ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 85 86 87 88 89 90 91 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 22:43
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

MARIAN519 schreef:
Vanavond las ik in de Bijbel dat Lot het over zijn schoonzoons had, toen de engelen bij hem kwamen in Sodom.
Hij gaf ook aan dat zijn dochters nog nooit een man bekend hadden.
Dan was het in die tijd geen seks voor het huwelijk.

Maar hij wilde wel zijn dochters voor ontucht uitleveren..
Heel vreemd vond ik dat.
Temeer daar er nergens staat dat hij daarvoor gestraft werd.
En ontucht is nu juist iets wat God niet wil..
Het laat in mijn ogen de wanhoop van Lot zien. Het was een enorm bedreigend moment, de mannen wilden de engelen van God verkrachten.....Het is zeker niet bedoeld om ontucht goed te praten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 20:13
BerichtOnderwerp: Pinksteren

HERMAN388 schreef:
De Heilige Geest stort maar 1 keer.
Maar Hij werkt wel door onder de bediening van Gods Woord en Sacramenten.
Alles wat Jezus gedaan heeft gebeurde ook 1 keer, zoals geboorte, lijdensweg, kruisiging, opstanding en hemelvaart.
Zijn wederkomst moet nog komen.
We blijven wel in gedachten over dit heilfeiten.
De kern van het Evangelie is dat Jezus waarlijk opgestaan is en moet de gelovigen doorgeven dat Hij leeft door de werking van de Heilige Geest.
We moeten ook gaan verkondigen, dat is de opdracht van Jezus.
Ik ben het met je eens dat de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren een eenmalig heilsfeit is. Waar ik anders over denk is, je stelling dat Gods Geest nu alleen nog maar werkt via Gods woord en de sacramenten. Ik geloof, dat Gods Geest ook door mensen persoonlijk heen kan werken op velerlei manieren. Ik heb het altijd een vreemde redenatie gevonden, dat omdat de Bijbel af is, Gods Geest niet meer hoeft te werken op Zijn machtige manier.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 10 juni 2011, 20:47
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 23:04

FRANKT627 schreef:
Of: men kan trouwplannen hebben en dan met elkaar naar bed gaan.
tja, op die manier kun je alle grenzen wel gaan verleggen. Goede voornemens hebben is volgens mij geen goed criterium. Want de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens is het gezegde immers.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 21:58

THOMAS968 schreef:
Terecht dat je dit zegt. Er liepen al topics over.

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=255&start=0

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1020&start=0

Thomas
Sorry, ik heb helemaal geen enkele moeite met het veroordelen van verkeerd gedrag. En homofilie is dat in mijn ogen. Net zo goed als overspel. Je moet eens weten hoeveel mensen dat doen uit volle oprechtheid, en hoe lang ze tegen hun gevoelens gevochten hebben. Zelfs van pedofielen krijg je die verhalen te horen. Waar ligt de grens? Wat maakt de strijd van een homofiel erger dan de strijd van een drugsverslaafde? Wat maakt het dat je het ene gedrag wel goed moet keuren en het andere niet? In mijn ogen lees ik de Bijbel zo, dat homoseksualiteit ten strengste verboden wordt. Het wordt gelijkgesteld met het meest verderfelijke gedrag van de antichristen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 21:52

MARIAN519 schreef:
Nu ja, er staat voor het huwelijk Chatuliem, dan heb je plannen zie je?
...hoewel je dan misschien nog wel even kunt wachten.. Knipoog smiley
In hoeverre zijn die plannen er dan? Want het is wel heel gemakkelijk te stellen dat iedereen die met elkaar naar bed gaat van plan is met de ander te trouwen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 21:49
BerichtOnderwerp: Pinksteren

Goed een oud topic weer naar boven halen. Waar denken we aan bij Pinksteren. Het eerste wat ik duidelijk gemaakt heb is dat Pinksteren een oogstfeest is. Nu een tweede aspect:

