Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 10:11
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
KEITH722 schreef: | dat deed je net anders wel
Leonardo di Caprio tegen Kate Winslett in Titanic:
Rose: You're crazy. Jack: That's what everybody says but, with all due respect, Miss, I'm not the one hanging off the back of a ship here. Come on. C'mon, give me your hand. You don't want to do this. a |
Als je het niet erg vind reageer ik niet op je, je zit mijn s inziens gewoon uit te lokken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 10:10
|
|
|
@ Jol
Weet je wat het ook was, ja, iemand belde die ook weleens leest hier, die dacht dat posts die ik quote teksten van mezelf waren... dus ja, ik heel duidelijk, elke keer, mijn naam ervoor in vetgedrukt, die van de ander, en dan nog zonder heraaltoets, want ik weet niet hoe die werkt. En steeds duidelijk andere kleuren.
Ach, ja, volgende keer zeg ik gewoon een keer mijn mening en blijf niet verzanden in eindeloos gedoe.
Ach, vroeger zat ik ook van die 'waarheden' te verkondigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 09:59
|
|
|
KEITH722 schreef: | eh nee, je bent niet duidelijk geweest, daar waren de lappen tekst veel en veel te lang voor, maar dat je "niet bezig blijft" is verstandig besluit, toch nog een positieve afsluiting van een en ander! a |
Als je het niet erg vind, ik reageer niet op je....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 09:47
|
|
|
[quote=KEITH722]lief van je Jol ( ) maar ik vermoed dat het Sh. ook een beetje gaat om het doordrukken van haar eigen verwende willetje tegen de duidelijke tekenen van Jezus' gezindheid bij Roady in!
Nee, het gaat niet om Shanita d'r verwende willetje, het gaat erom dat dat er helemaal niet staat, @#@En ik niet de 1ste ben, die dat eerst zonder na te denken als een robot overnam.Met alle desastreuze gevolgen van dien.
Kan ja nagaan hoe je over me denkt, echt erg....maar ja, tis internet, ik kan je gewoon uitzetten.
En...ik heb iig nog een eigen wil, na jarenlang...
blijkt ook al uit die oneindige lappen tekst met het nodeloos herhalen van zetten bij Sh., ik heb er maar 7 regels voor nodig hier
Éen van de kortste definities van de zonde is: ik wil (i.p.v. ik doe Gods wil), het overkomt ons allemaal natuurlijk maar plicht blijft het dat bij jezelf te onderkennen en er verder weer goed mee om te gaan
Tis goed met jou...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 27 januari 2013, 10:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 09:43
|
|
|
JOL252 schreef: | Soms duurt de uitwerking van Gods woord in ons gewoon wat langer dan menselijke maatstaven omdat God boven de tijd staat. '
Ik snap dat alle toeters en bellen bij jou afgaan als je de overbekende uitlatingen hoort en leest waar je een tijdlang aan stuk bent gegaan. Maar wanneer jij voor jezelf weet dat dit NU voor jou niet zo geldt en jij en God zijn daarover in vrede, is het toch goed? God is Gods genoeg het je te laten weten als het anders zou zijn dan waar jij nu van overtuigd bent. En wat een ander daarvan vindt of wat een ander daarover gelooft... "Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd". |
Jol: Ik snap dat alle toeters en bellen bij jou afgaan als je de overbekende uitlatingen hoort en leest waar je een tijdlang aan stuk bent gegaan. Idd, fijn dat je dat snapt! :) Ja, ik wou mensen die pas geloven ook behoeden zeg maar....
Maar wanneer jij voor jezelf weet dat dit NU voor jou niet zo geldt en jij en God zijn daarover in vrede, is het toch goed? Als het een mening betrof wel natuurlijk wel, maar ja als iemand gaat schrijven over een algemeenheid van 'ten allen tijden vergeven anders ben je ongehoorzaam aan God', als ik duidelijk lees er is sprake van berouw bij vergeving, ja, dan zeg ik daar eventjes wat van.
God is Gods genoeg het je te laten weten als het anders zou zijn dan waar jij nu van overtuigd bent. En wat een ander daarvan vindt of wat een ander daarover gelooft... "Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd".Ja, idd. denk ik maar met algemeenheden, ja,, er komen hier misschien ook mensen die pas geloven...en ja, die kunnen dan in dezelfde valstrik vallen als ik viel...iig, hij heeft zijn teksten al gewijzigd in 'ik vind' ipv 'algemeenheden die zo zijn'. Dus oke,. Ik hou er over op. Ik ben duidelijk geweest, zo niet: 'ik blijf niet bezig'.
