ChristianMatch

Forum

Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 26 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 22:23
BerichtOnderwerp: Hoe echt ben ik in Jezus naam

WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind sowieso dat je naar andere christenen toe niet moet praten over een onbijbelse leugen.......dat zijn opmerkingen die niet echt getuigen van omzien naar elkaar...........en het is ook niet zo....het kan je beleving zijn maar daarom nog niet de waarheid.......De geest van God waait waar zij wil he?En de geest van God streeft niet naar verheven vroomheid en betweterigheid. Gods geest laat ons steeds weer op nieuwe manieren Gods nabijheid ervaren en inspireert ons om vanuit die nabijheid te gaan leven.....En dat kan dus op verschillende manieren......En wordt er dan niet een bepaalde levenshouding van ons verwacht? Zonder veroordeling over wat goed of fout is......Wat voor jou fout is is voor mij juist goed en andersom........Probeer ook eens met zo'n blik te kijken..........Ook daar is de bijbel erg duidelijk in lijkt me......

Mooi uitgelegd, Willemijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 22:12

ROADY641 schreef:
Daarvan raak ik in z'n geheel niet onder de indruk...

U geeft nog steeds geen antwoord op een simpele vraag:
Dient u Jezus Christus met heel uw hart, of dient u een afgod?

Met welk recht sla jij zo'n toon aan, Roady? Wat is dat voor een manier om iemands geloof aan de kaak te stellen?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 21:23

PIETER649 schreef:
Als ik nou straks een topic over het opknappen van roze cadillacs op forum ga openen, gaan jullie dan met zn allen weer zeuren over yoga??

Laat W-tje en Mieke lekker dr bejaardengymnastiek doen en ga verder met je leven.

Pieter die nu met weemoed terugdenkt aan de tijd dat we t hier op forum voornamelijk over SEX VOOR T HUWELIJK hadden...

(in tegenstelling tot yoga is sex wel tastbaar... Knipoog smiley )

Zeg, vriend.......bejaardengymnastiek, hè........er is bejaardenyoga en dat is GEEN gymnastiek......en W en ik zijn daar nog LANG niet aan toe...en je bent nu een nette getrouwde meneer, hè.....de goeie ouwe tijd.....ligt ver achter je nu hè Duiveltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 21:05
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

WILLEMIJN232 schreef:
Welnee, pure nonsens.......kijk eens over kerkmuren heen zou ik zo zeggen........kan je veel van leren.... Knipoog smiley

Willemijn, heb even gegoogled op Thomasviering......een mooi concept en met ruime kaders waar iedere gemeente op eigen manier invulling kan geven. Veel ruimte voor menszijn in de geloofsbeleving en dat is altijd mooi en een uitdaging. Zo is het uitgelegd, meen ik.
Het zal vast een bijzondere belevenis zijn geweest.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 20:54

WILLEMIJN232 schreef:
http://youtu.be/s-qz7zPjNg8

Blijft mooi.........werd vanochtend gezongen bij mij in de kerk tijdens een Thomasviering....waarbij je yoga kon doen, de christelijke zonnecirkel kon lopen en zoal meer........En dan ervaar je Gods Geest...........
Hoezo occult? Gods Geest ervaren dat is het meer..........

Wel een vreemd recept, hoor, als je het zo schrijft Willemijn, ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, eerlijk gezegd.....
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 20:53

MARIAN519 schreef:
Daarom dat ik haar ervaring wilde weten..ik vind het net als jij ..pure misleiding..

on-topic zou ik zeggen, jongelui!
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 20:52

MARIAN519 schreef:
Daarom dat ik haar ervaring wilde weten..ik vind het net als jij ..pure misleiding..

Chatuliem, wat een onzin zeg jij nu. Gods geest ervaren in yoga, je begrijpt het echt niet, hè?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 15 september 2011, 23:37
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?

