Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 19:57
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
IMRE695 schreef: | Cohen for president! Yes, we can!
(en Wiegel minister van duurzame energie) |
wat is er nog duidelijk links of rechts ??
refr.: Prik, prik, Prikkebeen Waar ga jij vanavond heen Links, rechts, troelala We gaan je achterna
http://www.youtube.com/watch?v=K0v4Rn-mvn8
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 mei 2010, 17:50
Onderwerp: verbeter punten op cm
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Niet-leden kunnen/konden ook zien of leden online zijn. Dat vind ik in strijd met een zekere mate van privacy die we toch mogen of kunnen verwachten. Technisch lijkt het me niet zo moeilijk dat te veranderen, evenals het al dan niet op het forum kunnen kijken. Waarom moeten oud-leden dat beide kunnen? Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk weer lid worden na het benutten van deze mogelijkheden en als ik dat afzet tegen mensen die gluren met wat voor bijbedoeling dan ook, lijkt het me maar beter om deze twee zaken ongedaan te maken. Je bent lid of geen lid.
Thomas, lid. |
Ook al kunnen ze niet zien of je on-line bent, dan nog kunnen ze zien aan je bijdrage wanneer je wel on-line was toch ?? Dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een situatie waarbij niet leden, geen mogelijkheid meer hebben om het forum te lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:11
Onderwerp: Voetbalpraat
|
|
|
MARIO216 schreef: | Voor de goede orde, voor het WK-voetbal het Voetbal-ABC:
Achterhoede: Ook wel verdediging genoemd. Ontfrutselt bal van de aanvallers van de tegenstander. Assist: Voorzet dat leidt tot een doelpunt. Counter: Snelle omschakeling van verdediging naar aanval, zodat je de tegenstander overrompeld. Een-Tweetje: Samenspel tussen twee spelers. Speler een passt naar speler twee, die weer terugpasst naar speler een. Hatrick: Als een speler drie keer scoort in een wedstrijd (liefst in een helft, zonder tegendoelpunten er tussen, dan is het een zuivere hattrick) Laatste man: Naam voor de leider van de verdediging, ook wel vrije verdediger genoemd. Lobje: Geen schot, maar een wipje met de wreef tegen de bal, zodat die over de keeper heen kruit. Panna: De bal wordt door de benen heen van de tegenstander gespeeld. Pass (Spreek uit: paas): De bal overspelen naar iemand uit het eigen team. Schwalbe: Goed geacteerde val, met als doel een vrije trap of penalty te krijgen. Stift: Fraaie manier om de bal over de tegenstander (liefst keeper) heen te schieten. Tackle: Ferme defensieve actie op de bal. |
Ik mis nog een aantal termen... om zo maar een paar te noemen buitenspel back-speler lijn-verdediging middenvelder omhaal tikkie terug voorstopper zone-verdediging 3de helft
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 14:10
Onderwerp: christen zijn en schuldgevoel
|
|
|
JOS689 schreef: | welke vrijheid crossroad ? |
De vrijheid die we hebben om elke dag, ondanks onze zonden voor zijn aangezicht te komen. Dat kan zijn in gebed, aanbidding, lofprijzing etc etc
De bewerker van vals schuldgevoel is Satan: Die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God (Openb. 12: 10 )
De bewerker van overtuiging is de Heilige Geest, Hij zal de wereld overtuigen van zonde. (Joh. 16 : 8 )
Ik denk dat we als christenen heel goed het onderscheidt moeten zien tussen deze twee schuldgevoelens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 01:31
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Dat laatste moet dan wel ook gezegd worden Cross... Mijn ervaring (toen ik op m'n 22e lid werd van de geref. vrijgemaakte kerk) is dat je het al fout had gedaan, nog voor de week begonnen was, en ja als je zo door 't leven moet (en zeker met mijn verleden, waarin ik het qua geloof trouwens erg 'licht' had), was 't moeilijk om nog een lichtpuntje te zien. Ook veel later hoorde ik een preek (een internet kerkdienst van de ned. geref. kerk) over dat God spijt had dat ie mensen gemaakt had (gebeurtenis rond Noach), als dat de boventoon is en er wordt nog amper iets gezegd over Gods genade en Zijn goedheid dan is die verhouding zoek en ja, dat soort dingen maakt mij depressief !! En dat kan toch niet de bedoeling zijn van het evangelie, wat betekent BLIJDE boodschap ... Ik beschuldig geen kerk, maar vind soms wel dat de leer fout is... De genade van Jezus Christus mag het laatste woord hebben, daar is de bijbel heel duidelijk over dacht ik... |
