ChristianMatch

Forum

Berichten van WILLEMIJN232
Ga naar pagina Vorige 1 ... 173 174 175 176 177 178 179 180 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEMIJN232
Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 15:37
BerichtOnderwerp: 'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??

CHATULIEM619 schreef:
Wat je merkt is dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de theorie. Maar ik vind nog steeds dat er heel veel eenzijdige verhalen verteld worden. Terwijl het niet alleen gaat om je persoonlijke situatie. Ik vind de principes van Gods Woord dermate belangrijk, dat de indruk die ik hier krijg, er wel heel gemakkelijk gescheiden wordt. Dat is niet het geval, maar ik mis een stuk bescheidenheid en een stuk nederigheid.
Zoals Mar duidelijk weergeeft in zijn bijdrage, is het niet maar zoiets te scheiden. Als christen zouden we ons terdege moeten bedenken wat de reden is voor echtscheiding. Dan vind ik argumenten als:ík was te jong, ik begreep nog niet goed waar ik aan begon, eigenlijk zwak. Daarmee wordt wel heel gemakkelijk voorbij gegaan aan het principe van trouw.

Wat ik valide redenen vind voor echtscheiding zijn overspel, mishandeling, verslaving. De rest vind ik minder sterk.

Hoi Chatuliem,

Ben je nu niet een beetje kort door de bocht? Scheiden doe je niet zomaar is mijn ervaring en eigenlijk is het helemaal niet interessant wat een ander daar van vind.
Je gaat scheiden om voor jouw moverende redenen en die zijn dan toch goed genoeg? Komt er toch allemaal op neer dat je je doodongelukkig voelt in een relatie? Of je nu jong bent, niet weet waar je aan begon of overspel pleegt......Wie ben ik om over een ander zijn scheiding te oordelen? Je hoort wat redenen maar er is ook een heel stuk wat mensen niet vertellen en wat je niet weet......en dat kunnen weleens de meest ingrijpende dingen zijn.....

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 09:55
BerichtOnderwerp: liefde en opleidingsniveau

DREEKE472 schreef:
Gelukkig zijn er mensen hier die wel inhoudelijk kunnen en willen reageren en ook terugleiden naar het thema van deze topic. Lachende smiley

Ik heb gezegd dat ik niet meer in deze topic reageer. Maar deze goede en lieve reacties kan ik niet negeren. Dan zou ik jullie moeite onrecht aandoen en dat wil ik niet.

Of het met opleidingsniveau te maken heeft of juist met opvoeding, levensvisie, doelstelling en prioriteiten stellen weet ik niet.
Zelf denk ik dat het een combinatie is van dit soort factoren.

Even alleen voor mezelf sprekend.
Zelf geef ik eerlijk aan dat ik aan het rondkijken ben en aan het uitproberen ben of die vrouw waarmee ik nieuw geluk kan vinden en die ik gelukkig kan maken op deze site aanwezig is. Geen vrouw op lbo niveau, maar minimaal mbo/hbo niveau, omdat mijn persoonlijke ervaring zo is dat ik graag een gelijkwaardige gesprekspartner aan mijn zijde wil krijgen. Wil niet dezelfe misère meemaken waar ik nog niet zo heel erg lang eindelijk uit ben gestapt.

Maar stel dat ik juist die vrouw zou tegen komen waarmee het super klikt, maar ze wel lbo niveau heeft? Ja, als het zo geleid wordt dan is dat zo en zal het denk ik ook goed gaan. Maar niveau qua opleiding wil niet alles zeggen, zie mijn eerdere uitgebreide reactie in deze topic.

Goed, dit waren nu echt mijn bijdragen in deze topic.
Mijn oprechte excuses als ik mensen op hun tenen heb getrapt, dat was niet mijn bedoeling. Ik heb er van geleerd dat ik mijn bijdragen meer neutraal ga houden hier op het forum en de rest wel via mail of chat doe.

