ChristianMatch

Forum

Berichten van QUELINE346
ChristianMatch forum index » Berichten van QUELINE346
Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:41
BerichtOnderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???

HENK710 schreef:
Wat versta je onder trouw blijven? De gedachte die Gert weergeeft dat je ook trouw kunt zijn ook al ben je gescheiden is wel een hele aardige denk ik. Alleen is de invulling heel anders dan de veelal gehanteerde definitie van trouw zijn...

We hadden het over: Christen zijn, en toch gaan scheiden???
Ik heb voldoende antwoorden gelezen, en kan er wel wat mee.

Vandaag stopt mijn abonnement op CM, omdat ik een geweldige man heb ontmoet, jaja, via CM!!
Dan zouden we een nieuw onderwerp kunnen beginnen, bijv. sex na het huwelijk Verliefde smiley

Ik wens deze lezers veel succes, en God's Zegen
van Queline XXX
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 22:43
BerichtOnderwerp: Wie is er momenteel aan het daten, via CM, en heb je tips??

Ik had mijn eerste date begin januarie, na eerst 2 weken dagelijks gemaild te hebben. Het mailen klikte érg goed meteen! Bij de eerste ontmoeting vond ik deze man weliswaar zeer aardig, maar zijn stem (ik ga niet in details) stoorde mij: moeilijk te verstaan. Na 2 extra afspraken sloeg (oa om die reden) de vonk niet over.
Mijn 2de date: ook daar weer een heel leuk mailcontact, van begin af aan! Kennelijk is dat dus vrij makkelijk: een klik via de mail!

TIP: ga daarna, na een aantal weken, elkaar eerst eens bellen. Ik had mijn date gevraagd om mijn voicemail in te spreken, zodat ik zijn stemgeluid kon gaan voegen bij zijn foto! Nou, ik heb wel 10x naar de voicemail geluisterd, vóórdat ik een 2 dimensionaal geheel had gevormd in mijn hoofd. Daarna zijn wij gaan bellen, en ook dat klikte vrijwel meteen.
Inmiddels zijn we nu alweer 2 maand verder, en zien elkaar wekelijks en zijn we allebei hartstikke verliefd: dus het kan écht na je 50ste!!!! EN via een datingsite!!!
Had ik eigenlijk niet echt verwacht: 't is dat mijn dochters mij een schop onder mn schoenen ofzo gegeven hebben: ga verder met je leven, en zoek een nieuwe levenspartner!!!!

SUCCES allemaal, vooral mijn leeftijdgenoten.... (die jongeren vinden veel makkelijker iemand, is MIJN vooroordeel althans)
XXXQueline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 00:03

PIETER649 schreef:
IK WIST HET !!! IK WIST HET !!! Lachende smiley

ik wist dat er ergens op cee-em een fan moest zitten, al is het er maar 1 Lachende smiley
hier doe je het allemaal voor he, voor zo'n reactie Verliefde smiley Verliefde smiley

misschien toch een fanclub voor de grote ikke Coole smiley met zonnebril

Okido! ik ben het eerste fanclublid van Pientere Pieter!
Wie volgt???
Ja jij, Annette: ik vond jou ook al zo'n mooie meid, met een mooie baby, en jij had mij als één van de eersten prive ge-emaild, heel lief.
Jullie lijken mij een super koppel, maar ook met een verleden...
maar ik zou het echt vreselijk vinden, als mensen zoals jullie, na 10 jaar ofzo, ook weer uit elkaar zouden gaan....
Zal ik jullie mascotte zijn Verliefde smiley ??
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 januari 2011, 23:52

JANWILLEM177 schreef:
Lieve beste queline.

