Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 29 november 2010, 09:21
Onderwerp: Nieuwjaarswandeling
|
|
|
JOELLE246 schreef: | Leuk initiatief hoor! Maar is toch wel een beetje ver weg voor mij jammer!
Joëlle | Welke plaats je ook kiest in NL, er zullen altijd mensen zijn, die het te ver vinden. In mijn ogen zijn alle plaatsen bereikbaar en dit gebied is zo mooi, dat het echt de moeite waard is om daar een uurtje langer voor in de auto te zitten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 17:59
|
|
|
GRACE585 schreef: | heb jij een andere nieuwjaars kalender dan ik ???? want de 17e januari is bij mij op een maandag ????? | je hebt gelijk, vreemde agenda. Heb het verbeterd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 17:51
|
|
|
Zondag 16 januari om 14:00 een nieujaarswandeling in de staatsbossen van Drenthe. Om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen. In het mooiste stukje van Drenthe, midden in de bosrijke omgeving van Gasselte, vindt u 't Nije Hemelriek. Bij veel mensen bekend als de perfecte plaats om 's zomers je handdoek op het zand neer te leggen en te genieten van zon, water en strand. Maar 't Nije Hemelriek biedt meer. Veel meer. Door de bosrijke omgeving met prachtige beukenlanen, het meer en niet te vergeten het strand, is ’t Nije Hemelriek een uitstekende locatie om welk jaargetijde dan ook te vertoeven.
En om 16:00 gezellig wat drinken op het terras.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 28 november 2010, 17:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 20:03
Onderwerp: opwekkingsliederen ok?
|
|
|
DAVID923 schreef: | trust me, hou me nog in, als je de pastorale rampen als gevolg hebt gezien...praktijkvoorbeeld, vertel jij een moeder maar dat haar zieke kind is gestorven door haar gebrek aan geloof..en dat je blut bent omdat je geen tienden geeft, etc etc.
Maar ik vind mijn reactie niet grof komt geen scheldwoord of vloek aan te pas, i call them like i see them..
Kan genoeg Schriftplaatsen geven waar Jezus, paulus, andere apostelen en profeten ook recht voor z`n raap zijn. | Je kunt de excessen goed benoemen. Ik kan er ook een paar benoemen uit de traditionele kerken. Maar ik stel ze niet als norm voor alle traditionele kerken. Wat ik mezelf altijd voor ogen houd, is dat geen enkele stroming of kerk volmaakt is, en dat het ook geen zin heeft hele kerken te veroordelen vanwege het gedrag van enkelingen. Theologiëen mag je elkaar op bestrijden, maar niet hele kerken afschrijven, dat gaat me echt te ver.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 18:09
|
|
|
DAVID923 schreef: | speculatie! ad hominem.... mijn punt is juist dat die leer op sommige punten helemaal niet zo Bijbels is
zinga, mijn probleem met de pinkterleer is het arminisme de word of faith leer en het health and wealth gospel en het vallen in de geest, over de geestelijke gaven in het algemeen, dat ben ik nog aan het bestuderen.
toets alles.nl gooit soms het kind met het badwater weg, maar er staat voor 80% goede Bijbelse studie`s op die precies verwoorden wat mijn problemen met de pinksterleer zijn, en p.s er is nog een verschil tussen pinkster en charismatisch, en de 3 golven. maar zie site. anders gaan we zwaar oftopic.
en ja, ik blijf er bij doe liederen zijn niet objectief, maar theologisch getint, en zeer oppervlakkig en erg mens gericht, let er maar eens op, leg ze eens naast de psalmen of johannes de Heer liederen. | Dat woord Arminiaans stuit me echt tegen de borst. Zoals je weet is het absoluut niet vrijzinnig en zeker niet remonstrants. Dat het meer neigt naar amininanisme dan naar het Gomarisme ben ik met je eens. Maar net zoals jij tegen het Arminiaanse bent, ben ik tegen het Gomarisme. In de uiterste vorm zijn ze beide af te wijzen.
Ten tweede is de pinksterleer als zodanig niet te beschrijven aangezien er zoveel verschillende gemeentes zijn, met al hun eigen nadruk. De extremen heb je benoemd, maar deze staan niet centraal in de leer die ik ken of predik. Je kunt je voorkeuren hebben, zonder dat je de anderen zo pertinent verkettert en afkeurt. Ik ben blij dat je de gaven van de Geest zelf niet afwijst... Nu wat betreft opwekkingsliederen..Je kunt ze niet over een kam scheren. Sommige liederen zijn heel diepgaand, de anderen wat oppervlakkiger. De meesten zijn gebaseerd op bijbelteksten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 22:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
van mij mag je hardrock, hop hip/rap of elke andere VORM van muziek nemen, als de INHOUD de teksten Bijbels zijn. gevoel en hert hart raken is niet genoeg, wereldse mensen kunnen met alle liefe en met hun hele hart overgeven aan de muziek, maar waaraan>?
Henk bakker maakt zeer goede punten, laten we er bij stil staan, er over denken, en niet gelijk zeggen ja maar, ik voel me goed, ja maar, het is oprecht, dat zegt de wereld ook. | Het valt me op hoe negatief je spreekt over de pinksterleer. Volgens mij zijn ze eer der vol van bijbelse waarheden. En bovendien, we praten over meer dan 700 liederen, die kun je niet zo gemakkelijk over één kam scheren. Ten tweede, die verfoeilijke pinksterleer, zij is wel de gemeente, die zo dicht mogelijk bij de ervaringen van de eerste gemeente staan. Als je toen geleefd had, had je dat waarschijnlijk ook verfoeid. Eigenlijk zou je je diep moeten schamen om zo over een andere kerk te schrijven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 20:22
Onderwerp: Hemel op aarde???
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Klinkt het niet een beetje makkelijk als ik lees 'je moet de ander maar vergeven'? Soms lees ik hier dingen die zo kwetsend zijn voor de ander en dan denk ik......je komt er niet mee weg om alleen maar te zeggen vergeef me..... Je mag ook wel weten wat de ander bezeerd heeft en daa rverantwoording voor dragen.......en -ook niet onbelangrijk- het inzien van hetgene je vergeeft...... | Gelukkig is die storm nu ff geluwd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 18:42
|
|
|
MIEK114 schreef: | Toch kan het niet verkeerd zijn te proberen in gedrag, in reageren, in de omgang met elkaar, een stukje hemel op aarde te laten doorschemeren. | Natuurlijk proberen we dat Miek. Maar vaak komen de teleurstellingen omdat we te veel van de ander verwachten. En die teleurstellingen leiden vaak tot bitterheid en zelfs tot verbittering tegenover iedereen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 18:21
|
|
|
De laatste tijd valt me op dat zoveel mensen klagen over de site. En ik vraag me af hoe dat komt. Heel vaak gebeurt dit doordat men verwacht dat deze site bestaat uit heiligen. En men verwacht vaak dat christenen zich anders gedragen dan anderen. Maar CM is niet de hemel, waar we met zn allen volmaakt zijn, nee we zijn met christenen op een site. Met onze fouten, problemen, achtergronden en ideëen. En daar is eigenlijk niet zoveel mis mee. Het gaat er m.i. om hoe je met de ander omgaat. Wat verwacht je, en is die verwachting eigenlijk terecht. Is het niet zo, dat zoveel christenen teleurgesteld zijn, omdat ze verwachten dat ze onder christenen zijn? Dat ze zelfs van kerk naar kerk zwerven omdat ze er niet tegen kunnen dat christenen gewone mensen zijn? Pas in de hemel zullen we elkaar volmaakt liefhebben, kunnen we nu niet proberern elkaar te accepteren en te vergeven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 11:00
Onderwerp: 50 Dingen die u moet weten over Tongen en Genezingen
|
|
|
2 Tim 3 schreef: | Weet wel, dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen: 2 want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsprekers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, 3 liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkerig van het goede, 4 verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God, 5 die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand. |
Punt 1: de laatste dagen: dit gaat dus niet om de periode van de apostelen maar om de huidige tijd.
Punt 2: kwaadsprekerij staat in hetzelfde lijstje als trouweloos, onhandelbaar. Dus dit geeft weer dat je dat soort mensen ook op een afstand moet houden.
Punt 3: schijn van godsvrucht. Het klinkt vroom wat deze mensen zeggen, maar hun hart is vol bitterheid en wrok en ze spreken niet uit liefde voor de Heer, maar vanuit haat tegenover hun medegelovigen.
Punt 4: de kracht ervan verloochenen. Dit is precies wat er gebeurt. Mensen ontkennen de kracht van God in deze tijd. Ze vallen anderen aan die wel in die kracht geloven.
Punt 5: ga hun uit de weg. Ze bouwen nl. je geloof niet op. Ze breken je af en leggen je de verdrukking van de wet op.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 november 2010, 13:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 09:56
Onderwerp: kerstfeesie op 18e december 2010
|
|
|
GRACE585 schreef: | GRACE585 schreef: GOED LEZEN !!!!
hallo lieve mede cm-ers
bij deze nodigen we jullie uit voor een gezellige middag-avond om gezamelijk al vast in kerstsferen te komen op 18 December 2010 (het is een feestje zonder kinderen !) dit gezellige feestje wordt gehouden bij wadriaan die zo geweldig is om haar huis ter beschikkiing te stellen
we beginnen s'middags rond 4 uur tot ongeveer 23,00 sávonds
samen eerst gezellig aan een bakkie koffie of thee of chocomelk met wat lekkers en kennismaken met elkaar dmv ....(dat is nog een verrassing)
waarna we gezellig gezamelijk gaan eten van een lopend bufetje.
om de prijs laag te houden verzoeken we jullie om zelf drinken mee te brengen wat we gezamelijk delen bv frisdrank,sapjes of een flesje wijn of rose (het is dus NIET de bedoeling dat het een zuipfeestje wordt!!!
de prijs waar we vanuit gaan zal dan € 12,50 per persoon zijn, (even afhankelijk met hoevelen we zullen zijn) er is plaats voor maximaal 25 tot 30 personen en er is evt mogenlijkheid tot overnachting met ontbijt voor €2,50
alle betalingen vooraf ;uiterlijk op 8 Decenber moet dat binnen zijn anders gaat voor de wanbetalers het feest niet door! wees er snel bij want vol is vol
voor vervoer is ieder zelf verantwoordelijk,dus kijk onderling of je met elkaar mee kunt rijden
wij rekenen op veel gezellige mensen
dus mensen geef je op want vol is vol!
