ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 20:01
BerichtOnderwerp: Calvijn

BASTIAAN161 schreef:
Ik heb gegoogled. En vond een specifieke dominee die antisemitische uitspraken deed in een preek van een aantal jaren geleden. En ( voor zover ik het goed begrepen heb) de leiding van de PKN is daar niet, of niet genoeg daartegen opgetreden.

Is dit een bewijs dat de pkn antisemitisch is?
Nee dat is het niet. Het niet optreden heeft niets met haat te maken tegenover Joden, maar met een (m.i. ondeugdelijke) opvatting over wie waar verantwoordelijk voor is. De pkn leiding vind dat er tegen opgetreden moet worden maar dan vanuit die betreffende kerk ( c.q. de kerkelijke weg).
En bovendien heeft hebben ze ook hun standpunt duidelijk verklaard en daar is van antisemitisme geen sprake, maar juist uitgesproken verbondenheid.

Neem nu het voorbeeld van de goddeloze dominee’s die op de kansel staan in sommige pkn gemeenten.
Ook daar wordt niet tegen opgetreden. Je ziet dus dat het niets met haat te maken heeft, maar met een (m.i. verwrongen) algemene opvatting over wat zij zelf vinden wat hun taak is.
Helaas zijn christenen vaak verantwoordelijk geweest voor antisemitisme. Het bekendste voorbeeld is tijdens de pest die in de middeleeuwen woedde. Door hun dieet hadden ze geen last van ratten, dus ook geen pest. Het gevolg was dat ze aangewezen werden door de christenen als zijnde de oorzaak van de pest. Grote moordpartijen onder de joden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 18:53
BerichtOnderwerp: Christendom en yoga

JOL252 schreef:
Dat is toch ook een waarde-oordeel?
Dit was een reactie op jouw bijdrage waarin je vindt dat wij Wmijn te hard aanpakken. Ja, het is een waardeoordeel, maar niet over het leven van Wmijn of over hoe zij alles beleeft. Je hebt in mijn ogen een vreemde manier van citeren...
JOL252 schreef:
Wat ik zie gebeuren is dat er een battle is ontstaan waarin het strijden is om het gelijk. Daarin zie ik de één een beweging maken van: Dit is het woord en die moet je rechtsnijden. Er is geen midden, er is alleen rechts of links, de schapen en de bokken. De ander zegt God op haar wijze te kennen en ook samen met Hem vanuit haar christenzijn denkt ze anders over bepaalde zaken en kan dit ook voor zichzelf en God verantwoorden. Ze verzet zich terecht tegen het feit dat aan bepaalde acties haar christen zijn wordt afgemeten. (Ja ik weet het, Willemijn heeft ook zo haar uitspraken hierin naar anderen toe... )

Vervolgens zie ik een strijd ontstaan van welles-nietes. Het verhaal over yoga wordt heel letterlijk genomen met ontstaansgeschiedenis (is goed om te weten en mee te nemen in het onderscheiden) en hoe dit zou uitwerken en wordt niet geluisterd naar hoe Willemijn het beleeft, zij gaat niet aan de slag met goden en demonen en andere geestigheden. In plaats van dit bij haar te laten wordt vervolgens een soort houdgreep (sorry is judo, I know) toegepast waarbij de ander laat weten nog steeds haar geloof en visie te hebben, getuigt meerdere malen over hoe zij God kent en yoga voor haar werkt (haal het woord even weg en je hebt: ontspanning/ademhalingstechnieken/bewust bezig zijn).

Waarde oordeel: nee gewoon, kijk en zie.
Hoewel Willemijn steen en been klaagt over wat haar aangedaan is, zijn je ogen volledig gesloten over hoe zij met anderen omgaat. Mede door haar eigen uitdagende uitlatingen is deze situatie ontstaan. En ja, er is strijd. Maar dat gebeurt nu eenmaal als men Gods woord aan de kant wil zetten en de duisternis tot licht wil promoveren.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:37
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

WILLEMIJN232 schreef:
Zelfs voor mij???? Voel jij je beter dan de doorsnee mens hier op CM?