Mazzeltjes!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 27 januari 2013, 10:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 16:29
Onderwerp: Cynisme of het forum
|
|
|
ALTJE848 schreef: | Succes met samenvatten zoeker
Waar is de nooduitgang ????????
Anita |
LOL, Haha!
Ja, humor komt van God, alle goede dingen komen van God ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 16:13
|
|
|
ZOEKER064 Schreef: Ik wil je juist hartelijk uitnodigen om jouw mening te zeggen. Niet mis mee, integendeel!
Het gaat in dit topic ook niet om de inhoud, maar om hoe je het brengt.
Wat al eerder gezegd is, probeer zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. En dan bedoel ik dat niet in gevoel, maar in bewoording. Probeer maar eens om alles wat je schijft in de ik vorm te zetten ipv het te hebben over jij, ze en hen ... Helpt mij in ieder geval enorm. Dan is de kan dat iemand zich aangevallen voelt doen mijn mening VEEL kleiner. Ik zit alleen in de ik vorm, maar ja als ik iemand quote, ja, dan moet ik zijn naam erbij zetten, en dat gaat niet in de ik vorm. Zou iemand zich dan nog aangevallen voelen dan adviseer ik om eerst persoonlijk contact op te nemen. Dat voorkomt dat je later spijt krijgt van je woorden. Ik voel me niet AANGEVALLEN was het er gewoon niet mee eens, dat iemand, Roady fftjes zegt dat ALS JE NIET TEN ALLEN TIJDEN VERGEEFT BEN JE ONGEHOORZAAM AAN GOD.. zo das ff een beschuldiging, en niet in de ik-vorm... Niets, moet, maar sommige dingen zijn wel een voorwaarde voor een beetje leefbaarheid. Ja, en dat is dus bij jezelf, in de ik vorm blijven, en ik heb recht om verontwaardigt te zijn als anderen ff voor mij bepalen wanneer en of ik ongehoorzaam ben aan God, je zegt dan wel ff wat hoor. Ik ben liever eerlijk, als ik niet kan vergeven, dan doen alsof, voor de lieve vrede.
Ps: wat in de rode kleur is geschreven is door mij geschreven.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 26 januari 2013, 16:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 15:49
Onderwerp: waar word jij nou blij van?
|
|
|
Ik wordt blij, dat ik straks lekker iets ga eten, met jahaa, kleine huis, of goede tijden, of the bold....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 15:33
|
|
|
MARISKA601 schreef: | het zal handig zijn om 1 topic over vergeving te gebruiken.... |
Ja, idd.
Maar ja, het is rigide denken bij sommigen; het is altijd, ten allen tijden vergeven anders ben je ongehoorzaam aan God, quote R.
Dus zwart-wit; altijd of nooit.
Maar ja genuanceerd denken van de ene keer kan iemand , ik, wel vergeven, als degene geen vergeving heb gevraagd, de andere keer niet, ja, wat uit mijn postings in dit topic blijkt ja, dat kan niet volgens sommigen heb ik de indruk, tis dan of zwart, of wit.
En dan ook, ten allen tijden je gevoel uitschakelen bij zoiets BElANGRIJKS ALS VERGEVEN, DAN, worden mensen robotjes, die zelf niet na mogen denken van de leiding, ben blij dat ik daar weg ben.
En blij dat ik hier op het forum mijn mening kan zetten.
Ineens. Komt het woordje farizeeërs bij me op, ja, niet om het een of ander hoor, gewoon, zomaar....ja, nu weet ik het weer: anderen bepalen wel even wanneer anderen ongehoorzaam zijn aan God....
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 26 januari 2013, 15:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 15:24
|
|
|
PETRA373 schreef: | je mag ook blij en trots op jezelf zijn, ik lees sinds ik terug ben een shanita die een stuk sterker volgens mij is. liefs |
Dank je
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 15:01
|
|
|
PETRA373 schreef: | deze is wat eenvoudiger en ja niet schrijven als emoties de overhand hebben, maar ja we zijn allemaal mensjes kijk bv na mijn aandeel op het desbetreffende topic, er kwam een moment dat ik echt effe flipte, schreef me reactie boos en verontwaardigend,niet om ruzie te zoeken, maar omdat ik vind dat er grenzen moeten worden bewaakt op dit forum.
later toen ik me reactie schreef over de hemel poort was me boosheid allang weer weg, inmiddels had ik over alles nagedacht en schreef dat stuk. een ander denkt misschien dat ik nog steeds boos en geflipt ben dus kan me voorstellen dat mensen denken ik het met cynisme, sarcasme ofwhat ever schreef.