1. Grace585 (organisatrice) 2. wadriaan370 (organisatrice) 3. imke917 4. gilles669 5. angelique327 6. marianne129 ? (onder voorbehoud) 7. chatuliem619 8.rose524 9. crossroad317 (onder voorbehoud) 10. herman 11. mary656 ? 12. alous961 13 .sofie807 (onder voorbehoud) 14. ton818 15. sjaak585 16. pimpernel883 17. geurt863 18. susannah475 ??? 19. henduk927 ??? 20. willemijn410 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.
sorry er hadden zich meer mensen opgegeven via de chat maar puppie heeft me lijstje gevreten dus vul je naam maar weer ff in op de lijst.a.u.b. we kijken naar jullie uit 1e week van dec mail ik iedereen ff voor de gegevens |
Beste Grace.
Als iemand geband is door CM vanwege onbehoorlijk gedrag, vind je dan dat hij/zij welkom is op het feestje?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 november 2010, 16:31
Onderwerp: geboren baby haasje
|
|
|
HAAS141 schreef: | Op zaterdag 20 November is onze zoon geboren en hij heet Daan. Na een matige start gaat het nu goed met hem hij woog 7 pond. Als alles goed gaat mag hij zondag of maandag naar huis. Met de ouders gaat het ook goed en sas is vooral blij dat ze niet meer misselijk is.
gr aernoudt & Saskia en Daan | Gefeliciteerd Aernoudt en Saskia, wat een wonder he zo'n baby... Op wie lijkt ie? Huilt hij veel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 november 2010, 10:40
Onderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
|
|
|
ANITA324 schreef: | We zullen elkaar toch niet begrijpen ik laat het hierbij. Ik kom voorlopig even hier niet meer op is voor mij beter.
Shalom, | We zijn het idd fundamenteel oneens, Anita. De reden daarvoor is heel simpel. Ik geloof nl. dat God Zijn geestesgaven geeft voor de uitbreiding van Zijn koninkrijk. En ik geloof dat dat nog steeds op dezelfde manier gebeurt als in de Bijbel. We hebben immers Zijn kracht nodig voor het bouwen van Zijn koninkrijk. Dat mensen er af en toe niet goed mee omgaan, wil niet zeggen, dat het gereedschap niet goed is of dat we dat gereedschap niet nodig hebben.
1 Kor 2 schreef: | Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid. 2 Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde. 3 Bovendien kwam ik bij u in al mijn zwakheid en was ik angstig en onzeker. 4 De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest, 5 want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God. | Paulus wist de waarde van de gaven van de Geest ook goed weer te geven: het was nl. de basis voor zijn bediening. Hij wist dat mensen niet alleen met woorden te overtuigen waren, maar dat mensen overtuigd moesten worden door de Heilige Geest. En denk je dat dat veranderd is? Het gemak waarmee je deze woorden wegwuift en maar volhoudt aan je eigen waarheid is heel erg. Als je Gods koninkrijk wilt bouwen, heb je de kracht van Gods Geest nodig....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 23 november 2010, 10:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 22 november 2010, 21:45
Onderwerp: weinig lol
|
|
|
Eerlijk gezegd ervaar ik het niet als negatief als we verschil van mening hebben. Wat dat betreft vraag ik me af hoe het in de hemel zou zijn. Het lijkt me niet aantrekkelijk om het overal met iedereen altijd eens te zijn.Een goede discussie is altijd leerzaam voor de betrokkenen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 21 november 2010, 20:26
|
|
|
ANITA324 schreef: | Jullie snappen het niet het is een stukje geschreven door Bob Dewaay en zijn ervaringen wat Bob heeft meegemaakt. Deze ervaringen heb ik namelijk niet meegemaakt ik heb alleen zijn stuk gelezen en door de dingen te lezen waarschuw ik alleen dat we als mensen niet die richting op willen en moeten gaan. Dat we ons juiste meer ver uit de buurt moeten blijven!!!
Shalom, | Anita, we begrijpen je wel. Maar waarom plaats je dan een ervaring van iemand als voorbeeld en stel je ons dat tot norm? Ik kan precies hetzelfde doen met jouw kerk. Ik kan iemand naar voren schuiven die een negatieve ervaring ermee gehad heeft en die tot norm stellen. Op die manier kan je nl. elke kerk zwart maken. Je gebruikt bijbelteksten, maar je past ze verkeerd toe. Een valse profeet zou aangesproken moeten worden, maar in jouw ogen is iedere profeet dus een valse profeet, omdat God geen profetieën meer geeft...En zo zijn er meer voorbeelden van onjuist gebruik van Gods Woord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 21 november 2010, 15:11
|
|
|
ANITA324 schreef: | Waarheid der Schriften is hard. Het is Gods Woord Recht Snijden! Is dit gelegen als ongelegen. Wie horen wil die hore het.
Mijn medemens blijf ik van houden is dit katoliek, protostant, evangeliche, pinkster, mormoon, moslims, joods, boedist, enz. Alleen hun leer verwerp ik die niet in Gods Woord staan.
Shalom, | Anita, als je de Schrift zo serieus neemt zoals je zegt, zou ik die maar eens gaan lezen. Waar staat geschreven dat Gods Geest niet op dezelfde manier kan werken als ten tijde van de Bijbel? Zou het niet veel logischer zijn dat God nog steeds dezelfde is, en dat Hij zijn gemeente net zo toerust als dat Hij vroeger deed? Of wil je zeggen, dat we als gemeente niet meer toegerust hoeven te worden? Je vooronderstelling, dat dat niet meer hoeft is onjuist en onbijbels. En je gaat tekeer als een Saulus ten opzichte van de christenen. Ik hoop dat God je de genade heeft om tot inkeer te komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 20 november 2010, 21:43
|
|
|
Psalm 96 schreef: | Zingt de HERE een nieuw lied, zingt de HERE, gij ganse aarde. 2 Zingt de HERE, prijst zijn naam, boodschapt zijn heil van dag tot dag. 3 Vertelt onder de volken zijn heerlijkheid, onder alle natiën zijn wonderen. 4 Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht is Hij boven alle goden; 5 want alle goden der volken zijn afgoden, maar de HERE heeft de hemel gemaakt; 6 majesteit en luister zijn voor zijn aangezicht, sterkte en glorie in zijn heiligdom. |
Eerlijk gezegd vind ik dat de Bijbel weer het beste antwoord geeft. Zing een nieuw lied, dat betekent in mijn ogen dat we niet alleen nieuwe liederen mogen zingen, we kunnen er zefs uit opmaken dat het een opdracht is. En eigenlijk is dat iets heel natuurlijk, liederen maken en zingen voor de Heer. Dat is iets wat eeuwen gedaan is, en ook altijd gedaan zal worden, omdat Hij ons de creativiteit geeft om uiting te geven aan onze liefde voor Hem. De veronderstelling dat alleen psalmen goede liederen zijn,is natuurlijk absurd, want God geeft nog steeds nieuwe liederen aan mensen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 20 november 2010, 18:29
|
|
|
ANITA324 schreef: | Bijzondere tekengaven en wonderen zijn in de Bijbel voor Israël bestemd. De Joden zijn het volk dat “tekenen en wonderen” begeert: Joh 4:48; 1 Kor 1:22. Ze zijn dan ook voor hén bestemd. De Joden zullen opnieuw tekenen krijgen in de Grote verdrukking, na de Opna-me van de Gemeente. | vreemde theorie, totaal niet gebaseerd op de bijbel. In de Bijbel zelf zien we dat er veel wonderen ontstonden onder de heidenen. Petrus begon onder de heidenen, Paulus had een grote bediening onder de heidenen.
ANITA324 schreef: | Wij leven nu in de volwassen gemeentebedeling of christelijke bedeling. De volwassen tijd van de Gemeente is er een “van en tot geloof”, en wij zullen nog alléén uit geloof leven, zonder tekenen of stemmen, zoals ook Habakuk zei (Rom 1:17 en Hab 2:4). Bij een leven door geloof, past geen aan-schouwen meer (2 Kor 5:7). “Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet” (Hebr 11:1). GELOVEN is niet ZIEN! | Ook dit is een verkeerde uitleg van het woord geloof. In beide teksten gaat het niet om de tegenstelling geloof en zien, maar om de tegenstelling tussen geloof en werken. En Paulus legt met name de naruk op het feit, dat goede werken je niet naar de hemel brengen of je afkomst, maar dat het gaat om je leven over te geven aan God en Hem vertrouwen.