Voor christenen is het toch eenvoudig, die stemmen christelijk want daar ligt hun hart en waarheid....., dus onduidelijk? Voor jou toch niet?
Wat een vreemde associatie. Maar goed voor jou speciaal als aanvulling voor mij, een grote liefhebber van politiek...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 9 september 2012, 14:38
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:34

JOL252 schreef:
Laat dat dus ook bij Hem. En wijd je aan de belangrijkste opdracht:
Heb God lief bovenal etc.
en je naaste als je zelf.

Wanneer iemand met je van visie en wijsheid verschilt... aanvaardt elkaar. Willemijn heeft haar verantwoording en jij de jouwe. Jij hebt de jouw verdedigd en duidelijk gemaakt, Willemijn denkt er anders over.... voila.
Als iemand een feitelijke onjuistheid vermeldt, kan ik daar een opmerking over maken zonder dat daarmee meteen een waardeoordeel aan vastzit. Ga dan ook niet voor mij invullen hoe ik dat bedoel.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:30
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt gelijk Jol....vechten tegen de bierkaai en zonde van mijn schaarse vrije tijd......
Ik ga eens even mijn app lezen van Boer zoekt Vrouw en als Chat dan de Libelle gaat lezen is het weer rustig op het forum....... Knipoog smiley
Maar serieus, je hebt gelijk, dit gaat alleen maar van kwaad tot erger.....
Je llaat hier wel een vreemde indruk achter. Je gaat het vrijblijvend met christelijk principes om. En misschien kunnen we dus een nieuwe scheidslijn maken tussen vrijzinnigheid en orthodoxie, nl. vrijzinnig is ook vrijblijvend en orthodox is verantwoording afleggen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:19

WILLEMIJN232 schreef:
Mijn geheugen is ook prima en nogmaals.bemoei je niet met zaken die je niets aangaan.....
Ga eens lekker buiten in het zonnetje zitten en kijk eens wat jij allemaal hier zegt, lijkt me een veel betere optie........
En verder ga ik op dat domme bovenstaande stukje niet eens in want je kent de kwestie helemaal niet......je denkt dat je het weet en dat is heel wat anders......Gaat er vaak om wat je niet weet he????
Dus bespaar me je malle schrijfsels.....ook zonde van je tijd....
Geweldig Willemijn, je neemt echt je verantwoordelijkheid he!!! Fantastisch!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:17

WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat je de inhoud van mijn stukje niet begrijpt en er wel gelijk je eigen interpretatie aangeeft........Prima hoor.....maar voor jouw verantwoording, niet de mijne.....
Je houdt er niet van dat iemand je zegt, dat je vrijblijvendheid over is. Want zo lees ik wel de bijdragen hier. Je hebt gekozen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:15
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

LEANNE226 schreef:
De opkomst van de partijen viel me tegen,alleen PVDA en CDA stonden er.......de andere gemeentelijke politici lagen met de derriere in de zon denk ik.......... Twijfelende smiley
Laat die maar lekker rusten. Ik hou van politiek, maar 30 debatten in twee weken is zelfs voor mij teveel om naar te kijken. Hoe meer ik er naar kijk, hoe onduidelijker het allemaal wordt...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:13

JOL252 schreef:
Me too.
Maar neem me niet kwalijk, ik las ergens dat Chat aangeeft dat God een veroordelende God is. Vandaar mijn opmerking. En ik kan niet anders dan tot de conclusie komen, met alle urls van Zwaan en bijdragen van verschillende mensen, dat jullie iemand zwaar in de hoek van veroordeling neerzetten. Met Gods woord aan je zijde. Ja .. hoe wassie ook weer... in de naam van God sabelen we iemand kapot...
Je hebt toch wel echt een extreme kijk van zaken zeg. Ik denk dat ik de laatste pagina's meer verwijten om mn oren heb gekregen dan Willemijn.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:11

JOL252 schreef:
Vanmorgen weer eens in de samenkomst geweest. Mijn hart opgehaald aan Job 38 vanaf vers 4...