Weetje ik heb veel gehoord dat wat God zamengevoegt heeft niet mag scheiden,Wie zegt dat God het zamen gevoegt heeft?,Heeft het verlangen van ons zelf dat niet gedaan?,Als ik bij mij zelf kijk zie ik dat ik dat gedaan hebt en God er niet voor gebeden hebt of het wel goed was om met haar te trouwen,( Het bleek niet goed te zijn,) maar omdat ik dacht dat God ons bij elkaar gebracht heeft durfde ik niet te scheiden,want ons huwelijk was al gouw een drama,het was een moeten,niet van lief en leed met elkaar te delen,ik weet er zijn ook huwelijken die hoewel er veel strijd is tog volhouden,( zo ook een vriend van mij en nu gaat het stukken beter).
er word te weiniggepraat met elkaar, Intimieteid,communieseren met elkaar is heel belangrijk,en veel voor elkaar over hebben,Liefde zo als God het bedoeld heeft,ik zal jou wat vertellen,Ik zat in een bijbel studie club,er zaten alle maal getrouwde mensen in.6 stuks en weetje in een tijdbestek van 5 jaar waren er 5 gescheiden,Hoe kan dat zul je zeggen?,ik heb hun verhalen gehoord,een paar hadden beter geen relatie moeten hebben,maar 3 was het gebrek aan liefde voor elkaar en de communicatie was slegt met elkaar,Ik dent dat het daar aan ligt,Bij mij was het een andergeval,ons huwelijk was direckt al niet goed,was opgelegt door fam,ouders.dan kun je nagaan dat zo iets niet standhoud.lieve queline ik hoop dat je hier wat aan hebt,ik wenst jou veel liefde en vrede van God toe in jou leven,en een leuke man die bij jou past,Gods zegen, janwillem.

Hoi Janwillem, dankjewel voor je lieve reactie.
In ons geval, geloof ik dat wij wel samen gevoegd waren, door gebed, en wel door gebed van mijn (bijna) ex-partner. God heeft dat gebed beantwoord en gezegend. Toch kwam er een moment waarop de één zijn eigen weg besloot te kiezen, en de ander God's weg, en dat ging niet meer samen.
Triest.
Ik wens jou ook een gezegend 2011
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 00:33

PIETER649 schreef:
Ik heb geen statistieken, dus bewijzen kan ik niets, maar wel durf ik de volgende stelling te deponeren:

Mocht het zo zijn dat onder christenen minder scheidingen voorkomen dan onder niet-christenen, dan is het aantal scheidingen + het aantal zeer slechte huwelijken onder christenen, minimaal zo hoog als het aantal scheidingen onder niet-christenen.

Hoi Pieter

Eigenlijk zou jij PieNter moeten heten, want , zoals ik op andere forumvragen steeds jouw reacties lees, ben jij nogal scherp, en nuchter, en humoristisch ( al vinden sommige mensen jou nogal sarcastisch: ik vond het juist wel grappig Lachende smiley )

Ik denk dat jouw stelling wel klopt, maar dat het ook een triest gegeven is:
ik geloof dat met behulp van goede begeleiding ( vooral vanuit gemeenten/ kerken) en met behulp van God (waarom ben je anders een Christen?!) het laatste gedeelte van jouw stelling: SLECHTE HUWELIJKEN
minstens gehalveerd zouden moeten kunnen worden, in vergelijking met niet-christelijke huwelijken,
vooral dus met het oog op:
Gij Geheel Anders........

of ben ik idd een idealist, een dromer, of is dát wat ik uit het Woord lees??

Ik worstel daar nog stevig mee
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 26 december 2010, 01:20

WILLEMIJN232 schreef:
Merk je toch gelijk op het forum???? Knipoog smiley

De toon maakt de muziek he...... Knipoog smiley

Nee, is onzin allemaal, ik waardeer je bijdragen altijd......

Hoi allemaal,
Even serieus:
Pieter schreef eerder al , dat Christenen net zoveel zouden scheiden, (en andere dingen) als niet- christenen.....

En dat was nou juist mijn vraag:
Zouden Christenen nou juist niet MINDER moeten gaan scheiden, als niet-christenen? Percentage gewijs?
GIJ GEHEEL ANDERS?
En daarbij bedoel ik NIET de alcoholisten, of degenen die getrouwd zijn met anders-denkenden, of incest-plegende echtgenoten, of wat dan ook.