Ma ja reageren zonder gevoel? en dat over soms gevoeligge onderwerpen die sommigge topics hebben, ik schrijf alles hier met gevoel, maar probeer van dat topic weer te leren.....
Wat betreft stuk wat roady aan het begin van dit topic schreef, herken ik me zelf wel in met sommigge stukken met zwaan destijds overheerste irritatie bij me en ben hard op haar in gaan schrijven, te hard, irritatie overheersend, tot het moment kwam ik me bewust werd dat zwaan het niet zo bedoelde zo als sommigge dingen overkwamen, telaat helaas, want had haar al heel hard op haar hart getrapt en eh durfde god effe niet meer onder ogen tekomen. Dat was ook de reden dat ik me lidmaatschaap op zegde laatst,omdat ik merkte ik me ging irriteren weer aan bepaalde dingen , enfin toch terug gekomen probeer ik beter na te denken, niet gelijk te reageren, zodat ik niet weer iemand zoals zwaan op haar hart trapt
ook las ik hier ergens dacht ik zoiets als, groepje die steeds reageert etc. volgens mij reageren soms bepaalde mensen vaak omdat ze opkomen voor bepaalde grenzen die ze willen bewaken hoe mensen met elkaar hier omgaan, zodat het een forum blijft waar iedereen op een goede manier met elkaar omgaat.
enfin laten we hopen dat we er allemaal wat van hebben geleerd |
Ik heb ook geleerd, me verontwaardiging en boosheid op te schrijven, zonder me te laten meesleuren door emotie, en dat lucht op..!
Zegens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 14:03
|
|
|
Dat ik gisteren water bij de wijn deed op een bij voor mij hele belangrijke opvatting, en dat nog net weer bij heb kunnen trekken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 13:41
|
|
|
Zoeker: Maar je moet je er wel van bewust zijn dat het bij de andere partij kwetsend zal overkomen. eigenlijk altijd.
Shanita: Als ik een verschil van mening heb, en die is fundamenteel, dan kan ik gewoon mijn mening zeggen, dat lucht op, en dan ga ik geen zoete broodjes bakken, mijn mening bijstellen, om de ander tevreden te stellen, zoals ik gisteren bijna deed.
Zoeker: Het belangrijkste is eigenlijk dat het nooit verstandig is om een reactie te schrijven in een toestand van heftige emotie (boosheid of verdriet).
Shanita: zodra ik achter de pc ga, en het lees, word ik automatisch boos, als ik sommige dingen weer lees, dus die vlieger gaat niet op.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 26 januari 2013, 13:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 01:55
|
|
|
De christelijke vrijheid 5 1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
Er schoot mij ineens een mooie tekst te binnen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 01:39
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Dat is ook zo! Hoe kom je anders tot vergeving wanneer er geen contact meer is met de persoon die je wat aangedaan heeft en die persoon heeft nooit berouw getoond? |
Zo ist! !!!
En nu ga ik mijn bedje opzoeken
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 01:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 01:20
Onderwerp: Uitnodiging
|
|
|
Thema: Jezus, wie Hij werkelijk was Spreker: Martin Koornstra Praise & Worship: Transformed Band Dramastuk: Transformed dramateam Afsluitend concert: Trinity
Datum: 10 maart 2013 Kosten: gratis (collecte) Leeftijd: alle leeftijden
Heb ff gegoogled op Martin Koornstra; hij heeft jaren gewerkt in de Bethelkerk te Drachten; integere kerk is mijn mening, een vriend van me komt daar, en ik ook weleens, bijbelgetrouw, goede preken, is my humble opinion.
Vrije Baptisten hebben een goede naam.
Je kan het al zien: Kosten gratis.....
Informatie over Martin Koornstra
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 01:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 01:04
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
GERRIT084 schreef: | ach Frank alle allochtonen krijgen in ons land cursussen voor niets misschien zuiderburen ook |
D'r zit een poes op je pc
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 01:00
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
...ik best gelukkig ben....overal voor bid, en het zie zitten..????
