ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 50 51 52 53 54 55 56 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 10:40
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.

MARIAN519 schreef:
En weer benadruk ik dat de doop, ook de volwassendoop door onderdompeling, slechts een teken is..
( de rest is een prima uitleg, Chat..)
het gaat altijd alleen om de persoonlijke relatie met God...
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Waar staat dat in de Bijbel dat het 'slechts" een teken is, en dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken? Mensen hebben hun leven gegeven voor dit geloof en voor dit 'teken"

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 18 november 2011, 10:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 22:53

Goed, en wat heeft dit met doop en uitverkiezing te maken? Graag weer on topic.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 16:45
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

Ik vond deze reactie erg mooi:

Het gebed wat verhoord werd

Ik vroeg om kracht en God gaf mij moeilijkheden om mij sterk te maken,
ik vroeg om wijsheid en God gaf mij problemen om te leren oplossen,
ik vroeg om voorspoed en God gaf mij verstand en spierkracht om mee te werken,
ik vroeg om moed en God gaf me gevaren om te overwinnen,
ik vroeg om liefde en God gaf me mensen om te helpen,
ik vroeg om gunsten en God gaf me kansen.

Ik ontving niets wat ik vroeg .....
ik ontving alles wat ik nodig had.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 15:52
BerichtOnderwerp: Mailbox op mobiel

GIJS102 schreef:
Ik moest het wachtwoord van gmail-account wijzigen. Normaal kon ik ook altijd de mail lezen via mijn mobiel, maar omdat het wachtwoord gewijzigd is lukt dat niet meer. Ik heb mijn mailbox al eens verwijderd(instellingen niet gewijzigd, misschien ligt daar de clou) en opnieuw ingevoerd met het goede wachtwoord, maar dan zegt-ie dat de wachtwoorden niet identiek, het oude wachtwoord pakt-ie evenmin. Wie weet hoe ik dat kan oplossen? Ik heb een Nokia uit 3700-serie.
Ik zou maar eerst via de pc naar je gmail-account gaan. Kijken welk wachtwoord hij accepteert. Ik vid het trouwens een heel vreemd verhaal, want gmail heeft mij nog nooit gevraagd het wachtwoord te wijzigen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 10:58
BerichtOnderwerp: Erfzonde

GERRIT084 schreef:
Er staat heel veel in het O.T, en vooral ook dat je, je er niet bewust mee bezig moet houden. Maar niet altijd komt dat bewust, en dan is bidden de enige optie.
Volgens mij wordt het ook vaak onderdrukt met medicijnen, maar dan onderdruk je het, en komt het veelal terug.
Het komt ook voor bij ongelovigen, ik vraag me dan weer af wat die er tegen doen, bidden hoogwaarschijnlijk niet.
Idd het staat allemaal in het Oude Testament. Daarom denk ik ook dat dit een zeer oudtestamentische benadering is.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 10:24

PIETER619 schreef:
men dwaalt af van het onderwerp door dit weer over de doop te laten gaan en daar is al een onderwerp over ergens bij het forum.

Erfzonde bestaat omdat God het heeft laten opschrijven in de Bijbel.
Als iemand zich verdiept heeft en er zijn "specialiteit" van heeft gemaaakt kan men er dus wel wat van leren.

Zoals ik al aangaf heeft Henk Noordhuis bij ons 2 diensten gehouden over paranormale en occulte zaken.
Zelf kwam er voor mij bekende zaken aan bod namelijk, mijn oudste zoon zag rotzooi, bijvoorbeeld dat er iemand in zijn kamer was of zoiets, als hij alleen op zijn kamer was en daarvan werd hijheel bangdtig. Als ik met hem in gebed ging voelde hij zich warm en veilig en kon wel gaan slapen.
Wat blijkt achteraf, in ieder gezin van schoonfamlieskant is er een kind dat van zoiets last had.