Ik bedoel dan de gelijkgestemden: degenen die samen voor God gekozen hebben:
Bij hen zou het echtscheidingspercentage toch in ieder geval veel lager moeten liggen, dan bij de anders-gelovigen????
of denk ik dan verkeerd??
gr
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:35

AREND003 schreef:
Wat dat betreft zijn christenen net mensen! Ze trouwen net zo vaak, ze scheiden net zo vaak, ze zijn net zo vaak ziek, ze sterven net zo jong of net zo oud, ze hebben dezelfde problemen met hun kinderen, ouders, schoonfamilie, ze hebben de zelfde carrièrewensen, of problemen, ze maken net zo vaak ruzie, kortom, het zijn net mensen! Grappig!
Maar mijn vraag is eigenlijk, zou een christen minder moeten scheidden, omdat hij of zij een beter mens is? Daar wordt je dan toch aardig in afgestraft! Toch?

Hoi Arend

zie hieronder de reacties van Marylien, en van Leanne (+ prediker 4)
Ik geloof, net als hen, dat 2 getrouwde christenen, die een levende zekerheid hebben in Onze God, harder moeten vechten voor hun huwelijk, en méér kans van slagen zouden moeten hebben, om hun huwelijk goed te houden, met behulp van God, dan niet-christenen: het drievoudige snoer dus.

Is er onder christenen trouwens net zo'n grote scheidings-rate, als onder niet-christenen? 1 op 3 huwelijken? Dat beweer jij hierboven in feite, toch??
Gr. Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: donderdag 16 december 2010, 23:51

HENK710 schreef:
Dopen kun je niet gelijkstellen met douchen. Dopen is een symbool van de afwassing, terwijl douchen het vuil zelf afwast. Door de doop in je redenatie tot een herhalingsfenomeen te maken, doe je in mijn ogen het symbool tekort! Wat niet betekent dat je je niet steeds opnieuw moet richten op God om te groeien in je geloofsleven!

Inderdaad Henk, dopen doe je volgens het NT maar één keer: Jezus hoefde ook maar één keer aan het kruis, en éénmaal te sterven.
Dopen is ook symbool voor het sterven aan het eigen ik, en aan de opstanding (wedergeboorte), dat we opnieuw geboren worden, als kind van God.
Bekeren kunnen wij echter dagelijks, van vele dingen, gedachten, gevoelens.
Maar dat is wat anders.
En wat dopen te maken heeft met scheiding, kan ik even niet volgen?
Gr.
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:58

ALISSA764 schreef:
Ik ben het met je eens dat God dezelfde is, zowel in het OT als in het NT. Toch is er een groot verschil. God heeft in het OT de wet aan mensen gegeven om ze te laten beseffen dat ze zelf nooit de lat van God kunnen halen. Voor die tijd dachten mensen dat ze het zelf wel goed deden en dat ze God niet zozeer nodig hadden. De wet die God toen ingesteld heeft was er voor bedoeld om je als mens in te laten zien hoe zondig je eigenlijk bent. Want Gods lat is altijd hoger dan haalbaar is voor de mens op eigen kracht. Niemand kon alle facetten vd wet houden en er staat geschreven dat als je je aan 1 ding niet kunt houden, dan dat niets meer telt. Inmiddels is het ons ook allemaal duidelijk dat we de maatstaf die de wet vh OT neerlegt niet kunnen houden. We kunnen zelf niets doen om Gods gunst te verdienen. Daarom heeft God de Here Jezus gestuurd en Hij is aan het kruis bezweken onder onze zonden. Alleen door dat in genade aan te nemen, zijn we weer in staat om bij God te komen. God kijkt naar ons door de Here Jezus en ziet ons daardoor vlekkeloos staan. Hierdoor kunnen wij nu weer een echte relatie met God hebben en dicht bij Hem komen. Als we dat doen (wat de bedoeling is vh offer van Jezus), dan geeft het ons geen vrijbrief om er maar op los te leven. Want de Heilige Geest gaat je dan sturen van binnenuit. Gods wil legt Hij in je hart, mits je je op Hem richt.

