ChristianMatch

Forum

Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 11:20
BerichtOnderwerp: Het oog van de man.

ARJAN007 schreef:
Voor de zekerheid heb ik het bewuste stukje maar weggehaald. Dus nu staat het er niet meer Knipoog smiley

Ja, ik wilde met dat stukje mee zeggen dat we inderdaad van de beste bedoelingen moeten uitgaan, zolang het tegendeel niet is bewezen. Het valt niet mee om het allemaal zo nauwkeurig mogelijk op te schrijven.
Uit voorzorg heb ik het stukje nu dus maar weggehaald.

Dank je wel... Rest mij niet anders dan hetzelfde te doen.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 10:27
BerichtOnderwerp: Het oog van de man.

Het zou heel goed kunnen dat deze huisarts met de beste bedoelingen het meisje aangesproken heeft. Zolang het tegendeel niet is bewezen, ga ik daarvan uit...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op woensdag 31 maart 2010, 11:19
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 23:38
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

MARIJAN072 schreef:
Je kon wel eens gelijk hebben! Knipoog smiley Misschien moet er dan maar een slotje op dit topic, m'n geheugen houdt een keer op hè. Lachende smiley

Ja, ik heb even gezocht en idd... ik heb gelijk... op 2 februari... Engeltje smiley

Maar goed, het geeft niet hoor... prachtige liederen kan ik niet vaak genoeg luisteren... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 23:34
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

MARIJAN072 schreef:
Healing Rain by Michael W. Smith

http://www.youtube.com/watch?v=31D2g7t5Bjs&NR=1

Had je die niet al eerder geplaatst? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 22:23
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

ANITA324 schreef:
Zo heb ik 9 maanden een jobcoch en samen zoeken we naar werk en solliciteren blijft doorgaan alleen als mensen het horen omwat je hebt laten ze je vallen als een baksteen. Maandelijks een vaste inkomen dat wel maar ik zou daarnaast graag iets willen doen ik ben dan 80 tot 100% afgekeurt ik mag 20 uur in de week werken wist ik maar waar.
9 jaar heb ik voor die tijd gewerkt in de zorg maar sinds 9 maanden een etiket op mijn naam met mijn uitkering kom ik moeilijker aan een baan dan voor die tijd kon ik overal wel werken.
Afijn ik geloof en vertrouw dat God mij wel voorziet in datgene wat Hij juist denkt wat goed voor mij is.

Anita, ook hier een stukje warme deken... Fijn dat je ondanks alles mag en kunt vertrouwen op God! Ik hoop van harte dat je dat vast mag blijven houden en dat je spoedig een fijne baan zult vinden...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 21:48
BerichtOnderwerp: Goede Vrijdag

Goede Vrijdag... de dag dat Jezus stierf aan het kruis...

's Avonds in de kerk vieren we het Heilig Avondmaal... Voor mij heeft dat een nóg bijzondere lading op Goede Vrijdag. He died for me, I live for Him! Gedenken aan Zijn dood en delen in Zijn gemeenschap...
Ik zie er naar uit...

Goede Vrijdag... een dag van hoop. Jezus heeft volbracht! Ik kan dus niet anders dan deze dag te zien in het perspectief van Pasen... Mijn Verlosser leeft!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 19:29
BerichtOnderwerp: Waarom zo moeilijk?

CHATULIEM619 schreef:
Voor mij is het geloof nog steeds actueel, omdat de mensen in de kern niet veranderd zijn. En toch willen mensen de bijbel omvormen naar hun normen en maatstaven. En dan blijft er niets meer over van het gezag van Gods Woord. Waarom maakt men het zich zo moeilijk, en zoekt men redenen om niet te doen wat Gods Woord zegt?

Is dat zo, dat mensen de bijbel om willen vormen naar hun normen en maatstaven? Ik denk meer dat mensen de bijbel lezen met een bepaalde bril op (bril van normen, maatstaven, tradities).
Je eigen bril zie je maar voor een heel klein gedeelte... die van de ander des te meer...

Daarnaast heb je wel gelijk denk ik dat het gezag van Gods Woord in het geding is als mensen zich niet (zozeer) bewust zijn van hun 'bril'...

En, ligt hier ook niet een stukje strijd tussen het dienen van God en je eigen ik... Het verlangen om net als Eva, als God te willen zijn, herken ik wel als ik heel eerlijk diep in m'n hart kijk...

