Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 mei 2011, 11:28
Onderwerp: Mc Church
|
|
|
[quote=DAVID923]@ lisa, ik had het niet over die PKN, hier ga ik naar toe, een goede balanse tussen calvinisme/refo en evangelisch:
http://www.wijkichthus.nl/
Even om misverstanden te voorkomen David. De gemeente waar ik nu lid van ben en die ik dus beschrijf in mijn bijdrage is geen PKN-gemeente maar een evangelische gemeente. Ik meende dat dit wel duidelijk was, maar gezien jou reactie twijfel ik daar toch een beetje over. De belangrijkste reden waarom ik heb besloten om over te stappen, is gelegen in het feit dat ik me wilde laten dopen door onderdompeling als daad van gehoorzaamheid, om het voorbeeld van Jezus te volgen. Deze doop is niet mogelijk binnen de PKN.
Zoals ik al eerder aangaf vind ik de preek binnen mijn huidige kerk minstens zo inhoudelijk als binnen de PKN en juist daarom herken ik onze gemeente niet in het beeld wat jij hebt van evangelische kerken. Op grond van jou persoonlijke ervaringen ben je aan het generaliseren en dat klinkt toch wel heel erg door in jou bijdragen. Je laat de mensen die lid zijn van evangelische kerken daardoor niet altijd in hun waarde, zelfs al bedoel je dat helemaal niet zo. Daardoor krijg je zo nu en dan ook van die felle reacties. Dus misschien moet je daar toch eens over nadenken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 18:28
Onderwerp: Singles in de kerk?
|
|
|
TINK100 schreef: | nou, er kwamen mensen naar me toe en die gaven me ongevraagd advies...... ik heb ze maar vriendelijk bedankt. Ik had er vandaag nog een gesprek over. Er zijn taboes in de kerk, en scheiden is er 1 van. kerken lopen altijd achter als het om wereld vraagstukken gaat, zo ook met scheidingen. Ik vond het erg moelijk om op de juiste manier te reageren naar deze mensen toe. |
Hmmm oké nu begrijp ik beter waar je op doelt. Maar de vraag was hoe er wordt omgegaan met singles en volgens mij zijn niet alle singles gescheiden mensen. Als je alleen al naar de mensen op CM kijkt ontdek je dat hier singles zijn die nog nooit getrouwd zijn geweest, die weduwnaar zijn en inderdaad ook mensen die gescheiden zijn. De discussie lijkt zich nu meteen toe te spitsen op hoe gescheiden mensen zich behandeld voelen binnen de kerk. De verhalen die ik daarover heb gelezen herken ik zelf overigens niet, zowel niet vanuit de PKN-kerk waar ik voorheen lid van was als niet vanuit de evangelische gemeente waarvan ik nu lid van ben. Wat ik me echter afvraag is of de initiatiefneemster van dit topic daadwerkelijk de bedoeling heeft gehad om van de gescheiden mensen te horen hoe er binnen hun gemeente wordt omgegaan met het feit dat zij gescheiden zijn. Dan had zij daar toch ook gewoon naar kunnen vragen? Ik ga er dan ook vanuit dat de vraagstelling niet voor niets breder is geformuleerd. Dus wellicht zijn er ook andere singles die hierop kunnen antwoorden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 18:08
Onderwerp: masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
|
|
|
JHM495 schreef: | Hallo Lisa, dank voor het welkom. Als ik al eerder poste in dit topic, ik ken geen passage in de Bijbel waar staat dat masturberen niet mag. Waar ik over struikel zijn de gedachten / fantasien die daarmee gepaard gaan. Een mens mag zijn lichaam masseren waarbij vochten vrijkomen, nergens staat dat dit niet mag.
Dus masturberen is ok, de gedachten / fantasien die daarmee gepaard gaan zijn 'ok' indien het je partner betreft. Andere gedachten / fantasien zijn niet ok. Dat lijkt me een redelijk beeld te geven in hoeverre we masturberen, de gedachte daarbij icm de Bijbel kunnen omschrijven? |
En wat dan als je geen partner hebt? Per slot van rekening ging het bij dit topic over de vraag of masturberen gewoon moet kunnen als vrijgezelle christen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 17:36
Onderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ben ik niet met je eens Maureen, gevoelens laten je juist nooit in de steek...... hoe vaak is het niet dat je met je verstand dingen kan beredeneren terwijl je gevoel zegt dat het niet goed is? ik denk en vind dat je juist heel goed naar je gevoel moet luisteren.... |
Helemaal mee eens hoor Willemijn. En ter aanvulling hierop moet je natuurlijk ook je verstand blijven gebruiken he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 17:35
Onderwerp: geen seks voor het huwelijk
|
|
|
JHM495 schreef: | Ik denk niet dat je wettelijk getrouwd hoeft te zijn om sex te hebben. Ik denk op het moment dat je sex hebt je voor God getrouwd bent. We lezen in de Bijbel dat als een man en vrouw gemeenschap hebben ze één vlees worden.
Genesis 2:24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt. Matteüs 19:5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden;
Zelf ben ik hier helaas te laat achter gekomen, mede omdat ik de Bijbel niet las. Dus als na mijn zonde mij de ware nog gegund is door God zal ik pas gemeenschap met haar hebben nadat ik mij bewust opnieuw heb laten dopen en getrouwd ben. |
JHM je lijkt jezelf hier een beetje tegen te spreken. Eerst zeg je niet hoeft te wachten met seks totdat je wettelijk getrouwd bent, omdat jij denkt dat je op het moment dat je seks hebt, voor God getrouwd bent. En vervolgens zeg je dat je in de toekomst met seks wacht tot je getrouwd bent. Wat bedoel je nu eigenlijk?
