Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 09:35
|
|
|
YOGA Voor de sterke opkomst van allerlei alternatieve geneeswijzen de laatste jaren, in het bijzonder de interesse voor yoga, zijn verschillende redenen. Eén daarvan is dat onze technische medische wetenschap verweten wordt zich puur en alleen te richten op het lichamelijk functioneren van de mens, terwijl men meer en meer gaat inzien dat het welzijn van de gehele mens aandacht verdient. Daarmee samenhangend komt er ook een steeds groter bewustzijn voor het bovennatuurlijke. Vluchtend of zoekend in het bovennatuurlijke hoopt men een zekere tegenpool te vinden voor het rationele bestaan vol spanningen, drukte, stress. Een zoeken naar vrede. Voor we beginnen een alternatieve geneeswijze als yoga te toetsen, willen we eerst enkele fundamentele vragen beantwoorden met betrekking tot gezondheid en ziekte. Wat is de bron van ziekte? In Genesis l staat dat God alles schiep, wat onder, op en boven de aarde was. En Hij zag dat het goed was. Al in Genesis 3 zien we de satan aan het werk om Gods schepping in zijn greep te krijgen. Hij gebruikt hier twee argumenten, die we in veel occulte denkwijzen terug kunnen vinden en het is goed om deze twee te onthouden. Het eerste is in vers 4: "Gij zult geenszins sterven ". Het tweede in vers 5: "Dat de mens als God zal zijn". Vooral in dit laatste komt tot uiting dat het schepsel op de plaats van zijn Schepper wil gaan zitten. De satan, de gevallen engel, die dacht dat hij als God kon zijn, verleidt Adam en Eva, wetende dat hij daarmee de zonde in de schepping binnen brengt. Er komt een scheiding tussen God en mens. Vanaf dit moment komt er pijn en moeite, ziekte en dood het leven binnen (Genesis 3: 16, 19). Spelen bovennatuurlijke krachten een rol? We zien om ons heen een groeiend besef, dat er "meer dingen zijn tussen hemel en aarde dan de mensen alleen". Er komt meer aandacht en accep¬tatie voor het bovennatuurlijke. Wat laat Gods woord ons van deze bo¬vennatuurlijke wereld zien? Een schoolvoorbeeld is het bijbelboek Exo¬dus. Laten we dit bijbelgedeelte eens wat nader bekijken. God is een God van wonderen en tekenen. Hij gebruikt ook de mens om door hem heen Zijn macht en kracht te tonen (Exodus 4:21 a). In hoofdstuk 7 zien we dat God zijn bovennatuurlijke macht laat zien door Aarons staf in een slang te veranderen. Maar ... we zien dat de Egyptisch wijzen en tovenaars hetzelfde deden, wat ons toont dat de satan ook bovennatuurlijke dingen doet. Opvallend is vers 12, waar God zich toch de Overwinnaar betoont, wanneer de staf van Aaron de andere staven verslindt. In het verdere verloop van dit verhaal gaat het al net zo. Steeds zien we dat de Egyptisch tovenaars het werk van God imiteren, maar dat Farao diverse malen aan Aaron moet vragen tot zijn God te bidden om de plagen te stoppen. Satan is sterk, echter, God is veel sterker. Hij alleen biedt ook de uiteindelijke oplossing. We zien dus dat er een reële bovennatuurlijke wereld is, en er zijn twee machten in aan het werk. De macht van God en de macht van satan. Essentieel is om erachter te komen wie er, in ons geval binnen een bepaalde behandelmethode, aan het werk is. Waar speelt dit alles zich af? Deze vraag is van groot belang, want het heeft geen zin om een vijand aan te vallen op een plaats waar hij niet is. Paulus geeft ons op deze vraag een zeer duidelijk antwoord in Efeze 6:12: "Want we hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten ". Het gaat dus niet rechtstreeks om de mens die het doet, of de gebruikte methode, maar om het achterliggende; de bron. De strijd is niet in het vleselijke, het tastbare, maar in de hemelse gewesten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode bepaalt of iets goed is, maar de geestelijke bron van waaruit iets komt. Ja, maar ... hoor ik dan vaak zeggen: Het helpt toch! In Exodus hebben we gezien dat ook de satan "helpt". De uiteindelijke overwinning is alleen bij God. Eaten we niet de fout begaan om satan en zijn macht te onderschatten. Dit lijkt sommigen te verwarren: dat iemand ogenschijnlijk beter wordt, en dat toch de bron daarvan niet God is. II Korintiërs 11:13-15 stelt dit in het juiste perspectief: "Zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus." Geen wonder ook. Im¬mers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid. Paulus gebruikt hier het woord: bedrieglijke arbeiders. Het is van belang dit te beseffen. Zij zijn geen dienaren der gerechtigheid, zij imiteren slechts. Hierop moeten we heel goed bedacht zijn. Satan imiteert de werken Gods, en ... hij is een meester-imitator. We kunnen het vergelijken met een vals biljet van ƒ 100,- dat zo goed nagemaakt kan zijn, dat het bij controle niet wordt herkend. Maar als er goed naar gekeken wordt door iemand die de kenmerken goed kent, dan kan de imitatie ontmaskerd worden. De kenmerken kunnen we leren uit Gods Woord en door de Heilige Geest. We moeten ons dus niet laten misleiden. Het is onze taak alles te toetsen en de werken der ongerechtigheid aan het licht te brengen (Efeze 5:6-13). Conclusies Vier dingen hebben we nu duidelijk gezien: 1.) Door de zonde kwam er scheiding tussen God en mens. Gevolg was dat de wereld onder de heerschappij van de satan kwam te staan, en ziekte en dood hun intrede deden. 2.) Er is een bovennatuurlijk rijk van God en er is een bovennatuurlijk rijk van satan. 