ChristianMatch

Forum

Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 ... 71 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 22:14
BerichtOnderwerp: Verwerken van het verleden

Idd Jolan zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven het is niet aan ons om hun vader/ moeder zwart te maken,
Ze hebben recht op hun eigen ervaringen, helaas zijn die soms hard.
Maar als je een ouder zwart gaat maken, loop je de kans dat als ze eenmaal oud genoeg om zelf te kiezen, Hun biezen pakken en zeggen tabee ik ga kijken of je gelijk hebt of niet, ik ga bij de andere ouder wonen (zo ging het bij een vroegere buurvrouw van mij wel, altijd de vader zwart maken bij de kids, maar toen ze zelf mochten kiezen was ze ze wel kwijt)

Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 11 december 2010, 22:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 22:11

JOLAN931 schreef:
ik denk dat je nu fout zit chat....
mijn kinderen weten dat klagen huilen etc geen zin heeft, omdat afspraak gewoon afspraak is....dus ze gaan, punt uit.
Er naar toe gaan is soms een ramp, de hele week ellende in huis.
De week erna is ook een ramp, de hele week ellende in huis. Boosheid, kinderverdriet van onverwerkte echtsscheidingszooi die wij als ouders hen aangedaan hebben. en gemakshalve vergeet ik dan maar even dat voor moeder de halve maand verpest is door ruzie, driftbuien etc aan een stuk door.

Moeder mag prima alleen de kids opvoeden, het shaggerijn opvreten etc.
Ik weet dat dat niet overal zo is, maar ik wil je zonder te klagen zeggen dat het een hondebaan is op die manier.

Helaas is het hier het zelfde verhaal met de jongste Jolan,
Helaas zijn de kids vaak de dupe van het zootje wat de ouders hebben gemaakt ( zei Does)
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 21:58

LEANNE226 schreef:
Je doet het met wat je hebt,meer is er niet he.Het beeld dat kinderen hebben hoeft niet altijd volgens het rollenpatroon te zijn,het kan ook bepaald zijn door andere dingen(ivm privacy wil ik hier niet teveel over kwijt Knipoog smiley ),het beeld dat mijn kinderen hebben van een vader is allang gevormd.........maar hierin had hun vader geen keus.

Nog een aanvulling:je hoeft je niet schuldig te voelen als je leven niet volgens het plaatje verloopt,het enige dat je kunt is je best doen

Mooi gesproken Leanne... En ik weet dat ik me niet schuldig hoef te voelen, maar helaas doe ik het wel.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 21:57

MAR907 schreef:
Je leest mijn reactie verkeerd en vult het voor jezelf in.
Ik geeft aan dat de Here Jezus telkens een kind in het midden plaats en tegen de volwassen zegt kijk naar het kind hoe deze met de dingen omgaat als voorbeeld voor ons als volwassenen.....
Ik zeg nergens dat je je kind op het gevaar moet afsturen.

Ik zit mij af te vragen hoe jij de vergeving van de Here Jezus wil overbrengen naar je kind toe als jij zelf niet kunt vergeven....
Ik had het niet over de kinderen maar over wij als volwassenen hoe wij ermee omgaan....

Ik kan dat wel degelijk Mar en sorry als ik het verkeerd heb ingevuld...
Er komen ook nogal wat emoties om de hoek bij dit onderwerp,Zeker gezien de afgelopen maanden.
Mijn kind weet niet dat ik zijn vader niet heb vergeven, daar praat ik niet met hem over, Het is nml niet aan mij om hem te vertellen wat voor asbak zijn vader is, Daar is hij helaas door schade en schande zelf achter gekomen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 21:49

HANNAH810 schreef:
so; does heeft gesproken........ugh..........
mooie reactie does!

ik denk inderdaad, dat je niet volledig in kunt voelen als je niet in de situatie gezeten hebt, dat je je machteloos voelt, omdat je sommige dingen zo anders zou wensen voor je kinderen, en de situatie gewoon niet te beinvloeden is.

en als moeder kun je geen vader zijn; hooguit een goede moeder, die hen steunt als ze het moeilijk hebben; hen warmte en geborgenheid bied.

en, leanne; je kunt wel alleen moederen, maar niet vader-moederen.......
het beeld dat een kind van een man vormt, kan niet door vrouwen worden gevormt, wel door andere mannen, zoals annet aangeeft.
en dus is het denk ik van belang, om zorgvuldig te kijken welke man(nen) het beeld vormen dat je kind(eren) levenslang meedragen.