In het kader van scheiden betekent dit voor mij dat ik zeker weet dat dit niet hoort bij het originele doel van God met het huwelijk. Hoe het ideaal zou moeten zijn, is hetzelfde als de beschrijving vd bruid en de bruidegom: de kerk en Jezus. Maar dat beeld is nu helaas slechts een streven doordat er zonde in de wereld is gekomen. Omdat mensen niet 100% volgens Gods manier met elkaar omgaan, zijn scheidingen realiteit geworden. Niet Gods doel, en dus zonde, maar ook iets dat onder het grote offer van Jezus valt in mijn ogen. Ik heb vergeving gevraagd en weet dat God het me vergeven heeft. Mijn scheiding is ook aan het kruis gegaan en mijn schuld weggenomen. Daarom mag ik ook nu weer heel dicht bij God leven, want deze zonde is weggenomen! En vanuit mijn leven dicht bij God, mag ik weten dat ik overnieuw mag beginnen. Maar wel vanuit mijn verlangen om dichtbij God te leven en van daaruit mijn toekomstkeuzes te maken. Ik zie dat de deur naar een nieuwe relatie/huwelijk niet dicht is gegooid, want ik heb mij bekeerd van hetgeen dat fout is gegaan en God heeft mij door de Here Jezus heen alles vergeven. Ik ben geliefd en mag opnieuw beginnen, wat heerlijk!!

Hoi Allisa
Wat een wijze vrouw ben jij, zo te lezen heeft God jou echt veel wijsheid gegeven. Wat jij schrijft, zo geloof ik het ook.
Verder geloof ik wel, dat als twee actieve Christenen, die samen Jezus volgen ( dus niet elk hun eigen weg gaan, zoals ik, en mijn ex, de laatste jaren) maar waarbij de passie en de liefde tot een haast min-punt is gedoofd, toch kunnen (en moeten) kiezen voor elkaar, om weer van elkaar te gaan houden, met hulp van een counsellor, maar vooral als God in hun relatie mag werken. Ik heb het zien gebeuren, dat God zulke relaties weer hersteld heeft, en genezen heeft wat kapot was.
Allisa, hopelijk vind jij een geweldige vent, of heb je die al, want je bent nog jong zat!
gr.
queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 12 december 2010, 23:57

THOMAS968 schreef:
Het is wel van belang dat je het leest zoals het in die tijd bedoeld was en dat er sprake was van een heel andere samenleving. Manvrouwverhoudingen, eigendomsverhoudingen, bestuur, alles was anders. En je kunt wel zeggen dat het er zo staat maar dan lees je met westerse ogen. De wetgeving sloeg uiteraard terug op hun eigen tijd en was toen ook nuttig. Wat je leest wordt niet automatisch bedoeld. We moeten het christendom elke dag vertalen, bij mensen maar misschien ook wel in de politiek. Gij zult niet echtscheiden betekende oorspronkelijk gij zult als man uw vrouw niet verstoten - en terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat vandaag echtscheiden goed is, we weten allemaal, veelal uit ervaring, wel beter. Er staat niet altijd wat je er in leest, je moet wel bestuderen hoe het bedoeld is. Je oudste bedoelt het goed maar zit er naast. Hij zet je in de kou en daar ben jij niet verantwoordelijk voor maar hij.

Thomas

Hoi Thomas, Martin, en lezers,

Zitten we nu niet teveel in het oude testament?
Jezus kwam om de wet te vervullen, en Hij vatte die samen met:
Heb uw God lief met heel uw kracht......(etc)
en heb uw naaste lief als uzelf.
In het nieuwe testament worden andere richtlijnen voor echtscheiding gegeven, dan in het oude testament, zoals ik het begrepen heb.
Zoals ik eerder ook al eens aangehaald heb: overspel, niet-christelijke partner etc. etc.
Verder, Martin, hebben wij toch te maken met een vergevende Vader?
Als jij er nu achter komt, dat je een verkeerde keus gemaakt zou hebben, dan mag je daar toch vergeving voor vragen en ontvangen?!
Dan mag je toch weer opnieuw trouwen, als jij weer een vrouw vindt waarvan je bent gaan houden? (en andersom uiteraard). Onze Vader is als de beste Vader, die we ons ooit zouden kunnen wensen, en Hij wil ook het beste voor jou, zonder veroordeling voor eerder gemaakte fouten, waarvan je spijt hebt.
Als je je heel strak aan het Woord houdt, zonder een persoonlijk antwoord te vragen van Jezus, dan denk ik dat er een kans bestaat dat we te wettish worden, en teveel worden als de farizeeers. (zoals die oudsten, al bedoelen ze het nóg zo goed!).
Klopt dat?
Queline.
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 00:02

MARIAN519 schreef:
en zo is het..

