Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 april 2011, 18:48
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
DINI968 schreef: | Trek je dan wel even je zwembroek aan???????????? Er kunnen maar opeens dames langskomen die zich aan bepaalde haargroei ergeren Trek wel eerst je sloffen uit en koel maar lekker af in de vijver. |
nog ff een toevoeging Dini
eh Frank, neem dan gelijk ff pen en papier mee, dan kun je gelijk ff opschrijven waar je pantoffels zijn, hoef je die ook niet meer te zoeken...
Sus, die graag plaagt...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 22 april 2011, 18:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 april 2011, 16:43
Onderwerp: Hoe interpreteer je de Bijbel?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Als je zegt dat je de Bijbel letterlijk neemt, bedoel je dan heel de Bijbel of slechts enkele passages? Als je nu eens echt nuchter kijkt naar wat er allemaal geschreven staat kom je dan niet tot de conclusie dat je niet alles letterlijk kan nemen?
Een parabel, komt uit het Grieks en betekend 'gelijkenis'. Jezus sprak in parabels om iets duidelijker te maken. Denken we maar aan de zaaier die zaaide op rotsen en vruchtbare grond. Er zijn nog andere parabels die ons iets beter doen verstaan of die ons aan zetten tot denken.
Frank |
Een gelijkenis is idd. om een voorbeeld te geven, het concreter te maken, zoals Jezus dat vaak deed. Ik bedoel meer de verhalen in de bijbel, dat begint dan met bijv. Jona die onmogelijk door die grote vis zou zijn opgeslokt (ik geloof wél dat dit gebeurd is) en het boek Job zou niet waar zijn, ow ja en Noach ook niet letterlijk nemen en Adam en Eva die niet echt zouden hebben bestaan... en dan zijn er ook nog die twijfelen aan de manier waarop Jezus is geboren, omdat er geen man aan te pas kwam... en als je nog ff zo doorgaat, heb je zelfs (kerk-)mensen die helemaal niet meer geloven in de opstanding van Jezus... tja... en de opstanding is nou juist het bewijs dat ons geloof niet alleen voor dit leven is... De bijbel noemt mensen dan de beklagenswaardigste van alle mensen. (1 Kor. 15:12-20) Het begint volgens mij vaak met zo'n (voor mij waargebeurd) verhaal van Jona, uiteindelijk zou niet alleen het geloof in Jezus zaligmakend zijn, maar maakt het ook niet meer uit of je nu in Jezus, allah, of boeddha gelooft....
Dus ja, ik vat de bijbel (meestal) letterlijk op, behalve als Jezus aangeeft dat het bijv. een gelijkenis is, of een metafoor... Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat wij mensen bepalen hoe God is, maar dat we (net zoals we mensen leren kennen, door naar hen te luisteren) mogen luisteren naar wie God zegt dat Hij is... !! Wat een voorrecht...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 22 april 2011, 16:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 23:59
Onderwerp: Hoe interpreteer je de Bijbel?
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Er zijn mensen die de Bijbel letterlijk lezen èn geloven, en er zijn mensen die dit niet zo doen, die er parabels of beeldspraak in zien, toch beweren beiden dat ze de Heilige Geest in hun hart hebben, hoe denken jullie hierover? |
Hoi Marylien, Ik vind persoonlijk dat de wetenschap het geloof soms aan het verdringen is... ik ben zelf als 21 jarige meid (die net een paar maanden op kamers woonde) vertrokken naar een andere kerk, omdat ik iets miste en niet meer snapte waarom het ene in de bijbel niet meer letterlijk werd genoemd en er waren meer dingen waarvan ik dacht, hier klopt iets niet.
Toch denk ik tegelijkertijd dat je niet over anderen kan en mag oordelen... God is degene die weet hoe en wat... Ik denk wel dat je mensen erop mag wijzen... maar ik zou zelf niet zo gauw zeggen wie wel en niet God kennen...
Ik heb er zelf zeker in die tijd veel last van gehad... met name omdat ik in die tijd nog weinig mensen kende die de bijbel wel letterlijk namen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 23:43
Onderwerp: Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
|
|
|
MARTIN695 schreef: | "Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.
