kosje
lalalalalalalalalala

Thomas. skamje dy, smoarriche jonge, soe Mem sizze. Verlegen lachende smiley

Lisa was erbij:

http://www.youtube.com/watch?v=EJynv_IO6is&NR=1

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 30 maart 2011, 21:38
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:21
BerichtOnderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?

HANNAH810 schreef:
dus we kunnen "andere koek" ook op het picknick-lijstje plaatsen, smulsmurf?
doe mij maar verboden sukerbôle......dat lijkt me wel wat.
paar tassen vol is wel voldoende. Engeltje smiley

@ grrrrrr iffin; I don't, just won't, will not speak that language; and you know that!

You are not able to. Gefrustreerde smiley

Nee hoor, het was meer een tip voor de Friezen die gaan. Die maken jullie allemaal tot smulsmurfjes dan.

Smulfsmurf, niet meer the one and only in dat geval.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 30 maart 2011, 20:23
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:45
BerichtOnderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?

VISSER278 schreef:
He He , daar hebben we onze Belg door de bocht.
Visser die zich al die tijd uit fatsoen heeft ingehouden..... en jawel hoor , onze Belg die niet eens wist wat een bolus was , zal het éven hier bekend maken. Lachende smiley

De Friezen die meegaan, kunnen op oranjekoek tracteren of sukerbôle met roomboter. Ok, de Hartstichting zou het ogenblikkelijk verbieden maar..... lekker is het wel.

http://www.lekker-frysk.nl/suikerbrood.htm

Smulsmurf, andere koek Kwijlende smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 30 maart 2011, 19:58
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:32

WILLEMIJN232 schreef:
.

Als mensen echt gelukkig zijn in een angstgeloof, wat ik me overigens afvraag, dan kun je zeggen dat het geen punt is. Maar Annette kaart juist aan dat het voor haar wel van belang is om te herkennen dat veel in wetten gevangen was. De opvattingen over passieve euthanasie waren een illustratie. Wat hier aangekaart wordt is dat er in sommige calvinistische kerken toch veel angst en niet altijd te doorziene wetten en regeltjes waren. En daar hebben en hadden mensen last van. Om in jouw termen te blijven: dat mag dan toch ook? Als je weet wat orthodoxe opvattingen aan (vaak onnodig) persoonlijk leed hebben gebracht, mag dat best genoemd worden, lijkt me. De Nederlandse literatuur in de vorige eeuw heeft dat ook wel blootgelegd. In een eerlijke discussie mogen de schaduwzijden die het calvinisme heeft gehad voor veel mensen best aan de orde komen. Er zijn er hierdoor al zoveel vertrokken tenslotte.

Thomas, die vindt dat dit een groot verlies was.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 30 maart 2011, 19:41
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 22:55
BerichtOnderwerp: Streektaal en dialect

BERT168 schreef:
heel leuk dat dit topic weer actief geworden is!

ik zal ook even een duit in't zakje doen...

deze mag je echt niet missen.....opa vertelt een spannend verhaal uit de oude doos,alleen snapt de journalist em niet zo goed...
een prachtig stukje dialect.
krijg de link helaas niet in't blauw...dat wordt dus even kopieëren en plakken helaas..

http://www.dumpert.nl/mediabase/42322/7b605c1b/de_verkeerde_kaaant.html

groet bert

De link exact selecteren en dan op URL drukken. Als je hem hebt gepost is hij blauw, daarvoor nog niet.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 maart 2011, 22:58
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 19:07
BerichtOnderwerp: CM setjes (de schone lei)

.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 maart 2011, 19:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 17:43
BerichtOnderwerp: Lente

HANNAH810 schreef:
en thomas; wáág het niet om een recept te plaatsen.......... Clown smiley Boze smiley

Nee, Hannah. Engeltje smiley

Smulsmurf, zo braaf dat Hannah het niet vertrouwt..

en terecht

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 maart 2011, 18:30
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 23:06

Voor de liefhebbers nog maar eens deze interpretatie:

http://www.youtube.com/watch?v=EhjJAJdmKOE&feature=related

Thomas, de combinatie Herreweghe en Bach is wel sterk....

