Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 oktober 2011, 21:45
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
Leg zeg, welkom terug Frank.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 oktober 2011, 21:43
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Maandag 17 oktober, Psalm 119: 41-45; Zonder schaamte.
Laten we eerlijk zijn: het is in onze tijd niet meer in om bij de kerk te horen. Zo vanzelfsprekend als dat vroeger was, zo bedenkelijk is dat nu. ‘Ga jij nog naar de kerk?’, alsof het gaat over de kleuterschool, waarvoor je nu zo langzamerhand toch wel te groot bent geworden. Je zou er eigenlijk voor moeten schamen… Naar de kerk? Dat is alleen nog iets voor kinderen en bejaarden. De psalmtekst roept ons op de schaamte te laten varen. In een schaamteloze tijd zou toch zeker niemand zich moeten schamen voor het christelijk geloof! Trouwens, die vergelijking met een kleuterschool vind ik helemaal zo gek nog niet. In de eerste plaats omdat je in de kerk leert om Gods kind te zijn. Je behoeft niet zijn bureauchef te worden en ook niet zijn butler – je mag kind zijn. En wat doet een kind? Een kond speelt. In de kerk leer je als een kind te spelen voor Gods aangezicht. Daarom zingen we er, blijmoedig en vrolijk van hart. Het behoeft er niet altijd even ernstig aan toe te gaan, er mag ook wel eens een beetje gelachen worden, in die kleuterschool die ‘kerk’ heet. De wereld om ons heen, die is ernstig, die is bloedernstig. Maar in de kerk lachen we om die loodzware ernst van een vreugdeloze samenleving! En we nodigen iedereen uit mee te doen, in dat heilige kinderspel van onze goede God. Wat dat spel ons leert? De omgang met Hem en met elkaar. Misschien is dat laatste nog wel het moeilijkst. Niet steeds elkaar in de haren vliegen, onenigheden uitpraten, aandacht verdelen. In die kerkelijke ‘kleuterschool’ kun je dat allemaal leren. Het evangelie wijst ons de weg: je moet klein als een kind zijn om vrijmoedig en zonder schaamtegevoel tegen de regering te zeggen dat je de Koning kent…
Ook zal ik zonder schaamte en vrijuit voor koningen en allen die regeren spreken van uw onwankelbaar besluit, roemen de wijze lering van den Here. Ik strek mijn hand naar uw geboden uit, die heb ik lief en die zal ik begeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 oktober 2011, 15:28
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Kees Stip: “Lezen is ontdekken dat anderen al hebben opgeschreven wat jij denkt.”
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 oktober 2011, 11:02
|
|
|
Zondag 16 oktober, Psalm 119: 33-40; Valse schijn. De wereld wil bedrogen worden. En aangezien ik zelf bij die wereld behoor, wil ik ook bedrogen worden. Vrijwel niemand zal daar zo openlijk vooruit willen komen, maar het is wel zo. Wij vinden bedrog leuk. Wij wensen voor de gek gehouden te worden. Neem de televisie. Die is voor driekwart bedrog. Je krijgt iets te zien wat helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Acteurs worden geschminkt, mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Reclamespots maken je van alles wijs: koop ons product ene je zult gelukkig wezen! Het gekste van alles is nog wel dat we ons dit geheel goed realiseren, maar ons er toch lekker door laten maken. We verlangen naar een droom, een sprookje. We watertanden liever bij een waanbeeld dan dat we bijten op het kale houtje van de feiten. Heel de recreatie-, reclame-, film- en seksindustrie is op dit fundament gebouwd. Wij, moderne mensen, wij laten ons graag leiden door valse schijn. Valse schijn? Ja, die schijn is vals. Gemeen, als een valse hond op een boerenerf. Voor je het weet ben je beschadigd door die valse schijn. Voor je het weet is je huwelijk stuk, je gezondheid geknakt, je ontslagbrief getekend, je leven verwoest. De psalm die alle letters van Gods wijsheid spelt, wijst betere wegen: niet die van de schone of valse façade, maar die van Gods goede, gouden regels. Wie mens wil zijn, schuwt de schijn!