Waar waren wij toen God in Zijn wijsheid de wereld bedacht.
Wie denken wij te zijn als wij met de raadselen, de waaroms te maken krijgen. Wie zijn wij om in "onze wijsheid" te denken dat wij Zijn woord echt kunnen doorgronden, dit op mensen leggen en daarmee ook hun geloof en visie, hun leven die zij leven voor God kunnen beoordelen en veroordelen.

Een veroordelende God Chat? Ja, HIJ heeft het oordeel. En WIJ zijn elkaar niets anders verschuldigd dan elkaar lief te hebben. Dat is Zijn verordening. God is zoveel groter, Hij denkt Out of the Box en zo anders. Hij ziet ons en onze acties, en daarachter ziet Hij ons hart en heeft het overzicht over ons leven.

Het is ongelooflijk hoe hier met oordeel wordt geslingerd als zijnde van God en dan ook nog te denken dat je daarin een handje moet helpen.

Job 38... mooie samenvatting van God ten opzichte van ons kleine eigen-wijze mensjes...

By the way: charismatische samenkomst... verrassend out of the box.
Kijk; ik lees in de bijdrage van Willemijn het volgende:
Quote:
en gelukkig hebben wij geen veroordelende God,
Ik geef aan dat ik daar anders over denk. Geef ik dan aan dat ik haar veroordeel, nee, ik geef aan dat de bijbel echt wel spreekt over een oordeel en Laatste Oordeel.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 14:06

WILLEMIJN232 schreef:
Jol, een klopjacht is te veel eer voor diegenen. Het heeft meer te maken met Farizeeërgedrag. Vooral weten wat goed is en maar zo veel mogelijk feiten uit de Bijbel verzamelen om je gelijk te krijgen.
Ik vind het de kunst om juist geen farizeeër te worden. Als wij zelf weten dat wij voor God mogen bestaan en voor God goed genoeg zijn, dan kan geen mens (ook geen CMMers)verhinderen om zo te leven zoals je dat zelf wilt en niet zoals sommige mensen dat bijna van je eisen en daar ook heel ver (te) in gaan.
De Bijbel bestaat uit feiten die een ieder anders interpreteert, daarom zijn er helaas ook zoveel kerken en huis gemeentes bijgekomen omdat een ieder denkt dat zijn woord, het woord is....
Ik begrijp niet goed waarom jij je zo veroordeeld voelt. Je kunt wel veroordeling lezen, maar je kunt ook wel eens ingaan op wat mensen zeggen en ook nog menen. Wat neem jij een slachtofferrol aan zeg. Wij worden even heerlijk neergezet als Farizeers, een stukje eerder hintte je erop, dat we eigenlijk geen christenen zijn...wie is er aan het veroordelen?
Kijk, zoals ik eerder gesteld heb: je hebt je keuze gemaakt. En vanaf dat moment vind je alles wat wij zeggen benedenmaats, hypocriet, veroordelend. Als je een keuze maakt, moet je ook instaan voor de gevolgen. Wil ik daarmee zeggen wat er staat te gebeuren? Helemaal niet, maar ik zeg wel, dat God onze eigen keuzes ook serieus neemt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 13:21

WILLEMIJN232 schreef:
Schrijf jij nu maar je romantische gedichten, lijkt me wijzer...
En je bent wel een verhalenverteller en je bemoeit je ook nog eens met zaken die je niets, maar dan ook helemaal niets aangaan.....dus doe dat dan ook niet......
Alles wat op het forum neergezet wordt mag besproken worden. En jij bent nogal vrij duidelijk tegenover Zeeland geweest. De ellende voor jou is, dat ik dat niet snel vergeet. In plaats van dat je nu ingaat op dat wat er geschreven is, of nog liever, dat je dingen rechtzet, die nu nog fout zitten, probeer je uit alle macht de verantwoording van je af te schuiven. Waarom eigenlijk? Voel je je er te goed voor?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 11:24

HANNAH810 schreef:
wat de ene mens als "occult" benoemd, is voor de ander louter "energie goed verdelen", chat.

