ChristianMatch

Forum

Berichten van KATHY142
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Berichten van KATHY142
Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:47
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.

Ik geloof dat de mens een vrije wil heeft en wel degelijk nee kan zeggen tegen Gods genade aanbod. Ik geloof ook dat Gods genade aanbod voor ieder mens is, daar twijfel ik geen moment aan. God steekt Zijn hand uit, maar de mens moet wel zelf tot Hem willen komen, hij moet geloven en hij moet gered willen worden.

Als God geen Soeverein was, dan kon Hij geen absolute God zijn. God is eeuwig, God is tijdloos. Hij kent geen verleden en geen toekomst. Hij leeft in een eeuwig heden. Hij bestaat van eeuwigheid af vóór er tijd was. Daarom zijn bij God alle toekomstige dingen alsof zij reeds gebeurd zijn. God is ook alwetend. Hij kent ieder ding, verleden, heden en toekomst. Hij kent het aantal haren van je hoofd, Hij kent iedere mus, die op de grond valt. Vanaf de eeuwigheid in het verleden kent Hij ieder detail dat ooit zou gebeuren in de eeuwigheden van de toekomst. Hoe zou Hij anders de dingen kunnen plannen? God moet alwetend zijn, alle dingen kennen, anders houdt Hij op een soevereine God te zijn. Als Hij niet alwetend was, dan konden we Hem niet vertrouwen, want Hij zou door allerlei gebeurtenissen kunnen worden verrast, die Hij niet van tevoren had geweten. God kent geen enkele verandering, Hij leeft niet uit het toeval, maar naar Zijn doel.

God heeft geen groepje mensen uitverkoren om de rest verloren te laten gaan. God is soeverein en weet wie nee en wie ja gaan zeggen. Ik geloof dat iedereen mag komen tot God. Niemand hoeft zich te verontschuldigen en niemand heeft een excuus.

Pas als wij Hem aannemen en geloven dan zijn wij in Christus, eerst komt Christus en dan komen wij pas. Dus als je in Hem bent, Hij is namelijk de Uitverkorene, dan ben je IN Hem uitverkoren.
Efeze 1:4: Gelijk Hij Christus heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld.
Dus een IEDER die het evangelie aanneemt is dan IN Christus en DAARDOOR is hij uitverkoren, want Christus is de Uitverkorene.
Tegen zoiets moois en zoveel genade wil je toch geen nee zeggen.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Laatst aangepast door
KATHY142
op donderdag 24 maart 2011, 15:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:18
BerichtOnderwerp: Japan

JAN786 schreef:
Ik heb wel een vraag:

Ik las ergens God heeft de Holocaust niet gewild.
Hebben de Joden zelf niet geschreeuwd toen zij Jezus lieten kruisigen:
Zijn bloed kome over ons en onze kinderen!

Kunnen we hier geen link tussen zien?
Ik ben pro Israel. Het is het volk van God.
En God zelf daat ervoor zorgen dat Zijn volk als het getal van de heidenen vol is, dat zij tot geloof komen.
Als God moet wachten op de bekering van de joden, dan kan Hij nog heel lang wachten.
De zaligheid van de Joden is gegrond in Gods beloften en niet in hun eigen vermogen zich te bekeren.

God heeft Ezechiel 37 al waargemaakt in 1948 en God zal ook Rom. 11 waarmaken als Hij de tijd daarvoor geschikt acht. Er was eens een dominee die zei: Als Gods kindenderen vervult zijn met het gebed voor de bekering van de joden dan is de wederkomst dichtbij...

Jan, ik ben het voor een heel groot gedeelte met jou eens.
Waar ik het niet met je eens ben is dat Ezechiel 37 al waargemaakt of volledig vervuld is in 1948. Want het is nog niet volledig in vervulling gegaan. Al geloof ik zeker dat er hard aan gewerkt wordt en dat met de stichting van de staat Israël Gods plan met de wereld steeds verder vorm krijgt. Maar veel Joden zijn nog seculier. Er is nog niet één volk, er is nog geen één koning (de Messias) en er zijn nog heel veel Joden die nog leven in de diaspora. God zal ze inderdaad zelf de ogen openen en Zijn Geest over hun uitstorten zoals in Ezechiel 37:6.

