ChristianMatch

Forum

Christen zijn, en gaan scheiden???
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 23:21

MARTIN695 schreef:
bitter? Een beetje wel. Ik val ook niet zozeer een evangelische of refogemeente aan. Ik heb bezwaar tegen die oudsten en ouderlingen die op het punt van het pastoraal begeleiden van gescheiden mensen de fout ingaan.

Hallo Thomas

Kijk de oudsten hebben niet het probleem maar wij denk ik meer omdat we niet naar het woord leven want het staat zo duidelijk in de bijbel dat je er gewoon niet omheen kan infeiten ligt de schuld gewoon bij ons in mijn optiek .
Sjalom.
Martin
Wat voor zin heeft het om je daar nog over te pijnigen. Ja je hebt in de ogen van de bijbel gezondigd, net als trouwens die oudste. Is de ene zonde erger dan de ander? Waarom zou jij dan levenslange straf moeten hebben en hij niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 23:42

MARIAN519 schreef:
hoi Queline,

Ik ben het met je eens dat de satan heel graag wil dat alles wat goed is kapot gaat.
En toch hebben wij onze eigen verantwoording gekregen.

Jazeker het aantal echtscheidingen is verhoogd en ik geloof dat er in de toekomst steeds meer echtscheidingen zullen volgen..
De tijd waarin wij leven is er één waarin iedereen voor zichzelf kiest en heel veel moeite heeft met het zich aanpassen aan de ander.

Ik lees het hier op het forum ook..als we een relatie krijgen, toch zeker géén huwelijk, maar een lat, want..en dan volgen er toch wel vaak - in mijn ogen - zelfzuchtige redenen.

Een vriendin van mij van de pinkstergemeente ( rafaël ) heeft mij ook gezegd dat ik niet kon scheiden omdat dat precies was wat satan wilde...kiezen voor jezelf.

Maar bij een huwelijk zijn twee mensen betrokken en bij een leven daarin wel meerdere, bij ons nog een zoon en een dochter..

Ik ben ervan overtuigd dat ik alles gedaan heb wat in mijn macht lag om dit te voorkomen en toch heb ik dat niet gekund.

Het heeft heel veel pijn gedaan en nu, ná 3 jaar gaat het eindelijk met ons allemaal goed...ook met mijn ex, al gelooft hij niet meer in God..tsja.. wat is goed?

En ja, het heeft lang geduurd voor ik het kon, maar ik bid nu ook voor hem dat hij zijn geloof in God weer mag vinden..

Hoi Marian
dankjewel voor deze reactie, wel herkenbaar! Behalve dat niemand in onze rafael gemeente tegen mij heeft gezegd, dat wij niet zouden mogen scheiden; het was inderdaad niet tegen te houden, hoe ik ook mn best heb gedaan, en gebeden!
Ik bid ook dat hij zich ooit weer, als in de verloren zoon, in de armen laat sluiten door zijn Vader. Hij is nu beslist niet gelukkiger, weet ik uit betrouwbare bron.
We leven idd in het ik-tijdperk helaas, en ik verwacht ook dat dat steeds meer de overhand gaat krijgen.
Maar ik weet ook dat er maar één Overwinnaar is. Thank God!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden
groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:38

MIEKE364 schreef:
Het is wel zo dat je op onze leeftijd gesetteld bent en minder gemakkelijk grote veranderingen verwerkt.
Vaak is er van veel meer sprake dan 'enige aanpassing' als er getrouwd wordt.
Bereid zijn om offers te plengen is niet altijd gelijk aan je realiseren wat dat werkelijk van je vraagt en welke impact dat heeft op emotioneel, relationeel en materieel gebied. Vaak zijn de verworvenheden met veel moeite en tijd opgebouwd. Terwijl we na een echtscheiding inmiddels weten wat het met je doet als je al deze zaken 'opgeeft' en die misschien - na het mislukken van de nieuwe relatie - weer moet opbouwen.
Een huwelijk uit liefde hebben we wellicht al achter de rug en weten dat ondanks Gods Zegen en een jarenlang opgebouwde relatie die weer op een echtscheiding kan uitlopen.

Ik geloof dat een mens heel wat flexibeler is dan die denkt.
Het is voor mij zo dat ik me makkelijk aanpas en dat ik geloof dat er altijd een oplossing voor welk probleem dan ook is als je dat beiden echt wilt.
Vanaf mijn jeugd zijn wij vaak verhuisd en ook later in mijn huwelijk heb ik zo'n beetje op --tig verschillende plekken gewoond..
Mijn ervaring is dat je je overal aan kunt passen en dat je ook overal vrienden weervindt.
Wij- gelovigen/kerkgangers hebben heel veel voor op mensen die niet gelovig zijn/niet naar de kerk gaan..het is namelijk ook een sociale club..plaats van ontmoeting en zodoende leer je ook door je geloofshouding altijd en overal weer mensen kennen.