Groetjes allemaal en maak er een gezellige dag van ondanks het pokkeweer. Tenminste hier in het zuiden giet het pijpestelen en daar meot ik dadelijk doorheen. Nee he, tja ieder krijgt wat die toekomt. Knipoog smiley

André,

Ik weet niet hoeveel laatste reacties van jou nog volgen maar ik wil je toch laten weten dat ik het jammer vind dat je toch nog even een steek onder water geeft....Behalve dat ik het flauw vind verpest het de sfeer ook een beetje. Jammer....
Zoals je hebt kunnen lezen is niet iedereen het met jouw visie eens en dan kan en mag je weleens kritisch worden naar elkaar. Maar kom er dan niet telkens op terug en verdedig jezelf niet zo.....

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 26 mei 2010, 11:00
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 22:03

DREEKE472 schreef:
Smiley met dichtgeplakte mond André, Stil!!! Smiley met dichtgeplakte mond Smiley die vol vragen zit Smiley met dichtgeplakte mond
Woeff, af liggen en bibberen André
Jawel baas.

Ik ga hier niet op in als je het niet erg vind en anders ook niet. Engeltje smiley

Als je kritiek op anderen geeft moet je zelf ook tegen kritiek kunnen en niet zo ontzettend onvolwassen reageren.......
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 21:43

DREEKE472 schreef:
Beste Willemijn,

Yep, ik heb idd een uitgesproken mening die uiteraard niet door iedereen gedeeld wordt en hoeft te worden. Maar ik begon me wel langzaam te irriteren door de inbreuk op een een-tweetje die leuk begon en jammer genoeg zo moet eindigen. Ik kon het ook totaal negeren, maar vind dat niet correct. Vandaar deze manier om iets duidelijk te maken naar de ontvanger. Ik hoop dat het goed opgepikt wordt.

Groetjes,
André

Het forum is natuurlijk bedoeld voor iedereen en iedereen kan dan ook reageren. Dus voor een een-tweetje is het niet de juiste plek denk ik.....
En wat jij allemaal'"vindt"dat mag maar je moet dan ook kunnen accepteren dat andere mensen er anders over denken en wat anders "vinden" en dat ook accepteren.
Ik kan me heel sterk vergissen maar ik heb het idee dat dat voor jou lastig is........ Knipoog smiley Ik hoop niet dat je er boos om wordt maar ik heb het idee dat je jezelf een beetje overschreeuwt......en dat weerhoudt andere mensen misschien wel om te reageren.......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 25 mei 2010, 22:09
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 21:21

DREEKE472 schreef:
Om te reageren op beide reacties van je.

Iedereen krijgt van mij alle ruimte en iedereen moet weten wat die zelf doet. Maar .. mijn bescheiden mening is dat dit echt waar een relatiesite is en geen msn groepje of zo. Uiteraard bouw je relaties niet op door gewoon meteen te vragen zullen we uit of zie je me zitten voor een relatie. Dat is uiteraard onzin.

Verder vind ik maatschappelijke functies geen reden om je te verstoppen.
Ik heb ook maatschappelijke functies, moet ik me dan ook maar lekker gaan verstoppen? Is het een geheimpje om hier stiekumpjes te proberen een relatie te zoeken? Tuurlijk ... als de Telegraafjournalist uit de stad mijn gezicht hier ziet is het wereldnieuws. Doe ajb ff normaal. Tuurlijk is die gast niet in mij geïnteresseerd. Wel als ik dingen doe die niet door de beugel kunnen. Bijvoorbeeld een politieman aanrijden in een vluchtpoging. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Dan kom ik met mijn bedrijf en gezicht in de regionale krant te staan en is het nieuws. En wel zodanig dat ik kan gaan verhuizen naar een andere regio om te kunnen blijven eten.

Dus wat voor maatschappelijke functie kan iemand vervullen dat zijn/haar gezicht hier anoniem moet blijven. Sorry, maar dat is in mijn ogen echt absolute onzin.

En nu begin ik me te irriteren dat ik me laat verleiden een discussie met jou aan te gaan over een plagerijtje van mij naar een vrouw toe die misschien wel mijn interesse kan wekken. Daarom stop ik nu met deze discussie en wens verder geen contact hierover meer te hebben, ook niet achter mijn rug om.

Je "vind"wel heel veel. Maar gelukkig mag en kan iedereen hier zelf ook wat "vinden" en hoeft een ander dat niet in te vullen......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 19:41
BerichtOnderwerp: Gezocht...

INEZ910 schreef:
'k Heb hier nog liggen:de brug van Geert Mak.. en vast nog wel meer.. heb je titels?

