Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:28
Onderwerp: Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
|
|
|
PIETER649 schreef: | Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft. Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm. Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.
Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks! | Ik heb gewoon een enorme aversie tegen het Boek. Ik heb daar drie redenen voor. Ten eerste wordt het klakkeloos op één lijn gezet met vertalingen die wel op de grondtekst gebaseerd zijn. En tijdens het geven van bijbelstudies werkt het eerder verwarrend dan ondersteunend. Het tweede wat ik erop tegen heb, is het taalgebruik. Voor evangelische christenen, vertrouwd met de termen kan het wel mooi zijn, maar qua taal is het te wollig, te moeilijk en voor niet christenen net zo moeilijk te begrijpen als voor een christen. De zinnen zijn te lang en daardoor vind ik het niet goed te lezen. Ten derde versterkt het het wantrouwen tegenover echte goede vertalingen. Ik gebruik de NBV al jaren, vanaf de eerste week dat het uitkwam, en iedere keer kom ik tot de conclusie hoe goed en hoe zuiver deze vertaling is. Maar een woordje wantrouwen blijft langer bij mensen hangen dan tien positieve reacties.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:13
Onderwerp: De zon en de ZOON
|
|
|
ANITA637 schreef: | veel succes met wie en wat jullie denken pas wel op dat je niet GOD wil zijn en wil zeggen hoe het moet laat GOD zijn werk doen .
lieve groeten anita | Eerlijk gezegd begrijp ik deze opmerking niet zo goed, kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 15:25
Onderwerp: Aan wie geven we eigenlijk hulp
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Denk zeker dat er goed gekeken moet worden waar het geld naar toe gaat. Laat de hulp aub ook daar komen waar het nodig is, en niet ongecontroleerd gaan helpen met geld. Geef m.i. alleen hulpgoederen, en ja dat daar dan misschien een aanhanger van Al Qaida tussen zit, die daar ook van mee profiteert, dat is denk ik niet te voorkomen.
Maar hoe vind je de gedachte dat hier voor het christendom een kans ligt door naastenliefde te betuigen aan hen die het heel moeilijk hebben ?? Het zijn toch de "christenhonden" (zo worden christenen genoemd door de islam) die de helpende hand bieden daar waar nodig ??
Zelf geef ik geld aan een kleine organisatie, die reeds bestaande contacten heeft in Pakistan. Zij hebben inzicht in de situatie ter plaatse en geven ook elk jaar een keurige verantwoording voor de besteede gelden aldaar. | Ik zou willen dat met het geven van hulp de overtuiging bij de mensen groeit dat we geen varkens zijn, maar medemensen.....En de vraag die ik daarbij heb is, hoe krijgen we dat voor elkaar. Nu krijg ik het gevoel dat we op een of andere manier gebruikt worden. Gebruikt door de regering, die waarschijnlijk met ons geld het land weer kan opbouwen, en gebruikt door hulpverleningsorganisaties, die bij elke ramp er als de kippen bij zijn om geld te vragen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 15:21
Onderwerp: U2
|
|
|
RICHARDRI464 schreef: | Ik mag graag luisteren naar U2. Hij is ook bij Bill Hybels geweest en had daar een goed woord over de Bijbel. Ik zag vanavond een muziek clip de Fly waarin de tekst voor kwam mock the devil en hij zal van je weggaan? Wat denken jullie van U2? | Sorry, verkeerde info.....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 2 september 2010, 15:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 13:09
Onderwerp: met een groep gaan vasten/bidden !!
|
|
|
Ik denk dat je beter kunt denken aan een kampeerboerderij. Daar zijn best wel mogelijkheden voor een schappelijke prijs.
En waarom zou je juist niet in het noorden gaan zoeken. Dan ben je ook fysiek afgezonderd van de voor jullie bekende wereld en heb je echt het gevoel dat je een momentje voor God hebt. Schiermonnikoog, Bakkeveen, Texel. Daar zijn volgens mij best wel mogelijkheden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 23:26
Onderwerp: Aan wie geven we eigenlijk hulp
|
|
|
Toen op 9/11 het vliegtuig Toren 1 binnenvloog werd hij bestuurd door Mohammed Atta. Een naam die ik nooit zal vergeten, een foto waarbij het kwaad al zichtbaar was. Deze man studeerde in Dld, had daar een kring om zich heen verzameld. Daarna is hij naar Amerika gegaan om vliegles te krijgen. Een andere piloot had een vriendin die op hem wachtte in Duitsland. De wrange conclusie is eigenlijk dat de terroristen door het Westen gevoed zijn, genoten hebben van onze welvaart en uiteindelijk hun opleiding in Duitsland en Amerika genoten hebben. Ben ik tegen immigratie nee, natuurlijk niet. Ik wil ook niet oproepen tot verdeeldheid of vijandigheid tot de islam.