Enne, ook maar ff off-topic: je schrijft dat je pas seks zult hebben nadat jij je bewust opnieuw hebt laten dopen (en getrouwd bent, dat ook). Wat bedoel je hier precies mee? Enne..... hoe lang wacht je nog met je te laten dopen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 17:29
|
|
|
JHM495 schreef: | Dat denk ik zeerzeker ja. Keurt u het goed als:
- Je in een relatie op een ander dan je partner masturbeert? - Je jezelf bevredigd op personen die niet vrijgezel zijn? |
Hé JHM. Allereerst welkom op het forum. Dapper dat je je ook gelijk in de discussies met beladen onderwerpen durft te mengen. En nu back on topic. Als je binnen een relatie masturbeert terwijl je in gedachten met iemand anders bezig bent, pleeg je in feite in gedachten overspel. Dan gaat het echter niet om het masturberen, maar om het feit dat je in gedachten overspel pleegt. Ditzelfde geldt in feite ook wanneer je masturbeert terwijl je denkt aan iemand die niet vrijgezel is. In dat geval begeer je immers de partner van een ander. Ook hierbij gaat het er echter niet om dat het masturberen als daad zondig is, maar de fantasie die erbij hebt kan wel zondig zijn. De vraag is natuurlijk of iedereen die masturbeert dit soort fantasieën heeft en ik weet niet of dat ook daadwerkelijk het geval is. Op grond van hetgeen jij aangeeft kan ik nog altijd niet concluderen dat het masturberen op zich zondig is. Kom dan eens met een Bijbeltekst waarin dat letterlijk staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 17:05
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Ja, dit is het bewijs, hoe moeilijk dit onderwerp is, iedereen heeft zij eigen mening, dat respecteer ik van jullie. Maar als ik ergens geen duidelijkheid over heb, hoe God erover denkt, dan blijf ik er vanaf, op deze wijze weet ik zeker dat ik niet in de fout ga. Want ik blijf erbij, dat als mastruberen jou geen fijn of goed gevoel geeft, dit zeker niet van God is. Zeg me waarom heeft God Eva geschapen voor Adam? God had ook Adam alleen kunnen laten, Adam kon toch zichzelf bevredigen, hij had daar geen vrouw voor nodig, toch? Maar God heeft dat in zijn DNA gestopt, gevoelens, en Hij heeft ons tot sociale wezens gemaakt, dat zit in ons. . Omdat God ons gemaakt heeft, weet Hij precies hoe wij inelkaar steken. Dus als wij tot Hem bidden, is Hij bij machte ons hierbij te helpen, |
Nou Maureen, nu ga je wel heel erg ver en doe je ons vrouwen ook ernstig tekort hoor. God heeft Eva niet geschapen zodat zij Adam kon bevredigen, maar juist als helper van Adam en als kroon op de schepping. Afgezien daarvan, zelfs al had Adam zichzelf kunnen bevredigen, in zijn eentje had hij onmogelijk voor nakomelingen kunnen zorgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 14:57
|
|
|
DAVID923 schreef: | ok denk dat zinnetjes even weg. herken je dit ook en jouw kerk of omgeving:
en nu inhoudelijk reageren plz. (i know the truth hurts) |
Nee David, ik herken dit dus niet in mijn gemeente. Uiteraard wordt God binnen onze diensten geprezen en verheerlijkt door het zingen van liederen. Tijdens onze diensten is er echter ook altijd sprake van een goede inhoudelijke preek die doorgaans wel drie kwartier duurt, al merk ik daar zelf persoonlijk weinig van. Ik ben tijdens een dienst niet bezig met hoe lang een preek duurt maar zit juist te luisteren naar de inhoud van de preek. En ja, ik heb tijdens de diensten meerdere keren de ervaring gehad dat het God zelf was die tot mij sprak, alleen al doordat ik me enorm aangesproken voelde.
Er wordt bij ons tijdens de diensten ook wel gebruik gemaakt van audiovisueel materiaal en van drama. Dit is echter wel degelijk ter ondersteuning van de preek en doet niets af aan de verkondiging van het Woord van God. In onze gemeente wordt de Bijbel letterlijk genomen en de preek is dan ook toegespitst op een uitleg van wat er staat, op een manier die voor iedereen te begrijpen is en die juist ook goed toepasbaar is in ieders dagelijks leven. Het is dan ook niet voor niets dat er wekelijks zo’n 3000 mensen naar onze diensten komen. Misschien leidt jij daaruit af dat er sprake zou zijn van laagdrempelige diensten. Ik denk echter dat de drempel om onze diensten eerder laag is door de manier waarop mensen worden opgevangen, doordat er zoveel mensen enthousiast zijn en dus ook andere mensen uitnodigen om eens mee te gaan. Die lage drempel doet bij ons echter niets af aan een het feit dat er wel degelijk een hele goede, inhoudelijke verkondiging van het Woord plaats vindt. Zou het allemaal wat oppervlakkig zijn en meer fun dan inhoud zijn, dan zou ik mij hier op voorhand niet thuis voelen juist doordat ik zelf zo niet in elkaar steek.
Naast goede inhoudelijke diensten voor volwassenen zijn er bij ons ook hele goede diensten voor de jeugd. Eens per twee weken zijn er speciale tienerdiensten, die zo populair zijn onder de jeugd dat er ook vele tieners vanuit andere gemeenten naar deze diensten komen. Voor de kinderen tot en met groep 8 zijn er wekelijks aangepaste diensten, waarin het Woord op een voor hen toegankelijke manier wordt verkondigd. Mijn kids zijn van meet af aan met veel meer plezier meegegaan naar deze kerk, dan naar de PKN-kerk die we voorheen bezochten. En ook voor hen geldt dat dit niet alleen komt door de manier waarop de diensten worden ingevuld qua beleving, maar juist ook qua inhoud. Ik merk dat door de manier waarop zij nadenken over hetgeen wat ze te horen krijgen en de vragen die ze naderhand stellen.