Ik schreef het er ook niet voor niets bij Sus....... Maar als je wedergeboren bent, een kind van God, dan hoef je niet steeds weer bepaald te worden bij je zondige aard, dan mag je leven in vrijheid, door genade, in Jezus Christus !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 22:08
|
|
|
2. Er is van alles aan te merken op de leer in de reformatorische kerken, dat zal ik niet ontkennen. Ze verkondigen de Bijbelse leer eenzijdig en idd. vooral de zondige aard heeft een sterke nadruk. Dat is jammer, Nee het is niet jammer, het is ronduit fout want daarmee wordt God zo veel tekort gedaan! Hij wil niet dat we blijven staren naar ons als oude mens, maar Hij wil dat we leven als nieuwe mensen. Precies, vernieuwd, leven vanuit hoop en niet vanuit schuld
Waarom wordt God daarmee tekort gedaan?? Hij is een Liefdevolle God maar ook een rechtvaardige God. God wil ook dat je besef hebt van je zondige aard, hoe kun je anders wedergeboren worden, als je toch al "goed" zou zijn in Zijn ogen?? Juist vanuit je zondige aard, kun je uitzien naar een Leven met Hem, nu hier op aarde, en straks bij Hem in de hemel. Maar als je wedergeboren bent, een kind van God, dan hoef je niet steeds weer bepaald te worden bij je zondige aard, dan mag je leven in vrijheid, door genade, in Jezus Christus !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 21:38
Onderwerp: dringend gebed voor mezelf
|
|
|
PREMNATH106 schreef: | Bedankt voor jullie steun,een paar foto's zijn trouwens bandfoto's ,dat hoort een beetje bij de stijl......daarnaast maak ik zelf heel wat andere soort muziek,heel rustgevende piano muziek,dus niet alleen metal.
Ik kamp al jaren met de gedachte om uit het leven te stappen bij moeilijke situaties en daar wil ik heel graag van af,sinds ik doelbewust voor Jezus heb gekozen,heb ik die gedachtes nog steeds.Ik ben wel christelijk opgevoed,te streng christelijk trouwens,maar gelukkig is dat voorbij. |
http://www.youtube.com/watch?v=o9wNDNQYwKM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 18:41
Onderwerp: dringend gebed voor mezelf
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik wil en zal voor je bidden. Maar ik ben erg geschrokken van je foto's en het soort muziek dat je aanhangt. Dus, ik bid ook voor bevrijding.
Veel sterkte + Gods zegen! |
Hier wil ik me bij aansluiten.
Sterkte en Gods onmisbare zegen !!
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op zondag 9 mei 2010, 18:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 01:25
Onderwerp: Festival316 !
|
|
|
Wow, festival was helemaal top !!!!!
Jammer genoeg niet het hele programma kunnen volgen, maar Kees en Rebecca waren toch wel erg goed......
Was echt super om de "jeugd" te zien hossen en springen en vol overgave mee te zingen met de aanbiddingsliederen van Kees. Ik voelde me zowaar "jeugd"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 17:49
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
ANITA324 schreef: | Sorry dat ik het zeg maar ik heb altijd het gevoel dat je probeert met woorden bij welke wijze dan ook mij in een hoekje zit te duwen, daarom dat ik zo op je reageer maar ik kan het mij vergissen hoor maar zo ervaar ik het wel. Mensen die goed zijn met woorden hebben niet door dat je anderen mee pijn doet en tja nu doe ik misschien nu ook naar jou toe maar ik wil gewoon eerlijk de dingen met jou bespreken in hoe ik mij nu ervaar. Mijn hele leven ben bedolven met woorden over mijn leven laten lopen in waar ik nu een stokje voor steek met de vuist op tafel sla zo van ik mag er ook zijn hoor Of je het nu leuk vind of niet de forum is een vrij onderdeel en mag iedereen wat plaatsen wat hij of zij wil.