Nu worden we geconfronteerd met een ramp in Pakistan. Voor Al Qaida is het nu moeilijker geworden om terrorsitische aanslagen te plegen, omdat het land gewoon in water ligt. Als we zomaar klakkeloos gaan helpen, zorgen we er dan ook niet voor dat Al Qaida weer sneller kan toeslaan? En wie helpen we dan eigenlijk? Voeden we niet het monster dat ons later weer zou willen vernietigen? De terroristen willen ons vernietigen, maar tegelijkertijd genieten ze ook weer van onze welvaart.
Een paar opmerkingen, niet om te veroordelen, maar om te bespreken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 22:50
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Zoiets gaat het ook worden hoor, tijd voor God, gebed, Bijbel lezen en iets van soberheid. De bbq gaat in ieder geval niet mee, en ook geen kratten vol bier. | De nadruk van de discussie lag naar mijn idee op het vasten, vandaar mijn reactie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:50
Onderwerp: wie o wie weet iets van werking voetreflex therapie
|
|
|
BEHAPPY332 schreef: | Ha Chat!
ik ook off topic: als ik je nu een hand geef? Wat is dan jouw reflex
Sorry, wanneer word ik nu eindelijk eens een keertje volwassen ! | Ik geef je gewoon een hand terug...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 16:23
Onderwerp: Genezingsdiensten Edgar Holder op 3 september en 1 oktober
|
|
|
KATJA065 schreef: | Er zijn genezingsdiensten van de 'Levende Steen gemeente' te Hoogvliet. Edgar Holder is senior pastor. De genezingsdiensten worden gehouden op 3 september en op 1 oktober, de tijden zijn om half 8 s'avonds (vrijdag).
Zie website: www.levendesteengemeente.nl | Een genezingsdienst is altijd goed. Maar spreekt Edgar Holder zelf???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 11:06
Onderwerp: wie o wie weet iets van werking voetreflex therapie
|
|
|
ASANTI087 schreef: | Kom op, laten we volwassen doen. | Laten we dan eens afspraken maken op dit gebied. Laten we er ten eerste van uit gaan dat het forum slechts eendimensionaal is en niets zegt over de persoon die bepaalde bijdragen levert aan de discussie. Laten we er dan ook eens van uit gaan dat die persoon dat niet doet om een ander bewust onderuit te halen, te kwetsen of te vernederen. Mocht het dus per ongeluk gebeuren dat je je gekwetst voelt, heeft dat meer te maken met jezelf. Je kunt niet verwachten dat de ander je kent, want daarvoor is dit medium nu eenmaal te beperkt. Te vaak en te veel worden uitspraken van mensen negatief benaderd, je moet van goede huize komen wil je dit kunnen doorbreken. het is alsof iedereen alles zich persoonlijk aantrekt en in een bijdrage van de ander meteen een persoonlijke aanval zoekt.
Ik heb veel mensen gekwetst met de uitspraak dat ik psalmen en gezangen niet meer van deze tijd vond. Voor mij een onschuldige uitspraak, maar de helft van het forum was gegriefd en beledigd.
Ook wat betreft voetreflex therapie, het is vanuit een occulte bron, dus als christen wil ik er niks mee te maken hebben. Als je vindt dat je dat wel kunt, is dat jouw verantwoording. Maar verwacht niet van anderen dat ze dat accepteren en voel je niet meteen beledigd als ze er anders over denken.
Volwassen zijn betekent, dat je ten eerste jezelf kunt relativeren. Dat je niet alle wijsheid in pacht hebt, dat niet iedereen die anders denkt meteen een vijand is. Volwassen zijn betekent ook dat je beseft dat een ander meer is dan alleen zijn/haar bijdrages op het forum en in de chatbox. Volwassen zijn betekent ook dat je de ander vertrouwt en niet meteen van het negatieve uitgaat. Want dat wantrouwen heeft in mijn ogen veel meer te maken met je eigen gebrek aan zelfvertrouwen..... Laten we dus eens echt volwassen reageren.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 1 september 2010, 11:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 10:31
Onderwerp: De zon en de ZOON
|
|
|
Een aantal gedachtes van mijn kant.