MIjn vrienden wonen overal in Nederland... als ik die contacten weer aan zou willen halen..
En in mijn omgeving, waar ik nu 3 jaar woon, heb ikook weer nieuwe contacten en vrienden..

Verder heb ik het geluk dat ik me alleen prima red en ja een idealist ben ik weer...ik geloof in wonderen altijd en overal..

Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 9 december 2010, 08:39
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:44

WILLEMIJN232 schreef:
Mijn 'geriefelijke leventje"zoals jij dat noemt is een vreselijk drukke baan die veel van me vraagt.......Het is dus veel makkelijker omdat op te geven en bij je nieuwe liefde te gaan wonen..........Maar inderdaad, ik hecht wel aan mijn zelfstandigheid en niet zonder reden.....en dat doet niets af van het feit dat een relatie een verrijking van je leven kan zijn, ook op een afstand......
Ik vind je wel erg idealistisch en zeker niet zo realistisch........zeker niet op onze leeftijden......
Als je jonger bent ligt dat natuurlijk allemaal wat anders.......

Mijn gerieflijke leventje is ook een drukke full-time baan. en toch..
Ik ben gezegend met gezonde kinderen die het prima doen in de maatschappij...ik heb veel vrienden en kennissen...familie die van me houd..
Ik hecht ook aan mijn zelfstandigheid maar ik geloof nu eenmaal dat je overal alles weer kunt vinden in een andere vorm...
En afstanden ..we praten over Nederland waar alles bereikbaar is met de auto of openbaar vervoer...
Ik heb in Griekenland gewoond..dan heb je de bergen en duurt het uren om ergens tekomen..
Geloof me.. het valt hier allemaal well mee..en ik ben ook realistisch...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 08:49

QUELINE346 schreef:
Hoi Marian
dankjewel voor deze reactie, wel herkenbaar! Behalve dat niemand in onze rafael gemeente tegen mij heeft gezegd, dat wij niet zouden mogen scheiden; het was inderdaad niet tegen te houden, hoe ik ook mn best heb gedaan, en gebeden!
Ik bid ook dat hij zich ooit weer, als in de verloren zoon, in de armen laat sluiten door zijn Vader. Hij is nu beslist niet gelukkiger, weet ik uit betrouwbare bron.
We leven idd in het ik-tijdperk helaas, en ik verwacht ook dat dat steeds meer de overhand gaat krijgen.
Maar ik weet ook dat er maar één Overwinnaar is. Thank God!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden
groetjes
Queline

MIjn vriendin bedoelde het goed....ze zei dat ik niet mocht scheiden uit oogpunt van het goede dat God met ons voorheeft..
Ze heeft me reuze geholpen en stond samen met andere vriendinnen altijd voor me klaar.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 18:09

MARIAN519 schreef:
Mijn gerieflijke leventje is ook een drukke full-time baan. en toch..
Ik ben gezegend met gezonde kinderen die het prima doen in de maatschappij...ik heb veel vrienden en kennissen...familie die van me houd..
Ik hecht ook aan mijn zelfstandigheid maar ik geloof nu eenmaal dat je overal alles weer kunt vinden in een andere vorm...
En afstanden ..we praten over Nederland waar alles bereikbaar is met de auto of openbaar vervoer...
Ik heb in Griekenland gewoond..dan heb je de bergen en duurt het uren om ergens tekomen..
Geloof me.. het valt hier allemaal well mee..en ik ben ook realistisch...

Met realisme bedoel ik ook dat het als je ouder wordt ook niet zo makkelijk zal zijn weer een nieuwe baan te vinden die voldoet aan jouw eisen.......
Natuurlijk Nederland is niet groot maar denk even aan de files en het openbaar vervoer....Ik reis nu minimaal 2 uur per dag en vind dat echt genoeg.........en overal is een bakker en een kerk dat weet ik ook wel en daar gaat het ook niet om.......
Maar latten? Ik vind het nog niet zo'n gek idee, zeker niet als je wat ouder bent en alletwee nog je werkend leven hebt en niet bij elkaar in de buurt woont.......En waarom zou je persé een heleboel moeten opgeven om je partner achterna te gaan? Ik zou het van mijn partner niet durven vragen........

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op donderdag 9 december 2010, 18:12
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 20:13

MARTIN695 schreef:
bitter? Een beetje wel. Ik val ook niet zozeer een evangelische of refogemeente aan. Ik heb bezwaar tegen die oudsten en ouderlingen die op het punt van het pastoraal begeleiden van gescheiden mensen de fout ingaan.