HERZIENE STATENVERTALING, GEN. 3:1-6 schreef:
1 De slang nu was de listigste onder alle dieren van het veld die de HEERE God gemaakt had; en hij zei tegen de vrouw: Is het echt zo dat God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof?
2 En de vrouw zei tegen de slang: Van de vrucht van de bomen in de hof mogen wij eten,
3 maar van de vrucht van de boom die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: U mag daarvan niet eten en hem niet aanraken, anders sterft u.
4 Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
5 Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend.
6 En de vrouw zag dat die boom goed was om ervan te eten en dat hij een lust was voor het oog, ja, een boom die begerenswaardig was om er verstandig door te worden; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en hij at ervan.

Ik denk... hoe meer we ons hart en Gods liefde leren kennen en we onze bril gaan herkennen, des te zuiverder kunnen we begrijpen wat God ons in Zijn Woord wil zeggen en zullen we ons laten gezeggen!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:23
BerichtOnderwerp: Avondmaal

MARIJAN072 schreef:
Bedankt voor je antwoord, Willemijn! Ik begrijp je beter nu. 'k Ben het met je eens dat er vast en zeker avondmaalgangers zijn, die zich beter voordoen. En ik ben me er van bewust dat het moeilijk is, om een grens te stellen. Maar ik zou er moeite mee hebben om aan het Avondmaal te zitten met iemand van wie ik weet dat hij/zij bijv. vreemd gaat of zijn/haar kinderen mishandelt. Als dat bekend is, mag je naar mijn mening - als kerk - wel een grens stellen. Maar dat is wel heel moeilijk, dat geef ik gelijk toe.

Een mooi, eerlijk antwoord... En we zijn het weer met elkaar eens Marijan... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:08
BerichtOnderwerp: genade

JONATHAN890 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=XrLzYw6ULYw&feature=player_embedded

Dit is je eerste topic van vandaag... nog negen te gaan... Clown smiley

Nog beter... richt dit in als eigen hoekje... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 21:50
BerichtOnderwerp: Preken

Henk, je stelt ons wel vragen over de preek, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw antwoord op je twee vragen... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 21:23
BerichtOnderwerp: Boekentip....

MARIJAN072 schreef:
Sommigen zijn gewoon niet zo talig, Liesbeth. Knipoog smiley Moeten misschien een keer bijles nemen? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

Ik wil best les geven... Knipoog smiley Komt tie...

Jongens, meisjes, allemaal weer bij de les... het ging hier over boekentips... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 20:49

CROSSROAD317 schreef:
Hoeveel woorden had dat boek, dat je het in één adem kon uitlezen Smiley die vol vragen zit

Ik dacht nog... moet ik er nog bij zetten de zgn. spreekwoordelijke één adem? Uiteindelijk niet gedaan, in de overtuiging dat mensen zouden begrijpen wat ik bedoelde... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 17:29
BerichtOnderwerp: Preken

HENK710 schreef:
1. Hoe ervaren jullie de preken die je hoort?
2. En hoe meten jullie ‘of het wel of geen goede dienst was’?

Ik hoorde een paar dagen geleden een (stukje van een) interview met dr. Plaisier op Grootnieuwsradio, over hetzelfde thema als het hier geciteerde artikel...

De preek is voor mij cruciaal, maar tegelijkertijd ook onderdeel van een dienst. De volgende punten vind ik belangrijk in een preek:
* Christus moet centraal staan en niet wij als gelovigen...
* een preek is bestemd voor de gemeente, voor de gelovigen... Ik hou dus niet van een preek die lijkt te draaien om het komen tot Christus, hoewel daar wel een appel op gedaan 'moet' worden;
* uitleg die dichtbij de tekst of het tekstgedeelte blijft en diepgang; de tekst mag geen (kort) opstapje zijn naar een meer algemeen verhaal met geijkte zinsnedes...
* je hebt zgn. verstandspreken en doorleefde preken... Ik hou van de laatste en een beetje emotie/passie in de preek raakt/boeit me.
* actueel en praktisch, uit het leven gegrepen... zowel qua inhoud als ook qua woord- en zinkeuzes...