En vanmiddag ff een tukkie gedaan heb, ja namiddag hoor, en dus nu niet zo moe ben, ondanks ellenlange antwoorden op bijdrages....?
En, morgen lekker gezellig naar een Vriend ga, saampies een goede klassieker kijken?
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 01:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 00:56
Onderwerp: PC-problemen
|
|
|
POP UPS BLOKKEREN. Naar 'extra' op je taak/werk balk, en dan in het 'rijtje' wat je dan krijgt, pop - up blokkering aanklikken, en dan de optie 'pop - up blokkeringen inschakelen' kiezen.
Succes...!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 00:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 00:48
|
|
|
donderdag 24 januari 2013, 16:48
ZOEKER064 schreef: Shanita, ik wil daar toch evenop reageren. Ook om te kijken of ik dit nog een beetje aan het topic kan hangen ;)
Roady heeft het hier (in mijn cynisme topic ...) over vergeven, jij het het over excuses moeten maken. Excuses hebben volgens mij te maken met verzoenen. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen? Jij hebt een tekst geplaatst waar duidelijk uit wordt dat verzoening alleen maar plaats kan vinden als er sprake is van berouw. Geen berouw betekent geen verzoening en waarschijnlijk ook geen excuses.
Shanita130: ik doelde op Vergeving, en niet op sorry omdat iemand een glaasje melk omstoot, dacht echt dat dat wel duidelijk was..
De vergeving waar Roady het over heeft te maken met kwijtschelden van schuld naar het voorbeeld van de koning die zijn knecht al zijn schuld kwijtscheldt maar waar de knecht dan niet zelf ook iemand die hem iets schulodig is dat beetje kwijt scheldt. Ik lees daar ook in dat we als iemand een schuld bij mij heeft, ik "natuurlijk" degene die een schuld bij mij deze kwijtscheldt. En er staat nogal een heftige represaille tegenover ook. Ik lees dan dat ik die ander moet vergeven.
SHANITA130 SCHRIJFT: Ja, als iemand naar me toekomt en zegt: Mat 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. Ja, dan zou ík meteen vergeven.
Maar niet als de medeslaaf zou zeggen van ik deed niets en heb recht dat je me vergeeft.
Het mooie van kwijtschelden is dat je dan ook niet meer aan de ander gebonden bent. Schuld maakt wederzijds afhankelijk. daarom kun je ook zeggen dat het kwijtschelden van schuld vrij maakt.
(Hmm, vrijgemaakt, ik heb geen schulden meer ... Knipoog smiley , lang leve de GKV!)
Nou, dat is nu het mooie van het forum, dan kun je vriendelijk vragen hoe Roady daarbij komt? Ik kan me erg goed voorstellen dat je de tekst over die koning zo uit mag leggen dat God die mij alles kwijt gescholden heeft van mij verwacht dat ik nu ook anderen om mij heen hun schuld kwijtscheldt. En dan denk ik dat het om veel meer dan financieen gaat.
Roady beschuldigt me indirect van ongehoorzaam zijn aan God, onder meer, wat nou vriendelijk vragen..????
Om dan terug te komen op het topic ..
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Volgens mij leg jij woorden in Roady's mond die hij niet wil zeggen.
Shanita schrijft: Nee, ik citeerde hem steeds letterlijk!!! En vervolgens wordt je boos op hem omdat hij dingen zegt die lijken op wat anderen eerder tegen je hebben gezegd. Is dat eerlijk naar Roady toe? Shanita schrijft: Nee, ik ben boos op het selectief toepassen van teksten en dan indirect mij beschuldigen van het ongehoorzaam zijn aan God!, onder andere... Zelfs als Roady wel op een verkeerde manier bepaalde bijbelteksten zou uitleggen, mag je hem dan op een hoop gooien met allemaal mensen die jou persoonlijk hebben gekwetst en dan allerlei nare dingen gaan roepen? Shanita schrijft: Dit gaat tever: mij betichten van ongehoorzaam zijn aan God, onder andere...
Ik zou ervoor willen pleiten om dan gewoon uitleg te vragen. En uitleggen hoe jij zijn woorden woorden op vat. daar kan hij van leren. Shanita schrijft: iemand die zo selectief Bijbelteksten gebruikt en zo makkelijk beschuldigt zelfs aan het ongehoorzaam zijn aan God, wat moet ík dan uitleggen? Maar om dan cynisch en sarcastisch te worden. Shanita schreef: Dat deed ik NIET. Zo vat jij dat misschien op.