Joh.14 schreef:
Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.
Door het uistorten van de Heilige Geest, mogen we weten, dat Gods Geest in ons woont. Het woord pleitbezorger, parakletos, betekent eigenlijk: hij die geroepen is om naast je te staan. Met de uitstorting van de Heilige Geest weten we, dat we niet alleen in de wereld zijn, maar dat we iemand hebben, die ons terzijde staat. Die ons helpt, ondersteunt, de weg wijst. Opeens is God niet meer een abstracte definitie, maar is Hij heel concreet geworden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 21:16
BerichtOnderwerp: opwekking

BERT168 schreef:
13.30 moet lukken denk ik als mn maat het er mee eens is..?
(die komt ook nog in het rijtje als't goed is...)
Als je vriendelijk vraagt en om 8 uur bij hem bent....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 20:47

MAUREEN217 schreef:
Ha, die Bert,
Als God het wil zien we elkaar gewoon. Ik bennl niet alleen, zie je. Ik ben met mijn zoon en schoonzus en waarschijnlijkook haar dochter,
en kun je ze niet ff alleen laten?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 19:55
BerichtOnderwerp: stond dat in de krant???

Emmen -

Het Dierenpark Emmen is er in geslaagd om 50 miljoen euro te besparen op het bouwplan voor een nieuw dierenpark met theater aan de rand van Emmen-centrum. Daardoor ligt er volgens projectdirecteur Henk Kesler een realistisch én rendabel bedrijfsplan op tafel. Bovendien maakte hij woensdagavond bekend dat de Rabobank een offerte heeft ingediend om 30 miljoen euro in het plan te investeren.

De Emmer gemeenteraad gaf het dierenpark in december opdracht om 50 miljoen euro uit het oorspronkelijke kostende bouwplan te schrappen. Die eerste proeve van bekwaamheid was door twee externe adviesbureaus als onhaalbaar bestempeld. Kesler en de zijnen schroefden het budget volgens opdracht terug tot 205 miljoen euro, onder meer door grote en kostbare waterverblijven te schrappen en door de nieuwe savanne iets te verschuiven.

De nieuwe zoo, die eind 2015 open moet, heeft 1,35 miljoen bezoekers per jaar nodig om rendabel te draaien. Dat levert voldoende omzet op om structureel te kunnen investeren in nieuwe attracties.

Volwassen bezoekers betalen straks 30 euro voor een kaartje. Volgens directeur Frankwin van Beers is dat een gerechtvaardigde prijs. "We zijn straks geen dierenpark meer, maar een compleet nieuwe dagattractie waarin bijvoorbeeld ook entertainment wordt geboden." Het park is volgens hem goed voor tussen de 250 en 300 voltijdbanen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 23:08

MARTIN695 schreef:
Hallo Chat
Ik vind hem erg mooi.
Sjalom.
Martin
Het raakte me echt wat Hannah zei...ontmoeten we elkaar bij het kruis....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 23:05
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

Het gesprekje wat ik met Pieter649 gehad heb. Jullie moeten allemaal de groeten hebben, eind juni gaan ze verhuizen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 20:07
BerichtOnderwerp: Tekenen dat het einde naderd????

CROSSROAD317 schreef:
Heel duidelijk ... jammer dat sommige christenen het niet willen zien of ze vinden het alleen maar bangmakerij ... Maar Gods woord is duidelijk genoeg, let op de tekenen der tijd, we leven nog steeds uit Genade door Genade.
We mogen/kunnen nu nog vertellen van Gods Liefde ... hoe meer zielen hoe meer vreugd ...

En bemoedigen ... zeker ... zie onderstaande link ... Knipoog smiley

http://www.youtube.com/watch?v=ClVyZlc0T0A
Cross, beste vriend. ik geloof net zoals jij dat de Heer terugkomt. Het enige wat ik niet doe, is voortdurend naar tekens te lopen zoeken. Sommige mensen leggen zo'n absolute waarde in bepaalde tekens, dat ze helemaal vergeten wat het eigenlijke doel is van die teksten...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 19:06

SAVANTI576 schreef:
in de 20 eeuw moet sex voor het huwelijk gewoon kunnen als je allebij er voor open staat in de relatie met elkaar
tja, laten we een aantal principes van de bijbel zomaar aan de kant gooien....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 15:48