ANITA324 schreef: | - Met de tekenen voor ongelovigen worden strikt genomen de ongelovigen uit ISRAËL bedoeld: 1 Kor 1:22; Joh. 4:48; Hand 28:26-28. Zie Hand 10:45
- Tekenen komen in de Bijbel altijd en alleen voor bij het begin van een nieuwe periode, of als tijde-lijk getuigenis, of als oordeelsbericht aan ongelovigen. Toen de Joden ook de tekengaven van de Heilige Geest afwezen (tegen Hand 28:28, <pinksteram-nestie dan voorbij>), nadat ze voordien de Zoon Gods hadden afgewezen, en nog eerder God de Vader in het OT, heeft God hen als natie verworpen, en zo kwam de belegering van Jeruzalem (66-70 n.C.) en werden de Joden over de hele wereld verspreid (diaspora). Vanaf dan geen tekengaven meer maar geloof tot geloof (Rom 1:17) en geen wonderen meer in de volwassen Gemeentebede-ling. Als de Gemeente binnenkort wordt opgenomen, zal Israël hersteld worden en krijgen zij op-nieuw tekenen, want “de Joden begeren tekenen” (1 Kor 1:22). |
een rare theorie, Anita. Want het heil is zowel voor jood als heiden en de wonderen gebeurden ook onder heidenen. Het is een tekst uit zijn verband trekken zonder dat je een goede bijbels basis voor deze stelling aan legt. Snijd het woord recht, ga er geen dingen omheen verzinnen Anita.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 20 november 2010, 19:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 20 november 2010, 18:03
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Vandaag iets heel gedenkwaardigs meegemaakt. Ik heb de Sint een hand mogen geven..Hij kwam door onze straat en eindelijk durfde ik iets, waar ik vroeger zo bang voor was. Ik liep op hem af en gaf hem een hand. Een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling gegaan....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 20 november 2010, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 15:35
Onderwerp: Pinkstergemeente
|
|
|
ANITA324 schreef: | Van oorsprong uit huis ben ik ermee opgegroeit met de Vrije Evangelische Gemeente wat vroeger de tak was van de Hervormd kerk. Bijbel getrouw en zo zuiver en dicht mogelijk naar Gods Woord leven. Alleen 8 jaar geleden kreeg de kerkeraad een moderne visie waarop water bij de wijn werd gedaan en mijn vader die in de raad zat had de Bijbel als handleiding weergeven alleen men luistert er toen al niet naar. Je hebt dan met onwijze mannen te maken en leven vanuit de wereld waarop mannon de oorzaak is. Die V.E.G gebouw bestaat ook niet meer is vorig jaar verkocht. Zo slecht liep het af waarop nog een klein groepje mensen overbleef.
19 jaar was ik dat ik erbij weg ging opzoek naar diverse gemeente`s die nog trouw is aan Gods Woord alles nog zuiver wil weerleggen zoals het er staat. Alleen je proeft en ziet en toets alles en dan verneem je ook wel waar je dan ook kwam dat er teveel op het gevoel het geloof is. Men heeft niet genoeg aan des HEERE Woord zoals het staat geschreven. Waar de mens op de troon komt te zitten dan is dat al gauw mis en waarop kerkscheuringen komen en gaan. Mensenlijke wetjes en regeltjes die erbij worden gemaakt is taboe. Houd gij alleen aan de Antwoorden van de Bijbel Gods !
Waar ik naar toe ga is niet belangrijk het gaat erom dat HEERE Centraal staat. Dat de Zuiverheid van Gods Woord Recht Gesneden dient te worden.
Shalom, |
Beste Anita. Net als ieder ander lees je de Bijbel met een eigen bril op. De leer die je hier verkondigt zou ik zelfs anti-Bijbels willen noemen omdat je alles verwerpt wat de Heilige Geest op dit moment kan doen.In jouw ogen kan Gods Geest niet persoonlijk tot de mens spreken...Ik vraag me af wat je met het woord Trooster dan moet. Er bestaat geen kerk, die alles ziet door jouw bril en elke kerk doet in jouw ogen water bij de wijn. Volgens mij zit je gewoon thuis elke zondagochtend, want ik kan me niet voorstellen, dat er een gemeente is die aan jouw eisen voldoet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 15:18
|
|
|
Eerlijk gezegd Anita vind ik dat als je een topic start, je ook bereid moet zijn er op in te gaan. Wat betreft bevrijdingsbediening vind ik net zoals jij dat er een valkuil inzit die ik heb kunnen ontcijferen uit je bijdrage. Op een gegeven moment kun je achter elke boom een demoon vinden.... Maar bevrijding hoort wel bij het werk van Gods Geest, en als je de excessen buiten beschouwing laat, zie je dat mensen in deze tijd nog steeds bevrijd worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 15:10
Onderwerp: De 3 Noordelijke provincie`s activiteiten
|
|
|
ANITA324 schreef: | De uitjes die in zuiden worden georganiseert is voor de noordelingen te ver en zo evenzo. Want ja als noordeling ga je wel naar het zuiden maar de zuidelingen niet naar het noorden. Is iedereen ook vrij in en ja vanwege het geld kost en iedereen moet bezuinigen denk je van alleen tot deze grens. Daarom heb ik als noordeling een forum geopend voor de activiteiten in de 3 noordelijke provincie`s.
Mocht jij iets willen oprichten open dan een forum van de 3 zuidelijke provincie activiteiten dan het hier te plaatsen.
Shalom, | Ik bben regelmatig op uitjes geweest in het Zuiden van het land en ga binnenkort er weer naar toe. Een poosje geleden hadden een uitje in Groningen, waarbij iemand zelfs vanuit Venlo aanwezig was. Voor veel mensen is de plaats niet het probleem, dus alleen uitjes met Noordelingen zie ik niet zitten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 19:12
Onderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
|
|
|
ANITA324 schreef: | De Problemen met Persoonlijke
Woorden Van God
Bob DeWaay, 2007, http://cicministry.org/ - Critical Issues Commentary Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.
De Bijbel zegt ons dat God onfeilbaar, finaal en met gezag heeft gesproken door mensen die Hij koos als middelaars van Zijn openbaring. Dit wordt samengevat in Hebreeën 1:1-2: “God, Die voorheen vele malen en op vele manieren tot de vaderen gesproken heeft door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij gesteld heeft tot een erfgenaam van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft”. De Bijbel zegt verder dat Christus’ woorden aan ons bevestigd werden door ooggetuigen1: de apostelen. En Hebreeën 2:2-3: “Want als het woord, dat door engelen gesproken werd, bindend was en elke overtreding en ongehoorzaamheid rechtvaardige vergelding ontving, hoe zullen wij ontvluchten, als wij geen acht slaan op zo’n grote zaligheid, die aanvankelijk verkondigd is door de Heere en aan ons bevestigd is door hen die Hem gehoord hebben”. De apostelen waren verantwoordelijk om ons het Nieuwe Testament te geven2, welke de woorden van Christus’ gezaghebbende woorden omvat voor Zijn kerk - de onthullende waarheden die voor allen bindend blijven.
In onderhavig artikel beschouwen we nu de vraag: Kan een gelovige bijzondere openbaring ontvangen als Gods persoonlijk bekendgemaakte wil voor zijn of haar leven? Velen geloven dat deze bijzondere openbaring een realiteit is - dat God daarin voorziet vandaag. Ik beweer echter dat zij niet nagedacht hebben over sommige problematische implicaties van dit concept. In onderhavig artikel wil ik de visie verdedigen dat God, sinds de dagen van de apostelen, liever beschikt heeft overeenkomstig wat reeds voorzien was, dan door verdere specifieke openbaring.
Persoonlijke woorden van God
Bij het overdenken van de kwestie “God die tot ons persoonlijk spreekt”, is het behulpzaam kennis op te delen in twee grote categorieën: 1) dat wat gekend kan worden door waarneming in de schepping, via onze fysische zintuigen, en 2) dat wat enkel gekend kan worden door openbaring. Wij zijn vrij te leren en te bestuderen wat onder de eerste categorie valt, middels ons door God gegeven rationele verstand. De tweede categorie kan weer in tweeën verdeeld worden: 2a) hetgeen God heeft onthuld, en 2b) de geheime dingen die enkel God toebehoren (Deuteronomium 29:29!). Wat God heeft onthuld is vervat in de Bijbel. Dan blijft er nog één categorie over: de geheime dingen.
Met deze gestelde categorieën in gedachten kunnen we nagaan waar we “persoonlijke woorden van God” moeten onderbrengen. Deze woorden zijn geen waarneembare aspecten van de schepping (in de theologie Algemene Openbaring1 genoemd) en vallen dus niet in de eerste categorie. Daarom zijn ze ofwel openbaring van God (2a) ofwel ongeopenbaarde geheime informatie (2b) (? het occulte3). Vermits bijna elke christen occulte kennis illegitiem4 acht, moeten daarom zij die persoonlijke woorden van God claimen deze beschouwen als bijzondere openbaring van God.
Het beschouwen van “persoonlijk(e) woord(en) van God” (verder PWVG) als bijzondere openbaring is precies wat deze zo problematisch maken. In vorige bespreking2 toonden we vanuit de Schrift aan dat bijzondere openbaring overgebracht werd door Gods gekozen middelaars die gezaghebbend wegens Hem spraken (de enige uitzondering was het gebruik van de hulpmiddelen Urim en Tummim, Ex. 28:30). Gods waarheid kwam dus tot Gods volk middels Zijn aangestelde middelaars. Als we PWVD als bijzondere openbaring nemen, dan impliceren we dat elke gelovige een autoratieve5 middelaar is van bijzondere openbaring. Nu, dat is werkelijk problematisch.
1 De apostelen waren ooggetuigen van Jezus’ opstanding. vgl. 1 Kor. 9:1 2 Het valt op dat het Nieuwe Testament geschreven werd door ofwel apostelen (van de 12) ofwel apostelen in brede zin: zij die getuigen waren van Jezus’ opstanding (vgl. 1 Kor. 9:1). De laatste openbaring van Jezus Christus kwam via Zijn apostel Johannes en werd het laatste boek van de Bijbel: de Apocalyps. 3 Occult: geheim. 4 Illegitiem: onwettig
Ik heb deze materie besproken met mensen die sterk geloven in goddelijke leiding welke specifiek is voor elk individu. Hun antwoord op mijn stelling is dat zij niet beweren als middelaar op te treden van bijzondere openbaring voor de kerk; zij claimen deze woorden enkel als persoonlijke woorden voor hun eigen levens. Maar beschouw dit: profeten die voor God spraken moesten 100% accuraat6 zijn (Deuteronomium 18:22!). Als dan PWVG specifieke openbaringen van God zijn voor het individu, zijn die dan ook inerrant7? Ik moet nog iemand tegenkomen die gelooft in PWVG en beweert zeker te weten dat de woorden altijd volmaakt, accuraat en onfeilbaar van God zijn. Evenmin beweren zij dat deze woorden dezelfde eigenschap hebben als inerrante Schriftuur.
