Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 19:57
Onderwerp: Hokjes
|
|
|
Elk mens gelovig of niet gelovig een ieder krijgt hem of haar loon. Elk ander die in het Boek des Levens staan hebben het eeuwig leven. Die niet in het Boek des Levens staan heeft het leven niet en verliest. Elk ander is zelf verantwoordelijk in hun doen en laten. Ga elkaar niet contenu te lijf. Als een trechter in iemand keel douwen krijgt de ander des te meer afkeer waarop het niets met geloof te maken wil hebben. Je mag een waarschuwing geven en elkaar onderwijzen maar niet iemand de grond in boren dat zijn niet de ware vruchten van een christenen.
Shalom,
Een zuster
Openbaring 20:11-13 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden. 12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
Openbaring 21:24 - 27 En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve. 25 En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn. 26 En zij zullen de heerlijkheid en de eer der volken daarin brengen. 27 En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen [spreekt]; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
Openbaring 22 1 En hij toonde mij een zuivere rivier van het water des levens, klaar als kristal, voortkomende uit den troon Gods, en des Lams. 2 In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen. 3 En geen vervloeking zal er meer tegen [iemand] zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen; 4 En zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn. 5 En aldaar zal geen nacht zijn, en zij zullen geen kaars noch licht der zon van node hebben; want de Heere God verlicht hen; en zij zullen als koningen heersen in alle eeuwigheid. 6 En hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig; en de Heere, de God der heilige profeten, heeft Zijn engel gezonden, om Zijn dienstknechten te tonen, hetgeen haast moet geschieden. 7 Zie, Ik kom haastiglijk zalig is hij, die de woorden der profetie dezes boeks bewaart. 8 En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik [neder] om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde. 9 En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet [doet]; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God. 10 En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij. 11 Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde. 12 En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn. 13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste. 14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad. 15 Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet. 16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. 18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. 19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en [uit] hetgeen in dit boek geschreven is. 20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! 21 De genade van onzen Heere Jezus Christus [zij] met u allen. Amen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 19:35
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARISKA601 schreef: | zlub zlub is het |
O Blub Blub net als de vis die Blub Blub doet
Visje Visje in het water Visje Visje in de kom Visje Visje kan niet praten Visje Visje draai je om
Dat is wat mij net te binnen schiet een kinderlied van vroeger op.
Voor vandaag bleef het toch droog ben naar dorp geweest. Even wat inkopen doen en over de straat gelopen. Zag allemaal kinderen en ouders met spullentje op straat verspreid op een kleed. Met allerlei gezichtjes gesminkt met oranje - rood - wit - blauw van de vlag Veel gekleed met oranje je kon echt vernemen er is feest in het dorp. Lang leve de koningin Maar bovenal en alle eer aan onze hemelse Vader Hij die ons doet leven hier op aarde en mogen genieten van alle kleine dingen.
Shalom,
Een zuster
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 18:01
Onderwerp: Neej Ikke , Ja Jij !
|
|
|
Neej Ikke Ja Jij Neej Ikke Ja Jij
Nietus of Jaus Nietus
Hoef vaak Over en weer Erg armzalig
Laat je ja je ja zijn En je nee je nee zijn
Maar sla alsjeblieft Elkaar niet om de oren Maar was elkaars voeten
Ga niet stoken Of Schijnheilig doen Durf anders te zijn
Je Jij of Ikke Hoeven niet altijd Gelijk te hebben
Durf dingen onder ogen te zien Vergeef elkaar om diens tongen Laat harten helen door Vader
Wees een Hand Wees een Voet
We zijn ledematen van elkaar 1 groot Familie van onze Here
Eens deugen die naamplaatjes Om je nek nergens meer voor Want dan zijn al die naamplaatsjes Vrij gekocht door het Bloed van het Lam
Zie op onze Abba Vader alleen Laat alleen door Gods Woord spreken Want alleen Hij is oprechte Waarheid
<><
AK
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 08:26
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Vannacht even wakker geweest door....... jawel....... onweer!
De tuin hoef ik even niet te sproeien want in de regenmeter is een paar millimeter water gevallen. |
De wolken staan hier ook donker dus het zou best kunnen dat het vandaag ook hier gaat regenen. Verder ja regenen van tranen in mijn hart want de liefde is verkoelt tussen hem en mij ik liet mij slepen door emotie en gevoelens terwijl zijn gevoelens niet bij mij waren dat doet je hartje pijn dus regen van verdriet. Verder vond hij mij te zwart-wit alleen ik laat mij niet door Gods Woord het mij af pakken want dat is één en al zwart op wit het is ook alleen durven te gaan staan dat je de Rode Draad van het leven blijft volgen inplaats met iedereen van de wereld vriendjes politiek houden want dan word je zondermeer lauwig en een vijand tegenover God te staan. Durf meer persoonlijkheid te zetten meer verantwoordelijkheid ja Durf Christenen te zijn door Jezus Christus alleen. Schaam je nooit voor het evangelie en loop elke dag je wedloop tot aan de finich totdat de Here spoedig komt. Wees altijd nuchter en waakzaam mensen. Zie naar de tekenen der tijden, zie op naar Israël vele volkeren gaan terug naar het beloofde land, de tempel die men in planning hebben om te bouwen alles is gereed, de overige wereld landen die tegen Israël zijn en zich verzetten om maar geen vrede te sluiten, de vrede kan pas komen als Israël van de kaart is weggeveegt dat is wat de overste van deze wereld wil satan genaamd. Laten we ons niet misleiden door de media neej laat je Bijbel geopend houden met de krant en tijdschrift ernaast daarin kan je zien dat de tijd spoedig zal naderen. Wanneer en welke tijd weet geen mens alleen God de Vader en wanneer die Tijd Rijp is dan pas zal God Zijn Zoon zeggen Ga Mijn Zoon om de Gemeente op te halen. Want na de Gemeente is opgehaald dan pas is die genadetijd weg en heerst hierover aarde een vreemde kilte van chaos en weet ik allemaal niet wat. Zie en lees Gods Woord alles stuk voor stuk staan de dingen beschreven alleen durf je de dingen te geloven zoals het erook in staat? Want alles is Waarheid!
Nu we nog hier op deze aardbol leven in dit kleine kikker Nederlandje mogen we genieten van Koningendag jazeker weten maar we mogen ook tot een ander tot getuigenis zijn want we weten niet voor hoelang we hier nog zijn de klok slaat vijf voor 12 wat is jou geloof wie is Jezus Christus voor jou? Heb jij/u al een bewuste keuze gemaakt van hart? Want alleen maar geloven om te geloven dat kan iedereen zelfs satan gelooft alleen dan inzichzelf en wil iedereen verleiden vooral de christenen probeert hij te verleiden en je in zijn greep te houden. Neej mensen word vrij door het Bloed van het Lam trek elke dag je Wapenrusting aan en hou je weg van het bedrog, leugen en twijfel.
Zie op Jezus en hou je ogen op Hem!
Shalom,
Een zuster
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 07:09
Onderwerp: ZELFBEELD EN IDENTITEIT DEEL 5
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik vind deze stelling wat apart gezegd Anita. Ik stem er niet mee in hoor, om te leven met de gevolgen van de zonde van een ander. Die keuze was aan diegene en niet aan mij !
Ik vind het jammer dat je zelf niet persoonlijk hier wat over zegt. Je zou ook iets kunnen citeren en daarna vermelden wat je er zelf over vindt of wat je zelf erbij ervaart... dan is 't wat persoonlijker... |
Lieve Zuster,
Waarom mijzelf naar de voorgrond plaatsen terwijl ik liever achter de schermen sta om dan tot een ander tot bemoediging te zijn dan dat ik mezelf profileer dingen over mezelf vertel ik luister liever naar de anderen dan naar mijn zelf.
Hartelijke groet,
Een zuster
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op vrijdag 30 april 2010, 07:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 07:04
|
|
|
ARIENNEZ498 schreef: | Ik heb het stuk van jou, Anita, eens goed gelezen en ik kan dankbaar zeggen dat ik het herken. Ja! het is wel dégelijk mogelijk om te vergeven...zelfs als je 'de hél' is aangedaan...
Als kind ben ik jarenlang misbruikt door 2 familieleden. Ik heb vaak gedacht, nadat ik tot bekering gekomen was: "Heer, waar was U...toen het gebeurde...en wéér gebeurde...en wéér...járenlang?" Ik heb het er moeilijk mee gehad, mijn misbruikers geháát... Eerst bad ik om wraak... daarna bad ik om verlossing...en uiteindelijk...kon ik ze loslaten, kon ik ze vergéven. Ik weet nog goed dat dat gebeurde..wát en bevrijding was dat!
Er was, in de periode van haat op een gegeven ogenblik een gedachte die naar boven kwam en me niet meer losliet: 'als ik hen blijf haten, maak ik mezelf ziek en blijf ik aan hen verbonden. Hetgeen ze gedaan hebben, is al erg genoeg..ze hebben mijn kinder en jeugdjaren verminkt..maar sta ik ook toe dat ze dat de rest van mijn leven doen?' "NEE!" was daarop mijn antwoord. "Ik héb een verleden...maar ik bén het verleden NIET! Ik wist dat er maar één ding opzat...en dat was hiermee naar God gaan. Het ging niet in één keer, na één gebed, maar het kwam wel. Ik denk wanneer je de Liefde van God in je leven ervaart, je zóveel ontvangt dat je er met een gerust hart van uit mag/kan delen, zelfs aan je misbruikers.. Ik weet dat ik een zondaar ben, bevrijd door het bloed van Christus. Ben ik béter dan mijn misbruikers? Nee. Heb ik God's genade nodig? Ja!
Het is heerlijk om bevrijd te zijn van die enorme last van haat....
God is groot! |
Hoe je leven dan ook was een stuk strijd ook dat doet de Vader veel verdriet maar 1 ding mogen we weten Hij laat ons nooit los en wil ons die kracht geven welke strijd het ook was, zo wil Hij met je strijden als een Rots door de Branding en je helpen op weg naar de vrijheid naar het Licht toe. Elke traan die je liet is opgevangen in Zijn kruik en alleen Hij kan je Liefde voeden en je hart helen tot genezing en vergeving tot anderen ook te vergeven alleen dan worden we helemaal bevrijd van bitterheid, wrok, enz.
Daarom blijft Psalm 121 ozo mooi
1 Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. 2 Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft. 3 Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren. 4 Ziet, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren, noch slapen. 5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand. 6 De zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts. 7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren. 8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid
Lieve Zus,
De Vader heeft jou van harte lief.