HANNAH810 schreef:
mooie symboliek; we ontmoeten elkaar bij het kruis........
http://www.youtube.com/watch?v=bUArv9jgkDU

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 8 juni 2011, 15:49
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 13:30

meestal spraken we af bij het grote kruis op het middenterrein..
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 13:09
BerichtOnderwerp: Niet gelukkig zijn t.o.v. Het Geloof

DAVID923 schreef:
neerslachtighied is een state of mind, een gemoedstoestand.
Snap niet goed in welke context je dat bedoeld.
Overgave aan God zou geen neerslagtigheid moeten bewerken, misschien als dat inhoud wat boezem zonden te overwinnen, slechte gewoontes te laten of jusit iets te gaan doen, dat het een geestelijke strijd is, maar neerslachtig omdat iemand zijn leven helemaal overgeeft en open stelt voor God? Zie de link niet.

Fatalisme is soms hoe arminianen een karikatuur maken van het calvinisme. Maar falalisme is meer Deisme, het lot stoicijns, ''het staat in de sterren geschreven'' heidendom zonder een persoonlijke God ten top.
Dat krijg je als je je heel passief overgeeft en zelf niks meer doet, maar kan vele Bijbel teksten en algemene principes geven die dat ontkrachten en wijzen op de eigen inzet en verantwoordelijkheid van de mens.

Ja, David. Ik ben meer Arminiaans dan Gomarist. En daar schaam ik me totaal niet voor. Ik geloof nl. dat God de mens een keuze laat, voor of tegen Hem. Want zo lees ik ook de Bijbel. In het paradijs was het m.i. duidelijk, we konden kiezen voor of tegen Hem. En Adam en Eva kozen voor zichzelf...
Gaat deze keuze geheel buiten God om? Nee natuurlijk niet. God biedt aan, overtuigt, overweldigt zelfs....maakt dat ons weerloos? Nee, uiteindelijk kiezen we voor of tegen Hem.

Het grootste bezwaar tegen het calvinisme is het verwrongen Godsbeeld wat het tot gevolg kan hebben. Je kunt een heleboel teksten noemen, en ik geloof ook wel dat je dat gaat doen, maar uiteindelijk gaat het ook om mensen en hun eigen belevenis van het geloof. Als je alleen centraal stelt, dat God alle macht heeft en dat de mens weerloos is tegenover alles wat er gebeurt, kom je terecht in het fatalisme. Dan zou je zelfs kunnen stellen dat alles wat je overkomt de wil van God is. Stel, je wordt beroofd, dat is dan ook Gods wil???
Ik lees in de Bijbel talloze verhalen waarin mensen eigen keuzes maakten. En dat ze fouten maakten en door God berispt werden. Wat heeft berisping voor zin, als God hun eigen keuzes niet serieus nam? De mensen deden toch zoals Hij wilde, zondigden dus ook omdat God het wilde???
Waar is de ruimte in het calvinisme voor de keuze van de mens zelf? Hoeveel boeken moeten we uit de bijbel scheuren waarin mensen door hun eigen keuzes in de problemen kwamen en door de genade van God eruit getrokken werden???
Als je het OT leest, zie je hoeveel ruimte God de mens geeft om te kiezen voor Hem of tegen Hem. Het is voortdurend een interactie tussen God en mens, en het is geen eenrichtingsverkeer.
Ik kom automatisch weer terug bij de beschrijving van Berkhof, waarin Hij God beschrijft als de weerloze Overmacht. Twee tegenstrijdige beschrijvingen, maar allebei van toepassing...Voor de uitgebreide beschrijving verwijs ik je naar vorige topics waar ik het uit de doeken heb gedaan.
Bij Arminiaans gedachten goed staat meer de Weerloosheid centraal, en daar sta ik dus niet volledig achter. Bij calvinisme staat de Overmacht centraal, en daar kan ik ook niet volledig in mee gaan. In mijn ogen is het een combinatie van beide...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 8 juni 2011, 13:12
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juni 2011, 12:14

MARIAN519 schreef:
Misschien komt het negatief op jou over, omdat David de christen en de niet christen zo duidelijk uit elkaar haalt?
Zo las ik het... Twijfelende smiley

Terwijl in de Bijbel en ook hier in de eerste psalm duidelijk aangegeven wordt dat het om alle mensen gaat..Het Evangelie..de belofte is voor allen..
"Welgelukzalig is de man../mens..
De belofte is voor allen, maar dat wil niet zeggen, dat iedereen dat aanvaardt, Marian.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 23:19
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

MARTIN695 schreef:
Hallo Chatuliem.