Overigens worden ook bij ons diverse cursussen verzorgd. Deze zijn niet alleen toegankelijk voor leden van onze gemeente, maar ook voor mensen van buiten de gemeente. Zelf ben ik ook begonnen met deelname aan cursussen, nog voordat ik van plan was om lid te worden van deze gemeente. Het aanbod aan cursussen is enorm breed, maar uiteraard altijd toegespitst op een verdere groei in het geloof.
Hoewel bepaalde dingen die genoemd worden in jouw bijdrage dus wel van toepassing zijn binnen de gemeente waar ik lid van ben, herken ik absoluut niets in de uitleg die eraan gegeven wordt in de bijdrage die jij hebt geplaatst. Ik vind dat veel te kort door de bocht en het doet absoluut geen recht aan onze evangelische gemeente. Ik durf best met enige zekerheid te zeggen dat er veel meer CM-leden zijn die daar net zo over denken. Blijkbaar bestaat bij jou het idee dat evangelische kerken een stuk oppervlakkiger zijn dan bijv. jouw calvinistische kerk. Nou heb ik dat ook vaak genoeg gehoord van PKN-leden, maar persoonlijk meen ik dat dit een misvatting is.
Ik ben jarenlang lid geweest van de PKN, maar ik kan niet zeggen dat ik daar vaak heb beleefd wat ik in mijn huidige kerk iedere week opnieuw beleef. Sterker nog, eigenlijk vind ik de tijd tussen twee zondagen nu regelmatig te lang duren. Dat heeft alles te maken met de manier waarop de diensten worden ingevuld, zowel qua beleving als juist ook qua inhoud. Als je wat dichter in de buurt woonde zou ik je maar al te graag een keer uitnodigen om een dienst in onze kerk mee te maken. Wellicht zou dit jouw visie op evangelische kerken net even in een wat ander perspectief zetten. Over het algemeen vind ik dat jij je op het forum te vaak erg generaliserend uitlaat over evangelische kerken en dat vind ik echt jammer. En nee, dan is het juist niet zo dat de waarheid pijn doet, want wat jij hier "waarheid" noemt is vooral jouw eigen waarheid....
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op vrijdag 6 mei 2011, 14:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:59
|
|
|
[quote=DAVID923] Soms David vraag ik me wel eens een beetje af in wat voor evangelische gemeente jij hebt gezeten. In de bijdragen die jij schrijft wek je vaak de indruk dat je de evangelische gemeenten over één kam scheert en daarmee doe je ze in mijn ogen echt tekort.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:51
Onderwerp: word of faith ketterij in ander jasje?
|
|
|
Je hebt laatst ergens een link geplaatst naar een treffende preek David. Ik heb die link bekeken en zo goed en kwaad als het ging geprobeerd de tekst te vertalen. Ik zie wel raakvlakken met wat je hier probeert te verwoorden. De kern van die preek was dat de mens teveel op zichzelf gericht was als gevolg van het humanisme wat ook in het christendom is geslopen. Hierdoor zijn mensen meer bezig met het zoeken van hun eigen geluk en menen zij dat God er voor hen is, om te zorgen dat zij gelukkig worden. Volgens die preek proberen mensen min of meer een deal met God te sluiten: ik zal u aanbidden opdat u iets voor mij doet, voor wat hoort wat. En daarmee stelt de mens zichzelf en zijn eigen behoeften op de eerste plaats.
In die preek werd in feite het volgende gezegd: de enigen die daadwerkelijk wedergeboren zijn door Zijn Heilige Geest, de mensen zijn die, of ze het nu zeggen of niet, tot Jezus komen en zeggen: Here Jezus, ik ga U gehoorzamen, U liefhebben, U dienen en doen wat U van mij vraagt, zo lang ik leef, ook al ga ik aan het einde van die weg naar hel, simpelweg omdat U het waard bent om lief te hebben, te gehoorzamen en te dienen EN IK PROBEER GEEN DEAL MET U TE SLUITEN!
De preek werd afgesloten met het volgende: De reden voor jou om naar het kruis te gaan, is niet opdat jij de overwinning krijgt. Je zult de overwinning krijgen. Het is niet dat je vreugde krijgt, je zult vreugde krijgen. De reden voor jou om het kruis te omarmen en te volharden totdat je weet dat je kunt getuigen met Paulus: “Ik ben gekruisigd met Jezus” is niet omwille van wat jij daar dan door verkrijgt, maar omwille van wat HIJ verkrijgt: de verheerlijking van God
Waar het in de kern van de preek om gaat is dat wat we doen voor God niet zozeer gericht moet zijn op het bevredigen van onze eigen behoeften en verlangens, maar juist op de verheerlijking van God, op het gehoorzaam zijn aan God, simpelweg omdat God dat verdient.
Het is een kleine samenvatting van hetgeen ik heb opgepikt uit die preek, die ik in mijn eigen woorden heb weergegeven. Ik heb het idee dat jij hierop doelt als je zegt dat het er niet om zou moeten gaan wat God voor ons kan doen, maar wat wij voor God kunnen doen.