Wat betreft: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen!"
Niet alle Joden hebben dit geroepen. Niet het hele Joodse volk stond in het voorhof van Pilatus. Dat paste namelijk niet! De Joden die Jezus als hun Messias hadden aangenomen stonden daar niet en dat waren er heel wat. Vandaar dat Jezus ook in het geheim gevangen genomen moest worden. Wie er wel stonden waren de leden van het Sanhedrin en diegene die mee heulden met het Sanhedrin.
Je kunt toch niet een heel volk in alle tijden verantwoordelijk houden voor de uitspraken van slechts een kleine groep mensen?
Met de volgende uitspraken bedoel ik niet dat jij dat zegt hoor Jan.
Maar meer als voorbeelden.
Als je zegt dat alle Joden in alle tijden schuldig zijn aan de dood van Jezus omdat enkelen 2000 jaar geleden om Zijn dood gevraagd hebben, dan zijn ook alle niet-Joden (dus ook wij) schuldig aan Zijn dood omdat het niet-Joden waren (Romeinen) die Hem mishandeld hebben, aan het kruis genageld hebben en Hem zo hebben laten lijden en sterven.
Jezus Zelf had echter gezegd, dat Hij Zichzelf vrijwillig zou overgeven om te sterven voor de zonden van de mensen. Zo kunnen wij onszelf ook de schuld geven, want het waren onze zonden die Hem aan het kruis brachten.
Kort voordat Jezus stierf bad Hij: „Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.” (Lucas 23:34)
Ongeacht of Jezus op dat moment aan Joden of aan heidense Romeinen dacht, Hij bad de hemelse Vader om vergeving voor deze mensen. Zou de hemelse Vader de Zoon niet verhoord hebben?

Tuurlijk heeft God de Holocaust niet gewild. Maar er is nog een satan. Die weet donders goed dat zonder het Joodse volk Gods plan met de wereld in duigen zou vallen. Hoe moeilijk ik het soms ook te begrijpen vind is dat God niet het kwaad is, maar het wel toestaat. Waarom? Geen idee.
Is denk ik ook niet te begrijpen.
Wat ik wel weet en waar ik alle vertrouwen in heb, is dat God een rechtvaardig God is en dat niemand ongestraft Zijn volk kwaad kan doen in wat voor vorm dan ook.

Laatst aangepast door
KATHY142
op woensdag 23 maart 2011, 21:28
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:57

HANNAH810 schreef:
kathy, mag ik even zeggen dat je het heel duidelijk en mooi hebt omschreven?
vooral het stukje van de trein op twee rails vind ik heel treffend en waar.

Dank je wel Hannah, maar jij hebt het ook goed omschreven.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 18:51

David je schrijft "vrije wil versus God's plan". Maar staat de vrije wil wel echt tegenover God's plan?
Of is de vrije wil niet een onderdeel van God's plan? Ik ben van mening dat het laatste aan de orde is.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een flinke lap leesstof.

God heeft Israël uitverkoren als Zijn volk. Dat is zo klaar als een klontje. Het was niet eens dat Israël keuze had of een vrije wil. Nee, het is een eenzijdig eeuwigdurend verbond. Het is nog steeds Zijn volk en o.a. Jeremia 31: 35-37 omschrijft dat zo duidelijk.

Maar Israël is niet zomaar uitverkoren door God. Het heeft alles te maken met Gods verlossingsplan.
Door dit volk gaf God ons de Bijbel. Op een paar uitzonderingen na is het hele Woord van God geschreven door Israëlieten. Dit volk, dat afstamt van de vier genoemde mannen, Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef, gaf ons daarom de Bijbel en zo werd de kennis van de Enig Ware God bewaard. Dit volk gaf ons onze Heiland, de Heer Jezus Christus, een Jood, uit de nakomelingschap van Abraham en uit de stam Juda. Ik geloof dat achter dit alles een diepe betekenis ligt en een nog wonderlijker en groter doel.
Want de Bijbel is vóór alles het Boek der Verlossing. Vanaf Genesis 1:1 tot en met Openbaring 22:21 ligt het doel van alle openbaring: het bekend maken van Gods heilsplan, de mogelijkheid der verlossing voor ALLE mensen!!

Bijbels gezien is toch de basis van onze verlossing: “Geroepenen volgens Zijn voornemen”. Romeinen 8:28. Dit is toch het fundament. Het is alleen genade, genade van God. In feite zijn wij gered, omdat dit Gods bedoeling was, lang voor wij werden geboren. Onze redding is geworteld en vastgelegd in de soevereine genade en wil van de Almachtige God. Onze redding is begonnen met de bestemming of voorbeschikking (= predestinatie) van God. Dit is het fundament van onze verlossing, het doel van de uitverkiezing. Hij wil dat wij zullen gelijken op Zijn Zoon, de Heer Jezus. Dat is de uiteindelijke bedoeling, dat is Zijn verlangen.

Ik heb het begrip voorbeschikking of predestinatie altijd erg lastig gevonden. Ik dacht dat God hierdoor bewust een deel van de mensheid redde en een ander deel naar de hel stuurde. Maar door studie hierover heb ik wel een andere gedachte gekregen.

Daarnaast staat net zo goed in Gods Woord dat de mens een vrije wil heeft. De Bijbel leert ons, dat wij een vrije wil hebben en dat ieder persoonlijk een beslissing moet nemen om behouden te worden, anders is hij voor altijd verloren. We moeten geloven om gered te worden.
De combinatie vrije wil en predestinatie is naar mijn idee niet een eenvoudige combinatie en ook lastig te begrijpen. En toch worden beide dingen duidelijk in Gods Woord geleerd. Want de uitverkiezing verwerpen, maar wel vasthouden aan de vrije wil van de mens is een ontkenning van Gods soevereiniteit. Het aanvaarden van de waarheid der uitverkiezing en het verwerpen van de vrije wil van de mens is ook een ontkenning van wat Gods Woord zegt met Zijn uitnodiging aan allen: “Wie wil kome”.