Waarom we van deze zonde zo'n "halszaak" maken Pieter? Ik ben t met je eens, dat elke zonde zonde is, maar scheiding treft zóveel mensen, kinderen, ev.kleinkinderen, families, vrienden, verhuizen, verkopen, verdelen, verjaardagen, feestdagen, financien, verdriet, afwijzing, nou ja, noem maar op. Tenminste, als ik naar mn eigen scheiding kijk: het heeft gevolgen voor derest van ons/mijn leven, al zal de tijd, en God, veel verzachten, dat merk ik nu al wel. Gelukkig.
gr. Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 20:13

MARTIN695 schreef:
bitter? Een beetje wel. Ik val ook niet zozeer een evangelische of refogemeente aan. Ik heb bezwaar tegen die oudsten en ouderlingen die op het punt van het pastoraal begeleiden van gescheiden mensen de fout ingaan.

Hallo Thomas

Kijk de oudsten hebben niet het probleem maar wij denk ik meer omdat we niet naar het woord leven want het staat zo duidelijk in de bijbel dat je er gewoon niet omheen kan infeiten ligt de schuld gewoon bij ons in mijn optiek .
Sjalom.
Martin

Hoi Martin

DIT MAAKT MIJ HEEL VERDRIETIG EN BOOS!
Wat vreselijk dat die oudsten van jouw gemeente hebben gereageerd als farizeeers! Hoe reageerde Jezus op de farizeeers? Op die mensen die zo ""keurig"" naar de letter van de wet leefden? Zonder LIEFDE in hun hart? Laat je door hun ajb niet aanklagen en veroordelen!
Ik geloof zeker dat scheiding in principe beslist niet is wat God wil, maar er staan in het Woord ook gegronde redenen voor scheiding: overspel, ontrouw, niet-christelijk partner die weggaat, of machtsmisbruik (fysieke en/of geestelijke mishandeling, incest etcetc). Wat dacht je van alcoholisme in een huwelijk? Al die andere verslavingen maar niet noemende...
Maar er zijn gelukkig ook altijd uitzonderingen: zo ken ik mensen, die uitelkaar zijn gegaan, omdat het vlammetje was gedoofd, en de één was verliefd geworden op een ander. Maar die zijn toch weer bij elkaar gekomen, toen ze BEIDEN een keus voor de Heer hadden gemaakt, en daarna weer voor elkaar. Liefde is ook een keus, én een opdracht van Jezus.
Het zijn nu pracht stellen, en één stel zijn nu voorgangers, en geven regelmatig hun getuigenis.

Martin, vraag God zelf om wijsheid en inzicht en onderscheidingsvermogen, zodat je niet alles zult aannemen van harteloze mensen, die jou de les willen lezen. Bidt voor hen, dat ze ooit barmhartige samaritanen mogen worden, en dat ze hun rol als farizeeers zullen inzien, en afleggen.
Sterkte en veel zegen!
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 23:42

MARIAN519 schreef:
hoi Queline,

Ik ben het met je eens dat de satan heel graag wil dat alles wat goed is kapot gaat.
En toch hebben wij onze eigen verantwoording gekregen.

Jazeker het aantal echtscheidingen is verhoogd en ik geloof dat er in de toekomst steeds meer echtscheidingen zullen volgen..
De tijd waarin wij leven is er één waarin iedereen voor zichzelf kiest en heel veel moeite heeft met het zich aanpassen aan de ander.

Ik lees het hier op het forum ook..als we een relatie krijgen, toch zeker géén huwelijk, maar een lat, want..en dan volgen er toch wel vaak - in mijn ogen - zelfzuchtige redenen.

Een vriendin van mij van de pinkstergemeente ( rafaël ) heeft mij ook gezegd dat ik niet kon scheiden omdat dat precies was wat satan wilde...kiezen voor jezelf.

Maar bij een huwelijk zijn twee mensen betrokken en bij een leven daarin wel meerdere, bij ons nog een zoon en een dochter..

Ik ben ervan overtuigd dat ik alles gedaan heb wat in mijn macht lag om dit te voorkomen en toch heb ik dat niet gekund.