Indien PWVG een mengeling zijn: sommige dingen uit God en andere errant, dan is het noodzakelijk het verschil aan te duiden. Maar met welke middelen moet dat gebeuren? Vermits deze PWVG specifiek zijn voor individuele personen, en denkbaar elk aspect van het leven bestrijken, kunnen ze niet getoetst worden aan de Schrift. Bijvoorbeeld, veronderstel dat ik een PWVG ontvang dat mij zegt te verhuizen naar Iowa om daar een kerk te stichten. Hoe ga ik dat toetsen? Sommigen raden aan andere christenen te raadplegen. Maar dat verandert het probleem niet, maar maakt het nog moeilijker. Indien het verhuizen naar Iowa en het stichten van een kerk, al of niet waarachtig uit God is, en het kan niet getoetst worden aan de Schrift, vermits de Schrift niet dicteert waar wij moeten leven, dan blijft over dat mensen geen onfeilbare profeten van God zijn. Hun “bijzondere openbaring” is dan niet meer inerrant en autoratief dan het individu zelf.
In de praktijk vertrouwen mensen die geloven in PWVG, op pragmatische8 testen. Men hoort vaak wat ik noem “verhalen over wonderlijke leiding”. In het algemeen gaat het zo dat iemand beweert een PWVG ontvangen te hebben, ondernam daarop actie, en het resultaat was significant of buitengewoon. Sommige leiders vertellen zovele verhalen over wonderlijke leiding dat zij volgelingen overtuigen van hun bijzondere status bij God, zoals Mozes of Elia. Maar als ze aangezet worden om hun praktijk te verdedigen, geven deze leiders gewoonlijk toe dat wanneer een ondernomen actie, op grond van een PWVG, niet uitkwam, dit negatieve resultaat geen bewijs inhield dat hun persoonlijk “woord” niet uit God was.
Laten we eens kijken naar een pragmatische test. Een persoon krijgt een bijzondere openbaring om een bepaalde actie te ondernemen. Deze openbaring is niet onfeilbaar, en de persoon beweert niet een onfeilbare profeet te zijn. De persoon onderneemt de voorgeschreven actie en iets groots gebeurt, of er gebeurt niets speciaals. In beide gevallen weet men niet of het woord een inerrant, autoratief woord van God was, want goede dingen gebeuren soms aan misleide mensen, en slechte dingen gebeuren aan goed geleide mensen. Pragmatische tests voor waarheid zijn niet deugdelijk.
Beschouw bijvoorbeeld Jeremia. Hij was een aangestelde profeet van God en sprak autoratief voor God. Maar zijn ware, God-gegeven leiding bracht hem een levensloop van aanhoudende miserie en persoonlijke afwijzing. De hele natie Israël weigerde naar hem te luisteren, en op het einde werd hij weggehaald naar Egypte, bij mensen die eveneens weigerden te luisteren naar zijn ware woorden van God. Als hij pragmatisch zou beoordeeld worden zou Jeremia als een mislukkeling bestempeld worden. Maar, zijn ware woorden van God wáren inerrant en werden tot een boek van de Bijbel.
Verhalen van wonderlijke leiding, aangewend om bepaalde mensen te laten zeggen dat zij “van God gehoord hebben”, hebben geen waarde. Ze beantwoorden niet aan de bijbelse toets voor profeten, en kunnen dat niet, omdat ze niet specifiek christelijk zijn. Waarzeggende mediums en new-agers hebben hun eigen genre van verhalen9 over wonderlijke leiding die hun geloofwaardigheid versterken. Mijn vriend Brian Flynn vertelt getuigenissen over hoe - voordat hij gered was uit de new age - hij erg accurate waarzeggerij bracht die verhalen creëerden van “wonderlijke” leiding bij mensen.3 De vereisten van Deuteronomium 18 en 13 zijn geschreven om ons te beschermen tegen zulke “woorden van ‘God’” die niet uit God zijn. De bijbelse toetsen eisen volmaakte voorspellende accuraatheid en het brengen van een juiste leer over de God, die wij kennen.
5 Autoratief: gezaghebbend. 6 Accuraat: nauwkeurig 7 Inerrant: foutloos, onfeilbaar. 8 Pragmatisch: op nut, bruikbaarheid, toepasselijkheid gericht. 9 En mensen in diverse bedenkelijke groepen, sekten en culten!
De ontoereikendheid van pragmatische tests betekent tenslotte dat, eens iemand een PWVG ontving, met al dan niet gunstig gevolg, de persoon niet zeker kan zijn dat het waarlijk God was die sprak. Zo’n persoonlijke openbaring is onmogelijk te toetsen. Dit creëert een erg problematisch neveneffect. Mensen beschouwen zichzelf autoratief gebonden aan een “wil van God” die hun specifiek en persoonlijk geopenbaard werd. Maar de christen kan nooit zeker zijn dat hij deze “wil van God” gevonden heeft. Hoe kunnen errante, niet-gezaghebbende woorden, die al dan niet van God komen, bindend zijn? Dat kan uiteraard niet.
Sommigen werpen op dat als een persoon denkt dat een woord van God komt, dan “alles wat niet uit geloof is, zonde is”. Met andere woorden: geloven dat iets uit God is bindt zijn persoonlijk geweten ertoe, en vermits hij gelooft dat dit woord uit God is, zou het zonde zijn dit niet te volgen. Maar dit betekent dat eenieder die zijn geloof heeft gezet op een misplaatst object van geloof, gebonden is om in die toestand te blijven. Luther argumenteerde tegen deze positie, bijvoorbeeld, toen hij betoogde dat mensen die een bijzondere religieuze eed zwoeren (zoals monniken) een binding hebben gezworen die niet uit God is; en daarom zouden zij deze eden moeten verwerpen als gebaseerd zijnde op leugens en valsheid. Leugens en valsheid zijn geen gepaste objecten van geloof.4
Een valse profeet worden voor uzelf
In vorige edities van CIC hebben we betoogd dat profeteren een gezaghebbend spreken voor God is.5 Bijzonderende profeten, die God verhoogde om de toekomstige dingen te voorzeggen, moesten 100% accuraat zijn. Indien niet in die graad, moesten de mensen niet naar hen luisteren. Als wij beweren een woord van God gehoord te hebben, dat Hij gaf om onze levens te besturen, dan is dezelfde standaard van toepassing. Het is alsof wij tegen onszelf profeteren in Gods naam. Dit te doen moet beantwoorden aan alle bijbelse toetsen voor profeten. Als we falen in de test, dan zijn wij valse profeten geworden voor onszelf, en consequent hiermee horen we dan niet te luisteren naar onszelf! Als we slechts één keer fout zijn, dan zijn we onbetrouwbaar, en kunnen niet vertrouwd worden om te spreken voor God. Punt uit!
Sommigen zullen opwerpen dat mensen die profeteren in de wijze van 1 Korinthiërs 14 (tot stichting, vermaning en vertroosting) niet moeten beantwoorden aan zulke testen. Zij spreken en de anderen beoordelen. Maar dit type van profetie10 wordt gebracht om gevolgtrekkingen en toepassingen (implicaties en applicaties) te brengen van de Schrift. Iedereen bezit de Bijbel als een objectief middel om zulke profetie te beoordelen. Gevolgtrekkingen en toepassingen zijn logischerwijs verbonden met de betekenis van de tekst.
Maar PWVG zijn iets anders. Als iemand beweert dat God hem zei een bepaalde zaak te beginnen, met welke middelen kunnen de anderen dit dan beoordelen? Het type van profetie dat voortkomt uit de betekenis van de tekst wordt gecontroleerd door het inerrante en gezaghebbende woord van God. Dus als het een goede implicatie van de Schrift is, is het ook gezaghebbend. Maar subjectieve woorden over zaken die niet verbonden zijn met de Schrift, kunnen op deze manier niet beoordeeld worden, zoals we al aantoonden. Deze subjectieve openbaringen zijn noch inerrant, noch autoratief.
Dus de persoon die een PWVG kreeg, dat niet echt uit God was, bindt zichzelf aan iets wat God niet heeft gesproken. Het is zonde u te binden aan wat God niet heeft gebonden, of los te laten wat God niet heeft losgelaten. Laat me u enkele voorbeelden noemen. Beschouw deze passage:
“Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in de laatste tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot verleidende geesten en leringen van demonen, door huichelarij van leugensprekers, die hun eigen geweten hebben toegeschroeid als met een brandijzer. zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden” - 1 Timotheüs 4:1-3.
10 Het beoefenen van oudtestamentische profetie is niet meer geldig sinds de canon van de Schrift in de eerste eeuw compleet werd. Daarna komt nieuwtestamentisch profeteren, op de grond van de Schrift. Zij die vandaag op oudtestamentische wijze dingen profeteren die de bestaande Schrift te buiten gaan, staan niet op nieuwtestamentische grond en zijn daarom valse profeten.
Als iemand de kerk zou toespreken en het huwelijk zou verbieden in Gods naam, dan zou hij duidelijk een valse profeet zijn, met een leer van demonen. Maar wat indien de persoon dit woord tot zichzelf spreekt? Hij claimt dus een PWVG te hebben dat zegt dat hij niet kan trouwen. Waarom is hij dan minder dan een valse profeet dan wanneer hij hetzelfde zou zeggen tot de hele kerk?
Een man is vrij te trouwen in de Heer of niet te trouwen. Als hij verkiest van niet te trouwen, zoals Paulus deed (zie zijn discussie in 1 Kor. 7) valt dit binnen de christelijke vrijheid. Als hij trouwt valt dat evenzo binnen de christelijke vrijheid (“maar ook als u trouwt, zondigt u niet” - 1 Kor. 7:28a). Maar wat indien een man zegt: “God sprak tot mij dat ik niet moet trouwen maar single blijven”? Op grond van 1 Tim. 4:3 leert hij een leer van demonen tot zichzelf. De enige manier om te ontsnappen aan de denktrant hiervan is te beweren dat iedereen kan spreken in Gods naam tot zichzelf zonder dat deze woorden enige bijbelse test moeten doorstaan. Maar dat opent de deur voor elke mogelijke dwaling en gebondenheid. Dit zelfde argument is van toepassing op het zweren van een eed, zoals die van celibaat bij monniken.6 Men heeft zich aanmatigend gebonden in Gods naam.