Hallo Thomas

Kijk de oudsten hebben niet het probleem maar wij denk ik meer omdat we niet naar het woord leven want het staat zo duidelijk in de bijbel dat je er gewoon niet omheen kan infeiten ligt de schuld gewoon bij ons in mijn optiek .
Sjalom.
Martin

Hoi Martin

DIT MAAKT MIJ HEEL VERDRIETIG EN BOOS!
Wat vreselijk dat die oudsten van jouw gemeente hebben gereageerd als farizeeers! Hoe reageerde Jezus op de farizeeers? Op die mensen die zo ""keurig"" naar de letter van de wet leefden? Zonder LIEFDE in hun hart? Laat je door hun ajb niet aanklagen en veroordelen!
Ik geloof zeker dat scheiding in principe beslist niet is wat God wil, maar er staan in het Woord ook gegronde redenen voor scheiding: overspel, ontrouw, niet-christelijk partner die weggaat, of machtsmisbruik (fysieke en/of geestelijke mishandeling, incest etcetc). Wat dacht je van alcoholisme in een huwelijk? Al die andere verslavingen maar niet noemende...
Maar er zijn gelukkig ook altijd uitzonderingen: zo ken ik mensen, die uitelkaar zijn gegaan, omdat het vlammetje was gedoofd, en de één was verliefd geworden op een ander. Maar die zijn toch weer bij elkaar gekomen, toen ze BEIDEN een keus voor de Heer hadden gemaakt, en daarna weer voor elkaar. Liefde is ook een keus, én een opdracht van Jezus.
Het zijn nu pracht stellen, en één stel zijn nu voorgangers, en geven regelmatig hun getuigenis.

Martin, vraag God zelf om wijsheid en inzicht en onderscheidingsvermogen, zodat je niet alles zult aannemen van harteloze mensen, die jou de les willen lezen. Bidt voor hen, dat ze ooit barmhartige samaritanen mogen worden, en dat ze hun rol als farizeeers zullen inzien, en afleggen.
Sterkte en veel zegen!
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:27

CHATULIEM619 schreef:
Wat voor zin heeft het om je daar nog over te pijnigen. Ja je hebt in de ogen van de bijbel gezondigd, net als trouwens die oudste. Is de ene zonde erger dan de ander? Waarom zou jij dan levenslange straf moeten hebben en hij niet?

Hallo Chat
Ik wil je even duidelijk maken dat het niet gemeen bedoelt was van die oudste maar hij liet zien dat het in de bijbel staat en ik moet er dan ook bij vertellen dat mijn scheiding (deze) niet door overspel kwam want dan mag je volgens de bijbel wel weer trouwen vandaar dat ik er ook vrede mee heb want het staat niet voor niets in de bijbel.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:31

Wat vreselijk dat die oudsten van jouw gemeente hebben gereageerd als farizeeers! Hoe reageerde Jezus op de farizeeers? Op die mensen die zo ""keurig"" naar de letter van de wet leefden? Zonder LIEFDE in hun hart? Laat je door hun ajb niet aanklagen en veroordelen!

Hallo Queline

Ik had hierboven al gereageert en ik wil je ook zeggen dat je niet verdrietig moet zijn want de HEER is altijd nabij maar het staat echt geschreven dat het een gruwel is in Zijn ogen vandaar dat ik er ook vrede mee heb .
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:35

MARTIN695 schreef:

Hallo Queline

Ik had hierboven al gereageert en ik wil je ook zeggen dat je niet verdrietig moet zijn want de HEER is altijd nabij maar het staat echt geschreven dat het een gruwel is in Zijn ogen vandaar dat ik er ook vrede mee heb .
Sjalom.
Martin

IEDERE zonde is een gruwel in Zijn ogen.... dus waarom in kerken, gemeentes en op cm van deze specifieke zonde nou zo'n halszaak gemaakt moet worden, heb ik nooit begrepen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:38

WILLEMIJN232 schreef:
Met realisme bedoel ik ook dat het als je ouder wordt ook niet zo makkelijk zal zijn weer een nieuwe baan te vinden die voldoet aan jouw eisen.......
Natuurlijk Nederland is niet groot maar denk even aan de files en het openbaar vervoer....Ik reis nu minimaal 2 uur per dag en vind dat echt genoeg.........en overal is een bakker en een kerk dat weet ik ook wel en daar gaat het ook niet om.......
Maar latten? Ik vind het nog niet zo'n gek idee, zeker niet als je wat ouder bent en alletwee nog je werkend leven hebt en niet bij elkaar in de buurt woont.......En waarom zou je persé een heleboel moeten opgeven om je partner achterna te gaan? Ik zou het van mijn partner niet durven vragen........

Het was inderdaad moeilijk een baan te vinden die voldoet aan mijn eisen.
Ik heb dus mijn eisen bij moeten stellen en een jaar geleden een fulltime ( andere ) baan gevonden..
Toch bevalt het me prima al verdient het stukken minder, maar ik kan er goed van rondkomen.
Ik voor mij zou liever alleen blijven dan er van uit te gaan dat het latten moet worden.
En ik zie het niet als persé iets opgeven...je overlegt samen en zoekt net als altijd ..de beste oplossing.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:39

PIETER649 schreef:
IEDERE zonde is een gruwel in Zijn ogen.... dus waarom in kerken, gemeentes en op cm van deze specifieke zonde nou zo'n halszaak gemaakt moet worden, heb ik nooit begrepen.

en zo is het..
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 00:02

MARIAN519 schreef:
en zo is het..