WILLEMIJN232 schreef:
Het ging mij ook niet om de yogales....en zo zie je maar weer hoe stukjes gelezen worden en hoe dat verkeerd opgevat kan worden.....
Als je hier wat neerzet kan het zijn-nogmaals- dat je dingen hoort die je liever niet wilt horen....Dat kan je dan ervaren als schelden en niet goed met elkaar om gaan.....blijft een persoonlijke beleving.....hoe dan ook en dat weet je zelf ook wel denk ik en dat probeerde ik duidelijk te maken, we hebben nu eenmaal niet dezelfde norm van respect en onzorgvuldig invullen......
En ik blijf er toch bij: het zegt ook wat over jezelf als je je dat aantrekt.......hier zitten nu eenmaal mensen van diverse pluimage en dta verander je niet.......en die kunnen je kwetsen met hun visies en uitlatingen die in jouw ogen erg onfatsoenlijk zijn.....Zij vertellen echter alleen hun mening.....en vinden jou visie weer onfatsoenlijk......Familie en vrienden kies je en hier moet je het toch met elkaar doen.....
Als je daar niet tegen kunt en het als kwetsend voor jezelf ervaart kan je inderdaad beter niet reageren.........
Ik vind jou misschien wel kort door de bocht en jij bent er van overtuigd dat je ook alleen je mening geeft en dat dat kan.........maar is dan de discussievorm verkeerd??????

Het is helder, Willemijn, jouw kort door de bocht zijn of het mijne....over de vorm van discussiëren kan je ook oeverloos discussiëren...........

Hier kies je net zoals ergens anders op wie je reageert of niet.

En er is altijd nog zoiets als algemeen erkende omgangsvormen die je in je opvoeding leert, thuis en op school, ook als je je mening geeft en misschien juist dan wel, kan je die hanteren.

Als je in een winkel of in het verkeer, op je werk of waar dan ook onbeschoft wordt aangesproken ben je toch ook geneigd daar wat van te zeggen of laat je je gewoon willoos schofferen?

Je mag elkaar aanspreken op ongewenst gedrag en dat zou vaker moeten gebeuren, normvervaging neemt overal hand over hand toe.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 15 september 2011, 22:52

PIETER649 schreef:
Ik weet dat ikzelf bijvoorbeeld stevig een standpunt kan brengen, of dat van anderen onderuit kan schoffelen, dus het zal wel weer over mij gaan... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laat ik ten eerste voorop stellen dat ik zelf probeer nooit de persoon of zijn/ haar situatie onderuit te halen.
Als die indruk soms gewekt word, dan hierbij mijn excuses.
Wat ik wel zal proberen is als iemand hier een dwaalidee, dwaalleer of gewoon idioterie uitkraamt, deze UITSPRAKEN onderuit te halen.
Dat is in mijn optiek iets heel anders dan op de persoon spelen.
Overigens zie ik het practisch nooit hier op het forum dat echt op de persoon word gespeeld.

Dit forum is geen halleluja-forum waarbij je op je bijdrage alleen maar fijne hartverwarmende ondersteunende reacties krijgt.
Als je daar op uit bent kun je je bijdragen beter reserveren voor de afdeling gedichten hier op t forum.
Daar krijg je heeeeel mooie reacties, wellicht dat ik die afdeling daarom vaak oversla en er zeer zelden reageer, ik hou niet van die mierzoete sinterklaasrijmsels.
En met dat laatste lever ik dus kritiek op de schrijfsels, niet op de schrijvers.
Mooi practijkvoorbeeldje toch? Coole smiley met zonnebril

Dus laat je niet weerhouden je mening op forum te zetten, we hebben dringend behoefte aan enigerlei verlichte geesten om dit kleine selecte cluppie forumnisten uit te breiden Verliefde smiley