Hallo Sussana
Ik kan het hier niet met je eens zijn want na dat ze van de boom gegeten hadden kwamen ze er achter dat ze naakt waren en zich schaamde En Kain nam een zus van hem mee want ook indie tijd konden de familie.s met elkaar trouwen tot GOD zei dat het niet meer mocht. Sjalom. Martin |
Volgens mij moet je beter lezen wat er staat... Martin. Voor dat betreffende stukje heb ik namelijk geschreven: "Sommige zijn het er niet mee eens (met wat ik denk dus) en beweren het volgende", waarmee ik juist probeerde aangeven dat ik hier (wat dit betreft) niet achter sta en daar anders over denk...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 21 april 2011, 23:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 22:38
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
LISA610 schreef: | Uiteindelijk gelukkig niet het slechtste moment, maar gewoon goed nieuws: Vanavond een kort contact gehad met mijn vriendin. Ze hebben goed nieuws gehad vandaag, zelfs nog beter dan verwacht. Wonder boven wonder is er is geen botkanker ontdekt en zelfs geen bacterie. Dat wil niet zeggen dat er niets meer aan de hand is. Er is waarschijnlijk een ontsteking waarvan ze moeten afwachten of die chronisch is of niet. De grootste spanning is nu dus echter van de baan, maar blijf nog maar wel even aan Ilse denken in jullie gebeden opdat ze helemaal mag genezen en straks weer lekker kan voetballen... |
Wat goed nieuws Lisa, fijn dat de grootste spanning er nu af is... Sterkte...!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 20:27
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik begrijp je heel goed Sus, want als het winter is en erg koud zeg ik ook wel eens: 100 keer slapen en dan is het vriezen voorbij.
Ik kan beter tegen de koude maar ik geniet van deze tijd van het jaar. Vooral omdat de natuur ontwaakt en ons zoveel biedt. Alles heeft zijn charme en alhoewel ik eens klaag kan ik heel erg genieten van onze seizoenen hoor.
ben ik nu een brompot??? Héééé, niet te vlug ja zeggen want ik ben een gevoelig persoontje... |
haha nee hoor, ik zou alleen als ik jou was er van genieten... of zit je alleen maar de dagen te tellen ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 20:23
|
|
|
FRANKT627 schreef: | In die 153 keer slapen zit ook de maand september bij gerekend. Pfff, ik mag nooit eens negatief zijn... |
haha oke... dat had ik niet door... Maar eh, waarom kijk je zover vooruit dan ? hou je niet van de warmte misschien ? Ik vraag me wel eens in de winter af waarom het dan geen zomer is... ik vind het namelijk heerlijk dit warme weer !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 18:33
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik kom net effe binnen na enkele klusje te hebben gedaan. Het is wel erg warm.
Nog ongeveer 153 keer slapen en dan hebben we de warmste periode van het jaar gehad. Als we mogen veronderstellen dat het steeds mooi weer zal blijven natuurlijk. |
Misschien dat het in België zo het weer is In Nederland kan het zelfs in september nog mooi weer zijn... Dus eh, niet zo negatief hè... Positief denken heet dat de lente is nog maar net begonnen !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 21 april 2011, 18:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 18:15
Onderwerp: Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
|
|
|
LISA610 schreef: | Om maar eens even een nieuw topic in de groep te gooien:
Genesis 6 1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.
Wie zijn die zonen van de goden die kinderen kregen bij de dochters van de mensen? En wat wordt bedoeld met de giganten die op aarde leefden en die “de befaamde helden uit het verre verleden”? Op wie wordt hier gedoeld?
Het zijn vragen die in mij omgaan als ik deze tekst lees en juist daarom ben ik heel benieuwd naar hoe jullie deze tekst lezen….. |
Volgens mij zijn de zonen Gods engelen. Er wordt ook over "de zonen Gods" gesproken in het boek Job
Job 1:6 Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de HERE te stellen, en onder hen kwam ook de satan. 7 En de HERE zeide tot de satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde de HERE: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist heb.
Blijkbaar was er ooit een tijd dat de zonen Gods gemeenschap konden hebben met mensen. In het boek Job lees je dan dat behalve de zonen Gods (of de engelen denk ik dan) ook satan daar verscheen, de gevallen engel die ook een eigen wil had en als God wilde zijn en daarom ongehoorzaam was voor God. We weten allemaal wat voor consequenties dit heeft gehad en nog heeft...