Omdat God alles vanaf het begin weet, weet Hij ook vanaf het begin, wie zouden worden gered door voor Hem te kiezen. Hij kende van tevoren ieder, die ooit in de Heer Jezus Christus zou geloven. Hij wist ook van tevoren, wie niet zouden geloven. Dan kan er zeker geen bezwaar zijn tegen Gods verkiezing van hen, die zouden geloven, en niet een verkiezing van hen, die niet zouden geloven. Gods daden zijn rechtvaardig. Hij wil dat niemand verloren gaat.

Ik vond deze uitleg die ik ergens las wel duidelijk: Je zou de vrije wil en predestinatie kunnen met een trein, die rijdt over twee rails. De ene rail is soevereine genade, de andere de menselijke verantwoordelijkheid. Zij ontmoeten elkaar nooit, komen nooit samen, maar ze zijn beide nodig om de trein in het juiste spoor te houden. Neem de rail van de menselijke vrije wil weg en probeer slechts te rijden op de rail der verkiezing en je komt terecht in het ravijn van fatalisme, waarin God de één kiest om behouden te worden en de ander kiest om verloren te gaan. Verwissel het en neem de rail der soevereine verkiezing en genade weg en je komt terecht in de gracht der religie van menselijke werken en wordt een zelfverlosser. Houd je wielen op beide rails!

Romeinen 9 zegt heel veel over Gods soevereine genade. Terwijl hij het volk Israël gebruikt als voorbeeld, legt Paulus uit, dat God hen uitkoos, niet omdat zij superieur waren of in zich zelf uitblonken, maar omdat Hij zou openbaren, wat Gods genade kan doen met een uiterlijk onwaardig en opstandig volk. Precies zo is het toch met ieder mens persoonlijk, je kan het haast leggen naast de geschiedenis van het volk Israël.
God heeft de armen, de onwaardigen, de vuilen uitverkoren, zodat niemand ooit de mogelijkheid zou hebben om te roemen. Hij wil aantonen, wat de genade van God kan doen met de diepst gezonkenen, de slechtsten, opdat “geen vlees zou roemen in zich zelf”.

Laatst aangepast door
KATHY142
op donderdag 24 maart 2011, 21:17
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 00:25
BerichtOnderwerp: Autisme

MARYLIEN613 schreef:
ik doe bijna altijd avonddienst hoor Willemijn,
wij kunnen onze voorkeuren wel meestal regelen!
(2dagen den vroegen en kben stikkapot!)

Die avonddiensten zijn inderdaad niet verkeerd. Maar als er na 1, 2 of 3 late dienst(en) een dagdienst om de hoek komt zetten.......dan moet er bij mij wel heel veel koffie aan te pas komen.

Laatst aangepast door
KATHY142
op dinsdag 15 maart 2011, 00:26
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 00:12
BerichtOnderwerp: God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde?

Allereerst Jermaine, als er een prijs was voor het internet leeghalen door middel van knippen en plakken dan zou jij die met stip winnen.
Maar goed zo'n prijs bestaat niet, sorry!
Jammer dat je geen antwoorden geeft op vragen, maar 1 stuk diverse keren herhaalt. Het lijkt in mijn ogen heel veel op indoctrinatie.
Daarnaast valt mij op dat diegene waarvan jij de lappen tekst kopieert weer kampioen inlegkunde is en en complete bijbelteksten uit de context haalt. Nou, ook daar is geen prijs voor! Maar daar waarschuwd de Bijbel wel voor. Net zo goed als voor dwaalleraars!
Lees de brief van Judas maar eens. 2 Johannes 1, heeft daar ook nog wel wat over te zeggen.

JERMAINE849 schreef:

We moeten verlost worden door te geloven dat Jezus alle mensen in de wereld redde door het eerlijkste en geschikste manier door het doopsel van Johannes de Doper te ontvangen.

Wat betreft dit stukje tekst. Dit is totaal niet bijbels! Oftewel complete verdraaide onzin. Kan er niets anders van maken.
We ontvangen geen verlossing door te geloven in het doopsel van Johannes de Doper, maar enkel doordat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven!
En om ook maar even in herhaling te vallen nogmaals wat bijbelteksten die hier over gaan. De laatste tekst uit Hebreeën 12 wijst ook nog op iets anders wat niet onbelangrijk is. "Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus."

1 Korintiërs 1:17 schreef:
Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

Galaten 6:14 schreef:
Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld.

Kolossenzen 2:13-15 schreef:
Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Hebreeën 12:2 schreef:
Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 7 maart 2011, 18:22
BerichtOnderwerp: God heeft de zondaar lief, maar haat de zonde?