Waarom we van deze zonde zo'n "halszaak" maken Pieter? Ik ben t met je eens, dat elke zonde zonde is, maar scheiding treft zóveel mensen, kinderen, ev.kleinkinderen, families, vrienden, verhuizen, verkopen, verdelen, verjaardagen, feestdagen, financien, verdriet, afwijzing, nou ja, noem maar op. Tenminste, als ik naar mn eigen scheiding kijk: het heeft gevolgen voor derest van ons/mijn leven, al zal de tijd, en God, veel verzachten, dat merk ik nu al wel. Gelukkig.
gr. Queline
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 17:14

MARTIN695 schreef:

Hallo Queline

Sjalom.
Martin

Het verstoten van vrouwen en ze in een kwetsbare positie brengen was een vorm van machtsmisbruik en een gruwel in de ogen van God. Want echtscheiden in het Oude Testament was als vrouw verstoten worden door de man en leek niet op de huidige echtscheidingspraktijk. God is socialer dan je denkt en zijn wetten kwam toen ook al op voor de zwakkeren, al werd dat in de Nieuwtestamentische tijden wat meer benadrukt. Of hetgeen jij deed een gruwel in de ogen van God was, valt dus nog te bezien.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 10 december 2010, 17:44
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 20:16

QUELINE346 schreef:
Waarom we van deze zonde zo'n "halszaak" maken Pieter? Ik ben t met je eens, dat elke zonde zonde is, maar scheiding treft zóveel mensen, kinderen, ev.kleinkinderen, families, vrienden, verhuizen, verkopen, verdelen, verjaardagen, feestdagen, financien, verdriet, afwijzing, nou ja, noem maar op. Tenminste, als ik naar mn eigen scheiding kijk: het heeft gevolgen voor derest van ons/mijn leven, al zal de tijd, en God, veel verzachten, dat merk ik nu al wel. Gelukkig.
gr. Queline

IK geloof je en heb het zelf ervaren.

Maar wat denk je van verslaving...diefstal/fraude..misbruik.. met als gevolg rechtszaken ..detentie...om maar even een paar dingen te noemen.

Elke "zonde" is in mijn beleving even erg en heeft evenveel gevolgen.

Ik geloof dat God ons daarom ook voor zonde behoeden wil.

Zonde is toch nog altijd ..het doel missen..ongehoorzaamheid aan God die ons leert om je naaste lief te hebben als jezelf.

Liefhebben..hoe vullen we dat in?
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 21:55

THOMAS968 schreef:
Het verstoten van vrouwen en ze in een kwetsbare positie brengen was een vorm van machtsmisbruik en een gruwel in de ogen van God. Want echtscheiden in het Oude Testament was als vrouw verstoten worden door de man en leek niet op de huidige echtscheidingspraktijk. God is socialer dan je denkt en zijn wetten kwam toen ook al op voor de zwakkeren, al werd dat in de Nieuwtestamentische tijden wat meer benadrukt. Of hetgeen jij deed een gruwel in de ogen van God was, valt dus nog te bezien.

Thomas

Hallo Thomas

Ik ga er van uit dat het nieuwe testament niet zonder het oude kan of anders om maar het staat er zo en natuurlijk heb ik vergeving hier voor gevraagt en ga er ook van uit dat HIJ het me vergeven heeft maar ik weet ook niet presies hoe hier mee omte gaan.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 22:06

MARTIN695 schreef:
Hallo Thomas

Ik ga er van uit dat het nieuwe testament niet zonder het oude kan of anders om maar het staat er zo en natuurlijk heb ik vergeving hier voor gevraagt en ga er ook van uit dat HIJ het me vergeven heeft maar ik weet ook niet presies hoe hier mee omte gaan.
Sjalom.
Martin

Het is wel van belang dat je het leest zoals het in die tijd bedoeld was en dat er sprake was van een heel andere samenleving. Manvrouwverhoudingen, eigendomsverhoudingen, bestuur, alles was anders. En je kunt wel zeggen dat het er zo staat maar dan lees je met westerse ogen. De wetgeving sloeg uiteraard terug op hun eigen tijd en was toen ook nuttig. Wat je leest wordt niet automatisch bedoeld. We moeten het christendom elke dag vertalen, bij mensen maar misschien ook wel in de politiek. Gij zult niet echtscheiden betekende oorspronkelijk gij zult als man uw vrouw niet verstoten - en terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat vandaag echtscheiden goed is, we weten allemaal, veelal uit ervaring, wel beter. Er staat niet altijd wat je er in leest, je moet wel bestuderen hoe het bedoeld is. Je oudste bedoelt het goed maar zit er naast. Hij zet je in de kou en daar ben jij niet verantwoordelijk voor maar hij.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 10 december 2010, 22:07
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: zondag 12 december 2010, 23:57