Sommigen zijn het er niet mee eens dat het engelen geweest zouden zijn en beweren het volgende:
"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.
Adam was voor de zondeval een zoon van God. Zijn kinderen van voor de zondeval zijn dan ook zonen van God!"
Opvallend is dat bij de uitleg van "Het Leven" in het boek Job "de zonen Gods" zelfs weggelaten wordt en vervangen door het woord "engelen". Echter bij de uitleg in Genesis staat juist dat "de zonen Gods" geen engelen zouden kunnen zijn. Zelfs de uitleg in "Het Leven" is daarover dus per tekst verschillend over. Helaas heb ik slechts een half jaar Hebreeuwse les gehad ;) en inmiddels ben ik dat alweer vergeten, dus hoe het in de oorspronkelijke tekst staat weet ik niet; misschien dat Chatuliem ons daarin kan helpen ?
De meest gangbare ontkenning dat met de zonen Gods engelen bedoeld zouden worden is dat engelen niet zouden kunnen trouwen of kinderen krijgen. Maar God noemt het zelf een misdraging van de mens, daarmee zou je bijna denken dat het geen engelen waren als Gabriel, maar de gevallen engelen die tesamen met satan op de aarde zijn geworpen... Maar of dat laatste waar is... blijkbaar is het woordje "vlees" hierin belangrijk, dat de mens zelf gezondigd had (oude 'natuur').
Interessant onderwerp overigens Lisa...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 21 april 2011, 18:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 09:32
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Doe maar, zal ik Pieter ook uitnodigen, ok ?? |
haha, ach... dat heet positief denken, nee heb je ja kun je krijgen...
alhoewel, je had het over Pieter hè alleen al als hij het woord "zingen" hoort in combinatie met Sus keert ie direct om...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 08:09
Onderwerp: Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden...
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Martin: Je laatste regel is mooi idd, maar ook verwarrend. Een vader is in haar ogen iemand die ervandoor gaat en haar laat stikken. Het is best moeilijk om haar duidelijk te maken dat God de Vader niet te vergelijken is met een aardse vader. Al moet ik zeggen dat dit nu ze wat ouder wordt wel iets makkelijker wordt om daar een gesprek over te hebben.
Het eerste heb je niet goed gelezen omdat ik het ook niet vermeld heb. Eigenlijk heeft hij als vader de kinderen een groot deel van hun leven voorgelogen o.a. over wie hij was. Hij is weggegaan toen Marith 3 was, dus ze kan zich van de mooie tijd niets meer herinneren, enkel de laaste tijd van leugens en bedrog herinnert ze zich nog. Er is bij haar geen tweestrijd geweest omdat ze nooit heeft hoeven kiezen tussen haar ouders. De omstandigheden brachten dat met zich mee, en toen ze hem weer voor het eerst zag was hij een heel andere man geworden. Een man waarin ze geen enkele herkenning vond. Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden respectvol met volwassenen om te gaan, en daar hoort ook haar vader bij.
Zo kom ik vanzelf bij suus: Dank je voor je woorden. Ik wist van de tekst over vaders die hun kinderen niet verbitteren moeten, maar de woorden...in de Heere, heb ik altijd overheen gelezen. Nu vat ik ze, en ik denk dat ik er in mijn uitleg ook wat mee kan. Liefde valt niet af te dwingen, en eren ligt meer op de lijn van respect hebben voor...Maar dan: In de Heere. Enkel dus eren in het goede wat hij doet, en God gehoorzaam zijn boven de mensen. Respect hebben voor iemand die zich goddeloos uitleefd is in dat geval ook geen vereiste...wel?
Heb ik je dan goed begrepen? |
Idd. Jolan... volgens mij heb je mij wel goed begrepen hierin.
Ik geloof dat God kinderen aan de ouders heeft toevertrouwd met de gedachte of in elk geval de intentie dat ze dat toevertrouwen waard zijn. En ook dat ouders daarvoor een verantwoordelijkheid dragen t.o.v. God. Ik denk dat je op diverse plaatsen in de bijbel kunt zien hoe God die relatie tussen ouders en kinderen bedoeld heeft. Zoals bijv. in Jesaja... Zoals een moeder haar zoon troost, zo zal Jahweh zijn volk in Jeruzalem troosten. (Jes. 66:13)
of zoals bijv. in Psalm 103 Gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen, ontfermt Zich de Here over wie Hem vrezen. (Ps. 103:13)
Nergens lees je dat een moeder of vader verkeerd met een kind dient om te gaan… dat komt (zoals gezegd) heel duidelijk naar voren in Efeziers 6:4 ...