Shalom, |
Tuurlijk en een vraag stellen mag dan dus ook. En als jij dat wilt opvatten als "jou in een hoekje duwen" sorry hoor, dan maar een zeur.....
http://www.youtube.com/watch?v=qNXcmculB_k
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 14:34
|
|
|
ANITA324 schreef: | Hoi Cross, Ik snap je probleem niet, een elk plaats 1 lied of meer Ik vind dat je een beetje zit te zeuren een ieder is toch vrij om wat te plaatsen of vind jij van niet?
Shalom, |
Als een vraag stellen zeuren is in jouw ogen .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 13:59
|
|
|
He Anita, had je de 7 liedjes niet in 1 posting kunnen plaatsen ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 02:17
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
[quote=JONATHAN890]God speelt geen enkele rol in mijn leven.... Hij is de regisseur
Mooi boek he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 02:10
Onderwerp: Waarom een kruisje dragen?
|
|
|
Hoi Lepeltje, Heb je de volgende optie al een bekeken, het was niet het kruis wat Jezus dood te weeg bracht maar Zijn eigen wil !!!!
Joh.19:28 Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat zure wijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op vrijdag 7 mei 2010, 02:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 00:28
Onderwerp: rells hoekie
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Hahaha, vandaar dat ik nergens van weet. |
Kan ook zijn dat Chris alleen die mensen een aanbieding geeft voor wie het nodig is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 01:20
|
|
|
Een kaarsje branden (voor de nagedachtenis van een overledene) is niet verkeerd zeg je, ik wil je even wijzen op leviticus 19: 27-28 Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. Ik zie het branden van een kaarsje, puur als vervanging van datgene wat in Leviticus staat, er moet toch iets zijn om "kerkelijk" een overledene te herdenken. Natuurlijk mag je wel rouwen, gedenken, dat is zelfs heel goed, maar niet d.m.v. een kaarsje of tattoo
Ik zal proberen het genuanceerder te zeggen. Waar het mij om gaat is de tekst "Ik ben de HEER" Je kunt beter je verdriet bij de HEER neerleggen, dan iets anders te doen. Hij weet beter dan wie dan ook wat verdriet is, zeker als het gaat om het betreuren van een dode.
Ik weet zelf niet waar de gewoonte / traditie van "een kaarsje branden vandaan komt". In de bijbel komt het alleen voor als het branden van kaarsen in de 8 armige kandelaar dacht ik. Misschien dat iemand anders de herkomst weet van de gewoonte / traditie van het kaarsje branden??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 00:57
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Pffff Maris 50 ?? van harte gefeliciteerd.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 6 mei 2010, 00:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 23:31
Onderwerp: Kinderdoop
|
|
|
IMRE695 schreef: | Hier wil ik even als historicus, niet als amateur-theoloog, een kanttekening bij plaatsen. Tot in de 12e eeuw waren delen van Europa nog ongekerstend. Scandinavië en nog later de Baltische republieken zijn pas laat tot het christendom overgegaan. De Litauers zijn een bekend voorbeeld. Dus: logisch dat tot dan (ook) volwassenen gedoopt werden. Dat is later ook weer voorgekomen buiten Europa en dat gebeurt nog, bij mijn weten. Maar goed, in Europa waren de volwassenen op en waren (in naam) allen christen. Ergo: er waren verder alleen zuigelingen 'over' om te dopen.