Laten we een ander voorbeeld beschouwen in het licht van 1 Tim. 4. Veronderstel dat iemand in Gods naam tot de kerk spreekt en het eten van varkensvlees verbiedt. Volgens onze passage is dit dan een leer van demonen. Veronderstel dat iemand zegt: “God zei me dat ik geen varkensvlees mag eten”. Hoe is het dan minder een leer van demonen, wanneer dit gesproken werd tot één lid (d.w.z. onszelf) in plaats van tot de hele kerk? Elk persoon is vrij van al dan niet varkensvlees te eten zonder tegenverwijt. Maar als zij trachten iets toe te voegen aan de goddelijke Schriftuur, maken zij van zichzelf een ondeugdelijke wetgever.
PWVG, gegeven aan de kerk of aan iemand persoonlijk, die als bindend en autoratief genomen worden, zijn daarom vals. Alle woorden die claimen Gods inerrante en autoratieve woord te zijn, terwijl ze dat niet zijn, zijn valse profetieën. Zij die valse woorden spreken in Gods naam tegen zichzelf, en die dus zichzelf daaraan binden, zijn valse profeten geworden voor zichzelf. Zij zouden ermee moeten stoppen naar zichzelf te luisteren!
Het verschil tussen bijzondere openbaring en voorzienigheid
Zij die leren dat PWVG de normale ervaring zijn van alle christenen, schrijven dikwijls literatuur waarbij bijbelse figuren gebruikt worden als voorbeelden. Zij argumenteren dat indien God kan spreken door Mozes, God dan ook kan spreken door ons .7 De kwestie is echter niet Gods bekwaamheid van te spreken, of Gods onveranderlijke natuur, maar hoe God heeft verkozen te spreken11. Zoals we al eerder hebben besproken: mensen onder het Oude Wetsverbond, zoals b.v. Korach, hanteerden hetzelfde argument dat God tot iedereen kan spreken. Maar God had verkozen tot Mozes te spreken en Korach kwam op een gruwelijke manier tot deze vaststelling.
God verkoos autoratief te spreken door de patriarchen, Mozes, de profeten, Jezus en de apostelen. Hun woorden zijn Gods woorden die bindend zijn voor allen. Maar is het recipiënt12 zijn van goddelijke openbaring normatief voor allen? Dat is duidelijk niet zo. Wij zijn ertoe gebonden aandacht te verlenen aan de woorden van hen door wie God heeft verkozen te spreken:
“Hoe zullen wij ontvluchten, als wij geen acht slaan op zo’n grote zaligheid, die aanvankelijk verkondigd is door de Heere en aan ons bevestigd is door hen die Hem gehoord hebben. God heeft bovendien getuigenis gegeven door tekenen, wonderen en allerlei krachten en gaven van de Heilige Geest, overeenkomstig Zijn wil” - Hebreeën 2:3-4.
God sprak door hen op buitengewone manieren en zo werd “het geloof eenmaal aan de heiligen overgeleverd”13.
11 En in welke dispensatie. God is altijd Dezelfde maar Hij handelt niet altijd hetzelfde. Zo handelt Hij anders in de Joodse bedeling dan in de volwassen christelijke bedeling, enz. Bestudeer de Bijbel dispensationeel. 12 Recipient: ontvanger; iemand die ontvangt. 13 Judas 3.
Zelfs in bijbelse tijden waren er lange perioden zonder enig verslag van God die bijzondere openbaringen gaf. Bijvoorbeeld, de eerste 80 jaar van Mozes’ leven. In het verhaal vanaf zijn geboorte, zijn verblijf bij Farao, de 40 jaar bij Laban, tot aan het voorval bij het brandende braambos, lees je niet dat God direct tot iemand spreekt. Maar alles wat gebeurde tot aan dat voorval, was Gods voorziening die werkte om Zijn beloften te vervullen aan Abraham.
Veel christenen hebben een arme kijk op de bijbelse leringen over voorzienigheid. Dit leidt hen tot de gedachte dat tenzij zij regelmatig PWVG ontvangen, God hen niet leidt of niet werkt in hun levens. Mozes’ moeder kreeg geen woord van God om hem in de Nijl te plaatsen, maar God gebruikte deze actie. Beschouw het boek van Esther. God wordt nooit genoemd in Esther, maar het hele boek gaat over Gods voorzienig werk door Esther om Zijn volk te redden. Het keerpunt in het Estherverhaal wordt gevonden in Mordechaï’s woorden: “Zo zeide Mordechaï, dat men Esther wederom zeggen zou: Beeld u niet in, in uw ziel, dat gij zult ontkomen in het huis des konings, meer dan al de andere Joden. Want indien gij enigszins zwijgen zult in deze tijd, zo zal de Joden verkwikking en verlossing uit een andere plaats ontstaan; maar gij en het huis uws vaders zult omkomen; en wie weet, of gij niet met het oog op zulke tijd als deze is, tot dit koninkrijk gekomen zijt”(Esther 4:13-14). In Zijn voorzienigheid plaatste God Esther in de plaats van het koningschap opdat zij daar actie zou ondernemen, wat zij ook deed. God redde in Zijn voorzienigheid de Joden en verzekerde de Messiaanse beloften doorheen mensen die geen bijzonder woord van God hoorden.
Gedurende een tijd van 400 jaar - van Maleachi tot Johannes de Doper - waren er geen autoratieve profeten in Israël, en zij wisten het. Verscheidene passages in het intertestamentair boek Makkabeeen tonen aan dat zij er zich van bewust waren dat zij geen profeet hadden. Bijvoorbeeld: “En zij brachten de stenen op de berg van het huis, in een geschikte plaats, totdat er een profeet zou komen, om te antwoorden wat men met deze doen zou” (1 Makk. 4:46).8 Maar in Daniël 11 is er een gedetailleerde profetie over wat zou gebeuren tijdens de intertestamentaire periode. Deze zijn met zoveel detail gegeven dat liberale critici beweren dat Daniël dit moet geschreven hebben na de gebeurtenissen. Dit toont aan dat God soeverein in Zijn voorzienigheid regeert om zijn beoogde doeleinden te vervullen, en dat Hij in staat is zo te doen zonder dat iemand vandaag bijzondere openbaringen krijgt om Zijn volk te leiden. God bracht reddende geschiedenis voort van Maleachi tot Johannes de Doper, precies zoals Daniël voorspelde, zonder profeten gedurende al die jaren.
Wat we in deze voorbeelden zien is dat tijdens deze perioden, zonder enige bijzondere openbaring dan hetgeen voorheen aan anderen gegeven was, God Zijn plan uitwerkte door mensen, net zo effectief als Hij deed door directe openbaring. Gods bestuur in voorzienigheid is geen mindere manier voor God om zorg te dragen voor Zijn volk.
vervolg .. | [/quote] je valt in herhaling, Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 18:11
Onderwerp: "Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
|
|
|
ANITA324 schreef: | Tolkien en In de Ban van de Ringof “The Lord Of The Rings” van J.R.R. Tolkien1 http://www.wayoflife.org/index.html Vertaling, plaatje en voetnoten door M.V.
De trilogie van The Lord of the Rings films kennen een enorm kassucces. Maar niettegenstaande hun PG-13-rating2 (gevaarlijk voor kinderen) en hun occulte fantasieën, worden deze films en hun literaire tegenhangers geprezen door sommige belijdende christenen. The Lord of the Rings films zijn gebaseerd op de boeken van J.R. Tolkien. De filmeditie van de trilogie werd gedraaid aan een onkostenplaatje van 300 miljoen dollar, maar dit hoge bedrag werd reeds volledig teruggewonnen binnen de twee maanden na de release van de eerste episode alleen al. De televisierechten voor de trilogie werden door WB network aangekocht voor 160 miljoen dollar.
Christianity Today bracht een positieve recensie over de boeken en de film, met de titel: “Lord of the Megaplex”. Focus on the Family prees Tolkiens fantasieën en promootte het boek “Finding God in the Lord of the Rings” (God vinden in de Lord of the Rings), door Kurt Bruner en Jim Ware (Tyndale House). De geestdriftige advertentie op de Focus on the Family website noemt fantasie een “vehicle for truth” (drager voor waarheid) en zegt: “In Finding God in the Lord of the Rings onderzoeken Kurt Bruner en Jim Ware het ‘verhaal achter’ de verhalen, de geïnspireerde thema’s van hoop, verlossing en geloof die Tolkien in deze klassieke verhalen weefde”. De recensie van World magazine is getiteld “Powerful Rings” en zegt dat de “filmversie van Tolkiens boek de hedendaagse cultuur aanspreekt”. Er werd in deze recensies geen waarschuwing gegeven voor Tolkiens occulte verbeelding.
ONSCHULDIGE FANTASIE, GEZONDE ALLEGORIE?
Is the Lord of the Rings onschuldige fantasie of misschien zelfs gezonde christelijke allegorie? Wij vinden van niet. Ik las The Hobbit3 en de drie boekdelen van The Lord of the Rings in 1971, toen ik in Vietnam was, bij het leger. Ik was nog niet bekeerd in die tijd, en, in feite was ik toen erg antagonistisch tegen het christelijke geloof. Vertoonden de boeken ook maar enig spoor van Bijbelse waarheid, dan kan ik u verzekeren dat ik ze toen niet zou gelezen hebben. Doordat ik veel van de details van de boeken was vergeten heb ik recent mijn geheugen opgefrist door ze opnieuw te lezen. Ze staan vol met occulte verbeeldingen, zoals heksen, tovenaars, goblins4, orks5, feeën, en zulke dingen; en alhoewel die dingen door de Bijbel sterk worden afgekeurd, worden ze door Tolkien dikwijls voorgesteld als goed en aangenaam. Vele van de helden in The Lord of the Rings zijn in feite tovenaars en heksen. De boeken werden in de jaren ’60 uitgegeven als goedkope paperback edities, en ze werden erg populair in de generatie van gedrogeerde hippies.