dat is het hem dus; kun je je verplaatsen in de denkwijze van andere mensen.
Het is duidelijk dat je de discussie niet gevolgd hebt, want dan zou je ook wel anders reageren...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 11:18

WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt helemaal gelijk Willem. Waar Chatuliem aan refereert is iets wat hem helemaal niet aan gaat , waar hij ook helemaal niet van weet hoe dat verder is gegaan en het ergste hiervan nog dat het ging over een opmerking die gemaakt werd in de chatbox op de dag dat ik mijn zusje had begraven, een zwarte dag in mijn leven en die ik ook ontzettend mis.
Maar, inderdaad om je gelijk te halen kan je ver gaan en over ethische grenzen gaan....Verder fantaseert hij er nog een verhaal bij wat helemaal niet zo is.
Hij kan beter zijn nickname in Pinokkio veranderen en dan zal de neus wel erg lang zijn.........
En inderdaad, hebben ze niets beter te doen? En het is te kinderachtig voor woorden dat ben ik helemaal met je eens......en daarbij nog erg onfatsoenlijk ook....
Tot nu toe heb ik mij strikt gehouden aan dingen die hier op het forum en in de chatbox genoemd zijn. Vergeven is dus niet je sterkste punt Wmijn, vergeving vragen komt zeker ook niet in jouw bijbel voor. De strategie die je nu kiest, nl. mij uitmaken voor verhalenverteller, is de slechtste, je leugens worden alleen nog maar groter...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 9 september 2012, 12:54
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 10:57

WILLEM658 schreef:
Ik zou niet weten waar dit gesprek nu over gaat maar het iig off-topic dacht ik zo.
Los van dat klinkt het allemaal nogal kinderachtig...
Hebben de heren niets beters te doen dan hun eigen gelijk te halen?
Get a life! En kijk lekker naar jezelf, je bent vast niet perfect!
Fijn, dat je meedeelt dat je nergens van afweet....mag ik de meerwaarde van die opmerking weten? Want eigenlijk slaat het nergens op wat er staat.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 10:47

WILLEMIJN232 schreef:
en over hoe wij in het leven staan. We leven met aandacht voor God....en gelukkig hebben wij geen veroordelende God, wel veroordelende mensen die graag voor God willen spelen.......
En ik zal ook maar eens met een bijbeltekst eindigen:
Als U bidt ontvangt u niets, omdat U verkeerd bidt als u alleen uw eigen hartstochten wilt bevredigen.........
Is dat een verzinsel van je zelf? Ik geloof nl. wel, dat we een veroordelende God hebben. Dat wil niet zeggen dat dat mijn geloof bepaalt, maar uiteindelijk zal er een oordeel komen. Het wordt me nu ook duidelijk waarom je zo gemakkelijk met die dingen omgaat.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 02:13

HANNAH810 schreef:
dus als ik je goed begrijp is ANGST je raadgever, bert?
Nee, de bijbel uiteindelijk. Je moet je gewoon niet inlaten met dingen die occult zijn. Dat is verreweg het veiligste..
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 01:08

WILLEMIJN232 schreef:
Je raaskalt ....werkelijk waar....en fantaseert er ook nog bij.....ik spreek dat helemaal niet in een chatbox uit en zeker niet met anderen erbij.......dus spreek niet over zaken waar je geen weet van hebt is mijn advies.....
Je wilt me gewoon naar beneden halen hier , erg eigenlijk....staat dat ook in de bijbel?
Ik ben erbij geweest toen Zeeland die opmerking in de chatbox maakte. Ik vond het ook niet kunnen op dat moment. Ik heb ook je antwoorden gezien op het forum tegenover haar. Ik lieg niet, ik was erbij. Jij vond dat je haar niet hoefde te vergeven. Je voelde je te goed voor haar.
Denk eens aan de gelijkenis van de schuldeisers. Staat ook in de Bijbel. Woorden van Jezus zelf. Is Hij niet degene die zei: dat als je een ander niet vergeeft, God jou ook niet zal vergeven? Ok het staat in de Bijbel, dus je leest het waarschijnlijk wat anders, maar het is wel bedoeld als voorbeeld voor ons leven.
Ik haal je niet bewust naar beneden, ik spreek je aan op je gedrag en op de plek waar je dit gedrag tentoonspreidt.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 9 september 2012, 01:34
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 01:00