Het heeft heel veel pijn gedaan en nu, ná 3 jaar gaat het eindelijk met ons allemaal goed...ook met mijn ex, al gelooft hij niet meer in God..tsja.. wat is goed?

En ja, het heeft lang geduurd voor ik het kon, maar ik bid nu ook voor hem dat hij zijn geloof in God weer mag vinden..

Hoi Marian
dankjewel voor deze reactie, wel herkenbaar! Behalve dat niemand in onze rafael gemeente tegen mij heeft gezegd, dat wij niet zouden mogen scheiden; het was inderdaad niet tegen te houden, hoe ik ook mn best heb gedaan, en gebeden!
Ik bid ook dat hij zich ooit weer, als in de verloren zoon, in de armen laat sluiten door zijn Vader. Hij is nu beslist niet gelukkiger, weet ik uit betrouwbare bron.
We leven idd in het ik-tijdperk helaas, en ik verwacht ook dat dat steeds meer de overhand gaat krijgen.
Maar ik weet ook dat er maar één Overwinnaar is. Thank God!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden
groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:23

MARIAN519 schreef:
"Vakantie houden van God, kan voortkomen uit jezelf te kort voelen schieten..."

Dit sprak mij ook aan.

Ik denk dat je man al bezig was met je te verlaten en toen ook van God wegging, hij voelde dat hij faalde ..in zijn huwelijk met jou..

Maar misschien dat een man het anders invult?

Mijn ex vervreemde ook langzaamaan van mij en misschien was hij al bezig met het ook langzaamaan van God weg te gaan of omgekeerd, het greep in elkaar net zoals zoveel dingen samenkomen..

Feit is dat het gebeurde en dat je niets kunt voorkomen...zelfs een scheiding niet...

Ja Marianne, ik denk ook dat Thomas dat bedoelt, maar weet het niet zeker! Toen mijn ex letterlijk had uitgesproken, dat hij vakantie wilde van God in 1997, duurde het echter nog 10 jaar voordat hij ons huis, al dan niet tijdelijk, verliet. Sinds 1997 ging het heel langzaam bergafwaarts met ons, heel subtiel, haast niet te merken. Geniepig zelfs.
Wijzelf hebben vele fouten gemaakt, maar ik onderschat de vijand van God ook niet, ik geloof dat scheidingen meehelpen veroorzaken een hobby van hem is. Ik vraag me af of wij niets (hadden)kunnen voorkomen, zoals jij stelt.
Héél veel niet, denk ik, maar hoe verklaren wij, dat de laatste 10 jaar het aantal scheidingen is verhoogd van 1 op 4 naar 1 op 3 huwelijken? Volgens statistische gegevens is het drastich gestegen deze decade.
Is jouw ex ook nog steeds vervreemd van God? Triest he.
groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: maandag 6 december 2010, 23:47

THOMAS968 schreef:
Eigenlijk ben ik wel blij deze reactie te lezen. Mensen leren kennelijk toch, al is het langzaam, om in de kerk naar de mens te kijken en niet naar wat er mis gaat. Goed dat men er in jouw gemeente kennelijk wel wijs mee om kan gaan. Dat ik redeneerde vanuit een ander referentiekader is helder. Nog niet eens wat mijzelf betreft, al was dat ook geen feest, maar ik heb in de persoonlijke maar ook in mail en chatcontacten met mensen, die nu eenmaal vaak gescheiden zijn, meestal andere ervaringen gedeeld. Het is voor de traditionele kerken en evangelische gemeenten vaak een grote worsteling om te gaan met niet te reguleren echtscheidingen en de vervolgellende ervan. Momenteel zie ik vaak dat echtscheidingen maar in het geheel worden genegeerd, want dan hoef je er ook niets aan te doen, lijkt de gedachtengang. Veroordeling geeft veel ellende met nogal eens kerkverlating als gevolg en negeren kan ook niet. Het aantal echtscheidingen is echter dermate groot dat de kerken toch een pastoraal antwoord of een verantwoorde omgang hiermee moeten vinden. Ik kom in de praktijk met name in de heel behoudende en de snel opkomende evangelische gemeenten toch vaak mensen/oudsten/ouderlingen tegen die ongetwijfeld vanuit het geloof leven, maar van menselijke verhoudingen weinig begrepen hebben. Wat men een Bijbels antwoord noemt, is voor de gescheidenen slecht hanteerbaar en leidt tot veel schuldgevoel. Slecht, want een echtscheiding is toch al een hevig emotioneel gegeven. Als een op de drie huwelijken stukloopt, vaak na veel schuldvragen en hevige strijd om het door God bevestigde huwelijk in stand te houden, moet je je toch afvragen of de kerken geen betere antwoorden kunnen geven dan nu al te vaak gegeven worden. Doelstelling zou kunnen zijn geen mensen in de kou te laten staan - wat je van een kerk niet hoort te verwachten - en hen en hun kinderen voor het geloof te behouden.