In die context denk ik dus wel degelijk dat wij iets voor God kunnen doen door Hem te verheerlijken en te gehoorzamen, simpelweg omdat Hij dit verdiend. Hij schenkt ons immers Zijn enorme liefde en genade, iedere dag opnieuw. En ja, Hij wil ons wel degelijk overvloedig zegenen. Hij heeft met ons het goede, volmaakte en volkomene op het oog. Kortom: er worden ons geweldige beloften in het vooruitzicht gesteld, waar we wel degelijk naar mogen uit kijken. Dat neemt niet weg dat Hij op de eerste plaats dient te komen. Immers niet onze wil, maar Zijn wil zal geschieden. En wij mogen erop vertrouwen dat Zijn wil iets goeds voor ons inhoudt, ook op de momenten dat het soms best even moeilijk gaat in ons leven. Voor die momenten: http://www.youtube.com/watch?v=dg41E1HIjdg
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 11:29
Onderwerp: Bin Laden
|
|
|
ELISABETH227 schreef: | Ik ben het met jou eens. Het deed mij zelfs een beetje pijn, die vreugde over zijn dood. Want het gaat wel om een kostbare ziel in de ogen van God. De moordenaar die naast Jezus aan een kruis hing (wij zeggen altijd moordenaar, maar het was een "bandiet" een meervoudig moordenaar) werd op het laatste moment vergeven en gered omdat hij spijt had. Wat niet betekent dat deze persoon "boven" niet ter verantwoording zal worden geroepen. Maar het oordeel is alleen aan God, niet aan ons. Er is veel te doen over moslims in het algemeen, maar deze mensen zijn de afstammelingen van Ismael. Ismael is er gekomen door de zonde (het ongeloof) van Abraham en Sara. Zo is het toch? Denk dat we daarom als "kinderen van Abraham" best een toontje lager zouden mogen zingen... Natuurlijk ben ik het met een ieder eens dat terrorisme uitgeroeid moet worden, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar deze geest van terrorisme verdwijnt idd niet door bepaalde mensen uit te schakelen. Zoals iemand anders al schreef, er staan weer anderen klaar om het stokje over te nemen. Elke boze macht, dus ook de geest van terrorisme, kan mijns inziens alleen geestelijk worden bestreden door christenen die de autoriteit gebruiken die we van Christus hebben gekregen. Hij heeft ons macht gegeven over de gehele legermacht van satan. Anderzijds is alles wat nu gebeurd onderdeel van het grote plan van God met deze wereld, voordat de Here Jezus terugkomt en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen, waar geen haat meer zal zijn. Ik heb daar wel zin in, zo'n nieuwe aarde... |
Even voor de goede orde Elisabeth: Wat betreft jou opmerking dat het oordeel alleen aan God is denk ik dat je best iets genuanceerder mag denken. Want als mensen niet mogen oordelen, dan kunnen we de hele rechterlijke macht wel opdoeken. Er staat echter duidelijk in de Bijbel dat mensen door de rechterlijke macht veroordeeld mogen worden voor hun misdaden. En als Bin Laden levend te pakken was gekregen, dan was dit vast ook gebeurd. In plaats daarvan is hij gedood tijdens een vuurgevecht, waarin hij zich verzette tegen zijn arrestatie. Tja, dat kan gebeuren als je terrorist bent. En nu zal het inderdaad aan God zijn om hem te veroordelen.
Dit neemt niet weg dat het heel menselijk is dat een ieder een mening heeft over Bin Laden als persoon en in het bijzonder de daden van hem en de mensen die zijn bevelen hebben opgevolgd. De de dood van Bin Laden niet zal leiden tot wereldvrede, omdat er al weer iemand anders klaar staat om het stokje van hem over te nemen geloof ik best. Per slot van rekening zijn er in de geschiedenis tal van dit soort figuren geweest en die zullen ook wel blijven komen, moslim of niet.
Of de alle moslims kinderen van Ismaël zijn, weten wij niet. Uit de Bijbel blijkt wel dat ook Ismaël een stamvader wordt van een volk omdat ook hij een zoon van Abraham is. Maar verder wordt er niet of nauwelijks gesproken over de nakomelingen van Ismaël, dus iedereen die niet tot het Joodse volk behoort kan wel gaan zeggen dat hij een nakomeling van hem is. De vraag is of dat werkelijk van belang is. In Genesis 16, vers 21 kun je immers duidelijk lezen dat het verbond dat God is aangegaan met Abraham alleen geldt voor Isaak. Hij is de stamvader van de Joden en uit hem komt de lijn van David voort, waaruit uiteindelijk Jezus is geboren. Of de moslims dus wel of niet afstammen van Ismaël maakt in feite niet uit. Waar het denk ik veel eerder om gaat is dat de moslims geloven in een andere God. Zij geloven ook niet in Jezus als hun Heiland en Verlosser.
Daarmee zeg ik niet dat christenen per definitie betere mensen zijn dan moslims. Als jij zegt dat God van alle mensen houdt en dat Jezus voor alle mensen gestorven is, meen ik dat je dit best zo mag stellen. Je moet echter niet voorbij gaan aan het feit dat in de Bijbel duidelijk staat dat God's genade geldt voor hen die Jezus Christus als hun Heiland en Verlosser hebben aanvaard: alleen door het geloof in Hem wordt je behouden. En ik vraag me af of Bin Laden op het allerlaatste moment alsnog christen is geworden en Jezus heeft aanvaard als Zijn Heiland en verlosser. Natuurlijk kan ik hem dat niet vragen, maar wat denk jij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:52
Onderwerp: Niet gelukkig zijn t.o.v. Het Geloof
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | hmmm, apart wel dat er al meerdere zijn die dit stuk mooi vinden... Ik vind het maar een negatief verhaal en zou er zelf een totaal ander verhaal van maken... misschien meer in hoe ik het zelf zie... Smaken verschillen, toen ik het las had ik de neiging om weg te blijven van dit topic... mij te negatief en teveel over 1 kam geschoren... |
Hé Suus, wat ik in het verhaal van David zie is bovenal een persoonlijke getuigenis en daar kan ik weinig negatiefs aan ontdekken. Hij geeft aan hoe hij de aanwezigheid van de Heer heeft ervaren tijdens een moeilijke periode in zijn leven en bovendien geeft hij aan dat hij er steeds weer naar streeft om zijn oude natuur af te leggen en God op nummer 1 te zetten. Dat is toch gewoon mooi?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 10:44
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Ik vind het jammer, dat we van het onderwerp afdwalen, en nu naar elkaar gaan schieten, de vraag was toch mastruberen, mag dat van God, is het een zonde? Of zoiets, in die geest, laten we niet Naar elkaar gaan gooien met woorden. Dat voelt niet goed. |
Mastuberen is geen zonde Maureen. Als dat wel zo zo zijn, dan zou het in de Bijbel staan en dat is niet het geval.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 01:17
Onderwerp: Niet gelukkig zijn t.o.v. Het Geloof
|
|
|
DAVID923 schreef: | Leuk onderwerp.