Het beste wat je hierover kunt zeggen: het is gebeurd en wat eerst afgekeurd werd, is algemene praktijk geworden (daar zijn meer voorbeelden van te geven). Sterker nog: het was en is een sacrament! Van God zelf of door Christus ingesteld. Kinderen en volwassenen worden toegewijd aan God en het christelijk geloof. Ik denk dat je de bestaande dooppraktijk daarom niet hoeft te wijzigen. Iets wat zo algemeen aanvaard is in brede christelijke kringen, is tot een soort gewoonterecht geworden. Dat mag een plek hebben binnen de veelkleurige rituelen die het christendom kenmerkt. De volwassendoop is prachtig, mits het met een echte ommekeer gepaard gaat. Maar soms wordt er later weer een draai van 180 graden gemaakt: van God weg. Wat is dan de betekenis van die bewuste onderdompeling geweest? Derhalve is het nog niet zo'n gekke gedachte dat het van God uitgaat; voor groot en klein. Want als Hij het niet in de harten van de ouders of volwassenen werkt, dan mist ieder doopritueel haar doel! |
Ik snap niet goed waar je heen wilt met je opmerking Imre. Het topic gaat over kinderdoop, en ik weerleg vanuit de kerkgeschiedenis dat het bijbels is om kinderen te dopen. Dat jij valt over "heel Europa" vind ik nogal opmerkelijk, want historisch gezien was dat in die tijd het Romeinse rijk.... Ik citeer dus teksten van Justianus de Martelaar, die omstreeks 140n Chr. een verdediging-geschrift aan keizer Antonius Pius waarin hij schreef, tot in detail, wat de geloofspraktijd van Christenen was. De kinderdoop was hiervan geen onderdeel. Justianus gaf in dit verslag -waarvan de echtheid door niemand wordt bestreden- een heel nauwkeurige beschrijving, hoe de gelovigen zich in de doop aan God en Zijn dienst wijdden, en dat de dopelingen van de waarheid van de nieuw-testamentische leer overtuigd moesten zijn (wat een kinderdoop uitsluit) alvorens gedoopt te worden.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten,[/color] En als laatste historisch feit, ook al genoemd in mijn posting: [color=#0000FF]In zijn geschrift "De Baptismo" (Over de Doop) somde Tertullianus reeds alle latere bezwaren tegen de kinderdoop, aan de hand van bijbelse gegevens, op. Desondanks werd de kinderdoop in de synode van Carthago (251 n.Chr.) als regel vastgelegd.
Het is gewoon vaststaande kerkgeschiedenis, je moet wel even je best doen om het te vinden, maar dan kun je er jezelf van vergewissen dat het historische feiten zijn.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op woensdag 5 mei 2010, 23:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 20:19
|
|
|
HENK710 schreef: | Maar hoe duidelijk is alles wat God ons meegegeven heeft in Zijn Woord? Blijkbaar duidelijk genoeg om vele stromingen te doen ontstaan Ofwel, Gods Woord kan blijkbaar op meerdere manieren uitgelegd worden. Dat we het niet altijd met elke invulling eens zijn, moge dan ook duidelijk zijn. En ja, jouw voorbeeld over het branden van een kaars als aanbiddingsritueel is af te wijzen. Maar dit betekent niet dat kaarsjes branden hoe dan ook verkeerd is. En dat is volgens mij wel wat Willemijn leest in jouw relaas... |
Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen. Paulus waarschuwt hier al voor, ondermeer in korinthe, pas op waar jullie mee bezig zijn, want jullie raken van het rechte pad af. Gods Woord, de bijbel is duidelijk genoeg, de Heilige Geest is duidelijk genoeg. Hoe komt het dan toch dat er zoveel stromingen zijn ?? Wel ik denk dat de leugenaar van de beginne, satan, christenen een oor aannaait, "laat ze met elkaar maar lekker vechten over gelijk hebben, willen hebben". Want op dat moment zijn ze niet bezig met het eerste en grootste gebod, de Liefde. Elke stroming heeft gelijk, en waar is Gods Liefde? We vinden zelfs al dat we andere godsdiensten moeten accepteren, boedha beelden kunnen geen kwaad, oosterse geneeswijzen, met een occulte oorsprong moeten kunnen enz. enz. En Gods woord, door de stem van de Heilige Geest willen we niet meer horen. Nee logisch, de duivel, heeft veel christenen doof en blind gemaakt. Toch laat hij ze geloven dat ze nog steeds op de juiste weg zijn en wandelen. Waar is de gave van onderscheiding van geesten, het kennen van goed en kwaad.