LISA610 schreef:
Beste Jermaine. Met grote verbazing heb ik de bijdragen gelezen die je vanaf afgelopen zaterdag op het forum hebt gezet.
[............................]
Kortom: iemand is wel degelijk behouden door zijn geloof in wat Jezus heeft bewerkstelligd aan het kruis. Iedere keer als jij zegt dat dit niet zo is, dan betwist jij iets wat in de Bijbel staat. Het spijt me, maar als jij dan zegt dat jij het ware evangelie verkondigd denk ik maar één ding: het ware evangelie staat beschreven in de Bijbel… en die is duidelijk niet geschreven door Jermaine.. sterker nog Jermaine houdt er een hele eigen uitleg op na, voegt dingen toe die niet in de Bijbel staan en gebruikt zijn eigen evangelie om anderen een schuldgevoel aan te praten en aan te klagen. En voordat jij nu denkt dat ik één van die christenen ben die de Bijbel niet gelezen heeft doe je er wellicht goed aan om mijn andere bijdragen op het forum even te lezen. Ik ken de Bijbel namelijk vrijwel van kaft tot kaft. Hebben we het wel over de normale Bijbel die bij christenen in huis staat. Welke Bijbel jij leest is mij namelijk een groot raadsel……

Lisa, Ik kan mij hier helemaal in vinden!!

Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 7 maart 2011, 18:23
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 februari 2011, 23:33
BerichtOnderwerp: Kerkelijke verdeeldheid op CM

MARIAN519 schreef:

Quote:
Hebr. 8 ver 7 tm 10
Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Als ik de tekst hierboven lees dan gaat het naar mijn idee toch over Israël en niet over de kerk.
Zou het kunnen zijn dat waar er over verbond wordt gesproken in de brief aan de Hebreeën (en sowieso in Gods Woord), het over het verbond gaat wat Gods met Israël sloot?
En niet onbelangrijk zoals beschreven staat in vers 10, wat er nog te gebeuren staat t.a.v Gods belofte aan Israël?

Ja, diegene die geloven dat Jezus voor hun zonden aan het kruis is gestorven zijn mede-erfgenamen van Israël. Maar dat is toch niet hetzelfde als dat het verbond over zou gegaan naar de "kerk".
Ik kan het fout zien, maar toch niet een verbond geeft behoudenis en genade. Dat kan toch alleen maar door het geloof in Jezus?
Romeinen 10:9
"Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis."

Laatst aangepast door
KATHY142
op woensdag 23 februari 2011, 23:43
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 13:18
BerichtOnderwerp: Congres antisemitisme in Nijkerk op april 2011.

Christenen voor Israël: Antisemitisme aan de orde van de dag.
Manfred Gerstenfeld hoofdspreker tijdens congres over antisemitisme.

Lokjoden, scheldkanonnades, handtastelijkheden of erger, in Nederland worden Joden meer en meer het mikpunt van agressiviteit.
Voor orthodoxe Joden is geen plaats meer, stelt Bolkenstein in ‘Het Verval’ het jongste boek van Manfred Gerstenfeld. Antisemitisme is aan de orde van de dag. Rapporten van onder andere het CIDI maken duidelijk dat de haat tegen de Joden toeneemt. Een reportage van de Joodse Omroep laat hierover geen twijfel bestaan.
Het blijft dan ook noodzakelijk om het antisemitisme aan de kaak te stellen. Daarom organiseert Christenen voor Israël opnieuw een congres over dit onderwerp. De actuele situatie in Nederland zal daarin centraal staan. Vragen als: ‘Wat gebeurt er momenteel in Nederland’?en ‘met welke ontwikkelingen moeten we rekening houden’?, of ‘wat is de rol van de politiek en van de media’?, zullen uitvoerig aan de orde komen.
Een keur aan deskundige sprekers zal op deze onderwerpen ingaan. Naast hoofdspreker Manfred Gerstenfeld spreken onder andere prof. dr. Hans Jansen (theoloog), prof. dr. Herman van Praag, ds. Henk Poot (Christenen voor Israël) en enkele politici (Joel Voordewind (CU) en Kees van der Staaij (SGP), en journalisten (Alfred Edelstein, Joodse Omroep). Jan van Klinken (freelancer), neemt ’s middags zitting in het forum en zal tijdens de discussie, samen met Herman van Praag de rol van de media voor zijn rekening nemen.
Boekepresentatie
Tijdens het congres wordt tevens een nieuw boek van dr. Manfred Gerstenfeld gepresenteerd: ‘Verwrongen beelden van de Holocaust. Geschiedvervalsing onder de loep’.

Het congres vindt plaats op 7 april 2011 in de Schakel in Nijkerk (nabij het NS station).
Opgave voor het congres is mogelijk via www.christenenvoorisrael.nl of telefonisch: 033-2458824. Kosten: 25,00 euro per persoon, inclusief koffie, thee, lunch en congresmap.

