Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 mei 2012, 13:23
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ach of het slechtste moment is van vandaag ik weet ik het niet. Ik moet een afspraak maken bij de kaakchirurg. Ik wil dat alles gebeurt onder volledige narcose. | ai, beterschap en sterkte ermee!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 mei 2012, 13:22
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Ik ben boos en ook verdrietig.... Wat me vanmorgen ter ore gekomen is... ik heb geen bewijzen maar het bevestigd wèl m'n gevoel... èn die bedriegt me vaak niet.... WAAROM?????? |
Ohoh, Cootje. . Wat het ook is, sterkte ermee!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 mei 2012, 22:03
Onderwerp: vrouw zoekt boer
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Terwijl ik mijn QS nuttig, zal ik proberen je uit te leggen waarom vrouwen vallen voor boeren....mijn QS is op, en ik weet het nog niet... |
FRANKT627 schreef: | ...Tineke weet jij nu wat een QS is? Vraag dat eens? |
Culinaire barbaren...... nooit van een quiche gehoord??? Ja Frank, je hebt ze zelfs met zalm!
Grappige afkorting, Chatuliem
En ff ontopic: er zijn in Nederland ruim 2,3 miljoen mensen single. Laat de helft daar vrouw van zijn, houdt je er 1,15 miljoen vrouwen over. Als 1% van die vrouwen nou één van de boeren leuk vind, en/of het interessant vindt om op televisie te komen, levert dat 11.500 reacties op..... Eigenlijk best logisch, die stapels brieven........
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op zondag 6 mei 2012, 22:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 mei 2012, 21:56
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Simpel ...je ma was toch weer ferm aan de kook... | Mijn ma??? Nee, toch echt zelfgekookt. Zij mag voor me koken als ik es bij haar ben Alhoewel...... ook dan koken we liever samen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 mei 2012, 20:16
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
stoofpotje van varkensvlees, gebakken aardappeltjes met doperwtjes en zelfgem. appelmoes. Simpel & lekker tegelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 6 mei 2012, 12:38
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Heey Mariska,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heel veel gezonde jaren erbij toegewenst, en voor vandaag een hele fijne verjaardag!
Groetjes, "Steen"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 mei 2012, 14:12
|
|
|
HANNAH810 schreef: | FRANKT627 schreef: ...kreeg ik net weer een mailtje waarin stond dat ik Floshke een dikke knuffel moet geven...en ik dan??? Krijg ik dan nooit eens knuffel??? Waarom moet altijd die muizen-vanger een knuffel krijgen??? Ik knuffel niets meer...en met de kerst wordt het Floshke op grootmoeders wijze...GEKNUFFELD............voila
|
Ohoh....... zo'n heerlijke knuffel waarbij je eerst een laag oil of Olaz te verwerken krijgt, vervolgens constateert dat de hoeveelheid Kukident misschien wat opgehoogd kan worden, en vervolgens zo'n plakzoen??? Brrrrrrrrrrrr
Wees blij met je Flosh, Frank. Hij vangt tenminste de muizen voor je op....... Wat zou je zonder hem moeten??
Steentje.... voorstander van elke dag dierendag!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:22
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | ....ik sinds vandaag blauwe vingers heb... |
Vandaag een huis in Zwolle betrokken dan? Dat is toch de stad van de Blauwvingers??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 13 april 2012, 21:49
Onderwerp: Welke bijbel lezen we?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat ben ik zwaar teleurgesteld in je. Je achtergrond verloochenen, de bodem waar je geboren bent in de steek laten...hoe kan een Groninger zich nu tot het Fries bekeren??? Deze reactie is niet ok. |
Ohoh!! Ik zal nooit of te nimmer mijn Groninger roots verloochenen, of mien Hoogelaand vergeten. Alleen is het goed om als buitenlander te integreren in het land waar je gaat wonen. Vandaar. En ook alleen maar daarom.