Respect hebben voor iemand die zich goddeloos uitleeft lijkt me daarom idd. erg vreemd. Maar misschien moet ook daar onderscheid worden gemaakt tussen hetgeen iemand doet en de persoon op zich, omdat voor God een persoon zich tot zijn dood altijd nog kan bekeren. Mocht dat alsnog zo gebeuren dan kan deze m.i. alsnog het respect 'waarmaken', wat volgens mij bij mensen ook afhankelijk is hoe dichtbij de persoon bij deze stond en hoe ernstig het was. Dat laatste is m.i. anders bij God, als een persoon zich bekeert, zal God diegene altijd aannemen...
Maar zeker als ik het in dit verband zie, denk ik, dit is een veel te ingewikkelde materie voor een kind van 6. Een volwassene kan dat gedrag splitsen van de persoon. Het foute gedrag is nooit goed te keuren. Ik vraag me echter af of (met name jonge) kinderen in staat zijn om dit los van elkaar te zien. Dit 6-jarige kind zou een papa moeten hebben die voor haar door het vuur zou willen gaan als het moest; het is schrijnend al dat dat niet het geval is. Die voorbeeldfunctie heeft ze dus niet en daarom is het m.i. juist voor haar des te belangrijker dat ze beseft dat God/ Jezus van haar houdt, ongeacht haar gedachtes over haar vader.
Ik denk Jolan dat je ook moet beseffen (als je dat al niet doet ), dat een kind heel vaak onbewust de vergelijking gaat trekken met God. Je ziet vaak dat met name kinderen hun eigen ervaring met vader en/of moeder gaan vergelijken met (projecteren op) wie God is. Daarin is het heel belangrijk dat je je kind voor ogen houdt dat God niets liever doet dan mensen opzoeken en dat als God iemand tuchtigt of beproeft dit altijd doet vanuit liefde. Volgens mij kun je kinderen niet genoeg vertellen van Gods onophoudelijke liefde. Maar ik denk dat kinderen dit vooral leren allereerst van hun ouders, die hen dat voorbeeld geven. Kinderen doen vaak dingen na en spiegelen zichzelf aan degene die ze vertrouwen (bij ouders gaat dit zelfs zover dat je ziet dat kinderen zelfs loyaal blijven t.o.v. hun ouders, ook als ouders verkeerd gedrag vertonen) en leren m.i. het meeste van wat ze zien. Daarom is het zo belangrijk dat ze in een harmonieuze sfeer opgroeien. M.i. is het ook heel belangrijk dat je als moeder of vader je hierin laat leiden door God. Mocht je verder nog info willen, zou ik je graag willen wijzen op "Chris" (Landelijke christelijke kinder- en jeugdhulp), die heeft namelijk (ook via internet) heel goede tips, betreft kinderen en een christelijke opvoeding.
Ik wil tenslotte eindigen met een versie die ik vond, betreft Jesaja 66:13-15
"Kan een vrouw haar zuigeling vergeten of harteloos zijn tegen het kind dat zij droeg? Zelfs al zou zij het vergeten, ik vergeet jou nooit! Ik heb je in mijn handpalm gegrift, je muren staan mij steeds voor ogen." De eeuwige God vergelijkt zichzelf met de moeder van een zuigeling. Hij gaat in op onze werkelijkheid, maakt zich begrijpelijk door een beeld te gebruiken dat wij allen kennen. Het beeld van een van de nauwste banden die op aarde bestaan, de band tussen moeder en een heel kleine baby, volstrekt afhankelijk van en aangewezen op de moeder. Onvoorstelbaar, haast onnatuurlijk is het voor ons, dat een moeder haar kind vergeet! Nog sterker dan de liefde van deze band is de liefde die God voor zijn volk, voor ons koestert. God is onafscheidelijk met ons verbonden, er bestaat niets in heel het heelal wat ons kan scheiden van de liefde van God.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 21 april 2011, 08:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 00:31
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Op de hei laten staan een zaterdag? |
haha Erika, heerlijk jouw gevoel voor humor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 00:28
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
LISA610 schreef: | Hopelijk het mooiste moment vandaag (althans daar bid ik voor). Vandaag (donderdag) krijgt mijn vriendin uitslag over de botscan van haar dochter. Er zit een bacterie in het bot... of het is botkanker.. Bidden jullie mee voor Ilse? |
Spannend Lisa, ik hoop dat de uitslag goed is, ik denk aan jullie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 00:22
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
MARY052 schreef: | Nog 6 dagen en dan is mijn abonnement van CM verlopen! Ik ga niet verlengen en ga ontdekken hoe het leven is zonder CM.