Roady reageert ook niet voor niets op dit onderwerp. Heb jij enig idee wat hem beweegt om zo te reageren?
Shanita schrijft: Ja, mensen waarschuwen dat ze MOETEN vergeven anders zijn ze ongehoorzaam aan God, dus maw een angstgeloof verspreiden, wat hij wsch. nog zelf in gelooft ook, maar ja, mensen zoals ik hebben daar teveel, veels teveel schade van ondervonden...
Zou hij reageren om even iemand in de hoek te drukken? Dat is de gedachte achter cynisch: kwade bedoelingen verwachten bij de ander. Dat is wat bij het "slachtoffer" van een cynische opmerking zo zeer doet. Dat oprechte bedoelingen niet worden erkent.
Shanita schrijft: Dat is nog erger als hij 'oprecht' andere mensen beschuldigt van ongehoorzaam zijn aan God!!!
Shanita Schrijft: Ik vind mensen die niet kunnen vergeven, betichten van ongehoorzaamheid aan God heel erg!!!!
Een cynische reactie zoekt de ander niet op maar duwt hem weg. Wel een vreemde beweging op een contact site waar je nu eens de mogelijkheid hebt anderen echt te leren kennen ;)
Shanita schrijft: Nogmaals ik ben niet cynisch, ik ben boos, een soort boosheid dat oplucht. Lees mijn bijdragen van twee en een half jaar!!! maar terug, dan zie je dat ik altijd geduld heb gehad met angstgeloof verspreiders, maar ja, mijn geduld is op. SHANITA SCHREEF: Amen!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 00:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 23:23
Onderwerp: Wat vind jij leuk aan een forum?
|
|
|
Het lucht ontzettend op, om eventjes mijn mening te kunnen geven op angstgeloofpredikers, zo van als je niet vergeeft ben je ongehoorzaam aan God, want God wil dat jij iedereen vergeeft, want jou schuld is veel groter dan die van de dader...en dat zou dan 'een zuiver motief moeten zijn, let op: moeten.....zijn om iedereen meteen te vergeven, berouw of niet....Doe je dat niet, ben je ongehoorzaam aan God....
Dit staat nergens in de bijbel, heeft mij zoveel schade berokkent, en dat kan ik hier ff heerlijk van me afschrijven.
En dat lucht heerlijk op!
Ik wens iedereen, ook al kan tie het niet volgen die lange lappen, een hele fijne avond nog, en een hele fijne nacht! En voor degenen onder ons die het moeilijk hebben en pijn en verdriet, die wens ik ook een goede nachtrust toe, dat ze goed kunnen slapen en anders rust kunnen vinden in een boek, of iets dergelijks.!!!
Tot morgen!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 24 januari 2013, 23:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 23:07
|
|
|
Roady: Daarom vraagt God om anderen ALTIJD te vergeven. Omdat de schuld die de ander bij mij heeft, volledig in het niet valt in vergelijking met de enorme schuld die God mij kwijtgescholden (door Jezus ervoor te laten opdraaien...) . Dat zou een zuiver motief moeten zijn om iedereen te vergeven.Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 14:31, onderaan de post
Roady: namelijk onvergevingsgezindheid, wat feitelijk niets anders is dan ongehoorzaamheid aan God. Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:28, onderaan je post.
Shanita130; ik ben klaar met je sektarische g@#$#! Ik besteed er geen tijd meer aan, heeft me jaren geduurd te herstellen en deprogrammeren van sektes waar ze precies dezelfde dingen en dreigementen hadden als jij. Ongenuanceerd en rigide, en gewoon wat teksten eruit plukken die de voorganger uitkomt, ben er helemaal klaar mee.
Ik wil over discussiëren over het evangelie, blijde boodschap en het mooie van het geloof, en ik ben klaar met sektarische figuren dingen uit te leggen, al 2 en een half jaar hier. Als je iets wil weten lees je maar terug.; ik ga niet meer dweilen met de kraan open.
Dan ben ik in jou ogen maar ongehoorzaam aan God, en dan vind je maar dat mijn schuld veel groter is dan die van de dader; ík ben er klaar mee. Jullie groeperingen zeggen zelfs dat de traditionelen met de kinderdoop een dood geloof hebben; hele Bijbelstudies erover gehad bij jullie.