Hartelijke groet,
Zusje,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 06:40
Onderwerp: Heiligheid in het huwelijk
|
|
|
Heiligheid in het huwelijk
Paul Washer
‘En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.’ - Romeinen 8:28
Het doel van alles: gelijkvormigheid aan Jezus
Hier vinden wij een van de meest troostvolle en bemoedigende uitspraken uit de Schrift. De Heere God doet werkelijk alles medewerken ten goede voor Zijn kinderen. Daarbij moeten we ons echter ook afvragen wat dat goede dan is. In de charismatische beweging wordt geleerd dat God alles voor ons doet om ons rijk te maken of dat Hij alles voor ons doet om ons gezond te maken. Dat Hij steeds voor ons aan het werk is om te voorkomen dat wij lijden. Maar wat is dan wel het uiteindelijke doel van de Heere God met ons leven? Dat vinden we in vers 29: ‘Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd om den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn.’ Dus het doel van de Heere God met betrekking tot alle omstandigheden in ons leven is dat wij gelijkvormig worden aan het beeld van Zijn Zoon. Dat is het grote doel dat de Heere God heeft met wat Hij doet in jouw leven. En dat is het grote doel van álles.
De vraag is nu: Is dat ook jouw doel? Is dat jouw grootste verlangen? Is het de grootste passie van jouw hart om gelijkvormig te worden aan het beeld van Christus? En ben je bereid alles te aanvaarden wat Gods wil is, wat Hij gebruikt om jou aan Hem gelijkvormig te maken?
Ik wil je daarvan een voorbeeld geven. Op dit moment voel ik pijn. Ik leef met pijn. Allebei mijn heupen zijn vervangen. Mijn pols bestaat hoofdzakelijk uit staal. Als ik op het vliegveld door de detectiepoorten ga, gaat het alarm altijd af en moet de politie mij onderzoeken. Ik heb bepaalde beenderen die mijn ruggengraat in groeien. Soms wil ik het wel uitschreeuwen van de pijn. Welk doel heeft dat? Hoe kan ik gelukkig zijn? Het doel is dat ik meer gelijkvormig wordt aan Jezus Christus. En ik kan er vrede mee hebben, omdat het inderdaad meewerkt aan dat doel.
Het is heel belangrijk dat jij hetzelfde doel voor ogen hebt als de Heere voor ogen heeft. Dat ‘Uw Naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome, Uw wil geschiede.’ Het werkt een beetje als volgt. Onze grootste passie zou de verheerlijking van God en de uitbreiding van Zijn koninkrijk moeten zijn. En daarom behoort onze houding te zijn: ‘Vader, als Uw Naam wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk wordt uitgebreid door mijn welvaart en rijkdom, dan bid ik U dat U mij rijk wilt maken. Maar als Uw Naam wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk wordt uitgebreid door mijn armoede, maak mij dan arm. Vader, als U Uw Naam kunt verheerlijken en Uw koninkrijk wilt uitbreiden door mij te genezen, dan bid ik U: wilt U mij genezen. Maar als Uw Naam meer wordt verheerlijkt en Uw koninkrijk meer wordt uitgebreid en ik meer gelijkvormig wordt aan Uw Zoon door mijn ziekte, laat deze ziekte dan blijven.’
Over 1000 jaar heeft deze pijn van nu niets meer te betekenen. Maar de gelijkvormigheid aan Christus die deze pijn in mij bewerkstelligt, heeft eeuwige waarde. Ben je het daarmee eens? Ik hoop het. Want hetzelfde kan gezegd worden van jouw leven. Als het jouw hoofddoel in dit leven is om gelijkvormig te worden aan Christus, dan heeft alles wat in jouw leven gebeurt zin. Dan kun je alle dingen in jouw leven aanvaarden met vreugde. Als ik dit niet in mijn achterhoofd zou hebben, dan zou het mij verpletteren. Ik zou ’s morgens opstaan en uitroepen: ‘Waarom, waarom, waarom?’ Welke waarde heeft al dit lijden nou? Ik wil ervan wegvluchten. Ik wil dat het weggaat. Maar als ik weet dat het meewerkt om mij te vormen naar het beeld van Zijn Zoon, dan kan ik mij erin verheugen.
Het doel van het huwelijk: leren liefhebben als Jezus
Wie van jullie begrijpt wat ik nu zeg? Je vraagt je af wat dit te maken heeft met het huwelijk? Alles! Want wat is het uiteindelijke doel van het huwelijk? Hetzelfde. Om je meer gelijkvormig te maken aan het beeld van Christus. Dat is het doel van het huwelijk. Sommigen van jullie zijn getrouwd en je hebt het moeilijk in je huwelijk. Je zegt dat jij en je vrouw op de een of andere manier niet bij elkaar passen. Dat jullie zo verschillend zijn en dat zij jouw behoeften niet vervult en dat jij haar behoeften niet kunt vervullen. Je vraagt je misschien af of je met de juiste persoon bent getrouwd, want het huwelijk is niet geworden wat je ervan gehoopt had. Het probleem is dat je verkeerde gedachten hebt bij het huwelijk. Jouw ideeën over het huwelijk komen uit Holywood en van de televisie en van de maakbaarheidsidee, maar niet uit de Schrift.
Tegenwoordig heb je van die datingsites en datingorganisaties die je helpen om iemand te vinden die helemaal bij je past en met wie je dan een date kunt maken. Hebben jullie die in Nederland ook? Weet je wat zij in hoofdzaak zeggen? Je kunt iemand vinden bij wie je helemaal past. Je kunt iemand vinden die precies zoals jij is. Nou, dat is een wat beangstigende gedachte! Je kunt iemand vinden die houdt waarvan jij houdt. Jij houdt van pizza, zij houdt ook van pizza. Jij haat katten, zij haat katten. Je kunt iemand vinden net als jij.
Maar dat is niet de wil van God! Heel zelden geeft God je iemand die precies bij je past. Waarom? Omdat Hij je haat en eigenlijk niet wil dat jij gelukkig bent? Nee. Hij heeft een hoger doel. De Heere brengt vaak twee mensen bij elkaar die niet helemaal bij elkaar passen. En vaak zorgt Hij ervoor dat ze dat niet helemaal beseffen tot ze getrouwd zijn. Het lijkt wel of Hij hen verblindt. En als je eenmaal bent getrouwd, trekt Hij de blinddoeken weg. En dan roep je uit: ‘Wat heb ik gedaan!’ God verlangt ernaar dat jij meer op Zijn Zoon Jezus gaat lijken.
Wat maakt Jezus zo uniek? Over welke dingen zingen wij? We zingen over Zijn genade, Zijn barmhartigheid en Zijn onvoorwaardelijke liefde. Hier is iets heel belangrijk: Wil jij zijn zoals Jezus? Dan moet ook jij vol van genade zijn, vol van barmhartigheid en vol van onvoorwaardelijke liefde. Barmhartigheid is dat je iemand niet geeft wat hij verdient. Iemand behandelt je vervelend, maar je doet het niet terug. Genade is dat je een ander geeft wat hij niet verdient. Onvoorwaardelijke liefde houdt in dat je een ander liefhebt die niet aan alle voorwaarden voldoet.
Nu iets speciaal voor de mannen. Voordat je trouwt heb je in je hoofd een beeld van wat voor vrouw je graag zou trouwen. De volmaakte vrouw. Dat is tenminste wat jij denkt. Maar er is één probleem: Als er een volmaakte vrouw zou bestaan, zou ze nooit met jou willen trouwen. Maar wij mannen hebben wel dat idee van een volmaakte vrouw. Sommige eigenschappen willen we tenminste echt per se. Maar normaliter trouwen we geen vrouw die aan al die eisen voldoet. En vaak gebeurt het dat zij je niet geeft wat jij als man juist heel belangrijk vindt. Wat is God dan aan het doen? De enige manier waarop je kunt leren om onvoorwaardelijk lief te hebben is te trouwen met iemand die niet aan al je eisen kan voldoen. En hetzelfde kan voor vrouwen worden gezegd over hun echtgenoot. Hij zal op allerlei manieren falen en hij voldoet niet aan alle voorwaarden. Misschien voorziet hij zelfs niet in wat je het allerbelangrijkste vindt. Maar God leert je om onvoorwaardelijk lief te hebben.
Het meest heerlijke aan God is dat Hij ons niet geeft wat wij verdienen. Wij verdienen de hel, maar Hij geeft ons die niet. God geeft ons bovendien wel wat wij niet verdienen. Wij verdienen Hemzelf noch de hemel. Maar Hij geeft ons dat in Christus. En God houdt van ons terwijl wij aan geen van Zijn voorwaarden voldoen. Wil je zijn als God? Wil je een navolger van God zijn? Wil je zijn zoals Jezus was? Dan moeten jij en ik leren om hetzelfde te doen. De Heere leidt ons tot het huwelijk en leert ons van een persoon te houden die soms niet aan alle voorwaarden voldoet. En hij of zij trouwt met jou en ook jij voldoet niet aan alle voorwaarden, zodat ook hij of zij zal leren als Christus te zijn.
De meeste mensen die met huwelijksproblemen naar me toe komen, zeggen: ‘Ik hou niet meer van haar! Ze vervult mijn behoeften niet.’ Dan kijk ik die man aan en zeg ik: ‘Bekeer je! Bekeer je van je zelfgerichtheid. Bekeer je van je zelfzucht. Want het is niet de bedoeling dat je van haar houdt, omdat zij je behoefte vervult. Het is niet de bedoeling dat je van haar houdt, omdat je romantische gedachten en gevoelens hebt. Je bent geroepen om van haar te houden, omdat je een verbond met je God hebt gemaakt en omdat je verlangt om als Christus te zijn.’ Het kan ook anders zijn. Je bent met een moeilijk mens getrouwd. Het lijkt of de ander je erg beperkt in je leven. Misschien wil hij of zij de Heere niet dienen. Misschien ben je met iemand getrouwd waarvan je zegt dat hij of zij je ongelukkig maakt. En je zegt: ‘OK, het is gewoon een fout geweest. Ik wil weg. Ik wil scheiden. Het lijden dat ik meemaak heeft geen nut.’ Je zit ernaast! Dit alles heeft God ontworpen om je gelijkvormig te maken aan het beeld van Christus. Je moet besluiten wat voor jou het meest belangrijk is: leven met een sprookjesachtig, maakbaar huwelijk of meer gaan lijken op Christus.
Het huwelijk als roeping
Iets anders over het huwelijk waarvan ik wil dat je het begrijpt is de soevereiniteit van God. Daarmee bedoel ik dat het huwelijk een roeping is. Ik ben geroepen om te prediken. Ik ben ervan overtuigd dat God mij zal tuchtigen als ik stop met preken. Het is een onomkeerbare en onveranderlijke roeping. En zo is het ook met mijn huwelijk. De grondslag onder mijn huwelijk is: God heeft mij geroepen mijn leven af te leggen voor Zijn dochter. Ongeacht ik daarvoor nu wel of niet iets terugkrijg, of zij nu wel of niet in mijn behoeften voorziet, God heeft mij geroepen. En ik ben gehoorzaam aan Hém. Omdat God mij hiertoe heeft geroepen, heb ik nooit een excuus om haar niet lief te hebben.
