Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:20
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mooie reactie Thomas ! En nu maar hopen dat de redactie van CM dit leest en dat Chatuliem inderdaad zelf ook terug wil komen........
Want geloof maar dat het niet leuk is als je na iedere opmerking op het forum zo'n lading kritiek over je heen krijgt...... Hij zegt wel wat vele anderen denken...... |
Dat denk ik ook Willemijn! Maar dan wat anderen niet durven uit te spreken om dat men bang is de 'strondemmer'over zich heen te krijgen.
Persoonlijk ben ik me er niet zo heel ergvan bewust geweest dat hij werkelijk onheus bejegend werd. Misschien ook omdat ik mijzelf vrijwel nooit persoonlijk aangevallen voel, al kan ik me voorstellen dat anderen hier wel last van hebben. Ik vind het erg dat dit voor sommigen een reden is om weg te gaan van CM. Werd er maar wat meer begrepen dat een discussie pas echt de moeite waard is als men van mening verschilt. Het is naar mijn idee juist DE manier om tot een ruimer inzicht van zaken te komen
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op zondag 9 oktober 2011, 22:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:12
Onderwerp: 23 september
|
|
|
ERIKA129 schreef: | eten ze bij jullie ook uit de hand?? dat doen die van mijn buren ik kan daar echt even van genieten voer op mn handen en die koi's maar lebberen hihi |
Soms wel, maar ik verwacht dat dat volgend voorjaar beter gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:11
Onderwerp: Niet het perfecte plaatje
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ahum, ik vroeg alleen uitleg aan Shanita over dat per ongeluk...... ik vroeg me gewoon af hoe je nu per ongeluk sex kon hebben...... |
haha, oeps...sorry hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:10
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik kan deze reactie van jou wel indenken Jolanda! een nieuwe relatie moet ontstaan uit liefde, nu lijk mij dat iedere relatie zo moet ontstaan. Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee maar het lijkt me best een last die je met je meedraagt om dan een nieuwe relatie aan te gaan, |
Nee, waarom? Dat is mijn pakje, en niet dat van je nieuwe relatie, toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:09
Onderwerp: Profetische beleving
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is daar ook geen boek van? Een ongewoon gesprek met God? |
Klopt, geschreven door Neale Donald Walsch Maar om eerlijk te zijn heb ik ook daar mijn twijfels bij, als klinkt zelfs dat minder boodschappen-jongen-god-achtig, als bovenstaande tekst.
Beschrijving De auteur beschrijft in dit boek de goede gesprekken die hij rechtstreeks met God gehad heeft. Ze gaan over de mens, over goed en kwaad, over werk, over liefde, over de zin van het leven. God blijkt een intelligente, kritische en humoristische waarnemer van het leven op aarde. Zijn bemoedigende boodschap is dat de mens vooral de schepper moet zijn van zijn eigen leven. Een ongewoon gesprek met God werd meteen bij verschijnen een bestseller en is dat nog. Het verovert de wereld en verschijnt nu in vijftien landen. Het is een verrassend, oneerbiedig maar absoluut meeslepend boek. Het bevat de wijsheid van alle tijden voor iedereen die wil luisteren. Een ongewoon gesprek met God kan ook uw leven veranderen.
Recensie(s) NBD|Biblion recensie De titel geeft het aan: een in diverse opzichten 'ongewoon' onderhoud met God. Menigeen zal niet willen aanvaarden, dat er een gelijkwaardige, confronterende dialoog mogelijk is tussen God en mens. En evenmin dat alle denkbare onderwerpen - relaties, frustaties, goed en kwaad, lijden en verlossing, leven en dood, hemel en duivel - vrijmoedig aan de orde kunnen komen in een alledaags klinkend gesprek. De auteur heeft anders ervaren; hem 'overkwam' de ontmoeting en hij geeft die onomwonden weer. Hij biedt dit eerste deel (van een serie van drie) aan als een geschenk voor iedereen die om de vragen van het leven geeft en antwoorden verlangt, voor iedereen die een zoektocht naar levenswaarden onderneemt, 'oprecht vanuit het hart, verlangend vanuit de ziel, open van geest'. Met als motto: God praat met iedereen. Accenten vallen op de betekenis van gevoelens, gedachten, ervaringen, terwijl woorden gezien worden als 'de minst betrouwbare verspreiders van de waarheid'. Het bombastisch klinkende 'de wereldbesteller! Het boek dat uw leven verandert!' op de kaft en het miljoenensucces in Amerika kunnen van het lezen afhouden; anderen zullen zich graag door Walsch's unieke benaderingswijze laten uitdagen. (Biblion recensie, Redactie)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het lijkt wel of je er erg veel verstand van hebt, is dat zo of lijkt dat alleen maar zo omdat ik er geen jota verstand van heb? Je komt in ieder geval proffesioneel over Jolan..... |
Door schade en schande wijsgeworden Willemijn. Het is mijn hobby denk ik, en toen Wil in het land kwam, en ik de vijver vanwege het geld wilde dicht gooien, had ik mijn enthousiasme al dusdanig op hem overgebracht dat we inmiddels een gezamelijke hobby hebben...Koi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 21:58
|
|
|
PIETER649 schreef: | 8 zaten er al 4 weken in, er zijn er vandaag dus 15 bijgekomen.