Thomas

Hoi Thomas
Zo te lezen heb jij idd geen goede ervaringen met, vooral evangelische, kerken. Er komt bij mij zelfs een stukje bitterheid (van jou) over, of heb ik dat verkeerd gelezen??
Ik kom oorspronkelijk uit de RK kerk, wat mijn basis opvoeding Smiley die vol vragen zit is.
In australie kwamen wij, dankzij een evangelische gemeente, tot levend geloof.
Daarna zijn wij nog enkele jaren bij de Salvation Army geweest, in Tasmanie: ook een geweldige club!!
Terug in nederland, uiteindelijk, via RK kerk, toch weer bij een evangelische gemeente: een Rafael gemeente (bestaat wereldwijd).
Geen enkele kerk/ gemeente is perfect, omdat de gemeenteleden niet perfect zijn. Maar wij zijn broeders en zusters van dezelfde Heer, en DAT is m.i. het belangrijkste wat wij voor ogen moeten houden.
Wat heeft dat met mijn topic te maken????
Dat zelfs mijn ex, al heeft hij vakantie van God genomen, EN een vriendin erbij,
mijn broeder is.
Thomas, jij schreef dat: vakantie houden van God, voort komt uit jezelf tekort voelen schieten? (eerdere schrijven van jou) wat bedoel je daarmee dan??
groetjes Smiley die vol vragen zit
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 5 december 2010, 16:52

THOMAS968 schreef:
Ik denk niet dat mensen te makkelijk scheiden maar dat mensen te makkelijk gaan trouwen. Als je met elkaar op weg gaat zo rond je twintigste zijn veel dingen nog niet zo eenvoudig te overzien, er komen ook andere levensfases. Een echtscheiding meemaken is voor iedereen een ramp en vaak voelt het ook als een mislukking Helaas wordt dat er in nogal wat kerken en zeker ook evangelische gemeenten dit er nogal eens ingewreven. Er zijn wat dat betreft ook schriftgeleerden en pastoraal werkers op CM. Velen komen er achter een foute keuze gemaakt te hebben. Een scheiding is niet Gods bedoeling maar een leven lang lijden onder de partner die niet blijkt te passen is een veel zondiger staat van leven. Veel mensen hier hebben bakken ellende gekend en het feit dat je als christenen getrouwd bent, heeft dat kennelijk niet kunnen voorkomen.
Het is ook echt niet alleen een kwestie van omgaan met God, de menselijke factor is veelal het punt. Dat mensen vakantie nemen van God ontstaat nu eenmaal als je denkt tekortgeschoten te zijn. Maar God is een God van liefde en vergeving, en we mogen Hem altijd weer onder ogen komen.

Thomas, gescheiden.

Hoi Thomas, bedankt voor je reactie.
Ik ben het niet helemaal met je eens, dat mensen te snel zouden trouwen. Meestal wonen koppels eerst een aantal jaren samen, alvorens te trouwen. Wij hebben ook zo'n 5 jaar samengewoond (waren geen van beiden christen toen) en wij bleken erg goed bij elkaar te passen, en zijn daarom getrouwd. Die niet-bij-elkaar-passen theorie is dus niet van toepassing op ons, en bij andere gescheiden stellen die ik ken eigenlijk ook niet. Die pasten juist altijd zo goed bij elkaar!