Maar om iets scheefs toch te proberen iets minder scheef te laten zijn, hierbij dan ook in het Gronings. (Grunneger Biebel, overigens kent het Gronings ook streekgebonden woorden/klanken)
Voader van ons in hemel, dat Joen noam hailegd worden zel, dat Joen keunenkriek kommen mag, dat Joen wil doan wordt in wereld net als in hemel. 't Brood doar wie verlet om hebben, geef ons dat vandoag, en reken ons nait tou wat wie verkeerd doun, net zo as wie vergeven elk dij ons wat aandut. En breng ons nait in verlaaiden, oar wil van verlaaider ons verlözzen. want van Ie is 't Keuninkriek, de staarkte, de heerlekhaid veur aiweg en aaid, Joa, zekerwoar!
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op vrijdag 13 april 2012, 21:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 13 april 2012, 02:35
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
Lieve, beste mensen,
Vandaag verloopt mijn CM-abonnement, en ik verleng nu eerst niet. Ik neem even een paar weken tijd voor bezinning. Het is overigens vooralsnog mijn voornemen om daarna weer terug te komen, al weet ik niet voor welke periode of frequentie. Dat zal de komende "bezinningstijd" uitwijzen. Om niet helemaal "cold turkey" te gaan, zal ik vast nog wel es het forum checken, de komende tijd
Rest me nog jullie gewoon ff te bedanken voor alle leuke, fijne, soms ook heel diepgaande, gesprekken, berichtjes etc.etc. Heb het goed, houd het goed, en weet Wie er werkelijk toe doet in het leven Tot CM's!!
"Steentje"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 april 2012, 21:07
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | De 2e keer dat ik bij mn schoonouders thuis kwam, kwam mn schoonmoeder heel trots met het babyfotoalbum van Pieter aan, tot grote ergernis van Pieter die de foto s van een schattig lief mollig ventje niet zo kon waarderen. Ik weet niet of ik meer lol had om de foto s of om zijn gezicht toen ze met het boek aankwam.
Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat mn eigen moeder de overtreffende trap van generende foto s tonen heeft ontdekt. Mijn hippe mams heeft facebook ontdekt en zojuist kom ik opeens mn eigen babyfoto tegen En nu maar eens navragen of ze haar instelling wel op afschermen voor onbekenden gezet heeft! |
En dat jouw mams Facebook heeft ontdekt........ is niet toevallig op aanraden van Pieter??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 april 2012, 21:06
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik zou een hengel pakken en lekker gaan vissen |
Goed plan!!! De wormen ervoor waren vast wel in die keuken te vinden!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 10 april 2012, 15:02
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
PIETER649 schreef: | waarom zou ik??? een ander neemt mij toch ook niet serieus... |
Misschien juist daarom wel! Is er tenminste nog iemand die je serieus neemt....... (jijzelf)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 10 april 2012, 00:16
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Visser...ik weet een oplossing...niet meer in bed slapen, maar op de vloer... En zodanig opstaan van de vloer.... Dan krijgt je de volgende combinatie.... Met 2 benen tegelijk...is er nooit meer 1 verkeerd... Dus wordt het : met 2 benen vanaf de vloer...(niks verkeerde been...niks bed) Probeer het eens.... |
Maar ehm......Zeeland....... ik vrees dat hij zich dan voelt als één van die vloeronderdelen....... een plank dan wel een tegel....... Ook niet echt bevorderlijk voor het alert zijn op de dag.......
Nee..... gewoon een wekker kopen, welke je in 1x voor het hele jaar kunt programmeren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 april 2012, 12:48
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Heerlijk zonnetje!!! Je krijgt er gewoon voorjaarskriebels van! Of kunnen het ook Paaskriebels zijn??
Daardoor vergeet ik die hagelbui van vanochtend maar weer gauw
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op zaterdag 7 april 2012, 12:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 1 april 2012, 18:09
Onderwerp: Dinnerdate 28 april in Zwolle
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vraag me af welke Chinees dit is in Zwolle. Een Zwollenaar die het weet? Ik oefen toch regelmatig bij Chinese restaurants. Het is niet veel ping-ping in ieder geval. Het is wel dezelfde dag als de picknick zie ik. Thomas, het Chinese woord voor belasting is ping-ping foetsjie |
Zo te zien is het restaurant Sozing, en die zit aan de Willemskade in Zwolle, op loopafstand van het CS.