THOMAS968 schreef:
Het is wel van belang dat je het leest zoals het in die tijd bedoeld was en dat er sprake was van een heel andere samenleving. Manvrouwverhoudingen, eigendomsverhoudingen, bestuur, alles was anders. En je kunt wel zeggen dat het er zo staat maar dan lees je met westerse ogen. De wetgeving sloeg uiteraard terug op hun eigen tijd en was toen ook nuttig. Wat je leest wordt niet automatisch bedoeld. We moeten het christendom elke dag vertalen, bij mensen maar misschien ook wel in de politiek. Gij zult niet echtscheiden betekende oorspronkelijk gij zult als man uw vrouw niet verstoten - en terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat vandaag echtscheiden goed is, we weten allemaal, veelal uit ervaring, wel beter. Er staat niet altijd wat je er in leest, je moet wel bestuderen hoe het bedoeld is. Je oudste bedoelt het goed maar zit er naast. Hij zet je in de kou en daar ben jij niet verantwoordelijk voor maar hij.

Thomas

Hoi Thomas, Martin, en lezers,

Zitten we nu niet teveel in het oude testament?
Jezus kwam om de wet te vervullen, en Hij vatte die samen met:
Heb uw God lief met heel uw kracht......(etc)
en heb uw naaste lief als uzelf.
In het nieuwe testament worden andere richtlijnen voor echtscheiding gegeven, dan in het oude testament, zoals ik het begrepen heb.
Zoals ik eerder ook al eens aangehaald heb: overspel, niet-christelijke partner etc. etc.
Verder, Martin, hebben wij toch te maken met een vergevende Vader?
Als jij er nu achter komt, dat je een verkeerde keus gemaakt zou hebben, dan mag je daar toch vergeving voor vragen en ontvangen?!
Dan mag je toch weer opnieuw trouwen, als jij weer een vrouw vindt waarvan je bent gaan houden? (en andersom uiteraard). Onze Vader is als de beste Vader, die we ons ooit zouden kunnen wensen, en Hij wil ook het beste voor jou, zonder veroordeling voor eerder gemaakte fouten, waarvan je spijt hebt.
Als je je heel strak aan het Woord houdt, zonder een persoonlijk antwoord te vragen van Jezus, dan denk ik dat er een kans bestaat dat we te wettish worden, en teveel worden als de farizeeers. (zoals die oudsten, al bedoelen ze het nóg zo goed!).
Klopt dat?
Queline.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 13 december 2010, 14:03

Ik ben het wel met je eens, zeker is, zoals Thomas ook al schreef, dat we het zeker in het teken van dietijd moeten lezen.....
Volgens mij was het in de tijd toen het gebod uitgevaardigd werd zelfs sprake van veelwijverij en polygamie. Het gebod was ook meer bedoeld voor het behoud van het leven en de voortplanting......
Dus zo'n gebod is dan wel eenvoudiger om na te leven......
Binnen de monogamie is dit totaal anders, als wij (ik) ga trouwen meen je je trouwbelofte en ga je er van uit dat dat voor de rest van je leven is omdat je partner de liefde van je leven is....(ik spreek voor mijzelf).
Maar de ervaring leert dat je ook kan ophouden met van elkaar t ehouden, dat je moe bent van elkaar en je je binnen je huwelijk hopeloos alleen voelt. Vroeger en misschien nu ook nog wel had je dan de sociale trouw, je blijft(bleef) bij elkaar om de kinderen, het geld, vrouwen waren financieel afhankelijk enz...
Mijn ervaring is dat ik de huwelijksbelofte wel gebroken heb maar dat het huwelijk mij eerst gebroken heeft.......
Ik ben dan ook van mening dat als je in alle wijsheid geen gevoelens meer voor elkaar hebt geen God of oudsten jou dat kwalijk kan nemen.......en dat ook niet zal doen.......
En staat er ook niet in de Bijbel: Wie zonder zonde is werpt de eerste steen......
Dus al die mensen die daar een mening over hebben dat het niet kan en mag of dat het zonde is? Lees bovenstaande zin eens zou ik zeggen.....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 13 december 2010, 14:10
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: maandag 13 december 2010, 21:40

QUELINE346 schreef:
Hoi Thomas, Martin, en lezers,

Heb uw God lief met heel uw kracht......(etc)
en heb uw naaste lief als uzelf.
In het nieuwe testament worden andere richtlijnen voor echtscheiding gegeven, dan in het oude testament, zoals ik het begrepen heb.
Zoals ik eerder ook al eens aangehaald heb: overspel, niet-christelijke partner etc. etc.
Verder, Martin, hebben wij toch te maken met een vergevende Vader?
Als jij er nu achter komt, dat je een verkeerde keus gemaakt zou hebben, dan mag je daar toch vergeving voor vragen en ontvangen?!
Dan mag je toch weer opnieuw trouwen, als jij weer een vrouw vindt waarvan je bent gaan houden? (en andersom uiteraard). Onze Vader is als de beste Vader, die we ons ooit zouden kunnen wensen, en Hij wil ook het beste voor jou, zonder veroordeling voor eerder gemaakte fouten, waarvan je spijt hebt.
Als je je heel strak aan het Woord houdt, zonder een persoonlijk antwoord te vragen van Jezus, dan denk ik dat er een kans bestaat dat we te wettish worden, en teveel worden als de farizeeers. (zoals die oudsten, al bedoelen ze het nóg zo goed!).
Klopt dat?
Queline.