Henk zei, dat het kwam door zonde van iemand en data het kon doorgaan tot in het vierde geslacht (moet ook in de Bijbel staan).
Mochten kinderen last hebben van verkeerde invloeden, kan het doorbroken worden door het vrij te bidden.
Eerlijk gezegd ken ik de Noordhuis niet. Er is een verschil tussen erfelijkheid en erfzonde. Hetis idd opvallend dat bepaalde zonden erfelijk lijken te zijn. Daarbij denk ikaan alcoholisme en incest.
De term erfzonde is echter verkeerd. Je kunt wel bepaalde eigenschappen geërfd hebben, maar een zondige natuur is per definitie niet hetzelfde als zondigen. Een baby wordt geboren met een zondige natuur, maar dat wil niet zeggen dat hij gezondigd heeft.
De link naar de besprenkeling is heel logisch, want één van de redenen waarom mensen hun kinderen laten besprenkelen, is vanwege de erfzonde. Als je niet gelooft in erfzonde, zou je ook niet je kind hoeven te laten besprenkelen. Geloof je er wel in, dan ben je haast genoodzaakt dit wel te doen.
Wat nu precies de functie daarvan is, is mij nog niet echt duidelijk.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 17 november 2011, 10:25
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 17 november 2011, 00:03
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

CHATULIEM619 schreef:
Ik mag niet op cursus paaldansen...Gal 3:13...balen.

ANNETTE050 schreef:
eh.....Chat....wil je erover praten..... Geschokte, onthutste smiley Smiley die vol vragen zit

http://www.youtube.com/watch?v=yNZGRUxACHs&feature=share

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 17 november 2011, 00:07
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 16 november 2011, 18:03
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

LORETTA033 schreef:
friends

mijn abo loopt af vrijdag

snik nee joepie
we gaan met zijn tweeen een super tijd tegemoet zie jullie vast wel
weer es
blessings

loretta
De Heer geeft boven bidden en denken he. Ik wens jullie beide Gods rijke zegen toe.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 16 november 2011, 18:04
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 21:54

MARISKA601 schreef:
Dus de belijdenis heeft totaal geen enkele waarde binnen enkele charismatische kerken?
Iedereen legt toch wel getuigenis af van zijn geloof? Ik hoop voor je dat dat niet alleen bij je belijdenis was.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 21:35

MARISKA601 schreef:
Maar nu, iemand is als kind gedoopt heeft openbare geloofsbelijdenis gedaan,die persoon wilt volwaardig lid worden van een evangelische gemeente, moet die persoon dan echt de volwassen doop ondergaan,
terwijl hij van mening is dat het niet nodig is .
Na zoveel uitgelegd te hebben, schijn je toch niet echt door te hebben, dat men in onze ogen niet gedoopt is. En sommige gemeentes hebben dat als voorwaarde tot lidmaatschap, sommige niet.
Heel vaak komt men juist in de evangelische gemeente omdat ze in hun eigen kerk niet gedoopt mogen worden. Het komt zelden voor dat men niet gedoopt wil worden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 20:22

MARISKA601 schreef:
Oftwel degenen die als kind gedoopt zijn en op volwassen leeftijd belijdenis hebben afgelegd, zien de volwassen doop als iets overbodigs.
Een dubbele vorm van belijdenis doen.

Wat wel mogelijk is in mijn ogen is dat men als kind gedoopt is, en men nog geen belijdenis heeft gedaan, de volwassendoop ondergaat.
Iedereen die komt met de vraag gedoopt te worden, mag in mijn ogen gedoopt worden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 19:29
BerichtOnderwerp: Oefenen voor 5 december

ANNETTE050 schreef:
alleen zwijgt de starter van het alternatieve dichten in alle talen,
zou het missen aan literaire waarde...... ....straks krijgen we nog een
preek...... ........lol...
Lieve, lieve, lieve, Annette. Sinterklaas is bij uitstek geschikt voor leuke gedichten, opmerkingen op wat dan ook.

Ik zit nog nog te denken aan:

Hoor wie rijdt daar mensen
Hoor wie racet daar mensen
Hoor wie scheurt daar mensen,
met 180 over de Autobahn?
Maar ik weet niet precies wie ik daar voor moet kiezen, Pieter of Annette....

of

Daar wordt aan de deur gekrabd, wie zou dat zijn.
de poes van Frank dus.

of

vul zelf maar aan, het mag best wel gek zijn...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 15 november 2011, 19:32
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 17:59

MARISKA601 schreef:
Velen hebben belijdenis gedaan , als antwoord op de doop.
Waarom dan toch weer opnieuw een vorm van geloofsbelijdenis afleggen, dmv onderdompeling?