Hoi Inez,

Heb je de brug van Geert Mak toevallig in het Turks? Die is in een beperkte oplage uitgegeven en een echt collectors item geworden (moet ik eigenlijk niet zeggen want dan doe je hem niet weg Knipoog smiley )

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 23:19

HENK710 schreef:
Het erkennen van een zonde hoeft niet per definitie te maken te hebben met het aanpraten van een schuldgevoel. Je mag ook leren zonde te erkennen en verder te leven uit Zijn genade! En dat is volgens mij ook de strekking van de meeste verhalen hier. Scheiden is vanuit Gods scheppingsprincipe te zien als zonde, maar met die constatering houdt het niet op. God biedt leefruimte na de zonde, dat is volgens mij de strekking van ieder verhaal hier!

Kan je niet beter zeggen dat God je ook leefruimte geeft na je scheiding......?
Ik heb er moeite mee als je stelt dat scheiden vanuit Gods scheppingsprincipe een zonde is.....het is niet de bedoeling nee, dat klopt...
Maar je gaat niet zomaar scheiden, dat is vaak een ingrijpende en pijnlijke beslissing. Als je er dan ook nog het begrip zonde bij betrekt maakt het het allemaal nog pijnlijker vind je niet?
Ik vind dat je een beetje calvinistisch denkt......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 23:08

ROBBEDOES873 schreef:
Dat probeerde ik dus ook min of meer aan te geven Willemijn, Maar ik ben wel opgevoed met het idee dat het zonde is...Maar pff ik heb het zeker niet voor men plezier gedaan.
Al ben ik achteraf wel blij dat ik het heb gedaan Knipoog smiley

Dan is het toch geen zonde geweest? We moeten er eens van af om er zo over te denken........Dat zal heel veel leed schelen denk ik...

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 22:55

LIESBETH326 schreef:
Je hebt goed opgepakt, net als Robbedoes, wat ik bedoelde te zeggen... Daar ben ik blij om!

Vind je het een zonde als je besluit te scheiden? Ik zie dat hier steeds weer terug komen.......
Ik denk zelf dat je niet over zonde en vergeving moet praten bij een scheiding...
Je gaat niet voor niets scheiden en dat is vaak al een moeizaam proces om die beslissing te nemen.... en dan moet je ook nog schuldgevoelens over zonde hebben en vergeving vragen?
Het gaat mij iets te ver.....

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 10:49

CHATULIEM619 schreef:
Wees eens concreter. Ik mis nl hoe je dat in de praktijk zou willen zien. In de kerkelijke omgeving waarin ik mij bevind, zie ik allang een verschuiving. Niet dat de norm verandert, maar dat men menselijker is voor wie zich niet aan deze norm kon houden.

Niet de norm verandert, maar dat men menselijker is voor wie zich niet aan deze norm wil houden..........
Chatuliem, we leven in 2010 en "men"maakt niet uit wat ik wel en niet in mijn relatie doe, getrouwd of niet.........en dan de zin dat "men menselijker" is als je je er niet aan kunt houden.....vreselijk om je sexleven met de kerk te bespreken........
Ik ben 54 jaar en ben heel goed in staat om daar zelf wat van te 'vinden'.En zo zal het meerderen op CM vergaan dat ze heel goed voor zich zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet in een relatie doen.
Zoals je merkt werd ik wat kriebelig van jouw verhalen........

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 23 mei 2010, 12:01
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 16 mei 2010, 19:17
BerichtOnderwerp: hoofdstukken, boeken en boekenkasten

ROBBEDOES873 schreef:
Een heel mooi verhaal echt heel mooi verwoord.
Helaas is het ook vaak zo, in iedergeval bij mij, dat er helaas nog wel eens boeken uit die boekenkast vallen, Terwijl ik nog wel dacht dat ik ze goed had opgeborgen, En geloof het of niet het gebeurt altijd op momenten dat het, het slechste uitkomt helaas.