Pieter, op dit forum mag je het zelfs met mij oneens zijn.. Knipoog smiley

Nou, Pieter, ik had jou niet in gedachten toen ik deze reactie schreef, helaaaaas. Jouw reacties vind ik niet storend wel getuigend van een goed gevoel voor humor en relativeringsvermogen en daar heb ik geen hekel aan. Ik ben het niet met je eens dat hier niet vaak op de man/vrouw wordt gespeeld. De manier waarop wordt gereageerd is vaak verre van kies en je kunt je aangevallen voelen omdat wat je poneert wordt aangevallen en niet zo zuinig ook.
Kritiek hebben op elkaars mening kan maar dan wel op een normale manier zoals je ook een gesprek face to face zou voeren met mensen die je familie niet zijn. In die omgang hou je over het algemeen ook nette manieren aan mag ik hopen.
Bij familie en vrienden zijn de meeste mensen wat losser en meer familiair.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 15 september 2011, 22:19

WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat we ook moeten oppassen niet de boodschapper van een ander te zijn/worden.....We zijn een site met volwassen mensen en ja, dan kan het dat je dingen hoort die je liever niet hoort vooral niet als ze over je eigen overtuiging gaan........Als iemand zijn zaken niet op het forum wil delen omdat hij/zij bang is afgebrand te worden, dan moet je dat gewoon niet doen....Maar dat zegt niets over de discussieform op het forum, het zegt wat over je eigen kwetsbaarheid........
Bang om gekwetst te worden in waar je voor staat of wat je ervaring was en dat wil je niet.......
Ik lees hier vrij vaak, men vind, anderen zeggen, ik heb gehoord dat.....dat zijn allemaal termen waar je niets mee kan en waar je ook niets mee moet willen.......
Ga niet gelijk van de slechte bedoelingen uit van degene die je commentaar geeft....diegene heeft gewoon een andere visie en beleving en dat is toch ook prima......Ik vind mijn yogales niet minder leuk omdat mensen op het forum het als occult omschrijven.......dat is hun mening, niet de mijne.....

Het gaat er niet om dat iemand bang zou zijn afgebrand te worden. Het gaat om de manier waarop hier vaak wordt gereageerd. Ook op een forum mag je verwachten dat er goede omgangsvormen zijn en dat verschillen van mening er mogen zijn, juist op een forum is evident.
Het gaat in dit stukje niet over yogales maar over hoe je hier als christenen met elkaar omgaat en met elkaars overtuigingen.
Het gaat mij hier niet om het feit dat mensen een verschillende visie hebben - hoe kan dat anders zijn? - het gaat mij erom hoe hier wordt gereageerd op stellingen en meningen; je kunt van elkaar van mening en visie verschillen - evident - daarom kan je nog wel op elkaar reageren met respect in plaats van met schelden, onzorgvuldig invullen, er van alles bijhalen wat nergens op slaat, beschuldigingen, zwartmakerijen. Dat is niet normale omgangsvormen hanteren en ik vind dat daar een lans voor gebroken mag worden; nogmaals ook op een forum mag je verwachten dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan juist in die verscheidenheid van mening.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: donderdag 15 september 2011, 16:56

THOMAS968 schreef:
Nee. Het is niet veroordelend. Als mensen niet durven te schrijven vanwege de angst afgemaakt te worden, stel ik een feit vast waarmee de oorzaak in de wijze van omgaan van een aantal mensen hier ligt. Ik vind dat niet goed, belemmerend voor de discussie en wijs er op. Ik leg de zorg neer over het feit dat mensen die mogelijk een goede bijdrage zouden kunnen leveren, dat nu niet doen en dat vind ik jammer en slecht. Je kunt de laatste zin ook anders lezen dan vanuit het idee dat ik het omgekeerde schrijf van wat ik bedoel. Als het mogelijk wel over iets gaat wil dat nog niet zeggen dat het verder nergens over gaat op het forum. Dat maak je er maar van. Daar zouden mijn eigen bijdragen dan trouwens ook onder vallen. Je mag het met de inhoud van mijn bijdragen oneens zijn, maar meestal zijn ze toch echt wel serieus. Dat ik soms heel nadrukkelijk afwijkende standpunten inneem en een andere kijk op veel zaken heb, is zo. Het is hier een discussieforum met verschillende opvattingen en daar moet je tegen kunnen. Maar ik bestrijd opvattingen en speel ook niet op de man, zeker niet in een groepje om één persoon onderuit te schoppen. Dat vond ik als kind al oneerlijk. Een forum mag best over flauwekul gaan en ik doe daar ook soms aan mee. Maar een zorg uitspreken over de omgang hier waardoor waardevolle en serieuze bijdragen gemist worden, mag ook. Een beetje beter lezen, zonder mensen in een kwaad daglicht te stellen, kan geen kwaad.