Laatst aangepast door
KATHY142
op zondag 20 februari 2011, 13:20
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 20:34
BerichtOnderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?

[quote=JAN786]
Ik ben van mening dat de verbondsvisie bepalend is. Als je niet geloofd dat God een God is van het verbond wat Hij met de mensen heeft gemaakt en waarvoor hij een teken gegeven heeft.
Zoals al eerder opgermerkt betekend JEHOVA: verbondsgod.
Dit verbond is uniek ten opzichte van alle andere geloven. God sluit een verbond met mensen en belooft zich daaraan te houden. In het OT was dat teken de besnijdenis. Dit was een bloedige ceremonie wat wees op het bloed dat vloeien moest vanwege de zonde. Zoals ook Jezus bloed moest vloeien om ons te kunnen redden. Deze besnijdenis was geen teken van geloof zoals ook de doop dat niet is.
Interresanst is dat we in Genesis 17 lezen dat alles wat mannelijk was besneden werd. Ook de heidense slaven die Abraham in dienst had. Dus ook in het O.T. werd het verbondsteken gegeven aan niet-israelieten.

Ja, het verbondteken werd gegeven aan niet-Israëlieten oftewel de heidenen. Met de nadruk op als ze zich bekeerden tot het Jodendom en opgenomen werden in het verbond wat God met de Israëlieten had gesloten. Maar om te worden opgenomen in dat verbond waren 3 speciale dingen die moesten gebeuren.
1: Door de besnijdenis.
2: Door een offer.
3: Door de doop der onderdompeling.
Iedere man die zich uit het heidendom bekeerde tot het Jodendom, moest dezelfde handelingen ondergaan. Dit geldt nog steeds. Het is alleen niet mogelijk een offer te brengen, nu er geen tempel is. Daarom wordt een man, die sinds de verwoesting van de tempel van het heidendom tot het Jodendom overgaat in het verbond opgenomen door besnijdenis en onderdompeling in het mikwe. Johannes de Doper bracht geen nieuwe inzetting in Israël, toen hij de mensen door onderdompeling doopte in de Jordaan.

Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden, maar wie niet zal geloofd hebben zal verdoemt worden. Dus geloof bepaalt onze eeuwige bestemming en niet de doop.

De doop door onderdompeling is nog steeds een Bijbelse opdracht om je geloof openbaar te maken en om duidelijk te maken dat je niet meer bij de wereld hoort, maar dat je bij het volk van de Here Jezus, de Gemeente, behoort.

Deze tekst staat wel in een bepaalde context. De discipelen werden uitgezonden om het evangelie te gaan brengen naar de heidenen. De Joden hadden Jezus verworpen als messias en daarom liet God zijn evangelie naar de heidenen brengen. Deze heiden waren niet onder het verbond en kenden dus ook geen verbondsteken. Daarom moesten zij nadat zij tot geloof gekomen waren ook gedoopt worden om weer in dat verbond te worden gebracht.

Er waren heel veel Joden die wel Jezus als hun verlosser hadden aangenomen. Kenmerkend voor de Gemeente is dat in Jezus Joden en heidenen worden samengevoegd tot één lichaam. De Gemeente wordt voorgesteld als het Lichaam van Christus. De Gemeente is uniek in Christus verenigd. Ze heeft met het oude Wetsverbond niets te maken, maar is, zoals haar Heer, van een hemelse natuur.
Waar staat in Gods Woord dat de heidenen die tot geloof in Jezus kwamen een verbondsteken nodig hadden?

Ik kan nergens in de bijbel vinden dat God alleen met Israel handelt via zijn verbond en met de heidenen niet. Hoewel ik niet ontken dat Israel een speciale plaats heeft.
Lezen we in de wet niet dat God werkt in de lijn der geslachten. Mag Hij zijn verbond niet voorzetten van kind tot kind?
Waarom mag God niet de eerste zijn in het aanbieden van Zijn genade?

God heeft Zijn genade aangeboden aan de heidenen door middel van Zijn Zoon Jezus. Het is t.a.v God geen kwestie van niet de eerste mogen zijn in het aanbieden van genade, want Hij is altijd de eerste. Maar geloven is ten diepste niet iets collectiefs en kan daarom niet van kind tot kind voortgezet worden. Je zal een persoonlijke keuze moeten maken om te geloven en wedergeboren te worden. Bij het verbond van Israel hoor je door geboorte en besnijdenis. Tot het nieuwe verbond in Jezus hoor je door geloof en wedergeboorte.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 21:04

LISA610 schreef:
Please noem het nu geen besprenkeling, maar gewoon kinderdoop. Ik ben ook als baby gedoopt, heb ook belijdenis gedaan en ben een klein half jaar geleden gedoopt door onderdompeling.. maar ik heb nog steeds moeite met de term besprenkeling en ik kan me voorstellen dat dit bij mensen die voor de kinderdoop zijn minstens zo gevoelig ligt. Het gaat op de een of andere manier voorbij aan het kostbare moment wat je als ouders ervaart als je je kindje laat dopen in de volle overtuiging dat je daar goed aan doet. Laten we dus allemaal een beetje respect hebben voor de onderlinge meningsverschillen op dit punt, juist omdat daar ook een stuk gevoel en emotie bij komt kijken.