Hallo Queline

Zou dan de GOD van Adam en Eva een andere GOD zijn dan nu deze tijd???
Ik denk zelf van niet HIJ is heel duidelijk in zijn woorden en wetten lijkt mij .
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik er ook vaak moeite mee heb en dat ik toch elke keer weer om mn knieën ga om vergeveing te vragen.
Maar ik ga er ook wel vanuit dat als je de HEER vraagt wat jou lot zl zijn dat hij je dat verteld of laat merken en dat is wel een zekerheid omdat ik dat zalf al een keer heb meegemaakt.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
AANGENAAM334

BerichtGeplaatst: maandag 13 december 2010, 22:50

QUELINE346 schreef:
Heb uw God lief met heel uw kracht......(etc)....
Queline.

Even een aanvullende opmerking; hier citeert Jezus wel direct uit het oude testament. Zie daarvoor Deut 6:5.
Naar boven

Auteur Bericht
ALISSA764

BerichtGeplaatst: woensdag 15 december 2010, 14:16

MARTIN695 schreef:
Hallo Queline

Zou dan de GOD van Adam en Eva een andere GOD zijn dan nu deze tijd???
Ik denk zelf van niet HIJ is heel duidelijk in zijn woorden en wetten lijkt mij .
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik er ook vaak moeite mee heb en dat ik toch elke keer weer om mn knieën ga om vergeveing te vragen.
Maar ik ga er ook wel vanuit dat als je de HEER vraagt wat jou lot zl zijn dat hij je dat verteld of laat merken en dat is wel een zekerheid omdat ik dat zalf al een keer heb meegemaakt.
Sjalom.
Martin

Ik ben het met je eens dat God dezelfde is, zowel in het OT als in het NT. Toch is er een groot verschil. God heeft in het OT de wet aan mensen gegeven om ze te laten beseffen dat ze zelf nooit de lat van God kunnen halen. Voor die tijd dachten mensen dat ze het zelf wel goed deden en dat ze God niet zozeer nodig hadden. De wet die God toen ingesteld heeft was er voor bedoeld om je als mens in te laten zien hoe zondig je eigenlijk bent. Want Gods lat is altijd hoger dan haalbaar is voor de mens op eigen kracht. Niemand kon alle facetten vd wet houden en er staat geschreven dat als je je aan 1 ding niet kunt houden, dan dat niets meer telt. Inmiddels is het ons ook allemaal duidelijk dat we de maatstaf die de wet vh OT neerlegt niet kunnen houden. We kunnen zelf niets doen om Gods gunst te verdienen. Daarom heeft God de Here Jezus gestuurd en Hij is aan het kruis bezweken onder onze zonden. Alleen door dat in genade aan te nemen, zijn we weer in staat om bij God te komen. God kijkt naar ons door de Here Jezus en ziet ons daardoor vlekkeloos staan. Hierdoor kunnen wij nu weer een echte relatie met God hebben en dicht bij Hem komen. Als we dat doen (wat de bedoeling is vh offer van Jezus), dan geeft het ons geen vrijbrief om er maar op los te leven. Want de Heilige Geest gaat je dan sturen van binnenuit. Gods wil legt Hij in je hart, mits je je op Hem richt.

In het kader van scheiden betekent dit voor mij dat ik zeker weet dat dit niet hoort bij het originele doel van God met het huwelijk. Hoe het ideaal zou moeten zijn, is hetzelfde als de beschrijving vd bruid en de bruidegom: de kerk en Jezus. Maar dat beeld is nu helaas slechts een streven doordat er zonde in de wereld is gekomen. Omdat mensen niet 100% volgens Gods manier met elkaar omgaan, zijn scheidingen realiteit geworden. Niet Gods doel, en dus zonde, maar ook iets dat onder het grote offer van Jezus valt in mijn ogen. Ik heb vergeving gevraagd en weet dat God het me vergeven heeft. Mijn scheiding is ook aan het kruis gegaan en mijn schuld weggenomen. Daarom mag ik ook nu weer heel dicht bij God leven, want deze zonde is weggenomen! En vanuit mijn leven dicht bij God, mag ik weten dat ik overnieuw mag beginnen. Maar wel vanuit mijn verlangen om dichtbij God te leven en van daaruit mijn toekomstkeuzes te maken. Ik zie dat de deur naar een nieuwe relatie/huwelijk niet dicht is gegooid, want ik heb mij bekeerd van hetgeen dat fout is gegaan en God heeft mij door de Here Jezus heen alles vergeven. Ik ben geliefd en mag opnieuw beginnen, wat heerlijk!!
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: woensdag 15 december 2010, 22:42

Niemand kon alle facetten vd wet houden en er staat geschreven dat als je je aan 1 ding niet kunt houden, dan dat niets meer telt. Inmiddels is het ons ook allemaal duidelijk dat we de maatstaf die de wet vh OT neerlegt niet kunnen houden. We kunnen zelf niets doen om Gods gunst te verdienen.