Dus als ik je goed begrijp zijn het de zelfde soort mensen die Pim Fortuyn en Makro hebben veroorzaakt de zelfde van green Peace .
Ik moet je zeggen dat ik dat toch wel een hele boute uitspraak vind.
Sjalom.
Martin
Ik wijs alleen op het gevaar wat zulke organisaties kunnen gaan doen. Wij hebben hier wetten en rechtspraak, zodra een organisatie zich daar buiten stelt krijgt het terroristische trekjes. En de genoemde voorbeelden laten de gevolgen zien als men zich buiten de wet stelt. Je zult maar meemaken, dat je zaak uitbrandt omdat je zaken doet met een ander land...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 20:38
BerichtOnderwerp: ongelovige vriendschappen

FRANKT627 schreef:
Weet je wat ik heb ontdekt? Dat ongelovige mensen toleranter zijn in het aangaan van vriendenschappen. Zij maken geen onderscheid tussen geloofsstrekkingen of tussen wel of niet gelovig zijn. Tenzij ze met een halsstarig radicaal iemand te maken hebben waar weinig of niets mee aan te vangen is.

Ik heb zelf geen gelovige of ongelovige vrienden maar toen ik als kloosterling leefde heb ik met verschillende overtuigde ongelovige mensen gepraat. Zij vertelden me hoe zij vriendschappen zagen en toen moest ik steeds aan de woorden van Sint Augustinus denken: 'Het streven naar kleurloze gelijkvormigheid is geen ideaal. In elke gemeenschap moet er plaats blijven voor een gezonde pluriformiteit. En het is beter de pluriformiteit, die als natuurlijk gegeven toch aanwezig is, te erkennen dan ze te vernietigingen.'

Hierdoor kwam ik tot de conclussie dat sommige mensen met bepaalde levensopvattingen teveel in hokjes denken. Het is een soort-zoekt-soort mentaliteit geworden waardoor de kans op veelvormigheid (pluriformiteit), verrijking van inzichten, openstaan voor andere levensvisies, tolerantie in het algemeen verloren gaan of helemaal geen kans krijgen. Dit slaat zowel op de verhouding tussen gelovige en niet-gelovige. En ja, soms ook wel tussen de verschillende, christelijke of islamitische geloofsstrekkingen. Ik vind dit best wel bedroevend.

Frank

Geloofsbeleving gaat dieper dan alleen maar een andere mening hebben. En mijn eigen ervaring is, dat het heel moeilijk is om een relatie te hebben met iemand die een andere geloofsbeleving heeft. Kortom ik vind dat je wel heel gemakkelijk een oordeel over een ander hebt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 19:52

LEONARD480 schreef:
Ga heel ver met je mee Chat....alleen als niemand iets onderneemt tegen het kapitalisme, dan zie het resultaat in m.n. Japan. Tegen vele regels in en veiligheidsnormen, omdat het geld belangrijker is dan kwaliteit van het leven hier op aarde.
Eerlijk gezegd vind ik de les van Japan wel zeer overdreven, we weten nu dus dat een kerncentrale niet echt bestand is tegen een aardbeving van 9.0 en een daarop volgende vloedgolf van 27m hoog. Echt omstandigheden die we in NL kunnen meemaken...
Het gaat me meer om het principe, want eigenlijk is het een vorm van terrorisme wat Greenpeace bedrijft. De rechtzaken die hierover geweest zijn, zijn dus in het voordeel van Borssele uitgevallen. En een rechter hoort de wet te toetsen en niet zijn eigen voorkeuren te volgen. Als we vinden dat we dan maar eigen rechter moeten gaan spelen, zijn we bezig met een vorm van terrorisme. Hetzelfde soort als wat Pim Fortuyn zijn leven gekost heeft, de Makro in de fik gezet heeft, de nertsen heeft "bevrijd"waardoor er talloze dieren zijn omgekomen.
Wij kiezen voor een democratie en een onafhankelijke rechtspraak, dat vormt het hart van ons bestaan. Als we denken het beter te weten dan onze rechters, worden we onze eigen rechter...
Stel je eens voor dat er een ongeluk gebeurd was met die trein, veroorzaakt door Greenpeace?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 13:27

