ChristianMatch

Forum

Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 26 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 februari 2012, 17:27
BerichtOnderwerp: de aarde beheren

nou, in dat kader helpen we de vogels de winter door, natuurlijk....

men neme:
voor een spreeuwenblok:
- een rechthoekig 'doosje' vormen van gaas, tien bij tien bij 3 centimeter;
- plantaardige margarine zonder zout smelten, wat minder dan in het gaasdoosje past;
- haal de smeltende margarine van het fornuis af en roer er terwijl het stolt bambixvlokken door;
- schep het bijna helemaal gestolde mengsel in het gaasdoosje en vouw het dicht;
- laat het mengsel goed hard worden;
- hang het met een stevig touwtje zo in een boom of struik dat ze er goed bij kunnen.

voor mus- en meesbol:
- een theekop
- plantaardige margarine bijna gesmolten;
- fijn buitenvogelzaad, kleine stukjes appel of mandarijn, gewelde rozijnen in stukjes;
- meng de ingrediënten door het stollende vet;
- duw er een stevig touwtje in zodanig dat er een lusje buiten blijft;
- laat het mengsel goed hard worden;
- giet in een pannetje heet water en zet het kopje er even in zodanig dat het halve voederbolletje er makkelijk uit komt.
- gebruik eventueel een bindstrook van een vuilniszak of een touwtje om het goed op te kunnen hangen.

Veel plezier!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 februari 2012, 17:51
BerichtOnderwerp: Elfstedentocht

THOMAS968 schreef:
Tja, Friezen doen het stijfjes en bisschoppen doen het stiekem he.

Thomas, die Doutzen toch wel heel mooi vindt, zucht... Engeltje smiley

Van dat eerste geloof ik niks, veel te bescheiden volgens mij en het tweede, een sterk vermoeden...

Ach Thomas, je lijkt wel een man......als ik een man was zou ik ook zwijmelen bij de aanblik van die onwaarschijnlijke schoonheid, ze is een mooie goodwill voor Fryslan, he.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 februari 2012, 16:48
BerichtOnderwerp: Elfstedentocht

THOMAS968 schreef:
Sinds die tijd is Dokkum het keerpunt he, we hadden Boni nog zo gewaarschuwd.

Thomas, we mochten niet eens dobbelen om een mooie vrouw als Doutzen!

Hardvochtig volkje indertijd, die Friezen, maar in die tijd kon je ook weten dat je als gewaarschuwd man voor twee telt; hij had voor twee de benen moeten nemen......

Kinderachtig van Boni, hoor, of zou ie jaloers zijn geweest......zo van: ik geen Doutzen, dan jullie ook niet...
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 23:17
BerichtOnderwerp: Homoseksualiteit

CHATULIEM619 schreef:
God is niet alleen een knuffeldier hoor, die jij ervan wil maken. Die liefde waar je over spreekt uit zich het beste in het kruis, dat Jezus gedragen heeft. Als je ervan uit gaat, dat zonde niet bestaat ontken je gelijkertijd de noodzaak van het offer van Jezus aan het kruis, en maak je de opstanding tot een mythe.

Dit vind ik een vreemde reactie, Chatuliem. Je impliceert dat ik God iets wil maken, namelijk een knuffeldier. Daarmee geef je aan niets te weten van mijn Godsbeeld maar die in te vullen naar jouw believen; respectloze handeling.
Je impliceert dat ik ervan uitga dat zonde niet bestaat. Daarmee geef je uiting aan het feit dat je denkt te weten hoe ik over zonde denk; respectloos.
De opdracht van het christen zijn is niet elkaar als zondaar aan te wijzen maar elkaar te verdragen. Het oordeel is niet aan ons. Aan ons is wel verdraagzaamheid en vergevingsgezindheid.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 23:03

CHATULIEM619 schreef:
Als de kerk bang is de waarheid te zeggen waar zij voor staat, waarom is het dan nog een kerk? Ik ben een poosje werkzaam geweest als zondagssschoolieider bij een vrijzinnige kerk en ik werd op het matje geroepen omdat ik het woord zonde in mijn mond durfde te nemen.
Er is geen enkele manier waarop ik homofilie kan goedkeuren. Wil dat zeggen dat ik de mens afwijs? Nee nooit.