Hallo Alissa

Ik kan begrijpen dat je je niet aan de wet kan houden maar ik vind het makkelijk om dit zo te zien want nogmaals wij zijn net zo zondig als toen in het oude testament alleen weten we nu dat de HEER voor ons aan het kruis gehangen heeft voor onze zonden en dat we daar elke dag vergeving over mogen vragen en net wat je schrijft we kunnen niets zonder GOD die alles bestiert.
Sjalom
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:58

ALISSA764 schreef:
Ik ben het met je eens dat God dezelfde is, zowel in het OT als in het NT. Toch is er een groot verschil. God heeft in het OT de wet aan mensen gegeven om ze te laten beseffen dat ze zelf nooit de lat van God kunnen halen. Voor die tijd dachten mensen dat ze het zelf wel goed deden en dat ze God niet zozeer nodig hadden. De wet die God toen ingesteld heeft was er voor bedoeld om je als mens in te laten zien hoe zondig je eigenlijk bent. Want Gods lat is altijd hoger dan haalbaar is voor de mens op eigen kracht. Niemand kon alle facetten vd wet houden en er staat geschreven dat als je je aan 1 ding niet kunt houden, dan dat niets meer telt. Inmiddels is het ons ook allemaal duidelijk dat we de maatstaf die de wet vh OT neerlegt niet kunnen houden. We kunnen zelf niets doen om Gods gunst te verdienen. Daarom heeft God de Here Jezus gestuurd en Hij is aan het kruis bezweken onder onze zonden. Alleen door dat in genade aan te nemen, zijn we weer in staat om bij God te komen. God kijkt naar ons door de Here Jezus en ziet ons daardoor vlekkeloos staan. Hierdoor kunnen wij nu weer een echte relatie met God hebben en dicht bij Hem komen. Als we dat doen (wat de bedoeling is vh offer van Jezus), dan geeft het ons geen vrijbrief om er maar op los te leven. Want de Heilige Geest gaat je dan sturen van binnenuit. Gods wil legt Hij in je hart, mits je je op Hem richt.

In het kader van scheiden betekent dit voor mij dat ik zeker weet dat dit niet hoort bij het originele doel van God met het huwelijk. Hoe het ideaal zou moeten zijn, is hetzelfde als de beschrijving vd bruid en de bruidegom: de kerk en Jezus. Maar dat beeld is nu helaas slechts een streven doordat er zonde in de wereld is gekomen. Omdat mensen niet 100% volgens Gods manier met elkaar omgaan, zijn scheidingen realiteit geworden. Niet Gods doel, en dus zonde, maar ook iets dat onder het grote offer van Jezus valt in mijn ogen. Ik heb vergeving gevraagd en weet dat God het me vergeven heeft. Mijn scheiding is ook aan het kruis gegaan en mijn schuld weggenomen. Daarom mag ik ook nu weer heel dicht bij God leven, want deze zonde is weggenomen! En vanuit mijn leven dicht bij God, mag ik weten dat ik overnieuw mag beginnen. Maar wel vanuit mijn verlangen om dichtbij God te leven en van daaruit mijn toekomstkeuzes te maken. Ik zie dat de deur naar een nieuwe relatie/huwelijk niet dicht is gegooid, want ik heb mij bekeerd van hetgeen dat fout is gegaan en God heeft mij door de Here Jezus heen alles vergeven. Ik ben geliefd en mag opnieuw beginnen, wat heerlijk!!

Hoi Allisa
Wat een wijze vrouw ben jij, zo te lezen heeft God jou echt veel wijsheid gegeven. Wat jij schrijft, zo geloof ik het ook.
Verder geloof ik wel, dat als twee actieve Christenen, die samen Jezus volgen ( dus niet elk hun eigen weg gaan, zoals ik, en mijn ex, de laatste jaren) maar waarbij de passie en de liefde tot een haast min-punt is gedoofd, toch kunnen (en moeten) kiezen voor elkaar, om weer van elkaar te gaan houden, met hulp van een counsellor, maar vooral als God in hun relatie mag werken. Ik heb het zien gebeuren, dat God zulke relaties weer hersteld heeft, en genezen heeft wat kapot was.
Allisa, hopelijk vind jij een geweldige vent, of heb je die al, want je bent nog jong zat!
gr.
queline
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 16 december 2010, 00:10

ALISSA764 schreef:

Je raakt precies de kern aan.
In OT was het ook normaal dat men na bezef van zonden naar de Tempel ging om zich weer te verzoenen met God. Ook daar was de "wasvat" voor dat we nu kennen als de "doop"...
De kerk leert dat iemand een keer zich hoeft te laten dopen (wassen).
Waarom niet vaker???
Douchen doe je toch ook niet een keer in je leven????