3.) De strijd speelt zich af, niet in het tastbare, maar in de hemelse gewesten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode be¬paalt of iets goed is, maar de geestelijke bron, van waaruit iets komt. 4.) Satan is een meester-imitator. Hij doet zich voor als een engel des lichts, en zijn helpers doen zich voor als dienaren der gerechtigheid. Verschillende argumenten willen we onder de loep nemen die mensen inbrengen, als het gaat om toch de hulp in te roepen van alternatieve genezers. "Het helpt toch, want het heeft effect" Dat bijzondere dingen niet alleen door God gebeuren, maar ook door de satan, zagen we al in Exodus. Op deze plaats wil ik ook nog wijzen op Simon, de tovenaar. (Handelingen 8) De dingen, die hij deed, waren zo bijzonder, dat de bevolking van Samaria van hem zei: "Deze is wat genoemd wordt: de grote kracht Gods." Filippus bracht echter de waar¬heid aan het licht. Een ander duidelijk voorbeeld is het verhaal van de waarzeggende slavin in Handelingen 16: 16. Dat haar waarzeggerij niet zomaar uit loze woorden bestond, blijkt uit het feit dat "zij haar eigenaars veel voordeel bracht." En wat te denken van haar opmerking over Paulus en de zijnen: "Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen." We weten dat deze uitspraak volledig waar is, en toch ... kwam het uit de verkeerde bron, en was het dus niet goed. Paulus doorzag dit! Deze verhalen laten ons zien dat we ons niet moeten laten leiden door het tastbare, het resultaat. Doch dat we moeten kijken naar de geeste¬lijke achtergrond, van waaruit wordt gehandeld. Is de bron onzuiver, dan moeten we ook het middel, de methode afwijzen. "Het is zo'n aardig persoon en hij bedoelt het toch goed" Wat inmiddels duidelijk moge zijn, (zie bovenstaande) is dat niet de persoon zelf of de indruk die de persoon wekt van belang is, doch waardoor deze zich laat leiden. Paulus zei immers ook dat er bedrieglijke arbeiders waren, die zich voordeden als dienaren der gerechtigheid. "Baat het niet, dan schaadt het niet" Als we ons inlaten met methoden die voortkomen uit een occulte bron, stellen we ons, of we dat nu willen of niet, ook open voor de daar achter liggende geestelijke krachten. Het is onmogelijk om de methode los te zien van zijn geestelijke achtergrond, dat moge nu duidelijk zijn. Het gezegde moet dan ook zijn: "Baat het niet, het schaadt altijd!!" De satan, die door al deze dingen heen werkt, probeert ons op slinkse wijze te beïnvloeden, zodat we langzamerhand Gods weg kwijtraken. "Want er zullen valse christenen en valse profeten opstaan, en ze zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden" (Mattheüs 24:24).
Yoga Als alternatieve therapie is yoga in opkomst. Om hier tot een juiste beoordeling te komen, moeten we eerst nadenken over haar oorsprong en achtergrond. "Yoga" is een term uit het sanskriet en betekent: juk; verbinding; vereniging; eenheid. Via geschriften en opgravingen heeft men al vormen van yoga ontdekt die terug gaan tot 400 voor Chr., met name in het zuidwesten van India. Door de Beatles is de yoga naar het Westen gekomen, en door Sashwita en de Baarnse arts Polderman in Nederland geïntroduceerd. Deze laat¬ste is oprichter van de Stichting Yoga en Vedanta. De ontstaansgeschiedenis en de opgravingen laten een relatie met het hindoeïsme zien. En alleen vanuit het hindoeïsme is yoga echt te begrij¬pen. Laten we daar dus eerst naar gaan kijken, daarbij deze relatie in het achterhoofd houdende. Hindoeïsme De term "hindoeïsme" doet pas in ongeveer 1830 zijn intrede in de engelse literatuur, en duidt ongeveer de laatste tweeduizend jaar van de Indiase cultuur aan, als voortzetting van de vedisch-bramanistische be¬schaving. Het Hindoeïsme is eigenlijk geen godsdienst, maar een verzameling van allerlei godsdiensten en culten (Inclusivistisch). Het is tolerant in die zin dat het aan ieder individu zelf overlaat hoe en onder welke naam het het goddelijke wil vereren. Het is eerder geneigd een afwijkende leer of cultus als minder doelmatig, dan als onjuist te beschouwen. Volgens hun visie is er zelfs geen verschil tussen monotheïsme en pantheïsme. We vinden ze binnen het hindoeïsme beiden terug. 1) Monotheïsme: er is maar één godheid - Brahman - die ook een drie-eenheid is. De verschijningsvormen zijn: Brahma - de schepper; Vishnu - de bewaarder; Shiva - de vernietiger. 2) Pantheïsme; God/Brahman is in alles en iedereen; zowel mensen, dieren als dingen. Dus, alles is (een) god. Vandaar: 3) Polytheïsme; omdat Brahman in alles is, is alles god. Alles kan aanbeden worden. Van alles kun je een afgod maken. Dit geldt voor mensen, dieren, dingen en voorouders. De hindoe "kent" ongeveer 33 miljoen goden. Het is van groot belang al deze goden te vriend te houden, anders zouden ze zich tegen je kunnen keren. Wat zegt de bijbel over deze dingen? Er staat dat God woning maakt in de mensen. Zeker niet in ieder mens, maar alleen in hen, die Jezus hebben aangenomen en die Hem willen volgen. In niemand anders. Het feit dat God woning heeft gemaakt in mij, wil nog niet zeggen dat ik God ben. Jesaja 44:6 "Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der Heerscharen: "Ik Ben de eerste en Ik Ben de laatste en buiten Mij is er geen God. " Voor de hindoe wordt het leven voor een groot deel bepaald door de wet van het karma. Karma betekent letterlijk "actie" en heeft te maken met het lot. Het staat in verband met iemands acties / handelingen en de gevolgen daarvan. In het hindoeïsme is iemands huidige staat van bestaan bepaald door zijn handelen in vorige levens. Wanneer iemand goede daden doet, dan groeit hij langzamerhand naar het moment toe dat hij bevrijd wordt uit de vicieuze cirkel van de reïncarnatie. Het is een optelsom van plus- en minpunten. Hoe de optelsom uiteindelijk uitvalt, is bepalend voor het volgende leven. Omgekeerd, wanneer iemand slechte daden doet, of niet voldoende goede, waardoor de geesten niet voldoende tevreden gesteld worden, zal hij verder van zijn bevrijding afraken. Het is dus heel duidelijk een leer van zelfbevrijding. De bepalende factor is het karma, en het uiteindelijke doel is de bevrijding uit het wiel van reïncarnatie en éénwording met Brahman, het goddelijke niets. Een uitvloeisel van dit systeem is het kastenstelsel, met bovenaan de Brahmanen (de priesters) en onderaan de paria's of onaanraakbaren. De weg van de verlossing - het opklimmen in het kastenstelsel en uiteindelijke bevrijding uit de reïncarnatiecirkel - is op verschillende manieren mogelijk. 