Toen ik vanochtend hoorde dat Greenpeace weer bezig was. Wat een anarchisten zeg. Respect voor onze rechtspraak hebben ze niet en ze laten een trein stoppen, die met kernafval gevuld is. Zeggen ze notabene dat er zoveel kernafval in zit dat er een ramp van ongekende omvang van komen. Waarom zorgen ze dan voor meer risico? Stel je voor dat ze een ongeluk met de trein veroorzaken door hun acties....het risico is alleen maar groter geworden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 13:17

DAVID923 schreef:
overgave, ja..maar geen passieve overgave in de zin van; 'Heer ik ga lekker zitten, doet u het allemaal maar'.

Zeg niet dat een van jullie dit denkt, maar heb mensen met de genade zien doorschieten. Waar door het goedkope genade word (bonhoeffer).
Christenen die in hun zonden blijven, en geen poging doen om te groeien in levensheiliging, navolging, zelfverloochening, het kruis opnemen en gehoorzaamheid.
Wanneer slaat overgave om in fatalisme of neerslachtigheid?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juni 2011, 13:14
BerichtOnderwerp: jammer

ZEELAND736 schreef:
Leonard....WAARHEID.....!!!!

DAAR...is nu mijn nieuwe relatie op gebaseerd...
Praten...praten en nog eens praten....

DAT...werd in mijn huwelijk gemist!!!
Nog ff een aanvulling
. Het lijkt me heel zwaar om alles te moeten uitpraten. Soms is het beter om de ander niet te dwingen tot gesprek, een nachtje slapen kan ook goed werken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 juni 2011, 21:35

WILLEMIJN232 schreef:
Zal het niet zo zijn Chatuliem dat alle eisen en wensen die je hebt vervagen als iemand je in je hart raakt? Dan vind je bovenstaande zaken misschien helemaal niet meer belangrijk? En dan vecht je misschien wel mee in haar vechtscheiding of ben je blij dat je haar zesde vriendje bent?
We hebben natuurlijk allemaal een soort 'eisenpakket" of je nu wel of geen kinderen, in het zuiden of het noorden woont......maar ik denk zelf dat de praktijk veel weerbarstiger is......
Dus om even bij de woorden van Peet te blijven, volgens mij wordt je afgerekend als het niet de 'ware'liefde is......en dan komen dit soort dingen naar boven......
Ik denk het wel Willemijn, maar met de kennis van nu, ga ik hiervan uit. Vechtscheidingen kunnen zelfs een
gevaar voor jezelf vormen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 juni 2011, 19:47
BerichtOnderwerp: stond dat in de krant???

De beste van 2011 (DvhN 4 juni 2011)
Door Willem Dekker

Ruim 3900 lezers van Dagblad van het Noorden hebben hun favoriete worstenmaker voorgedragen voor de vijfde DrogeWorsten Test. Een record. Tien genomineerde worsten uit Groningen en Drenthe zijn onder de loep genomen.

De winnaar van 2011: Meatpoint uit Tolbert.

Even een worstje opstoppen. Floep, daar schiet het gemalen vlees, gemengd met boerenmetworstkruiden (witte peper en kruidnagelen) en zout, uit de machine. In een varkersdarm, schoongemaakt in China, 91meter lang. De jury van de vijfde DrogeWorsten Test van Dagblad van het Noorden krijgt instructie in de nieuwe worstenmakerij van keurmeester Jan Nederhoed in Leek.