(Does weer hier...misschien toch weer tijd voor eigen profiel Clown smiley )
ooit heeft iemand mij eens gezegd...
Moeders moederen en vaders vaderen... Idd een kind heeft een vader en een moeder nodig, je kan nog zo je best doen maar je kan nu eenmaal niet beide tegelijk zijn.
enne tnx hannah
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 21:47

WILLEMIJN232 schreef:
Ik neem het woord vergeven absoluut niet in mijn mond maar inderdaad de realiteit is zo en daar kan je toch ook wel minder bitter mee omgaan?
Dat is wat ik hier zo erg vind, mensen zijn verbitterd en natuurlijk het gaat om je kinderen en die wordt onrecht aangedaan....Maar dat verandert niet dat blijft de rest van je leven zo.......dat is de echte realiteit en neem van mij aan ook als je kinderen ouder zijn blijft dat......
Maar is toch zonde om daar verbitterd en dagvullend mee bezig te zijn?
Probeer de emoties wat los te laten en het als feiten te zien die nu eenmaal bij je leven horen......
Maakt wel dat je een stuk rustiger in het leven staat......

Willemijn, ook een ervaringsdeskundige......

Wie zegt dat ik er verbitterd en dagvullend mee bezig ben??
Dat hoor je mij niet zeggen, jammer dat je dat er uithaalt,
Ik geef ook heel duidelijk aan dat ik nu gelukkig ben!
Maar ik kan het niet loslaten, als ik/wij keer op keer weer bedreigt worden,
Het zij met dreiging van ontvoering het zij met de dood. Dus ja ergens leeft het altijd bij je al is het op de achtergrond.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 december 2010, 11:22

ANNETTE792 schreef:
Ik ben een gelukkig mens, ik heb nu een goed leven en geniet daar met volle teugen van.
Maar dat neemt niet weg dat er een verleden is, een verleden dat me regelmatig achtervolgd en er is niets dat ik daar tegen kan doen.
En nee, er zijn echt dagen dat ik de wereld totaal NIET aankan, ik heb dit jaar heel wat dagen gehad die enkel in het teken stonden van angst, hier, 150 km bij de plaats waar de dreigementen vandaan komen, de hele dag met de deuren op slot zitten, de kinderen niet zelfstandig uit school durven laten lopen en overal waar je bent achterom kijken of je niet gevolgd word.Ook dat een een stukje van mijn leven. Dat is dus geen bitterheid maar de keiharde realiteit. Het is dus ook niet het verleden waar het omgaat, maar het heden.

Annet helaas kan ik (Does) dat enkel beamen,
Zolang wij geen rust krijgen en iedere keer weer achterom moeten kijken, en weer eens moeten verhuizen ivm de veiligheid van de kinderen kan je dat stukje verleden niet achter je laten,
Dat wil niet zeggen dat ik niet gelukkig ben. Dat ben ik zeker wel,
Maar de angst blijft altijd op de achtergrond,
Het is zo makkelijk voor een ander die niets van de situatie weet, om te zeggen je Moet vergeven, je Moet het verleden laten rusten...
Er is niet liever dan dat ik dat zou willen, maar wanneer laat het verleden ons eens met rust?
Zodat wij ook ongestoord verder kunnen?
En Mar kan wel zeggen dat het volgens de bijbel MOET, En dat ik men kinderen er mee heb, ik kan en durf met stelligheid te zeggen dat ik mijn zoon er niet mee heb, mijn zoon mist zijn vader NIET, hij is doodsbang voor die man. Moet ik dan maar zeggen joh kereltje je moeder heeft em vergeven, ga maar lekker naar hem toe....Dat hij geen spat veranderd is geeft niet. Want je komt uiteindelijk toch in de Hemel.
Sorry ik vind dat Bull shit,
Voor sommige mensen wil ik zeggen denk eens na voor je iets zegt,
Niet alle situaties zijn het zelfde. Er zijn ook uitzonderingen.
En nee we zijn niet zielig...We zijn gelukkig maar toch blijft er een schaduw uit het verleden over hangen.
Als ik kijk naar de afgelopen maanden en zie dat een ventje van 13 niet meer wil leven om wat zijn vader destijds heeft aangericht. Dan durf ik stellig te zeggen dat die vader zijn vader zijn verspeelt heeft.
En als ik hem al zou kunnen vergeven voor alles wat hij heeft gedaan, voor het feit dat hij het jonge leventje van mijn zoon totaal kapot heeft gemaakt, Dan zou ik Jezus niet nodig hebben want dan zou ik gelijk zijn AAN Jezus.
En dat ben ik niet, ik ben ook maar een mens die gelukkig wel weet dat Jezus naast haar en haar gezin staat toen en nu en altijd.
In sommige reacties proef ik dat ik daarom een "slecht"christen zou zijn, Dat is mijn inziens de mening van mensen. Ik geloof dat Jezus er gelukkig anders overdenkt.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 22:19