Een kaarsje branden (voor de nagedachtenis van een overledene) is niet verkeerd zeg je, ik wil je even wijzen op leviticus 19: 27-28 Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. Ik zie het branden van een kaarsje, puur als vervanging van datgene wat in Leviticus staat, er moet toch iets zijn om "kerkelijk" een overledene te herdenken. Natuurlijk mag je wel rouwen, gedenken, dat is zelfs heel goed, maar niet d.m.v. een kaarsje of tattoo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:48
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | hahaha wie haalt mij op....tjonge wat is dat ver, kan net zo goed kijken of ze ook in Frankrijk optreden. |
Via de polder gaan, ong. 1 1/2 uur rijden. (hebben ze het over zuuneg )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:45
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
ANITA324 schreef: | Ik vind het gewoon diep, diep, diep, en diep triest en verder wil ik geen woord aan geven. |
Relativeren Anita, het was jouw wens, maar de opzet was gezelligheid. Dat jij daar een andere invulling aan zou hebben gegeven, prima, maar zo werkt het niet altijd. En teleurstelling kan hard aankomen, denk er eens over na en probeer dat dan een plaats te geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:50
|
|
|
DOMINIQUE719 schreef: | 2 euro is toch te doen? Voor een festival met deze artiesten?? Ik ben er iig!! |
Ik ga ook heen hoor, en of het gratis of niet, ik was toch wel gegaan, maar nu ga ik als zuunege hollander, met nog meer plezier. Ik zou met nog meer plezier gaan als ik met iemand kon meerijden..... (dan ben ik tenminste een zuunege knieperd)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:03
|
|
|
De kinderdoop is een gebruik dat vanaf ca. de 12e eeuw na Christus door de kerk werd voorgeschreven als de methode van dopen. Zij beroept zich hierbij op diverse delen uit onder meer de Handelingen der Apostelen waaruit afgeleid wordt dat hele gezinnen, inclusief onmondigen, gedoopt zouden zijn.
Vanuit de Evangeliën is er geen indicatie voor het dopen van kinderen. Het is door Jezus niet ingesteld en ook door zijn discipelen niet gepraktizeerd.
Justianus de Martelaar zette omstreekts 140 n.Chr. aan de Romeinse keizer Antonius Pius in zijn verdediging-geschrift tot in details uiteen wat de geloofspraktijk van Christenen was. De kinderdoop was hiervan geen onderdeel. Justianus gaf in dit verslag -waarvan de echtheid door niemand wordt bestreden- een heel nauwkeurige beschrijving, hoe de gelovigen zich in de doop aan God en Zijn dienst wijdden, en dat de dopelingen van de waarheid van de nieuw-testamentische leer overtuigd moesten zijn (wat een kinderdoop uitsluit) alvorens gedoopt te worden.
In de Didache, een vroegchristelijk geschrift van omstreeks 120 n. Chr., lezen we in hoofdstuk VII het volgende met betrekking tot de doop: "U moet als volgt dopen: nadat u al het bovenstaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest met stromend water. Indien u geen stromend water hebt, doop dan met ander water. Indien het niet mogelijk is met koud water, dan met warm. Indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan water over het hoofd in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Degeen die de doop verricht moet voor de doop vasten. De dopeling, en zo mogelijk enige anderen, moet ook vasten. Wat de dopeling betreft, u moet hem opdragen dit een of twee dagen te doen." Hier wordt weliswaar voor het eerst melding gemaakt van een begieten in plaats van onderdompelen, maar ook hier is de dopeling geen baby, maar een volwassen persoon. Een zuigeling immers kun je moeilijk opdragen om een of twee dagen te vasten.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten, net als andere heidense gewoonten, en werkten veelvuldig en vroegtijdig op de leer en het geloofsleven van de vroege kerk in, nadat zij zich van haar (oorspronkelijk Joodse) identiteit had losgemaakt. En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan.
In zijn geschrift "De Baptismo" (Over de Doop) somde Tertullianus reeds alle latere bezwaren tegen de kinderdoop, aan de hand van bijbelse gegevens, op. Desondanks werd de kinderdoop in de synode van Carthago (251 n.Chr.) als regel vastgelegd.
In het begin van de 4e eeuw geraakte de kinderdoop in brede kring in discrediet, maar tegen het einde van de 4e eeuw werd deze crisis bezworen en sinds die tijd motiveert de kerk de kinderdoop als wegneming of "afwassing" van de erfzonde (Augustinus in "Pelagius").