Punt 1: de consument proeft met zijn ogen. "Een droge worst die er niet uitziet, verkoopt niet", vertelt Nederhoed. Punt 2: ruik aan de worst zodra je hem aansnijdt. "De geur moet je direct pakken, net als bij wijn."

Nog een aardige: de kauwbaarheid. Nederhoed: "Soms zeggen mensen Ik roak hum niet kwiet. Dat is natuurlijk niet goed." Zo somt de keurmeester nog zeven voorwaarden op waaraan een goede droge worst moet voldoen. Daarop moeten de tien juryleden letten, geselecteerd uit 3900 lezers van deze krant die 162 noordelijke drogeworstenmakers voordroegen voor de test.

Nederhoed en zijn hulp Jilte Zuidema maken een nieuw partijtje droge worst. Jurylid Silvia Warringa uit Odoorn mag ook eens proberen het vlees in de darm te krijgen. Dat is nog niet zo eenvoudig. Henk Postmus uit Bedum knoopt de touwtjes om de worsten. Ook een lastig karweitje.

Nederhoed gaat prat op zijn roodwitte touwtje.

"Staat mooier dan een bruin touwtje. Een punt extra."

Aan de hand van een testformulier gaat de jury aan de slag. Gezeten in een examenopstelling in de hal van de worstenmakerij geven ze cijfers van 1 tot en met 10. Snijplank, mes, flesje water en appel bij de hand om de smaak weg te spoelen.

En een spuugbak naast de tafel voor als de worst echt niet te pruimen is.

Een voor een worden de droge worsten binnen gedragen, anoniem genummerd van 1 tot 10. De vleesproducten zijn afkomstig van de vijf Groningse en vijf Drentse slagers die het vaakst zijn voorgedragen. Coop Schippers uit Odoorn met slager Janko kreeg de meeste stemmen: 259. De andere negen slagers werden meer dan honderd keer genoemd.

Het is doodstil in de hal van de worstenmakerij.

Want de drogeworstenkeuring is een serieuze zaak. De winnaar krijgt een flinke toeloop van klanten, zo bleek uit voorgaande testen. En dan gaat niet alleen de droge worst grif van de hand.

Ook de omzet van andere vleeswaren stijgt.

Bovendien: de slager die in onze test de rij sluit, is geen verliezer. Hij is ruim honderd keer voorgedragen, omdat zijn klanten zijn worst lekker vinden. "Droge worst is een kwestie van smaak.

Zoveel worsten, zoveel smaken", zegt keurmeester Nederhoed. Ooit geweten dat een droge worst meer kruidnagel bevat naarmate je verder Oost- Groningen intrekt? "In hetWesterkwartier is de worst minder scherp. En in Overijssel proef je geen kruidnagel meer."

Na vijf minuten worden de formulieren opgehaald en verhuist worst 1 naar tafel 2, worst 2 naar tafel 3 enzovoort. Juryleden neutraliseren ondertussen de smaak met een slokje water en een stukje appel. De nieuwe worst moet geproefd zonder invloeden van de voorganger. Familieleden van de jury kijken toe. Hoewel ook worstliefhebbers, ze mogen niets zeggen. Als pleister op de wonde krijgen ze af en toe ook een stukje worst. Zoals de man van SilviaWarringa. "Hij is thuis onze drogeworsteter. Als we visite krijgen, koop ik er drie. Eén is al op voordat de visite komt."

Na tien keer wisselen is de test afgelopen. Terwijl Jan Nederhoed de worsten een voor een nog eens langs loopt met de jury, worden de cijfers geteld. Het resultaat: worst 7 is de winnaar. Instemmend geknik bij de juryleden. Ze weten dan nog niet dat de beste droge worst van 2011 van Meatpoint uit Tolbert komt. Dat lezen ze vandaag, net als u.

De worstenjury

Vele honderden lezers van Dagblad van het Noorden meldden zich aan voor de jury van de DrogeWorsten Test. Hieronder de tien uitverkorenen.