Tsja... wat is een 'goede' dienst... Als ik geraakt ben door het Woord? Als ik geraakt ben door het zijn in Gods huis, in de gemeenschap en de verbondenheid met de gemeenteleden? Als ik geraakt ben in het (massale) zingen van een lied?
Maar dat is misschien wel egoïstisch gedacht... Individualisme, zelfs in de gemeente...

Nogmaals, wat is een 'goede' dienst? Ik denk, een dienst waarin Gods aanwezigheid ervaren wordt. Door mij en/of door anderen... En die diensten zijn er veel!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 14:12

Ik heb zojuist het boek Ten derde dage van Maggie Hamand in één adem (uit) gelezen...

Het verhaal gaat over een psychologisch drama rondom het lijdensverhaal. Tijdens de kerkdienst op Goede Vrijdag komt een zwaargewonde man de kerk binnen en verstoort de rust. Hij overlijdt later aan zijn steekwonden en zijn lichaam wordt op de vroege Paasmorgen gestolen uit het mortuarium. En dit zijn niet de enige parallellen met Jezus' dood en opstanding... Ook in de details zijn overeenkomsten te vinden.

Het verhaal is geschreven vanuit de ik-vorm; ik=de voorganger die de dienst op Goede Vrijdag leidde en door de gebeurtenissen in een shock is terecht gekomen. Langzamerhand ontdekt hij dat zijn geloof vervaagd bleek tot een mythe...

Het kwam op mij over als tekenend voor de samenleving van nu... Ik moest denken aan deze tekst (Luk. 18:8): Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Bij deze zijn jullie dus getipt op dit vlot leesbare boek...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 23:26

MIEKE364 schreef:
waarop denk je dat mijn bijdrage is gebaseerd.....?

Volgens mij suggereer je dat het uitsluiten van mensen aan het Avondmaal afhankelijk is van de tijd waarin je leeft... En dat vind ik geen argument.
Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat jij dat wel als een argument zou zien, maar zo lijkt het er wel te staan...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:46

HENK710 schreef:
De Bijbel is immers 1: we moeten teksten uit de Bijbel niet enkel op zich lezen, maar ook leren verstaan in de context van het totale evangelie. En dan kun je mijns inziens zeker wel het dwarsverband leggen.

Er kwam een man bij de dokter... De dokter zei, wie dit rekverband heeft aangelegd, weet ik niet, maar het lijkt nergens op...
Hmm... dat was ik Smiley met dichtgeplakte mond

Sorry Henk, maar dit rekverband zou ik ook niet aan kunnen leggen...
Volgens mij gaat het om twee betekenissen van het lichaam die los van elkaar staan...
Desalniettemin ben ik het met je eens dat we de Bijbel als geheel moeten lezen.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op dinsdag 23 maart 2010, 20:48
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:40
BerichtOnderwerp: Waarom???

ALICE495 schreef:
Ik vind het fijn dat jullie deze mooie reacties hebben gegeven.
Dank daar voor en voor jullie bemoedigende woorden.
Als het aan mij ligt kan het idd allemaal wat makkelijker, maar ja als de ander al heel anders denkt betreft over het uitverkoren zijn en dat God je uit kiest om bij Hem te mogen zijn enz. Dat vind ik nl heel anders. Waarom is Jezus dan gekomen en gekruisigd?
En idd de doop is ook zon probleem. Nu zie ik dus ook al 2 meningsverschillen en dat blijf je volgens mij houden.
Ik ben in juni ook gedoopt en als kind ben ik ook gedoopt. Als kind ben je al behouden, je kan zelf nog geen keuzes maken om je wel of niet te laten dopen en met een volwassen doop kan je zelf die keuze maken als je net zoals Jezus weer op staan in een nieuw leven. Ik heb mijn oude leven begraven en heb Jezus aanvaart als mijn verlosser. Want zo staat het toch ook in de bijbel. Als je mij gezien hebt heb je God gezien. En je kan alleen via Mij bij de Vader komen.
Jezus staat zo centraal.
Maar we hebben besloten dat we nu afstand nemen van elkaar om elkaar niet nog meer pijn te doen en 11 april gaat hij mee naar mijn gemeente om te kijken wat hij daar van vind. Hij vind dat daar een wonder moet gebeuren als hij met mij verder wilt.
Maar ja dan blijven er hobbels voor hem. Zijn ouders waar hij een hele goede band mee heeft. Die zou hij in zijn ogen verlogenen. En hij wilt hun ook geen verdriet doen. Dus al met al zal het er allemaal niet makkelijker op worden.
Dus eerst 11 april maar afwachten en voor blijven bidden en het in Zijn hand leggen en los laten. Dat is het enige wat wij op dit moment kunnen doen. Want hij denkt dat er bij hem in de kerk de waarheid wordt verteld en ik in die van mij. Het is gewoon een wereld van verschil deze geloven. En moet zeggen dat ik daar best moeite mee heb. dat ik daar best van baal dat er zo veel verschillende geloven zijn.
De een weet niet zeker of ze behouden zijn en de ander van wel en bij de ene kerk moet je je aanpassen met je kleding en de ander weer niet.
Zo vind je zoveel verschillen.
Dus mocht er wat gebeuren dan zal het geen makkelijke strijd worden, maar weet wel dat God hier een bedoeling bij heeft.
Zo dat was wel ff een verhaal hahaha Clown smiley