Het voordeel van deze tijd, oktober dus, is dat je voor weinig geld mooie vissen kunt kopen. Maar het grootste voordeel is dat de vissen practisch niet meer eten momenteel. De stofwisseling ligt dus heel laag, dat in combinatie met een vrij grote bak, 15 kuub, maakt dat ik me niet veel zorgen maak. Op dit moment zit de bak ook nog goed vol met zweefalg dus de voedselbehoefte die er nog is, word daar prima mee verholpen de winter in. Uiteraard gaat er morgen weer n paar kilo zout in en worden de kritieke waarden dagelijks nagemeten |
Beter! Ik wilde me er niet mee bemoeien, maar heb zelf de afgelopen 10 jaar al zoveel rottigheid bijgeleerd, en zoveel lijken eruit gehaald, dat ik het toch niet kon laten om te zeggen. Ik leer na 10 jaar nog steeds bij, en heb inmiddels een vijver met 10 koi van dusdanige kwaliteit dat ik er alles voor doe om ze levend te houden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 21:54
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En dan is het per ongeluk????? Juist... |
Sex gaat NOOIT per ongeluk. Je bent er altijd zelf bij, en als je het eigenlijk niet wilde, kun je jezelf terecht verwijten dat je een zwakkeling bent geweest. Theoretisch gezien had je NEE kunnen zeggen, maar je begeerte was te groot.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 21:51
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd moet je beiden tekenen voor een lening. Zelfs als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd moet je in sommige gevallen nog steeds beiden tekenen.
Ik heb een beetje moeite met het hebben van schulden buiten eigen schuld om. Als ik het om me heen zo hoor zit 80% van de gescheiden mensen met schuld door toedoen van zijn of haar ex in de schulden. Dat vind ik zo makkelijk gezegd, want op het moment dat er getekend werd tekende ze er zelf voor, dan weet je dat je ook de consequentie daarvan moet dragen. Maar toen ging het om een auto waar ze zelf ook plezier van hadden, en na de scheiding zien ze enkel de schuld die ze meegekregen hebben. En ik snap dat dat niet leuk is, maar daar kan je je ex de schuld niet van geven.
Voor zakelijke investeringen heeft de bank mij hier ook wel eens gevraagd om mee te tekenen. Dat heb ik gedaan, dus als het mis zou gaan, ben ik mede aansprakelijk. Had ik dat niet gewild had ik niet moeten ondertekenen, simpel toch? |
Zo simpel ligt het niet altijd. Persoonlijk heb ik een koopwoning die door de scheiding verkocht moet worden met een onderwaarde. Na verkoop blijft er een grote restschuld over, die ik niet had hoeven te hebben als mijn ex gebleven had. We waren ook van plan om er heel lang te blijven wonen, dus dan was er geen probleem geweest. Maar doordat hij de benen nam, kom ik dus flink in de schulden, naar mijn idee buiten mijn schuld om.