MAR907 schreef:
Ik vind dit zo fout om je eigen pijn en verdriet te projecteren via de meest kwetsbare mensen die op deze aarde rond lopen...... (kinderen)...
Voor hun blijft de liefde voor hun moeder en vader altijd hetzelfde.....
Ook bij een scheiding...

Van dit soort gedichten zakt miijn broek af en worden mijn haren statisch, gaan recht omhoog staan.
Het is hetzelfde : "ik schop mijn hond zodat de omgeving ziet dat ik een slechte dag heb gehad."

Ik (Does) denk dat je als ouder zijnde idd wel degelijk meer kan zitten met het leed wat je kinderen is aangedaan, Dan je eigenleed.
En dat het niet altijd een kwestie van projecteren is.
Dat hangt helemaal van de situatie af, Je kunt niet zomaar alles over 1 kam scheren!
Als ik kijk naar mijn oudste dan breekt mijn hart als ik zie wat hem is aangedaan door zijn vader, En ja dan ben ik blij dat ik de omgangs regeling altijd heb tegen gewerkt....Ik kon niet anders, Ik heb aan het begin van die strijd nu ruim 12 jaar geleden gezegt, Ik wil mezelf en men zoontje recht in de ogen kunnen blijven kijken, Daarom heb ik doorgezet, En hem niet naar zijn vader laten gaan,
Ik reageer nu even op Mar omdat hij in zijn laatste stukje het over projectie had, Maar ook het stukje van Chatuliem doet even behoorlijk zeer... Want ook dat kwam bij mij over als over 1 kam scheren, Er zijn ook moeders die terecht hun kinderen niet naar hun vader laten gaan,
Helaas zijn er ook moeders die het wel doen om hun ex te treiteren,
Helaas zijn daar de moeders die het met gegronde redenen doen wel de dupe van.
Verder het stukje over vergeven daar is ook behoorlijk veel over gezegt en ook het moeten vergeven...En ja ik kan men ex vergeven wat ie mij heeft aangedaan... Maar wat ie mijn kind heeft aangedaan kan ik hem NOOIT vergeven, als ik zie hoeveel pijn verdriet en moeite het ventje heeft door wat zijn vader hem heeft aangedaan. Wil ik hem niet eens vergeven.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 19:29
BerichtOnderwerp: De jarige van vandaag...

Een vredig nieuw levensjaar gewenst, met vleugels (lees: mensen) om je te dragen als je het nodig hebt! Knipoog smiley

Henk en Does
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 19:01
BerichtOnderwerp: Stop met CM, omdat........... (m/v)

ARJAN024 schreef:
Iedereen heeft wel eens z'n moment. Maanden lid zijn van Christianmatch. Veel surfen, veel knipogen uitdelen of een mailtje sturen. Maar geen reactie. Of wel een reactie, maar geen klik. Dan wil je je de hoop opgeven en je stelt je zelf de vraag of dit nog zin heeft.

Helaas zit ik hierzelf ook mee. Ik surf zelf veel op CM, stuur knipogen, etc. Maar geen of weinig reacties. Er zijn bijna geen vrouwen die die mij spontaan een mail sturen uit interesse. Dan vraag ik mijzelf af of ik het dan wel waart ben.

Ik ben benieuwt als er meer mensen zijn met dit probleem.