Chatuliem, de waarheid waarvoor de kerk moet staan is toch de Liefde van God en niet de dogma's uit het oude testament, dat is Christus opnieuw kruisigen...

Dat is mooi gezegd, Chatuliem, dat je de mens niet afwijst. In de praktijk voelt het toch als een genadeloze afwijzing. Het homofiel zijn is verweven met het wezen van de mens, net zoals dat met jouw hetero-zijn is.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 4 februari 2012, 23:09
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 februari 2012, 22:20

JASMIJN197 schreef:
Ik ben blij met al jullie woorden en ik voel mij ook niet veroordeeld. Ik ben inderdaad zelf degene die dit onderwerp juist bespreekbaar wilt maken. Ik zie het als een uitdaging om en als christen voor God te gaan, én om samen binnen een toekomstige relatie met een vrouw de HEER te dienen.

ook ik bewonder je om je moed en openheid en wens je van harte toe dat God die Liefde is jou een mooie relatie op je levenspad brengt.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:05
BerichtOnderwerp: invloed van Westers denken op christenen?

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

In vroeger tijden wilde men maar al te graag van het lijden af en daarom zijn allerlei pijnstillende en genezende medicijnen ontwikkeld.
Pijn en lijden is nog steeds een onderdeel van het leven; we kunnen het gelukkig wat verzachten en dat is een zegen.
Een vriendin van mij heeft kanker, reken maar dat ze lijdt, over haar man maar niet te spreken en gelukkig stoppen ze het niet weg maar praten ze erover.
Ja, ook op haar heeft het lijden een louterende werking en werd ze verlost van zaken die haar nu dichter bij de Liefde hebben gebracht. Of ze het nu aan Jezus toeschrijven of niet; Hij leeft.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Geld heeft altijd een belangrijke rol gespeeld; waren er in Jezus' tijd geen rijke koningen en veldheren die vele malen meer bezittingen hadden dan herders en arbeiders.
Er is niets nieuws onder de zon.

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...

Het was niet altijd goed wat de kerk voorschreef; vrouwen werden onderdrukt en waren er vooral om de heer des huizes te dienen en vooral veel kindertjes voort te brengen. Als de volgende niet snel genoeg kwam bezocht meneer pastoor het huisgezin.

We wilden levensruimte en niet met vier kinderen in een kamer slapen en kregen die. Het zelfbeschikkingsrecht is voor velen een groot geluk. Je kunt nu kiezen voor het 'wij-gevoel' door contacten bewust te onderhouden met je familie en vrienden en kennissen, wat is daar moeilijk aan? Het initiatief nemen is wel noodzakelijk, het is niet meer vanzelfsprekend. Het wij-gevoel is nu een keuze.

Gelukkig hebben we de vrijheid om een andere gemeenschap te zoeken waar we ons beter thuis voelen en in ons geloof en als mens mogen groeien, niks mis mee.

[i]

Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 23 januari 2012, 22:08
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 23:29
BerichtOnderwerp: invloed van Westers denken op christenen?

LENYH959 schreef:
De westerse cultuur en de maatschappij van vandaag gaat naar mijn mening helaas heel veel over hebben (de nieuwe i-phone,een nieuwe led tv, een nieuw tablet enz).Mensen vullen liever de leegte van binnen met nieuwe spullen dan met de liefde die god ons kan geven. Er is nog niet goed en wel iets uit of er is alweer een nieuwe variant op. Ik vind dat heel jammer want ik ken mensen die veel hebben maar toch nooit genoeg.Ik heb niks en ik ben gezegend met dat kleine beetje.Ik kom niks tekort. Dat is volgens mij wat je bedoelt met invloed uit de westerse wereld.

De zegeningen van het westen zijn overvloedig. Niet iedereen kan een rem zetten op de hebzucht. De producenten dringen ons onze 'wensen' agressief op die we niet eens kunnen bedenken....Een eerlijke verdeling mislukt al een paar honderd jaar hoewel de kleine successen de burger moed geven.