Maar dan nog... Het was iets uit de verleden tijd, waar je nieuwe partner buiten staat. Je gaat dan toch je nieuwe partner niet op laten draaien voor de schuld die door toedoen van je ex is gekomen? Persoonlijk vind ik dat die schuld bij jou(mij) hoort, waar ik dus verantwoordelijk voor ben. Een nieuwe relatie moet ontstaan uit liefde, en niet om financiele redenen. Dat is mijn mening.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 14:53
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Znwatertestkoffertje staat al klaar, en hij is op stap met 2 deskunigen om al die beesten te vangen(daar ga ik namelijk echt niet bij helpen,brr) |
haha, da's juist gaaf joh! Ik zou met alle plezier ff komen kijken als ik kon. zeg maar tegen hem dat elke dag watertesten van levensbelang is de komende weken
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op zondag 9 oktober 2011, 14:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 14:50
|
|
|
PIETER649 schreef: | kom eerst onze nieuwe vijver maar es bewonderen, met vanaf a.s. zondag 23 originele jappen er in |
ik bedenk ineens... 23 koi, in een keer uitzetten, om deze tijd van het jaar.... dan is de kans op een nitrietpiek, met als gevolg amoniakpiek enorm groot waardoor al je vissen binnen no time allemaal dood zijn.soms zelfs binnen enkele dagen. Je filter moet dan al wel enorm goed draaien, en je bacterien cultuur moet wel gigantisch op orde zijn om dit aan te kunnen. Ik weet niet hoelang je filter al draait, maar ik ben(uit rotte ervaringen wijzer geworden) bang dat je te vlug bent.
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar kijk uit wat je doet
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op zondag 9 oktober 2011, 14:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 14:47
Onderwerp: Profetische beleving
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Voor mijzelf een ongewoon gesprek met God ervaren.
Je ontvangt een directe boodschap van 'boven 'als je daar behoefte aan hebt.Het is ook mooi om gewoon mee te luisteren naar anderen en er gewoon bij te zijn.
A.s zondag 9 oktober ga ikzelf naar de bijeenkomst in amsterdam bij leger des heils.
Zie voor vedere info http://www.stichtingecho.info/agenda |
Even over het dikgedrukte gedeelte... Het klinkt een beetje alsof God je Boodschappenjongen is die je op comando een woordje geeft. In de bijbel lees ik heel andere dingen, en ik vraag me bezorgd af of je jezelf niet bedriegd, en jezelf iets moois voorspiegeld wat niet getoetst is aan het woord van God. Dit is geen persoonlijke aanval, maar wel een idee van mij om je misschien tot nadenken te brengen en de bijbel eens goed te gaan lezen of het werkelijk allemaal wel waar is wat je zegd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 14:40
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Er zijn ook genoeg redenen te bedenken waarom je ook nadat er iets opgebouwd is je financien gescheiden houdt. Vaak zijn er kinderen, exen of bedrijven in het spel waardoor het gewoon beter is om bepaalde dingen gescheiden te houden. |
Dat ben ik met je eens. Enne...stel dat je zelf schulden hebt. dan zadel je daar de ander toch niet mee op door maar ff in gemeenschap te trouwen?Vind ik niet tenminste.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 22:54
|
|
|
Ik heb ook een hekel aan de vaat. Daarom staat het hebben van een vaatwasser bij mij boven het hebben van een droger oid.
Gewoon ff sparen( men schijnt trouwens vaak helemaal niet meer te weten hoe dat moet, maar goed) en een vaatwasser kopen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 13:58
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me af wanneer Chatuliem weer terug komt? Zijn zinnige bijdragen mis ik toch wel......hoewel we het niet vaak eens zijn......dat weer wel.... Maar hij hoort gewoon bij CM vind ik..... |
Laten we hem hier gewoon weer uitnodigen om te komen
Bij deze Chatuliem, ik nodig je uit om terug te komen, en weer lekker te komen hakketakken over onderwerpen waar we het niet eens zijn met elkaar
CM zou saai zijn als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 22:13
|
|
|
PIETER649 schreef: | kom eerst onze nieuwe vijver maar es bewonderen, met vanaf a.s. zondag 23 originele jappen er in |
Gaaaaaf! De verleiding is groot! Eerst maar even beter worden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 18:42
Onderwerp: ziekenhoekje
|
|
|
Dank jullie wel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 18:39
|
|
|
PIETER649 schreef: | Vandaag is het 23 september... Nog 3 maanden en het is weer kerst zo ongeveer...
Wat ga jij doen om te zorgen dat je deze kerst niet (weer) zonder lover zit?? |
Je hoort inderdaad heel vaak dat me als alleenstaande tegen de feestdagen opziet. Ook ik ben alleenstaand geweest, en eigenlijk kan ik dat nare gevoel maar moeilijk begrijpen.
Juist die dagen zie ik als middel om nieuwe vrienden te maken, mensen te ontmoeten etc. Je zou kunnen denken dat ik makkelijk praten heb aangezien ik geen single meer ben, maar ook ik heb kerst als single meegemaakt. Juist met die dagen zitten er genoeg mensen alleen. Het si toch een kleine moeite om contact te zoeken, en hen uit te nodigen? Daarvoor hoef je niet op iemand te vallen, maar je kunt prima uit eten(of andere gezellige dingen doen), of zelfs samen met anderen de dagen doorbrengen met mensen die je normaal gesproken niet zou benaderen.