Ik ga naar een evangelische gemeente die mij absoluut niet veroordelen, of een schuldgevoel aan proberen te praten! Zij zijn erg liefdevol en behulpzaam. Maar de schuld en schaamte gevoelens kwamen puur uit mijzelf, dat heeft niemand mij aangepraat. En daar ben ik eindelijk, met hulp, bijna vanaf. Toch was ik benieuwd hoe andere christenen omgaan met hun eigen scheiding, op de eerste plaats voor mijzelf, om van te leren.

groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 5 december 2010, 16:39

ALOUS961 schreef:
Als je alles eraan hebt gedaan en God ziet het hart aan,
dan kan je constateren dat niemand fout is geweest maar dat de combinatie fout was. Die harde les heb ik ook moeten leren en accepteren. Gefrustreerde smiley

Sterkte ermee, denk aan je/jullie

groetjes Alous

Hoi Alous, in ons geval was er echter geen sprake van een combinatiefout, wij zijn samen geweest sinds 1980, waren maatjes en hebben vele avonturen beleefd (in Australie). Ik denk dat we uit elkaar begonnen te groeien, toen de een actief bleef met God, en de ander niet, dat creeerde een muur tussen ons, waarvoor erg veel gebeden is. Maar mijn ex koos uiteindelijk ervoor om zijn eigen weg te gaan, en dat had ik dus nooit verwacht!
Is nog moeilijk te accepteren, maar ik doe mijn best
Groetjes
queline , ps schattige kleinkinderen heb je!! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: zondag 5 december 2010, 16:30

WILLEMIJN232 schreef:
Alous, ik lees net je stukje en het voelt wat desperated.....
Het leven alleen kan toch ook een goed bestaan zijn? Het is misschien voor jou geen compleet bestaan maar dat is wat anders....
Ik zie je met twee prachtige kleinkinderen op de foto, dat is toch ook een rijkdom?
En trouwen? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet zaligmakend vind en dat ik ook niet weet of ik dat nog wel ga doen....
Misschien leg ik de lat wel te hoog maar ik ga toch echt nog voor de man waar ik van kan houden en die ook van mij kan houden......
Toch wel het gevoel van vroeger Knipoog smiley

Willemijn

Hoi Willemijn
Ik kan me ook wel vinden, in wat jij geschreven heb!
Ik tel mijn zegeningen dagelijks, en kan genieten van al het goede gelukkig.
Verder, tja, dat gevoel van vroeger, een vent om van te houden, en andersom, daar bid ik wel voor! Verliefde smiley
Groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 18:18

ANNETTE792 schreef:
Ondanks dat we christen zijn blijven we ook altijd nog gewoon mens. En waar mensen werken gaan dingen mis...dus helaas ook huwelijken.
Ik ben het helemaal met je eens dat scheiden in beginsel naar Gods wil is, maar soms is het beter te scheiden dan de rest van je leven ongelukkig te zijn en kan het soms ook niet anders meer. Als ik eerder was gescheiden had het mij en mijn kinderen heel veel ellende en verdriet bespaart. Maar scheiden doe je niet zomaar even als het niet meer gaat.
En of je dan christen bent of niet maakt niet zoveel uit denk ik.

Hoi Annette
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp eruit dat jij ook gescheiden bent? En vorig jaar opnieuw getrouwd? Wat een pracht foto van jou en je baby trouwens!
Groetjes
Queline
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346 (66)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 23:40

Hoi allemaal. Ik ben alweer bijna 3 jaar zonder partner (april 2008) en ik vind het nog steeds moeilijk te accepteren dat ik een overtuigd Christen ben, maar toch gescheiden. Mijn (zo goed als-) ex-man, heeft ruim 21 jaar geleden een keus gemaakt voor de Heer, en was lange tijd heel blij.
Toch kwam er een moment in 1997, dat hij "vakantie" nam van God (maar nog wel geloofde). In 2008 ging hij, al dan niet tijdelijk, verderop wonen, en in 2009 had hij een nieuwe vriendin, met 3 kinderen. Ik schuif de scheiding echter niet alleen op hem af: ik ging in die tijd ook lauw om met God. Toch lees ik graag adviezen van andere Christenen die gescheiden zijn. Ik weet nl. zeker dat scheiding niet God's Wil is, maar toch doen wij het op grote schaal: hoe kan dat??! Smiley die vol vragen zit Wat doen we fout? Hoe kan het anders? Was het te vermijden?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van QUELINE346
Pagina 1 van 1