Een evenwicht in voeding aan lichaam, geest en ziel is het mooiste maar heel moeilijk waar te maken zeker voor de generaties na de babyboomers die geen armoede hebben gekend en steeds meer willen.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 18 januari 2012, 22:48
BerichtOnderwerp: Vergoeding homotherapie uit het ziekenfonds

JOLAN931 schreef:
CHATULIEM619 schreef:
Sorry, ik vind dat je ziek bent als je zomaar met een wildvreemde seks bedrijft. Dan word je gedreven door je instinct is niks menselijks aan. Ik vind dat deze mensen therapie nodig hebben...

Je zou Chats reactie zo op kunnen vatten, maar...Dat zegt hij helemaal niet!

Een verdwaald berichtje misschien?

Laatst aangepast door
MIEKE364
op woensdag 18 januari 2012, 23:00
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 januari 2012, 22:45

CHATULIEM619 schreef:
Sorry, ik vind dat je ziek bent als je zomaar met een wildvreemde seks bedrijft. Dan word je gedreven door je instinct is niks menselijks aan. Ik vind dat deze mensen therapie nodig hebben...

hiermee impliceer je dat homo's zomaar met wildvreemden seks bedrijven.....
dat is iets wat hetero's nou nooooit doen......als je die allemaal als ziek zou moeten bestempelen en in therapie wil brengen dan is je ziektekostenverzekering in de verste verten niet meer te betalen.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 januari 2012, 21:51

[quote=WILLEMIJN232]

Het gaat wel degelijk om het feit hoe op deze manier naar homofielen wordt gekeken en ook is het kwakzalverij, het helpt niet.....
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 januari 2012, 21:39

[quote=GERRIT084]
reactie voegt niets toe.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 januari 2012, 21:37

[quote=WILLEMIJN232]

vanuit de homofielen zelf is de wens geuit de cursus af te schaffen omdat deze een zekere mate van gedragsverandering en onderdrukking afdwingt die absoluut niet werkt en schadelijk kan zijn, zelfs depressies kan ontwikkelen bij degenen die zich onder sociale druk willen laten 'genezen'.
De cursus impliceert dat homofilie een ziekte is en maakt van homofiele mensen zieken die moeten worden genezen en dat lijkt me een verkeerd beeld geven van hoe men en christenen in het bijzonder moet(en) denken over homofilie.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 januari 2012, 21:12

[quote=ANNETTE792] Wat een vreselijke cursus is dat, wie verzint zoiets met de huidige kennis die wereldwijd is verspreid over wat homofolie is en hoe het ontstaat, de aanleg is fysiek aantoonbaar, dat is bewezen.
Net als de kleur van de ogen iets is wat je niet kan worden aangerekend, zo kan je grofweg homofilie ook beschouwen.
Mensen proberen te veranderen tot iemand met een sociaal wenselijk seksueel profiel tegen de oorspronkelijke aard in is onmenselijk.
Anno 2012 homofolie nog als een ziekte betitelen; dat is toch allang achterhaald.
Afschaffen die idiote cursus en de vergoeding gaat dan automatisch uit het ziektekostenpakket.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 20:59
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

WILLEMIJN232 schreef:
Volgens mij is vandaag mijn laatste dag CM......Als ik terugblik naar drie jaar CM zie ik veel mooie dingen, de leuke contacten, de pittige discussies(Chatuliem, we worden het nooit eens maar wat hebben we een boeiende discussies gehad en veel van elkaar geleerd), ik heb hier ook geleerd om wat anders naar dingen te kijken door gesprekken met mede cmmers.....Ik heb mede cmmers in het echt ontmoet en bij de meesten bleef het bij een digitaal contact.
Maar ook heb ik hier teleurstellingen gehad in contacten met mensen, ook verdriet in sommige dates.....kortom veel facetten van het leven zijn hier voorbij gekomen.
Nu op naar een CM loos leven, ik begreep van Maryan dat het prima bevalt, gelukkig heb ik naast cm nog een druk leven.....
Wat ik jullie mee wil geven: blijf niet hangen in het oude en vooral......bekijk het glas altijd half vol en niet half leeg.......En als laatste:
Blijf hoop houden als het tegenzit, God zorgt er altijd voor dat het goed komt, op Zijn manier......