Weet je robbedoes, pijnlijke ervaringen kunnen je ook inzicht geven.Inzicht in vergeving en in macht en onmacht. Je kunt erdoor groeien in barmhartigheid is mijn ervaring. Ik probeer het maar te zien als een ervaring die uiteindelijk mijn leven heeft verrijkt. Dat kan pas als je die pijn een plekje hebt gegeven en dat is een lange weg met vallen en opstaan. Het litteken van die pijn poets ik niet weg en af en toe steekt dat de kop op maar het mag er ook zijn want daardoor heb je meer inzicht gekregen in wat mensen drijft en hoe relaties scheef kunnen gaan en hoe verknipt ook mensen kunnen zijn.......En dat maakt je weer bewust van je toekomstige keuzes. Want wat is fout? Wat is goed? Alles wat je als akelig hebt ervaren hoeft niet fout te zijn.....
Klinkt wat prekerig geloof ik maar zo voel ik het wel......

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 mei 2010, 19:23
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 16 mei 2010, 18:50

LEANNE226 schreef:
Ik heb er nog eentje liggen van Renate Dorrestein,titel weet ik zo niet.Heb je die al?Of zal ik eerst de titel even opzoeken........

Is het 'dit is mijn lichaam'? Het boekweek thema was dat jaar God......
En nee, ik heb het nog niet en ben erg erg blij mee las je het kwijt wilt.....

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 16 mei 2010, 18:37
BerichtOnderwerp: ff weg...

TESSYBEAR731 schreef:
Is ze nog niet terug dan? Verraste, verbaasde smiley

Maar jij wel? Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 16 mei 2010, 13:34
BerichtOnderwerp: Angst om dingen te delen op het CM forum, ook iets positiefs

HENK710 schreef:
Eén zijn zonder het eens te zijn...het is inderdaad goed mogelijk...als we elkaar de (levens)ruimte gunnen! En ja, we zitten allemaal eigenlijk in hetzelfde schuitje...het schuitje waarin Jezus ons het Leven (weer) gegund heeft! Dat geldt voor mij, maar ook voor anderen. Dus is het goed om elkaar in verschillen van inzicht wel te respecteren, om zo ruimte te houden voor iedereen om zich te uiten...wat niet altijd even eenvoudig is, zoals wel blijkt op het forum...

Maar het moet toch niet zo zijn dat je geen 'pittige'discussie meer mag voeren omdat andere mensen er dan weer problemen mee kunnen krijgen?
Dit proef ik nl een beetje uit de laatste opmerkingen.....Of zie ik dat nu helemaal verkeerd? Ook een optie hoor Knipoog smiley

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 mei 2010, 14:30
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 16 mei 2010, 13:10
BerichtOnderwerp: ff weg...

JONATHAN890 schreef:
ja bij mij is t glas altijd minstens halfvol...
... en ja ze houdt t toch niet lang uit zonder CM,
dat weten jij en ik ook wel.

Is dat zo of hopen jullie dat gewoon? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 22:26

Lieve mensen,

Ik probeer mijn verzameling boekenweek boekjes compleet te krijgen,
wie heeft er toevallig nog een boekenweekgeschenk liggen en doet er niets mee?
Ik ruil het graag voor een fles wijn, bosje bloemen of zoiets!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 09:56
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

HENK710 schreef:
@Jolan en Cross

Kijk gerust nog eens verder rond, ook binnen dit draadje, want er wordt niet enkel op elkaar gereageerd door Chatuliem en mij. En ja, onze woorden kruisen wel geregeld, maar dat is begrijpelijk, aangezien we beiden van discussie/filosoferen houden. Dan ontmoet je elkaar wat sneller in het reageren. En ja, als er dan ook nog eens wat verschil van inzicht is en we beiden als valkuil hebben dat we vanuit dat verschil van inzicht wellicht iets te snel bepaalde definities van onszelf op de woorden van die ander leggen, ja dan is het begrijpelijk dat we elkaar regelmatig tegenkomen. Maar, en dan spreek ik denk ik nog steeds wel namens ons beiden, we zien elkaar zeker wel als broers in Jezus. So what's the problem? Knipoog smiley

Ik denk niet dat het een probleem is maar dat andere mensen het als een probleem zien....Denk je niet?
Mijn ervaring hier is toch wel dat ik met de mensen waar ik het helemaal niet mee eens ben hele goede en leerzame gesprekken heb gehad en waar we toch-en dat is het mooie- uitkwamen op begrip voor elkaar......