Het allereerste wat ik me altijd afvraag, is wat is de betekenis en de bedoeling van een specifiek bjbelgedeelte? Hoewel ik waarschijnlijk een aantal heilige huisjes omver zal gooien, wil ik het volgende stellen. In mijn ogen gaat het scheppingsverhaal niet om te vertellen hoe de wereld precies ontstaan is. Dat is een gebeuren wat we toch niet allemaal kunnen bevatten, doorgronden en uitleggen. Dat is iets wat God alleen kan.... De schepping wordt bezongen, het klinkt als een lied, een lied van vreugde!!!! En het laat zien hoe God over de mens denkt. Want daar gaat het in mijn ogen om. God maakt de hele wereld en als kroon van Zijn werk maakt Hij de mens. Hij maakt hem verantwoordelijk, geeft een geweten, maakt hem naar Zijn evenbeeld. En daar ligt de kracht van het verhaal. De mens wordt gemaakt naar het evenbeeld van God. De mens wordt stadhouder van de wereld, mag dieren een naam geven. De mens praat met God, gaat met Hem om als een vriend....De mens mag zelfs kiezen tussen God en zichzelf. We weten wat er toen gebeurd is. Of die vergezochte therorieën over licht dan relevant is, in mijn ogen doet het er niet toe. Het leidt in mijn ogen zelfs af van de boodschap van het scheppingsverhaal. Als ik met mensen praat over evolutie en schepping, zet ik ook altijd dit verhaal centraal, niet wie er gelijk heeft, maar meer, hoe denkt God over ons als mensen. En dan is de boodschap veel duidelijker, want evolutie laat de mens verworden tot een dier, de schepping verhoogt de status van de mens tot een evenbeeld van God. Een heel groot verschil vind ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 september 2010, 10:18
|
|
|
Jonathan, ik denk dat gebed een goede zaak is. Ook vind ik vasten een goede zaak. Ook vind ik een weekend bij elkaar om te bidden een goede zaak. Maar volgens mij is een vastenweekend te hoog gegrepen. Veel mensen hebben geen ervaring met vasten, kennen de ander nog niet goed genoeg, je loopt het gevaar dat er veel irritaties onderling zullen ontstaan. Het lijkt me teveel van het goede....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 12:12
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | misschien is het een ideee om de leiding van cm te vragen het om te draaien? Dat de chatroom gewoon blijft zoals deze is, maar dat i.p.v. een plezier ende jolijt room een room wordt geopend waar je serieus kunt praten. | Ook deze scheiding vind ik iets kunstmatigs hebben. Iedereen heeft toch wel eens van die serieuze en minder serieuze momenten. Waarom zou je dat zonodig moeten scheiden? Waarom zijn mensen zo bang om zich eens eerlijk te laten zien in de chatbox? Ik begrijp best wel, dat men het ziet als een uitlaatklep, maar aan de andere kant, het kan ook meer zijn dan een uitlaatklep, het kan een plek zijn waar vriendschappen kunnen ontstaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 10:28
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
CHRISTIANMATCH schreef: | We hebben een nieuwe room in de chatbox geopend: Vertier ende jolijt. In de lobby lopen regelmatig serieuze gesprekken en grapjes door elkaar heen, wat niet altijd leuk is. Ook is het 's avonds vaak erg druk in de lobby, zodat de gesprekken niet meer te volgen zijn. Daarom is voor mensen die gewoon willen keten en lol willen trappen Vertier ende jolijt geopend. | Als het alleen maar een kwestie is van dat dingen door elkaar heen lopen is er niet veel aan de hand. Dat is net als in het normale leven. Daar heb je ook opeens een serieus gesprek afgewisseld met wat minder serieuze onderwerpen. Mijn indruk is dat op dit moment elke poging tot een serieus gesprek wordt gesaboteerd. Ik heb het wel eens gekscherend, maar ook bewust het Libelle niveau genoemd. Iets wat mij niet in dank afgenomen is. Ook dit nieuwe format wordt bewust gesaboteerd. Men doet niet eens een poging om te zien of dit werkt. Terwijl de oplossing eigenlijk veel eenvoudiger is. Geef mensen gewoon de ruimte om eens gewoon over dingen te praten, die hun bezig houden. En dat kan dieper dan nu. Uiteindelijk is de chatbox de manier om elkaar te leren kennen. Het heeft jaren zo gewerkt, dat er zowel plaats was voor oppervlakkigheid als voor diepgaande gesprekken. Waarom zou die ruimte niet opnieuw gegeven kunnen worden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 00:05
Onderwerp: Ik mis je....