Ik vergeef als ík daaraan toe ben, en niet nu meteen omdat dat moet, zo is God niet; God is Liefde. En als ik een kind zou hebben, die in elkaar gemept wordt, dan ga ik niet zeggen ga maar weer alleen naar school en vergeef het hun en keer je andere wang toe, dus met andere woorden, sta het toe, en geef hun zelfs weer gelegenheid.
Dan maak ik mijn kind weerbaar, en zeg ik zulke gasten hoef je niet te vergeven, alleen als ze berouw tonen.
S. die helemaal klaar is met groeperingen die met Bijbelteksten uit hun verband komen, en Bijbelteksten die weer iets anders zeggen of juist het tegenovergestelde, die niet noemen. Of gewoon zinnen voor of achter de komma weglaten. En zo op me schuldgevoel werkten en op me angst...zo werkt God niet.
Zo van als je niet vergeeft, wie dan ook, ook al heeft hij geen berouw dan ben je ongehoorzaam aan God, kom je dus in de hel. En, dat God mij de enorme schuld die ik had heeft kwijtgescholden wat niets is in vergelijking met wat de dader mij aandeed. En..dát zou dan een 'zuiver motief' moeten zijn....om íedereen te vergeven.
Het is ongelofelijk hoe jullie se..eh groepen, levens verwoesten in de naam van het geloof.
Ik wil delen hier en over het evangelie discussiëren, en me niet weer een angstgeloof aan laten praten.
Jammer he?
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 24 januari 2013, 23:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 22:05
|
|
|
ROADY558 schreef: | Beste Shanita,
Lees Matt 18 nog \'s door. Laatste verzen 15-34.
Het laatste vers luidt: \"En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’ \"
Hier staat toch erg duidelijk wat God bedoelt. Zou je hier jouw kijk \'s op willen geven? |
Zonde van een broeder – Binden en ontbinden
15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.
Vergiffenis
21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal. Hier is sprake van berouw, zie hieronder, Mat 18:29 En Lucas 17 vers 3 en 4: Indien uw broeder zondigt, bestraf hem, en indien hij berouw heeft, vergeef hem. 4 En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven.
Mat. 23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft. Hieruit kan je opmaken dat de medeslaaf berouw had: 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.
Als iemand dat tegen mij zal zeggen, wat die slaaf zegt, zou ik het hem ook kwijtschelden, deed iemand anders ook voor mij...
Dat is iets heel anders dan iemand van harte vergeven als ie en geen berouw toont en zelfs ontkent...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 00:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 22:05
|
|
|
verwijderd: dubbel geparkeerd.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 00:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 21:22
|
|
|
JOL252 schreef: | Vergeving is nog niet gelijk herstel van relatie. In sommige gevallen totaal niet wenselijk. |
Ik heb me posting gewijzigd, heb de tekst er even ingezet.
Als God ons vergeeft is er altijd sprake van herstel relatie.
Ja, als ik moet vergeven en ik hoef toch niet meer met de dader om te gaan, ja, dan kan ik wel makkelijk zeggen van dat ik heb vergeven; ik hoef 'm toch nooit meer te zien.
Net zoiets als dat de man in een huwelijk vreemd gaat; hij vraagt vergeving de vrouw vergeeft hem. ja de man blij, ja en dan zegt de vrouw erachteraan maar ik wil wel scheiden en je nooit meer zien, ja, dan kan ik ook wel zeggen dat ik vergeef...
Het kenmerk van vergeven is het weer van harte met elkaar omgaan.
Vergeving is volgens de algemene opvatting het iemand niet meer kwalijk nemen van een ernstige daad. Deze daad overtreft het gewone en is iets waarvoor sorry zeggen niet afdoende is. Vergeven wordt (doorgaans) gedaan door diegene die geestelijke of materiële schade heeft geleden. Dit slachtoffer van die onterechte daad rekent deze daad dan niet meer toe aan de dader en verlangt dan ook geen genoegdoening meer hiervoor. Zowel diegene die vergeeft als diegene die vergeving ontvangt ervaren doorgaans een gevoel van bevrijding omdat de daad en een schuld(-gevoel) door de vergeving minder dominant worden in het leven. Er heeft een afronding of afsluiting plaatsgevonden. Wikipedia
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 24 januari 2013, 21:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 21:02
|
|
|
De wet der liefde
27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.