Thomas.

er zijn weinig deelnemers op het forum die bereid zijn echt naar de ander te luisteren. Er wordt vaak rigoureus veroordeeld als iemand een stelling plaatst of een mening geeft waarmee men het niet eens is. Er wordt grof beledigd zonder gene, zonder excuus. Niet velen zijn bereid dit alles over zich heen te laten komen om hun mening of stelling te plaatsen. Daar is wat voor te zeggen. En dat is jammer, zoals Thomas terecht stelt. De kwaliteit van het forum dreigt daardoor snel beperkt te worden tot het niveau van de deelnemers die hun mening tot zaligmakend verheffen en niet bereid zijn respect te hebben voor mensen die een andere zijn toegedaan.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 00:16
BerichtOnderwerp: Christendom en yoga

CHATULIEM619 schreef:
We zijn hier dus met elkaar aan het discussieren, dus op alles wat jij schrijft, mag ik een reactie opgeven..

insgelijks
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 18:13

[quote=CHATULIEM619]
Het is niet nodig dat je mijn woorden je eigen betekenis geeft, Chatuliem, dat is badinerend en kleinerend bedoeld, dat druipt ervan af.
Mijn woorden staan voor wat ze zijn. Jouw conclusies en invullingen zijn daarbij volstrekt overbodig en ongewenst.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 09:43

ROADY641 schreef:
Dit riekt naar new age...

Slapende smiley

Oordelen en beschimpen is de weg van de minste weerstand en getuigt van gebrek aan respect.
New age is een beweging van mensen die zoeken naar de weg van de vrede in plaats van oorlog en van de verbinding in plaats van afscheiding. Hun filosofie, muziek en poëzie verspreiden het licht van rust en ontspanning tegenover verdeeldheid en geschil voor iedereen, zonder aanziens des persoons, zonder te oordelen over religie, sekse, geslacht, ras.......

Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt. Daar hoef je niet persé christen voor te zijn en dan heb je wel begrepen wat de boodschap van Jezus is.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 september 2011, 09:34

CROSSROAD317 schreef:
Ik vind het jammer dat christenen zich inlaten met occulte zaken, en ik vind het mijn plicht om christenen te wijzen op de gevaren die in yoga schuilen. De achtergrond en de denkwijze van yoga is occult, dat heb ik opgezocht op internet en geplaatst ... Vanuit bepaalde stadia in meditatie de paranormale gaven worder versterkt ... De weg naar een eindeloze gelukzaligheid en een nieuwe magische wereld staat open. Je hoeft alleen nog maar een wens uit te spreken en het gebeurt ... Je mag het van mij zien als onschuldig, voor mij is het niet onschuldig. Jij mag vinden dat vergeven niet zo simpel is, "kom maar God vergeeft je wel enz...." voor mij is dit wel simpel en waarheid. En ondanks mijn littekens, hoe diep die ook zaten, door te vergeven ben ik vrij van dat stuk wrok en bitterheid ... zo simpel is het voor mij, en dat gun ik jou ook van harte !!!

Vergeven is een krachtig redmiddel en (gelukkig) niet alleen gegeven aan christenen en past wel erg bij ons en dat is een zegen.

Ik kan het niet laten om toch een paar reacties te geven op jullie vele inspanningen op zoek naar de waarheid.