Ten eerste hoe doen jullie dat quote gedoe, ik kan best 1 stukje kopieren en quoten, maar hoe kom je dan weer terug om at anders te quoten?
ontopic:
Tja ik denk dat de westerse (post)moderne christen erg zelfgericht is. Wat is goed voor mij, wat heb ik eraan en hoe voel ik me goed. Daar zit een soort consumerende, vragende en egocentrische liefde. Geen onvoorwaardelijke zelfgevende liefde. en tot op en zeker punt is dat ook wel normaal en menselijk, maar we zijn er in doorgeschoten.
Als christenen moeten we leren te sterven aan ons zelf, weg met die psychologische eigenliefde, trots en ego. Het is ook opvallend om te zien dat de rijke westerse christen vaak veel ongelukkiger is dan een christen in een arm land met een eenvoudig leven. En bijvoorbeeld in hollywood zie je veel rijke, beroemde mensen die diep ongelukkig zijn, de leegte in hun hart opvullen met alles en nog wat, maar bijna allemaal bij een psycholoog komen. Maar goed ik dwaal af: ik zelf merk steeds meer dat hoe meer ik laat gaan wat ik wil en in Gods Woord en ook mijn levenswandel God op nummer 1 zet, hoe gelukkiger ik word. De Bijbelse term zoek het koninkrijk van de Here en de rest zal u worden gegeven is een Bijbelse waarheid, tijdloos concept dat ook van toepassing is op de vraag hoe menecht gelukkig word. Er zijn mensen die gezond zijn, rijk, mooie baan, gezin alles wat je ''werelds'' gezien maar kan bedenken, maar die niet echt gelukkig zijn. En zo zijn er mensen (christenen) die misschien ziek zijn, of vervolgd worden, arm zijn of door hun radicaal geloof een sociale paria zijn, maar diep gelukkig zijn.
Dus het gaat om de vooronderstelling; Wat is de defenitie van geluk en blijdschap?
Een voorbeeld, rond 2001 had ik een zeldzame aandoening waardoor mijn gezicht aan 1 kant verlamd was. Het was eng om te zien en te ervaren. Was toen nog niet lang christen en bad of God me wou genezen, en zo niet, Zijn wil geschiedde. er was een kans dat het zo bleef, dat het iets beter werd of geheel genas. In het ziekenhuis was ik rustig, en er kwam een kalmte over me Heen, die niet in woorden is uit te drukken is, maar als ik dat zou pogen was het de gedachte dat ik Jezus kende en gered was. En er kwam een onuitsprekelijke rust, vrede en liefde over me heen. Dat was de Heilige Geest van God die me vasthield. En zo kan ik meer voorbeelden geven, waar een mens zonde de Heer in ellende, angst en depressie zakt, maar ik door de Geest gedragen werd. Gelukkig ben ik genezen, maar dat is nu niet the point, het gaat er om dat de Heer er was, dat ik zielsgelukkig was in een menselijk gezien ernstige situatie.
Dat geluk, die blijdschap is niet rationeel, dat was bovennatuurlijk, Dat is het werk van het getuigen van de Geest in de verlichte wedergeboren christen. In het hart. iets wat geen psychologie of medicatie ooit kan doen.
Het kunnen ook kleine dingen zijn, als ik een goede preek hoor, of een mooi stuk uit de Bijbel lees dan kan ik soms zo gelukkig worden. Ik denk dat levenskwaliteit (rijkdom ,gezondheid, vrienden en familie) belangerijk is maar los staat van geluk. Ik bedoel dat maakt niet per defenitie gelukkig zoals ik al eerder omschreef. Als een mens de Heer niet kent, mist die persoon iets, een leegte in zijn hart dat niks anders kan opvullen, waardoor er altijd dat gevoel blijft dat het nog niet compleet is, dat er iets mist. Wij zijn naar Zijn evenbeeld gemaakt en sinds de zondeval van Hem gescheiden door de zonde. Gevallen beelddragers. Nu van nature en door onze zonde vijanden van God. Ik denk dat ons oerwezen dat wel weet, waarom zijn er zoveel mensen bang als ze in een levensbedreigende situatie zijn, en dan ineens allemaal beloftes naar boven gaan maken Maar goed, ik zie dat ik nu de christen en niet christen een beetje door elkaar heb gegooid in mijn betoog.
De niet christen heeft de Here nodig, dan begint de reis pas. Dan start je van een goed vertek punt, Met een duidelijk compas (Bijbel) en einddoel (hemel).
De christen, en dit zeg ik uit ervaring en betrek het op mezelf, die moet leren de oude ik, de oude zondige natuur en het vlees af te leggen. Het ''ik'' van de troon van zijn wil en hart te halen en Christus er te zetten. Zonden en slechte gewoonten weg te doen, om zo het werk van de Heilige Geest niet te blokeren, en ook niet te bedroeven en dus die omgang met God (rust ,vrede, liefde) uit te doven, en het geweten dicht te schroeien.