LEONARD480 schreef: | O ...voor mij ..mag er ook wel sambal bij op de heide... |
Is ook lekker, idd
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op zondag 1 april 2012, 18:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 21:45
Onderwerp: ga je mee gezellig picknicken in ede op de hei op 28 april?
|
|
|
XABIA794 schreef: | ben altijd te vinden voor een bbqtje. De mijne kan ik helaas niet meebrengen want die staat vast in men tuin . Ik als ervaren compacte motorkampeerder weet ook dat je van die éénmaliggebruiksBBQtjes hebt... Als enig nederlander me nog kan volgen |
Jahoor zekers.....bij de Action voor nog geen 2 euro
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 21:24
|
|
|
PIETER649 schreef: | dat vin ik nou zo min en laag he, dat ik gewoon beschuldigd word dat ik alleen op jong val. okee, ik heb de schijn tegen omdat ik via cm met de knapste en strakste van alle dames ben getrouwd en die toevallig 12,5 jaar jonger is. en ja, ik heb hoofdzakelijk met vrouwen van gemiddeld n jaar of 10, hooguit 8 jaar jonger gedate in mn vrijgezelleperiode, maar ik heb dat nooit gezocht! het is me overkomen.
Dus bij deze wens ik zeer duidelijk te stellen dat ik nooit problemen met oudere vrouwen heb gehad, zelfs niet als ze oma zijn. echt, ik was dol op mijn ouwe omaatje en ja, ware ik nog niet getrouwd, had mijn keuze ook zomaar op een oude vrouw kunnen vallen
(maar dan wel van minimaal 90 jaar oud, 60 miljoen euro op de bank en een zeer broos gestel) |
Sjonge, het is toch wat Ze zeggen toch dat je bij een jonge vrouw zelf ook jong blijft (als je over tig jaar toch wat ouder gaat worden ). Hoeveel mannen hierzo zullen je nu benijden? Het geluk is je iig van harte gegund. Evenals Annette trouwens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 maart 2012, 21:40
|
|
|
PIETER649 schreef: | nieuw spreekwoord dan maar:
"achter een ouwe rollator moet je t leren" |
Brrrrrrrrrrr......jij bent toch diegene die juist op JONG valt, Pieter???? :-P Waar houdt je je nu dan weer mee bezig??
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op donderdag 29 maart 2012, 21:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 maart 2012, 15:08
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Help eens even........schoonzus is bijna jarig....... Vorig jaar heb ik spulletjes gekocht voor op de tuintafel(kaarsjes en zo,je kent het wel),toen zei ze:gelukkig is het spul wat je weg kunt gooien als je het zat bent.........
Kom eens met een briljant idee .....please!(een leuke vrijgezel zou helemaal top zijn voor dr maar die ken je niet kopuh ) |
Hm.....is je schoonzus dan vooral iemand van het "praktische"? wat te denken van een zelfsamengesteld koffiepakketje/theepakketje/chocoladepakketje/worstpakketje/kaaspakketje/wellnesspakketje? Altijd lekker! Of ehm.... een emmer met trekker, spons, doekjes etc. voor de voorjaarsschoonmaak? Of ehm...... emmer bloembollen?? Komen elk jaar weer op! Of ehm...... een door jou gemaakte "waardebon" voor de Lentekriebelsaanbieding van CM? Of ehm.........