1 “Tolkien, John Ronald Reuel (Bloemfontein, Zuid-Afrika, 3 jan. 1892 – Bournemouth 2 sept. 1973), Brits taalgeleerde en schrijver, ging als vierjarige naar Engeland en studeerde in Oxford, waar hij in 1925 hoogleraar in het Oud-Engels werd. Hij verrichtte belangrijk werk als filoloog (o.a. in zijn uitgave met aantekeningen van Sir Gawain and the green knight, 1925; samen met E.V. Gordon), maar werd internationaal beroemd in de jaren zestig toen het fictieve verhaal The hobbit (1937) en vooral de epische trilogie The lord of the rings: The fellowship of the ring, The two towers en The return of the king (1954–1955; Ned. vert.: In de ban van de ring, 1960) plotseling bestsellers werden en bleven, het eerst in de Verenigde Staten”. (Encarta 2002). 2 PG-13 rating: “Parents Strongly Cautioned. Some material may be inappropriate for children under 13. This signifies that the film rated may be inappropriate for pre-teens. Parents should be especially careful about letting their younger children attend. Rough or persistent violence is absent; sexually-oriented nudity is generally absent; some scenes of drug use may be seen; one use of the harsher sexually derived words may be heard”. 3 Hobbits zijn een imaginair volkje, ontsproten aan de fantasie van de Engelse schrijver J.R.R. Tolkien. In het boek De Hobbit (origineel: The Hobbit, or There And Back Again), en de trilogie In de Ban van de Ring (The Lord of the Rings) vervullen hobbits een hoofdrol. Hobbits, om hun geringe lengte door andere volken in Midden-aarde ook wel halflingen (Banakil in het Westron) genoemd, leven in de Gouw, een gematigde streek in Midden-aarde, en zijn van aard rustige, gemoedelijke en vrolijke wezens die van eten, drinken, tabak, maar vooral rust en vrede houden. Hun lengte varieert van ca. 60cm tot 120cm. Hobbits hebben haar op hun voeten, zodat ze geen schoenen hoeven te dragen. Ze kunnen goed sluipen en zich ongezien uit de voeten maken. Hun landje is ordelijk ingedeeld met wegen, heggen, akkers en holen (waar ze het liefst in wonen). De bekendste hobbits zijn Bilbo Balings, zijn erfgenaam Frodo Balings en diens metgezel Sam Gewissies. (Wikipedia). 4 Goblins: boze dwergen/kabouters.
DE AUTEUR VAN THE LORD OF THE RINGS
De auteur van The Lord of the Rings, John Ronald Reuel Tolkien, werd geboren in Zuid-Afrika in 1892, maar zijn familie verhuisde naar Engeland toen hij 3 jaar oud was. Toen Tolkien 8 jaar was bekeerde zijn moeder zich tot het Rooms-katholicisme, en hij bleef katholiek heel zijn leven. In zijn laatste interview, twee jaar vóór zijn dood, getuigde hij zonder aarzelen: “Ik ben een devote Roomskatholiek”. Tolkien trouwde met zijn jeugdliefde Edith, en zij hadden 4 kinderen. Hij schreef ze elk jaar brieven als ware die van Santa Claus, en een selectie van deze brieven werd gepubliceerd in 1976 als “The Father Christmas Letters”. Eén van Tolkiens zonen werd katholiek priester. Tolkien was een adviseur voor de vertaling van de Rooms-katholieke Jeruzalem Bijbel.
Als professor literatuur aan de Oxford Universiteit, specialiseerde Tolkien zich in Oud en Midden Engels en hij hield van de oude heidense mythologie. Zijn eerste fantasieroman The Hobbit, verscheen in 1937, en The Lord of the Rings in 1954-55. Vele andere werken werden later gepubliceerd, waarvan sommige postuum.
Eén van Tolkiens vrienden was de beroemde C.S. Lewis. Zij en enkele andere Oxford-compagnons vormden een groep met de naam “Inklings” en kwamen regelmatig samen in de Oxford-pub om zich te vergasten op de literatuur en andere zaken. Van Tolkien wordt gezegd dat hij Lewis beïnvloedde om “christen” te worden. Maar zoals Tolkien aanvaardde Lewis de Bijbel niet als het onfeilbare Woord van God en hij pikte en koos uit het apostolische geloof wat hij wilde geloven, en zo verwierp hij zulke dingen als de plaatsvervangende verzoening door het bloed van Christus. En zoals Tolkien hield C.S. Lewis van (ten minste) sommige dingen van het katholicisme. Hij geloofde in het vagevuur, beleed zijn zonden aan een priester en kreeg het laatste oliesel van een katholiek priester (C.S. Lewis: A Biography, pp. 198, 301).
J.R. Tolkien stierf in 1973, op 81 jarige leeftijd, twee jaar na zijn vrouw, en zij werden begraven in de Rooms-katholieke sectie van het Wolvercote kerkhof in het voorstedelijke van Oxford.
HET VERHAAL VAN THE LORD OF THE RINGS
De achtergrond voor Tolkiens The Lord of the Rings bevindt zich in Middenaarde6 en de held is een klein wezen (een hobbit) met de naam Frodo Baggins. Frodo wordt toevallig de bezitter van een magische ring die de verloren en erg begeerde schat is van de duistere Heer Sauron7. De verhaallijn draait rond Frodo’s actievolle reis om de ring naar de Doemspleet te brengen, waar die vernietigd kan worden.
5 Orks zijn fictieve wezens uit de boeken van J.R.R. Tolkien (o.a. In de ban van de ring). Het zijn slechte, domme, trolachtige wezens, die consequent het kwade belichamen. Ze komen in grote aantallen voor in Midden-Aarde en vormen het leger van Sauron, Saruman en Morgoth. 6 Een mythisch land dat bewoond wordt door elfen, feeën, trollen, enz. “Middenaarde is een letterlijke vertaling van de Oud-Noorse mythologische term Midgard, Gotisch: Midjungards, Middeleeuws Engels: Middel-erde en dat resulteerde in de moderne naam Middle-earth of Middenaarde, de woonplaats van de mensheid die gemaakt is uit het lichaam van het eerste gecreëerde wezen, de reus Aurgelmir (Ymir)” (samengevat uit Wikipedia en Encyclopedia Britannica 2003). 7 Sauron is de kwade macht in de trilogie In de Ban van de Ring van de Britse schrijver J.R.R. Tolkien. Sauron had al eerder de macht over Middenaarde in handen, maar werd uiteindelijk door een groot leger verslagen. Zijn val werd vooral veroorzaakt door het verlies van de Ene Ring, waarin hij al zijn macht had verzameld. Tijdens de beslissende strijd werd de ring hem ontnomen door Isildur van Gondor. Deze raakte echter ogenblikkelijk zelf in de ban van de ring en weigerde die te vernietigen in de Doemspleet. Dit leidde uiteindelijk tot zijn eigen ondergang. De ring ging verloren, maar Sauron leefde voort als schaduw, wachtend op het moment dat hij de macht kon herkrijgen. Vele eeuwen lang rustte de ring op de bodem van een rivier, waar hij tenslotte werd gevonden door de hobbit-achtige Déagol. De ring werd meteen zijn noodlot toen hij werd overmeesterd door zijn neef Sméagol (ook bekend onder de naam Gollem), die de ring ten koste van alles begeerde. Hiermee was de ring letterlijk en figuurlijk weer boven water en de dreigende macht van Sauron nam weer toe. Zoals beschreven in De Hobbit komt de ring na lange tijd in handen van Bilbo Balings (Engels Baggins), waarna de avonturen een aanvang nemen die worden beschreven in In de Ban van de Ring. (Wikipedia).
OCCULTISME
Alhoewel de genoemde recensies ons zouden willen doen geloven dat Tolkiens boeken slechts gewone allegorieën zijn van goed versus kwaad, portretteert Tolkien tovenaars en heksen en toverkunsten als zijnde zowel goed als kwaad. Bijvoorbeeld, een tovenaar genaamd Gandalf wordt voorgesteld als een goed persoon die Bilbo Baggins (of Bilbo Balings) in The Hobbit ervan overtuigt om een reis te ondernemen om de gestolen schat terug te vinden. Het boek heeft het over het oproepen van de doden om de levenden bij te staan, iets wat sterk veroordeeld wordt in de Schrift. Alhoewel niet zo openlijk en sympatiserend occultisch als de Harry Potter reeksen, zijn Tolkiens fantasievoorstellingen onschriftuurlijk en brengen ze een gevaarlijke boodschap.
TOLKIEN ZEI ZELF DAT DE BOEKEN GEEN CHRISTELIJKE ALLEGORIEËN ZIJN
In zijn laatste interview in 1971, zei Tolkien dat hij The Lord of the Rings helemaal niet bedoeld had als christelijke allegorie en dat in zijn fantasieboeken Christus niet wordt afgebeeld. Toen gevraagd werd naar de inzet van de held Frodo en zijn strijd om de ring te vernietigen, zei Tolkien: “Maar ik veronderstel dat dit meer lijkt op een allegorie over het menselijk ras. Het heeft altijd indruk op mij gemaakt dat wij hier overleven, door de ontembare moed van vrij kleine mensen tegen geweldige overmachten: jungles, vulkanen, wilde dieren … zij worstelen maar door, haast blindelings” (Interview door Dennis Gerrolt; voor het eerst uitgezonden in january 1971 op het BBC Radio 4 programma “Now Read On”). Dat klinkt voor mij niet als het evangelie. Toen Dennis Gerrolt Tolkien vroeg: “Moet het boek beschouwd worden als een allegorie?” antwoordde de auteur: “Nee, ik heb een afkeer van allegorieën van zodra ik ze ruik”.