lieve groet,
Willemijn

Dank voor je goede woorden, Willemijn, medestrijdster voor het goede van yoga. Ik heb je vaak met plezier gevolgd op het forum. Ik bewonder je om je moed om altijd je zelf te blijven en respectvol met iedereen om te gaan daarin vind ik je een krachtig voorbeeld voor hoe het wel kan.
Alle goeds wil ik je wensen en Gods zegen.
Mieke
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 18:58
BerichtOnderwerp: vreemdgaan

THOMAS968 schreef:
Gezien de slechte leesvaardigheid van een aantal mensen hier is het natuurlijk gevaarlijk om het te schrijven maar een slechte seksuele relatie kan natuurlijk wel een factor zijn bij vreemdgaan, hoe fout het ook blijft om te doen. Verder Pieter, heb je het steeds over een vrouw die op dit punt achter blijft, maar sommige mannen zijn ook minnaars van niks en maken er een potje van. Dat kan huwelijken ook mede doen mislukken en vrouwen aanzetten dingen elders te zoeken. Sommige vrouwen zijn veertig of vijftig jaar oud en hebben met een man nog niet meer meegemaakt dan dat hij eeeh zijn genoegen even haalt. Dan schiet je als man en minnaar toch wel heel erg tekort. Wat ik wil zeggen is dat behalve de vrouwen ook mannen op dit punt kunnen falen. Omdat seksualiteit de kwaliteit van de relatie vaak weerspiegelt en andersom, blijft het correct wel eerst te scheiden en dan met de ander te gaan.

Thomas

Dit vind ik een heel bijzondere bijdrage, Thomas, dit mag ook weleens gezegd worden.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 18:56
BerichtOnderwerp: vreemdgaan

PIETER649 schreef:
nee joh, natuurlijk niet, ik ga kruisdragen, de rest van mn leven een rotleven leiden tot de dood ons scheid Engeltje smiley

het is wel zo dat je relatie meer is dan seks mag ik hopen, Pieter. Als je met een wrok zit tegenover elkaar dan werkt dat ook uit op je seksleven, daar kan je niet omheen.
Bijtijds met elkaar in gesprek gaan voordat de zaak uit de hand loopt kan een hoop narigheid voorkomen lijkt me zo.
Maar goed, als alles uit de kast is gehaald, aan gruzelementen is en er niks meer te helen valt dan is scheiden een betere optie dan voor de buitenwereld mooi weer spelen, in een hel leven en vreemd gaan met alle narigheid van leugens en dergelijke van dien.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 23:27
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

VISSER278 schreef:
kreeg ik op mn 30ste al last van Smiley met dichtgeplakte mond

ik probeerde positief te zijn, Visser maar misschien had ik de inzet van het ontstaan van zwembandjes wat realistischer moeten duiden..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 20:53
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

MARRY942 schreef:
T is gek he...ondanks dat ik nie snoep groei ik toch....en nie so'n klein beetje ook....mijn doc zegt dat het de hormoontjes zijn....overgang en zo...puh...ik ben nie eens in de overgangl....heb elke maand nog steeds een paar eh...zware dagen.....Ook dokters kunnen het wel es mis hebben... Verlegen lachende smiley

als je die zware dagen niet meer hebt ben je in je menopauze, tot die tijd ben je in de overgang en inderdaad, na je veertigste vertraagt de omzetting van je voedsel in lichaamsenergie en word je dikker althans de meeste mensen......minder balastvoer eten en meer bewegen houdt het 'groeien' wel wat tegen, hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 15:27
BerichtOnderwerp: BZV Topic

THOMAS968 schreef:
Femke zal wel de hele dag poetsen. Er is daar genoeg te doen, zal ze wel zeggen. Zelfs ik vond het wat rommelig. Maar mooi dat het stand heeft gehouden.

Thomas

Een sympathiek stel en stevig verliefd toen de serie stopte. Het huis was rommelig, het erf een wanorde en de stallen waren ronduit smerig althans dat lieten de beelden toen zien.
Ondanks haar tengere postuur maakte ze de indruk stevig te willen en kunnen aanpakken en dat blijkt nu wel, hè.....wel dankbaar. Prachtig als het voor elkaar komt....en voor dat jochie van haar een leuke pa en een schitterende omgeving om op te groeien erbij...
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 19:10
BerichtOnderwerp: En dan gaat het weer kerst worden....