Let eens op de Romeinse cijfers, de MP staat er helemaal op, lijkt het, ook het O Haupt etc van Marijan kwam er uit. De Vlaming Herreweghe zet wel een prestatie neer, moet ik zeggen. Deze dan nog maar even in de lijdenstijd:

http://www.youtube.com/watch?v=QWykkq5fehY&feature=related

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 maart 2011, 13:58
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:59

FRANKT627 schreef:
Verraste, verbaasde smiley ...is dat zo??? Een afscheuring van een afscheuring en daar een afscheuring van...hier en daar een beetje bijstellen, wat aanpassen...waar is het originele dan nog?

Het is een constatering op basis van de cijfers. Calvinisten breken snel met elkaar op basis van verschil in inzicht. Bij evangelische christenen is de kerktrouw vaak wat minder, populair gezegd men gaat sneller shoppen bij groepen die meer bij de beleving aansluiten. Katholieken houden de eenheid wel in stand maar de organisatie in Rome vertoont scheuren. Gezien de uiterst autoritaire opstelling van dit instituut in het verleden, verdient men de huidige teruggang ook. Tegen kritisch denken is deze kerk niet bestand gebleken en katholieke gelovigen laten zich niet meer manipuleren, zoals vroeger.

Als ik naar mezelf kijk, hou ik soms van een degelijke preek, soms van een vrolijker liturgie en soms van de verstilling in de katholieke kerk. Geloof gaat in tegenstelling tot wat calvinisten denken niet altijd over leerstelligheden, die veroorzaken alleen maar hete hoofden en koude harten, maar over geloofservaring. Laten we dat nou maar gewoon van elkaar accepteren, binnen een mensenleven verschuift dit ook vaak.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 28 maart 2011, 21:14
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:47

CHATULIEM619 schreef:
Dus jij vindt het wel een goede zaak hoe hij met hekserij omging??? Je moet geen mensen verheerlijken en geen theologie verabsoluteren. Ik denk dat het laatste vooral gedaan is met Calvijn/Gomarus.

Dat verabsoluteren van deze theologie en vooral de wijze van omgaan met de Bijbel vormt het probleem. Dat is ook wat hier op CM veel irritatie wekt, maar vooral daarbuiten. Mijn generatie heeft de kerk om mede om deze reden massaal verlaten. Men gooide de deur niet achter zich dicht, maar het was, om met de theologe Stilma te spreken, een weggaan zonder groeten. Men zag ook hoe mensen ongelukkig werden van het geloof in deze vorm. Een leven vol angst is ook niet de bedoeling van God. In het gezin waar ik opgroeide, mijn vader was ouderling in de gereformeerde kerk, ging er meer tijd in de strijd met de vrijgemaakte kerken zitten dan in een positief geloof. Toen het wetticisme niet meer geaccepteerd werd door de jongeren die veel beter waren opgeleid dan hun ouders, was het snel over. Secularisatie is een veelomvattend probleem maar dit speelde zeker een rol. Het is ook niet erg sexy gereformeerd te zijn, mooie uitspraak van een CU-kamerlid. Je kunt het makkelijk fout opvatten maar de essentie is dat het Christendom door veel mensen gelijkgeschakeld wordt met het sombere calvinisme. De groei is er inmiddels ook uit, maar veel mensen uit calvinistische kerken vonden het een opluchting in de evangelische beweging een kerkbeleving te ervaren zonder het calvinisme. De angst werd blijheid. De PKN verliest gemiddeld 1000 mensen per week op dit moment. Maar de groei bij de evangelischen is er al lang uit en de bevindelijkheid is ongeveer constant, al suggereert men anders. Maar bekering tot het Calvinisme is een randverschijnsel.

Thomas, nog steeds PKN overigens.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 28 maart 2011, 19:53
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 57 58 59 60 61 62 63 ... 91 Volgende
Pagina 60 van 91