|
|
|
Bedankt voor al jullie medeleven. Bedankt voor de mailtjes en bemoedigingen. Ook namens mn ex en mn kinderen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 augustus 2010, 13:24
Onderwerp: Yoga Relaxatie of Occult?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Chat, ik kan je tot op zeker punt volgen hoor. Toch kan yoga er toe bijdragen om vrij te komen van onzuiverheden die je steeds komen lastig vallen. Gedachten, gevoelens, taken die wachten...yoga, zen of een goede wandeling of eens hard door de velden rennen kunnen je daarbij helpen. Je hoeft je christelijk geloof daarom niet te verloochen. Neen, je kan die yoga best doen om net dat christelijk geloof bewuster of levendiger te maken.
Ieder mens wordt wel eens overvallen door gedachten van allerlei slag. Het gevaar bestaat erin dat je met die gedachten in dialoog gaat. Het is de kunst om niet met die ongewenste gedachten in dialoog te gaan want die gedachten kunnen dan een eigen leventje gaan leiden. Die gedachten houden je ook af van Gods woord waardoor je ook wel eens kunt gaan handelen zoals het niet in het evangelie staat. Ze houden je weg van je christelijke levenswandel. Een uurtje yoga doen kan je uiteindelijk een innerlijke rust geven waardoor je je kan concentreren op Zijn woord. Na verloop van tijd zal je merken dat die concentratie steeds makkelijker wordt om te beleven. Nouja, zo heb ik de lessen Zen vroeger begrepen maar ik denk dat het voor yoga ook wel zo is.
Je kan yoga of zen best beoefenen zonder je te bezondigen aan het occulte. Voor zover hier al sprake van is. Want ik dacht dat kaarten leggen, geesten oproepen met glaasje en een bord en dergelijke flauwe en gevaarlijke handelingen meer tot het occulte behoren. Ik ben echt bang van die handelingen en zal er me nooit aan wagen. Anderzijds vind ik dat yoga en zen wel tot een bewustere geloofshouding kan leiden.
Frank | Lees dan eens het volgende. 2Kor.10 schreef: | We leven wel in deze wereld, maar vechten niet met de wapens van deze wereld. 4 De wapens waarmee wij ten strijde trekken dienen niet ons eigen belang, maar zijn er om met hun kracht bolwerken te slechten voor God. We halen spitsvondigheden neer 5 en iedere verschansing die wordt opgetrokken tegen de kennis van God, we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen 6 en zullen op het moment dat u hem volledig gehoorzaam bent geworden, paraat staan om anderen voor hun ongehoorzaamheid te straffen. | Elke gedachte kun je onderwerpen aan God, dan kan Hij je bevrijden. Daar heb je yoga niet voor nodig. Als het zo overduidelijk is, dat het tegen Gods principes is, waarom hou je daar dan aan vast? Terwijl God je echt kan bevrijden......
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 23 augustus 2010, 13:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 augustus 2010, 11:10
Onderwerp: WAARSCHUWING AAN IEDEREEN
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Oftewel. ieder getint persoon die geen nederlands spreekt is een potenciele oplichter? Das nou weer doorslaan naar de andere kant he. ik hou er net als jij niet van dat mensen geen poging doen om nederlands te praten, ik ga er daarom ook zeker geen gesprekken mee voeren in het engels, maar das puur omdat ik van mening ben dat je in elk geval moet proberen de taal te spreken en ik help iemand niet de taal te leren als ik zijn taal steeds ga spreken, niet omdat het wel eens een oplichter zou kunnen zijn.
Ik lees heel veel excusen waarom jij iemand mag wantrouwen, prima, maar dat is wat anders dan iemand hier met naam en al te beschuldigen van iets dat blijkbaar helemaal niet gebeurd is, je bent er enkel bang voor.