Bewaar mijn ook, dat niet de valse schijn, Dat niet de lege vreugd mijn hart bewege. Slechts in uw spoor kan leven zijn. Vestig mijn aandacht op de rechte wegen. Doe uw beloften onverwrikbaar zijn, Immers uw knecht is tot uw dienst genegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 21:59
Onderwerp: slavernij
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik gaf de benadering van homo´s als voorbeeld toen ik een heel ander onderwerp besprak waar in de bijbel heel anders over word gedacht dan tegenwoordig. het ging nergens over het ONDERDRUKKEN van homo´s in mijn openingspost.
het zou mij, en velen met mij, zeer aangenaam zijn als jij niet ieder topic via een omweg of een dwaalweg zou willen gebruiken om je afkeer van homofilie te benadrukken. het is ondertussen algemeen bekend dat jij een giga afkeer hebt voor je homofiele medemens. vergeet echter niet dat op deze site ook mensen zijn die vader, moeder, broer, zus, kind of vriend van een persoon is die toevallig op iemand van t zelfde geslacht valt. jouw drammerigheid om maar te benadrukken dat iedere homo een perverse viezerik is, is behalve een grove leugen ook een belediging en daar moet je nu echt eens mee kappen. |
Wil even reageren op het woordje homofiele medemens. Mijn buurman, 32 jaar, is van de week 'uit de kast' gekomen dat hij homo is. Hij heeft het daar best moeilijk mee. Het ouderlijk huwelijk staat opeens opspringen en gaat niet meer naar de kerk. Het feit dat ie lid is van de oud-gereformeerde gemeente maakt het nog moeilijker. Zo iets is daar nog steeds belachelijk. Van zijn vader moest hij opeens praten met de dominee etc. En nog maar eens praten. Wat helpt dat. Dat maakt een mens ook tot een slaaf, om bij dit topic te blijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 20:26
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
“Autumn is a second spring where every leaf is a flower.” – Albert Camus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:45
|
|
|
Zaterdag 15 oktober, Psalm 119: 25:32; De weg van uw geboden.
De preek moet niet te lang zijn, de kerkdienst graag kort. Bidden is: even de ogen dicht en mompelen: ‘Here, zegen deze spijze amen om Jezus wil, amen.’ Want we hebben geen tijd, we hebben haast, we moeten nog zoveel. We vliegen van hot naar hem we hebben contacten, onderhouden relaties, kijken naar de televisie, we gaan naar de film. We worden overspoeld met indrukken, beelden, denkbeelden. En ’s nachts dromen we, verwerken we wat we zagen en zeiden, wat we dachten en deden. Maar de nacht is kort, je kunt het in een paar uur niet meer verwerken, het begint te spoken in je hoofd, het maalt door je heen, meningen worden nachtmerries, beelden spookbeelden, waanbeelden – slapen gaat niet meer, je ligt te woelen in je bed, je gaat eruit, er weer in, maar niets lijkt nog te helpen, niets, helemaal niets. God, wat moet ik nog? Help red me, bevrijd me van mijn angsten! ‘Ik druk uw richtlijnen aan mijn hart.’ Over richtlijnen gesproken… Je moet ze aan je hart drukken, die richtlijnen van God! Je moet ermee doen wat je pleegt te doen met al die waanzinnige indrukken en afmattende denkbeelden waarmee onze samenleving ons kapot bombardeert: ze opzuigen in je ziel. Lap nu alles eens aan je laars wat in de ogen van iedereen zo actueel, zo relevant, zo bijzonder belangrijk is. Heb het lef eens iets ongezien en ongehoord te laten. Neem de tijd voor wat werkelijk van waarde is. Druk de richtlijnen van het evangelie aan je hart. Drink op wat door profeten en apostelen gezegd en geschreven is. Richt je leven opnieuw in, stel prioriteiten, zoek eerst het koninkrijk van God en de rest, die komt vanzelf wel.
