Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 december 2010, 18:27
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Knappe debuutbijdrage op het forum, Kapster. En goed geschreven ook! Het leven verloopt meestal anders dan in leerstellingen is in te kaderen. De oudsten die jij hebt gekend, hebben naar in hun ogen naar Bijbelse opvattingen willen handelen maar bleven steken in het farizeïsme. Christus ging met deze mensen tactisch om omdat ze hem in de val wilden lokken maar er ook tegenin omdat de wetten uiteindelijk mensen in de knel brachten. Die tegenstelling van enerzijds mensen die hun zekerheid aan het houden van de wet ontlenen en van mensen die zien dat goed bedoelde voorschriften mensen in de knel brengen, is er vandaag de dag nog steeds. Goed dat je beschrijft hoe je Christus juist hebt gevonden. Geen oudste kan je voorschrijven in een hel te moeten leven omdat dat nu eenmaal de consequentie van een voorschrift is. Een dergelijke oudste schept voor anderen een hel om in te blijven leven, omdat hij de essentie van het Christendom, liefde en vergeving, niet begrijpt of navoelt. Of te bang is het te begrijpen, een angstgeloof doet veel kwaad aan mensen en ook aan hun naasten. Niet de wet maar de liefde is het hoogste gebod.
Thomas. |
Klopt helemaal wat je schrijft, maar in mijn geval gaf ik een reactie op wat mijn voorgangers schreven over de bemoeizucht van de oudsten en hoe die als mens zijnde reageren. God oordeelt zelf en leidt ons leven op zijn manier. Heb misschien veel in ik vorm geschreven maar eigenlijk geld dit voor ons allemaal, iedereen heeft zo zijn eigen verhaal en met dat van mij wil ik alleen maar aangeven dat God ingrijpt en naar mijn mening niet alleen maar veroordeelt zoals mensen dat doen. Ieder huisje heeft zijn kruisje. Hier mee wil ik aangeven dat mensen zich heel dikwijls aantrekken van wat de kerk vindt of wat de oudste ervan zeggen en hierover denken. Ter wijl wij allemaal weten dat de Heer ons leven bestuurt en op tijd ingrijpt net als in mijn situatie. Natuurlijk staat er in de bijbel dat scheiden niet goed is. Maar we zijn allemaal mensen en maken allemaal verkeerde keuzes, maar als mens kunnen we sommige dingen niet begrijpen. En zijn dingen niet te bevatten, tenslotte kiest geen enkel mens en zeker een christen niet om in een huwelijk te stappen en vervolgens jaren erna weer te gaan scheiden. Dit is niet de keuze die wij maken, vandaar mijn reactie hier maar goed sommige mensen volgen feilloos de regels van de kerk en hun oudsten op. Ik vraag me wel af wat oudsten in een gemeente zouden doen als ze in de schoenen komen te staan van iemand die geen andere keuze meer heeft, die zullen of als farizeen bij hun partner blijven of hun verhaal beland in de doofpot. is dit wat er in de bijbel staat dan ???? Gij zult elkander liefhebben als U zelve, ik ben met je eens dat het leven om liefde draait, maar wanneer liefde omslaat in onmacht of haat wat is dan de beste keuze ???? Wachten totdat een ander je jou leven ontneemt of de hand die je aangereikt wordt door God en Hem jou leven laten leiden, hieronder zie ik reacties van mensen die in ik vorm gaan praten, maar als men de spiegel voorhoudt en zichzelf kritisch bekijkt ontdekt iedereen dat ze niet perfect zijn. Zelf heb ik dag en nacht in angst moeten leven en inmiddels door mijn hernieuwde kennismaking met God is mijn angst verdwenen Hij heeft mijn kids en mezelf naar een plaats geleid waar we voorlopig rust hebben. En mijn angst doen verdwijnen, als dit alles niet zo had gegaan als mij is overkomen hadden mijn kinderen en ik er niet meer geweest. Liefde overwint alles en sindsdien is Hij degene waarmee ik mijn levenspad mee afloop. Klopt helemaal wat je zegt maar als je eenmaal de stem van God herkent en mag ervaren dat HIJ degene is die je beschermt en waar je op kunt vertrouwen kunnen oudsten beter hun ambt neerleggen zonder als mense zijnde te oordelen over anderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 december 2010, 22:49
Onderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???
|
|
|
MARTIN695 schreef: | bitter? Een beetje wel. Ik val ook niet zozeer een evangelische of refogemeente aan. Ik heb bezwaar tegen die oudsten en ouderlingen die op het punt van het pastoraal begeleiden van gescheiden mensen de fout ingaan.
Hallo Thomas
Kijk de oudsten hebben niet het probleem maar wij denk ik meer omdat we niet naar het woord leven want het staat zo duidelijk in de bijbel dat je er gewoon niet omheen kan infeiten ligt de schuld gewoon bij ons in mijn optiek . Sjalom. Martin |
Goedenavond, vol verbazing lees ik hier reacties over oudsten van een kerkelijke gemeente, mijn visie hierop is duidelijk mensen die zulke reacties geven hebben zelf niet veel meegemaakt. Zelf ben ik inmiddels al twee keer gescheiden die van huis uit katholiek waren maar nergens aan deden. Naar mijn inzien heb ik in allebei de relaties mijn geloof laten schieten simpel doordat geen van beide er iets mee deed. Op hele bijzondere wijze ben ik door heel veel verdriet en hele diepe dalen zo diep en ver moeten vallen totdat God mijn hand greep en mijzelf terug riep. Inmiddels ben ik qua gevoel al jaren single en leef voor mijn kids en mij geloof, ik heb juist door deze tweede scheiding God ECHT mogen leren. Door mijn laatste scheiding heb ik vele intense angsten gekend en ben alles kwijt wat ik had qua bezit. Maar God heeft mij zoveel rijkdom gegeven en ik ervaar iedere dag van mijn leven zijn nabijheid, dus ik denk dat men niet mag oordelen over scheidingen als mens zijnde maar alleen God dit doet. Juist mijn leven is onvoorstelbaar verrijkt en nu ik leef samen met Hem zou ik graag eens met zulke oudste van een gemeente om de tafel gaan zitten en hun een spiegel voorhouden , wie o wie zijn zij om te mogen oordelen over andere mensen. In mijn geval was het juist God zelf die mij heeft geholpen deze beslissing te nemen en mijn ongelovige leven in te ruilen om nu heel dicht bij Hem te mogen blijven Hij is degene die mijn leven leidt ieder minuut elke dag van de week. Wij mensen maken fouten maar God vergeeft ons als wij naar Zijn wil handelen. Dit wil ik even nog kwijt als ik niet was gescheiden had ik niet geweten hoe het met mij en mijn kids was afgelopen maar vanaf het moment dat God in mijn hart kwam heeft Hij mij keuzes laten maken die ik vanuit mezelf niet had gemaakt hier ben ik zeer zeker van overtuigd. Mijn Heer heeft mij en de kids letterlijk en figuurlijk uit een vreselijke hel getrokken dus ik zou best eens met zulke mensen willen praten die zo afwijzend zijn tegenover mensen die gescheiden zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|