Ik heb altijd geleerd dat de ene zonde niet erger is als de andere, jou valse beschuldiging is dus net zo erg als de van een oplichter...... Als er ECHT reden is om te vermoeden datiemand foute bedoelingen heeft kan je dat bij de redaktie melden, iemand meteen op een forum zwart maken vind ik echt niet kunnen. | Ik ben het met je eens, dat je niet zomaar persoonlijke beschuldigingen moet plaatsen op het forum. Maar een andere kant is, dat er met name in Nigeria hele industrieën zijn, met als enige doel contact te leggen via internet en geld te vragen. Een goede stelregel is, als men geen NL kent, ga er niet op in. Dan voorkom je een heleboel problemen. Een poosje geleden is de site belaagd door buitenlandse vrouwen, wat tot gevolg had dat het forum enkele maanden plat heeft gelegen. Dus oplettendheid geboden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 augustus 2010, 10:05
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik stel me dezelfde vraag als Shanita: wat hebben die kruistochten en die oorlog nu te maken met wat Anita op het forum plaatste?
Wat is er in godsnaam mis mee om je zelf te leren ontdekken. Is het de angst voor de zelfconfrontatie? Wat is er mis mee om je geest te zuiveren van onreinheden zoals dagelijkse beslommeringen, familiale bezorgdheden of wat dan ook. Als je hoofdpijn of buikpijn hebt neem je toch vast wel een tabletje om iets te laten verdwijnen want onaangenaam is. Schermen met woorden zoals occult is totaal naast de kwestie gegrepen denk ik.
Frank | Het artikel laat duidelijk zien wat er mis is met yoga. Het is meer dan zelfonderzoek of ontspanning.
Kol 2 schreef: | 6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. 7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. 8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus. 9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig, 10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld. 11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd. 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging. | De Kolossenzen brief is een brief die gericht is tegen het gnosticisme. Een religie die hetzelfde beleed als yoga. De eerste stelling van Paulus is: volg de weg van Jezus. Daarmee verwijst hij naar de gedachte, dat er meerdere wegen tot God zouden zijn. Er is maar één weg tot God, Jezus alleen. Als je God wilt leren kennen, moet je Jezus volgen want: In Hem is de goddelijke volheid aanwezig. Weer is het opvallend dat Paulus deze term gebruikt. Hij sluit aan bij de gedachte, dat men uit zichzelf op zoek moest gaan naar de goddelijke volheid. De mensen zouden zich moeten richten op een persoon, Jezus Christus, die verlossing geeft aan een ieder, die daar om vraagt. Niet eigen werk of zelfonderzoek, maar overgave aan Jezus vormt de kern van het geloof. Door het werk aan het kruis zo sterk te benadrukken zegt Paulus in deze brief, dat de verlossing in Christus totaal en compleet is. De aankacht tegen ons is verscheurd aan het kruis, de machten van de wereld zijn te schande gemaakt en overwonnen. De bevrijding waar mensen naar op zoek zijn is totaal en volledig. Daarom heeft het geen zin om nog op zoek te zijn naar ervaringen buiten het geloof om. Want het gaat niet om de ervaring, het gaat niet om engelenvering, het gaat niet om ascetisme, de enige verlossing is in Christus Jezus. ( 16-18) Deze ervaringen leiden je juist af van Jezus en richten zich op jezelf in plaats van op Hem. Waarom zou je dat doen, volgens Paulus? Het is slechts wijsheid bedacht door mensen. Zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam.
Als de Bijbel er zo duidelijk stelling tegen neemt, als de achtergrond van yoga bekend is, waarom zou je je dan als christen hier nog mee bezig houden. De bijbel benoemt het als: het heeft geen enkele waarde en het dient slechts tot eigen bevrediging. En tenslotte hoe kun je dan nog volhouden dat het slechts onschuldige oefeningen zijn? Hoeveel bewijs moet je nog meer hebben?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 23 augustus 2010, 10:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 augustus 2010, 09:36
Onderwerp: Ik mis je....
|
|
|
Annemiek Irene
23 augustus 2000. De dag dat de weg naar je vader de weg naar de Vader werd. Als ik kijk naar je broer, die 10 jaar ouder geworden is en naar je zusje, een jonge vrouw van 19, dan moet ik altijd weer denken aan: hoe zou jij er nu uit gezien hebben? Zou je een vriendje gehad hebben? Maar 13 jaren ben je bij ons geweest. 13 jaar om nooit te vergeten.....Papa.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 23 augustus 2010, 08:57
|
|
|
MIEKE364 schreef: | nou, Anita, zere vingers van het knippen en plakken? Erg origineel vind ik het niet. Kijk de geschiedenis van het christendom, de kruistochten en de daden in de Tachtigjarige Oorlog maar eens na, wat maakt jou dat? Vanuit de visie van het bovengeschrevene dan he? | Een vreemde vergelijking vind je zelf niet? Het artikel gaat over de herkomst en het doel van yoga. Als dit nu het enige artikel was wat het op die manier beschrijft, kun je zeggen dat het subjectief is. Maar in elk artikel wat yoga beschrijft vind je dezelfde elementen terug. We weten dat jij vindt dat dit te verzoenen is met het evangelie, maar kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn, die dat niet vinden?