Maar als mijn huwelijk gebaseerd is op haarzelf en zij faalt in mijn ogen, dan zou ik een verontschuldiging hebben. Zij is niet zoals zij behoort te zijn, dus ik ga. Zij voorziet niet in wat ik nodig heb en daarom ga ik haar niet geven wat zij nodig heeft. Zij behandelt mij niet met respect en daarom zal ik ook haar niet met respect behandelen. Als de grondslag van mijn huwelijk is hoe zij zich tegenover mij gedraagt, dan zal ik nooit veranderen naar het beeld van Christus. Maar als de grondslag van mijn huwelijk Gods onveranderlijke roeping in mijn leven is, dan zal ik handelen zoals Jezus zou hebben gehandeld.
Sommigen van jullie denken nu misschien dat het huwelijk moeilijk en verschrikkelijk is en misschien wil je wel helemaal niet meer trouwen nu ik dit heb gezegd. Maar ik heb niet gezegd dat dit de volheid van het huwelijk is, ik heb gezegd dat dit het fundament onder het huwelijk is. Ik hou van mijn vrouw! Ik heb een pracht van een vrouw! Ik hou van mijn huwelijk. Maar dat alles is niet het fundament ervan. Als mijn vrouw morgen een verschrikkelijk ongeluk krijgt en vreselijk wordt misvormd, laat ik haar niet in de steek. Mijn relatie met haar is niet gebaseerd op hoe ze eruit ziet. Maar het is gebaseerd op Gods eeuwige roeping in mijn leven. Als ze morgen een ongeluk krijgt en daardoor wordt misvormd en ik het grootste deel van mijn bediening zou moeten opgeven om voor haar te zorgen, dan is mijn leven nog steeds vol doel. Want dan is het mijn doel om voor haar te zorgen, omdat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen.
Je zegt: ‘Maar wat dan met de bediening?’ De bediening zelf is mijn doel niet. Het doen van de wil van God is mijn doel. Meer gaan lijken op Jezus Christus is mijn doel. Het maakt niet uit hoe dat eruit ziet. Als mijn vrouw een geweldig mens is: Halleluja! Maar stel dat ze zich gemeen en bitter gedraagt, dan zal ik nog niet weggaan. En ik zal niet beginnen te jammeren dat mijn leven geen doel heeft, maar ik zal me realiseren dat God zelfs die situatie gebruikt om mij meer gelijkvormig te maken aan Zijn Zoon. Dat is het fundament onder mijn huwelijk.
Laat me nu iets tegen de mannen zeggen. Ik heb een dochter. Ze is het mooiste meisje van de hele wereld. Ik hou van mijn dochter. Als jij m’n vriend wilt zijn, moet je aardig doen voor m’n dochter. Als je wilt dat ik je vijand wordt, moet je m’n dochter slecht behandelen. Zoveel houd ik van haar. Dierbare broeders in Christus, als je met een christelijke vrouw bent getrouwd, ben je met één van Gods dochters getrouwd. Het ergste dat je ooit zou kunnen doen, is die vrouw mishandelen. Als je in je bediening faalt, zal God je genadig zijn. Als je misschien niet elke dag in je Bijbel leest, zal God je genadig zijn. Maar als je Zijn dochter pijn doet, hoor je te vrezen.
Het leiden van je vrouw
Ik spreek hoofdzakelijk tot de mannen, want de man geeft leiding aan het huwelijk. En op veel manieren bepaalt hij de kwaliteit ervan. Laten we naar de brief aan de Efeziërs kijken, hoofdstuk 5:22-23: ‘Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk den Heere; Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.’ De Bijbel leert heel duidelijk dat de man het hoofd is van de vrouw. Misschien zijn hier sommige vrouwen die het daar niet mee eens zijn. Dat maakt me niet uit, want u zit ernaast. Het is precies zoals hier staat: de man is het hoofd van de vrouw.
Sommige mannen slaan zich als een gorilla op de borst: ‘Hoor je dat vrouw, Ik ben het hoofd van het huis. Ik ben de koning.’ Dat is niet de betekenis van dit vers. Wij zijn niet het hoofd van onze vrouw zoals Caesar dat van Rome was. Maar we zijn het hoofd van ons gezin, zoals Christus van Zijn gemeente. En voor Hij stierf waste Hij de voeten van Zijn gemeente. Hij heeft Zijn gemeente gediend en daarna Zijn leven voor haar opgeofferd. Dus als we het hebben over het hoofdzijn van de vrouw of van het gezin, dan hebben we het over iets anders dan waaraan de meeste mensen denken.
De Schrift verplicht mij om mijn vrouw te leiden en mijn vrouw is verplicht mijn leiding te respecteren. Wat is het doel van mijn leiding? Als een vrouw naar haar man kijkt en een zelfgerichte man ziet die eigenlijk alles voor zichzelf doet en zijn leiderschap voor zijn eigen begeerten gebruikt, zal ze een bittere en boze vrouw worden. Maar als ze naar haar man kijkt en ziet dat hij een man is die zich in gehoorzaamheid aan de wil van God heeft overgegeven en alles doet voor de eer van God, voor de uitbreiding van Zijn koninkrijk en voor het voordeel van zijn vrouw en kinderen, zal het veel makkelijker voor een vrouw zijn om zijn leiderschap te volgen.
Ik wil iets zeggen over wat het leiderschap inhoudt. Het wil niet zeggen dat ik de heer van mijn vrouw ben of haar dictator. Het betekent wel bijbels gezag. Ik zal daar een voorbeeld van geven. Stel je voor: ik moet een belangrijke beslissing nemen ten aanzien van een verhuizing naar een ander deel van het land, of een andere ingrijpende beslissing. Als hoofd van het huis neem ik dus de beslissing. Nee! Ik bid ervoor. Ik praat erover met mijn vrouw. We bidden er samen voor. En als we het samen eens zijn, nemen we de beslissing. Maar stel je voor dat we er samen over praten en we bidden ervoor en we zijn het níét eens. Dan maak ik, als hoofd van het huis dus de beslissing. Nee! Als mijn vrouw het ergens niet mee eens is, gaat er bij mij een rood lampje branden. Dat betekent dat wij erover zullen praten en ervoor zullen bidden tot we eenheid bereiken. Maar als we op een punt komen dat de beslissing moet worden genomen en er geen eenheid bereikt is, is het mijn verschrikkelijke verantwoordelijkheid om de beslissing te nemen. En dan is het haar verantwoordelijkheid daarin te volgen. En als ik gelijk had, mag ik niet naar haar toegaan en zeggen: ‘Ik zei het je wel!’ En als ik het fout had, mag zij dat ook niet doen. Maar de beslissing moet genomen worden. En ik moet dat doen.
Begrijp je wat een verschrikkelijke verantwoordelijkheid dit is? Als ik mijn gezin leid en ik zit ernaast, dan zal ik daar verantwoording van moeten afleggen voor de troon van God. Vanwege deze verantwoordelijkheid bidt mijn vrouw voor mij. En ze heeft medelijden met me. Want ze weet dat ik daarover verantwoording moet afleggen voor God. Ze weet wat een verschrikkelijke verantwoordelijkheid ik draag. Iets anders dat ik me realiseer is dat ik mijn hele familie kan beschadigen met een verkeerde beslissing. Een echtgenoot die geen geestelijke man is en niet bezig is met de vorming van zijn denken door de Bijbel te lezen en Gods wil daarin te ontdekken, is een gevaar voor zijn gezin. In Peru stroomt de Amazone, een lange en gevaarlijke rivier. Lokale christenen daar zeggen over een ongeestelijke man: een ongeestelijke man is als een dronkaard op een speedboot ’s nachts op de Amazone met zijn gezin achterin. Hij riskeert hen allen te doden.
Dit is waarom sommigen van jullie die verkering hebben fout bezig zijn. In de eerste plaats is het onbijbels om zomaar afspraakjes met elkaar te maken. En ten tweede ben je nog geen geestelijke man geworden en kun je je meisje niet op bijbelse wijze leiden. En omdat je nog niet geestelijk volwassen bent, hebben jij en je vriendin al veel problemen gekregen en dingen gedaan die je niet had moeten doen. Dat is ernstig!
Je leven afleggen voor je vrouw
Ja, als echtgenoot moet ik leiding geven, bewogen, zonder zelfgerichtheid. Zie wat de Bijbel in vers 25 van Efeze 5 zegt: ‘Gij mannen hebt uw eigen vrouwen lief.’ Dat is een gebod. Maar zie hoe dat gebod behoort te worden vervuld: ‘gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft en Zichzelf voor haar heeft overgegeven.’ Hoe moet ik leiding geven? In liefde. Wat voor liefde? De liefde van Christus. Hoe wordt die tentoongesteld? Hij stierf voor Zijn Gemeente.
Het is dus mijn plicht als man om mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. Nergens gebiedt de Bijbel mij om mijn leven af te leggen voor mijn bediening. Maar de Bijbel leert mij wel mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. De Bijbel leert mij ook niet mijn leven af te leggen voor mijn kinderen. Maar wel om mijn leven af te leggen voor mijn vrouw. Als echtgenoot moet de meest belangrijke persoon op aarde mijn vrouw zijn. Luister hiernaar: zelfs belangrijker dan mijn kinderen.
Heb je vrouwen ooit horen zeggen: ‘Er is geen grotere liefde dan de moederliefde.’ Dat is niet bijbels. Je kunt dat op een moederdagkaart schrijven, maar het is niet bijbels. Ik ga nu iets zeggen, waarover sommigen van jullie boos zullen worden. Ik zeg dat niet om je boos te maken, maar het zal je boos maken. Je moet luisteren naar het hele verhaal, voor je iets naar me gooit. Weet je waarom de meeste van deze vrouwen zeggen dat er geen grotere liefde als de moederliefde is? Houd je vast! Dat komt omdat ze als parasieten op hun kinderen leven.
De meeste echtgenoten geven zichzelf niet aan hun vrouw en ze leggen hun leven niet voor haar af. Ze dienen hun vrouwen niet en ze proberen de behoeften van hun vrouw niet te vervullen. En het gevolg is daarom dat zij alle liefde, medeleven en intimiteit waaraan een vrouw behoefte heeft, onttrekt aan haar kinderen. De tederheid die ze in haar man niet vindt, krijgt ze van haar kinderen. De intimiteit die ze zou moeten krijgen van haar man, maar niet krijgt, zoekt ze bij haar kinderen. Maar er is één probleem: kinderen zijn hiervoor niet sterk genoeg. Mannen, volgens de Schrift is de belangrijkste persoon in jullie leven je vrouw.