36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.
38 Geeft en u zal gegeven worden...een van de favoriete teksten voor het ophalen van de collecte.
Nb: Er staat hier nergens: 'En is u leed aangedaan, vergeef meteen, ook al toont de dader geen enkel berouw, juist het tegenovergestelde van berouw, hij lacht je in je gezicht uit dat je lekker toch niets kan bewijzen...en dat het leven nu eenmaal onrechtvaardig is....toch zult gij deze mensen moeten vergeven anders bent u ongehoorzaam aan God.
Dat staat dus nergens en toch maken sommigen mensen dat ervan...
Dat is geen liefde, dat is angstgeloof verspreidden, zo van je moet vergeven, en anders ben je ongehoorzaam aan God...
Nee, daar ga ík niet meer in mee,...
God heeft mij letterlijk en figuurlijk waarlijk vrijgemaakt!!!!, dus ik laat mij niet wederom een slaven juk opleggen...Galaten
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 25 januari 2013, 01:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 16:52
|
|
|
Ik denk ga eens wat topics nalezen waar ik zelf in voorkom, druk ik op de laatste pagina, krijg, ik, toevallig of niet, deze topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 16:48
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Shanita, ik wil daar toch evenop reageren. Ook om te kijken of ik dit nog een beetje aan het topic kan hangen ;)
Roady heeft het hier (in mijn cynisme topic ...) over vergeven, jij het het over excuses moeten maken. Excuses hebben volgens mij te maken met verzoenen. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen? Jij hebt een tekst geplaatst waar duidelijk uit wordt dat verzoening alleen maar plaats kan vinden als er sprake is van berouw. Geen berouw betekent geen verzoening en waarschijnlijk ook geen excuses.
De vergeving waar Roady het over heeft te maken met kwijtschelden van schuld naar het voorbeeld van de koning die zijn knecht al zijn schuld kwijtscheldt maar waar de knecht dan niet zelf ook iemand die hem iets schulodig is dat beetje kwijt scheldt. Ik lees daar ook in dat we als iemand een schuld bij mij heeft, ik "natuurlijk" degene die een schuld bij mij deze kwijtscheldt. En er staat nogal een heftige represaille tegenover ook. Ik lees dan dat ik die ander moet vergeven.
Het mooie van kwijtschelden is dat je dan ook niet meer aan de ander gebonden bent. Schuld maakt wederzijds afhankelijk. daarom kun je ook zeggen dat het kwijtschelden van schuld vrij maakt.
(Hmm, vrijgemaakt, ik heb geen schulden meer ... , lang leve de GKV!)
Nou, dat is nu het mooie van het forum, dan kun je vriendelijk vragen hoe Roady daarbij komt? Ik kan me erg goed voorstellen dat je de tekst over die koning zo uit mag leggen dat God die mij alles kwijt gescholden heeft van mij verwacht dat ik nu ook anderen om mij heen hun schuld kwijtscheldt. En dan denk ik dat het om veel meer dan financieen gaat.
Om dan terug te komen op het topic ..
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Volgens mij leg jij woorden in Roady's mond die hij niet wil zeggen. En vervolgens wordt je boos op hem omdat hij dingen zegt die lijken op wat anderen eerder tegen je hebben gezegd. Is dat eerlijk naar Roady toe?
Zelfs als Roady wel op een verkeerde manier bepaalde bijbelteksten zou uitleggen, mag je hem dan op een hoop gooien met allemaal mensen die jou persoonlijk hebben gekwetst en dan allerlei nare dingen gaan roepen?
Ik zou ervoor willen pleiten om dan gewoon uitleg te vragen. En uitleggen hoe jij zijn woorden woorden op vat. daar kan hij van leren.
Maar om dan cynisch en sarcastisch te worden. Roady reageert ook niet voor niets op dit onderwerp. Heb jij enig idee wat hem beweegt om zo te reageren? Zou hij reageren om even iemand in de hoek te drukken? Dat is de gedachte achter cynisch: kwade bedoelingen verwachten bij de ander. Dat is wat bij het "slachtoffer" van een cynische opmerking zo zeer doet. Dat oprechte bedoelingen niet worden erkent.
Een cynische reactie zoekt de ander niet op maar duwt hem weg. Wel een vreemde beweging op een contact site waar je nu eens de mogelijkheid hebt anderen echt te leren kennen ;) |
Ik reageer laterz!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|