Tot aan de 12e eeuw werd door heel Europa heen echter nog volwassen gedoopt. Een bekend voorbeeld hiervan was de Friese Koning Radbout: hij liet zich na zijn bekering onderdompelen. In de navolgende periode werden echter, in de periode 1200-1515, in opdracht van de kerk alleen nog kinderen gedoopt. Vanaf 1515 ontstond er weer discussie over de doop, met de komst van John Smith, Dirk Philips, Menno Siemons en vele anderen die hun leven riskeerden door de 'volwassendoop' weer te praktizeren.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op woensdag 5 mei 2010, 12:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:42
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zou het voor de Heere God uitmaken of je nu als nuljarige gedoopt wordt of als volwassene? Ik denk dat Hij blij is met ìedere dopeling, ongeacht de theologische filosofie er achter of welke traditie dan ook. |
Ik denk het niet dat het de Heere God iets zou uitmaken. Wat voor Hem van belang is dat je hebt gekozen, met je hart, voor Jezus Christus. Dat je hebt ingezien dat geen enkele zonde de hemel kan binnengaan, en dat je zonder Hem verloren bent. Met andere woorden, Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven (niet de doop), en wie niet geloofd is alrede veroordeeld (veroordeeld tot een plek genaamd de hel) Geld dit ook voor de zuigelingen en kinderen, nee, Jezus zegt laat de kinderen tot mij komen, en ik denk dat dat voor alle kinderen geldt, waar ook ter wereld. Niet door de ouders maar door kinderlijke onschuld zullen ze gered zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:30
Onderwerp: sja soort traditie he...
|
|
|
RELLOK036 schreef: | sja de dag moest eens komen he en vandaag is het zo ver...... En het lijkt wel ee ntraditie om dan als je gaat ffkes laat weten dat je gaat... kee dan bij dees: De ballen en tabé... enne een liedje hoort er ook bij zelf dacht ik aan dees: http://www.youtube.com/watch?v=ZW-Fi9N_zIc&feature=related |
He Rell, mag ik dan nu weer de 1 hebben ?? Het ga je goed Rell, vond het een voorrecht om je mogen leren kennen (sorry, kon het niet laten)
Wil ik jou graag dit lied meegeven.... http://www.youtube.com/watch?v=FDepldB3FEI
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 4 mei 2010, 13:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 19:46
Onderwerp: dit vind ik niet leuk meer deel 2
|
|
|
maakt allemaal niet uit, de leus van Bauknecht was en is nog steeds....
Bauknecht weet wat vrouwen wensen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 19:41
|
|
|
Voor straf gaat Feijenoord winnen met 3-0[/quote]
van mij mag dat 3de doelpunt vallen in de laatste minuut van de extra speeltijd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 13:29
Onderwerp: onaardig gedoe in chat en forum deel 3
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wat een achterdocht laten mensen hier zien zeg, jammer hoor. Volgens mij zijn er zinniger dingen te bedenken, waar je je op kunt richten. Mensen, ga je eens inhoudelijk richten op de topics die er zijn i.p.v. op de mensen en hun manier van discussiëren! Iedereen is anders en doet dat op zijn/haar manier en niemand is perfect. Sommigen maken zich drukker om elkaar, dan dat ze iets zinnigs zeggen. Hou dan liever je mond.
Hmm......nu doe ik hetzelfde. Maar het 'gezeur' begint mij best wel te irriteren. Maar goed, is ook een keus om het wel/niet te lezen. Dus ik moet ook niet zeuren. |
Dit noem ik dus zeker geen zeuren Marijan, je geeft gewoon aan wat je tegenstaat .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 13:17
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Johan Cruijff is degene geweest die totaal voetbal geïntroduceerd heeft. Vanaf de eerste training wisten ze al dat hij verstand van voetbal had. Hij heeft daarna de hele trianingsschool van Ajax onderhanden genomen. En daar spelen ze nog steeds vanuit zijn gedachte. |
Je vereert hem nog net niet chat ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 3 mei 2010, 02:01
Onderwerp: De 7 geheimen die vrouwen verzwijgen
|
|
|
AALZ432 schreef: | We staan met zn allen niet voor niets op een datingsite neem ik aan.... vooral gezelligheid maar is er ook niet stiekem een klein beetje hoop dat hij/zij ertussen zit?
Er zijn niet voor niets mannen EN vrouwen geschapen..
De man is het hoofd, de vrouw het nekje.. zonder nekje kan het hoofd niet draaien.. maar wat voor functie heeft het nekje als het hoofd er niet is? |
Je zou eens kunnen kijken naar de gave die je hebt gekregen om daarmee God groot te maken in deze wereld Wat niet wil zeggen dat als je wel een hoofd op je nekje hebt staan, dat je dan maar niets met je gave moet doen ....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|