Groetjes,
Arjan

Waarom zou je het niet waard zijn? Wat zegt een reactie van een ander in principe over jou? Wat zijn verder je verwachtingen waarmee je op deze site bent gekomen? Misschien kun je daar iets in doen om minder teleurgesteld te raken en hier toch een mooie tijd van ontmoeten (via forum, chat en eventueel in het echte leven) hebben. Want daar is CM voor bedoeld: het is een ontmoetingssite!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 22:12

Ik (Does) denk idd net als Pieter dat het een wereld van verschil is of je wel of niet kinderen samen hebt,
Verder denk ik dat de manier van uitelkaar gaat ook mee speelt....
Heb je het zien aankomen bv door ruzies of weet ik veel wat of kwam het echt als donderslag bij heldere hemel?
Ik voor mezelf kan zeggen dat dit ook veel verschil maakt.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 december 2010, 22:06
BerichtOnderwerp: Bindingsangst

JOLAN931 schreef:
Juist dit punt is in mijn gezin aan de orde.
Mijn oudste dochter heeft zeker wat last van bindingsangst, maar nog meer van verlatingsangst.

Het vertrouwen in de volwassen mens is enorm geschonden, zo erg dat ik vaker dan eens gedacht heb, was mijn ex maar dood gegaan, dat had voor de kinderen veel makkelijker geweest.
Nu kan dat heel kwetsend over komen voor de weduwen/weduwnaren onder ons, maar zo is het zeker niet bedoeld.
Juist door het weggaan en bedrog van haar vader, vertrouwd mijn dochter de volwassen mens niet meer, en mag ik gelukkig zijn dat ik als een van de zeldzamen haar vertrouwen weer heb. Iedere dag uit school vliegen de kinderen me om de nek alsof ze verwacht hadden me nooit meer terug te zullen zien.....Vaste vrienden/vriendinnen maken is er niet meer bij....Alles wordt als tijdelijk en dus onzeker bestempeld....wat doen sommige ouders hun kinderen aan.... Gefrustreerde smiley

Met mijn vriend is ze heel gelukkig, ze is gek op hem, evenals de andere kinderen, maar toch blijft het spoken in dat kleine achterhoofd...is het echt, is het nep, voor hoelang.... wacht maar een paar jaar, dan gaat hij er wel vandoor etc.

Ik denk dat de wordtel van de bindingsangst en verlatingsangst al in de jeugd wordt gelegd en zich ten goede of ten kwade ontwikkeld bij het opgroeien. In dat geval hebben wij als ouders daar zeker ons aandeel in.

Jolan ik (Does) heb met tranen in men ogen je stukje gelezen,
Het is zo verschrikkelijk herkenbaar...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:33

DIKKIE717 schreef:
ik kende een zwaar gereformeerd koopmen,
kwam een andere koopman bij me,die zij dat die koopman zijn vrouw dee slaan,ik zij daar geloof ik niks van
hij zeg watte,
als elke klap een euro opgebracht had,had ze multie miljonair geweest.
kwis nie wat ik er van denken moes

Dat roept bij mij (Does dus niet Henk) de volgende vraag op...
Waarom geloofde je het niet??
Was dat omdat de goeie man zwaar gereformeerd was??
Ben heel benieuwd naar je antwoord
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:31
BerichtOnderwerp: Humanisme

AREND003 schreef:
Dat begrijp ik! Daarom maak ik er ook gebruik van! Alleen het "matcht" zo weinig!

Tja, wat heet 'matchen'? Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:24

AREND003 schreef:
Hij liet het schrijven dmv een speciale manier! Staat er niet: de heilige mensen Gods, door de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben het geschreven!

Dus...dan kan en mag ik dat op m'n eigen manier invullen? Heel erg bedankt, want dat probeer ik te doen en dat doe ik ook!

Dat heet levensruimte die God juist aan de mens gegeven heeft om zijn eigen leven vorm te geven. Knipoog smiley Hij heeft tenslotte mensen gemaakt en geen robots. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:20
BerichtOnderwerp: Christelijke feestdagen vieren?

[offtopic]

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op woensdag 22 december 2010, 14:01
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:19
BerichtOnderwerp: Christelijke feestdagen vieren?

AREND003 schreef:
Zou moeten zijn! Maar wat is er na al die eeuwen van terechtgekomen? Frappant toch? Vooral als je naar de geschiedenis kijkt! En ieder uur van de dag, heb je dan nog tijd voor je werk in de 21e eeuw? Zomaar een paar vragen.