Ik wens jullie allemaal de onmisbare Zegen van onze Hemelse Vader toe. Ga met HEM dan ga je goed.
Hartelijke groet, Mary |
Het ga je goed Mary... Ik wens je Gods rijke zegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 april 2011, 00:07
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Yep, ik ging lekker, ik ga lekker en hoop nog heel lang lekker door te kunnen gaan ...
Ik weet dat ik een hele bescheiden, maar o zo gevoelige stem heb ... |
Zal ik de volgende keer gaan zingen Cross ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 20 april 2011, 23:51
Onderwerp: wie is je vriend of vriendin
|
|
|
MVV749 schreef: | Ik neem aan dat het om mn laatste uiting, die over Jezus als vriend gaat?
Mijn grootste probleem met Het Geloof is dat ik te vaak twijfel. Ik ben vrij rationeel ingesteld en probeer dus ook alles te rationaliseren. Zo doe ik dat ook bij Het Geloof, al ben ik me ervan bewust dat dit niet de bedoeling is. Maar door verschillende persoonlijke dingen, betrap ik mezelf erop dat ik steeds meer het idee heb dat ik Jezus' vriend niet kan zijn. Het is niet zo dat ik het op die manier ervaar (ik voel er niets bij), maar ik maak dat op uit mijn leven. Het is eigenlijk gewoon een constatering.
Het is eigenlijk lastig uit te leggen wat ik daarmee bedoel. Ik vind het mooi dat mensen zulke dingen kunnen zeggen, maar voor mij persoonlijk is dat niet aan de orde. Eerlijk gezegd weet ik best dat hij voor ons allen een vriend is en wil zijn. Maar het rationele deel van mij blijft dat weerleggen met dingen die ik dagelijks constateer.
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag. |
Ik doelde idd. op je laatste uiting over Jezus.
Misschien zou je het eens kunnen proberen om dat los te laten, als je alles beredeneert, mis je misschien de onbevangenheid die bijv. een kind nog heeft... En volgens mij kun je ook niet alles beredeneren... het geloof is de absolute zekerheid dat onze hoop ook werkelijkheid wordt. Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. (Hebr. 11:1).
Ik vind het nog wel moeilijk om uit je uitleg e.e.a. te halen omdat je hierin nogal vaag blijft... misschien vind je het moeilijk onder woorden te brengen...?
Ik hoop dat ook jij in je leven mag ervaren wie God (Jezus) voor je wilt zijn... Het gaat daarbij m.i. allereerst dat je gelooft in de dingen die je leest in de bijbel, maar je mag het vanuit die belofte ook terugzien in je eigen leven... ik hoop dat ook jij dat mag gaan ontdekken... Ik wens je Gods zegen daarin...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 20 april 2011, 23:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 20 april 2011, 21:57
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Hallo Jolan
Zoals velen hier weten is de vader van mijn kinderen er na een ernstige vorm van bedrog vandoor gegaan.
Ik weet niet of ik het goed gelezen heb maar ik denk dan dat je een kinje van 6 daar niet mee mag belasten en ik denk dat ze nu in een tweestrijd zit hoe ze het moet doen want ze houd eigelijk van alle twee alleen wil ze de gene waar bij ze woont niet voor het hoofd mag stoten . Het enigste volgens mij dat heel duidelijk gezegt moet worden dat ze niet bang hoeft te zijn voor onze Vader. Sjalom Martin |
heel mooi gezegd Martin !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 20 april 2011, 21:33
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Je ouders eren is volgens de bijbel een gebod met een belofte er aan gekoppeld.