WILLEMIJN232 schreef:
Niet over zaken praten waar je niets van afweet Chatuliem of denkt af te weten..... Ligt allemaal veel genuanceerder.....
Bah, Chatuliem, wat naar dat je zo oordeelt zonder de hoed en de rand te weten!
Ik was erbij in de chatbox, Wmijn. Ik heb gelezen hoe jij denkt over vergeving. Ik heb de excuses gelezen die ze je geschreven heeft. Ik heb de hardheid gezien die jij getoond hebt tegen haar. En ik heb haar radeloosheid gezien, dat je haar maar niet wilde vergeven.....zeg mij niet, dat ik niet van deze dingen wist: je hebt je zeer asociaal tegenover haar gedragen en nu geef je haar opnieuw een sneer. Ook al denken wij misschien anders over Jezus of christen zijn, in onze beide definities is dit niet christelijk...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 00:54

WILLEMIJN232 schreef:
Zo hebben we allemaal wel wat he Zeeland? (ik citeer je even)
Zo, jij gaat over een grens zeg. Eerst klagen en janken dat Zeeland geen begrip voor je had in de chatbox. Zij vraagt oprecht vergeving en die weiger je te geven en nu krijg je de kans en je geeft haar een venijnige trap na. Bah, Wmijn, wat vind ik dit naar.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 00:34
BerichtOnderwerp: collectegeld

WILLEMIJN232 schreef:
Als je christen pretendeert te zijn stem je toch niet op de PVV????
Kan je dat dan wel verantwoorden met de Bijbel????
Zij zijn pro Israël...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 00:33

WILLEMIJN232 schreef:
Je zegt het goed, die noemen zich christenen, dat is wat anders dan het zijn he? Knipoog smiley
Jij kan het weten, jij hebt toch gekozen Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 9 september 2012, 00:20

WILLEMIJN232 schreef:
Er zijn nu eenmaal mensen zoals Chatuliem en Bert die denken dat ze de Bijbel kennen en citeren gemakshalve de stukken eruit die hun wel uit komen.....selectief Bijbellezen noemen ze dat wel eens.......
Knipoog smiley Heren, misschien eens wat beter de Bijbel bestuderen???
Die mensen noemen zich christen en jij hebt niet het recht om hen hier minderwaardig neer te zetten. Volgens mij lees je een boek om erachter te komen wat ie je te vertellen heeft. En die bijbel is duidelijker dan dat jij steeds wilt beweren. Maar ja, dat vereist keuzes he, en jouw keuze is al duidelijk toch?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 23:28

WILLEMIJN232 schreef:
Bijbellezen en teksten citeren om je eigen gelijk te krijgen is niet oprecht he?
Dat neigt naar schijnheiligheid......
Ik kan je met nog meer stelligheid zeggen, dat Paulus absoluut niet tolerant was tegenover andersdenkenden. Je kunt uit het patroon het teruglezen. Dat is geen selectief bijbellezen, dat is de bijbel lezen. En als er een thema opduikt in de geschriften van Paulus, is het heel normaal dat je ze onder elkaar zet om een duidelijk beeld van die persoon te krijgen. Maar goed, jij hebt je keuze gemaakt
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 23:12

WILLEMIJN232 schreef:
Dit bedoel ik nu net met selectief Bijbellezen........