1) door goede werken; 2) door het brengen van offers; 3) door het aan¬bidden van de goden; 4) door ascese; 5) door yoga. Yoga heeft als doel vrij te komen van het aardse en het eigen zelfbewustzijn om het "latente zelf', het "echte zelf', of de "god in ons" naar buiten te laten komen. Paul van Dijk omschrijft in zijn boek "Geneeswijzen" yoga als de praktische kant van de indische Vedanta filosofie. Yoga-meditatie 1) Essentieel hierbij is het leegmaken van de geest en daarbij op te gaan in het goddelijke niets (als de Hindoes beweren dat je je geest leeg kunt maken, houdt dat ook in dat je je geest met iets kunt vullen, vol kunt zijn). De geest wordt leeggemaakt en daardoor opengesteld. Men maakt er zich totaal niet druk om wat er dan weer in komt. In feite stelt men zijn geest open voor dat deel van het bovennatuurlijke rijk waar God niet in is. Men stelt zich in feite open voor demonische invloeden. Zo zijn er verschillende yoga vormen: Hatha, Karma, Bhakti, Jnana, Raja, Kundalini/Chekra, Mantra (veel toegepast in de Transcendente Meditatie), Integrale, (wordt veel gebruikt bij sensitivity training) en Dy¬namische of Saswitha yoga, die nauw verwant is met de theosofie en het occultisme. De mantra's of mantram die gebruikt worden b.v. bij transcendente meditatie zijn heilige spreuken of woorden uit de veda's, de heilige boeken van de hindoes. Meestal zijn het spreuken in het sanskriet, en over het algemeen namen van hindoegoden. De bedoeling is deze mantra's ein¬deloos, monotoon te herhalen, en ontelbare keren uit te spreken in een bepaald ritme. Dit met het doel de goden (demonen) aan te roepen en zichzelf in een soort trance-toestand te brengen, zelfhypnose. Het bewustzijn wordt voor een groot gedeelte buiten werking gesteld. 2) Naast geestelijke ontlediging als voorwaarde voor de yoga-meditatie zijn er ook bepaalde yoga-houdingen en yoga-ademhaling. Hiervoor speelt de hindoeïstische visie op het lichaam een doorslaggevende rol.
Zo zouden er twee energiekanalen in het lichaam lopen. De IDA-N ADIS. Deze is negatief geladen, lunair, vrouwelijk, koud, links, onder, achter georiënteerd. En de PINGALA-NADIS, positief geladen, solair, man¬nelijk, warm, rechts, voor, boven georiënteerd. Daarnaast is er nog een derde energiekanaal, de SUSHUMA geheten. Deze loopt langs het verlengde merg, en is neutraal gelegen. De plaats in het lichaam, waar deze drie kanalen samenkomen is het beginpunt van de zeven chakra's. Dit speelt een bepalende rol bij alle yoga-oefeningen. Voor de hindoe is yoga dus ook helemaal geen manier om gymnastiek te doen, te ontspannen of goed te leren ademhalen. Het is voor hem een essentiële manier om de goden te aanbidden en te behagen. We zien dus dat yoga zijn filosofie en wortels heeft in het hindoeïsme. Aldus constateren we enkele scherpe tegenstellingen: 1) Yoga is gebaseerd op een religie, die zowel het monotheïsme, als het poly- en pantheïsme kent. Terwijl de bijbel uitdrukkelijk zegt dat er slechts één God is. En onze God is een jaloers God, die niet duldt dat we naast Hem nog andere goden aanbidden. 2) Doel in de yoga is het om karma te verdienen door goede werken te doen en zo de goden te vriend te houden en ze gunstig te stemmen. De bijbel zegt dat God het goede met ons voor heeft. We hoeven Hem niet te paaien ofte vriend te houden, want Hijzelf wil ons als vrienden hebben. We lezen in Filippijnen 1:6: "Hij, die in u een goed werk is begonnen, zal dit ten einde toe voortzetten, tot de dag van Christus Jezus " -en Efeze 2: 8: "Door genade zijn gij behouden, door het geloof, en dat niet uit werken, opdat niemand roeme". 3) Het hindoeïsme leert de reïncarnatie, een telkens weer terugkeren van de mens na de dood op deze aarde, net zo lang tot de goddelijkheid bereikt zou zijn. Daarentegen zegt de bijbel dat het de mens beschikt is één maal te ster¬ven. Het is voor de mens weggelegd, niet duizendmaal, maar slechts één maal te sterven, waarna het oordeel volgt. 4) Yoga predikt een zelfverlossing, terwijl de bijbel heel duidelijk zegt dat verlossing nooit door een mens zelf te bewerkstelligen is, nooit door de werken die wij doen, maar alleen uit genade en door Jezus via het kruis van Golgotha. Wat nu te denken van westerse yoga of christelijke yoga?? De vorm van yoga die vooral in het Westen geïntroduceerd wordt, is de zgn. HATHA-yoga. Middels deze vorm van yoga moet een eerste ope¬ning bewerkt worden voor het bovennatuurlijke. Met name in de beginnerscursussen kom je nog weinig tegen van de oosterse filosofie en de echte yoga-oefeningen. Het zijn hoofdzakelijk nog "normale" ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Naarmate men verder komt, komt er steeds meer filosofie bij, komt men ook vaak tot meditatie en vaak krijgt men op den duur een mantra. De term christelijke yoga is een contradictio in terminis, een tegenstrijdigheid in zichzelf. Christus en de yoga zijn nu eenmaal on¬verenigbaar. Zelfverlossing staat de genade in de weg. Pantheïsme sluit Jezus als enige weg tot behoud uit. Conclusies: 1) in de yoga hebben we niet te maken met gymnastiek- of ademhalingsoefeningen. 2) yoga is in wezen een godsdienst; het aanbidden van (vele) andere goden, met als doel zelfverlossing. 3) sommige yoga-houdingen (asana's) zijn bedoeld om bepaalde hindoegoden te aanbidden. 