ChristianMatch

Forum

ZELFBEELD EN IDENTITEIT DEEL 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:33

Je behoort tot de Gemeente

En weet je wat nu ook zo belangrijk is? Het verlangen dat je had om door andere mensen aanvaard te worden, beantwoordt God als je Zijn kind geworden bent op een nieuwe manier. Als je tot geloof bent gekomen, je bent namelijk onderdeel geworden van het Lichaam van Christus. (1 Kor.12) Je bent niet alleen. Je hoort bij Zijn Gemeente. De leden van deze gemeente functioneren niet als individu. Paulus zegt dat andere leden niet tegen jou kunnen zeggen: 'Ik heb je niet nodig.'

'Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil. Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.' 'En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet van node.' (1 Kor.12:11,12,21)

'Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie naar de mate des geloofs; hetzij bediening in het bedienen; hetzij die leert in het leren; hetzij die vermaant in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet in blijmoedigheid.' (Rom. 12:7,8)

Lees Romeinen 12 en 1 Korinthe 12 eens helemaal door. Jij hebt gaven gekregen die anderen niet hebben. Gaven waarmee je anderen mag en kunt dienen. Je bent een wezelijk onderdeel van het Lichaam van Christus. Je bent nodig. Anderen hebben jouw gaven nodig. Als je die gaven actief inzet, zul je ervaren dat je iemand bent en zul je ontdekken wie je bent.

Hoe nu verder

En nu? Ben je tot de ontdekking gekomen dat wanneer je zinvol en in vrede wilt leven, je moet weten wie je bent buiten Christus én wie je bent in Christus? Je kunt ten diepste alleen vrede hebben als je vrede met God mag hebben. Het geheim is daarin gelegen dat je mag weten een kind van God te zijn. Dan alleen kun je een goed en gezond zelfbeeld ontwikkelen. Dan alleen kun je, op grond van Christus' gerechtigheid, leren aan je scheppingsdoel te beantwoorden. De Heere God wil jou dit door genade schenken. Hij wil jouw gebroken hart helen. Wanneer je gevangen zit in verkeerde denkpatronen met betrekking tot jezelf, wil Hij jou in Christus vrijheid verkondigen. In plaats van treurigheid wil Hij jou vreugdeolie schenken.

'De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalf heeft, om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om de gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening van de gevangenis. Om de treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwde geest; opdat zij genaamd worden eikebomen van de gerechtigheid, een planting van de HEERE, opdat Hij verheerlijkt worde.' (Jes.61:1-3)

Je wordt geroepen om de loopbaan te lopen die God voor jou heeft aangelegd. Door de vernieuwing van de Heilige Geest krijg je een eerlijk en Bijbels perspectief op het leven en ga je steeds helderder zien dat je met een doel in deze wereld bent geboren. Je gaat zien dat je nuttig bent. Ook in de contacten met familie en vrienden wil de Heilige Geest steeds meer openheid en eerlijkheid bewerken. Een gezond zelfbeeld gebruikt de Heere om je geestelijk volwassen te maken, zodat je gedachten ook niet meer dag van dag je eigen ik heen draaien waardoor je jezelf beklaagt in zelfmedelijden.
Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen?

'En wij weten dat hun die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, namelijk hun die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren bestemd om het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn.' (Rom. 8:28-29)

In deze tijd dringen de humanistische mensvisie en de New Age-gedachten sterk door. Daarom nog een paar waarschuwingen:

a. Pas op voor zelfactualisering. Dit begrip is afkomstig uit de humanistische pyschologie. Hierin staat centraal dat de mens zijn eigen doel is. Je moet in contact komen met je zogenaamde hogere ik, met het goddelijke in jezelf. Dit is je bestemming en daarom moet je voor jezelf en je eigen ontplooiing kiezen.
b. Pas op voor een vorm van godsdienst die het kruis en de zelfverloochening vermijdt. Zulke mensen verkondigen dat je via een prettig leven naar de hemel kunt gaan. Jezus geeft je een goed gevoel van zelfwaardering, neemt je stress weg en geeft je het grootste voorbeeld van zelfrespect. Maar de Heere zegt in Zijn Woord: 'Wie zijn leven (grondtekst: psyche) verliezen om Mijnentwil, die zal het behouden' (Luc. 9:24) en 'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.' (Joh. 12:24)

Ten slotte nog een paar praktiche tips om je te helpen een goed en gezond zelfbeeld te ontwikkelen.

1. Leer aanvaarden dat God de gelovige - op grond van Christus' offer liefheeft.
2. Kijk je problemen recht in de ogen en loop er niet voor weg.
3. Aanvaard verantwoordelijkheid voor wie jij bent, en geef anderen niet de schuld.
4. Zie de symptomen van een verkeerd zelfbeeld niet als ziekte, maar als zonde.
5. Vergeef iedereen die jou onrecht heeft aangedaan en/of pijn en verdriet heeft bezorgd. Laat geen bitterheid en wrok in je leven toe. Onthoud: wanneer je wrok blijft koesteren, word je uiteindelijk een wrak. (Zie Box 21.1.)
6. Vermijd elke vorm van zelfbeklag en zelfmedelijden.
7. Disciplineer je denken. (Rom. 12:1-2) Veel mensen mislukken omdat ze per definitie verwachten dat zij zullen mislukken en omdat zij geen doel in hun leven hebben. 'He who aims at nothing will hit it every time.' Vrij vertaald: 'Wie streeft naar niets, zal steeds weer niets bereiken.'
8. Reageer in afhankelijkheid van de Heilige Geest wanneer er iets met je gebeurt. Benoem dit niet gelijk negatief, maar bedenkt wat waar is.
9. Verdrijf vrees door deze te vervangen door een vast vertrouwen in de beloften van God.

'Want gij zijt duur gekocht, zo verheerlijk dan God in uw lichaam en in uw geest welke van God zijn.' (1 Kor. 6:20)

Aanbevolen literatuur:

* "Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit", Dr. D.M. Lioyd-Jones
* "Een helpende hand", Ds. A. Elshout
* "Overwinning over de duisternis", Neil T. Anderson
* "Hoe overwin ik mijn negatieve zelfbeeld", Neil T. Anderson
* "Het Vaderhart van God", Floyd McClung jr.
* "Genezing van beschadigde emoties", David A. Seamands
* "Sieraad voor As", Zac Poonen

Voor predikanten, ouderlingen en hulpverleners:

* "Helpen met de Bijbel", Drs. Jef de Vriese
* "Actuele problemen in het licht van de Bijbel", Drs. Jef de Vriese e.a.

Vervolg Deel 4

Persoonlijke Bijbelstudievragen: ZELFBEELD EN IDENTITEIT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1