Bezig zijn met God en Zijn plan betekent niet per definitie met iets anders bezig zijn dan je werk/je hobby's etc Knipoog smiley Die dingen kunnen prima onderdeel zijn van dat bezig zijn met God en Zijn plan.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:16

PIETER649 schreef:
hoeft niet per definitie zelfdoding te zijn, heb ik ook nergens vermeld!!

Is me nu duidelijk na je reactie (zie ook mijn eigen gewijzigde post). Jij was inderdaad niet degene die suïcide genoemd heeft, dat had ik afgeleid uit datgene waarop gereageerd werd...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 december 2010, 22:12

PIETER649 schreef:
er word soms in stilte stiekum gejuicht aan het graf
zeker als echtscheiding sociaal geen optie is ( het is nog niet heeeel lang geleden dat het maatschappelijk onaanvaardbaar was, zoals nu heden ten dage nog in bepaalde kringen)

Pieter, bedoel je te zeggen dat er soms mensen zijn die blij zijn als iemand met relatieproblemen het ergens toejuicht dat iemand er bewust voor gekozen heeft om een eigen leven stop te zetten omdat die persoon met relatieproblemen graag zelf ook een zet zou willen zetten om de penarie te beëindigen, maar niet weet hoe? Een dergelijke omgang met het overlijden van iemand die suïcide heeft gepleegd is inderdaad soms aanwezig. Ik vind het goed dat ook dat benoemd wordt. Want ja, er zijn soms mensen die zo verstikken in hun relatie, dat ze ergens respect hebben voor mensen die een duidelijke daadkrachtige keus maken, al is dat soms zelfs afscheid van het leven hier en nu.

Edit na het lezen van jouw reactie op Mar:
je doelde dus op een 'glimlach' bij het overlijden van de eigen partner waar je zoveel moeite mee hebt gehad...Ook een realistisch beeld in mijn ogen. Je ervaart op zo'n moment de bevrijding die je zo naarstig hebt willen zoeken, maar nooit hebt kunnen vinden...

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 8 december 2010, 22:15
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 december 2010, 20:41

WILLEMIJN232 schreef:
Misschien kan je het omdraaien: als ouder ben je blij wanneer je kind gelukkig is........

Dat kan ik (Robbedoes) volmondig beamen...
Ik kan niet gelukkig zijn als mijn kinderen dat niet zijn,
Ook kinderen hebben hun rugzakje na een scheiding en je kan en mag denk ik niet van ze verlangen hun eigen vertrouwde plekje ook nog eens op te geven omdat bv moeders een nieuwe relatie elders heeft gevonden.
Mijn kids hebben te vaak moeten verkassen ( om verschillende redenen)
Dat was voor mij dan ook van belang toen Henk en ik besloten om verder te gaan, Als Henk niet bereid was geweest om hier te komen wonen, Had het dus waarschijnlijk een weekend relatie gebleven, omdat ik het de kinderen domweg niet aan kon en mocht doen om wederom te verkassen.
Gelukkig zijn de jongens nu gelukkig in hun vertrouwde omgeving met Henk Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 6 december 2010, 22:37

AREND003 schreef:
Why should an almighty God write a book, that's so easily misunderstood?

Hij schreef het niet, maar liet het schrijven Knipoog smiley
Waarom? Om het mensenleven in een bepaald referentiekader te plaatsen, waarbinnen de mens zelf verder mag bouwen aan zijn/haar leven...en ja, daar hoort ook eigen interpretatie van dat boek van Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 december 2010, 12:46
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

ANGELIQUE327 schreef:
Vandaag gewoon een stevige, heftige, lekkere knuffel voor Henk...en Does...nix achter zoeken...jou mannetje is er één uit duizend die zo af en toe een dikke knuf verdient! Nie meer....maar ook niet minder....
Angy

* Ik Does* Zoek er niets achter hoor maar geef jou gewoon een dikke knuffel geloof je kan em wel gebruiken Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:06
BerichtOnderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???