4) de geest wordt leeggemaakt en opengesteld voor het bovennatuurlijke, met name het demonische. 5) het bewustzijn wordt verminderd of uitgeschakeld. Oefen-therapeutische bezwaren tegen Yoga-oefeningen (G. Feller) Het belangrijkste bezwaar is dat de ademoefeningen fysiologisch niet juist zijn. a) Men zegt dat de ademhaling zich niet tot de longen beperkt, maar dat de adem door de verschillende organen en ledematen zou stromen, (verkeerd denkkader van oefenen, autohypnose, autosuggestie) b) Tijdens de ademoefeningen wordt voornamelijk de "buikademhaling" (diafragmaal middelste deel) benadrukt, er is geen fysiologische overvloeiende buik-flank borstademing. c) De adempauzes worden onnatuurlijk lang vastgehouden, geen rekening houdende met de adembehoefte. (individueel en afhankelijk van de belasting!). d) De verkeerde ademhaling wordt bovendien alleen statisch aangeleerd, (niet functioneel). e) Doel is niet bijvoorbeeld een vergroting van de vitale capaciteit van de longen, maar een demping van het vegetatieve, hetgeen de patiënt in een labiel evenwicht brengt (parasympaticus-sympaticus). f) De patiënt heeft geen goed bewustzijn/gevoel van inhoud en verloop van de ademing, en zal er dus ook geen praktisch (dagelijks) profijt van hebben. Het wordt een kunstoefening, geen dagelijkse vaardigheid. g) Ook de uitgangshoudingen (statisch) hebben niet tot doel de adem-functie te bemoeilijken of vergemakkelijken, maar hebben hun functie in astrologische overwegingen met het doel onnatuurlijk dempen van het vegetatieve. h) Tenslotte zijn de yoga-ademtechnieken zelfs gevaarlijk te noemen bij tal van longziektes en circulatoire klachten, mede ten gevolge van het vaak optredende "persen" tijdens het oefenen. Asana's lichaamsoefeningen Ook hier is het belangrijkste bezwaar dat de oefeningen niet fysiologisch zijn opgebouwd. Ook hier spelen astrologische overwegingen een belangrijke rol. De asana's, de houding en zijn statisch (isometrisch) waarbij mede door de lange tijdsduur het houdings- en bewegingsapparaat overbelast wordt. Vooral kapsel- en bandlaesies, maar op den duur ook door de eenzijdige belasting, kans op versnelde artrose en chondropathieën. Verschillende delen van de fysiologische bewegingshouding worden niet gecoördineerd geoefend. Er wordt geen rekening gehouden met individuele spierevenwichten, of houding/bewegingsproblematiek. De oefeningen hebben alleen het doel het lichaam in een dusdanige "kramp" te brengen zodat men door middel van meditatie gemakkelijker "uit het lichaam kan treden". Ook statisch lang volgehouden, isometrische oefeningen zijn vaak een belasting voor het circulatoire systeem. Persen met verhoogde bloeddruk komt voor, evenals een collaps door een vagusverschuiving bij het ademhalen. Ook de "kopstand" is berucht, vaak wordt deze onverantwoord uitgevoerd. Mensen met (sluimerende) klachten aan houdings/bewegingsapparaat zullen door eenzijdig oefenen, (vaak zonder correctie) blessures krijgen. De hierboven beschreven gevaren gelden voor de "echte yoga-oe-feningen". Vele yogaleraren vermengen hun oefeningen echter met veel "westerse" oefeningen. Literatuur: 1) Understanding alternative medicine, Roy Livesay ISBN O 551 012358 2) De goeroe is dood, Rabi Maharaj ISBN 90 324 9503 8 3) Het vaderhart van God, Floyd McClung ISBN 90.60.67.3379 4) Vader wie ben ik? Henk Rothuizen ISBN 90.6067 397.2 5) This present Darkness, Frank E Peretti ISBN O 89107 390.6 De duisternis aanwezig (NL) ISBN 90 6318.043.8 I Thessalonicenzen 5: 23 en 24.
Bert v.d. Berg, fysiotherapeut te Groningen. 1991
bron stichting promise
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 20:33
|
|
|
Dat is het gevaar Mariska, mensen hebben er baat bij en dus is het goed ... De uitleg van het, door jou geplaatste stukje, geeft duidelijk aan dat het niet bijbels is.
Persoonlijk denk ik dat satan de macht heeft om te kunnen genezen, maar dat hij daardoor wel mensen aan zich bindt, en dat zowel yoga als reiki door hem zijn geintroduceert als zijn antwoord op "gebedsgenezing". En wat satan aanbiedt is nooit goed ... Occult is het enige juiste woord voor reiki en yoga ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 20:44
|
|
|
Occult is het enige juiste woord voor reiki en yoga ...
Zoals jij er tegen kijkt he? Ik vind Yoga en christen zijn prima samengaan......zoals je weet..... Het is voornamelijk lekker voor je lijf......en ach...of ik nu in de krokodillenhouding of de sprinkhaanhoudig moet........daar glimlach ik een beetje om........en dat is nog knap ingewikkeld trouwens.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 20:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Occult is het enige juiste woord voor reiki en yoga ...
Zoals jij er tegen kijkt he? Ik vind Yoga en christen zijn prima samengaan......zoals je weet..... Het is voornamelijk lekker voor je lijf......en ach...of ik nu in de krokodillenhouding of de sprinkhaanhoudig moet........daar glimlach ik een beetje om........en dat is nog knap ingewikkeld trouwens..... |
Jij kan de vorm van een windhoos aannemen dus voor jouw niet echt ingewikkeld
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
Berichten: 766
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:18
|
|
|
[quote=MARISKA601]YOGA
Deze 'discussie' is al eerder gevoerd met alle onverkwikkelijke uitwassen van dien. Er worden gelukkig geen heksen meer verbrand en zwarte katten verdronken..... Het enthousiasme en de veelheid van woorden (lees hierop de bijbel maar na) waarmee dit onderwerp te berde wordt gebracht terwijl het al uitgebreid is uitgekauwd hebben een onaangename geur.....zwavel....verdachtmakerij, zwartmakerij, roddel, achterklap, lynchpartijen met woorden, achterhaalde bangmakerij. Het oprakelen van een vreugdevuur....