Yoga occult noemen of de bronnen waaraan het ten grondslag ligt is beledigend en doet afbreuk aan de bron waaraan tenslotte iedere schepping ten grondslag ligt. Je mag een mening hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je de waarheid hebt gevonden al leg je de hele encyclopedie op dit cm-forum neer.

Hindoes, boeddhisten, christenen, moslims, atheïsten, humanisten allen zijn naar het evenbeeld van God geschapen; niet één uitgezonderd en die in hun eigenheid dienen te worden gerespecteerd, dat is een regel door Christus zelf uitgevaardigd (Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf en hebt uw vijanden lief).

Net zoals in het christendom zijn er in de yogafilosofie vele stromingen. Er zijn orthodoxe christenen, er zijn christenen die tot beelden bidden en er zijn vrijzinnige christenen en afgescheiden christenen. Kan je ze daarom op één hoop gooien en veroordelen omdat ze niet zijn zoals je wilt dat ze zijn?

Yoga is de mens gegeven als hulpmiddel om alles enigszins op een afstand te brengen dat hem/haar afhoudt van contemplatie op Gods inspiratie. De Heilige Geest hoor je door stil te zijn en te luisteren.

Jezus volgen is de weg maar hoe bewandel je die?

Als alle indrukken en invloeden van een druk bestaan je geest in beslag nemen hoe richt je je dan op God?

Yogaoefeningen leiden de geest af van gedachten, emoties en gevoelens die van binnenuit en van buitenaf onze aandacht opeisen.
De aandacht wordt erdoor gericht; naar de 'binnenkamer' , onszelf. In die staat van rust gekomen kan je mediteren wat ook wel 'luisteren naar God' wordt genoemd als tegenhanger van bidden; 'praten met God'.
De fluistering van de ziel wordt dan waarneembaar want in de stilte is HIJ, de altijd zijnde.
HIJ is schepper van hemel en aarde dus ook van het boeddhisme, hindoeïsme, wetenschap, muziek, haaien, vlinders, orkanen en tropische stranden.....
Eer Hem in het bewonderen van de veelkleurigheid, veelzijdigheid van de schepping.

Beelden (zoals in het Hindoeïsme) zijn eenvoudigen gegeven om Gods eigenschappen herleidbaar, herkenbaar te maken; het zijn hulpmiddelen om mensen dichterbij God te brengen. Occult?; van God gegeven....

Mahatma Gandhi was een hindoe; één van de grootste vredestichters ooit...Zalig zijn de zachte voetstappen van degene die vrede brengt.. (Bergrede). Zijn vredebrengers alleen christenen en alle anderen occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

De schoonheid en integriteit van het Hindoeïsme is ontroerend waaruit grote liefde en respect voor God spreekt. De discipline vanuit die levenswijze strekt hen tot zegen. Hun religie is hen van God gegeven.

De leringen van de Boeddha lijken heel veel op die van Christus Jezus, onze Heer en richten de voeten van de toehoorder naar God. Niet christelijk dus occult? Blasfemie! Het hekelen van Gods schepping.

En steek na dit pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid, menslievendheid, heelheid en respect voor alles wat Gods hand heeft gemaakt, niet meteen van wal tegen mij.....en laat je 'zusterlijk' vermanen (hoe Bijbels!) opdat je je hart niet verhard want het hart is wat God aanziet.