Zoals velen hier weten is de vader van mijn kinderen er na een ernstige vorm van bedrog vandoor gegaan. Na een half jaar kwam er een bezoekregeling tot stand waar beide partijen tevreden mee waren. Vooral ook de kinderen. Nu heb ik een vraag van mijn 6 jarig dochtertje waar ze heel erg mee zit. Zij heeft een heel teer hartje en wil volgens haar zeggen Jezus meer liefhebben als dat ze doet in de praktijk. Maar Jezus zegt dat je je ouders moet eren, en de kinderen op school vragen of ze nog van haar papa houd.
Mijn dochter wil daar geen antwoord op geven omdat ze dat niet meer doet. Ze schaamt zich daar vreselijk voor omdat ze denkt dat dat wel zou moeten. Als enige van de kinderen wil ze niet meer naar haar vader toe omdat ze het niet naar haar zin heeft, zich niet thuis voelt, maar vooral ook omdat ze bij haar vader niet christelijk meer zijn en erg vloeken. Een enkele keer heeft ze haar vader op zijn gedrag gewezen, wat op zich al bijzonder knap is voor een kind van 6. Alle keren deed hij dat af als gezeur en luisterde er verder niet naar.
Hoe vertel je een 6 jarig kindje hoe het eert uw vader en uw moeder is bedoeld? |
Ten eerste, ik vind het heel erg om dit te lezen Jolan... Dus allereerst heel veel sterkte en ik hoop dat je de kracht en de wijsheid krijgt dit in goede banen te leiden.
Ik herken mijzelf er wel een beetje in. Met name de afgelopen tijd dat er in mijn privésituatie iets gebeurde waardoor ik in no time een belangrijke beslissing moest nemen.
Om op jouw verhaal terug te komen (en ik schrijf dit ff in volwassentaal) er staat idd. geschreven:"Eert uw vader en uw moeder" maar er staat nog meer, nl. ook "Vaders, verbittert uw kinderen niet" In Efeziërs 6 staat dit vlak achter elkaar. Ik geloof dat God ouders heeft gegeven aan een kind omdat Hij het de ouders toevertrouwde. Er staat ook geschreven: "in de Here", waarmee volgens mij wordt aangegeven dat 3-voudige snoer, de vader en moeder die vanuit (hun geloof in) God hun kind opvoeden. God heeft ouders nooit bedoeld, die op een verkeerde manier met hun kind omgaan. Respect voor vader en moeder wil ook zeggen (tenminste zo denk ik erover) dat ze dat respect waardig zijn/ verdienen. Een vader en een moeder die bijv. hun kind mishandelen gaan tegen de regels van God in.
Ik heb er een mooie preek over gelezen (Ned. geref. kerk), al gaat die preek meer over incest. En ik weet zelf inmiddels dat er heel verschillend over gedacht wordt over dat gebod... Als je dat wat lijkt, wil ik je de link (en een ieder die daar interesse in heeft) wel sturen...
Ik hoop Jolan dat je je dochtertje duidelijk kan maken en de zekerheid kan geven dat Jezus heel veel van haar houdt. Ik denk dat het van cruciaal belang is dat ze zich dat beseft. En het is helemaal niet de taak van een 6-jarig meisje de vader op zijn gedrag te wijzen... ik heb het met verbazing gelezen en ik vind jouw dochter -ook al ken ik haar niet- nu al bijzonder...!! Misschien is het goed om haar ook te leren dat er onderscheid is in het feit dat hij haar vader is en hetgene hij doet. Ik wens je er heel veel sterkte en wijsheid mee Jolan !!
Ef. 6:1 "Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde. 4 En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren."
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 20 april 2011, 21:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 20 april 2011, 00:46
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Natuurlijk is het om te lachen Frank, een beetje flauwekul moet kunnen. Ze bepaalt zelf wel of ze terug komt of niet, daar heeft deze onzin niets mee te maken. Al vatten mensen een belachelijke overdrijving niet altijd op als humor, dat is een gebleken risico. Voor jou zit het wat anders kennelijk, maar ik vind vooral haar bijdragen vaak goed, en dat is iets anders dan dat ik het er mee eens ben, toch?