ANNETTE792 schreef:
Ondanks dat we christen zijn blijven we ook altijd nog gewoon mens. En waar mensen werken gaan dingen mis...dus helaas ook huwelijken.
Ik ben het helemaal met je eens dat scheiden in beginsel naar Gods wil is, maar soms is het beter te scheiden dan de rest van je leven ongelukkig te zijn en kan het soms ook niet anders meer. Als ik eerder was gescheiden had het mij en mijn kinderen heel veel ellende en verdriet bespaart. Maar scheiden doe je niet zomaar even als het niet meer gaat.
En of je dan christen bent of niet maakt niet zoveel uit denk ik.

Inderdaad Annette. We hebben levensruimte van God gekregen om eigen invulling aan dingen te geven. En ja, we rijden daarbij ook scheve schaatsen. Dit kan soms leiden tot dingen als scheiding. In beginsel niet wat God wil, maar in de uitvoering soms zeker wel in overeenstemming met Gods zoektocht naar harmonie en rust voor de mens!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:40

AREND003 schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt! Zoals ik er tegenaan kijk zijn mijn gedachten zeker mijn realistische gedachten! En waarom niet eigenlijk?
Ik heb de wereld waardoor ik betreffende het geloof beïnvloed ben verlaten! Graag, en heel gelukkig!
Je eigen gedachten zijn hoe dan ook altijd gekleurd door wat je hebt gezien/gehoord/meegemaakt. En ja dat kan bestaan uit het verlaten van de geloofsweg van de ouders...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:39

AREND003 schreef:
Inderdaad, zolang je het geloof door je opvoeding of door je nieuwe levensopvatting absoluut niet kunt verlaten is het een indoctrinatie! Hoewel atheïsme geen geloof is maar die discussie ga ik niet meer aan!

Dus volgens jou is iedereen die hetzelfde blijft denken als zijn ouders geïndoctrineerd? Arend, iemand kan ook voor zichzelf overtuigd raken van datgene wat de ouders ook geloven. Dat is niet per definitie een gevolg van indoctrinatie, maar kan zeker wel betekenen dat er serieus nagedacht is vanuit een breder kader dan enkel het opvoedingskader.

En het rijtje was puur bedoeld om een aantal overtuigingen op een rij te zetten die mensen kunnen hebben en daar is atheïsme er ook een van.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:32
BerichtOnderwerp: Kan ik een ander het Evangelie brengen als ik zelf twijfel?

Je mag twijfelen! Het is juist ook voor die ander denk ik wel zo prettig om te merken dat jij ook je onzekerheden hebt... Toch hoeft dit niet de kern van je boodschap te hinderen in mijn ogen. Dus ja, evangeliseren kan...anders blijft het wel erg stil wellicht Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:30

AREND003 schreef:
De Koran past ook prima bij een moslim! Denkt een moslim dus ook niet realistisch na? Ik bedoel er alleen maar mee dat grotendeels je opvoeding bepaald hoe je over dingen denkt! En ja...dan is er zeker voor je nagedacht!

Dat geldt dus voor IEDEREEN: christen, moslim, humanist, atheïst, boeddhist, hindoe, taoïst en noem ze maar op... Knipoog smiley
Je eigen gedachten zijn NOOIT ten volle alleen van jou Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 10:28

AREND003 schreef:
En daar had ik niemand voor nodig! Alleen mezelf! Duidelijk? En het denken laat ik over aan mezelf! Realistisch!

Je hebt jezelf nodig...
...en die boeken, die je mogelijk door iemand aangeraden/gegeven zijn! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 1 december 2010, 10:25
BerichtOnderwerp: CM setjes (de schone lei)

JOSINA022 schreef:
Jaaaaaaaaaaa....weer een nieuw CM-setje te melden, nl wimbriene892 en ondergetekende!

We ervaren beide dat God onze relatie leidt en dat Hij heel dicht bij ons is!
Alle dank en eer gaat dan ook naar Hem!!!

Wim en José

Een mooi kadootje van die Goedheiligman Knipoog smiley
José en Wim van harte met jullie keus voor elkaar en alle goeds gewenst op de weg samen met elkaar en met Hem!

Henk en Robbedoes
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 november 2010, 22:08

AREND003 schreef:
En sorry voor de anderen! Daar komt nog een antwoord op! Trusten!

Je gaat antwoord geven en toch sorry zeggen Smiley die vol vragen zit
We wachten rustig af hoor! Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 ... 71 Volgende
Pagina 20 van 71