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 15 mei 2010, 10:00
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:25
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

HENK710 schreef:
Inderdaad, Chatuliem. Een houding 'God vergeeft me wel' is vooral riskant voor de persoon zelf. Hij/zij mist de verantwoordelijkheid en een leereffect van zijn/haar fouten, aangezien hij/zij niet wenst te leren op deze manier. Een mens doet (naast God) vooral zichzelf dus tekort als hij/zij zo omgaat met vergeving.

Voor mij is vergeven de kunst om jezelf te vergeven. Wat ik daarmee bedoel:
je hebt allemaal je eigen levens

geschiedenis en op de vaak moeizame weg om er vrij van te komen weet je dat je er niet alleen in staat. Is dit geen toets van Jezus om te kijken hoe serieus wij God nemen? hebben we God niet nodig om het vertrouwen in de 'juistheid"van ons leven weer terug te krijgen?
Ik vind dat je op moet passen om niet klaar te staan als vroeger de schriftgeleerden met onze kant en klare normen en waarden, om iemand daarmee de maat te nemen en zo mogelijk te veroordelen. En dat is wat ik hier een beetje lees.
Wij leven als mensen vind ik altijd en daarbij horen fouten én dan is er de genade en de vergeving.........Is dat niet een groot goed?

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:05

HANNAH810 schreef:
er zijn ook mensen binnen deze gemeente die een eigen opvatting hebben over dingen, willemijn,
en hoewel ze dan wat meer aan de zijlijn van de gemeente functioneren, naar hun eigen keuze, doen ze evenwel nog de leiding van de jeugdgroepen en dergelijke......
dus intolerant kan ik mijn kerkelijke gemeente zeer zeker niet noemen.
ik weet dat er minder accepterende gemeenten zijn, maar deze gemeente heeft geen moeite om mensen hun eigen stukje identiteit te laten behouden.

Ik zeg niet dat jouw kerkelijke gemeente intolerant is want die ken ik helemaal niet. Ik weet ook wel dat het per gemeente erg kan verschillen.
Wat ik bedoel te zeggen dat het voor jezelf als mens moeilijk is om een kerk te verlaten en zeker als deze een wat "zware"kerk is.
Heb je het boek "hulpeloos maar schuldig"van Aleid Schilder weleens gelezen?
Mensen kunnen nog jaren schuldgevoelens hebben omdat ze de kerk hebben verlaten om wat voor reden dan ook......en dat zegt ook wat over de mens zelf......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:53
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

RIK120 schreef:
Een kerk bestaat uit mensen, dus de mensen moeten het doen. Wat is nou makkelijker? Een grote beker vol met water laten lopen of een heel zwembad in je kerk maken en dat vol laten lopen?
Ik denk dat er een heel stuk gemakzucht bij komt kijken.
Dan moeten ze weer helemaal een tank laten lassen van RVS plaat van tenminste 3mm, bij de lokale machinefabriek. Dat vind jij niet erg want dan hou je lekker werk. En dan zeg jij: 'ik zou 4 mm nemen dan hoeven die versterkingsribben er niet in, maar dan wordt ie wel 8kg per vierkante meter zwaarder." En dan moet die predikant zich weer helemaal omkleden. En die prutsloot in de buurt is ook al geen optie.
Clown smiley

Dit een echt zinvolle bijdrage aan de discussie over kinderdoop.......... Gefrustreerde smiley

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 15:07

HANNAH810 schreef:
ik vraag me af of we in dezelfde bommelerwaard wonen, en bij dezelfde kerkstroming zijn aangesloten, imre;
ik schrik enorm van de toon van je betoog;

ik ken deze fijne gereformeerden als mensen die hun vrije zaterdag opofferen, om me te komen helpen met verhuizen, klussen op te knappen, hoewel ze zo druk zijn met gezin, kerkewerk en 70 urige werkweek.
die rijke man, zoals je die in je verhaal noemt, zou mijn huisbaas kunnen zijn;
zonder hem had ik met twee kleine kinderen op straat gestaan!
hij doet er alles aan, om het me hier naar mijn zin te maken; zelfs mn tuingrond wordt nog aangevuld, en hij laat een pergola plaatsen, omdat hannah dat zo leuk vind!!
gemeente leden bieden me aan, om mijn kinderen op te vangen, zodat ik een paar uur vrij ben van verantwoordelijkheden;
er wordt voor me gebeden, gevraagd of ik het nog wel trek, met me meegeleeft;
t is zelfs zo; dat ik niet eens hulp hoef te vragen, meestal is het zo, dat ik kan zeggen, dank je voor je aanbod, maar ik red het wel hoor!
wetten worden me niet opgelegt, zover ik zie; en een etiket "pas op; gescheiden" heb ik ook niet op mn voorhoofd.