Thomas, beetje relativeren. |
Ik vond het geen onzin hoor Thomas wat Frank schreef, ik vond het zelfs dichterlijk mooi... prachtig wat mij betreft hoe Frank dit kon verwoorden...
dat zouden meer mensen moeten doen... (over hun gevoelens durven praten... ) Sus, die vindt dat je niet alles moet relativeren...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 20 april 2011, 00:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 21:35
Onderwerp: ongelovige vriendschappen
|
|
|
DAVID923 schreef: | echt vrienden kan je denk ik niet zijn met mensen die Jezus niet als Heer erkennen. Evangeliseren via relaties en kennissen ok.... Wat ik bedoel is; mijn definitie van vriendschap is wat david en jonathan hadden, niet 300 vrienden op facebook. echte vrienden kan ik denk ik niet zijn met iemand die niet van God houdt. But thats just me.
Verder, als je er toch voor kiest komt er ook verleiding bij kijken, en moet je uitkijken niet in hun zonde en de bijkomende verleidingen meegetrokken word.
1 Kor 15,33 Misleidt uzelf niet; slechte omgang bederft goede zeden. |
Ik dacht juist dat Jezus ons het voorbeeld (gelijkenis) gaf van de barmhartige Samaritaan om aan te geven wie je naaste is... Niet de priester of de Leviet kwam de man (die door rovers overvallen was) te hulp maar de Samaritaan, degene van wie je het laatst zou verwachten dat ie zich zou bekommeren om die man...
Vaak genoeg heeft Jezus ook gewezen op wat voor verschil het eigenlijk is als je goed bent voor degene die goed voor jou zijn... (Luc. 6:31-35) M.i. is het nogal duidelijk dat je -of het nou een gelovige is of een niet-gelovige- een voorbeeld dient te zijn voor anderen... En niet altijd is direct evangeliseren de manier, soms is het beter de ander dieper te willen kennen... en daar pas later op terug te komen...
Ik vind het voor mezelf belangrijk dat ik mijn dingen niet voor de ander in houd... ik schaam me niet voor mijn geloof en ook niet (meer) voor Jezus, dus als het daarover gaat vertel ik wel wat mij bezighoudt. Vaak zegt het meer hoe je bent en kun je op die manier mensen nieuwsgierig maken denk ik... Maar overtuigen kan ik niet, wel getuigen...
Het is iets anders dat ik liever gelovige vriendschappen heb, ik merk toch dat als de vriendschap dieper gaat ik het mis als de ander mij daarin niet kan begrijpen betreft mijn geloof, maar dat is denk ik iets persoonlijks...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 20:34
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
DAVID923 schreef: | annete waar zie ik bij jouw de houding terug van sterven aan jezelf? zelfverloochening en navolging? lees veel over wat jij wel en niet wilt.. weet je dat je niet van jezelf bent? dat je bent gekocht?
een voorbeeld hoe radicaal het is:
mat 10:
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
mat 16:
24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. |
Ik vind dit eerlijk gezegd een rare reactie op die van Annette David...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 20:24
Onderwerp: wie gaat er 21 mei weer mee picknicken in ede op de heide?
|
|
|
HANNAH810 schreef: | even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - van alcoholische dranken worden na de picknick thuis weer genoten. - er worden geen pannenkoeken aan de zwijnen gevoerd. - stoelen zijn van harte welkom
ik hoop op een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
personen die mee hopen te gaan;
hannah810, 38 jaar, regio 073, met pleegdochter van 5 madelief 40 jaar trijnie671, 49 jaar, regio 0594 SweetLady, sweet 40, regio 026 maria576 en partner; regio 038 dini968, 52 jaar susannah475, 45 jaar
eloy997 45 jaar + zoon 12 en dochter 10 crossroad317 regio 0524 maded 46 jaar regio 0183 jan578 52 jaar regio 0172 Billy701 49 jaar regio 0594 |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 20:19
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Weet je wat ik een beetje spijtig vond? Dat er picknickers aankwamen terwijl er al een grote hoop CM-ers aanwezig waren. Die pas aangekomen pn-ers gingen dan bij voor hun bekende mensen zitten zonder dat ze zich voorstelde aan de anderen. Daar heb ik het een beetje moeilijk mee. Christelijkheid en beleefdheid zijn blijkbaar niet altijd met elkaar verbonden.
