|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 16:31
|
|
|
Op een Bijbelse wijze naar jezelf kijken
Nu je gelezen hebt wat de Bijbel over je zegt, denk je misschien: 'Het is voor mij onmogelijk om dat te geloven. Te geloven dat God mij heeft gewild en dat Hij een doel met me heeft. Als ik mezelf niet aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaardt? Ik ben niets, ik deug niet en kan niets.'
Is deze gedachte een waarheid, of geloof je de leugen? Waarom wil jezelf aanvaarden? Dit is wat jou betreft blijkbaar een voorwaarde om te kunnen geloven dat God je heeft aanvaard. Maar je hoeft jezelf niet te aanvaarden. Erken maar dat je niet aanvaardbaar bent, in de context van het tweede punt dat we behandeld hebben: je bent een gevallen schepsel, ik gericht en vol van verdorvenheid.
Tegen deze gedachten in gaan vechten om een positief zelfbeeld te krijgen zodat je jezelf kunt aanvaarden, zal je niet lukken. En... het is ook niet Bijbels. Het gaat er namelijk niet om of je een negatief of een positief zelfbeeld hebt, maar het gaat om het hebben van een realistich zelfbeeld. Aanvaard wat God over je zegt. Je hoeft je niet meer beter voor te doen dan je bent. God verwacht niets meer van je. Stem maar in met wat God over je zegt. (Rom.6:11) Je moet jezelf zien zoals je werkelijk bent. Komt jouw zelfbeeld overeen met wat je in werkelijkheid bent? Ken jij de afgrond van je eigen boze hart? Weet je wie je in Christus bent? Weet je vanuit de Bijbel wat de zin van jouw leven is? Tegenwoordig gaat het vaak over jezelf leren aanvaarden, jezelf respecteren en liefhebben. Dit soort begrippen komen we niet in de Bijbel tegen. De Bijbel gaat er eerder vanuit dat je jezelf liefhebt. (Mat.22:39, Ef.4:18,19) Maar wat is dan wel de juiste weg?
Vernieuwing van jouw denken
De Bijbel roept ons ertoe op om te bedenken wat waar is! Laat je gedachten gevangen genomen worden door Christus en Zijn waarheid. (2 Kor.10:5) En wat is waar? De drie punten die hierboven beschreven staan. Je bent een schepsel van God, een beeldrager van God, door Hem gewild en door Hem bedacht. Je bent bedorven door de zonde en hebt een arglistig hart. En als je niet gelooft ben je strafwaardig, onder de toorn van God op weg naar de tweede dood. (Ef.2:3) Maar... als je in Christus gelooft ben je een nieuwe schepping, wederomgeboren door Gods Geest, met Christus gestorven en opgewekt. Je zondige oude natuur is reeds geoordeeld in het kruis van Christus. Wat een wonder: in Christus ben je voor God, jouw Schepper, Koning en Regeerder van het heelal, volkomen aanvaard. Je hebt een nieuwe identiteit in Christus ontvangen en je bent niet meer van jezelf. (1 Kor.6:20, 2 Kor.5:15)
Aanvaard je deze feiten? Aanvaard je de totale verdorvenheid van je natuur? Aanvaard je het nieuwe leven dat God geschapen heeft in Christus? Voor een evenwichtig beeld van jezelf, moet je alle drie punten meenemen. Het is niet goed als er te veel nadruk op één punt gelegd wordt. Neem de Bijbelse balans in acht.
'Wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.'(Rom.12:2)
Je moet dus vernieuwd worden in je denken. De waarheid moet je leren denken. Waartoe roept de Bijbel je nog meer op? De Bijbel benadrukt niet dat je blij moet zijn met jezelf. Wel dat je dankbaar moet zijn! (1 Thes.5:18) Alles is genade. Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen? (1 Kor.4:7)
God roept je ook op tot tevredenheid. (Hebr.13:4) Tevreden zijn met wat je hebt en tevreden zijn over de gaven die je ontvangen hebt. (Fil.4:11) Je moet leren om niet vanuit jezelf te denken, maar vanuit je positie als schepsel tegenover Schepper, als onderdaan tegenover Koning Jezus. Het gaat niet om jou, het gaat om Hem! De satan roept: 'Handhaaf jezelf, kies voor jezelf, behoud je leven en blijf trouw aan jezelf.' Maar de boodschap van God is: 'Verloochen je leven, verlies je leven, dan zul je het echte leven vinden.' (Mat. 16:25, Luc.9:24) Dit schildert het contrast tussen het humanistische mensbeeld en het Bijbelse mensbeeld.
'Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden.' (2 Kor.5:17)
De vraag 'wie ben ik?' kan dus alleen maar realistisch beantwoord worden als je jezelf beschouwt in de relatie tot je schepper. Het gaat erom hoe God jou en mij gemaakt heeft. Hij beschouwt jou in Christus als een koningskind met waardigheid (1 Petr. 2:9), als een gezagdrager met autoriteit, als een vriend in wie Hij vertrouwen heeft (Joh. 15:14), als een erfgenaam die even rijk is als Jezus Christus Zelf. (Gal. 4:7) Wat een wonder dat dit waarheid is. En jij wordt ertoe opgeroepen te bedenken wat waar is... Je kunt jezelf dus aanvaarden (let op: niet jouw zonden) omdat God jou aanvaardt.
Vervolg Deel 3
Je behoort tot de Gemeente
|
|