Dat brengt enkel positieve spanning met zich mee, en je weet nooit waar het toe kan leiden. Zet je ideeen over anderen aan de kant, Vraag gewoon een volslagen vreemde van bijvoorbeeld CM,Ga lekker bij elkaar zitten, dan zijn die dagen zo rot niet.
Tenminste....dat is wat ik deed, en het beviel me goed, de feestdagen als single waren zo echt wel FEESTdagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 18:20
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
[quote=ERIKA129]Slechtste moment is de hele dag Er komt veel los bij me dit geeft onrust en dat geeft weer hoofdpijn en verkrampte spieren! Gevolg veel op bed liggen ;,
Gezellig joh! Dan liggen we samen op bed. Ik zal aan je denken hoor, heb er toch tijd zat voor nu
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op vrijdag 7 oktober 2011, 18:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 14:13
Onderwerp: Sekten: religie, waanzin of bedrog
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"
.. |
Dat kom je in iedere kerkgenootschap tegen. En dit is ook logisch, anders hadden ze geen reden om 'op zichzelf ' te gaan. Daarom is dit een soort verwijt wat je niemand kunt maken omdat het een logisch gevolg is van het opzichzelf staan van een kerkgenootschap of gemeente.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 13:44
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
nu ik een week in het ziekenhuis heb gelegen ben ik het met jullie niet helemaaL meer eens.
Die meiden werken zich te pletter...okee, soms ook weleens langs elkaar heen. en de vergadering werd gepland na werktijd. Petje af!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 23:33
|
|
|
PIETER649 schreef: | das t nadeel voor ons duitsers... wij hebben geen vrienden |
Naahh...dan kom je rond de kerst toch bij ons een gourmetje aansteken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 23:31
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Dagelijks heb ik zoveel mooie momenten, iedere dag weer. Als ik er van vandaag eentje moet noemen is dat er iemand langs kwam die thuiszorg voor de kinderen regelde. Vanaf maandagmorgen heb ik thuishulp zodat de kinderen weer thuis kunnen slapen.....heerlijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 15:24
Onderwerp: slavernij
|
|
|
Als in de bijbel de slavernij niet wordt veroordeeld zouden wij dit dan niet helemaal verkeerd opvatten?
We moeten onze naasten, en vijanden liefhebben. Zou het dan niet enkel op die manier zijn? Vrouwen werden vaak als oorlogsbuit meegenomen, dat was heel normaal. Maar dat betekend niet dat men die vrouwen barbaars moesten behandelen. Zou het niet meer de bedoeling zijn dat ook die slaven goed behandeld werden, en dat het daarom in de bijbel niet veroordeeld wordt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 15:11
|
|
|
Iedereen kijkt op zijn of haar manier naar het uiterlijk. Dat vind ik ook een voordeel van een site als deze. Je kunt eerst een tijdje chatten en iemand deels leren kennen voordat je kennis maakt met die persoon.
Ook ik kijk naar uiterlijk. Natuurlijk. Het type: mooie man...daar knap ik per direct op af. Die heb je zelden alleen denk ik dan. Meestal is het het totaalplaatje waar ik op val. Zijn doen en laten in combinatie met uiterlijk, en hoe je door die persoon behandeld word. Daarnaast een beetje spanning, want zonder spanning onderling is er ook geen uitdaging om die persoon verder te willen leren kennen. Het innerlijk is voor mij uiteindelijk belangrijker, en ook daar kun je in de loop van de tijd dingen in tegen komen die je liever niet zou zien. Maar toch...als de liefde er al is gekomen op de een of andere manier, dan maakt het verder weinig meer uit hoe iemand eruit ziet, en of dat de ander stoorzenders in het karakter heeft. Die hebben we zelf tenslotte allemaal ook. Niemand is perfect.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 00:04
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Oke...alles goed en wel....maar we gaan dus wel ff aan je denken!!!!!
Ik heb nog niet eens door gehad dat JIJ het was!!!!!
Heb je hulp voor je kindertjes???? Oeps...dan is 24 oktober nog wel erg ver weg he??
Sterkte meid...en ik hoop dat de pijn dragelijk mag zijn voor je... kWil je ook gedenken in mijn gebed... Het is waar...als we diep door denken zijn er altijd mensen die het zwaarder hebben dan jezelf, maar ja ieder mens voelt zijn eigen pakje he!!!!