Zelf vind ik het esoterische karakter van yoga niet passen bij het evangelie. Omdat het nl oproept het goddelijke in jezelf te ontdekken. De verlossing wordt niet gezocht in Jezus Christus, maar in jezelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 23:52
Onderwerp: Kerkelijke verdeeldheid op CM
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Laten we daarom vooral zoeken naar wat ons bindt i.p.v. naar wat ons scheidt. | Waarom? Soms is het ook wel gemakkelijk om de verschillen boven water te hebben. Ik denk dat de kerk in een enorme identiteitscrisis zich bevindt. Juist vanwege die neiging om vooral te verzoenen. Ze verzoenen zich zelfs met andere religies.... Deze neiging tot verzoening overstijgt zelfs het verlangen Gods Woord uit te dragen. Het wordt altijd negatief uitgelegd, dat je een eigen identiteit hebt als kerk. Terwijl ik denk dat God dit ook weer gebruikt. Er is ruimte voor verschillende manieren van geloofsbeleving en waarom zouden we mogen kiezen tussen verschillende kerken. Het feit dat de ene kerk bestaat betekent niet dat de andere niet goed gewerkt heeft.....Dat er onderling jaloezie haat en nijd is, is natuurlijk niet goed. Maar gewoon erkennen dat er ook andere kerken zijn waar het woord van God gepredikt wordt, maar op een andere manier de viering beleefd wordt, is volgens mij voldoende voor eenheid. Samenwerking wat verder gaat, zie ik absoluut niet zitten, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 23 augustus 2010, 00:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 20:07
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Sinds ik lid ben van deze dating/vriendschap web-site is mij opgevallen dat er grote verdeeldheid is tussen kerk-genootschappen en daarvan afgescheiden groeperingen. Mijn opmerking is of we ons bij die kerkelijke verdeeldheid moeten neer leggen. En daarbij ja moeten zeggen? Hoe denken jullie hierover? Er staat hierover een gebod van de Heiland in de Bijbel: het gebod tot éénheid, tot een sámen beleven van de Geloofsgemeenschap in de ENE Heer. Op deze site toch grote diversiteit aan Geloofsgemeenten. En moeten wij al deze verschillende Geloofsgemeenten ook zo maar klakkeloos aanvaarden in onze samenleving? Ik ben er zeker van dat dit helaas het geval is. Zeker als ik hoor dat het er toch niet toe doet wélke kerk men bezoekt. Immers, overál wordt Jezus toch verkondigd?
Tsjá...gooi álles maar op één hoop; waartoe al die kerkmuren dan? Nou...jammer vind ik dat, want zo'n houding bevordert alleen maar nog meer verdeeldheid. Zo gaat het al door de eeuwen heen ...en oorlog na oorlog worden ontketend....Tegenwoordig zie ik in de grotere steden hier in Nederland steeds meer mensen staan te Evangeliseren: "Kom naar onze Kerk!!!" en "Onze Kerk is de énige wáre!" of deze:"Dé Zaligmakende Kerk!" of "Já mensen, verdeeldheid hoeft toch geen probleem te zijn?" en..."Kom toch naar ons toe!" En tenslotte is het ook dáár het geval waar men het in hun eigen Kerk-kring zo knus en gezéllig vindt dat men niét over die kerk-muren heen durft te kijken uit ángst die knusheid te verliezen! Hoe ervaren jullie de verdeeldheid...?