Het is belangrijk om jezelf telkens rein te houden met het bloed van de Here Jezus...
Ook in relatie's....
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:10

MAR907 schreef:
De kerk leert dat iemand een keer zich hoeft te laten dopen (wassen).
Waarom niet vaker???
Douchen doe je toch ook niet een keer in je leven????

Dopen kun je niet gelijkstellen met douchen. Dopen is een symbool van de afwassing, terwijl douchen het vuil zelf afwast. Door de doop in je redenatie tot een herhalingsfenomeen te maken, doe je in mijn ogen het symbool tekort! Wat niet betekent dat je je niet steeds opnieuw moet richten op God om te groeien in je geloofsleven!

Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 16 december 2010, 20:12
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: donderdag 16 december 2010, 23:51

HENK710 schreef:
Dopen kun je niet gelijkstellen met douchen. Dopen is een symbool van de afwassing, terwijl douchen het vuil zelf afwast. Door de doop in je redenatie tot een herhalingsfenomeen te maken, doe je in mijn ogen het symbool tekort! Wat niet betekent dat je je niet steeds opnieuw moet richten op God om te groeien in je geloofsleven!

Inderdaad Henk, dopen doe je volgens het NT maar één keer: Jezus hoefde ook maar één keer aan het kruis, en éénmaal te sterven.
Dopen is ook symbool voor het sterven aan het eigen ik, en aan de opstanding (wedergeboorte), dat we opnieuw geboren worden, als kind van God.
Bekeren kunnen wij echter dagelijks, van vele dingen, gedachten, gevoelens.
Maar dat is wat anders.
En wat dopen te maken heeft met scheiding, kan ik even niet volgen?
Gr.
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:04

Wat is er trouwens mis met het "ik" tijdperk, zoals dat hier eerder werd genoemd?!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:06

AREND003 schreef:
Wat is er trouwens mis met het "ik" tijdperk, zoals dat hier eerder werd genoemd?!

Mens zijn doe je niet alleen!
Naar boven

Auteur Bericht
KAPSTERTJ517

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:49

MARTIN695 schreef:

Hallo Thomas

Sjalom.
Martin

Goedenavond, vol verbazing lees ik hier reacties over oudsten van een kerkelijke gemeente, mijn visie hierop is duidelijk mensen die zulke reacties geven hebben zelf niet veel meegemaakt.
Zelf ben ik inmiddels al twee keer gescheiden die van huis uit katholiek waren maar nergens aan deden.
Naar mijn inzien heb ik in allebei de relaties mijn geloof laten schieten simpel doordat geen van beide er iets mee deed.
Op hele bijzondere wijze ben ik door heel veel verdriet en hele diepe dalen zo diep en ver moeten vallen totdat God mijn hand greep en mijzelf terug riep.
Inmiddels ben ik qua gevoel al jaren single en leef voor mijn kids en mij geloof, ik heb juist door deze tweede scheiding God ECHT mogen leren.
Door mijn laatste scheiding heb ik vele intense angsten gekend en ben alles kwijt wat ik had qua bezit.
Maar God heeft mij zoveel rijkdom gegeven en ik ervaar iedere dag van mijn leven zijn nabijheid, dus ik denk dat men niet mag oordelen over scheidingen als mens zijnde maar alleen God dit doet.
Juist mijn leven is onvoorstelbaar verrijkt en nu ik leef samen met Hem zou ik graag eens met zulke oudste van een gemeente om de tafel gaan zitten en hun een spiegel voorhouden , wie o wie zijn zij om te mogen oordelen over andere mensen.
In mijn geval was het juist God zelf die mij heeft geholpen deze beslissing te nemen en mijn ongelovige leven in te ruilen om nu heel dicht bij Hem te mogen blijven Hij is degene die mijn leven leidt ieder minuut elke dag van de week. Wij mensen maken fouten maar God vergeeft ons als wij naar Zijn wil handelen.
Dit wil ik even nog kwijt als ik niet was gescheiden had ik niet geweten hoe het met mij en mijn kids was afgelopen maar vanaf het moment dat God in mijn hart kwam heeft Hij mij keuzes laten maken die ik vanuit mezelf niet had gemaakt hier ben ik zeer zeker van overtuigd. Mijn Heer heeft mij en de kids letterlijk en figuurlijk uit een vreselijke hel getrokken dus ik zou best eens met zulke mensen willen praten die zo afwijzend zijn tegenover mensen die gescheiden zijn.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5