Frank |
Hee Frank, dit viel mij ook wel op... Maar weet je, stel dat er 100 mensen zouden komen, dan zou je toch echt niet als laatsten aan willen komen haha, want dat wordt namen onthouden en handjes schudden... Dus ergens kan ik het ook wel begrijpen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 20:16
Onderwerp: wie is je vriend of vriendin
|
|
|
MVV749 schreef: | Echte vrienden/vriendinnen zijn in mijn opzicht zeldzaam. Uiteindelijk is het altijd een oppervlakkig iets gebleken. Van een hele groep vrienden en vriendinnen zijn er nog maar een paar over die ik als echte vriend of vriending kan bestempelen. Over het algemeen is wel gebleken dat ik meer vriendinnen als echte vriend kan noemen. Geen idee wat daarvan de reden is.
Het noemen van Jezus als vriend vind ik in mijn geval ongepast. Ik zou Hem graag als vriend willen, maar ik aanvaard helaas niet dat dit zo is. En dat heb ik helemaal aan mijn eigen (on)geloof en levenswijze te danken. |
Hoi MVV, Bedoel je te zeggen dat je "ervaart" dat dit niet zo is ? En kun je dit nader verklaren hier ? of is dat te prive' voor op het forum ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 21:27
|
|
|
MARIO216 schreef: | We want Marijan072 back, please !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Ik zou het ook leuk vinden als Marijan weer op C.M. zou zijn... Maar ook al mis ik haar, vind toch dat ze zelf die afweging moet maken... Liefs, Sus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 19:20
Onderwerp: Oud Zeer
|
|
|
LISA610 schreef: | Same here.. zou het leuker gevonden hebben als je een wat persoonlijker bijdrage over oud zeer zou hebben geschreven... |
Ja precies Lisa, dat is ook wat ik hier miste... Niet alleen de lengte van een stuk, maar zeker ook het gekopieerde zonder een persoonlijke bijdrage vind ik niet echt uitnodigen een verhaal te lezen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 18:45
Onderwerp: Oud Zeer
|
|
|
GRACE585 schreef: | door de enorme lappen tekst zie je door de bomen het bos niet meer ik heb ze dus helaas niet alle gelezen ppfffffffffffffffffffffffff |
haha 5 stukkies van jou Leonard met zulke lappen tekst... ??? da's toch echt teveel hoor... dus nee ik heb het ook niet gelezen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 17:58
|
|
|
GRACE585 schreef: | over 6 dagen zal ook mijn acount hier niet meer zijn. vele zal ik missen en sommige als kiespijn ik wens een ieder alvast het beste I'll keep in touch
|
Jammer Grace, ik zal je missen... Ergens begrijp ik het wel hoor, jullie leven gaat ook weer door, maar jullie horen gewoon bij het meubilair hier haha (vind ik ) Ik wens jullie saampjes heel veel geluk in jullie toekomst... en ook Gods rijke zegen !! Ik vond het leuk om jullie te ontmoeten.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 18 april 2011, 17:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 17:55
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | Nou ja, zóveel heeft-ie nou ook weer niet gemist, he.
|
Ik ben toch benieuwd hoe je er nu achteraf tegenaan kijkt Griff... vond je het toch niet een ietsepietsie gezellig daar op die Edese hei ? In elk geval wens ik je alle goeds toe en ik hoop dat je (misschien achteraf ) toch positief op C.M. terug mag gaan kijken... Gods rijke zegen !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 april 2011, 00:44
Onderwerp: wie gaat er 21 mei weer mee picknicken in ede op de heide?
|
|
|
HANNAH810 schreef: | Picknickers,
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - van alcoholische dranken worden na de picknick thuis weer genoten. - er wordt geen muzikale invulling aan het geheel toegevoegd. - er worden geen pannenkoeken aan de zwijnen gevoerd. - stoelen zijn van harte welcome
ik hoop op een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
Ik hoop er ook weer bij te zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!
personen die mee hopen te gaan;
hannah810, 38 jaar, regio 073, met pleegdochter van 5 madelief 40 jaar trijnie671, 49 jaar, regio 0594 SweetLady, sweet 40, regio 026 maria576 en partner; regio 038 dini968, 52 jaar ??? susannah475, 45 jaar
eloy997 45 jaar + zoon 12 en dochter 10 crossroad317 regio 0524 maded regio 0183 |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|