Ik wil je nog een ander verontrustend voorbeeld geven. Stel je voor dat ik me met mijn vrouw en drie kinderen in een boot bevind. Ik ben de enige die kan zwemmen. En de boot zinkt. Mijn gezin verdrinkt en ik kan er slechts één redden. Dan red ik mijn vrouw. Denk daar eens over na. Je zegt: ‘Nee, ik zou mijn kinderen redden.’ Ik zou mijn vrouw redden. En ik heb de meest gelukkige kinderen die je ooit hebt meegemaakt. Weet je waarom? Omdat zij zien hoe hun papa van hun mama houdt en dat hun papa nooit zal weggaan. Ze kijken naar hun vader en moeder en zeggen: ‘Dit is een veilig thuis. We hoeven ons geen zorgen te maken.’
In feite worden onze kinderen vandaag de dag in de straten verkracht. De scholen zijn gevaarlijk. En als ze niet gevaarlijk zijn, zijn ze vol verderf.
Overheden over de hele wereld zijn instabiel. Nergens is veiligheid. Veel kerken menen zelfs dat het niet belangrijk is om bijbels te zijn. Kinderen hebben in ieder geval één plek nodig waar zij veilig en zeker zijn. En als de kinderen zien dat hun vader en moeder van elkaar houden zoals de Bijbel dat leert, dan zullen zij zich zeker en gelukkig voelen. Zij zullen dan de behoeften van hun moeder niet hoeven vervullen of de behoeften van hun vader. Omdat de vader en de moeder in elkaars noden voorzien.
Hier wordt geboden om mijn leven neer te leggen voor mijn vrouw. Nu is de borst van je man iets minder opgeblazen. En je zit als vrouw wat meer rechtop en je zegt: ‘Ik zei het je. Ik zei het je! Je hebt mij niet op de juiste wijze behandeld. Vanaf nu, lieve man, ga jij alles doen wat ik wil, want dat heeft broeder Paul gezegd.’ Wat zou er met mijn kinderen gebeuren als ik hen alles gaf wat zij graag willen hebben? Wat zou er met mij gebeuren als God mij alles gaf wat ik hebben wil? Ik leg mijn leven neer voor mijn vrouw, maar niet om haar ieder klein ding te geven dat ze wil hebben.
Ik leg mijn leven af om dezelfde reden als Jezus dat deed. Kijk naar vers 26: ‘Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord.’ Als echtgenoot zijn wij geroepen om Jezus na te volgen en voorbeelden te zijn voor onze vrouw. We zijn geroepen om onze vrouwen te maken tot discipelen. Om hen te verzadigen met het water van het Woord. Zodat ook zij groeien naar het beeld van Christus. Ik wil alle mannen een vraag stellen: Hoeveel tijd besteed jij om je vrouw te maken tot een discipel van Christus? Het is niet de verantwoordelijkheid van de dominee om dat te doen. Het is de jouwe. Heeft jouw vrouw heilszekerheid? Verheugt zij zich in de Heere? Groeit zij in Christus? Wordt ze meer gelijkvormig aan Zijn beeld?
Sommige mannen denken waarschijnlijk het volgende: ‘Ja, dat klopt. Als we thuiskomen van deze conferentie beginnen we bijbelstudies.’ En je begint drie uur lang tegen je vrouw te prediken, elke dag over dezelfde tekst: ‘Vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig!’ Daar heb ik het niet over. Ik heb het in de eerste plaats over het weerspiegelen van Jezus Christus in je eigen leven. En als jullie je samen verdiepen in Gods Woord, is dat een studie van een broeder en zuster in Christus.
Mijn lieve Charo is mijn vrouw. Maar ze is nog meer voor mij. Ze is mijn zuster in Christus. Met mijn leven, met mijn woorden, mogen we opgebouwd worden en samen groeien in de relatie met de Heere. Dat is veel werk, zeg je. Ja, dat is ook zo. Maar daartoe ben je geroepen. Er zijn een heleboel mensen die overal mee bezig zijn en rondrennen om de kerk en de wereld te veranderen en ondertussen maar weinig aandacht schenken aan hun vrouw en kinderen. Maar het christelijke leven begint met gehoorzaamheid.
Mannen, dit is iets waarvan ik wil dat jullie het begrijpen. Als je een aantal jaren getrouwd bent en je vrouw behaagt je niet, dan is dat waarschijnlijk je eigen fout. En vrouwen, gebruik dit nu niet als een excuus. Als je man zegt: ‘Je bent geen goede vrouw’, zeg dan niet: ‘Dat is dan je eigen schuld.’ Want het is ook jouw roeping en opdracht om je man te respecteren en lief te hebben, of hij dat nu waard is of niet. Kijk naar vers 27: Waarom werkt de Heere Jezus om Zijn Gemeente te heiligen? Hij heiligt de Gemeente opdat Hij haar Zich voor zou stellen zonder vlek of rimpel. Jezus werkt aan Zijn Bruid om haar mooi te maken voor Zichzelf. Op dezelfde manier moet je een voorbeeld voor je vrouw zijn en haar onderwijzen en liefhebben, zodat zij meer aan het beeld van Christus gelijkvormig zal worden. En als jijzelf een Godvrezende man bent, zal dat ertoe leiden dat ze jou ook meer behaagt.
Het voeden van je vrouw
We kijken nog naar een aantal andere dingen. We gaan terug naar vers 23. In het laatste gedeelte staat dat Christus niet alleen het Hoofd van de Gemeente is, maar ook de Behouder van Zijn Lichaam. Natuurlijk is Jezus de enige Behouder van je vrouw. Maar in zekere zin behoor ook jij als echtgenoot een behoudende bediening voor je vrouw te hebben. Meestal is het zo dat als ik naar je vrouw kijk, ik min of meer kan zien wat voor echtgenoot jij bent. Heb je wel eens een vrouw gezien die zich na haar huwelijk als een bloem sluit en verwelkt? Elk jaar wordt haar gezicht minder levendig en bleker. En alle vreugden en dromen van vroeger verdwijnen. Soms is het leven moeilijk. Maar dít behoort niet het patroon te zijn. Je kunt er van uitgaan dat haar man niet voor haar zorgt zoals hij dat behoort te doen.
Soms zie je ook een vrouw die na haar huwelijk op begint te bloeien. Ze gaat haast gloeien. Voor een deel komt dat door de bediening van haar man. Ik wil jullie een Afrikaans verhaal vertellen. Er was een vader en die had een dochter. Ze was niet knap. In die stam is het gebruikelijk dat de jongeman een bruidschat geeft voor zijn vrouw. De hoogste prijs voor een vrouw was acht koeien. Als je een achtkoeienvrouw bent, ben je echt knap. Deze man had dus een dochter die niet knap was en hij hoopte dat hij wellicht nog een kip of een geit voor haar zou krijgen. Dat zei die vader echt. Een hamster, ofzo. Op een dag staat de bruidegom aan de deur en hij zegt: ‘Ik zou je dochter willen trouwen.’ De vader reageert verbaasd. Hij durft haast niet om een bruidschat te vragen. Hij vraagt: ‘Wat zou je willen geven?’ En de jongen zegt: ‘Ik zal de acht koeien geven.’ En iedereen in het dorp zegt: ‘Dat hebben we nog nooit gehoord. Waarom geef je acht koeien voor die vrouw.’ En hij zegt: ‘Omdat ik altijd al een achtkoeienvrouw wilde hebben.’ Ik weet dat dit grappig is. Maar weet u wat nu zo mooi is aan dit verhaal? Uiteindelijk werd deze vrouw een achtkoeienvrouw. Uiteindelijk werd ze de mooiste vrouw van het dorp.
Ziet u wat dit verhaal ons leert? Echtgenoten, luister naar mij! Jouw vrouw leeft in een verschrikkelijke wereld. Op TV en in bladen worden onrealistische beelden van vrouwen getoond. En soms vergelijkt je vrouw zich met die beelden en denkt ze: ‘Daar kan ik nooit aan tippen.’ De wereld suggereert dat ze een supermodel moet zijn om romantiek te kunnen beleven of om iemand te hebben die gepassioneerd van haar kan zijn. En dan zitten wij als mannen daar en nemen dat voor lief. En ze droogt hoe langer hoe meer uit. Ziet u hoe verschrikkelijk dit is?
Soms roepen mensen: ‘Waarom is er geen grote opwekking?’ Kijk dan eens naar onze zonden! Kijk alleen eens naar hoe u omgaat met uw vrouw. Sommige mannen roepen: ‘Ik ben een goede man. Ik zorg voor kleding, eten en drinken.’ Dank je, meneer Neanderthaler. Denk je echt dat dat je hoofdtaak is? Ik zal je vertellen wat het betekent man te zijn. Als het je niet aanstaat, kun je wel proberen iets anders te worden, maar er zijn niet zoveel mogelijkheden. Als man sta je vroeg op. Je werkt hard. En je werkt hard. En dan kom je thuis - en dan begint het echte werk! Je gaat voorzien in de behoefte van je vrouw en je gaat voorzien in de behoefte van je kinderen. En dan ga je naar bed en je staat ’s morgens weer op en je doet het opnieuw en opnieuw en opnieuw, om een bijbelse echtgenoot te zijn. Jouw gezin is geen verlengstuk van jezelf en jouw gezin bestaat niet om jou te dienen. Jij bestaat om een zegen voor hen te zijn. En als ze jouw uitgemergelde lichaam tenslotte zullen begraven, zul je een glimlach op je gezicht hebben.
Bij ons thuis hebben we de regel dat overdag, als ik naar mijn werk ben, de kinderen onder de verantwoordelijkheid van mijn vrouw vallen. Ik ga ’s morgens altijd vroeg weg, dus ik kan om een uur of vijf terug zijn. De regel is dat als ik thuiskom de kinderen onder mijn verantwoordelijkheid vallen gedurende de rest van de dag. Dus we spelen samen, we bestuderen de Bijbel samen, ik doe de kinderen in bad - als het me tenminste lukt om die twee jongens van mij in bad te krijgen, ik dek ze onder en ik bid met ze. En dan zit mijn taak erop ten aanzien van de kinderen. Dan is er mijn vrouw. Weet je wat mijn vrouw heel hard nodig heeft? Iemand die naar haar luistert. Iemand die gewoon naast haar zit om te praten. Ik heb ontdekt dat een vrouw overal over kan praten, zolang haar man naar haar luistert. Een vrouw kan zich zó eenzaam voelen.