Knipoog smiley
het is in elk geval wel bijbellezen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 23:09

De Leer van Christus

Quote:
Wat de kerken prediken (de christelijke leer) heeft weinig van doen met de Leer van Christus (Zie ook: Theologie en Maatschappij). Wat is de Leer van Christus dan eigenlijk? De kernleer van Christus valt op te splitsen in een theologisch gedeelte, een sociaal gedeelte en een psychologisch gedeelte.
Theologische boodschap

De theologische leer van Christus is de volgende: Op de allereerste plaats God liefhebben met geheel je hart, geheel je ziel, geheel je verstand en geheel je kracht. Op de tweede plaats Hem (Christus) navolgen, zowel in woord als in daad. Op de derde plaats komen jezelf en de mensen waar je direct verantwoordelijk voor bent, meteen gevolgd door je naaste. In het liefhebben van God en het liefhebben van je naaste gelijk jezelf (Marc.12:28-31) zitten de Tien Geboden en zaken als rechtvaardigheid etc. (Zie: Normen en Waarden) vanzelf al besloten. Meer is er niet en alles wat daaraan toegevoegd wordt, brengt je verder af van je basis, het fundament en het contact met God, Christus en jezelf (zie ook: FACT-grafiek, blauwdruk van de menselijke geest).
Door Zijn komst heeft Christus de weg naar God vrijgemaakt voor iedereen, het is niet langer exclusief voorbehouden aan het Joodse volk. Door zijn Leer en Zijn lijden heeft Hij de mensen de mogelijkheid gegeven zich met een schone lei op deze weg naar het contact met God te begeven. Een duivel die er vrijwel in elke kerk meer of minder aan te pas komt, heeft ten eerste in het oude Testament al nooit veel status gehad en is ten tweede door Christus voorgoed van het toneel verdwenen.

Waarom staat wat u hier leest op een aantal punten zo haaks op wat u geleerd wordt in de kerken? Het antwoord is simpel: zij verkondigen niet het Woord van Christus, maar het woord van Paulus en de overige apostelen. (Zie: Theologie en Maatschappij).
Christus heeft echter opgeroepen om zelf te onderzoeken wat recht is. Zelf zoeken, niet blindelings voorgangers navolgen. Integendeel.
Sociale boodschap

De sociale leer van Christus is door de verschillende kerken nog wel aardig opgepikt. Zaken als barmhartigheid, rechtvaardigheid, zachtmoedigheid, het opkomen voor de zwakkeren en de armen en begrippen als vergeving etc., worden meestal wel breed uitgemeten in de kerken. Christus oordeelde niet en ging met iedereen om, Hij nam het op voor de zwakkeren, Hij genas lichamelijk en psychisch zieken.
Het aankaarten van misstanden is helaas wat minder goed begrepen. Christus vocht misstanden aan en streed op onomwonden wijze tegen onrechtvaardigheid; Hij ging dwars in tegen de gevestigde orde. Hij was geen vaag, gedwee figuur, integendeel, Hij was in zijn optreden zeer direct en confronterend. Hij riep op om Hem na te volgen. Dit klokkenluiderschap is helaas een aspect wat we nog maar weinig terugzien in het christendom, men heeft het daarentegen ingeruild voor de functie van doofpotbewaker.
Psychologische boodschap

Hebben de kerken de theologische en sociale relevantie van Zijn Woorden nog wel enigszins opgepikt, de psychologische relevantie hebben zij niet of vrijwel niet herkend. En eigenlijk konden zij dit - zeker in die tijd - nog niet. Pas met de bloei van de dieptepsychologie en de humanistische psychologie zo halverwege de 20e eeuw, zou de psychologische relevantie van de Woorden en gelijkenissen van Christus inzichtelijk kunnen worden. De psychologische leer van Christus is daarom nooit goed begrepen. Christus kan echter ondanks het feit dat hij bijna 2000 jaar eerder leefde, tevens als grondlegger van de moderne psychotherapie worden gezien. Als je de drie psychotherapeutische hoofdstromingen van Sigmund Freud, Albert Ellis en Carl Rogers neemt, dan pakt Christus de meest waardevolle elementen uit deze stromingen en voegt ze samen, reeds lang voordat deze stromingen ook maar bestonden.
....
Een heel vreemde kijk op Christus. Wat heeft dit nog met de Bijbel te maken dan of met verlossing van zonden en verzoening met God???

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 8 september 2012, 23:39
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 22:54

MIEKE364 schreef:
Je blijft zaniken omdat ik niet zeg wat jou zint en met mij vele anderen.