Auw.. Alice, wat zal dit pijnlijk voor je zijn...
Uit de manier waarop je je verhaal schrijft, blijkt je moed en je geloofsvertrouwen! Daar heb ik bewondering voor...
Veel sterkte met alles en ik bid met je mee...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:24
BerichtOnderwerp: Waarom???

ALICE495 schreef:
Maar als je nou die gene waar je een relatie mee krijgt gereformeerd vrijgemaakt is en ik zelf zit bij een baptisten gemeente.
De bijbel en de gesprekken zijn niet het zelfde, terwijl het in mijn ogen het allemaal om 1 ding gaat lijkt mij.
Maar als je nu echt gek van die gene bent en de ander van jou. Wat zou je dan doen in dat geval?
Is er een mogelijkheid van slagen zon relatie?

Ik geloof zeker dat er kans van slagen is voor zo'n relatie, mits jullie allebei de bereidheid hebben om elkaars geloofsstandpunten te respecteren...
Het is mijn ervaring dat je ondanks grote verschillen qua kerk het prima eens kunt zijn over de kern van het geloof. En idd, daar draait het om!
Toch kunnen de verschillen in de dagelijkse praktijk wel groot zijn. En ook al is dat voornamelijk traditie misschien, het kost wel tijd om daarin je waardes te verleggen... Gun jezelf die tijd! En vertrouw erop dat God een weg banen zal als Hij jullie voor elkaar bestemd heeft...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 19:21

SOLAFIDE630 schreef:
1 Korintiërs 5

Wat vindt je van deze bijbeltekst Liesbeth?

Hier krijg ik wel het idee, dat, omdat er 1 iemand is, die IN ZONDE LEEFT, de hele gemeente (het hele deeg dus) aangetast wordt (zuur gemaakt wordt)! Knipoog smiley

1 Korintiërs 5
Misstanden in de gemeente

1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, 4 [3–4] 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.
6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 [color=#FF0000]Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. [/color]9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Ga je nou twee keer vlak achter hetzelfde bijbelgedeelte citeren Solafide? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar goed, het is wel een interessant gedeelte gezien mijn vraag.
Als christen mag je dus niet eten met een gemeentelid die zich christen noemt, maar dat in feite niet is.
Ja, dat wijst er idd op dat iemand die onwaardig aan het Avondmaal gaat de rest van de tafel verontreinigd.

Dus toch weigeren? Mensen uit de gemeente zetten die als desem zijn? Daar is wel héél véél wijsheid voor nodig om dat op de juiste manier na te leven...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:47
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

THOMAS968 schreef:
Ik weet niet in welke wijn het water indertijd veranderd is maar jouw wijntje: dat zou heel goed kunnen.

Thomas, die wou dat hij ook water in wijn kon veranderen....

Ach.. ik zou al tevreden zijn als ik wijn in water veranderen kon Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:29

HENK710 schreef:
Zie rode tekst, Liesbeth.

Ik lees hier dat iemand zich schuldig maakt. Dat is toch iets individueels?
Ik weet dat in andere bijbelgedeelten met lichaam ook de gemeente van Christus bedoeld wordt. Als dat was in dit gedeelte had je me overtuigd. Met het lichaam wordt echter in dit verband volgens mij bedoeld het lichaam van Christus. Hij gaf Zijn lichaam en Zijn bloed, voor mij...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:16

HENK710 schreef:
Het is meer iets wat indirect in het geciteerde bijbelgedeelte voorkomt. Want in dat gedeelte wordt wel duidelijk gewezen op het onderdeel zijn van een lichaam.