1x je geloof belijden is denk ik wel genoeg.
Dat bedoel ik dus, door het besprenkelen een doop te noemen, zorgt men zelf voor spraakverwarring en chaos.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 11:06

Laten we het eens omdraaien. Mensen die voorstander van de geloofsdoop waren, zijn jarenlang bespottelijk gemaakt. Ze zijn door historici afgeschilderd als extreem en sektarisch. Vooral omdat gevestigde kerken zich hierdoor bedreigd voelden.
Als jullie er dan zo overtuigd van zijn, zo overtuigd zelfs, dat je het een belediging vindt als iemand zich "overnieuw" laat dopen, dan vind ik ook, dat je goed duidelijk uit zou moeten leggen, waarom de besprenkeling dit rechtvaardigt. Tot nu toe heb ik het echt niet overtuigend gevonden. In mijn ogen is het enige argument: we doen het altijd al zo, dus het zal wel goed zijn...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 15 november 2011, 11:08
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 november 2011, 09:34

Zachtjes hoor je de motor zoemen
't is de Lancia van Cross
hij is op weg naar zijn geliefde
over een poosje is hij toch de klos.

Vol verwachting klopt ons hart
gaan ze trouwen of is er smart?
Vol verwachting klopt ons hart
gaan ze trouwen of is er smart?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 20:56

PIETER649 schreef:
Wat ik vaag, en ondertussen zeer irritant, begin te vinden is jouw dogma dat kinderdoop gezien zou worden als een remedie tegen bijv. erfzonde.
De kinderdoop geeft NET ZOALS VOLWASSENDOOP absoluut geen vrijwaring van welke schuld of zonde dan ook!!

De ENIGE manier waarop zonde en schuld weggewassen kunnen worden is door de GENADE van GOD en het OFFER van JEZUS.

Dat er indertijd BINNEN RK kringen de fabel rondging dat de kinderdoop een garantie voor een eeuwig leven is, is geweest geeft jou nu niet het recht die idioterie telkens weer op het forum te spuien.
De RK kerk heeft zelf deze dwaling ook allang ingezien en afgeschaft.

Als jij nou niet weet waar je over praat Chatuliem, hou dan je mond ipv vuige laster te verspreiden!
Dank u.
Ik stel gewoon vragen. Ik probeer me best wel in deze denkwijze in te leven, maar ik blijf het een kunstmatig iets vinden.

Besprenkeling is nodig, vanwege de erfzonde. Maar het heeft geen enkel effect op de zonde, want we blijven de zondige natuur houdeen.

Besprenkeling betekent ingelijfd zijn in het volk van God. Maar het sluit niet uit, dat niet gedoopten ook bij God horen.

Besprenkeling is geen garantie tot behoud, maar mensen die besprenkeld zijn horen wel bij het volk van God.

Ik begrijp het gewoon niet, wat mis ik in dit verhaal?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 14 november 2011, 21:23
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 18:25

Zwarte Piet ging aan het surfen,
toen kwam hij op CM
Hij ging aan het turven
en toen zat hij klem
zoveel mannetjes en vrouwtjes
en o zo alleen.
hij gaf al zijn pepernootjes
en ging toen snel heen.

Hij zag er soms ruzie,
en ook wel verdriet
men noemde dat discussie
maar soms wat dat het niet.
maar ook vreugde en liefde
kwam daar ook voorbij
velen vonden hun geliefde
en waren heel blij.

Zijn gedachten gingen verder
hij dacht aan 2012
zou er dan iets veranderen
of is er veel hetzelfd'
zou Yelnin of Pieter of Crossroad er nog zijn?
zou Gerrit nog zo mopperen,
want dat vindt Sint fijn!

op de melodie van Zie ginds komt de stoomboot

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 14 november 2011, 18:29
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 18:11

MARISKA601 schreef:
Het gaat bij erfzonde niet om wat je voorouders deden,
maar om het feit dat je in zonden wordt geboren.
Aleen Jezus werd zonder zonden geboren.

Alleen kleine kinderen hebben nog niet het besef dat ze een zondig karakter hebben.
Dat merk je snel genoeg als ze opgroeien...