Het is niet aan ons mensen te weten wat Gods wil is dus ook niet aan jou.

De bijbel interpreteren zonder daarin de leer van Christus mee te nemen is heel gevaarlijk zoals de geschiedenis ons leert, daar hoef ik niet over uit te wijden.

Je vooronderstellingen over hoe "'jullie' met groot gemak Gods Woord aan de kant schuiven.." is bijzonder aanmatigend, suggestief en beledigend.

Bestudeer Paulus nog eens, Chatuliem, en leer hoe je omgaat met je broeders en zusters van een van Jezus' apostelen....
Ik denk dat jij en ik een heel ander beeld hebben van de leer van Christus. Ik zal hier onder een aantal uitspraken van Paulus neerzetten over zijn broeders en zusters:
1 Kor5 schreef:
Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, 4 [3–4] 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.
en wat vind je dan van deze?
Gal 1 schreef:
Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij
Hij bleek er dus ook niet zo op gesteld te zijn als mensen zijn woorden gebruikten om hun zonden te bedekken.
Hij gaat nog verder zelfs,
1 Tim 1 schreef:
Je moet voorkomen dat bepaalde mensen daar een afwijkende leer onderwijzen 4 en zich verdiepen in verzinsels en eindeloze geslachtsregisters. Die leiden meer tot speculaties dan tot de vervulling van de taak die God met het geloof gegeven heeft. 5 Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. 6 Sommigen hebben zich daarvan afgewend en zijn vervallen tot zinloos gepraat. 7 Zij willen de wet van God onderwijzen, maar weten niet wat ze zeggen en begrijpen niets van wat ze zo stellig beweren.
Paulus was heel duidelijk in zijn leer en hij was heel duidelijk in het afwijzen van andere leringen. Dus die tolerantie tegen andersdenkenden is in zijn ogen dwaasheid. Als hij een abbo op CM had gehad, was hij vast gebannen omdat hij zo resoluut durfde te zijn tegenover andersdenkenden...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 22:13

MIEKE364 schreef:
1. hoe weet jij dat het in de rosse buurt lekker is?
2. je gebruikt hier Zijn naam ijdel en in een potsierlijk vergelijk dat kant noch wal raakt.
3. off topic.
je gaat nog steeds voorbij aan de analogie...en met alles kun je je afvragen of het naar Gods wil is. Die uitdrukking is niet blasfemisch. Wat blasfemischer is, hoe jullie met groot gemak Gods Woord aan de kant schuiven...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 22:03

MIEKE364 schreef:
Je had het over vreemd gaan, Chatuliem en dat heeft niets te maken met christen zijn en yoga.

En wat jouw overtuigingen zijn over yoga....dat weten we nou wel.

Willemijn heeft het niet op met je vooringenomenheid terwijl je er heel anders over zou denken als je eens een yogales zou meemaken en zou meedoen. Je zou ontdekken dat het helpt te doen wat Christus ons voorschrijft te doen.....afstand te nemen van jaloezie, hebzucht, begeerte en nog zo wat....het leert je namelijk om wat afstand te nemen van je eerste impulsen in de vorm van gedachten, gevoelens en emoties en daar wat genuanceerder naar te kijken voordat je je daarmee verbindt en daar is niets occults aan. Het is oefenen in zelfdiscipline en zelfinzicht en dat zou vele christenen niet slecht staan.
Als je naar de rosse buurt gaat is het ook lekker, maar wil dat dan zeggen dat dat goed is en naar Gods Wil...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 september 2012, 20:55

MIEKE364 schreef:
off topic....
tja, als je iets niet uitkomt, is dat altijd een gemakkelijk excuus he. Nee, het is volledig on topic, aangezien Wmijn voortdurend beweert, dat je pas een mening mag hebben over yoga als je er zelf geweest bent. Het is een dom argument, aangezien je voor voldoende dingen gewaarschuwd wordt niet te doen. Eén ervan is je niet in te laten met yoga. En die waarschuwing uit de Bijbel zegt mij veel meer, dan wat dan ook...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 169 Volgende
Pagina 8 van 169