Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 19:30
Onderwerp: Onze last te zwaar???
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 10 maart 2011, 19:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 19:15
Onderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?
|
|
|
LISA610 schreef: | Belanden we hier nu in een discussie over naastenliefde? Is het dan niet beter om die discussie in een apart topic (of een reeds bestaand topic) te voeren en hier weer verder te gaan met waar we op afknappen bij een man of vrouw? |
Dat topic was er Lisa, net nadat ik een reactie heb geplaatst daar is het weggehaald... niet vanwege mij vermoed ik, maar ik denk vanwege een ex-CM-er die de hele nacht bezig is geweest met niet erg zinvolle bijdrages... waarom dat topic is verwijderd toen is mij een raadsel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 18:53
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
MAR907 schreef: | Vandaag voor het laatst... Ik wens een ieder die ik ontmoet heb....."God bless you..."
doei doei zwaai zwaai... |
oeps, nu ben ik te laat... gelukkig heb ik nog een reserve adres... Succes met afkicken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 17:08
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
CHRISTIANMATCH schreef: | Even tussendoor: de picknick is inderdaad geen dategebeuren (als ik dat zo lees), maar dat forummers zulke opmerkingen maken lijkt me niet heel vreemd op ChristianMatch. We zijn nou eenmaal ook een datingsite.
Lijkt me dus niet nodig dat we hierover gaan bekvechten, succes met organiseren verder! |
De opzet was anders... Ik kan me dat eerlijk gezegd ook wel voorstellen. Zeker omdat er (kleine) kinderen bij aanwezig zullen zijn, lijkt het me niet een evenement waar mensen openbaar gaan zitten zoenen, net zoals we bijv. afgesproken hebben dat er geen alcohol wordt geschonken en er behalve als er toestemming voor wordt gegeven, geen foto's worden gepubliceerd (op C.M.) Dus datingsite of niet... met kinderen erbij zijn er bepaalde regels, waarvan verwacht wordt dat je je daaraan kunt houden.
Hopelijk Judith vind je het geen probleem, dat ik hier toch nog op wilde reageren.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 10 maart 2011, 17:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 16:58
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
MARIO216 schreef: | Luie handen maken arm, ijverige handen brengen rijkdom. |
Soms is het net andersom... Wat ik zo enorm mooi vind in het verhaal van Maria en Martha... de hele wereld zou verwachten dat Martha (die druk in de weer was) goed bezig was... maar Maria -die oog had voor de dingen waar het hier werkelijk omgaat- was juist een voorbeeld voor velen. verrassend soms... die Jezus !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 16:30
|
|
|
MARIA576 schreef: | Is onze last té zwaar om te dragen? Nee! Hoewel...? Als IK het voor het zeggen zou hebben gehad, zou ik gezegd hebben: 'Heer, het is genoeg geweest, dit is téveel, ik kan dit niet meer aan!!!' En het vóélde zo...die momenten van eenzaamheid en pijn en moeite. IK kon niet meer verder, ik zág het niet meer, die toekomst, en ik hád het niet meer..die energie om door te gaan. Toch zit ik nu hier en schrijf ik...en durf ik uit vol geloof en uit volle overtuiging te zeggen: wanneer wij niet meer kunnen...is HIJ er. Zelfs éérder dan het moment dat wij de bodem van ons kunnen bereiken. HIJ is er. Ik zou kunnen gaan vertellen over álles wat ik heb meegemaakt...maar dat zijn maar de verhalen van één persoon en een ieder heeft weer zijn of haar eigen verhalen. Het is, op het grote geheel gezien, ook niet relevant of interessant. Wat belangrijk voor een ieder is om te weten is dat God je draagt, ook al voelt het niet zo. Gelukkig is GOD's aanwezigheid, kracht of macht niet afhankelijk van ónze gevoelens/emoties. En dát te weten? Is mijn kracht. Ik hóéf het niet te voelen om zéker te weten..dat HIJ er is. No matter whát. En als ik het tóch even niet meer weet? Dan hoef ik alleen maar terug te kijken...om te weten dat HIJ me altijd gedragen heeft en dat dus ook in de toekomst zal doen. |
Hoe kijk jij dan aan bijv. tegen mensen die niet in dit rijke Westen wonen en waarvan vrouwen hun kinderen met hun eigen ogen zien sterven omdat ze voedsel- of (zuiver) watertekort hebben ? Of meisjes (soms heel jong) die in de hoop op een betere toekomst verkocht worden door hun ouders en in de toeristenprostitutie terecht komen ?