[quote=MARRY942]
De feestdagen? een dag met vrienden en familie genieten en een dag alleen....beide waardevol.

Het feest vieren van de geboorte van het Licht der wereld, met boom en kaarsjes en al, prima toch?

Kaarten met goede wensen uitwisselen, gezellig.

Cadeautjes met Sinterklaas was het altijd maar sinds een paar jaar doe ik mee met mijn dierbaren cadeautjes uitwisselen met kerst en tegelijkertijd vier ik ten diepste kerst in onze gemeente omdat daarmee de overwinning op het duister wordt herdacht.

Na 5 december neurie ik de mooiste kerstliedjes alvast om te oefenen....

Met kerst eten we meer samen dan anders en de lekkerste hapjes komen op tafel en het hele jaar door ben ik vaste donateur van de goede doelen van mijn keuze.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 16 november 2011, 23:16
BerichtOnderwerp: Door aso aangeklaagde leerkracht

THOMAS968 schreef:
Een schrale troost is dat het Openbaar Ministerie de zaak heeft geseponeerd. De conrector wordt niet vervolgd en de politie heeft excuses aangeboden.

Wat zijn we toch dankbaar. Gefrustreerde smiley

Thomas.

Helder is in ieder geval geworden dat deze zaak vanaf het begin verkeerd is aangepakt. Koppen bij elkaar op die school met politie en gemeente lijkt me zo om duidelijk beleid met elkaar uit te zetten om herhaling van dit soort situaties te voorkomen en een gezamenlijk duidelijk beleid uit te dragen ten aanzien van het gedrag van de leerlingen en hun ouders en de uit te voeren sancties bij overschrijding van dat beleid. Handhaving is voorwaarde. Heel duidelijke grenzen stellen is noodzaak.
Natuurlijk heeft ieder kind weleens de pest in over een leraar en het lijkt erop dat mediators op de scholen een rol moeten gaan spelen om deze situaties efficiënt en effectief op te lossen. Omdat zij buiten de emoties staan kunnen de huisregels van de school worden gehandhaafd en communicatie daarover duidelijk worden overgebracht. De wijkagent kan ook een regulerend en preventief effect hebben ten aanzien van het gedrag van leerlingen en hun ouders ten opzichte van het gezag van de schoolleiding.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 november 2011, 00:01
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?

PIETER649 schreef:
tuurlijk joh, groot gelijk...
weet je wat?
drukken we de bijbel meteen ook op rollen wc papier, strak plan joh!
t gaat per slot van rekening om de inhoud, niet om de verpakking he Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

ja, boodschap, ik snap de associatie....
Voor allerlei stammen in verre landen werd de bijbel ook eens vertaald; ik neem aan dat deze niet woordelijk werd vertaald voor de primitieve volkeren, daar hoorde je niemand over.
Taal bestaat niet alleen uit woorden maar ook uit gevoelswaarden en begrippen. Uiteindelijk gaat het daar tenslotte om; dat de inhoudelijke boodschap van Gods Woord aankomt en niet om wat wij gepaste woorden vinden of niet; Gods Liefde overstijgt dat onmetelijk ver.....
Begrijp me goed; na wikken en wegen kom ik tot deze conclusie.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 23:44
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

THOMAS968 schreef:
http://youtu.be/nHV_uEGSTXAThomas, volgens mij weet je het niet, lol.

dank je, Thomas, idd ik weet het niet,Smiley die vol vragen zit jij wel..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 23:13
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

http://youtu.be/nHV_uEGSTXA

even kopiëren en zo, je weet wel Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 22:51
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?