Ik klem mijn vast aan uw getuigenis. O Heer, laat niet vergeefs mij op U hopen! Gij zijt mijn licht, mijn dag bij duisternis, Gij doet uw woorden voor mijn ogen open, Verruimt mijn hart en maakt mijn reis gewis. Ik zal de weg van uw geboden lopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:36
Onderwerp: einde lidmaatschap
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Afgesproken Maryan, in de Pietenstad....... |
Maar dan op Italiaanse bodem
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:35
|
|
|
Vanwege laptop-aandoeningen tot uiterlijk zaterdag geen dag. bemoedigingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 17:50
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Mijn laptoppie is nog steeds bij de dokter dus weer een dag zonder cm. Althans een half uurtje. Wel de afgelopen twee dagen een avondje tv gehad, zonder tussen komst van cm. Toch wel heerlijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 20:07
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Gister werd er een virus op mijn laptop gevonden. Hij is nu naar de dokter. Gelukkig nu een leen laptop van mijn buurman, die ik een ur per dag mag lenen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 20:03
|
|
|
Dinsdag 11 Oktober, Psalm 118: 24-29; Hoog.
Wij mensen kunnen elkaar maken en breken. Je breekt iemand als je maar lang genieg onrustige dingen over hem vertelt. Dan maak je zo iemand kapot, je breekt hem af. Maar je kunt ook iemand ook máken, grootmaken, de hemel in prijzen.
Nu behoeven wij God niet meer de hemel in te prijzen, want daar is, Hij al. Het is wel de bedoeling dat wij Hem in die hemel prijzen, een troon verschaffen, een hoge troon. Wij kunnen - hoe gek het ook klinkt - God maken en breken. Niet dat Hij totaal afhankelijk is van onze beslissing en handelswijze. Geen sprake van! Ook al breken wij Hem tot de bodem af, dan nog is Hij heus wel in staat zich boven onze afbraakpogingen te verheffen. Maar het zou mooi zijn wanneer het zover niet komen zou. En daarom worden wij - ook in de psalm van vandaag - opgeroepen om God te máken, om Hem te verhogen! 'Komt, maak God met mij God groot': een veelzeggende psalmregel die mij nu te binnenschiet. Het is niet helemaal niet zo moeilijk lelijk te doen over God. Jekunt gemakkelijk flauwe grapjes over Hem maken, negatieve dingen over de Bijbel vertellen, de lachlust opwekken in gesprekken ver kerk en kerkmensen - maak daar maak je God alleen maar klein mee. Mensen halen dan hun schouders op en worden gesterkt in hun twijfels en ongeloof. Nee, wij zijn geroepen het tegenovergestelde te doen: God verhogen, Hem grootmaken, dat is wat ons te doen staat. 'U bent mijn God, u zal ik loven, hoog zal ik u prijzen, mijn God.' Je kunt de Eeuwige maken en breken. Breken is geen kunst. Maken is een gunst. God grootmaken deel je in zijn genade.
De Heer is God, zijn gunst verheugde ons oog en hart met vrolijk licht Nu worde 't offer onzer vreugde op zijn altaren aangericht. Gij zijt mijn God, U zal ik prijzen, O God, U roemen wijd en zijd. Laat aller lof ten hemel rijzen: Gods liefde duurt in eeuwigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:59
|
|
|
Maandag 10 oktober, Psalm 118: 19-23; Een wonder is onze ogen.
De kerk is een depot voor kneusjes. Het spijt me, maar ik kan er niets anders van maken. Nogal wat kathedralen doen aan iets anders denken, maar dat moet een vergissing zijn. Natuurlijk zijn ook kardinalen en andere prelaten van harte welkom in de kerk, zoals ook protestantse synodeleden en achtenswaardige kerkgangers er hartelijk welkom worden geheten, maar eigenlijk is de kerk alleen voor kneusjes. Nu wil het geval dat al die hoogwaardigheidsbekleders, van welke denominatie dan ook, goedbeschouwd zelf ook kneusjes zijn – alleen is bij sommigen dat inzicht nog niet doorgedrongen. Kneusjes zijn wij allemaal, zonder enige uitzondering: gekneusd van kinds af aan, gekneusd door het leven, gekneusd door allerhande teleurstellingen. Misschien vooral geknakt en gekneusd door wat anderen ons hebben aangedaan. Zo was en is het met Israël. Het volk der Joden is een kneusjesvolk. Wat een butsen en builen heeft Israël niet opgelopen in de loop der eeuwen! Er is er Eén die daarover beter kan meepraten dan wie dan ook. Ze hebben Hem bespuwd, bespot, gegeseld en geslagen. Het bloed droop Hem van het hoofd, toen Hij in de felle zon opgehangen werd, zo gekneusd als Hij was. Heel Israël, maar Jezus voorop: een afgekeurde steen, weggegooid, aan de kant gekwakt, waardeloos in de ogen van Jan en alleman. Maar zie, van hogerhand opgenomen, gekoesterd, gestreeld door het vroege morgenlicht van Pasen – in ere hersteld! Zo werd een vloeksteen een hoeksteen. Geen wonder dat de kerk, zijn kerk, een depot voor kneusjes is.