Ik noem wat extreme voorbeelden, daar ben ik me van bewust... en ik wil echt niks af doen aan hoe jij of anderen het beleven... ik ben alleen bang dat we ons niet half bewust zijn van de dingen die zich in deze wereld afspelen... ik kan me goed voorstellen dat de last van sommigen toch wel erg ver gaat...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 10 maart 2011, 16:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 10 maart 2011, 16:15
Onderwerp: Rol vader na echtscheiding
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Sorry, maar ik begrijp je niet. Het is overigens een historische roman, wat zich in Nederland afspeelt. Jammer dat ik de titel niet meer weet, maar misschien komt het nog boven. |
Ergens begrijp ik dat stukje van Mar ook niet. Het is zowel aan de man als de vrouw om te investeren in het huwelijk en het huwelijk te laten slagen. En als dat dan uiteindelijk niet gelukt is, is dat natuurlijk vreselijk jammer, maar ik denk dat het een hele troost is dat je m.i. ook als (gescheiden) alleenstaande weer verder mag en samen met God daarin weer opnieuw mag beginnen.
M.i. is het niet gezond (en ook niet Gods bedoeling) om een 'oorlogshuwelijk' kost wat kost te laten standhouden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:24
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
HDBAS635 schreef: | GRRRRRRR?? |
haha ja grrrr ja ... lol Jij schreef trouwens vandaag ook Gr.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:19
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik zat vanochtend heel vroeg in de trein, tegenover mij zat een moeder met haar dochtertje van ik schat een jaar of drie. Uit het verhaal begreep ik dat de oppas ziek was en zij een dagje naar haar oma ging terwijl haar moeder ging werken... Haar moeder vroeg haar een beetje stil te zijn omdat er veel mensen om die tijd in de trein nog even slapen, dat was ze ook, één minuut en toen begon ze vrolijk te zingen: ik ben zo blij, zo blij dat mijn neus van voren zit en niet opzij....... Ik vond het echt een mooi moment zo op de vroege dinsdagochtend...... |
haha Willemijn... kids maken soms je hele dag goed hè... zo lekker spontaan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:16
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ha als iedereen vertrekt naar het Noorden wel |
Dat zou het pas zijn als ze er bleven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:04
Onderwerp: Drachten
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Zit zo'n gemeente ook in het hoge Noorden Suus??? |
Geen idee Leonard... (heb die link trouwens nog niet bekeken). Er zit er wel 1 in Utrecht -van die site heb ik de dienst beluisterd- en 1 in Amersfoort.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 22:02
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
LISA610 schreef: | Welkom terug Leonard, zelfs al ben je dan maar één dagje weg geweest... ha ha ha
En Gibby ken ik niet, but also welcome back.. per slot van rekening kom je ook uit t Noorden he.. |
Welkom terug Marylien
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 21:49
|
|
|
LISA610 schreef: | Hier maar even dezelfde actie als bij de andere topics die helemaal zijn verwaterd door de discussie met Jeramaine. Het gaat hier om de vraag of onze last te zwaar is en waarom wij dit dan zo ervaren. So back on topic. |
Nou, ik had vroeger bijv. een overbuurvrouw die elke dag pijn heeft... je zult daar maar mee moeten leven... en nog niet zo heel lang terug zag ik in "Hoedoejijdat.nu" (TV) een aflevering van ook een vrouw met constante pijn... Dat soort dingen maken het leven wel zwaar lijkt me. Ik heb zelf ook regelmatig last van pijn, maar dan ben ik dankbaar dat ik dat niet elke dag heb en van pijnloze dagen kan genieten. Je geloof in God biedt natuurlijk perspectief, maar zolang je nog met die dagelijkse pijn bijv. leven moet vind ik het toch echt een last.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 21:31
|
|
|
LISA610 schreef: | Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, daarom wens ik alle vaders veel wijsheid hierin... |
En de moeders toch ook he Suus? [/quote]
haha, ja hoor, de moeders ook (Maar het ging hier over "Rol vader na echtscheiding" hè )