ik denk, imre, dat het kan helpen, om met een zonniger bril de wereld in te kijken, denk je niet?

Hannah,

ik begrijp je stukje heel goed maar ik denk ook dat jij je thuis voelt en net zo denkt als mensen in jouw kerk.....Helemaal niets mis mee begrijp me goed....
Maar je moet je ook kunnen voorstellen dat het niet altijd makkelijk is om je aan zo'n cultuur te onttrekken als je je daar niet thuis voelt en er een andere beleving van kerk op na houdt......
Neem van mij aan dat je dat nog jaren parten kan spelen..........

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:40
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

HENK710 schreef:
Het klopt allemaal Chatuliem, maar het blijft natuurlijk wat bizar overkomen in onze tijd. Dat is volgens mij in elk geval enkel wat Maatjes probeerde aan te geven...en wat ik prima kan volgen!

Maar is het niet zo Henk dat wel meer verhalen wat bizar overkomen in onze tijd? En dat geeft -volgens mij- juist die verschillen in mening over wat er nu in de bijbel staat. De een leest het naar de letter en de ander leest het als een verhaal wat zich in die tijd afspeelde en dat kan je vertalen naar de huidige tijd .......
Is dat ook niet met die verhalen over occultisme? Toen was dat zo maar is dat nu nog zo? Ik denk van niet maar ik ben bang dat daar niet iedereen het mee eens is... Knipoog smiley

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:15
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

IMRE695 schreef:
Mannen met baarden:

http://www.youtube.com/watch?v=jxoNe-5D_M4

Dit is echt jeugdsentiment! leuk!
Ik was vroeger fan van ze..... Lachende smiley

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 11 mei 2010, 14:21
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:03
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

HENK710 schreef:
Dat is denk ik wel duidelijk vanuit de tekst. Ik denk dat het wrange meer zit in de positie van de vrouw in dit geheel, die verkracht is en dan dus met de verkrachter dient te trouwen... Kijkend naar de trauma's die mensen oplopen na een verkrachting blijft dit iets bijzonders...

Hoi Chatuliem,

Wat me nu een beetje verbaasd van je is dat je volgens jou deze tekst in het teken van de tijd moet lezen maar van andere teksten schrijf je altijd "het staat geschreven in de Bijbel, lees het maar goed"...........Jij leest de bijbel naar de letter....
Ik denk dat je de bijbel helemaal in het teken van die tijd moet lezen en dan hebben verhalen soms ook een andere betekenis......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:48

IMRE695 schreef:
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.

Is het niet zo dat sterke karakters eruit stappen als ze zich er niet in kunnen vinden?
Dat is niet zo'n eenvoudige missie hoor, uit een kerk stappen!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 18:25
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

CHATULIEM619 schreef:
De vraag was waar komt dat ritueel vandaan? Cross heeft dat antwoord al gegeven:

.

Dan is het toch een prachtig ritueel de kinderdoop?
Doop is de geboorte van je kind vieren en het opdragen in de palm van Gods hand......

Wil jullie toch nog dat prachtige lied van Huub Oosterhuis meegeven over dopen:

Jouw leven staat aan het begin
het heeft nog geen herinnering
het is zo weerloos en zo klein
je weet nog niet hoe het zal zijn

Dit teken is een heilgeheim
God wil met jou verbonden zijn
Hij is nabij waar jij ook bent
omdat Hij je bij name kent

Zo komt jouw leven aan het licht
zo krijgt het zin, zo krijgt het zicht
Gods adem heeft je aangeraakt
en jou tot bondgenoot gemaakt.