Sorry Lisa, maar het heeft van mijn kant niets met gebrek aan respect te maken. Ik wil zeker niet voorbij gaan aan het gevoel van anderen.
De volgende keer zal ik op kinderdoop over gaan, al is dat wel even wennen, want het gaat tegen mijn gevoel in.

Laatst aangepast door
KATHY142
op woensdag 16 februari 2011, 21:16
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 20:48

LISA610 schreef:
De doop van Johannes was een doop die ging om bekering, om het belijden van zonden:
Mattheüs 3: 6
Ieder die zijn zonden beleed, werd door hem gedoopt in de rivier de Jordaan.

en in vers 11, zegt Johannes:
"Ik doop met water als teken van de bekering.

Kan ik mij helemaal bij aansluiten Lisa.
Daarnaast is de doop door onderdompeling niet "uit het niets" ontstaan. Johannes de Doper bracht geen nieuwe inzetting in Israël, toen hij de mensen doopte in de Jordaan.
De Joden kenden de onderdompeling als een rituele wassing. Johannes de Doper was de eerste die deze onderdompeling praktiseerde met een nieuwe betekenis.
Het Hebreeuwse woord dat bij ons als "wassen" vertaald wordt, is het woord "rachats". Het betekent niet "wassen zoals wij dat doen met water en zeep". Het betekent "zuiveren, godsdienstig rein maken". Het is niet "wassen met water", maar "zuiveren door water".

De doop door onderdompeling is door God Zelf ingesteld zijn.
Als Johannes zelf deze doop bedacht had, was hij afgeweken van Gods Woord en hadden de Joden hem nooit aanvaard.
Alles wat in het geestelijk leven van de Israëlieten geschiedde, moest altijd teruggevoerd kunnen worden op een gebod van God.

Het mikwe (Joods ritueel bad) had voor de mens in de tijd van het Oude Testament al de betekenis van een "graf". Het was het "watergraf". Door de onderdompeling in het mikwe gaat de mens "ten onder", staat hij tijdelijk "buiten het leven", is hij even "dood". Zodra hij boven water komt, is hij "opgestaan tot een nieuw leven". Onderdompelen heeft altijd de betekenis gehad van "sterven aan je situatie op dat moment en opstaan als een nieuw mens". Zo had de onderdompeling in het rituele doopbassin, het mikwe, altijd de betekenis van een "opstaan uit de dood" en van een "wedergeboorte".

De Gemeente van de Here Jezus is niet "uit het niets" ontstaan. De kerk heeft zijn geestelijke wortels niet liggen in Athene of in Rome. Dáár is de Gemeente van de Here Jezus niet ontstaan. De Gemeente is ontstaan in Israël, in Jeruzalem, op de Pinksterdag die in Handelingen 2 beschreven wordt. Zij is ontstaan als een beweging binnen het Jodendom, waarbij Joodse gewoonten en gebruiken toegepast werden en van een nieuwe inhoud voorzien werden.

De Gemeente heeft haar wortels zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Ook het Oude Testament is voor ons volledig het Woord van God, waarnaar wij moeten luisteren!
De Gemeente heeft haar wortels in de Here Jezus, Die de Messias van Israël is en Die als Koning der Joden gekomen is.

Ik kan de besprenkeling van baby's nergens terug vinden als opdracht van God. Nergens niet in Gods Woord. Niet in het OT en niet in het NT.
Als baby ben ik ook besprenkeld en heb zelfs belijdenis gedaan. Maar toen mijn ogen open gingen en ik de betekenis van de doop door onderdompeling begreep heb ik mij laten dopen door onderdompeling.

Laatst aangepast door
KATHY142
op woensdag 16 februari 2011, 20:56
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 18:57
BerichtOnderwerp: psychiatrische ziekten en demonie.

CHATULIEM619 schreef:
Nee, daten???

Als jij dat aandurft????
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:43

CHATULIEM619 schreef:
Ik vraag me af of je vorig jaar mijn bijdrages hebt gelezen. Dit schreef ik over bevrijdingspastoraat op 21 maart 2010:

Ik had je bijdrage's over bevrijdingspastoraat niet gelezen, maar bovenstaand stukje maakt wel duidelijk wat je er van vind. Dank je wel.
Als ik je goed begrepen heb, verschillen we dus niet veel van mening.

Laatst aangepast door
KATHY142
op zondag 13 februari 2011, 13:44
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 17:40

CHATULIEM619 schreef:
Kathy, voor 90% ben ik het met je eens. Idd bevrijdingspastoraat wordt te pas en te onpas gebruikt. En ik vind de rol die een kerk daarin past schromelijk overdreven. Maar ik wil niet tegelijkertijd de baby met het badwater weggooien. De psychiatrie verwerpt alles wat met het bovennatuurlijke te maken heeft en het biedt geen echte bevrijding.