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op dinsdag 27 maart 2012, 15:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 23:33
Onderwerp: Dinnerdate 28 april in Zwolle
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ja, ik zag het ook al, thomas, dat het weer op dezelfde dag is. vorig jaar was dat ook zo; je zou bijna denken dat een ping-ping-vrij uitje als een picknick concurerend overkomt bij zoveel deelname, haha
hoe dan ook; of je nu eet op het gras waar alles altijd al gratis was of in de cm-ping-ping-zaal als we dan maar genieten allemaal.........!! |
Hahahahaha, Mogelijk valt er iets te combineren? Eerst picknicken en dan Chinees dineren? kwestie van: bammetje op de hei, gevolgd door: sambal bij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:41
Onderwerp: Speeddaten 10 maart in Alphen aan den Rijn
|
|
|
HANNAH810 schreef: | als je aan kunt geven in welke leeftijdsgroep je mensen wilt speed-daten, en je kiest je eigen leeftijds-genoten, is het wel apart als je dan in een andere leeftijdsgroep wordt ingedeeld, of ben ik nu even de weg kwijt?
ik had verwacht dat een heer van 49 jaar die kiest voor veertigers, dan ook dames van zeg maar even iets; 45-49 "op zijn bordje" zou krijgen..........? |
Volgens mij kijken ze ook naar je (vroegere) profiel, w.b. je voorkeuren. Ze zullen, vermoed ik, niet zo snel iemand met een Gergem-achtergrond, en die ook iemand met een vergelijkbare achtergrond zoekt, laten daten met iemand die bijv. bij een Vol. Evangelische-gemeente kerkt..... Die matchlijsten zijn vast niet zomaar uit de lucht gegrepen
En er zal vervolgens n.a.v. de leeftijdscategorie ook geselecteerd naar de aanmeldingen welke er waren.
En tsja, jammer dat je dan vrouwen welke een paar jaar ouder zijn gelijk "afkeurt".
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op maandag 26 maart 2012, 21:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:33
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Je moet ook aan mannen door elkaar denken...haha |
..........
Elk nadeel heb zijn voordeel, toch: Dus om van het slechtste moment toch nog iets positiefs te maken: ik weet nu wel weer hoe nauw het steekt om het juiste luchtje bij de juiste persoon te kiezen. .....
Kunnen ze dat niet als profielvraag erbij zetten op CM?? Mannen met Old Spice moeten dan bijv. wel extra hun best doen om alsnog in de smaak te gaan vallen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:22
Onderwerp: portering
|
|
|
Overstappen van Online naar UPC-alles-in-1 bleek hier geen probleem..... Geen enkele klacht, en prima zelf te fixen in een half uurtje.
(nu nog es een laptop die die snelheid aankan )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:19
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Steen toch...juist lekker die manneluchies!!!!!!!!! Heerlijk!!! |
Jep, bepaalde mannenluchies zijn erg lekker idd! Maar door elkaar wordt het hard minder......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:13
|
|
|
Blegh..... moest voor een aantal heren ff aftershave halen. En aangezien ze zelf niet aangeven welk merk, had ik dus de keuze...... Mijn handen en polsen ruiken nu naar allerlei aftershaveluchtjes door elkaar...... en het wil er maar niet af......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 21:08
Onderwerp: Wie was Joseph Smith?
|
|
|
Wellicht als zijdelingse aanvulling op bovenstaande duidelijke verwoording, de informatie welke een neutrale site als Wikipedia geeft a.g. deze Joseph Smith. Alleen al uit deze beschrijving, zijn levensstijl, zijn houding en verwoording kun je niet anders concluderen als dat zijn leer verwerpelijk en onchristelijk is.