Dit lied zongen ze bij de doop van mijn beide kinderen die nu inmiddels volwassen zijn en als ik de tekst lees kan het mij nog ontroeren omdat die tekst voor mij aangeeft waarom ik mijn kinderen heb laten dopen......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 09:43

IMRE695 schreef:
Nou vooruit, ik zal 'm 1 keer uitleggen. Het ging over matchen. Of iemand wel of niet matcht met (iemand met) een afwasmachine. Dus, misschien is dit wel dè nieuwe manier van matchen: huishoudelijk matchen.
Als je beiden een hekel hebt aan stofzuigen of strijken (wie niet?), dan heb je geen goede match. Ik houd b.v. niet zo van koken, maar wel weer van afwassen. Dus, mijn ideale match zou kunnen zijn: zij kookt en ik ruim de troep op. Of: zij strijkt en ik doe de toiletten. Of: zij zeemt de ramen en ik de deuren. Of: zij maakt het bed op en ik slaap erin. Clown smiley

Verder zou ik er nog veel meer over kunnen vertellen, maar het wordt high time om tussen de lakens te verdwijnen.

Imre, die hier niet alleen de lakens uitdeelt, maar ook de dekens en dekbedden. Coole smiley met zonnebril

Dus als ik je goed begrijp is het belangrijk om in je profiel te zetten wat je kwaliteiten én je mindere kanten zijn in het huishouden?
Waar je al niet in kan matchen tegenwoordig........ Lachende smiley

Wat was het leven vroeger toch overzichtelijk.......als je dan had gezegd dat je in 2010 ook huishoudelijk kan matchen met je partner hadden ze raar gekeken denk ik...... Knipoog smiley

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 10 mei 2010, 11:41
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 09:37

JOS689 schreef:
Ieder heeft zijn kijk op het geloof en dat respecteren en wat is er tegen om daar over te discussieren ???

Helemaal niets Jos en dat probeerde ik met mijn stukje ook aan te geven.......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 9 mei 2010, 23:25

GRACE015 schreef:
Jij deelt de lakens uit zonder overleg?
Grace

Das een goeie Grace Lachende smiley
Hij kan wel wat tegengas gebruiken geloof ik....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (69)

BerichtGeplaatst: zondag 9 mei 2010, 22:25

LIESBETH326 schreef:
Voordat iedereen hier zijn negatieve ervaringen en eigen ongenoegen m.b.t de reformatorische kerken gaat spuien, wil ik toch dit opmerken...

1. Ook deze kerken zijn onderdeel van Gods wereldwijde kerk op aarde. Net als in welke willekeurige kerk dan ook, geloof ik dat God ook daar Zijn kinderen heeft. Laten we dus met respect over deze kerken praten.

2. Er is van alles aan te merken op de leer in de reformatorische kerken, dat zal ik niet ontkennen. Ze verkondigen de Bijbelse leer eenzijdig en idd. vooral de zondige aard heeft een sterke nadruk. Dat is jammer, want daarmee wordt God zo veel tekort gedaan! Hij wil niet dat we blijven staren naar ons als oude mens, maar Hij wil dat we leven als nieuwe mensen.

3. Anderzijds is het zo dat bijv. de meer evangelische kringen ook wel iets in zich hebben van eenzijdigheid. Het aannemen van Jezus lijkt daar soms wel heel gemakkelijk te gaan... Hoe ernstig / serieus nemen we het leven met de Heere?

Ik denk, er is geen sprake van goed of fout, er is wel sprake van als gemeente tekort schieten op bepaalde punten.
Tegelijkertijd denk ik wel eens, wat een veelkleurigheid in Gods wereldwijde kerk! Ik vind dat iets om dankbaar voor te zijn!

Ik hoop dat dat ook de grondtoon mag zijn in dit topic en niet zozeer het zwartmaken van de reformatorische kerken.

Ik zie het niet als negatieve verhalen maar meer als levensverhalen........
Toevallig zijn het twee verhalen uit de reformatorische kerk maar het hadden net zo goed verhalen uit een andere kerk of geloofsgenootschap kunnen zijn want het zijn verhalen van mensen..........en die beleven dingen natuurlijk heel persoonlijk.....

Willemijn
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEMIJN232
Ga naar pagina Vorige 1 ... 173 174 175 176 177 178 179 180 Volgende
Pagina 176 van 180