Chatuliem, de psychiatrie verwerpt niet alles wat bovennatuurlijk is. Door dat te denken gooi je wel het kind met het badwater weg.
Tegelijkertijd kan de psychiatrie ook geen echte bevrijding bieden, als dat al het doel zou zijn, want zoals ik al eerder schreef is bevrijding en heling nog steeds aan Hem en door Hem.
Of je nu naar een algemeen ziekenhuis of een psychiatrisch ziekenhuis gaat, je zal naar mijn beleving toch moeten blijven bidden. En dan is het nog steeds dat Zijn wil zal geschieden.

Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 17:44
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 14:30

WILLEMIJN232 schreef:
Maar Kathy wat versta je nu precies onder bevrijdingspastoraat?
Toch niet het uidrijven van 'demonen"?
Bevrijdingspastoraat is toch wel wat breder en kan toch ook heel helend werken voor mensen?

Er zijn meerdere “elementen” in bevrijdingspastoraat en 1 daar van is het uitdrijven van demonen en/of de bevrijding van overgeërde zonden.
Ook al is het breder, het neemt niet weg dat het uitdrijven van demonen er toch een onderdeel van is.
Ik geloof ook dat de enige bevrijding en helende werking ligt bij het aannemen van Jezus als je verlosser. Wat ons bevrijd van alle zonden, ook occulte, is de waarheid van het evangelie. "U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden". Johannes:8:32. Als dat niet zo is dan zou Jezus dus eigenlijk half werk hebben gedaan. Het kruis heeft afgedaan met elke zonde.
God is een jaloers God, in Zijn tempel (ons lichaam) is geen plaats voor demonen. Hij die in je is, is groter dan hij die in de wereld is.
Dus waarom moet een gelovige van elke zonde afzonderlijke bevrijding ondergaan?
In mijn ogen komt het over als een snel hulpmiddel om van je problemen af te komen. Doorloop de hele ceremonie en als het niet werkt, dan heb je vast nog iets niet goed gedaan, of er is nog iets uit het verleden.
Terwijl ik geloof dat de bewustwording van de zonden de eerste stap is, als je dan vergeving daarvoor vraagt aan God, dan brengt dit genezing, het is dan aan de persoon zelf hoe er mee verder te gaan. Maar je zal wel radicale keuzes moeten maken en vertrouwen op God. Met de nadruk op vertrouwen, je richten op Hem en dat Hij op Zijn manier in jou werkt.
Ook al is dat soms niet te begrijpen.
Daarnaast vraag ik mij ook af of er een bijbelse opdracht is voor het bevrijdingspastoraat?
Maar dat neemt niet weg dat ik geloof dat het goed is om met en voor mensen te bidden die problemen hebben.
Maar ik zet grote vraagtekens bij deze "menselijke ceremonies"!

Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 14:59
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 00:32

THOMAS968 schreef:
De katholieke kerk kent ook excorcisme al gebeurt daar nu niets mee in de praktijk, Vroeger dreef men duivels uit bij kinderen met het Downsyndroom, mongooltjes dus, populair gezegd. Deze kinderen hebben echter 47 chromosomen in plaats van 46. Dat is niet te herstellen en dat weten we met de kennis van nu. Het heeft niets met duivels te maken, integendeel, voor hen geldt: zalig zijn de armen van geest. Ik heb grote moeite met dit soort praktijken als bevrijdingspastoraat. Is het niet genoeg te bidden tot God om genezing voor zover dat kan? Waarom moeten menselijke rituelen daar een rol in hebben? Ik vraag me wel eens af waar mensen de arrogantie vandaan halen dit middels een bevrijdingspastoraat (sic!) op te kunnen lossen. Het is ook helemaal niet nodig, wat we niet kunnen, mogen we aan God overlaten.