Wikipedia:
Joseph Smith
Joseph Smith Joseph Smith (Sharon, 23 december 1805 - Carthage, 27 juni 1844) was de stichter van de Heiligen der Laatste dagen beweging en de grondlegger van de Mormoonse leer. Hij was de zoon van Joseph Smith Sr. en Lucy Mack. Joseph Smith getuigde van visioenen en openbaringen die hij zei te hebben gekregen. Hij werkte die uit in onder meer zijn boek De Leer en Verbonden. Het Eerste Visioen Het eerste visioen neemt in het hedendaagse Mormonisme een centrale plaats in. Volgens de officiële geschiedschrijving van de Kerk ging Joseph Smith in het voorjaar van 1820 in gebed om een antwoord te vinden op de vraag bij welke kerk hij zich moest aansluiten. In antwoord op zijn gebed verschenen God en Jezus Christus aan hem, die hem mededeelden dat geen enkele kerk de ware kerk was.[1] Deze officiële versie van het eerste visioen werd geschreven in "het achtste jaar na de organisatie van genoemde Kerk", dus in 1838. Het was echter pas klaar in 1839, omdat Joseph Smith van december 1838 tot april 1839 in Liberty (Missouri) in de gevangenis zat.[2] Het werd in 1842 voor het eerst gepubliceerd in de Mormoonse krant Times and Seasons[3], waarvan Joseph Smith toen hoofdredacteur was.[4] De officiële versie was echter niet de eerste. De eerste versie van het eerste visioen dateert van 1832 en is grotendeels in Smiths eigen handschrift geschreven.[5] In deze versie plaatste Smith zijn eerste visoen in 1822, ging hij bidden uit berouw over zijn zonden en verscheen alleen Jezus aan hem (die hem zijn zonden vergaf). In een versie uit 1835 verschenen twee niet nader genoemde "personages" aan Smith, alsmede vele engelen. Tevens werd deze manifestatie voorafgegaan door vreemde geluiden en kon Smith aanvankelijk niet spreken omdat zijn tong gezwollen leek.[6] Andere versies van het eerste visioen bestaan uit zendingspamfletten, brieven, interviews en dagboekvermeldingen maar het is niet zo dat al deze versies samen een consistent beeld schetsen van het eerste visioen. Op sommige punten spreken zij elkaar zelfs tegen. De eerste gepubliceerde versie is een zendingspamflet uit 1840, geschreven en uitgegeven in Engeland door apostel Orson Pratt.[7] Tot 1840 wisten de meeste volgelingen van Joseph Smith niet dat er een "eerste visioen" had plaatsgevonden. Behalve in de niet gepubliceerde versies van 1832 en 1835 komt het in de 20 jaar tussen 1820 en 1840 in geen enkel historisch document, dagboek, toespraak of openbaring voor. Dit staat in schril contrast tot het belang dat de Kerk in haar zendings- en onderwijsactiviteiten tegenwoordig aan het eerste visioen hecht. Het is moeilijk te verklaren waarom Smith deze gebeurtenis 20 jaar lang voor zichzelf heeft gehouden. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen houdt vast aan de gecanoniseerde versie en Mormoonse auteurs interpreteren de verschillende versies vanuit dit uitgangspunt.[8] Critici van de Kerk doen het tegenovergestelde en interpreteren de verschillende versies vanuit de overtuiging dat het eerste visioen niet heeft plaatsgevonden. De vertaling van het Boek van Mormon Na het 'Eerste Visioen' volgden andere bezoeken van hemelse boodschappers. Op 21 september 1823 verscheen volgens Smith de engel Moroni. Hij vertelde Joseph dat God een werk voor hem te doen had en dat er een verslag van de oude inwoners van Amerika in een nabijgelegen heuvel (Cumora) begraven lag, dat 'de volheid van het evangelie van Jezus Christus' bevatte. In 1827 ontving Joseph het verslag dat op dunne gouden platen geschreven stond. Vervolgens vertaalde hij het boek in het Engels, naar hij zei met inspiratie van God. Het boek heet Het Boek van Mormon. Het is genoemd naar Mormon, een profeet van weleer die de verslagen van profeten uit het Oude Amerika heeft samengevat. Als getuige van Christus onderschrijft het boek de goddelijke aard van Jezus Christus en wordt het bezoek van Christus dat na zijn opstanding aan zijn volgelingen in Amerika zou hebben plaatsgevonden