Mijn inziens mogen we alleen op de gestelde vraag nee zeggen als bij ons een zekere bereidhied gevonden wordt. Onze bereidheid om ons eigen Belijdenis grondig te kénnen. Wie het met zijn/haar eigen (Openbare) Belijdenis op een akkoordje gooit, bevordert niet de oecumene. De bereidheid om de ander reëel en zonder reserves te ontmoeten. De bereidheid ook om te zoeken naar een éénheid gefundeerd in het Evangelie, en niet gefundeerd in allerlei uitspraken die goed en redelijk zijn voor eigen kerk-verband, maar die toch niet het uitgedrukte Woord Gods weergeven. Ten slotte ook de bereidheid om over veel heen te stappen ----- veel dat ons dierbaar geworden is uit een zekere traditie.... |
Zelf denk ik dat de zogenoemde verdeeldheid iets is, wat heel subjectef is. Bovendien denk ik dat je CM niet moet vergelijken met een gemeente. in een gemeente is het belangrijk dat er eenheid in visie is. Op CM niet. En k denk zelf dat het helemaal niet erg is, eens de verschillen te bespreken, te benadrukken en te bestrijden. Want uiteindelijk leer je van elkaar. Het probleem daarbij is echter dat mensen zch persoonlijk aangevallen voelen of persoonlijk aanvallen. maar ik denk dat dat ook met andere onderwerpen zou gebeuren. Als mensen zich snel gekwetst voelen heeft dat niet zozeer met het onderwerp te maken met meer hoe die persoon in het leven staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 22 augustus 2010, 13:44
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Sinds ik lid ben van deze dating/vriendschap web-site is mij opgevallen dat er grote verdeeldheid is tussen kerk-genootschappen en daarvan afgescheiden groeperingen. Mijn opmerking is of we ons bij die kerkelijke verdeeldheid moeten neer leggen. En daarbij ja moeten zeggen? Hoe denken jullie hierover? Er staat hierover een gebod van de Heiland in de Bijbel: het gebod tot éénheid, tot een sámen beleven van de Geloofsgemeenschap in de ENE Heer. Op deze site toch grote diversiteit aan Geloofsgemeenten. En moeten wij al deze verschillende Geloofsgemeenten ook zo maar klakkeloos aanvaarden in onze samenleving? Ik ben er zeker van dat dit helaas het geval is. Zeker als ik hoor dat het er toch niet toe doet wélke kerk men bezoekt. Immers, overál wordt Jezus toch verkondigd?
Tsjá...gooi álles maar op één hoop; waartoe al die kerkmuren dan? Nou...jammer vind ik dat, want zo'n houding bevordert alleen maar nog meer verdeeldheid. Zo gaat het al door de eeuwen heen ...en oorlog na oorlog worden ontketend....Tegenwoordig zie ik in de grotere steden hier in Nederland steeds meer mensen staan te Evangeliseren: "Kom naar onze Kerk!!!" en "Onze Kerk is de énige wáre!" of deze:"Dé Zaligmakende Kerk!" of "Já mensen, verdeeldheid hoeft toch geen probleem te zijn?" en..."Kom toch naar ons toe!" En tenslotte is het ook dáár het geval waar men het in hun eigen Kerk-kring zo knus en gezéllig vindt dat men niét over die kerk-muren heen durft te kijken uit ángst die knusheid te verliezen! Hoe ervaren jullie de verdeeldheid...?
Mijn inziens mogen we alleen op de gestelde vraag nee zeggen als bij ons een zekere bereidhied gevonden wordt. Onze bereidheid om ons eigen Belijdenis grondig te kénnen. Wie het met zijn/haar eigen (Openbare) Belijdenis op een akkoordje gooit, bevordert niet de oecumene. De bereidheid om de ander reëel en zonder reserves te ontmoeten. De bereidheid ook om te zoeken naar een éénheid gefundeerd in het Evangelie, en niet gefundeerd in allerlei uitspraken die goed en redelijk zijn voor eigen kerk-verband, maar die toch niet het uitgedrukte Woord Gods weergeven. Ten slotte ook de bereidheid om over veel heen te stappen ----- veel dat ons dierbaar geworden is uit een zekere traditie.... |
Eerlijk gezegd krijg ik de kriebels van het woord oecumene. Ik geloof daar niet zo in. Wat is er op tegen dat er verschillende kerken zijn, hier ook op het forum. Laten we juist blij zijn met verscheidenheid. Dat socialistische gedachtengoed dat we allemaal maar een eenheidsworst moeten zijn is in mijn ogen zeer verderfelijk. Er is een verschil tussen één zijn en eens zijn. Je kunt het hardgrondig met elkaar oneens zijn en toch één zijn.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 22 augustus 2010, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:52
Onderwerp: Het homohuwelijk en de PKN kerk
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | wat me telkens weer zo enorm boeit...bij een jongerenbeweging "Soul Survivor" wordt erg radicaal gepreekt, ook over het onderwerp waar dit topic over gaat, degenen die in de leiding van deze internationale bediening plaatshebben, zijn een voorbeeld voor vele jongeren v.w.b. hun levensstijl en toewijding, de bijbel is het enige fundament... En ze kunnen de stromen jongeren bijna niet aan, overal in elk land komen nieuwe initiatieven van jongeren...ze geven vakanties op om mensen in nood te kunnen helpen...enz. enz. hoe kan het dan toch dat de PKN kerken blijkbaar grote moeite hebben om deze jongeren vast te houden..... | . Ik denk dat de kerk zelf heel goed de antwoorden weet, maar belemmerd wordt door haar eigen leerstellingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:59
Onderwerp: Retraite
|
|
|
HANNAH810 schreef: | wanneer je de moeite wilt nemen om je boodschap in een fleurig bloemetjes-papiertje te verpakken, wil ik de moeite nemen je te antwoordden, heer chatuliem. (wil je dan gelijk even je boodschap wat duidelijker onder woorden brengen, want die ontgaat me op dit moment, het lijkt er namelijk op dat mijn boodschap dat woordkeuze in een bijdrage belangrijk zijn, niet overgekomen is.)