THOMAS968 schreef:
De Bijbel in straattaal. Ik las dit verhaal en natuurlijk weet ik ook wel dat dit niet de Statenvertaling is. In hoeverre is het goed jongeren uit de grootstedelijke milieus met deze taal te bereiken? Bedenk daarbij dat de meeste mensen hier met een kerk of gemeente zijn opgevoed, waarbij het kennismaken met Gods Woord vanzelfsprekend was. Dat is nu in de verste verte en met de meeste jongeren niet het geval. Vergelijk: Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken, was van wil haar heimelijk te verlaten'

Yo peepz! Fawakka? De Bijbel saai? Niet met de Straatbijbel, G! De verhalen van Jezus a.k.a. Christus komen tot leven in ‘De torrie van Mattie\'. Een hervertelling van het Bijbelboek Matteüs. In straattaal, je weet toch? Gewoon die woorden die jij spit op straat.

Als je rond Kerst het verhaal over Jezus\' geboorte wil lezen, kan nu dus ook kiezen voor de versie in straattaal. Het eerste deel van deze Straatbijbel, ‘De torrie van Mattie\', is een hervertelling van het bijbelboek Matteüs en ligt vanaf vandaag in de boekhandel.

De Straatbijbel is voortgekomen uit een samenwerking tussen Youth for Christ, het Nederlands Bijbelgenootschap en Ark Mission.

De Straatbijbel brengt verhalen over Jezus op een nieuwe manier tot leven, rauw en verfrissend. Zoals in het kerstverhaal, waarin we over Jozef en Maria lezen: \"De gewoonte was toen om geen seks voor het huwelijk te hebben. Maar Maria bleek ineens pregno te zijn. Jowie kwam er achter en hij was omin depressed, want hij dacht dat ze met een ander gebald had.\"

Straattaal is een mix van MSN- en sms-woorden en woorden uit andere talen. In grote steden gebruiken tienduizenden jongeren straattaal.

Deze weergave van de bijbel bevat de meest relevante verhalen uit het Evangelie van Matteüs. Van Jezus\' geboorte tot zijn sterven aan het kruis en zijn opstanding. Bij alle verhalen is er een extra toelichting opgenomen. Naast jongeren hebben ook verschillende theologen meegelezen bij het schrijven van de Straatbijbel.

De torrie van de geboorte van Jezus Christus ging zo:
\"In die tijd, in het Midden-Oosten, werden meisjes standaard uitgehuwelijkt aan mannen. Maria, een meisje van misschien veertien jaar oud, was uitgehuwelijkt aan een kill die Jozef ‘Jowie\' Davids heette. Ze waren verloofd, zeg maar. De gewoonte was toen om geen seks voor het huwelijk te hebben. Maar ze bleek ineens pregno te zijn. Jowie kwam erachter en hij was omin depressed, want hij dacht dat ze met een ander gebald had. Hij kon het in ieder geval niet geweest zijn! Een grote schande. Maar Jowie was een rustige boy en hij wilde geen buzz en redu en haters praatjes over Maria en hij dacht erover om hun relatie in stilte te verbreken, je weet toch. Gewoon net doen of hij van nix wist en het uitmaken. Hij werd moe van al die hoofdpijn en ging dagga. Toen kreeg hij een droom. In zijn droom verscheen een engel van God. De engel zei: ‘Trankil, Jozef Davids! Wees niet bang om Maria als je vrouw te nemen. Je sma is niet vreemdgegaan, want het kind dat ze draagt is gemaakt door de heilige Geest. Ze zal een baby boy krijgen. Geef Hem de naam Jezus, dat betekent \"God redt\". Waarom je Hem die naam moet geven? Hij zal zijn volk bevrijden van al hun fouten en alle shit waar ze in zitten.\' Zo is er toch maar mooi gebeurd wat de profeet Jesaja een paar honderd jaar eerder gezegd had. Jesaja had voorspeld: ‘De maagd zal pregno zijn en bevallen van een baby boy, en de peeps zullen hem als straatnaam Immanuel geven.\' Jowie werd wakker en deed wat de engel van God hem gezegd had: hij nam Maria bij zich als zijn vrouw, maar tot de bevalling hadden ze geen seks. Toen hun zoontje werd geboren was Maria nog steeds maagd. En Jowie gaf Hem de naam Jezus.\"

Je kunt \'De torrie van Mattie\' vanaf half november kopen als boek (9,95) of gratis luisteren als MP3. Bij elk verhaal in het boek is er een explanation, zodat je echt begrijpt wat Jezus bedoelt.