Lieve groet van Ineke |
Dankjewel. De kinderen wonen voorlopig bij mijn ouders. Dagelijks komt er een op bezoek zoals het er nu uit ziet, om de beurt. Dat is voorlopig even het maximaal haalbare
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 oktober 2011, 23:50
|
|
|
Hey!
Wat ontzettend lief van jullie!
Het ging inderdaad de laatste weken even niet goed. Bijna twee maanden geleden kreeg ik een hernia waarbij de pijn steeds heviger werd. Toen het met de 'gewone 'pijnstillers niet meer te doen was kreeg ik eindelijk morfine, wat even iets verlichting gaf. Na een week werd de pijn ondanks de morfine zo hevig dat het niet meer te doen was. Van een arst kreeg ik het advies om morfine te slikken totdat ik over ging geven, wat vervolgens ook gebeurde. Darna was het hek van de dam en ging het nog sneller bergafwaarts, zodat ze me met de ambulanche hebben afgevoerd, en gelukkig in het ziekenhuis hebben gehouden. Ik heb daar een week gelegen en inmiddels is de pijn redelijk onder controle. Zo stoned als een garnaal mocht ik dus vandaag weer naar huis om de operatie af te wachten. 24 oktober hoop ik geopereerd te worden. Ik kijk er behoorlijk naar uit. Ik wil jullie bedanken voor je medeleven, zowel hier als op andere manieren!
Nu ben ik niet zo om in dit topic een ieder op de hoogte te gaan houden over het verloop, aangezien ieder zijn eigen kruisje heeft, en zijn / haar eigen pakje toch moet dragen. Ik heb in het ziekenhuis veel gehoord, gezien en geleerd, en ben me er enorm van bewust dat er velen zijn die een zwaarder pakje hebben dan ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 10:15
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik heb hier ook heel negatief gedaan over Yoga.
Ook veralgemeniseerd, zo van yoga is niet van God.
Daarvoor mijn verontschuldigingen want ik kan daarmee mensen kwetsen, die naar yoga gaan. Alleen voor oefeningen.
en wie ben ik dan om te zeggen van niet van God, dat zei ik hier ergens.
Zelf trekt het mij niet, en dat klink en is iets heel anders. | ik denk dat je dat gerust mag zeggen shanita. het is wat jij denkt. en dat recht heb je evengoed als iedereen. met een persoonlijke mening kwets je, denk ik, niet zo snel iemand
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 23:56
Onderwerp: Tongentaal, een gave of niet
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd bevalt me niet hoe er hier over gesproken wordt. Wat kan nu overtuigender voor je zijn, als je ziet dat ze in Handelingen met elke christen baden om de tongentaal? Overtuigend heeft niks met de argumenten te maken, maar het heeft ook met je houding ten opzichte van dit onderwerp te maken. Ik zou zeggen, lees maar eens goed Handelingen en dan zul je zien hoe dat toen ging. Verder heb ik je al aangegeven, dat ik eens een keer onderwijs gehad heb van mensen uit de presbyteriaanse kerk, als voorbeeld om te zeggen dat het echt niet beperkt is tot charismatische bewegingen. Maar goed, dat is niet overtuigend genoeg. Ik heb ook aangegeven dat in de geschiedenis het veel vaker voorkwam en dat de christelijke gemeentes tot ver in de derde eeuw dit gebruik beoefenden. tja, wat moet je dan zeggen als je dat niet gelooft.. Ook heb ik aangegeven dat met name in 1 Kor 14 Paulus onderwijs geeft over het gebruik van de gaven van de Geest, met name de tongentaal. Tja, dat kan je ook niet overtuigen... En waarom ze dat niet in jouw kringen benadrukt hebben, is heel simpel. Ze geloven er niet in....en als je er niet in gelooft, benadruk je dat ook niet zo in je kerk. |
Die bijbel gedeelten wil ik gerust doorlezen ter verduidelijking, maar dan njog blijft inderdaad de vraag over... Tongetaal is naar mijn idee een gave van de Heilige Geest. In dat geval is het helemaal niet van belang of je er in gelooft of niet. In de tijd dat de apostelen in tongen spraken overkwam het hen ook, zonder dat ze er in geloofden, ze wisten van het bestaan nog niet af...het overkwam hen. En dan vraag ik me echt af...waarom overkomt mij dat niet?
|
|
Naar boven |
|
|