Ga je eigen bron maar eens na.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:42
|
|
|
[quote=MIEKE364]
Mieke, misschien hebben de mensen die er tegen zijn nog nooit een yoga les gehad en dus ook niet ervaren hoe heerlijk het is voor lijf en geest... Ze hebben het maar van horen zeggen he? Vergeet dat niet.... En als je wel op yoga zit hoef je je gelukkig niet op cm te verantwoorden maar is dat je eigen keus......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
Berichten: 766
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:56
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]
Willemijn, het gaat er mij niet om of yoga lekker is of over verantwoording afleggen. Het gaat mij meer over de manier waarop er over alternatieve zaken wordt gesproken. Ik vind het nodig om daarop een stevig weerwoord uit te spreken, eenmalig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:00
|
|
|
[quote=MIEKE364]
Maar zijn ze wel zo alternatief? In mijn gemeente zijn diverse groepen christelijke meditatie, zijn er avonden waarop je mandala's kan tekenen enz.......Het is tegenwoordig toch een gewoon fenomeen...?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:04
|
|
|
Of yoga occult is, weet ik niet, ik denk dat het meer gaat om hoe je ermee omgaat. Als iemand er behoefte aan heeft om als krokodil te zitten, een hondjespositie in te nemen, als n sprinkhaan te springen of als een slang te kronkelen... mijn zegen heb je.. echt waar! Het is te makkelijk om alles wat onbekend is, gelijk maar occult te noemen.
De moderne mens is vervreemd van de natuur, maar God zelf heeft in zijn schepping juist de natuur als oplossing gegeven.
Bedenk bij ieder aspirientje maar dat de werkzame stof niets meer of minder is dan wilgenbast....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
Berichten: 766
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:04
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]
Ben ik met je eens, Willemijn. In steeds meer gemeenten is er ruimte voor deze dingen. In een kerk in Spanje geloof ik, is een groot labyrinth in de vloer gefreesd om de gelovigen en alle anderen een loopmeditatie te kunnen laten doen. Deze hebben wij in onze kerk nagetekend en met een groep gelopen. Heeft een geweldig effect van verinnerlijking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:07
|
|
|
[quote=MIEKE364]
Klopt Mieke, ik heb eens een labyrinth gelopen tijdens een Thomasviering.....vond ik ook wel bijzonder......Een van onze predikanten heeft er één in zijn tuin......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
Berichten: 1146
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:12
|
|
|
[quote=MIEKE364]
Geweldig!!.. Is dat het wat we van onze christelijke geloofsgemeenschap verwachten? Of is het de uitholling van het Woord van God? Of hebben we doodgewoon behoefte aan iets nieuws/alternatiefs? Zijn we "verzadigd" van het goede?
Ik geloof, net als Cross ook zegt, dat het allemaal zaken zijn die niet goed zijn voor ons en al helemaal niet als wij als kerk zoiets nodig blijken te hebben...als een letterlijke uitholling om "iets" te beleven...
Hoe zou Jezus hiermee omgaan? denk dat we ons dát afvragen moeten..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:45
|
|
|
[quote=MARIAN519]
Je kan het ook gewoon vernieuwende theologie noemen he? Ruimte voor nieuwe dingen terwijl het oude ook eenplaatsje krijgt......Niet stil blijven staan maar ook als kerk in beweging zijn........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:28
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]Wat ik van een vriend begrepen heb is yoga in het begin niet occult. Hij deed psychisch erg zwaar werk en deed bepaalde oefeningen om op de één of andere manier zijn lichaam en de grenzen van zijn lichaam te leren kennen. Hiermee kon hij zich afreageren, door volledig op het verkennen van de mogelijkheden van zijn eigen lichaam gericht te zijn Deze oefening zijn, als je je grenzen bereikt hebt, wel 'grensverleggend'. Echter, het opjezelf gericht zijn kan grensoverschrijdend worden en je gericht laten zijn op jezelf en niet meer op de HEERE God. Daarom denk ik dat sommige mensen aan het begin de yoga (terecht) als onschuldig ervaren, maar niet weten dat je zo steeds verder verder kunt worden gelokt om wel in occulte strekkingen verzeild te raken...sommigen kunnen die grens misschien wel scherp onderscheiden. Ik zou het zelf nooit doen....maar begrijp de strekking van zijn verhaal wel.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 5 september 2011, 17:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:33
|
|
|
[quote=ANNETTE050]
Ik zit al meer dan tien jaar op Yoga dus ben zeker geen beginneling. En je zegt nogal wat: oefeningen met occulte strekking.......Wat bedoel je daar concreet mee? Het klinkt me wat duister in de oren......heb je dat van horen zeggen of spreek je uit eigen ervaring???? Ik denk zelf dat christen zijn en yoga prima samen gaat, lukt me al jaren!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
Berichten: 208
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:36
|
|
|
Uit ervaring weet ik dat yoga, en de aanverwante "methoden" een occulte bron hebben.
Ik heb nogal wat zaken uitgeprobeerd, want ik zocht iets. Men zoekt iets, daarom gaat men dingen uitproberen.
Wat zocht ik? Liefde, en rust voor mijn ziel.
Ik ben uitgekomen bij de Heer Jezus. Door Hem te gehoorzamen, heb ik een vrede mogen ontvangen, die mijn verstand te boven gaat.