De steen, dien door de tempelbouwers verachtelijk was een plaats een ontzegd, werd tot verbazing der beschouwers ten hoeksteen door God zelf gelegd. Dit werk is door Gods alvermogen, Door ’s Heren hand alleen geschied. Het is een wonder in onz’ogen. Wij zien het maar doorgronden ’t niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 22:10
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
PIETER649 schreef: | dat bewaren we voor etentjes of bbq´s met andere cm-ers |
Ik hou me aanbevolen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 16:26
Onderwerp: 23 september
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het lijkt wel of je er erg veel verstand van hebt, is dat zo of lijkt dat alleen maar zo omdat ik er geen jota verstand van heb? Je komt in ieder geval proffesioneel over Jolan..... |
W'tje als je in de krokodil ligt, lig je dan op het droge of in het water. Misschien moet je ook eens een watertest doen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 11:30
Onderwerp: Niet het perfecte plaatje
|
|
|
VISSER278 schreef: | W-tje , ik hoor het al..... jij doet de afwas liever met Mario |
En dan samen in de krokodil liggen samen met haar Veluwse vriendin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 11:29
|
|
|
Zondag 9 oktober, Psalm 118: 15-18; Ik zal leven.
Ons hele leven denken we aan de dood. Daar is geen enkele ontkomen aan. Naar mate je langer leeft, komt die dood steeds dichterbij. Je gaat aftellen: nu heb ik waarschijnlijk nog maar zo en zo veel jaar te gaan… Wij zouden beter kunnen weten. Ook voor wie gelooft, is de dood geen pretje. Maar een ramp betekent het niet. Integendeel! Met de dood begint er iets nieuws. En dat nieuwe zal zo ongelooflijk nieuw zijn, dat het woord ‘nieuw’ eigenlijk te versleten is om mee aan te geven hoe nieuw het zijn zal. Eigenlijk zou je je daar zolang je leeft op moeten verheugen, als een kind op een schoolreisje. Het onbekende zal wel de reden zijn dat we toch huiveren. En vanzelfsprekend ook de mogelijkheid van een lijdensweg. Bovendien: het besef afscheid te moeten nemen van wat je lief en dierbaar is. Maar toch… De psalm van vandaag gaat niet over de hemel en ook niet over de nieuwe aarde. De psalm gaat over een slagveld. Over angst neergestoken te worden. Over een wonderbaarlijke redding door Gods rechterhand. De psalm gaat over dankbaarheid. Blijmoedig roept de dichter uit: ‘Ik zal niet sterven, maar leven!’ En hoe zal hij dan de rest van zijn leven doorbrengen? Niet achter de geraniums, maar als verteller van verhalen. Hij zal doorgeven hoe groot de goedheid van de Eeuwige is. Ik zal leven. Ook al gaat de psalm niet over wat komt ná de dood, ook al bezingt dit lied juist die eraan voorafgaat, toch smokkelt de kerk sinds Pasen die gedachte vrijmoedig de psalm in. De dood is niet het einde. De dood is het begin! Ik zal leven. Ginds, in de hemelse glorie, én hier, op deze oude én straks op de nieuwe aarde, zal ik verhalen hoe groot en goed de Eeuwige is.