Stille tijd, de Here zoeken, in Zijn Woord en gebed. Of een vruchtbaar gesprek met iemand over het evangelie. Dat zijn in mijn ervaring dingen die je echt diep diep gelukkig kunnen maken. Het wereldse en eigen ik los te laten, en God op nr 1 te zetten. |
Mooi gezegd David
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 01:13
|
|
|
DAVID923 schreef: | cross, bedankt voor de links, maar hoor je verder niet over die you tube video en hoe verdacht veel dat op de word of faith leer lijkt.
ow en had per ongeluk part 2 van het voorbeeld filmpje geplaatst, in deel 1, word ook duidelijk het verschil gemaakt tussen de evangelische/pinkster denominatie en die ketterse leer, die er in is geslopen. groot verschil. word ook goed uitgelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=Hc1B5scjjVQ&feature=related |
Op deze link wordt het verschil inderdaad wel uitgelegd, maar wil je een beetje begrijpen waar het om gaat, dan moet je ook part 2 zien denk ik. Waar het hier om gaat is niet zozeer de evangelische leer, maar juist om een leer die stelt dat mensen die geloven gelijk zijn aan God. Deze beweging wordt aangeduid als "the word of fainth-beweging". In deze leer wordt gesteld dat God niet mensen heeft geschapen die op Hem lijken, maar mensen die identiek zijn aan God. Mensen zouden dus zelf God zijn en dus ook beschikken over de kracht en macht die God heeft. Zo wordt er bijvoorbeeld gesteld dan ook mensen in staat zouden zijn om een orkaan weg te sturen in Jezus naam. Wat betreft de opvatting dat mensen gelijk zouden zijn aan God, kan denk ik worden volstaan naar een verwijzing naar Genesis 1, vers 26. Daarin staat duidelijk dat God mensen heeft gemaakt die op Hem lijken. Maar als je op iemand lijkt, dan wil dat nog niet zeggen dat je hetzelfde bent als diegene. Ook wordt er in Genesis 1 niet gesteld dat de mensen zeggenschap krijgen over het weer, de zee of whatever: mensen krijgen zeggenschap over alle dieren die op aarde leven. Kortom: iemand die een beetje Bijbelkennis heeft, kan al snel de conclussie trekken dat de mensen van de word of faith beweging doorslaan.
Wat betreft de tweede link die David geplaatst heeft in zijn eerste bijdrage: die lijkt veel meer gericht te zijn op "positief denken". Dit haakt wel enigzins in op wat in de psychologie een "self fulfulling provecy" wordt genoemd: als je bang bent dat iets gaat gebeuren en daar naar gaat handelen, zorgt dat er uiteindelijk voor dat het gaat gebeuren. Datzelfde kan ook in positieve zin gebeuren en van het laatte wordt uit gegaan in dat verhaal over "the secret". Ik zie hierin echter niet direct een link naar het verhaal over de kritiek op "word of faith-beweging"
Verder kan ik mij volledig vinden in de bijdrage die Cross schreef. In de Bijbel staat niet voor niets dat God voor ons het goede, volmaakte en volkomene op het oog heeft. Daar mag je in geloven, daar mag je op vertrouwen en daar mag je om vragen. Verlies daarbij niet uit het oog dat niet jou wil, maar Zijn wil zal geschieden.
Wat het gebed van Jabes betreft: ik heb het boek wat Cross noemt gekregen bij mijn doop. Een aanrader voor iedereen die dit boek nog kent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 00:05
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Welke mannen, bedoel je hiermee specifiek mee Lisa? |
Hoezo? Voel je je aangesproken?
Nee da's flauw Lisa... Ik reageerde op de bijdrage van Chat die je ongetwijfeld ook gelezen hebt Leonard. Zelfs op CM komt het voor dan mannen oneerbare voorstellen doen aan vrouwen. Aan die mannen heeft Chat een suggestie gedaan. Maar zoals ik al aangaf zijn er gelukkig ook een heleboel mannen die de vrouwen hier op een normale manier benaderen, so don't wurry: de meesten van jullie zijn ok (en nou niet weer beginnen met dat "wij zijn oké" he).
And nog back on topic
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 00:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat je vergeet te vermelden is dat het huwelijk door God ingesteld is. Die andere oplossingen geven alleen weer, dat het huwelijk nog zo gek niet is. In mijn ogen worden daarbij kunstgrepen verricht om het gelijkwaardig te lijken op het huwelijk. De kern van een huwelijk is in mijn ogen dat je samen verder gaat. Dus ook wonen in één huis. Als je echt trouw aan elkaar wilt zijn, zul je merken dat daar echt wel een oplossing voor komt. |
Ik vergeet niets te vermelden, maar ik ging meer even door op het feit dat het "contract" ertoe leek te leiden dat er sprake is van een huwelijk, maar dat het je in mijn ogen hiermee voldoende verduidelijkt. Samenwonen met een samenlevingscontract is geen huwelijk en een LAT-relatie is geen huwelijk.
Maar hoe denk je dan over mensen die met elkaar zijn getrouwd en die door omstandigheden tijdelijk niet in één huis kunnen leven Chat? Niet zozeer omdat ze uit elkaar willen, maar omdat bijvoorbeeld het werk van één van beide partners dit met zich mee brengt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 23:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ja, dat lijkt me het beste toe...want dan is er pas sprake van een huwelijk. |
Begrijp ik het nu goed dat jij een samenlevingscontract op één lijn stelt met een huwelijk? Dan zou je dus geen problemen hebben met stellen die ervoor kiezen om ongehuwd samen te wonen, maar er wel voor kiezen om het nodige vast te leggen in een samenlevingscontract zoals tegenwoordig meestal gebeurd als een stel gaat samenwonen.