Waarom zou ik yoga nog nodig hebben? Ik moet er niets meer van hebben. Ik zou de Here God er ernstig mee tekort doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
Berichten: 208
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:41
|
|
|
Quote: | Ben ik met je eens, Willemijn. In steeds meer gemeenten is er ruimte voor deze dingen. In een kerk in Spanje geloof ik, is een groot labyrinth in de vloer gefreesd om de gelovigen en alle anderen een loopmeditatie te kunnen laten doen. Deze hebben wij in onze kerk nagetekend en met een groep gelopen. Heeft een geweldig effect van verinnerlijking. |
Dit riekt naar new age...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:46
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232] k Begrijp je vraag. De mens van deze tijd is op zoek naar een beetje geluk of ontspanning. Als we religieus van aard zijn, zijn we op zoek naar God of, zoals veel het tegenwoordig zeggen, het goddelijke in ons. De enige plaats waar een christen echte vrede kan vinden is bij de Heere God. Als de oefeningen overgaan in Transcendent Meditatie, die d.m.v. allerlei trainingen innerlijke rust moet brengen, denk ik dat het niet goed is. Ontspanning zoeken of innerlijke rust zoeken zijn twee hele verschillende motivaties waarmee iemand naar Yoga kan gaan.
Ik heb naar aanleiding van gesprekken met deze persoon zelf wat onderzoek gedaan, omdat ik hem eerst afwees als zijnde occult.Dat is dus een vooroordeel. Hij was lid van cm, was een open persoon en kreeg als pas bekeerde zoveel tegengas, dat hij nogal beschadigd de site heeft verlaten. Hij deed aan Yoga puur voor de ontspanning, omdat de oefeningen zo moeilijk waren, dat hij al zijn aandacht voor die oefeningen nodig had en niet meer aan zijn werk kon denken. Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee, maar kan me wel voorstellen dat iemand die oefeningen op zich als prettig kan ervaren en dat iemand niet uit hoeft te zijn op transcendente meditatie. Maar dit alleen even om toch ook wat nuance aan te brengen in de discussie. Vooroordelen omtrent Yoga kunnen pasbekeerden buitensluiten die idd totaal niet begrijpen waar de heftige reacties vadaan komen. Het gaat er ten diepste toch om om hierover in gesprek met elkaar te blijven en niet te oordelen. Er zijn ook mensen, zie andere reacties op de site, die er wel nare ervaringen mee hebben. Ik denk dat beide mogelijk is....ligt helemaal aan je motivatie, waarom iemand Yoga doet.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 5 september 2011, 18:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 17:57
|
|
|
[quote=ANNETTE050]Je denkt dat maar je hebt er niet opgezeten dus je vult het erg in....... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik yoga onschuldiger vind dan de roddel en achterklap die ik hier zo af en toe hoor....... Laat mij maar lekker 1 x per week de krokodil , sprikhaan en de tijger doen.....en daarnaast kan ik prima christen zijn.......dus wat je zegt klopt niet....... En nare ervaringen? Denk je dat mensen die met de kerk niet hebben???????
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 5 september 2011, 18:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 18:01
|
|
|
ROADY641 schreef: | Dit riekt naar new age...
|
Bij ons heet dat vernieuwende theologie......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 18:07
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]Ja, ben het met je eens....ik refereerde even aan het referentiekader van waaruit ik een beginnende mening heb gevormd en vooroordelen heb losgelaten. De persoon met wie ik in contact ben geweest, die Yoga deed, had goede gesprekken nodig over dit onderwerp en geen buitensluiting en vooroordelen.
Heel goed mogelijk dat ik dingen invul. Dan wil ik dat graag terugnemen.
Maar ergens begrijp ik je zin, waarin je aangeeft dat ik zeg dat christen zijn en Yoga niet samen kan gaan, niet. Ik geef toch aan dat ik aan het onderzoeken ben of je ook met Yoga bezig kunt zijn én christen kunt zijn? Zolang je op de Heere alleen gericht blijft lijkt er geen probleem. Sommigen gaan er echter heen om innerlijke rust te vinden door trainingen en die vormen van Trancendente Meditatie, dat zou ik zelf nimmer en nooit gaan doen. Dat is een onderdeel van Yoga waar ikzelf huiverig voor ben. Het enige wat ik maar wil benadrukken is, dat in gesprek blijven over Yoga beter is dan veroordelen. En op dat punt heb je gewoon gelijk, ik deed dat ook, invullen zonder gegronde studie erover te doen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 5 september 2011, 18:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 18:49
|
|
|
Kan christendom en yoga samengaan? Eigenlijk een hele vreemde vraag. Yoga vertelt dat er meerdere wegen naar God zijn, en het christendom vertelt dat er maar één weg is, Jezus. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. De Kolossenzenbrief is helemaal gericht tegen het gnosticisme, de toenmalige evenknie van yoga. Als Jezus duidelijk is, als de Bijbel duidelijk, kom ik met de volgende vraag: Maar waar komt die behoefte vandaan? Volgens mij heeft het alles te maken met de manier waarop het evangelie verkondigd is in de kerken. Het valt me op, dat juist bij kerken waarin men het Woord van God niet meer als autoriteit zien, waarin de opstanding van Christus niet meer gepredikt wordt, automatisch de deur open gezet wordt naar andere religies. Je hoeft niemand uit te leggen waarom het niet samen kan gaan, als je ze van tevoren vertelt, dat bevrijding van zonde door het offer van Jezus Christus compleet en totaal is. Maar als je dat niet verkondigt, als je mensen vertelt dat ze uitverkoren zijn, terwijl ze nog niet eens beseffen wat het betekent, krijg je automatisch een uitholling van de kracht van het evangelie. De beste boodschap die je als kerk kunt prediken is: bekeert U, laat U dopen en je zult wedergeboren worden. Als die prediking van bevrijding en verlossing niet meer voorkomt, als het evangelie wordt verlaagd tot een: je moet goed zijn voor de ander,dan loop je het gevaar dat mensen op andere terreinen bevrijding gaan zoeken.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 5 september 2011, 18:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 19:23