Het koesteren van je vrouw
De Bijbel zegt hier nog iets heel belangrijks. Er staat in vers 29: ‘Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het en onderhoudt het gelijk ook de Heere de gemeente.’ Het is dus onze verantwoordelijkheid als man om onze vrouw te voeden en te onderhouden. We hebben het al over het voeden gehad, dat het de bedoeling is dat zij als een bloem gaat opbloeien. Maar we moeten haar ook koesteren. Herinner je je nog het moment dat je je vrouw voor het eerst ontmoette? Ze liep voorbij en het leek of je door een vrachtauto was overreden. Je hart ging geweldig tekeer en je begon te zweten. Je vroeg of ze eens mee uit wilde gaan. Je was zo’n gentleman! Je opende deuren. Als je door de modder moest, ging jij erin liggen en liet haar over je rug lopen. Je deed alles voor haar. En nu je getrouwd bent, staat ze daar bij de deur en je kijkt haar aan en je zegt: ‘Wat is er?’ En zij zegt: ‘Weet je nog? De deur.’ En jij zegt: ‘O, hij doet het weer, hoor. Ik heb hem juist gisteren gemaakt.’ Maar ik weet dat hier ook jonge mensen zitten, dus ik wil ook voorzichtig zijn.
Ik heb net de vrouwen boos gemaakt. Nu ga ik de mannen boos maken en dan neem ik het vliegtuig. Het enige moment waarop veel mannen hun vrouw kussen en omhelzen, is voorafgaand aan seksuele gemeenschap. Dat is de enige keer. En dat geeft je vrouw het gevoel dat ze enorm goedkoop is. Wanneer was de laatste keer dat je je vrouw vasthield, alleen om haar te omarmen, gewoon om haar te laten zien dat je haar koestert? Dat doet pijn, hé?
Ik weet dat wetenschappers veel tijd en geld uitgegeven hebben om dit uit te vinden, maar vrouwen zijn niet zoals mannen. Helemaal niet. Persoonlijk ben ik daar heel blij om. Soms weten wij mannen niet hoeveel pijn wij veroorzaken. Wanneer was de laatste keer dat je haar hand vasthield, gewoon naar haar hand keek? Wanneer was de laatste keer dat je haar gezicht hebt bekeken en het hebt onderzocht en haar hebt laten weten hoeveel je van haar houdt? Het christelijke leven kan geweldig zijn. Toon jij je liefde voor je vrouw voor het oog van je kinderen? Ik heb het niet over je intieme omgang, maar over het tonen van je liefde. Mannen, je zonen leren hun vrouw lief te hebben door naar jou te kijken.
En vaders, hier is iets dat nog meer beangstigt: jullie dochters zullen geen man trouwen die beter is dan jijzelf. Als dochters een vader zien die zijn vrouw niet liefheeft en niet koestert en die daarin zijn verantwoordelijkheid niet neemt, dan zal je dochter redeneren dat mannen gewoon zo zijn en dat het huwelijk gewoon zo in elkaar zit. En dan zal ze genoegen nemen met dat wat veel minder is dan de Bijbel voor haar heeft. Je wilt gewoon in zoveel liefde en passie met je vrouw leven, dat je dochter dat zal zien. En als één van die lelijke, waardeloze knullen langskomt voor je dochter, zal je dochter naar die jongen kijken en zeggen: ‘Ga uit mijn leven! Je bent een klein jochie en weet er niets van wat het is een man te zijn en wat het is om lief te hebben als een volwassen man. Want mijn vader houdt echt van mijn moeder. Hij koestert haar. Mijn moeder is de grootste schat van mijn vader. Mijn vader opent de deur voor mijn moeder. En jij komt hier binnen met dat lelijke gezicht van jou en je zegt dat je van mij houdt? Je kunt beter gaan.’
Het is tijd en ik heb het nog niet gehad over de verantwoordelijkheid van de vader om zijn kinderen te onderwijzen. En de meeste vaders zeggen: ‘Prijs de Heer, ik heb al genoeg voor m’n kiezen gehad.’ We zeggen zo gemakkelijk dat we bijbels leven.
Amen.
Bron: Artikelen - Getuigenis en onderwijs van Paul Washer (predikant)
Website: http://www.heartcry.nl/
http://www.heartcrymissionary.com/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 19:26
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | als ik 1 kor 8: 1 t/m 13 lees, dan lees ik iets anders, alleen een tekst er uit lichten is niet ok.
1 Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. 4 Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. 8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. 9 Maar let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u. 10 Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten? 11 Zo gaat de zwakke door uw kennis verloren, een broeder of zuster voor wie Christus gestorven is. 12 Op die manier zondigt u tegen hen, en door hun zwakke geweten te ondermijnen zondigt u tegen Christus. 13 Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val.
Paulus legt hier het leven van een christen in een afgoden wereld heel anders uit. Wij weten dat er maar één God is, en afgoden niet eens bestaan, maar als je die kennis niet bezit . Als je een afgodsbeeld nog steeds als een afgod ziet en rekening mee houdt, dan wordt je er door bezwaard. Paulus zegt niet dat je fout bent, maar dat een zwakkere zich er aan kan storen, dat het hem pijn doet, dat het diegene in verwarring brengt, en dat je het daarom niet moet doen, als je weet dat een ander er zich aan stoort, als je een ander ten val brengt |
Lieve Broeder,
Heel mooi dat je het aanvult.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 19:07
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Mijn huwelijk was er een van leven met t feit dat mijn vrouw jaren verliefd was op mijn beste vriend. na mijn scheiding, toen het echt te ver en genoeg was geweest, was ik boos, teleurgesteld in mensen, in God, in zoveel. boosheid naar mijn ex toe, leidde er toe dat een gesprek niet meer mogelijk was. Door een diep dal gegaan, geen steun van mensen uit de kerk, bracht me er toe ook de kerk de rug toe te keren. Mijn gebedsleven, kwam op een nul-punt. God heeft mij echter niet losgelaten, maar bijna een jaar geleden, mij weer vastgegrepen, terug gehaald bij Hem. God heeft mij geleerd te vergeven, vergeving naar de mensen uit de kerk, t gesprek aangegaan met de mensen van de bijbelstudiegroep waar ik altijd kwam. Vergeven, samen bidden gaf genezing. Gesprek aangegaan met de pastoraal medewerker van de gemeente, die nooit van zich had laten horen, vergeven heb ik dat....door God. Heel goede gesprekken met mijn ex gehad, mijn verdriet kunnen uiten. Dat gaf genezing. Nu kan ik redelijk goed weer door de bocht, al blijft er een litteken, t verdriet van mijn kinderen, maar ook voor hen is dit weer fijn, dat hun vader weer met hun moeder praat, overlegd, samen een lijn uitzet.
Nu kan ik weer genieten van de kerk, van God, van de preken, van de liederen die soms zo veel pijn gaven. God is een gave God, met heel Zijn liefde is Hij er voor mij.
film over vergeving...echt heel mooi http://www.youtube.com/watch?v=N1ADleVFsXg&feature=player_embedded
opwekking 629 - Als er vergeving is http://www.youtube.com/watch?v=Nt3xVgXFM_E&feature=player_embedded
God maakt mij zingen: Ik aanbid U !!! http://www.youtube.com/watch?v=N1ADleVFsXg&feature=player_embedded |
Bedankt Broeder,
Dat je dit wilde delen hier en ja waar vergeving is daar zal genezing zijn.
Shalom,
Een zuster
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:32
Onderwerp: 27 April Toerustingsavond Urk 20.00 uur
|
|
|
2 dagen geleden ben ik gisteren naar Urk geweest was een hele mooie leerzame avond werden liederen gezongen en duidelijke uitleg geven over Zelfbeeld en Identiteit... Wat zegt de Bijbel hierover?
Je zult vast opgemerkt hebben dat er hier nu een onderwerp over geplaatst is bij Bijbelstudie`s in 5 delen en ben je geheel vrijblijvend om dit te lezen en niks moet he.
Wens jullie verder een fijne avond toe.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:25
|
|
|
BOX 21.1. BITTERHEID TEGENOVER VEGEVING
Wij worden ertoe geroepen genadig te zijn, net zoals Hemsel Vader genadig is (Luk.6:36) en anderen te vergeven zoals wij zelf vergeving hebben ontvangen. (Efe. 4:31-32) Dit bevrijdt ons van het verleden en laat niet toe dat satan voordeel op ons behaalt. (2 Kor.2:10,11) Vraag God in het gebed om je de mensen die je moet vergeven in gedachten te brengen.
Voor alle duidelijkheid:
1. Vergeving is niet vergeten. Pas nadat je ervoor kiest om iemand te vergeven, zal Christus jou wonden genezen.
2. Vergeving is een keuze, een wilsbesluit. Omdat God wil dat je vergeeft, is het iets wat je kunt doen. Laat desbetreffende persoon los. Zo lang je weigert deze persoon te vergeven, ben je nog steeds aan hem of haar gebonden. Je bent nog steeds aan je verleden geketend, gebonden door bitterheid.
3. Vergeving is ermee instemmen om te leven met de gevolgen van de zonde van een ander. Wij leven allen met de gevolgen van de zonde van een ander. De enige keuze die jij hebt is om dit te doen in gebondenheid en bitterheid of in de vrijheid van vergeving. Wij moeten vergeven zoals Christus ons heeft vergeven. Wacht niet tot de ander jou om vergeving vraagt.
4. Vergeving komt uit je hart. Laat God toe de pijnelijke herrineringen naar boven te brengen en erken hoe jij je voelt tegenover hen die jou kwetsen. Laat God de gekwetste emoties aan de oppervlakte brengen, zodat Hij ze kan genezen.
5. Vergeving is ervoor kiezen om iemands zonde niet meer hem of haar te gebruiken. Bittere mensen rakelen de dingen uit het verleden op tegenover hen die hen hebben gekwetst. Wij moeten het verleden loslaten en wij moeten kiezen om elke wraakgedachte te verwerpen. Neem stelling tegen de zonde en toon tegelijkertijd genade en vergeving voor hen die jou kwetsen.
6. Vergeving kan niet wachten totdat je ervoor in de stemming bent om te vergeven. Je zult hier nooit voor in de stemming zijn. Maak de moeilijke keuze om te vergeven, ook al voel je daar niets voor. Als jij ervoor kiest om te vergeven, zal satan op dat gebied macht over jou verliezen en zal God jouw beschadigde emoties genezen.
Gebed om vergeving
Bid voor elke pijnlijke herinnering die God je bekend maakt. Ga dan vervolgens hardop hiervoor bidden. Zeg niet: 'Heere, help me alsjeblieft te vergeven.' Maar zeg: 'Heere ik besluit om deze mensen alles wat zij mij aandeden, te vergeven. Heere, ik kies om (naam van de persoon) te vergeven voor (wat hij/zij deed of naliet te doen), waardoor ik (deel de pijnelijke gevoelens zoals verwerping, vuil, waardeloos, minderwaardig enzovoort) voelde.' En vervolgens: 'Heere Jezus, ik kies ervoor om geen rancune te koesteren. Ik doe afstand van mijn recht om wraak te nemen en vraag U om mijn beschadigde emoties te genezen. Dank U dat U mij bevrijdt van de gebondenheid van mijn bitterheid. Ik vraag U nu om hen die mij hebben gekwetst te zegenen. In de naam van Jezus. Amen.'