Als je die lijn nog iets verder doortrekt: vind je het dan ook toereikend als een stel ervoor kiest om bij testament alles te regelen maar om nog niet te gaan samenwonen, bijvoorbeeld omdat er allerlei praktische problemen zijn waardoor zij nog niet onder één dak kunnen gaan leven? Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin beide partners kinderen hebben die in verschillende woonplaatsen opgroeien, waardoor het (nog) niet mogelijk is om in één huis te gaan wonen zonder het leven van de kinderen over de kop te gooien. Er zijn situaties denkbaar waarin dit nog wel 5 tot 10 jaar kan gaan duren. Moeten die mensen dan wachten met seks tot zij wel kunnen trouwen? Of moeten ze trouwen en apart blijven wonen totdat de omstandigheden veranderd zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 22:28
|
|
|
[quote=CHATULIEM619]Nee, maar het principe van het huwelijk is al zo oud als de mensheid. Universeel in de hele wereld worden er huwelijken op dezelfde manier vastgesteld. Universeel van alle tijden. Het idee dathet huwelijk afgedaan heeft, wordt teniet gedaan. Ook vanwege het feit dat je ziet dat de samenlevingsvormen in principe ook de principes aanhangen..je moet nl. wettelijk regelen, dat je een eenheid vormt als gezin, ook vanwege de erfenis.[/quote]
Tja Chat, maar dat kunnen mensen tegenwoordig ook regelen in een samenlevingscontract, zonder dat zij trouwen. Gaat het hier dan uiteindelijk toch meer om het "contract" wat gesloten wordt op het moment dat je trouwt? En moet je dus wachten met seks totdat dit "contract" gesloten is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 22:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je kan toch een zegen vragen over je huwelijk en daar graag andere mensen bij willen betrekken zonder dat je gaat trouwen? Ik heb het al een paar keer meegemaakt bij wat oudere mensen en vond het wel erg waardevol.......Het is een beetje nieuwe vorm van kerk zijn dat ben ik met je eens maar daarom niet minder belangrijk. Pas was ik nog bij een zegen van een stel, hij was 81 en zij was 75 . geweldig toch? En of mensen wel of geen sex hebben zonder getrouwd te zijn? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik vind dat een ieder dat maar helemaal voor zichzelf moet verantwoorden en wel of niet moet doen. Er kunnen zoveel redenen meespelen en aan de orde zijn voor zo'n beslissing. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet op al die prive verhalen zit te wachten over wel of niet masturberen en wel of geen sex......en niet omdat ik daar niet tegen kan maar omdat ik het gewoon een privé aangelegenheid vind, vooral de details die sommige mensen noemen.......die wil ik helemaal niet weten ......En soms schrijven mensen het zo dat je er bepaalde beelden bij krijgt......... Maar het forum is helemaal niet verplicht om te lezen gelukkig.... |
Ik snap wel dat het heel waardevol kan zijn om een zegen te vragen over je relatie. Maar ik vraag me tegelijkertijd ook af of het dan zo is dat er dan een zegen wordt gevraagd, zonder dat het stel elkaar beloofd wat er feitelijk wordt beloofd als je trouwt. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, dus vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar hoe dat precies zit.
Wat betreft de discussie over seks voor het huwelijk en masturberen zit ik inderdaad ook niet te wachten op details, maar vind ik het persoonlijk wel interessant om te discussieren over wat we over deze onderwerpen kunnen lezen in de Bijbel, vooral omdat het voor christenen beladen onderwerpen blijken te zijn. Er zijn tal van mensen die zich ten onrechte schuldig voelen op grond van Bijbelteksten die eigenlijk helemaal niet op het onderwerp slaan (neem bijv. die tekst van Onan). Dan is het volgens mij juist goed om erover te praten, mits dat op de juiste manier gebeurd. Op die manier kun je immers leren van elkaar. Welke keuzes mensen vervolgens maken is inderdaad persoonlijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 21:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Laten we het dan eens heel praktisch maken. Ik denk dat de aanmaak van testosteron hier bij een aantal mannen heel hoog is. En ik hoor regelmatig verhalen, dat ze vrouwen lastigvallen met onoirbare voorstellen. Zou dit niet gaan verminderen als deze mannen eens het zelf ter hand te nemen, dan komen ze heel anders over... |
ha ha ha.. jij durft wel. Denk echter dat je wel een punt hebt en dat er diverse vrouwen zijn die dit voorstel toejuichen wat betreft de mannen met een overvloed aan testosteron.