Thomas

Ik ben het wel met je eens Thomas. En wat te denken van mensen met een verstandelijke beperking enz, waar van men vroeger dacht dat ze bezeten waren. Gelukkig is er heel wat ten goede veranderd, binnen de psychiatrie zeer zeker. Ik ben (gelukkig) in mijn lange loopbaan binnen de psychiatrie nog nooit mensen tegen gekomen die demonisch bezeten waren.
Neemt niet weg dat ik niet geloof dat mensen niet bezeten kunnen zijn. Ik geloof niet dat een gelovige bestuurd of het eigendom van een demon kan zijn. Om de simpele reden, gelovigen behoren Christus toe en we zijn verborgen met Christus in God. We hebben ook niets voor niets de geestelijke wapenrusting gekregen. Zijn Woord en bidden zijn machtige wapens.
Ik denk wel dat een gelovige beinvloed kan worden door demonen en "geestelijk besmet" kan raken, maar dan moet diegene zich wel met dwaalleer of occulte zaken inlaten. De satan is niet dom en zal op slinkse wijze proberen om mensen te verleiden. Hij weet dat tie nog maar weinig tijd heeft en trekt alles uit de kast. De Bijbel waarschuwt ons daar niet voor niets voor.
Dat neemt niet weg dat we niet meer kracht aan satan moeten toeschrijven dan dat tie heeft.
De satan is gelukkig al bestreden door de Here Jezus aan het kruis en God is gelukkig ook diegen die het laatste Woord heeft.
Ik heb ook grote moeite met bevrijdingspastoraat. We moeten het inderdaad aan God overlaten. Het is niet aan gelovigen om satan of zijn demonen te straffen. Zelfs Michaël, de engel met de hoogste rang, zei toen hij met satan twistte:"De Heere bestraffe u!" Judas 8-10. Hij wist dat het enkel een voorrecht was van de Heer! Op zijn minst bijzonder dat vele christenen het wel geregeld doen en dan ook nog zeggen "Ik bestraf u satan, in de naam van de Heer". Ik zet daar echt mega vraagtekens bij!

Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 00:46
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 20:49

MAR907 schreef:
Wat zijn geestesziekemensen dan???? Komt veel in de christelijkewereld voor..

Geestesziekten(mensen) is een verouderde (bijna middeleeuwse) naam voor (mensen met een) psychische aandoeningen.
Zoals je lichamelijke aandoeningen hebt, heb je ook psychische aandoeningen.
Het is niet selectief of besmettelijk, soms wel erfelijk en komt onder alle lagen van de bevolking voor, zowel christelijk als niet christelijk.

Laatst aangepast door
KATHY142
op dinsdag 8 februari 2011, 21:07
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 23:18

CHATULIEM619 schreef:
In de geestelijke gezondheidszorg heeft men veel problemen met mensen die vinden dat iemand die aan psychoses lijdt demonisch gebonden is. Is een psychose satanisch of is het gewoon een ziekte in de hersenen?

Zelf ben ik van mening, dat alleen mensen die zich bewust bezig houden met het occulte, demonische bezeten kunnen zijn. Is dat niet het geval, dan kunnen ze ook niet bezeten zijn...

Allereerst is een psychose een ziekte in de hersenen. Een ziekte die ons allemaal kan overkomen. Het lijntje tussen gezond en niet gezond is erg dun. Er zijn diverse oorzaken zowel psychisch als lichamelijk die een psychose kunnen veroorzaken.
Het geeft mensen die het overkomt een enorme angst die niet met woorden te omschrijven is. Je moet je eens indenken wat er gebeurt als je zintuigen je totaal in de steek laten. Dat je dingen ruikt, voelt, hoort, waarneemt en denkt die totaal niets met de realiteit van doen hebben.

Dat men binnen de GGZ problemen heeft met mensen die vinden dat iemand die aan psychoses lijdt demonisch gebonden is valt reuze mee hoor. Waar men wel problemen mee heeft is manier van benaderen, vanuit de gedachte dat iemand demonisch gebonden is, van iemand die een psychose heeft. Denk ook eens aan de onterechte stigma die het geeft aan mensen met een psychose.
Bepaalde geloofsrichtingen denken, hoe goed bedoelt ook, tijdens het bezoekuur zomaar aan de slag te kunnen gaan met hun broeders of zusters, zonder zich bewust te zijn van de consequenties en angst die het geeft bij diegene met een psychose.
Ja, de consequenties voor de patiënt, daar heeft men binnen de GGZ inderdaad wat problemen mee.

Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 7 februari 2011, 23:21
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 7 februari 2011, 18:47
BerichtOnderwerp: Rom 8

DENNISS669 schreef:
Vraagje: Wat ik heb rood heb gemarkeerd, waar vind ik dat terug in de bijbel?Ik dacht dat de Geest de wereld overtuigd van zonde, namelijk dat ze niet geloven in Jezus, maar ik weet geen tekst die zegt dat de Geest christenen, die immers vergeven zijn, overtuigd van zonde?
groetjes,
Dennis

Inderdaad Dennis, zo zie ik het bijbels gezien ook.
Het eerste wat de heilige Geest doet bij een ongelovige, is hem overtuigen van zonde. Het gaat dan niet over allerlei zonden die een mens kan doen, maar over de zonde van ongeloof. De zonde van het verwerpen van het offer van de Here Jezus. Wie zo door de heilige Geest overtuigd wordt van het verwerpen van de Here Jezus en dit als zonde ziet, zal nu onder belijdenis van deze zonde tot de Messias komen. Deze mens heeft dan, overtuigd van zijn zonde de Here Jezus aanvaard.
De mens die overtuigd is van zijn zonde, gerechtigheid en oordeel en de boodschap van God aanvaardt, aanvaardt de Here Jezus als Heiland en Heer.
Het staat in Johannes 16:7 en 8. "Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is".

Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 7 februari 2011, 19:02
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van KATHY142
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3