Henk Postmus (60), Bedum "Ik koop de droge worsten in Nieuweschans en stop ze in de diepvries."

Janneke de Groot (20), Zuidlaren "Ik ben de liefhebber van de familie. Mijn vader ook, maar die kon vandaag niet."

Benny van der Ploeg (69), Grootegast "Niet te vet en niet te hard. Maar rauw zijn ze het allerlekkerst."

SilviaWarringa (47), Odoorn "Sommige worsten zijn echt te zout."

Bert Haan (42), Groningen "Ik ben gek op droge worst. Dan kun je wel zien toch?"

Mark Rozenveld (43), Norg "Elke avond wel een stukkie worst. Mijn zoons ook."

MargaWiersema- Hartog (71), Wagenborgen "Sommige worsten smaken hetzelfde. Die uit ons dorp zijn de lekkerste."

Bertus de Bruin (63), Wehe-den Hoorn "Interessant hoe droge worst wordt gemaakt.

Het velletje haal ik er voortaan af."

Andre Feijen (47), Smilde "We hebben twee vegetariërs thuis. Mijn zoon Jurrien en ik zijn de worsteters."

Gré van Aalderen (79), Groningen "Ik kook ze altijd, twintig minuten en dan koud snijden."

Vraagje van mijn kant: wie is de droogste worst van CM?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 4 juni 2011, 19:51
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 juni 2011, 19:36

ZEELAND736 schreef:
Leonard....WAARHEID.....!!!!

DAAR...is nu mijn nieuwe relatie op gebaseerd...
Praten...praten en nog eens praten....

DAT...werd in mijn huwelijk gemist!!!
Ik vul nu ff in als ik mag. Het kan best wel zijn, dat je juist aantrekkelijk vond, dat je een echte man had. Iemand die zijn eigen boontjes kon doppen en niet snel van slag was. Maar dat je langzamerhand ook geconfronteerd werd met de negatieve kanten. Is het dan niet zo, dat ook jouw behoeftes daarmee veranderd zijn, en dat hij niet goed in staat was deze behoeftes te vervullen????
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 juni 2011, 00:32

We lopen de kans dat we dezelfde discussie weer gaan voeren. Is een man meteen slecht als hij het liefst een relatie met een vrouw zonder kinderen heeft? Is iedereen niet vrij zijn/haar voorkeuren te hebben.
Ik zal er nog maar eentje noemen. Ik wil geen relatie met een vrouw die nog steeds in een vechtscheiding gewikkeld is...Ben ik nu meteen een slechte man?
Ik wil ook niet de zesde man/vriend van een vrouw zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 juni 2011, 17:46

PEET760 schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind?
en egocentisch?
Dat je hier vaak op CM afgerekend wordt op het feit dat je kinderen heb.
Waarom mag een man/vrouw met kinderen niet de kans krijgen om een nieuwe vriendschap/relatie aan te gaan?
Er wordt dus niet naar de persoon gekeken ,hoe hij/zij is nee er wordt gekeken of je kinderen heb of niet.
Jammer dat er zelf hier,een christelijke site zulke dingen gebeuren.
Zit er hard aan te denken om mijn abonnement op te zeggen.
Maar hoop toch dat niet iedereen hier zo denkt.
groetend, Peet
De verhalen die ik hoor zijn juist het tegenovergestelde. Er zijn een heleboel mannen die het juist geen probleem vinden maar een uitdaging..Het ligt er maar aan welke man je treft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 juni 2011, 12:15
BerichtOnderwerp: Nickname of gewone naam op CM gebruiken

Als er 2300 leden zijn, die je profiel lezen kunnen, is er dan nog sprake van privacy? Als je niet wilt dat anderen zien dat je op de site zit, kun je het beste een nickname gebruiken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 2 juni 2011, 20:41

MARIO216 schreef:
Heb ergens gelezen dat de dagkaarten op zijn of zo. Wel vooraf informeren.
Die dagkaarten gelden voor de parkeerplaats van de auto
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 85 86 87 88 89 90 91 ... 169 Volgende
Pagina 88 van 169