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 8 maart 2011, 21:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 09:57
Onderwerp: Drachten
|
|
|
Ik zou wel eens naar de vineyard gemeente willen... ik heb daar maandag (via internet) zo'n mooie en ontroerende preek gehoord, wat mij betreft: een wonder !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 09:37
|
|
|
Mijn koelkast moest ontdooid worden... maar aangezien ik laminaat heb en ik niet wilde dat dat zou beschadigen, heb ik mijn koelkast (tijdelijk) verplaatst naar de doucheruimte... Vanmorgen weer teruggeplaatst, maar ik stoot hem per ongeluk tegen mijn kast aan, waardoor mijn kast nu beschadigd is... pfff... Zo verschuif je het probleem alleen... en dat was nu net niet de bedoeling...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 maart 2011, 09:32
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Nee.. niet persoonlijk Marijan, maar wat wel vaak in directe omgeving gebeurt is toch de eigen emotie afwentelt op de ouderlijke rol van de kinderen. Ook hier is voorzichtigheid geboden natuurlijk en vaak is gelijk proberen te halen niet dat wat men krijgt. Soms is het een ideaal beeld om te stellen natuurlijk dat er één lijn getrokken moet worden in de opvoeding ...en waar het mij direct om gaat is het volgende, er wordt nog weleens gemakshalve vergeten dat kinderen vaak van gescheiden ouders vaak hetzelfde mee gaan maken in hun leven en ja ...denk dat m.n. de ruzies die blijven ontstaan na de scheiding hier mede toe bijdraagt. |
Ik denk wel Leonard -als ik jouw bijdrages in dit topic zo lees- dat je een te romantisch beeld ervan hebt. Ik vermoed dat je als ouder hier vaak machtelozer in staat dan je zelf zou willen, en er dan het beste van maakt... (dan gaat het meer om jouw rol -als alleenstaande ouder- dan overleg wat na de scheiding vaak niet meer zo vanzelfsprekend is). Maar ik ben ook geen ervaringsdeskundige, dus houd ik me (net als Marijan ) liever op de achtergrond bij dit topic.
Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, daarom wens ik alle vaders veel wijsheid hierin...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 8 maart 2011, 09:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 maart 2011, 00:23
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Duidelijke afspraken tussen de twee ex-partners is van essentieel belang voor de opvoeding van kinderen. Kinderen kunnen er misbruik van maken als ze in de gaten hebben dat er naast de scheiding ook problemen zijn in de communicatie. |
idd. Leonard, daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat je aan je kids duidelijk laat weten dat er bij mama nu andere regels gelden als bij papa... (en andersom) en dan wel als ouder consequent blijven, ik vermoed dat dat de goede manier is, ook al is theorie altijd gemakkelijker dan de praktijk.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 7 maart 2011, 00:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 maart 2011, 20:44
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
GRACE585 schreef: | mijn mooiste moment was gisteren toen mijn kanjer die ik hier op cm heb leren kennen jarig was en hij mij ten huwelijk gevraagdheeft. natuurlijk heb ik JA gezegd |
Waaauw Grace, gefeliciteerd !! Ik vermoed dat je deze dag, waarop Sjaak jarig was, niet snel zult vergeten... Het is je van harte gegund... geniet ervan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 maart 2011, 17:08
Onderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?
|
|
|
HENK710 schreef: | De Mandarijn in Zwolle is door mij aangedragen (aangezien het een van mijn favoriete restaurantjes is). Omdat het wel goed is om met een dergelijke groep tijdig te informeren naar de (on)mogelijkheden, is al even contact gezocht met de eigenaar. Er kan op 9 april wel gegeten worden met 15-20 personen (meteen halve restaurant gevuld ). Dan zullen we gebruik moeten maken van het 4-gangendiner, met wel mogelijkheid ivm diëten en keuze tussen vis/vlees in het hoofdgerecht. De vraag is nu: is 4-gangenmenu niet te uitgebreid voor onze magen; vinden jullie het prettig om niet geheel zelf te kunnen kiezen wat je eet?