Stel mijn overgrootvader heeft een bankberoofd en daarbij 4 mensen vermoord.
Om die daad wordt zijn nageslacht heus niet gestraft.

Eva werd verleid en zij verleidde adam...
Omdat zij beter wisten dat het verboden was om die vrucht te eten, waren zij ongehoorzaam aan God.

Dat wij in zonden leven heeft niets te maken met de daad van de appel eten, maar met het feit : ONGEHOORZAAMHEID.
Wat heeft in zonde leven dan met besprenkeling te maken? Ik blijf het een bijzonder vaag verhaal vinden allemaal.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 17:04
BerichtOnderwerp: Soms moet je wel eens huilen

ZEELAND736 schreef:
Daarmee zeg je precies net teveel!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Moet je nu meteen reageren als een bok op een haverkist?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 16:57

PIETER619 schreef:
Een paar jaar terug hebben we Henk Noordhuis gehad met 2 diensten over paranormale en occulte zaken. Er is heel veel meer tussen hemel en aarde dan wij ook maar kunnen beseffen, maar dat hoeft ook niet als wij maar de juiste "Weg" maar aanhouden.

Hij haalde oa deze (of een deel daarvan) tekst ook aan Exodus 34 .6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, geeft denk ik wel aan, dat er erfzonde is.

Gelukkig hebben we de oplossing voor dit probleem zelf van God gekregen in Jezus onze Heer.

Ik ben er stellig van overtuigd, dat als een kind komt te overlijden dat Jezus zelf zegt, Ik ben voor alle zonden aan het kruis gegaan dus ook voor zijn/haar erfschuld, wan tHij had hen ook lief en zegende hen.
Stel, je bent als kind besprenkeld. Dan is in jouw beleving de zonde van je voorouders verbroken. Dan hoeft jouw kind toch ook niet meer hetzelfde te ondergaan. Het is toch al gestopt bij jou???
Dat is de reden, waarom ik vind dat het onzin is. Je durft zelfs te zeggen, dat baby's een schuld met zich meedragen. Sorry, dat gaat me veel te ver... Met of zonder besprenkeling, God accepteert elk kind...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 14:27
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?

THOMAS968 schreef:
Vroeger vertaalde men de Bijbel in elke taal. Nu zijn er primitieve talen die minder dan duizend woorden kennen die vaak ook nog voor een deel niet gebruikt woorden door de meeste mensen. Toch kwamen er vertalingen. hoe zuiver kunnen die geweest zijn met zo weinig woorden? Het kan niet anders of er is vereenvoudigd. Hoewel het woordgebruik even slikken is, klopt de boodschap wel. Het NBG heeft er niet voor niks deskundigen op gezet. Als we inderdaad de opdracht hebben het Evangelie te verkondigen tot de einden der wereld is het in een niet-christelijk land helemaal niet zo gek hier te beginnen. Nederland is meer zendingsgebied dan Zuid-Amerika. Als we inheemse volkeren met een geringe woordenschat de Bijbel aanbieden in de eigen taal, waarom dan deze jongeren niet? Hun woordenschat is echt veel groter dan bij eerdergenoemde volkeren. De Statenbijbel nog de meer eigentijdse vertalingen zullen ze in deze fase lezen. De meeste eerste christenen konden waarschijnlijk niet eens lezen en schrijven. Die werden toch ook bereikt?

Thomas.
Wat doe je dan met al die scheldwoorden waar de straattaal bekend om is? Vind jij het geoorloofd Jezus 'f..k you" te laten zegggen? Of hoe zou je het woord hoer omschrijven?? Of hoe zouden ze vrouwen beschrijven? In die straattaal wordt ook anders gekeken naar huwelijk, naar vrouwen, naar mannen...
Het is een macho taal, die vernederend is naar andere mensen. Als je het dan nog eens een taal wilt noemen.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 14 november 2011, 14:31
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 13 november 2011, 20:04
BerichtOnderwerp: msn

MARIO216 schreef:
Weet je niet meer wie jezelf in je lijst hebt??? Gefrustreerde smiley
Ik heb iets van 50 contactpersonen, maar ik kan er niet bij....niet alleen van CM hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 23:12
BerichtOnderwerp: msn

Mn msn adres is niet meer actief. Willen de mensen die mij op hun msn hadden mij even pv mailen, dan kan ik het nieuwe account doorgeven.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 13:03
BerichtOnderwerp: Het weer

ZEELAND736 schreef:
Hier verdienen ze gewoon zon..in die zo vaak negatief benoemde uithoek van Nederland!!!!!!!
Zeeland staat toch bekend om het beste weer van Nl en de minste neerslag?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 10:29
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?