Des Heren hand is hoog verheven, des Heren rechterhand is sterk. Ik zal niet sterven, ik zal leven en zingen van des Heren werk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:29
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
VISSER278 schreef: | Vertel mij eens wat biest is. je kan het koken/ wellen. Is dat roosvicee ofzo of ouzo? En wat heeft dat te maken met de geboorte van een kalf? Visser , die nog nooit van biest heeft gehoord |
Gornat heb je ook, dat is het restprodukt van het kaas maken. Heerlijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 20:00
Onderwerp: Het weer
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Ach, wat zijn jullie allemaal aardig voor me. 'k Heb inderdaad iets gelezen over dat boek, sommigen zijn er nogal negatief over hè. Maar echt waar, het lijkt mij best interessant. Zeker een reden om te verlengen. Zo heb ik ook een boek op de plank staan, dat heet Niet alleen maar single. Het is geschreven op een leuke manier door Lisa Fontein. Heel herkenbaar en raak, soms ook erg grappig. Dat boek is meer bedoeld voor vrijgezellen, maar minder geschikt voor gescheiden mensen. Dit boek van CM, zal wat breder zijn. Mocht ik blijven en het boek krijgen, dan zet ik wel een boekverslag op het forum. |
Ga voor even off-topic. Het is idd een heel mooi boek van Lisa Fontein. Dat boek van 'niet alleen maar single' heb ik ook en gaat iets dieper. Maar wel heel boeiend.
On-topic: Het regent in de regio 0180
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 17:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mario.....je vergeet jezelf...... Ben vrij bescheiden Maar mis jij Chatuliem niet? | Ja ik mis Chat ook, ik zou zeggen bel hem even.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 12:20
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me af wanneer Chatuliem weer terug komt? Zijn zinnige bijdragen mis ik toch wel......hoewel we het niet vaak eens zijn......dat weer wel.... Maar hij hoort gewoon bij CM vind ik..... |
Net zoals jij en je vriendin en Visser
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 11:26
|
|
|
Zaterdag oktober, Psalm 8-14; Beter bij de Heer.
Mannen met macht… Laat me niet lachen! Mannen kunnen hooguit dénken dat ze macht hebben. Mannen hebben geen macht. De grootste macho’s houden zichzelf compleet voor de gek. De Farao’s, de Nebukadnezars, de Nero’s, de Napoleons, de Hitlers, de Saddams, de Bin Ladens, ze mogen dan denken dat ze machtig zijn, maar ze maken een grote denkfout. Ze verbinden macht aan kracht. Aan gevechtskracht: glimmende speren, flikkerende zwaarden, supersonische straaljagers, bommen en granaten, angstaanjagende terreur. Ze vergissen zich! Wat is er over van al hun machtige koninkrijken? Mannen met macht zijn vlinders van één nacht. Hun hele biografie kun je op een vloeipapiertje schrijven: opgaan, blinken en verzinken. Zó zijn ze er, met hun duizenden toeters en bellen, hun uniformen, controleposten, vaandels en vlaggen, en zó zijn ze ook weer verdwenen, weggevaagd uit het boek van de wereldgeschiedenis. U zegt: alles goed en wel, maar je zult er toch maar slachtoffer van zijn, aan den lijve ervaren hoe die mannen met macht je het leven zuur maken… De psalm kan erover meepraten. Maar de psalm praat niet alleen méé, de psalm spreekt ook tégen. Niet doen!, is het advies. Wij maken ze alleen maar machtig, met onze bewondering, met onze instemming. Vertrouw toch al hun verkiezingsbehoeften niet. Je kunt beter op de Eeuwige vertrouwen. Zijn beloften zijn niet loos. En wat Hij geeft, kunnen machten noch krachten je schenken.
’t Is beter bij den Heer te schuilen dan dat men bouwt op man en macht. ’t Is beter bij den Heer te schuilen dan dat men hulp van vorst verwacht. Toen ik mij wenden kon nog keren, omsloten door der volken ring, doorbrak ik in de naam des Heren de knellende omsingeling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 21:24
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Heb je de uitnodiging al binnen dan? |
Ga ik ook mee, zal een feestje worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 21:21
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Heb je de uitnodiging al binnen dan? |
Ga ik ook mee, zal een feestje worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 20:55
|
|
|
Vrijdag 7 oktober, Psalm 118: 1-4; Niet vrezen.