Bron: "Op weg naar Vrijheid in Christus", Neil T. Anderson
Boek Geestelijke Groei Website: http://www.heartcry.nl
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op donderdag 29 april 2010, 18:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:57
Onderwerp: ZELFBEELD EN IDENTITEIT DEEL 4
|
|
|
Persoonlijke Bijbelstudievragen
ZELFBEELD EN IDENTITEIT
1. Waartoe roept God de mens in de volgende verzen op, zodat Hij Zijn doel met de mens kan bereiken en deze weer in in een rechte verhouding met Hem komt?
a. Johannes 1:12 b. Openbaring 3:20 c. Romeinen 10:9,10
2. Waarom heeft God jou herschapen in Jezus Christus?
a. Efeze 2:10 b. 1 Korinthe 10:31 c. Johannes 15:8,16 d. Romeinen 8:29
3. Welke drie belangrijke dingen verhinderen mensen om hun oorspronkelijke levensdoel te bereiken?
a. Galaten 5:17 b. 1 Petrus 5:8 c. Jakobus 4:4
4. Op welke valse gronden worden zelfliefde en zelfaanvaarding dikwijls gebaseerd?
a. Mattheus 6:19-21 b. Lucas 12:16-21 c. Jakobus 2:1-4 d. 1 Korinthe 1:17-20
5. Welke drie waarheden schetst David in Psalm 8:5-7 van jou?
a. b. c.
6. Welke vijf zaken zegt Efeze 2:4-7 over jou?
a. b. c. d. e.
7. Wie ben jij in Christus Jezus? Wat heb jij, wat bezit jij in Christus?
a. Johannes 1:12 b. 2 Korinthe 5:17 c. 1 Johannes 5:13 d. Efeze 1:13,19 e. Efeze 2:6,19 f. Efeze 3:20 g. Galaten 4:6 h. Romeinen 8:17
8. Wie en wat zul jij straks in eeuwigheid zijn?
a. 1 Thessalonicenzen 4:17 b. 1 Korinthe 3:14 c. Filippenzen 3:21 d. Openbaring 2:7,17 e. Openbaring 2:28 f. Openbaring 3:5,12 g. Openbaring 3:21 h. Openbaring 4:9-11 i. Galaten 4:6
Gezamelijke Bijbelstudievragen:
1. Hoe denk jij over de begrippen zelfbeeld, zelfliefde, zelfrespect en zelfaanvaarding? 2. Hoe vind je dat mensen met symtomen van een verkeerd zelfbeeld geholpen moeten worden? 3. Dragen wij zelf de verantwoordelijkheid voor onze manier van doen of zijn we als mens een product van onze omstandigheden? 4. Stel je voor dat je in moeilijke huiselijke omstandigheden bent groot geworden. In hoeverre kan en mag je dan je ouders en die omstandigheden de schuld geven voor alles wat jij verkeerd doet, en voor de onevenwichtige kanten van je persoonlijkheid? 5. Wat is er in jouw persoonlijkheid of manier van doen waarmee jij nog geen vrede hebt? Laat eenieder hier persoonlijk dingen over zeggen voor zover hij/zij daarvoor de vrijmoedigheid heeft.
Vervolg deel 5
Box 21.1 Bitterheid tegenover vergeving
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:33
Onderwerp: ZELFBEELD EN IDENTITEIT DEEL 3
|
|
|
Je behoort tot de Gemeente
En weet je wat nu ook zo belangrijk is? Het verlangen dat je had om door andere mensen aanvaard te worden, beantwoordt God als je Zijn kind geworden bent op een nieuwe manier. Als je tot geloof bent gekomen, je bent namelijk onderdeel geworden van het Lichaam van Christus. (1 Kor.12) Je bent niet alleen. Je hoort bij Zijn Gemeente. De leden van deze gemeente functioneren niet als individu. Paulus zegt dat andere leden niet tegen jou kunnen zeggen: 'Ik heb je niet nodig.'
'Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil. Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.' 'En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet van node.' (1 Kor.12:11,12,21)
'Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie naar de mate des geloofs; hetzij bediening in het bedienen; hetzij die leert in het leren; hetzij die vermaant in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet in blijmoedigheid.' (Rom. 12:7,8)
Lees Romeinen 12 en 1 Korinthe 12 eens helemaal door. Jij hebt gaven gekregen die anderen niet hebben. Gaven waarmee je anderen mag en kunt dienen. Je bent een wezelijk onderdeel van het Lichaam van Christus. Je bent nodig. Anderen hebben jouw gaven nodig. Als je die gaven actief inzet, zul je ervaren dat je iemand bent en zul je ontdekken wie je bent.
Hoe nu verder
En nu? Ben je tot de ontdekking gekomen dat wanneer je zinvol en in vrede wilt leven, je moet weten wie je bent buiten Christus én wie je bent in Christus? Je kunt ten diepste alleen vrede hebben als je vrede met God mag hebben. Het geheim is daarin gelegen dat je mag weten een kind van God te zijn. Dan alleen kun je een goed en gezond zelfbeeld ontwikkelen. Dan alleen kun je, op grond van Christus' gerechtigheid, leren aan je scheppingsdoel te beantwoorden. De Heere God wil jou dit door genade schenken. Hij wil jouw gebroken hart helen. Wanneer je gevangen zit in verkeerde denkpatronen met betrekking tot jezelf, wil Hij jou in Christus vrijheid verkondigen. In plaats van treurigheid wil Hij jou vreugdeolie schenken.
'De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalf heeft, om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om de gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening van de gevangenis. Om de treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwde geest; opdat zij genaamd worden eikebomen van de gerechtigheid, een planting van de HEERE, opdat Hij verheerlijkt worde.' (Jes.61:1-3)
Je wordt geroepen om de loopbaan te lopen die God voor jou heeft aangelegd. Door de vernieuwing van de Heilige Geest krijg je een eerlijk en Bijbels perspectief op het leven en ga je steeds helderder zien dat je met een doel in deze wereld bent geboren. Je gaat zien dat je nuttig bent. Ook in de contacten met familie en vrienden wil de Heilige Geest steeds meer openheid en eerlijkheid bewerken. Een gezond zelfbeeld gebruikt de Heere om je geestelijk volwassen te maken, zodat je gedachten ook niet meer dag van dag je eigen ik heen draaien waardoor je jezelf beklaagt in zelfmedelijden. Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen?
'En wij weten dat hun die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, namelijk hun die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren bestemd om het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn.' (Rom. 8:28-29)
In deze tijd dringen de humanistische mensvisie en de New Age-gedachten sterk door. Daarom nog een paar waarschuwingen:
a. Pas op voor zelfactualisering. Dit begrip is afkomstig uit de humanistische pyschologie. Hierin staat centraal dat de mens zijn eigen doel is. Je moet in contact komen met je zogenaamde hogere ik, met het goddelijke in jezelf. Dit is je bestemming en daarom moet je voor jezelf en je eigen ontplooiing kiezen. b. Pas op voor een vorm van godsdienst die het kruis en de zelfverloochening vermijdt. Zulke mensen verkondigen dat je via een prettig leven naar de hemel kunt gaan. Jezus geeft je een goed gevoel van zelfwaardering, neemt je stress weg en geeft je het grootste voorbeeld van zelfrespect. Maar de Heere zegt in Zijn Woord: 'Wie zijn leven (grondtekst: psyche) verliezen om Mijnentwil, die zal het behouden' (Luc. 9:24) en 'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.' (Joh. 12:24)
Ten slotte nog een paar praktiche tips om je te helpen een goed en gezond zelfbeeld te ontwikkelen.
1. Leer aanvaarden dat God de gelovige - op grond van Christus' offer liefheeft. 2. Kijk je problemen recht in de ogen en loop er niet voor weg. 3. Aanvaard verantwoordelijkheid voor wie jij bent, en geef anderen niet de schuld. 4. Zie de symptomen van een verkeerd zelfbeeld niet als ziekte, maar als zonde. 5. Vergeef iedereen die jou onrecht heeft aangedaan en/of pijn en verdriet heeft bezorgd. Laat geen bitterheid en wrok in je leven toe. Onthoud: wanneer je wrok blijft koesteren, word je uiteindelijk een wrak. (Zie Box 21.1.) 6. Vermijd elke vorm van zelfbeklag en zelfmedelijden. 7. Disciplineer je denken. (Rom. 12:1-2) Veel mensen mislukken omdat ze per definitie verwachten dat zij zullen mislukken en omdat zij geen doel in hun leven hebben. 'He who aims at nothing will hit it every time.' Vrij vertaald: 'Wie streeft naar niets, zal steeds weer niets bereiken.' 8. Reageer in afhankelijkheid van de Heilige Geest wanneer er iets met je gebeurt. Benoem dit niet gelijk negatief, maar bedenkt wat waar is. 9. Verdrijf vrees door deze te vervangen door een vast vertrouwen in de beloften van God.
'Want gij zijt duur gekocht, zo verheerlijk dan God in uw lichaam en in uw geest welke van God zijn.' (1 Kor. 6:20)
Aanbevolen literatuur:
* "Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit", Dr. D.M. Lioyd-Jones * "Een helpende hand", Ds. A. Elshout * "Overwinning over de duisternis", Neil T. Anderson * "Hoe overwin ik mijn negatieve zelfbeeld", Neil T. Anderson * "Het Vaderhart van God", Floyd McClung jr. * "Genezing van beschadigde emoties", David A. Seamands * "Sieraad voor As", Zac Poonen
Voor predikanten, ouderlingen en hulpverleners:
* "Helpen met de Bijbel", Drs. Jef de Vriese * "Actuele problemen in het licht van de Bijbel", Drs. Jef de Vriese e.a.
Vervolg Deel 4
Persoonlijke Bijbelstudievragen: ZELFBEELD EN IDENTITEIT
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 16:31
Onderwerp: ZELFBEELD EN IDENTITEIT DEEL 2
|
|
|
Op een Bijbelse wijze naar jezelf kijken
Nu je gelezen hebt wat de Bijbel over je zegt, denk je misschien: 'Het is voor mij onmogelijk om dat te geloven. Te geloven dat God mij heeft gewild en dat Hij een doel met me heeft. Als ik mezelf niet aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaardt? Ik ben niets, ik deug niet en kan niets.'