EDDY899 schreef:
Heeft niets met zin geven te maken,maar met bruggen slaan.
Een deel zal ongetwijfeld in het Geloof geinteresseerd raken.
Ik ga veel met jongeren om en uw zienswijze over hen vind ik erg authoritair en negatief,dat is juist een van de oorzaken van het wegblijven van jongeren in kerken,(ook van ouderen trouwens) omdat ze veelal hun geloof op een authoritaire manier opgelegd krijgen.
Veel jeugd vaak voor de lieve vrede in het gezin naar de kerk gaat en omdat ze dan een opgedrongen -.en geen levend Geloof krijgen,
kan een straatbijbel wellicht soelaas bieden, omdat die aansluit bij de belevingswereld van menige jongere en dus een brug kan zijn naar een levend Geloof met de Bijbel als leidraad.
Je geeft nu precies één van de redenen aan waarom ik dat topic over oop en uitverkiezing heb geopend.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 10:15
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?

MARYAN401 schreef:
Mocht iemand een positieve of negatieve reactie hebben op mijn stukje, dan kan dat ook per mail hoor. Dan hoor ik het graag! 't Is voor mij geen gevoelig onderwerp, al begrijp ik dat mensen niet meer reageren op dit topic.
Maryan, fijn dat die man het zo evenwichtig bracht. Heeft hij na afloop ook met zieken gebeden? Het was nl mooi geweest als je dat ook had kunnen zien.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 10:09
BerichtOnderwerp: niet altijd een antwword op mail

ALBERTANT362 schreef:
Vrouwen zijn te bang om te reageren op wat uitzonderingen na.
Vreemd eigenlijk. Stiekum wil iedereen die nog single is een vriend of vriendin.
Om iemand beter te leren kennen moet je diegene dus ontmoeten. Via het internet kan diegene nog zoveel zeggen, maar als je zijn of haar gezicht niet ziet bestaat het niet dat je vriendschap hebt.
Maar ja, vrouwen durven vrijwel nooit af te spreken. Alsof ze bang zijn om hun eigen-ik te tonen.
Dat vrouwen voorzichtig zijn heeft een reden. En als ze je echt interessant vinden, dan durven ze echt wel. Ten eerste moet je je afvragen waar je de eerste date plant. Je moet niet bij iemand thuis doen, maar op een neutraal terrrein, dat voorkomt heel veel problemen. En wat zijn jouw verwachtingen van een eerste date, er zijn een heleboel redenen te bedenken waarom ze niet met je willen daten. Het kan zelfs zijn dat ze je niet interessant vinden.
Maar dat vrouwen niet durven te daten, is een fabeltje hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 19:20

HARALD940 schreef:
3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden.
Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders,

Lees je dat dan niet???
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 18:51