Het is in deze psalm weer eens het oude liedje. Gelukkig maar! Opnieuw wordt de eeuwige geprezen. Om zijn trouw. De psalm begint én eindigt ermee: ‘Eeuwig duurt zijn trouw.’ Dat is nogal wat: eeuwig. Of het is een goede vertaling is, valt te bezien. ‘Eeuwig’ – naar ons besef wil dat zoiets zeggen als ‘er komt geen eind aan.’ Naar Hebreeuws besef is het veel meer zoiets als ‘van geslachte tot geslacht.’ Gods trouw verduurt alle eeuwen, de kanteling van alle tijdsgewrichten en tijdperken. Maar vooruit, een beetje kort door de taalbocht: er komt geen eind aan. Goedbeschouwd gaat de psalm over de uittocht. Alweer. Die uittocht is in de beleving van Israël een oerervaring. Die exodus war er niet eens en nooit meer, nee, die uittocht was en is er altijd weer. Elke eeuw kent zijn eigen exodus, een nieuwe vorm van oerbevrijding, geboorte uit de moederschoot, een uitweg door een donkere tunnel van nood en dood. Dat alles wordt in dit lied herdacht, in gedachtenis genomen door de ‘ikfiguur’ van de psalm. Die ‘ik’ is Israël. ‘Ik werd benauwd van alle zijden.’ Maar tegelijkertijd is die ‘ik’ de enkeling. Ook ik ben het. En u bent het. Dit lied is een lied van ieder die klem zit. Klem zat. Want uit de omklemming is Israël gered. Door wie? Door Hem die de Nabije heet en ook metterdaad nabij is. Redder is zijn naam. Met hem behoef je voor geen sterveling bang te zijn. Hij zorgt voor ruimte, zodat je weer kunt ademen. En dankzij Joshua, zijn Zoon wiens naam Ruimtemaker betekent, geloven wij dat die ruimte er óók zal zijn als onze weg eenmaal leidt door de tunnel van de dood.
Ik werd benauwd van alle zijden en riep de Heer ootmoedig aan. De Heer verhoorde en bevrijdde, Hij deed mij in de ruimte staan. De Heer is met mij, ‘k zal niet vrezen. Geen sterveling verschrikt mij meer. De Heer wil mij tot helper wezen; ik zie op al mijn haters neer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 21:30
|
|
|
Donderdag 6 oktober, psalm 117; Groot en wijd.
De hooipsalm! Zo werd deze psalm genoemd, in de voornamelijk agrarische samenleving die in Nederland ooit was. Psalm 117 las je in de zomer, als je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat doende was op de akkers, tussen de het koren. In de tijd van de oogst had je de handen vol aan het goud dat uit de grond was gegroeid. Dan las je aan tafel het kortste kapittel dat je vinden kon: psalm 117. Twee verzen, langer is het niet. En direct na het halleluja: de klompen weer aan… Wat wordt in deze psalm zo kort en krachtig gezegd? Dat alle volken de liefde en trouw van de Eeuwige dienen te loven! De Verenigde Naties worden opgeroepen mee te doen en een wereldwijde, internationale lofprijzing. Ja maar, niet alle die volken hebben toch dezelfde God. Die van Israël, die van kerk? Jawel, die hebben ze wél. Dat niet alle volken beseffen is een tweede, maar het ís wel zo. Althans, dat geloven we: dat er maar één God is, de Eeuwige, de Ene, wiens naam zo duister is als een mysterie en zo stralend als de dag. Ik zal bij je zij, Ik zal je dragen! Van die liefdevolle draagkracht, van die overstelpende trouw hebben de naties geen notie. Geen mens kan doorgronden hoe groot en hoe wijd de genegenheid van deze Ene is. Mist en nevel verhinderen ons menigmaal de grootheid van deze God te zien. Alles ontregelende rampen leiden tot chaos. Hartverscheurende taferelen bij schermutselingen en terreuracties doen ons vermoeden dat ook de vriendschap van de Eeuwige aan flarden is gescheurd. Maar niets is minder waar. Blijf het alsjeblieft geloven, houd de lofzang gaande: als alle kruitdampen zijn opgetrokken, zul je de oogst te velde zien staan, een wereldakker vol gouden aren, mensen, groot en klein, een oogst die niemand tellen kan.
Looft, alle volken, looft den Heer, roemt, alle naties, roemt zijn eer. Want over ons is groot en wijd zijn gunst en goedertierenheid, voor eeuwig blijft zijn trouw bestaan. Heft met ons Halleluja aan!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|