Dus, de auteur van The Lord of the Rings ontkende precies datgene wat sommige christenen vandaag beweren, namelijk dat deze fantasieën een allegorie zouden zijn op Christus’ overwinning over de duivel.
TOLKIEN GAF AANLEIDING TOT DUNGEONS AND DRAGONS
Tolkiens boeken schiepen de reusachtige en geestelijk gevaarlijke fantasie-rollenspelgames die vandaag zoveel invloed hebben. Dungeons and Dragons (Kerkers en Draken), dat verscheen in de vroege jaren ’70, was gebaseerd op Tolkiens fantasieromans. Eén fantasie-gamewebsite doet deze interessante waarneming:
“Het hele fantasie-avonturengenre van boeken kwam op toen J.R. Tolkien zijn The Lord of the Rings boeken schreef. Vanuit zijn levende verbeelding en creatief denken schiep hij het fantasieavonturengenre. Tolkien betrok zijn ideeën waarschijnlijk uit oude religies. Mensen uit verschillende beschavingen schreven heldendichten lang vóór Tolkien zelfs maar geboren was. Zij schreven heldendichten over mensen met superieure kracht, over goden die mensen straften, en reizen naar de onderwereld. Tolkien wordt erkend als de man die het allemaal begonnen is, maar als u even terugkijkt in de geschiedenis dan zult u zien dat hij het niet was die het creëerde, maar degene die het naar boven bracht”.
Deze seculiere schrijver begrijpt beter wat Tolkiens boeken betekenen dan de hiervoor genoemde christelijke publicaties. Tolkien betrok zijn ideeën beslist van heidense religies, en de boodschap die hij in zijn fantasieboeken promoot is strikt heidens.
ROCK & ROLLERS HOUDEN VAN TOLKIEN
Tolkien heeft zelfs vele rock & rollers beïnvloed. De song “Misty Mountain Hop” van de demonische rockgroep Led Zeppelin werd geïnspireerd door de schrijfsels van Tolkien. Marc Bolan, van de rockgroep Tyrannasaurus Rex, creëerde een musical en een visuele stijl die beïnvloed was door Tolkien. De heavy-metal rockgroep Iluvatar8 noemde zichzelf naar een fictionele god uit Tolkiens werk The Silmarillion. Er zouden nog anderen kunnen genoemd worden.
8 Ilúvatar is the name in the legendarium of J.R.R. Tolkien for the supreme God. He is the single omnipotent creator, but has delegated most direct action within Eä to the Ainur, including the shaping of the Earth (Arda) itself. Eru is an important part of the stories of The Silmarillion but is not mentioned by name in Tolkien’s most famous works, The Hobbit and The Lord of the Rings (He is alluded to as “the One” in the part of LotR’s Appendix A that speaks of the downfall of Númenor). (Wikipedia).
Als de demonische wereld van fantasie-rollenspelgames en de moreel vuile wereld van de rock & roll van iets houden, kan u er zeker van zijn dat het de toets van het licht niet kan doorstaan en door God wordt afgekeurd. |
De reden dat dit geen occult boek is is vanwege de boodschap die er in zit. Satan is nl alleen belust op macht en binnen het satanisme gaat het niet om goed of slecht, alleen de vraag die centraal staat, is hoeveel macht kun je krijgen? En daar mag je alle instrumenten voor gebruiken.
De boodschap van het boek, is dat macht mensen kapot maakt. Mensen kunnen niet tegen macht, ze veranderen en raken uiteindelijk helemaal in de greep van de macht. En om de angst die macht kwijt te raken. De ring staat symbool voor de macht en iedere keer blijkt weer dat deze macht uiteindelijk de drager vernietigt. En dat is een heel christelijk thema. Het gaat in ons leven niet om macht te hebben of status, het gaat erom te dienen...De koning die aangesteld wordt, dient het volk en overheerst het niet. Een occult boek zou dit nooit kunnen beschrijven, omdat dit ingaat tegen de gedachten van de occulte godsdiensten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 17:34
|
|
|
HENK710 schreef: | Jammer dat je afsluit met een dergelijke persoonlijke sneer. Ja, er zijn wat stukken geplaatst door haar die de pinksterbeweging op de korrel nemen. Maar maak er niet meteen een zo persoonlijke vete van. Als je enkel en alleen de uitgangspunten had geplaatst had je een heel mooi open onderwerp aangemaakt...nu ligt er meteen een aanvalssfeer in...jammer...
Nu dus maar gauw inhoudelijk verder, denk ik maar zo... | Sinds wanneer is dat een sneer, het is een uitnodiging, je kunt ook alles er maar in lezen wat je wilt....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 16:16
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Kan je spreken van 'DE' evangeliegemeenten ? Ik ben er in verschillende geweest en ervaar elke gemeente weer anders. Dat is niet enkel bij de evangeliegemeenten zo maar bij elke kerk of gemeente. Een ding hadden ze gemeen: het is gewoon mn richting niet, dat is wat anders dan dat ze iets verkeerd zouden doen. |
VPE schreef: | Welkom op de website van de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten. Dit is dé plek om meer te weten te komen over ons landelijk netwerk van ruim 180 pinkster- en volle evangeliegemeenten en 260 predikanten en andere geestelijke werkers. De VPE is verbonden aan de World Assemblies of God Fellowship, waarbij 250.000 gemeenten zijn aangesloten met zo'n 60 miljoen leden wereldwijd en waar 250.000 nieuwe leden elke maand erbij komen. | Het is natuurlijk representatief voor een groot aantal gemeentes...
ANNETTE792 schreef: | Maar waarom nu meteen dat wijzende vingertje naar Anita toe.......heb je enig idee hoe jijzelf over andere richtingen praat, met name over de Katholieke kerk? Dat het je richting niet is , prima, maar daarom kan je nog wel respect over praten en dat is ook bij jou vaak ver te zoeken. Als je wijst wijzen er altijd 3 vingers naar jezelf he..... | Anita heeft een aantal pertinente onjuistheden gepubliceerd op het forum. Het is logisch dat ik daarom haar mening hierover vraag. Ten tweede, ik ben idd kritisch ten opzichte van andere kerken en theologieën, maar ik ben wel eerlijk in mijn argumentatie en bereid om in te gaan op discussies.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 18 november 2010, 16:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 11:50
|
|
|
Om aan alle aantijgingen een einde te maken, lijkt het me eens verstandig te kijken wat de pinkstergemeente nu uiteindelijk gelooft. Daarom heb ik een citaat genomen van hun website, waarin staat wat de basis van het geloof is:
VPE schreef: | Geloofsbasis van de VPE (Verenigde Pinkster en Evangeliekerken)
Inleiding Het woord van God, zoals ons in de Bijbel is overgeleverd, is het enige richtsnoer voor ons geloof en leven. De belijdenis die hierna volgt, vormt de geestelijke grondslag voor onze geloofsgemeenschap. Op deze basis willen wij een hechte gemeenschap vormen; één in streven en overtuiging. Wij erkennen dat deze belijdenis van fundamentele betekenis is voor de verkondiging van het evangelie. Het gezag van deze belijdenis is echter ondergeschikt aan dat van de Bijbel en deze belijdenis geeft ook niet alle Bijbelse waarheden weer. Ps. 119:105; Heb. 4:12; Heb. 5:11-6:3.
Artikel 1 - God, zijn wezen Wij geloven in één God, de eeuwige Schepper en Onderhouder van hemel en aarde. Hij heeft zich in de Schrift geopenbaard als Vader, Zoon en Heilige Geest. Zijn bestaan kan uit zijn werk, de schepping, worden afgeleid. De Bijbel doet Hem, JHWH, kennen als de Almachtige, de Alwetende en de Heilige God, ten opzichte van wie alle mensen tekort schieten. Door zijn handelen met zijn volk, het Bijbelse Israël en de gemeente, en in Jezus Christus, Zijn Zoon, heeft Hij zich bovenal doen kennen als de Verlosser, die wil dat alle mensen behouden worden. Deut. 6:4; Rom. 1:19, 20; Js. 42:8; Gen. 17:1; Heb. 4:13; Lev. 11:45; 1 Tim. 2: 3,4; Rom. 9 en 11.
Artikel 2 - Jezus Christus, zijn persoon Wij geloven in Jezus Christus, de eerstgeborene der ganse schepping en de eniggeboren Zoon van de levende God, onze Heer en Verlosser. Hij is verwekt door de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is gekruisigd, gestorven en begraven en op de derde dag opgestaan uit de doden. Deze Jezus is opgevaren naar de hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van God, bekleed met alle macht in hemel en op aarde. Mt. 1: 20; 16:16; Kol. 1:15; Joh. 3:16; Lc. 1:35; Joh. 19:15, 16 en 30; Lc. 24:6; Hnd. 1:9-11; Heb. 10:12; Mt. 28:18.
Artikel 3 - Jezus Christus, zijn werk Wij geloven dat Jezus Christus tijdens zijn leven op aarde de wil van God bekend maakte en het Koninkrijk van God verkondigde. Door zijn lijden en sterven aan het kruis heeft Hij voor ieder die in Hem gelooft een eeuwige verzoening tot stand gebracht. Zijn opstanding is het bewijs van deze verzoening en de verzekering dat wij met Hem zullen leven in eeuwigheid. Opgevaren naar de hemel is Hij daar onze voorspraak bij de Vader, bij wie Hij ook voor alle gelovigen bidt en pleit. Hij zal terugkomen in heerlijkheid om de levenden en de doden te oordelen. Joh. 4:34; Lc. 4:18-21; Hnd. 10:38; Rom. 5:11; Heb. 9:12; 1 Joh. 2:2; Heb. 5:9; Hnd. 17:30 en 31; Rom. 1:4; Rom. 8:38-39; Joh. 5:24; 1 Joh. 2:1 en 2; Rom. 8:34; 1 Tim. 2:5-6; 2 Tim. 1:10; 2 Kor. 5:10; Op. 20:11-15.