Wil je dit uitleggen Henk? Ik wil het graag geloven, maar twijfel eraan of het niet mijn gekleurde bril is die die indirecte boodschap erin legt...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:05

SOLAFIDE630 schreef:
Nee....volgens mij komt dat ook totaal niet in de bijbel voor. Knipoog smiley

Dan heb je idd mijn vraag beantwoord. Thanks Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 22:56

SOLAFIDE630 schreef:
1 Kor. 11 :

27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd. 34 Wie honger heeft kan beter thuis eten. Dan leiden uw samenkomsten tenminste niet tot uw veroordeling.

Maar Solafide, hier staat toch niet dat de hele tafel bezoedeld raakt als één deelnemer onwaardig aangaat?

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 22 maart 2010, 22:56
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 22:09

HENK710 schreef:
Maar tegelijk is wel duidelijk dat door verkeerd gebruik van het Avondmaal de gehele tafel bezoedeld raakt. Dit raakt dan dus niet enkel de individuele verantwoordelijkheid, maar ook de gezamenlijke.

Deze gedachte had ik ook tot voor kort... Maar als je me vraagt of dit bijbels is of iets dat door ons mensen er van is gemaakt en via de traditie is overgedragen, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik neig momenteel naar het laatste, want ik kan het niet vinden in de Bijbel (maar ja... dat zegt niet alles...).

Wie weet hier wel een antwoord op?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:34

Het gaat er niet om of het wel of niet van onze tijd is om iemand uit te sluiten van het Avondmaal... Ik baseer dat liever op de Bijbel.
En als ik eerlijk ben, dan lees ik daarin wat anders dan dat ik vanuit de traditie vanwaaruit ik kom altijd geleerd heb...

Quote:
1 Kor. 11:23-33:
23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Noot [sluiten]
(11:24) Dit is mijn lichaam voor jullie – Andere handschriften lezen: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt’.Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

In dit gedeelte valt me op dat een ieder zichzelf moet toetsen. Dat zou wijzen op eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet deel mag/kunt nemen aan het Avondmaal. Ik lees niets over tussenkomst van voorgangers/ouderlingen. Het lijkt een zaak tussen God en de mens zelf.

Ik denk wel dat het een taak is van voorgangers en ouderlingen om erop toe te zien dat de gemeente zich 'in belijdenis en levenswandel als christen gedraagt'. Dat betekent dus ook het vermanen van hen die zich onchristelijk gedragen / in zonde leven. Dan gaat het niet alleen om de mensen die praktiserend homofiel zijn of mensen die ongehuwd samenwonen...
Maar vermanen is wat anders dan weigeren...

Ik moet opeens denken aan het Avondmaal dat Jezus vierde, kort voor Zijn sterven. Judas kreeg ook het brood en de wijn aangereikt, terwijl Jezus ongetwijfeld geweten heeft dat hij niet in Hem geloofde als zijnde de Zoon van God die verlossing bracht.
Judas werd niet geweigerd om deel te nemen, wel aangesproken... Zie Mark. 14.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 22 maart 2010, 00:34
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 20:11
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel

CHATULIEM619 schreef:
Deze uitspraak zet mij tot nadenken Mieke. Hoe zou ik mensen in de gemeente behandelen die homoseksueel zijn? Niet veroordelend in elk geval, want als de gemeente bezoeken, zijn ze in mijn ogen op zoek naar God. Het allereerste wat me dan binnenvalt, is dat ze gewoon mens zijn, en dat je in een sfeer van vertrouwen heel wat duidelijkheid kunt creeëren. Verder geloof ik dat God zelf met mensen aan het werk gaat, als ze onder Gods Woord komen, zullen ze ook beseffen wie God voor ze wil zijn. En ik geloof in herstel van ieder verwond hart. Zal ik het gedrag goed praten, nee. Zal ik ze wijzen op de weg van de Heer? ja. En verder zou ik graag de mens willen kennen, om hem te kunnen wijzen op Jezus. In feite dus geen verschil als met een ander mens.
Ik geloof ook niet dat ze mijn goedkeuring zullen vragen, ik geloof dat God hun weg zal leiden en hoop daar een bepaalde rol in te kunnen spelen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Hoewel het er niet expliciet staat kan ik uit je schrijven Chatuliem, wel opmaken dat je het hebt over mensen die homoseksueel zijn én het praktiseren. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden, vind ik.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 13:28
BerichtOnderwerp: Hoe word ik behouden?

DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

Het was zo, op een prachtige zomeravond:
Ik was thuis en werd opeens gebeld. Aan de telefoon was iemand die ik niet kende en hij stelde mij de vraag om een keer af te spreken om samen bijbelstudie te gaan doen.

Je zult begrijpen dat ik nogal overrompeld was... Mijn vraag was als eerste hoe het kwam dat hij die vraag aan mij stelde. Hoe kom jij bij mij terecht met deze vraag? Hij kon mij ongeveer vertellen vanuit welke hoek hij mijn naam en telefoonnummer had gekregen, maar kon geen namen noemen.
Vervolgens raakten we aan de telefoon in gesprek over het geloof en mocht ik enthousiast vertellen wat het geloof voor mij betekent. Het was een mooi gesprek en hoewel het al anderhalf jaar geleden is, voel ik nog haast de glimlach op mijn gezicht waarmee ik mocht vertellen...

Hij stelde zijn vraag opnieuw... Ik stond in dilemma: geweldig mooi om aan iemand het Evangelie te mogen vertellen en iemand te mogen helpen in zijn zoektocht naar God. Anderzijds... ik ben voorzichtig, ga niet zomaar afspreken met een onbekende man die niet eens kon aangeven vanwaar hij mij 'kende'.
Ik sprak mijn dilemma uit. Hij vertelde uiteraard alleen goede bedoelingen te hebben.
Ik besloot geen bijbelstudie te gaan doen. Ik kon hem het vertrouwen niet geven.

Meteen kwam zijn volgende vraag... Zullen we dan nu samen bidden? Dat was mij te direct en ik legde uit dat ik ook dat niet wilde.

Beide antwoorden ontmoedigden hem niet om zijn derde vraag te stellen... Zullen we dan op de vakantie een keer samen gaan zingen?
Toen viel er bij mij een kwartje... ik had dus een man aan de telefoon met een verstandelijke beperking die mee zou gaan op een vakantie waarbij ik als begeleider mee zou gaan.
Ook deze vraag beantwoordde ik niet zoals de man wilde... Ik legde vriendelijk uit dat ik daar niet iets over wilde beloven, maar dat we het ter plekke wel konden bekijken.

Hij legde de hoorn zonder te groeten op de haak.

En ik? Ik was nog steeds overrompeld door het onverwachte gesprek. Verbaasd ook, waar ik de woorden voor het gesprek vandaan had gehaald... Het gemak waarmee dat ging, overrompelde me misschien nog het meest.

Achteraf bleek dat deze onbekende man helemaal niet mee zou gaan, meerdere begeleiders had gebeld met dezelfde vragen en dat er een flinke adder onder het gras had gelegen...

Wat leert mij deze gebeurtenis, in antwoord op de vraag van dit topic?
God zelf legt de woorden in je mond in een dergelijk gesprek! Voor mij gaat het niet om een serie bijbelteksten. Maar om het getuigenis van wie God voor ons is en wat Hij voor ons deed.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 20 maart 2010, 13:57
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 00:14
BerichtOnderwerp: Té tolerant?

JEANFRITS816 schreef:
dat lukt helaas vaak niet meer liesbeth.

En dus gaan we maar al te gemakkelijk over tot de orde van de dag?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 16:52
BerichtOnderwerp: Donderdag 11 maart/Dagelijkse bemoediging

EVA685 schreef:
Heb ik 1 week uitgeprobeert Annette Knipoog smiley toen kreeg ik te horen dat men teveel naar beneden moest scrollen Twijfelende smiley Wat nu??

Is het een idee Eva, om 1 topic te gebruiken voor je dagelijkse bemoedigingen en om gewoon elke dag je bijdrage te vervangen? Dan zijn én de mensen tevreden die het op deze manier wat rommelig vinden worden (waaronder ik) én er hoeft niet meer gescrolld te worden.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 ... 16 Volgende
Pagina 10 van 16