Is deze gedachte een waarheid, of geloof je de leugen? Waarom wil jezelf aanvaarden? Dit is wat jou betreft blijkbaar een voorwaarde om te kunnen geloven dat God je heeft aanvaard. Maar je hoeft jezelf niet te aanvaarden. Erken maar dat je niet aanvaardbaar bent, in de context van het tweede punt dat we behandeld hebben: je bent een gevallen schepsel, ik gericht en vol van verdorvenheid.
Tegen deze gedachten in gaan vechten om een positief zelfbeeld te krijgen zodat je jezelf kunt aanvaarden, zal je niet lukken. En... het is ook niet Bijbels. Het gaat er namelijk niet om of je een negatief of een positief zelfbeeld hebt, maar het gaat om het hebben van een realistich zelfbeeld. Aanvaard wat God over je zegt. Je hoeft je niet meer beter voor te doen dan je bent. God verwacht niets meer van je. Stem maar in met wat God over je zegt. (Rom.6:11) Je moet jezelf zien zoals je werkelijk bent. Komt jouw zelfbeeld overeen met wat je in werkelijkheid bent? Ken jij de afgrond van je eigen boze hart? Weet je wie je in Christus bent? Weet je vanuit de Bijbel wat de zin van jouw leven is? Tegenwoordig gaat het vaak over jezelf leren aanvaarden, jezelf respecteren en liefhebben. Dit soort begrippen komen we niet in de Bijbel tegen. De Bijbel gaat er eerder vanuit dat je jezelf liefhebt. (Mat.22:39, Ef.4:18,19) Maar wat is dan wel de juiste weg?
Vernieuwing van jouw denken
De Bijbel roept ons ertoe op om te bedenken wat waar is! Laat je gedachten gevangen genomen worden door Christus en Zijn waarheid. (2 Kor.10:5) En wat is waar? De drie punten die hierboven beschreven staan. Je bent een schepsel van God, een beeldrager van God, door Hem gewild en door Hem bedacht. Je bent bedorven door de zonde en hebt een arglistig hart. En als je niet gelooft ben je strafwaardig, onder de toorn van God op weg naar de tweede dood. (Ef.2:3) Maar... als je in Christus gelooft ben je een nieuwe schepping, wederomgeboren door Gods Geest, met Christus gestorven en opgewekt. Je zondige oude natuur is reeds geoordeeld in het kruis van Christus. Wat een wonder: in Christus ben je voor God, jouw Schepper, Koning en Regeerder van het heelal, volkomen aanvaard. Je hebt een nieuwe identiteit in Christus ontvangen en je bent niet meer van jezelf. (1 Kor.6:20, 2 Kor.5:15)
Aanvaard je deze feiten? Aanvaard je de totale verdorvenheid van je natuur? Aanvaard je het nieuwe leven dat God geschapen heeft in Christus? Voor een evenwichtig beeld van jezelf, moet je alle drie punten meenemen. Het is niet goed als er te veel nadruk op één punt gelegd wordt. Neem de Bijbelse balans in acht.
'Wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.'(Rom.12:2)
Je moet dus vernieuwd worden in je denken. De waarheid moet je leren denken. Waartoe roept de Bijbel je nog meer op? De Bijbel benadrukt niet dat je blij moet zijn met jezelf. Wel dat je dankbaar moet zijn! (1 Thes.5:18) Alles is genade. Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen? (1 Kor.4:7)
God roept je ook op tot tevredenheid. (Hebr.13:4) Tevreden zijn met wat je hebt en tevreden zijn over de gaven die je ontvangen hebt. (Fil.4:11) Je moet leren om niet vanuit jezelf te denken, maar vanuit je positie als schepsel tegenover Schepper, als onderdaan tegenover Koning Jezus. Het gaat niet om jou, het gaat om Hem! De satan roept: 'Handhaaf jezelf, kies voor jezelf, behoud je leven en blijf trouw aan jezelf.' Maar de boodschap van God is: 'Verloochen je leven, verlies je leven, dan zul je het echte leven vinden.' (Mat. 16:25, Luc.9:24) Dit schildert het contrast tussen het humanistische mensbeeld en het Bijbelse mensbeeld.
'Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden.' (2 Kor.5:17)
De vraag 'wie ben ik?' kan dus alleen maar realistisch beantwoord worden als je jezelf beschouwt in de relatie tot je schepper. Het gaat erom hoe God jou en mij gemaakt heeft. Hij beschouwt jou in Christus als een koningskind met waardigheid (1 Petr. 2:9), als een gezagdrager met autoriteit, als een vriend in wie Hij vertrouwen heeft (Joh. 15:14), als een erfgenaam die even rijk is als Jezus Christus Zelf. (Gal. 4:7) Wat een wonder dat dit waarheid is. En jij wordt ertoe opgeroepen te bedenken wat waar is... Je kunt jezelf dus aanvaarden (let op: niet jouw zonden) omdat God jou aanvaardt.
Vervolg Deel 3
Je behoort tot de Gemeente
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 15:41
Onderwerp: ZELFBEELD EN IDENTITEIT
|
|
|
Hoe jij in het leven staat, hangt voor een groot deel af van hoe jij over jezelf denkt. Je antwoord op de vraag 'wie ben ik?'zegt hoe je zelfbeeld is. Hoe je jezelf ziet heeft invloed op de groei van je geestelijke leven. Dit speelt een grote rol bij het hanteren van geestelijke crisissen en aanvallen van de satan. Daarom behandelen we dit thema in deze serie basislessen.
Het is een basisgegeven dat elk mens wil weten en ervaren dat hij nuttig is. Ieder mens verlangt naar verbondenheid, naar aanvaarding ontvangen en aanvaarding geven. Die dingen geven hem/haar een bestaansreden. Wie jij bent, heeft veel te maken met jouw relaties met anderen. Tegelijkertijd wil je, los van anderen, een persoon zijn. Tijdens de zoektocht waarin je enerzijds probeert íemand te worden'en anderzijds 'jezelf aan anderen te binden', ervaren veel mensen in deze tijd een identiteitscrisis. Ze vragen zich af: Wie ben ik? Wie heeft mij nodig? Wat doe ik hier op aarde en waarom besta ik eigenlijk?
Het ontwikkelen van een zelfbeeld
In de loop der tijd heb jij (net als ieder mens) een zelfbeeld opgebouwd, aan de hand van een door jou zelf ontworpen meetlat. Ingrediënten voor deze meetlat heb je overal gekregen waar je mensen ontmoette. Belangrijke mensen die jou veel ingrediënten aanreikten zijn je ouders, broers en zussen, leerkrachten, familie en andere opvoeders. Toen je ouder werd, waren het je vrienden en klasgenoten. Het ene ingrediënt dat mensen je bieden neem je gretig aan omdat je die persoon zo belangrijk vindt. Een ander ingrediënt neem je gedwongen in je meetlat op, omdat die persoon nu eenmaal het gezag heeft om jouw gedrag goed of af te keuren. Een paar voorbeelden van ingrediënten. Je bent lief als... Mama houdt van je als... Drukke kinderen zijn vervelend. Dik zijn hoort niet. Je zusje doet tenminste... Je doet nooit wat fout. Veel bezit betekent status. Alleen vwo telt mee. Je bent iemand als je carrière maakt. Je hoort pas bij als je de nieuwste BMW rijdt. Als je bent zoals die of die, dan ben je belangrijk. Allerlei ingriënten die jij gedwongen of vrijwillig aangenomen hebt, vormen met elkaar een meetlat kom je misschien wel tot de conclusie dat je het redelijk gedaan hebt, omdat je gelijk bent aan... Maar vaak kom je tot de ontdekking dat je minder bent dan... Je voldoet niet. Wat is jou meetlat? Uit welke ingrediënten is jouw meetlat samengesteld? Heb je daar inzicht in?
Gevolgen
Jezelf naast je eigen meetlat leggen, leidt vaak tot problemen met een of meerdere van de volgende zaken: zelfkoestering, zelfzucht, zelfbeklag, zelfmedelijden, minderwaardigheidsgevoelens, kritich zijn, jaloers zijn, roddelziek zijn, kwaad spreken, slecht tegen kritiek kunnen, sceptisch zijn, enzovoort. Het kan zijn dat je jezelf op een onredelijke manier vergelijkt met anderen, wat leidt tot minderwaardigheidsgevoelens. Misschien heb je misplaatste schuldbesef of eerder agressieve gevoelens:'Ik ben ik en niemand doet me wat!'
Mogelijk ontken je problemen of vlucht je ervoor. Mogelijk kun je niet geloven dat anderen vertrouwen in jou stellen. Je durft geen mensen te vertrouwen, je hebt weinig vrienden en ervaart problemen in diepgaande verhoudingen met andere mensen.
Het grootste probleem van dit zelfbeeld is echter dat je nog nooit je levensdoel begrepen hebt. Je gestalte te geven, aan de hand van zelfgemaakte meetlat. Je hebt prestaties geleverd, je hebt uit alle macht geprobeerd om je te gedragen zoals je dacht dat mensen dat het liefst wilden, om bevestigt te worden. Je hebt geprobeerd status op te bouwen, rijkdom te verwerven enz. Als je jouw zelfbeeld op deze fundamenten gebouwd hebt, bevredigt dit ten diepste niet. Het is van oppervlakkigeen voorbijgaande aard. Je zelfbeeld is afhankelijk van de omstandigheden en daardoor zeer kwetsbaar.
Herken jij jezelf hierin? Schrik je van de ontdekking dat jouw zelfbeeld gebouwd is op wankele fundamenten, die zeer relatief zijn?
Wat de Bijbel over jou zegt
Als je eerlijk over jezelf na wilt denken, en je wilt de waarheid over jezelf weten, begin dan niet bij je gedachten over jezelf, die gevormd zijn naar de relatieve zelfgemaakte meetlat. Begin bij de onafhankelijke waarheid. De Bijbel zegt: Alles wat wáár is, bedenkt dat! (Fil.4:8) En wat is meer waarheid dan de woorden van God?
Wat zegt God over jou? Als we dit in Gods Woord onderzoeken, komen we tot de ontdekking dat ons bestaan, en daardoor het beeld van de mens, is gestempeld door drie grote gebeurtenissen:
1. We zijn schepselen van God. God heeft jou gewild. Hij heeft je geschapen naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis. Jij als mens was de kroon op Gods schepping. Je bent door Hem geborduurd. Je bent het werk van Zijn handen. Hij heeft jou geschapen met het doel Zichzelf te verheerlijken. (Jes.43:7)
2. We zijn gevallen schepselen. Door de zondeval heb je een zondig natuur gekregen. Je hebt een hart dat arglistig is en geneigd is tot alle kwaad. (Jer.17:9) De Bijbel noemt dat je 'vlees'. Dit vlees is zo verdorven dat God er niets meer aan op kon knappen. Jij, de kroon van Gods schepping, koos voor jezelf en je had je 'ik' meer lief dan je Schepper. (Mal.2:10, Ef.2:3) En hoe wonderlijk, God is Zijn schepselen na de zondeval lief blijven hebben. Hoewel Zijn beeld in jou gebroken is, ben je nog steeds de mens die naar Zijn beeld geschapen is. God laat dit zien in Genisis 9:6, waar Hij de waarschuwingen geeft dat wie aan jou leven komt, zelf gedood zal worden. En toch kon God jou niet meer Zijn kind noemen. Wel Zijn schepsel, niet meer Zijn kind. Maar...