Artikel 4 - De Heilige Geest, zijn persoon en werk Wij geloven in de Heilige Geest. Hij overtuigt van zonde tot bekering en bewerkt de wedergeboorte. Door Hem ontvangen wij kracht om getuigen van Jezus te zijn en om de zonde na te laten en een heilig en overwinnend leven te leiden, waarin de vrucht van de Heilige Geest zich kan openbaren. Hij deelt gaven uit aan een ieder zoals Hij dat wil, tot welzijn van de gemeente en tot vervulling van haar taak in de wereld. Gen. 1:2; Joh. 16:5-15; Joh. 6:63; Hnd. 1:8; Tit. 3:4-7; Gal. 5:22; 1 Kor. 12:11; 1 Kor. 12:7; 1 Kor. 14:12.
Artikel 5 - Openbaring en Heilige Schrift Wij geloven dat de Bijbel, die de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament omvat, het door de Heilige Geest geïnspireerde woord van God is en Gods openbaring aan ons mensen. Daarom is de Bijbel de onfeilbare en gezaghebbende norm en inspiratiebron voor geloof, leer en leven. Rom. 15:4; 2 Tim. 3:16; 2 Pe. 1:20 en 21.
Artikel 6 - De mens Wij geloven dat de mens oorspronkelijk goed en volkomen is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Door moedwillige overtreding is de mens in zonde gevallen en daardoor onderworpen aan de lichamelijke en geestelijke dood. Door de zonde valt iedere mens onder het oordeel. Redding hiervan is alleen mogelijk door aanvaarding van het verlossingswerk van Jezus Christus. Gen. 1:27-31; Gen. 3:6, 17-19; Rom. 5:12-14. Artikel 7 - Het reddingsplan van God Wij geloven dat op grond van het volbrachte werk van Jezus aan het kruis van Golgotha er vergeving is van zonden en verlossing voor allen die zich tot God bekeren. Aan het kruis droeg Jezus als plaatsvervanger voor ieder mens de straf voor de zonde en bewerkte Hij voor iedereen, die in Hem gelooft, verzoening en vrede met God. Joh. 19:30; Kol. 1:13,14; Joh. 1:12, 13; Joh. 3:16, 36; Jes. 53:5; Ef. 2:14-22.
Artikel 8 - De Gemeente Wij geloven dat de Gemeente de gemeenschap is waardoor God zijn heilswerk onder leiding van Christus als Hoofd en door de kracht van de Heilige Geest, in deze wereld wil realiseren,. Iedere wedergeboren gelovige maakt deel uit van deze universele gemeente. De plaatselijke gemeente is een zichtbare uiting hiervan. Door de dienst van oudsten, diakenen en de bedieningen, die God daartoe geeft, worden de gelovigen toegerust tot dienstbetoon aan God, aan de wereld en aan elkaar. Iedere gelovige behoort zich in een plaatselijke gemeente te voegen. Ef. 3:10-12; 1 Tim .3:15; Ef. 4:15,16; Hnd. 1:8; 1 Kor. 12:13; Mt. 5:13-16; Mt. 7:18; 1 Tim. 3:1-15; Tit. 1:5-9; 1 Tim. 5:17-19; Ef. 4:11-16. Artikel 9 - De opdracht van de Gemeente Wij geloven dat de gemeente de opdracht heeft Gods Koninkrijk bekend te maken op aarde door de verkondiging van het evangelie in al zijn volheid aan alle volken en hen te maken tot discipelen van Jezus Christus en te brengen tot gehoorzaamheid aan Gods wil. Deze opdracht gaat vergezeld van de belofte dat tekenen en wonderen de gelovigen zullen volgen, zoals de genezing van zieken en het uitdrijven van boze geesten. Lc. 9:2; Hnd. 20:24-27; Mt. 28:18-20; Rom. 1:5; Rom. 15:18; Rom. 16:26; Mc 16:15-20 Joh. 14:12; Hnd. 2:43; 3:6; 6:8.
Artikel 10 - Doop en Avondmaal Wij geloven dat de Doop door onderdompeling in water een getuigenis is van met Christus gestorven en opgewekt te zijn tot een nieuw leven. Allen die hun zonden belijden en geloven in Jezus Christus als hun Verlosser en Heer, behoren in gehoorzaamheid aan zijn bevel gedoopt te worden in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Wij geloven dat het Heilig Avondmaal een uitbeelding is van ons deelhebben aan het lichaam en bloed van onze Heer Jezus Christus en een verkondiging is van zijn dood, totdat Hij komt. De gelovigen nemen na zelfonderzoek deel aan het eten van het brood en het drinken van de vrucht van de wijnstok. Mt. 3:13-17; Mt. 28:19; Hnd. 22:16; Mt. 26:26-29; 1 Kor. 11:23-29. Artikel 11 - Doop in de Heilige Geest; Uitingen van de Geest Wij geloven dat God zijn gemeente toerust door de gelovigen te dopen in de Heilige Geest. Deze doop, ontvangen door geloof, wordt herkend door het spreken in nieuwe tongen, zoals de Geest deze geeft uit te spreken en ook door het functioneren van andere geestesgaven in de levens van de gelovigen. Hnd. 1:4,5; Hnd. 2; 1 Kor. 12:1-11, 28-31; 1 Kor. 14; Ef. 5:18-21.
Artikel 12 - Toekomstverwachting Wij geloven in de terugkeer van Jezus om als Koning in heerlijkheid te heersen. Wij verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid en vrede zullen wonen. Wij geloven in de lichamelijke opstanding van de doden, van zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen. Wij geloven dat Jezus als Rechter een rechtvaardig oordeel zal vellen over levenden en doden. Dat oordeel houdt in eeuwig leven en heerlijkheid voor hen die Jezus als Verlosser en Heer tot hun heil zijn blijven verwachten en eeuwige verlorenheid voor hen die dat niet hebben gedaan. Mt. 24; Lc. 17:20-37; Joh. 5:28,29; 1.Kor. 15; 1 Tes. 4:13-18; Heb. 9:27,28; Op. 3:10; 20:11-15; Op. 21.
Slotverklaring en oproep Op deze belijdenis willen we ons verenigen om samen volk van God te zijn en samen Hem te dienen. Deze belijdenis is opgesteld met de bede dat de waarheid ervan brede erkenning zal vinden en zo tot eenheid mag strekken. Dit alles tot eer van de drieënige God, de Vader, Schepper van hemel en aarde, en Jezus het hoofd van de gemeente en de Heilige Geest, de Trooster die tot de volle waarheid leidt. Judas 24,25. | Anita, ga je gang....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 18 november 2010, 11:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 10:42
Onderwerp: "Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
|
|
|
Kijk, ik kijk gewoon naar het resultaat. En dan zie ik de beste vertaling die er ooit gemaakt is. Ik zie nergens in de vertaling terug, dat men geprobeerd heeft met de tekst te knoeien. Ook zie ik dat veel mensen opeens meer de Bijbel zijn gaan lezen, omdat ze het weer gewoon kunnen begrijpen wat er staat. En de bijbelstudies zijn veel duidelijker voor mensen, omdat ze nu ook zelf weer kunnen onderzoeken wat er staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 10:34
Onderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
|
|
|
ANITA324 schreef: | Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Luk 6:46 Wat noemt gij Mij Here, Here, en doet niet wat Ik zeg? Luk 10:16 Wie naar u hoort, hoort naar Mij, en wie u verwerpt, verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden heeft Luk 11:28 Maar Hij zeide: Zeker, zalig, die het woord Gods horen en bewaren. Joh 5:24 Voorwaar, voorwaar, IK zeg u, wie mijn woorden hoort en Hem helooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven Joh 7:38a Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt ….!!!
1 Joh 4:6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling. Joh 18:37 Hiertoe ben IK geboren en hiertoe ben IK in de wereld gekomen, opdat IK voor de waarheid zou getuigen, een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem. In Heb 3:7, 15 en 4:7 wordt telkens gesproken over: Heden, indien gij zijn stem hoort, verhardt uw harten niet, zoals …. Hoort u zijn stem heden? Wat doet u dan, naar wie luistert u?
Shalom, |
Je hebt volledig gelijk, dat je moet luisteren naar datgene wat de Geest tot de gemeente zegt. Maar het moet wel de Geest zijn, die tot de mensen spreekt. Niet iemand die volledig ontkent, dat je een persoonlijke inhoudelijke relatie met God kan hebben, waarbij Hij je antwoorden geeft of leiding op een bovennatuurlijke manier. Dit is verwerpelijk, onbijbels en ketters....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 18 november 2010, 10:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 10:20
Onderwerp: lange lappen
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Hallo allemaal,
Ik word helemaal niet goed van al die lange lappen tekst op het forum. Ik vind ze niet om door te komen. Ligt dit aan mij en ben ik de enige zeur, of zijn er velen met mij?
Zo ja, misschien kunnen we er iets aan doen zodat het forum voor iedereen leesbaar blijft. Naar mijn idee zal dit ook het aantal (korte) inhoudelijke reacties verhogen, zodat het forum drukker bezocht wordt. | Eerlijk gezegd hou ik wel van die lappen tekst, want er staat tenminste iets in...En sommigen hebben wel een zin in een goede studie. Wat ik wel vind, is dat het wel teksten moeten zijn, die van de persoon zelf afkomstig zijn, overgenomen teksten van iemand anders vind ik wat minder, vooral omdat de persoon zelf niet altijd doorheeft wat de betekenis is van de tekst.
Weet je waar ik mij aan erger?? Dat er zoveel mensen zijn, die zulke nutteloze bijdrages neerzetten. Nietszeggende zinnetjes, die kant noch wal raken. Als die bijdrages wat minder worden, kunnen we ook gemakkelijker met wat diepgaandere bijdrages omgaan.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|