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Kan christendom en yoga samengaan? Eigenlijk een hele vreemde vraag. Yoga vertelt dat er meerdere wegen naar God zijn, en het christendom vertelt dat er maar één weg is, Jezus. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. De Kolossenzenbrief is helemaal gericht tegen het gnosticisme, de toenmalige evenknie van yoga. Als Jezus duidelijk is, als de Bijbel duidelijk, kom ik met de volgende vraag: Maar waar komt die behoefte vandaan? Volgens mij heeft het alles te maken met de manier waarop het evangelie verkondigd is in de kerken. Het valt me op, dat juist bij kerken waarin men het Woord van God niet meer als autoriteit zien, waarin de opstanding van Christus niet meer gepredikt wordt, automatisch de deur open gezet wordt naar andere religies. Je hoeft niemand uit te leggen waarom het niet samen kan gaan, als je ze van tevoren vertelt, dat bevrijding van zonde door het offer van Jezus Christus compleet en totaal is. Maar als je dat niet verkondigt, als je mensen vertelt dat ze uitverkoren zijn, terwijl ze nog niet eens beseffen wat het betekent, krijg je automatisch een uitholling van de kracht van het evangelie. De beste boodschap die je als kerk kunt prediken is: bekeert U, laat U dopen en je zult wedergeboren worden. Als die prediking van bevrijding en verlossing niet meer voorkomt, als het evangelie wordt verlaagd tot een: je moet goed zijn voor de ander,dan loop je het gevaar dat mensen op andere terreinen bevrijding gaan zoeken. |
Jij vind dat de beste boodschap, prima, dat mag je vinden. Ik denk juist dat het goede in deze postmoderne samenleving is dat voorgeschreven regeltjes zoals als wat jij aanhangt in kracht inboeten en dat persoonlijke betrokkenheid en individuele keuzes aan zeggingskracht winnen....... Eigentijds belijden heet dat.....en of je dat nu met yoga erbij doet? Het een heeft niets met het ander te maken........ En ik denk als je in termen spreekt van het Evangelie verlagen je dan niet zo heel veel weet van vernieuwende theologie.....die is misschien nog wel intenser dan de boodschap die jij graag verkondigt wilt zien... Want die doet een appel op jezelf en niet het bekeren en laat je dopen en vooral iedereen vergeven ritueel......Nee, dat doet een appel op jezelf, hoe jezelf in het leven staat. God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee.........wij moeten het een stem geven als het ware.......en dat doe je niet door bekering, doop en vergeving alleen....... Nee, dat moet in je dagelijks leven blijken, in je houding, in je gedrag....... en dat is zeker geen verlagen, integendeel....het vraagt meer van jezelf....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 19:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jij vind dat de beste boodschap, prima, dat mag je vinden. Ik denk juist dat het goede in deze postmoderne samenleving is dat voorgeschreven regeltjes zoals als wat jij aanhangt in kracht inboeten en dat persoonlijke betrokkenheid en individuele keuzes aan zeggingskracht winnen....... Eigentijds belijden heet dat.....en of je dat nu met yoga erbij doet? Het een heeft niets met het ander te maken........ En ik denk als je in termen spreekt van het Evangelie verlagen je dan niet zo heel veel weet van vernieuwende theologie.....die is misschien nog wel intenser dan de boodschap die jij graag verkondigt wilt zien... Want die doet een appel op jezelf en niet het bekeren en laat je dopen en vooral iedereen vergeven ritueel......Nee, dat doet een appel op jezelf, hoe jezelf in het leven staat. God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee.........wij moeten het een stem geven als het ware.......en dat doe je niet door bekering, doop en vergeving alleen....... Nee, dat moet in je dagelijks leven blijken, in je houding, in je gedrag....... en dat is zeker geen verlagen, integendeel....het vraagt meer van jezelf.... | Je bewijst toch mn stelling? Jij vindt de boodschap van bekering niet meer van deze tijd. Ik vind hem nog steeds actueel. Jij vindt het een uitdaging voor jezelf om zelf uit te zoeken wie je bent. Ik weet al wie ik ben, en dat ik vergeving nodig heb en de oplossing ligt voor mij niet in mezelf, maar in de vergeving die Christus me geeft. Voor jou geldt de boodschap van het kruis niet, het is de boodschap van jezelf geworden. De opstanding wordt dus niet beleden, maar vervangen door esoterie. We zijn het volledig met elkaar eens, alleen we hebben een andere oplossing.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 19:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je bewijst toch mn stelling? Jij vindt de boodschap van bekering niet meer van deze tijd. Ik vind hem nog steeds actueel. Jij vindt het een uitdaging voor jezelf om zelf uit te zoeken wie je bent. Ik weet al wie ik ben, en dat ik vergeving nodig heb en de oplossing ligt voor mij niet in mezelf, maar in de vergeving die Christus me geeft. Voor jou geldt de boodschap van het kruis niet, het is de boodschap van jezelf geworden. De opstanding wordt dus niet beleden, maar vervangen door esoterie. We zijn het volledig met elkaar eens, alleen we hebben een andere oplossing. |
Vergeving is wat complexer voor de meeste mensen dan zoals jij het stelt......Ik hoef absoluut niet uit te zoeken wie ik zelf ben, ik wil wel leven zoals Jezus ons dat heeft voorgedaan, dat is een heel andere versie....... En wat is er mis met vernieuwende theologie, moet volgens jou alles maar zo blijven als het was?????? En wat ik net al schreef: God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee...........dus hoezo boodschap van mijzelf?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 20:04
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Vergeving is wat complexer voor de meeste mensen dan zoals jij het stelt......Ik hoef absoluut niet uit te zoeken wie ik zelf ben, ik wil wel leven zoals Jezus ons dat heeft voorgedaan, dat is een heel andere versie....... En wat is er mis met vernieuwende theologie, moet volgens jou alles maar zo blijven als het was?????? En wat ik net al schreef: God geeft het evangelie aan ons mensen en wij moeten er wat mee...........dus hoezo boodschap van mijzelf????? | Het principe van vergeving is niet complex, de uitvoering ervan kan het wel zijn. Wat geeft voor jou dan de geestelijke meerwaarde als je je zelf niet aan het zoeken bent? Want yoga wijst je toch die weg? Je geeft zelf aan dat je geen beginner bent, dus je bent allang voorbij aan het zgn nut van oefeningen doen. Een vernieuwende theologie die het kruis van Christus verloochent en vervang door een sociaal evangelie, verkondigt ook niet meer het evangelie. En daarmee haalt het het hart van Gods boodschap weg. Wat is dan nog het verschil tussen een theologie en een theorie? Het gaat dan toch immers nergens meer over, dan alleen maar: ontplooi jezelf en wees goed voor de ander. Maar weer bevestig je mn stelling: het gaat niet of yoga verkeerd is, maar het gaat veel meer om het verdwijnen van de boodschap van vergeving....