Maar gelukkig zijn er ook genoeg CM-mannen die zich wel weten te gedragen ten opzichte van een vrouw.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 5 mei 2011, 21:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 21:12
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Vanavond heerlijk gegeten met de kids in een plaatselijk restaurant. Dat was nog even naar aanleiding van de 10e verjaardag van mijn jongste. Bij het dessert kreeg hij een ijsje met zo'n sterretjeskaars erop, omdat we natuurlijk wel even hadden verteld dat hij jarig was geweest. En yep, die trotse blijde snoet van mijn jongste tiener is mijn mooiste moment van de dag
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 21:01
Onderwerp: oecumene, de eenheid van alle Kerken
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Helaas is de initiatiefnemer van dit topic niet meer aanwezig, maar zou iemand me kunnen uitleggen waaróm tot Maria en de heiligen gebeden wordt? k heb erover gelezen, maar nergens wordt me duidelijk waaróm! Ik wou dat ik het kon begrijpen...als k het kan begrijpen, ben je alweer een stap verder naar elkaar toegekomen, lijkt me.... |
Hmmm is Angelboy verdwenen? Blijven we dus blijkbaar zitten met deze vragen zonder dat er iemand is die er antwoord op geeft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 20:59
|
|
|
TINK100 schreef: | bij ons zou ik het ook niet weten...... ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je er zelf mee om gaat.Als je er zelf open en eerlijk in staat, dan kan een kerk dat toch ook niet anders? maar, ik moet er wel bij zeggen dat de gemeente leden er vaak meer moeite mee heeft. |
Hé Tink. Hoe bedoel je dit precies? Waarom zouden gemeenteleden het er moeilijk hebben mee hebben dat iemand single is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 20:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je kan natuurlijk ook een zegen over je relatie vragen zonder te trouwen? In de kerk waar ik lid van ben is dat mogelijk (pkn) en op zich vind ik dat wel een mooie gedachte...... En nee, ik ben absoluut niet bang mijn zelfstandigheid te verliezen maar ik heb meer zoiets van ik heb het éénmaal voor God beloofd met de zin tot de dood ons scheidt en dat is niet gelukt, kan ik dat dan wel weer beloven? |
Ik heb hierover nagedacht Willemijn en ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Hoe het werkt als je die zegen vraagt over je relatie zonder te trouwen. Doe je elkaar en God niet een belofte op het moment dat je die zegen vraagt? Of is het dan vragen om een zegen over de relatie zonder dat je elkaar beloofd om bij elkaar te blijven? Wat is de meerwaarde daarvan dan? Kun je dan niet net zo goed samen in gebed gaan en een zegen vragen over je relatie? Waarom moet je dat dan in de kerk doen? En hoe bedoel je dit in het kader van dit topic? Kun je volgens jou seks hebben zonder dat je getrouwd bent, mist je een zegen over de relatie hebt gevraagd in de kerk? Het zijn gewoon een aantal vragen die bij mij opkomen als ik jou bijdrage lees, dus ik oordeel nergens over maar zie jou antwoorden met belangstelling tegemoet.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 5 mei 2011, 22:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 20:37
|
|
|
Jullie weten toch ook wel wat het "dubbele deel" van Elia/Elisa inhield? (2 Koningen 2:9)
Ernstjan, wat je hiermee wilt zeggen in het kader van deze discussie ontgaat mij even geloof ik. Zou je dit willen uitleggen?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 5 mei 2011, 20:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 20:29
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | even off topic.....hoe oud moet je zijn om lid van CM te zijn? Als je dit toch allemaal leest als je nog jong en onbevangen bent..... |
Tja Willemijn, dit forum is openbaar he. Dus eigenlijk maakt het niet uit hoe oud je moet zijn om lid te zijn van CM. Kids die jonger zijn dan 18 kunnen dit forum net zo goed volgen als alle andere mensen die geen lid zijn van CM. Maar goed, is inderdaad wel off-topic, so back on topic lijkt me.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 18:17
|
|
|
DAVID923 schreef: | cross, bedankt voor de links, maar hoor je verder niet over die you tube video en hoe verdacht veel dat op de word of faith leer lijkt.
ow en had per ongeluk part 2 van het voorbeeld filmpje geplaatst, in deel 1, word ook duidelijk het verschil gemaakt tussen de evangelische/pinkster denominatie en die ketterse leer, die er in is geslopen. groot verschil. word ook goed uitgelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=Hc1B5scjjVQ&feature=related |
Ik heb alleen de eerste link bekeken, voor de tweede heb ik nu nog ff geen tijd dus kom er later op terug. Denk echter dat je er goed aan doet om de evangelische kerken niet te linken aan deze leer, maar de discussie alleen toe te spitsten op de leer waar het in die links om gaat. Als je die leer gelijk in verband brengt met de leer in evangelische kerken, denk ik dat je mensen wel degelijk in de verdediging drukt, ondanks het feit dat je zegt dit niet te willen doen. Dus vandaar het voorstel om alleen even kritisch naar de links te kijken, zonder dat we ons meteen aangevallen voelen en de discussie dan verder te voeren over wat we daarop te zien krijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 17:22
|
|
|
JOKE261 schreef: | Hoe wordt er bij jullie in je kerkelijke gemeente omgegaan met Singles? |
Hoe bedoel je deze vraag precies? Binnen onze gemeente worden maandelijks single-avonden georganiseerd, waar mensen naartoe kunnen. Zelf ben ik daar overigens nog nooit naar toe geweest, dus ik kan je er weinig over vertellen. Ben ook niet van plan om in de toekomst te gaan, dus wellicht is er iemand anders die er iets meer over kan zeggen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 17:16
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Bij mastruberen verspil je toch ook zaad of niet? Heb ik dat verkeert begrepen? En daar ging het bij mij om, of heb ik een verkeert voorbeeld aangekaart, dan bij deze mijn excuses. |
Het "verspillen van zaad" slaat op het feit dat Onan weigerde zijn zwagerplicht te vervullen en een kind te verwekken bij de weduwe van zijn zwager. Het gaat in feite dus niet eens om het voor het zingen de kerk uit gaan, maar om het feit dat hij zijn zwagerplicht niet wilde vervullen. Dus ja, dit heb je verkeerd begrepen en is geen Bijbeltekst waarmee je kunt beargumenteren dat een man niet mag masturberen omdat hij zijn zaad dan verspilt. Sterker nog, je kunt hiermee niet eens beargumenteren dat een man niet voor het zingen de kerk uit mag gaan om te voorkomen dat zijn eigen vrouw zwanger wordt, want ook dan gaat het immers niet om het vervullen van een zwagerplicht.
Met "verspillen van zaad" op zich is helemaal niets mis, dat gebeurd zelfs op natuurlijke wijze. Mannen hebben immers ook natte dromen en daar kunnen ze niets aan doen. Zou je geen zaad mogen verspillen, dan zou je ook geen eicellen mogen verspillen... mmmm moet je dus iedere maand proberen zwanger te raken, want als je dat niet doet verspil je de eicel
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 5 mei 2011, 17:19
|
|
Naar boven |
|
|
|
|