Wat vinden jullie????? |
Ik denk toch niet dat ik erbij zal zijn dus voor mij maakt het dan niet uit, ik denk wel dat je beter eerst kan informeren of dit voor degenen die wel gaan te doen is... lijkt me wel zo eerlijk... Het zou jammer zijn als je hierdoor afhakers krijgt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 maart 2011, 16:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vannacht om half twee ging de telefoon, een gezin in crisis. Ben er naar toe gegaan en heb er tot half vijf gezeten...pff |
Ik mag het dan op sommige punten echt niet eens zijn met je.... ik zie dit staan en er is maar 1 ding wat ik denk... Respect Chat !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 maart 2011, 16:36
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
TRIJNIE671 schreef: | Hey Sjaak , van harte gefeliciteerd , wens jou samen met Grace en kids fijne dag toe , en nog vele gelukkige en gezonde jaren
Groetn uut Grunn |
'k Ben een dag te laat, maar Sjaak, alsnog van harte !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 maart 2011, 13:33
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Waar haal je die wijsheid vandaan?? Want om eerlijk te zijn, ik denk dat ik zelf aardig in balans ben en toch genoeg emoties toon. Dus ik verwijs jouw opmerking, wat mij aangaat, gelijk door naar het land der fabelen.
Ook hier de vraag, waar haal je die wijsheid vandaan?? Navelstaren vind ik trouwens niet vergelijkbaar met zelfonderzoek, das zoiets als appels met peren vergelijken. Bij zelfonderzoek is het de bedoeling dat je datgene onderzoekt waarin je blijft stilstaan, het is dus juist het tegenovergestelde aan wat jij zegt. Als ik geen zicht heb op wie ik ben of waardoor ik geworden ben wie ik ben, dan blijf je stilstaan, en zal je niet makkelijk tot volledige ontplooing komen. En juist bij zelfonderzoek is het mogelijk om jezelf te accepteren, de negatieve ervaring te parkeren en door te gaan naar een volgend level.
Ja, littekens wie heeft ze niet, tis de kunst om daar op de juiste manier mee om te gaan. Sommige mensen verdringen ze, en willen niet weten dat ze littekens hebben, of ontkennen bewust dat ze ze niet hebben. Maar wie hou je dan voor de gek, jezelf toch?? |
'k Kan me hier helemaal in vinden Cross...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 maart 2011, 13:14
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik geloof niet zo in balans, mensen zijn niet zo vaak in balans, want in balans zijn betekent geen emoties hebben. Ik geloof ook niet in navelstaren of zelfonderzoek, dat geeft de neiging dat men stil blijft staan. Ik geloof dat over het algemeen rouwverwerking een vrij natuurlijk proces is, waar we weinig invloed op kunnen uitoefenen. Je groeit er vanzelf doorheen. En littekens, wie heeft die niet? Je kunt me verwijten dat ik veralgemeniseer, een argument dat vaker gezegd wordt, wat naar mijn idee nergens op slaat. Als je het met me eens bent, veralgemeniseer ik niet... |
Oke, op dit punt gaan we het dus niet eens worden... Ik vraag me serieus af wat er bij jou nog over is van het gebod "Je naaste liefhebben als jezelf" En om het toch maar weer ontopic te houden... ik vind het jammer als mensen tever doorschieten... want ik g'loof het gewoon niet dat het Gods bedoeling is dat je jezelf voorbij loopt... en daarom knap ik af op mensen die zo denken.
Net zo min (g'loof ik) dat het de bedoeling is dat je de ander voorbij loopt... vandaar dat ik het had over die balans. En zo vanzelfsprekend is dat niet...