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 5 september 2011, 20:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: maandag 5 september 2011, 20:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het principe van vergeving is niet complex, de uitvoering ervan kan het wel zijn. Wat geeft voor jou dan de geestelijke meerwaarde als je je zelf niet aan het zoeken bent? Want yoga wijst je toch die weg? Je geeft zelf aan dat je geen beginner bent, dus je bent allang voorbij aan het zgn nut van oefeningen doen. Een vernieuwende theologie die het kruis van Christus verloochent en vervang door een sociaal evangelie, verkondigt ook niet meer het evangelie. En daarmee haalt het het hart van Gods boodschap weg. Wat is dan nog het verschil tussen een theologie en een theorie? Het gaat dan toch immers nergens meer over, dan alleen maar: ontplooi jezelf en wees goed voor de ander. Maar weer bevestig je mn stelling: het gaat niet of yoga verkeerd is, maar het gaat veel meer om het verdwijnen van de boodschap van vergeving.... |
Heb je wel eens aan yoga gedaan? Of zijn het theorieén die je hebt......? Als ik naar mijn yoga les ga ik lekker een uurtje ontspannen en nergens aan denken en kopje koffie daarna drinken met vriendinnen....... heeft voor mij totaal niets met geloof te maken.......en ik ben best betrokken bij geloof en kerk..........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 5 september 2011, 20:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 20:46
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Heb je wel eens aan yoga gedaan? Of zijn het theorieén die je hebt......? Als ik naar mijn yoga les ga ik lekker een uurtje ontspannen en nergens aan denken en kopje koffie daarna drinken met vriendinnen....... heeft voor mij totaal niets met geloof te maken.......en ik ben best betrokken bij geloof en kerk.......... | Sommige dingen hoef je niet mee te maken om er een oordeel over te hebben. De theorie er achter is al verkeerd, dan hoef je je zelf toch niet bloot te stellen aan die dingen. Heb jij al eens een keer in het ravijn gereden? Je hoeft dat niet te doen om te weten dat het niet goed is.... En de theorie: het voelt zo goed, dus het is goed, daar kun je alles mee goed praten en dat is niet de bedoeling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 23:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Sommige dingen hoef je niet mee te maken om er een oordeel over te hebben. De theorie er achter is al verkeerd, dan hoef je je zelf toch niet bloot te stellen aan die dingen. Heb jij al eens een keer in het ravijn gereden? Je hoeft dat niet te doen om te weten dat het niet goed is.... En de theorie: het voelt zo goed, dus het is goed, daar kun je alles mee goed praten en dat is niet de bedoeling. |
Ik vind het veel te ver gaan als je stelt dat mensen die aan yoga doen feitelijk vormen van boeddhisme aanhangen. Dat kan wel zo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Als het een ontspanningsoefening is en daarvoor ook wordt gebruikt, is dat alleen maar heilzaam. Als je als Christen ontspanningsoefeningen doet is dat niet occult of strijdig met het Christendom. In de Bijbel staat ook niets over pillen die worden gebruikt bij bipolaire stoornissen. Als je pillen gebruikt die de psyche beïnvloeden zou je dat dan ook occult kunnen noemen, het beïnvloedt je bewustzijn. Ik vind het een zegen dat de psychofarmaca, mits goed gebruikt, er zijn maar de invloed van deze middelen overtreft die van een ontspanningsoefening echt verre. Niemand zal middelen die je gebruikt bij stroringen in de geest occult noemen of een opmerking maken dat ze je van God afhouden vanwege de werking ervan. Ik denk dat je mensen die zeker Christen zijn, niet in een verdachte hoek mag plaatsen vanwege deze oefeningen, die heilzame psychische en fysieke effecten hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat ik na al die jaren nog steeds een smerige smaak in de mond heb van de discussie die lang geleden is gevoerd over dit onderwerp. Dat is echt eens en nooit weer.
Thomas, ontspant met muziek en wordt daar door opgetild.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 september 2011, 00:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 8 september 2011, 14:08
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vind het veel te ver gaan als je stelt dat mensen die aan yoga doen feitelijk vormen van boeddhisme aanhangen. Dat kan wel zo zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Als het een ontspanningsoefening is en daarvoor ook wordt gebruikt, is dat alleen maar heilzaam. Als je als Christen ontspanningsoefeningen doet is dat niet occult of strijdig met het Christendom. In de Bijbel staat ook niets over pillen die worden gebruikt bij bipolaire stoornissen. Als je pillen gebruikt die de psyche beïnvloeden zou je dat dan ook occult kunnen noemen, het beïnvloedt je bewustzijn. Ik vind het een zegen dat de psychofarmaca, mits goed gebruikt, er zijn maar de invloed van deze middelen overtreft die van een ontspanningsoefening echt verre. Niemand zal middelen die je gebruikt bij stroringen in de geest occult noemen of een opmerking maken dat ze je van God afhouden vanwege de werking ervan. Ik denk dat je mensen die zeker Christen zijn, niet in een verdachte hoek mag plaatsen vanwege deze oefeningen, die heilzame psychische en fysieke effecten hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat ik na al die jaren nog steeds een smerige smaak in de mond heb van de discussie die lang geleden is gevoerd over dit onderwerp. Dat is echt eens en nooit weer.
Thomas, ontspant met muziek en wordt daar door opgetild. |
Tja Thomas, ik denk aan de tijd dat ik aan judo deed. Langzamerhand werden daar meditatieoefeningen aan toegevoegd. Bij het behalen van de bruine band, moest je gelijk leren hoe je in trance kon geraken...... Je kunt yoga oefeningen niet zien zonder de achterliggende filosofie. Het leidt je immers op de weg van zelfverheerlijking en gebruikt die oefeningen daarvoor. Btw, je weet zelf ook wel, dat ik Wmijn zelf heel erg waardeer...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|