De tekst is, behalve de cursieve inleiding, genomen van het Web en dus niet van mij.

Thomas

Een gewaagde exercitie waar ik verschillende gedachten over heb. Uiteindelijk gaat het toch om het verspreiden van de boodschap en deze bij iedereen brengen. Hoe ging het ook alweer met Pinksteren? Ik ben er wel uit, hoor. Prima en doen, het gaat om de boodschap, niet om de verpakking.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 november 2011, 22:27
BerichtOnderwerp: Zingen in de kerk.

CHATULIEM619 schreef:
Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede.
Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding.
Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit?

Ben het met je eens dat zingen bij de eredienst hoort, het is dubbel bidden, hè en zo voelt het vaak ook, het is heel intens.
Bij ons wordt in alle delen van de dienst bijbehorend gezongen.
Mijn broer kerkt evangelisch naar Australisch concept in een heel succesvolle groeigemeente waarbij inmiddels de derde dienst op zondag is ingesteld zodat alle gelovigen een dienst kunnen meemaken en het is bepaald geen klein kerkje! Die gemeente heeft een band en geeft onder andere veel songs van het Hillsongconcept weer. De teksten worden op een groot scherm weergegeven zodat iedereen kan meezingen, springen, klappen en juichen; een overweldigende belevenis...
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 18:15
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.

THOMAS968 schreef:
ERIKA129 schreef:
Tja bij de kinderdoop weten de ouders niet dat hun kind eventueel anders geaard zou zijn, dus krijgt het kind al het teken van het verbond mee.
Ik zie niet in waarom ze geen belijdenis zouden mogen doen als ze maar niet praktiserend homo zijn.
En reken maar dat de christelijke homo's een zwaar kruis te dragen hebben zij hebben er niet om gevraagt en toch zijn zehet.
Als ze goed naar de bijbel willen leven weten ze dat ze de rest van hun leven vrijgezel zullen moeten blijven.

Homoseksuele gerichtheid en je zegt dat terecht, is geen keuze. Het is ingebouwd. Je kunt echter van niemand vragen een leven lang er geen liefdesleven op na te houden. Een evenwichtige en goede liefdesrelatie met seksualiteit als onderdeel daarvan is wat we allemaal willen en ook nog goed voor het lichamelijk en geestelijk welbevinden. Het is me te makkelijk om, omdat je nu eenmaal hetero bent, je wel een passend liefdesleven mag hebben en een andersgeaarde niet. Ik ken de teksten ook wel maar vind de toepassing dermate wreed dat je dat een mens niet aan kunt doen. Ik vind het goedkoop om als hetero dat te roepen terwijl je jezelf alle ruimte geeft. Liefde en begrip voor mensen die het door hun geaardheid als christen toch al moeilijk hebben lijkt me een meer pastorale houding. Het is niet zo vreemd dat homofielen weglopen uit de kerk. Er is voor hen kennelijk geen plaats in de christelijke herberg. En hoe gelovig ook, zich laten dopen zal vast ook wel niet kunnen.

Thomas, sommige mensen zijn met een andere geaardheid geschapen.

Kan me volledig vinden in dit krachtig pleidooi.
Het is immers wetenschappelijk bewezen dat homofielen biologisch herkenbaar zijn, het is aangeboren. Ze zijn evenzeer een volwaardige schepping Gods.
Gelukkig zijn er in Nederland kerkelijke gemeenten waar homofielen welkom zijn en hun eigen plek hebben daarin waarbij zij door jong en oud worden aanvaard als volwaardige gemeenteleden. Zonet kwam ik nog een stel tegen en ze omarmden mij even hartelijk. Ze zijn goede vrienden van een aanzienlijke groep fans en ze zijn al tientallen jaren elkaars trouwe levensgezel. Een paar jaar geleden heeft één van hen belijdenis gedaan in een feestelijke dienst. In onze christelijke PKN-gemeenteherberg zijn ze zeer welkom en actief in allerlei kerkewerk. Ze geven een goed voorbeeld door hun trouw aan elkaar door dik en dun (en geloof me ze hebben het af en toe niet makkelijk), hun betrokkenheid en openheid, hun zorgzaamheid voor hun eigen en elkaars ouders, hun luisterend oor voor ieder die daarom vraagt.
Het is niet verwonderlijk dat onze gemeente veel ouderen kent maar nog meer jonge stellen en hun kinderen en alle leeftijdsgroepen daar tussen in. Wij worden wekelijks gefêteerd op een stevige overweging gebaseerd op de bijbellezingen. Voorgangers uit de omgeving en ook sprekers vanuit andere geloofsgroepen komen graag bij ons een overweging geven tijdens de eredienst. Bij ons geen leegloop wel aanwas.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 23:36
BerichtOnderwerp: Kerstmuziek