Maar ik heb het gevoel bij jou Chat, dat je alle situaties over 1 kam scheert... ieder verwerkt de dingen anders.... en dat de 1 daar niet zonder hulp uit kan komen, bewijst dat niet iedereen er vanzelf doorheen groeit.
Maar goed, hoe jammer ik het ook vind, ik denk dat wij hier niet uitkomen en ik maar moet concluderen dat wij hierover een andere mening hebben... Sorry dat ik offtopic ben weer, ik wilde graag nog reageren op Chat's bijdrage...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 4 maart 2011, 13:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 4 maart 2011, 12:30
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Ben geen refo hoor, Thomas. Maar goed, je bent vast niet de enige man die daar zo over denkt. 'k Had ooit een date met iemand (uit Staphorst), die - nadat hij mij ontmoet had - toch nog wel even kwijt moest dat lang haar de sieraad van de vrouw is. Hij was wel heel duidelijk en eerlijk, maar 't viel op dat moment niet helemaal goed. Mijn kapster is weer terug van (zwangerschaps)vakantie , dus ik ga gauw weer een afspraak maken.
Marijan, vindt lang haar best mooi bij anderen. |
De echte sieraad van een vrouw zit van binnen... Je mag van mij best een voorkeur hebben voor lang (of kort ) haar, maar ik kan het me indenken Marijan dat dat ff niet goed viel... je bent wel meer dan je haar... toch ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 maart 2011, 20:51
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Een goed voorbeeld Zeeland. Zo zie je maar weer, je bent in staat van de ander te houden ook al houd je niet van jezelf....En als je van de ander een bepaalde vorm van liefde terugkrijgt, kun je ook weer leren meer van jezelf te houden. Je zelfrespect groeit als je merkt dat je tot zegen bent voor anderen. |
Jammer dat je het generaliseert Chat... Hoewel het in het geval van Zeeland blijkbaar wel werkt, kun je haar situatie niet als uitgangspunt nemen. Voor Zeeland mag het goed uitgepakt hebben, er bestaat ook een gevaar aan. Je kunt namelijk ook -juist door jezelf in te zetten voor een ander- jezelf meer en meer kwijtraken, bijv. als je vanuit een vluchtgedrag met de ander bezig bent... immers, je hoeft dan niet met jezelf aan de slag.
Nogmaals, het is fijn dat Zeeland er positieve ervaringen mee heeft, maar ik geloof dat het van wezenlijk belang is dat je ook stilstaat bij jezelf... en jezelf niet voorbij te lopen... ik ben van mening dat dat in balans moet zijn... Jezelf liefhebben is al een uitgangspunt, een ander liefhebben is een opdracht... Vanuit het besef dat God jou liefheeft en kent, kun je (juist) ook de ander liefhebben... !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 maart 2011, 20:30
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
Ik vond die uitzending op DWDD (ma. 28-02-2011) wel grappig, inclusief boer Gijsbert en Femke en boer Frank en zijn Anita.
http://www.youtube.com/watch?v=gL8ITmuOIoI
Deze link was er ook te zien... ik vond vooral het stukje met Gijsbert erg om te lachen... erg goed gevonden... , gelukkig maar dat Gijsbert er zelf en Frank ook om konden lachen, Annemarie en Marcel vonden het niet leuk en waren daarom ook blijkbaar niet bij DWDD.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 2 maart 2011, 20:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 maart 2011, 20:13
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Is CDA ook goed Chat |
die mogen wel eens betere filmpjes maken... die vrouw met die tatoo op haar lijf is wat mij betreft juist het bewijs dat het CDA steeds wereldser wordt en haar waarden en normen steeds meer verlegt... als je daarmee indruk wilt maken doe je dat m.i. op de verkeerde manier...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 maart 2011, 20:08
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Heeft iemand ervaring met het energiebedrijf OXXIO, volgens eigen zeggen de goedkoopste van Nederland? |
Dat zeggen ze allemaal volgens mij Marijan... ik ben ooit zo dom geweest om over te stappen op Greenchoice... ik ben er niet rijker van geworden helaas...
|
|
Naar boven |
|
|