omschreven. Het boek is alleen bekend in de vertaling van Smith, naar zijn zeggen omdat een engel het origineel meenam naar de hemel. De herstelling van priesterschapsgezag Ter voorbereiding op de herstelling van de oorspronkelijke christelijk kerk werd ook het priesterschapsgezag hersteld. Op 15 mei 1829 verscheen Johannes de Doper aan Joseph Smith en Oliver Cowdery en verleende hen het lagere of Aäronische priesterschap. Het is het priesterschap dat de wet van Mozes bediende en ten tijde van het Oude Testament van Aäron tot Johannes de Doper operationeel was onder wat volgens de Bijbel het verbondsvolk van God is: het volk Israël. Het omvat volgens de Mormoonse leer o.a. het gezag om het evangelie van bekering te verkondigen en om te dopen. In dat zelfde jaar verschenen ook Petrus, Jakobus en Johannes aan Joseph Smith en die verleenden hem het hogere of Melchizedeks priesterschap. In de Mormoonse leer omvat dit priesterschap het gezag om de kerk te presideren en alle verordeningen te verrichten, inclusief het verstrekken van de gave van de Heilige Geest, het zegenen en zalven, en is het tevens een verzegelende macht. [ Kerken De organisatie van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen vond plaats op 6 april 1830. Er waren toen zes leden, inmiddels zijn het er ongeveer 13 miljoen[bron?]. Er vonden al vrij vroeg afsplitsingen plaats, waardoor er niet gesproken kan worden van slechts een kerk die uit de leer van Smith is voortgekomen. Een van de vroegste afsplitsingen vond plaats niet lang na de dood van Joseph Smith in 1844. Deze afsplitsing (opgericht door de vrouw van Joseph Smith: Emma Hale Smith kreeg later de naam Georganiseerde Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Joseph Smith III, de zoon van Joseph Jr, werd leider van deze kerk. In 2000 werd de naam veranderd naar Gemeenschap van Christus. Deze kerk telt 250.000 leden wereldwijd[bron?], waaronder ook in Nederland. Ook deze kerk maakt naast de bijbel gebruik van het Boek van Mormon en het Leer en Verbonden. Ze zijn in het bezit van het originele manuscript van het Boek van Mormon, wat voor de drukkerij was ontwikkeld. Onder leiding van Brigham Young werden in de 19e eeuw nog afsplitsingen doorgevoerd. Deze groeperingen worden veelal fundamentalistische mormonen genoemd. Polygamie Emma Hale Smith Joseph Smith trouwde naast zijn echtgenote Emma Smith minstens 27 andere vrouwen[9] maar haar hele leven lang en zelfs op haar sterfbed, heeft Emma dat ontkend.[10] Martelaarschap van Joseph Smith Na een leven van vervolging werden Joseph Smith en zijn broer Hyrum op 27 juni 1844 in Carthage, Illinois door een menigte gelyncht. De Mormoonse leer en het christendom Veel niet-Mormoonse christenen en theologen vinden dat de Mormoonse leer op wezenlijke punten afwijkt van de christelijke leer en verwerpen dan ook het door de Mormonen gewenste predicaat 'christelijk'. Een van de grootste struikelblokken is de hantering van een heilig boek, het Boek van Mormon, als gezaghebbend naast de Bijbel. Andere punten zijn onder meer de leer over het priesterschap en de rol van de Mormoonse zienswijze over de oudste inwoners van Amerika. De Mormoonse leer en de vrijmetselarij Joseph Smith en meerdere oprichters van de Kerk van Jezus Christus waren betrokken bij Vrijmetselarij. Joseph Smith was medeoprichter van een vrijmetselaarsloge in Nauvoo, Illinois in 1842. In 1842 werd Joseph Smith bovendien ingewijd als Grootmeester in de Vrijmetselarij. Ook zijn er overeenkomsten tussen de Mormoonse tempelaanbidding en de symboliek van de Vrijmetselarij. De Kerk van Jezus Christus heeft geen officieel standpunt tegenover de vrijmetselarij of welke andere fraterniteit of geloofsstroom dan ook behalve dan datgene wat in haar 11e geloofsartikel verwoord is, waarin staat: wij eisen het goedrecht de almachtige God te vereren volgens de stem van ons eigen geweten, en erkennen allen mensen datzelfde goedrecht toe. Hoe, waar, of wat zij ook mogen vereren.
|
|
Naar boven |
|
|