overigens, ik kon er wel om grinniken, dat je me bij mijn naam noemde hoor! maar ik blijf toch Hannah810, aangezien ik hannah een veel en veel mooiere naam vind! | het is duidelijk dat je inderdaad de toon belangrijker vind dan de boodschap. En dat je voor het gemak die boodschap maar aan de kant schuift als het niet zo aardig klinkt. Ik vind het erger worden als je Zinga aanvalt met haar bijdrages, maar goed, je blijkt het moeilijk te vinden staande te blijven. Wat betreft bloemetjes, ik heb mij te lang aangetrokken wat mensen dachten van mij hier op het forum en daarmee God principes maar overboord gegooid. Nu heb ik ervoor gekozen om maar eens een keer vanuit Gods woord te gaan antwoorden. Dat dat niet altijd een populair standpunt oplevert, neem ik maar op de koop toe, Anders pleeg ik verraad aan mezelf. Ik ben liever duidelijk dan dat ik maar loop mee te kletsen met anderen. Ik heb die populariteit niet nodig. Ik ken wat dat betreft mijn eigen kracht en identiteit. En die identiteit is niet afhankelijk wat anderen van me zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:45
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Ja, Chatuliem, zoals je al vaker hebt gehoord, matig je een beetje. | Mieke, de scheldende toon die je zelf aangenomen hebt in jouw bijdragen aan dit onderwerp heb ik nog niet geëvenaard. Het is daarom heel vreemd dat jij juist oproept tot matiging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:21
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Matig je een beetje, Chatuliem, je kent Hannah wel anders. Je stelt je weer eens kwetsend op. Ook een zeer gelovige vrouw heeft het recht op een eigen mening en het recht om te reageren zonder door jou beledigend te worden bejegend. | Heb jij het over matigen Mieke? Je zet de wereld echt wel op zijn kop hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 21:12
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Zucht.....
@Chatuliem
Ik waardeer jouw inbreng. En ik weet dat er in een groeps gebeuren altijd dingen zijn, waar de een wel mee om kan gaan en een ander niet. Ik weet dat als je God echt toelaat in gebed en je open stelt voor zijn stem in je leven, je voor verrassende dingen kan komen staan. Daarom vind ik het heel wijs van je, dat hierover nadenkt, en dat je je advies daarin geeft.
Het is daarom ook heel raadzaam voor degenen die meegaan te bedenken dat we er met zijn allen voor zullen moeten bidden, dat we God Geest de ruimte geven, maar ook door Hem richting durven laten geven.
@alle anderen die hierop reageren ...... waardeer nou ook eens een anders mening. Ik vroeg Chatuliem bewust om ook zijn dingen te laten zeggen.
Reageer aub niet zo geprikkeld. Misschien gaat Chatuliem of iemand anders ook mee die anders is dan jij bent. Daar zullen we mee moeten omgaan. Misschien ben ik ook wel niet diegene die jullie denken, misschien ben jij het wel niet in anderen hun ogen.
Accepteer mekaar, accepteer mekaars mening, zoek oplossingen, bid met mekaar voor eenheid. | Ik weet wat er met mensen gebeurt als ze zich afzonderen. Je moet mentaal sterk staan om verleidingen te weerstaan. Verder denk ik dat ik je pv ga mailen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 21:04
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Vrijmetselarij.... toe maar. Het is duidelijk dat wij allebei het christelijk geloof op een heel andere manier ervaren.
GrZ! | Vrijmetselarij is occult.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|