3. In Christus zijn we een nieuwe schepping. Zelfs die relatie van Vader en kind heeft God willen herstellen. (2 Kor. 5:17) Als je werkelijke gelooft in de Zoon van God, ben jij opnieuw een kind van God geworden. Hij wilde je hebben en heeft jou liefgehad, zodat jij Hem opnieuw lief kunt hebben. Jouw lichaam heeft Hij een tempel van Zijn Heilige Geest gemaakt. God heeft je een broeder of zuster gemaakt van al de erfgenamen van God. Hij heeft je een nieuwe natuur gegeven om weer aan de scheppingsdoelen te kunnen voldoen die Hij ons in Zijn Woord geopenbaard heeft.
God heeft jou gemaakt om je lief te hebben.
'Wij hebben Hem lief , omdat Hij ons eerst liefgehad heeft' (1 Joh.4:19)
God wil dat jij Hem liefhebt.
'En Jezus zei tot hem; Gij zult de Heere, uw God, liefhebben, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat.22:37)
God verheerlijkt Zijn genade in je en wil dat je Hem eert.
'Opdat wij zouden zijn tot lof van Zijn heerlijkheid, wij die eerst in Christus gehoopt hebben.' (Ef.1:12)
God wil dat je Hem dient.
'Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koningkrijk ontvangen, laat ons de genade vast houden, door dewelke wij behagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.' (Hebr.12:28)
God wil dat je over Zijn schepping heerst.
'En God zei: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen van de zee, en over de vogels van de hemel, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.' (Gen.1:26-27)
Vervolg deel 2
Op een Bijbelse wijze naar jezelf kijken
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op donderdag 29 april 2010, 15:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 13:58
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
Lieve Broeders en Zusters,
Over en weer lees ik allerlei meningen van elkaar maar waar draait het werkelijk om en hoe beschrijft Gods Woord hierover dan is alles al uitgesproken. Je hoeft de Bijbel maar te openen en uitzoeken waar dat er staat en dan snap je wel dat het voor Gods ogen een gruwel is welke afgodsbeeld dan ook.
Shalom,
Anita
1 Kon 15,12 Hij verdreef de aan ontucht gewijden uit het land en verwijderde al de afgodsbeelden die zijn vaderen gemaakt hadden. 2 Kron 24,18 Zij verlieten het huis van de HERE, de God hunner vaderen, en dienden de gewijde palen en de afgodsbeelden, zodat er toorn kwam over Juda en Jeruzalem wegens deze schuld van hen. Jes 45,16 Zij staan beschaamd en zijn ook te schande geworden, allen tezamen zijn zij smadelijk afgedropen, de makers van afgodsbeelden. Mi 1,7 Al zijn gesneden beelden zullen stukgeslagen worden, en al zijn wijgeschenken met vuur verbrand worden, en al zijn afgodsbeelden zal Ik te gruizel slaan, want van hoerenloon heeft het ze bijeengebracht en zij zullen weder tot hoerenloon worden. Hand 17,16 En terwijl Paulus te Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was. Deut 4,16 dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen; 1 Kor 8,7 Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. Gen 35,2 Toen zeide Jakob tot zijn huis en tot allen die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden die in uw midden zijn, reinigt u en verwisselt uw klederen. Ex 20,3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Ex 20,23 gij zult naast Mij geen goden maken; noch van zilver noch van goud zult gij ze u maken. Ex 23,13 Voorschriften voor de verhouding tot de HERE Ten aanzien van alles, wat Ik u bevolen heb, zult gij op uw hoede zijn; de naam van andere goden zult gij niet noemen, hij zal uit uw mond niet gehoord worden. Ex 23,24 Gij zult u niet nederbuigen voor hun goden noch hen dienen en gij zult niet doen naar hun werken, maar gij zult ze volkomen vernielen en hun gewijde stenen zult gij geheel verbrijzelen. Deut 7,25 De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toeëigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is een gruwel voor de HERE, uw God. Deut 10,17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; Joz 24,23 Nu dan, doet de vreemde goden weg, die in uw midden zijn, en neigt uw harten tot de HERE, de God van Israël. 1 Kon 11,2 behorende tot die volken, van wie de HERE tot de Israëlieten had gezegd: Gij zult u met hen niet inlaten, en zij zullen zich met u niet inlaten, voorwaar, zij zouden uw hart meevoeren achter hun goden; haar hing Salomo met liefde aan. 1 Kron 16,26 want alle goden der volken zijn afgoden, maar de HERE heeft de hemel gemaakt; Ps 95,3 Want de HERE is een groot God, een groot Koning, boven alle goden, Ps 96,4 Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht is Hij boven alle goden; Ps 97,9 Want Gij, HERE, zijt de Allerhoogste over de ganse aarde, Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden. Ps 135,5 Ja, ik weet, dat de HERE groot is, dat onze HERE boven alle goden is. Jes 37,19 en hun goden in het vuur geworpen, want het waren geen goden, maar slechts het maaksel van mensenhanden, hout en steen; daarom hebben zij die kunnen vernietigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 13:14
Onderwerp: Het woordje eerlijkheid in een profiel...
|
|
|
Spreuken 27:6 oprecht gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen, maar overvloedig zijn de kussen van een vijand.
De Waarheid mag dan soms wat hard over komen maar degene die dat eerlijk tegen je durft te zeggen is je vriend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:17
Onderwerp: Het woordje eerlijkheid in een profiel...
|
|
|
Als ik ergens niet van hou is dat onrecht of elkaar te bestoken om niks dat doet mij intens een grote verdriet mee van hart Mensen zo ga je toch niet met elkaar om begin eerst bij jezelf voor je bij een ander de splinter uit het oog haalt. Dus behandel een ander zoals jezelf ook behandeld wil worden.
Eerlijkheid in je profiel je bent zelf baas wat je in je profiel neer zet. De ander plaatst hun hele hebben en houden de ander uit prive of onzekerheid niet al te veel plaatsen en dat liever via mail of chatten de dingen bespreken.
Je hoeft niet alles aan de grote klok hangen wat op den duur toch tegen je gebruikt kan worden want lees je allerlei berichten hier op het forum bedoel dan ook echt alles stelt dat mij zwaar diep terleur hoe je als mensen met elkaar om gaat. Je hoeft elkaar niet te aanvallen maar zegt een broerder of zuster iets tegen jou in alle eerlijkheid is dit grote deels ook meer omdat die persoon om je geeft en je daarvoor wil waarschuwen zodat jezelf dan niet zwaar voor neer valt. Hoevaak moeten mensen eerst zelf de dingen meemaken en beseffen van heej ja die had het wel gelijk en nu zit je zelf met een gebroken poot of hartje.
Durf de dingen eerlijk onder ogen te zien en maak je een fout of geeft kritiek wat achter af niet juist bleek te zijn ga dan naar die persoon toe en bespreek alle dingen en vergeef elkaar zodat we als broerders en zusters waarvan de ene een eleboog is de ander een wijsvinger de ander een pink we zijn 1 familie door Christus heen. Natuurlijk leven we in de zondeval en maken we dagelijks onze fouten alleen laat je niet op de leugen consertreren die satan in je oor fluistert en je negtief zelfbeeld creareert neej je bent vrij door het Bloed van Jezus Christus daar mogen we onze ogen op gericht houden en elke dag onze Wapenrusting aantrekken tegen de list van de overste van deze wereld.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 17:36
|
|
|
HERMIENA254 schreef: | slaap ff lekker, Imre |
Heb je goed geslapen Imre?
Mochten jullie voor vanavond niks te doen hebben dan is er een activiteit op Urk Begint om 20:00 uur zie voor meer informatie Agenda Thema: Zelfbeeld & Identiteit Wat zegt de Bijbel hierover?
Wees Welkom !!
Hartelijke groet,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 17:26
Onderwerp: 27 April Toerustingsavond Urk 20.00 uur
|
|
|
Toerustingsavond op Urk Party- en zalencentrum Irene, Wijk 8 85
D.V. dinsdagavond 27 april (20.00) spreekt evangelist Arjan Baan over: “Zelfbeeld en identiteit…wat zegt de Bijbel hierover?”
Bron: HeartCry
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 april 2010, 16:03
|
|
|
[quote=IMRE695]
Ach ja je hebt ook alle tijd van de wereld he Zou je alles op 1 dag doen terwijl 1 week 7 dagen heeft is het wel mooi om dat te verdelen over de dagen anders is het een last en dat moet ook niet he
Verder wat heb je een mooie poes hoe heet die poes?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 april 2010, 14:28
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zo, de bovenboel is klaar: wasdroger uitgezogen, vloer gereinigd van pluisje en andere ongeregeldheden. Was into the droger.
Tjonge, huishoudelijk werk werkt verslavend. Ik krijg er gewoonweg een flow door. Go with the flow: de stofzuiger staat al in positie voor de benedenboel.
Ook leuk: 4 wollen winterdekens uitklopppen. Maar daar heb ik hulp bij nodig! Wie biedt zich aan? |
Heej ik wist niet dat je een schoonmaak man diva was Dus je hebt het aardig in de vingers Had je wel willen helpen hoor maar het is niet gelijk om de hoek dus moet je iemand anders daarvoor vragen
Geniet van al het moois.
Groetjes,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 april 2010, 09:53
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
Hallo,
Wilde wel doorgeven dat ik helaas niet kan komen. Want alleen er heen gaan terwijl je vriend niet kan is ook vreemd dus zie ik daarvan af. Tot een andere keer zodat we beide kunnen. Wens jullie een leuke dag toe.
Hartelijke groet,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:06
|
|
|
verwijdert door mezelf
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 29 november 2010, 00:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 11:50
|
|
|
verwijdert door mezelf
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 29 november 2010, 00:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 07:04
|
|
|
Goedemorgen mensen,
Hier een rustig lied om wakker te worden
www.youtube.com/watch?v=5uZnge7EcP4&feature
Een mooie Psalm Heer, ai maak mij Uwe wegen bekend
Dat is ook ozo waar en daar mogen we ons ook naar uitstrekken.
Hier een hele mooie vanuit de goede oude tijd en blijft mooi misschien wel wat krasse oude plaat maar ach wat maakt het uit de tekst is mooi www.youtube.com/watch?v=4qyvJoeaLeQ&feature=
Hartelijke groet,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 05:18