HARALD940 schreef:
Jezus aversie was tegen de handelingen van de farizeeers, niet de leer die ze de mensen oplegden.
Als je het volgende leest, is het een regelrechte aanklacht tegen de wetten die ze de mensen oplegden:
Matt.23 schreef:
Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. 4 Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten. 5 Al hun daden zijn erop gericht om door de mensen gezien te worden. Ze verbreden immers hun gebedsriemen en maken de kwastjes aan hun kleren langer, 6 ze verlangen een ereplaats bij feestmaaltijden en in synagogen, 7 en hechten eraan op het marktplein eerbiedig te worden begroet en door de mensen rabbi te worden genoemd. 8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. 9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. 10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. 11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. 12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.
13 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe. 14
15 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie bereizen landen en zeeën om één enkele proseliet te winnen, en wanneer je hem eenmaal voor je gewonnen hebt, wordt hij dankzij jullie tot een hellekind in het kwadraat.
16 Wee jullie, blinde leiders, jullie zeggen: “Wanneer iemand zweert bij de tempel, is dat niet geldig. Alleen wie zweert bij het goud van de tempel, is aan die eed gebonden.” 17 Dwaas zijn jullie en blind, wat is nu van meer waarde: het goud of de tempel die het goud geheiligd heeft? 18 Zo zeggen jullie ook: “Wanneer iemand zweert bij het altaar, is dat niet geldig. Alleen wie zweert bij de offergave die daarop ligt, is aan die eed gebonden.” 19 Blind zijn jullie, wat is nu van meer waarde: de offergave of het altaar dat de offergave heiligt? 20 Wie dus zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat daarop ligt. 21 En wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en bij degene die hem bewoont. 22 En wie zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij hem die daarop gezeten is.
23 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar veronachtzamen wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en trouw, terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten. 24 Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.
25 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, de buitenkant van bekers en schalen spoelen jullie af, maar de binnenkant blijft vol roofzucht en onmatigheid. 26 Blinde farizeeër, spoel eerst de binnenkant van de beker om, dan wordt de buitenkant vanzelf ook schoon.
27 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie lijken op witgepleisterde graven, die er vanbuiten wel fraai uitzien, maar vol liggen met doodsbeenderen en andere onreinheden. 28 Zo lijken ook jullie voor de mensen uiterlijk op rechtvaardigen, terwijl jullie innerlijk vol huichelarij en wetsverachting zijn.
29 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie bouwen grafmonumenten voor de profeten en versieren de graven van de rechtvaardigen, 30 en jullie zeggen: “Als wij geleefd hadden in de tijd van onze voorouders, zouden wij ons niet zoals zij schuldig hebben gemaakt aan de moord op de profeten.” 31 Daarmee erkennen jullie zelf dat jullie kinderen zijn van hen die de profeten vermoord hebben. 32 Maak de maat van jullie voorouders dan maar vol! 33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna?
34 Dat is de reden waarom ik profeten en wijzen en schriftgeleerden naar jullie zal sturen. Jullie zullen sommigen van hen doden, kruisigen zelfs, en anderen in jullie synagogen geselen en van stad tot stad vervolgen. 35 Al het onschuldige bloed dat op aarde is vergoten zal jullie worden aangerekend, vanaf het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zecharja, de zoon van Berechja, die jullie vermoord hebben tussen het heiligdom en het brandofferaltaar. 36 Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen. 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. 38 Jullie stad wordt eenzaam aan haar lot overgelaten. 39 Ik verzeker jullie: vanaf nu zullen jullie mij niet meer zien, tot de tijd dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!”’
Als je alleen al de eerste zin leest, juliie hebben de plaats van Mozes ingenomen.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 11 november 2011, 18:51
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 13:03

GERRIT084 schreef:
Hoe dan ook, wat in kortere bijdrage,s, nu en in het verleden al tig maal is gezet (gezegd), wat is er daar dan de meerwaarde van om die lappen teksten te plaatsen?
Is het dan zo dat, je gelijk wil krijgen? Over het geen een ander wel heilig vindt.
Als je eens zou beginnen die woorden te gebruiken zonder al die omhalen, die wij dagelijks gebruiken, scheelde dat al de helft aan teksten.
Je ziet het aan mijn reactie, kort en bondig, 1 klein zinnetje een paar woordjes, en er ontstaan al misverstanden uit.
Laat staan al die teksten, waar je moe van wordt, dan heb je in 1 verhaal wellicht meer misverstanden.

(en nee ik zoek geen ruzie)
Soms heb je gewoon wat meer tekst nodig om dingen uit te leggen. Als je dit op een A4-tje had gelezen, was die nog niet eens vol geweest. Juist als je het over zulke essentiële onderwerpen hebt, is het belangrijk precies te zijn.En dat kan soms enkele zinnen extra kosten.
En eerlijk gezegd, als je een reactie geeft die nergens op slaat, zet je je ook een beetje voor de gek. Dat wil je zelf toch ook niet, wel?
En het is echt niet de bedoeling bepaalde mensen te kwetsen, het is veel meer de bedoeling met elkaar na te denken over hoe we bepaalde dingen zien en geleerd hebben.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 11 november 2011, 13:04
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 50 51 52 53 54 55 56 ... 169 Volgende
Pagina 53 van 169