CHATULIEM619 schreef:
Nog een maandje en dan komen de concerten er weer aan. Misschien naar aanleiding van een ander topic zat ik daarover te mijmeren. En de vraag die dan bij me boven komt, in hoeverre accepteren wij dat de meest wereldse artiesten dan opeens christelijke liederen gaan zingen..Vind je dat dat kan? Of vind je dat dat alleen voor belijdende christenen zou moeten?

Wat vind je überhaupt van de muziek die met Kerst gedraaid wordt? Of gezongen wordt in de kerk/gemeente?

Ik verheug me erop. Er zijn wellicht meer christenen of gelovigen onder de artiesten dan wij weten. Misschien wel met heimwee naar of nog sympathieën met hun christelijke opvoeding.
Meestal hebben de populaire liedjes een verwijzing naar de gezelligheid en de lichtjes, de cadeautjes en de kerstboom, de sneeuw en de mooie gedachten. En zei Jezus niet ooit: wie met Mij is is niet tegen Mij?
Ik hou wel van een mooi sfeervol lied over gezellige familiebijeenkomsten (wel graag uit eigen vrije wil en geen verplicht nummer en wel graag met de wil van allen er iets moois van te maken, pffffff), allemaal wat lekkers koken en ieder zijn/haar best doen om familie en vrienden het naar de zin te maken. Dat is het licht van Liefde verspreiden, niks mis mee toch?
Ik vier de geboorte van het Licht der wereld wetende dat het voortkomt uit de viering van de overwinning van het Licht op de duisternis (slimme zet!) met familie en vrienden, ook in de concerten en kerkdiensten met veel plezier en enthousiasme. Het mooiste feest van het jaar en ik zing bij de afwas: imagine (niet christelijk populair lied geschreven door John Lennon die de wens bezingt ooit te mogen leven in een vredige wereld) en stille nacht.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op donderdag 20 oktober 2011, 23:53
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 20:24
BerichtOnderwerp: Christendom en yoga

ROADY641 schreef:
Ik wil bij dezen ook iets erkennen.
Ik weet uit eigen ervaring hoe yoga of andere soortgelijke dingen mensen kan misleiden. Ik doe ook geen woord af van wat ik schreef.

Maar ik maakte wel de fout door de MENS erom te veroordelen.

Ik besefte niet goed dat het twee verschillende dingen zijn:
de mens, en de dingen die hij doet.

Al is het nog zo fout (in mijn ogen dan) wat de mens doet, God blijft hem/haar net zo liefhebben. En Hij vraagt van mij hetzelfde...

Daarom: het spijt me dat ik soms een lelijke veroordelende en hooghartige toon gebruikt heb. Vooral naar de dames Mieke en Willemijn wil ik mijn excuses aanbieden en vergeving vragen.

Al ben ik het niet eens met wat jullie doen, God houdt niet minder van jullie om wie jullie ZIJN...

Je excuses aanvaard, Roady, het komt me voor dat je begrijpt waarom het gaat.
Respect voor de ander hebben zoals je voor jezelf hebt, ook al beleven die mensen hun geloof anders dan jij zou willen, is van belang. Mensen kwetsen en beledigen en vreselijke oordelen over ze hebben omdat je ze niet begrijpt is niet een houding die je van een christen mag verwachten. Christenzijn is een opdracht, geen luxe positie om vanuit de hoogte in te nemen.
Goed dat je dit inziet. Je bent nog jong, je zult door het leven nog verder groeien in je geloof en de strekking ervan steeds beter verstaan, dat wens ik je zeker toe.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 26 Volgende
Pagina 6 van 26