En oh ja, Christus heb ik aangenomen als mijn Redder en als zichtbare tekenen daarvan draag ik een (leeg) kruisje van rode (de kleur van bloed, leven) jaspis omdat ik geloof in de wederopstanding na die van Jezus die ons is voorgegaan en een sierlijke zilveren vis want ik heb mij laten vangen door het vangnet van Gods liefdevolle hand omdat ik het leven liefheb en het ten volle wil leven naar Zijn Heilige Inspiratie, niet in een verkrampt angstgeloof in de wetenschap dat Hij ons liefheeft voordat wij hem liefhebben en Hij ons vergeeft maar ons houdt aan onze eigen verantwoordelijkheid het christenzijn in te vullen naar het voorbeeld van Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus (wat wij niet volledig kunnen omdat we imperfect zijn).
Ik wens een ieder van harte verdraagzaamheid en vredelievendheid toe in het bewustzijn dat iedereen gelukkig wil zijn en alle leven heilig is immers; Gods schepping.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:04

[quote=WILLEMIJN232]

Ben ik met je eens, Willemijn. In steeds meer gemeenten is er ruimte voor deze dingen. In een kerk in Spanje geloof ik, is een groot labyrinth in de vloer gefreesd om de gelovigen en alle anderen een loopmeditatie te kunnen laten doen. Deze hebben wij in onze kerk nagetekend en met een groep gelopen. Heeft een geweldig effect van verinnerlijking.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:56

[quote=WILLEMIJN232]

Willemijn, het gaat er mij niet om of yoga lekker is of over verantwoording afleggen.
Het gaat mij meer over de manier waarop er over alternatieve zaken wordt gesproken. Ik vind het nodig om daarop een stevig weerwoord uit te spreken, eenmalig.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:18

[quote=MARISKA601]YOGA

Deze 'discussie' is al eerder gevoerd met alle onverkwikkelijke uitwassen van dien. Er worden gelukkig geen heksen meer verbrand en zwarte katten verdronken.....
Het enthousiasme en de veelheid van woorden (lees hierop de bijbel maar na) waarmee dit onderwerp te berde wordt gebracht terwijl het al uitgebreid is uitgekauwd hebben een onaangename geur.....zwavel....verdachtmakerij, zwartmakerij, roddel, achterklap, lynchpartijen met woorden, achterhaalde bangmakerij. Het oprakelen van een vreugdevuur....

Ga je eigen bron maar eens na.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 23:01
BerichtOnderwerp: Hoogmoed en nederigheid.

CHATULIEM619 schreef:
Wat een woord, krochten....

....duistere spelonken....

wel een mooie relativering, Willemijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 29 augustus 2011, 22:57

CHATULIEM619 schreef:
Dit antwoord is voor mij exemplarisch voor dat soort denken. En het is een vorm van hoogmoed. Natuurlijk moet je erkennen dat je zondig bent, maar het zou niet de basis moeten zijn voor je relatie met God. De basis is immers Christus die onze zonden vergeven heeft. Waarom blijft men dan hangen in de gedachte dat we alleen maar zondaars zijn? We zijn ook kinderen van de Allerhoogste, verlost van de veroordeling, levend in de vrijheid die Christus ons geeft.

Kijk, hier gaat het toch om?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 28 augustus 2011, 21:17

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk geeft dit liedje perfect aan waar het eigenlijk om gaat. Er zit een heel groot verschil tussen hoogmoed en onbescheidenheid. Het eerste is zonde, het tweede is de norm waar we in ons land mee te maken hebben. Je kunt net zo goed hoogmoedig zijn als je weinig of geen talenten hebt. En als je veel talenten hebt, betekent dat niet meteen dat je hoogmoedig bent. En is jaloezie eigenlijk ook niet een vorm van hoogmoed? Ik denk zelfs dat de aanleiding van dit topic jaloezie is....
Iedereen heeft talenten en gaven van God gekregen. In een gelijkenis hierover lezen we daar ook van. Er waren mensen die 10 talenten hebben gekregen en er waren mensen die maar 5 hadden gekregen en er was iemand die kreeg er maar één. Waarom wordt de 1 met 10 talenten dan verweten dat hij/zij 10 talenten heeft. Vaak juist door mensen met 1 talent. Die met 10 talenten zou even hard moeten werken aan die 10 talenten als die ene met dat ene talent. Niet de hoeveelheid talenten zegt iets, meer wat je ermee doet.
God ziet ons allemaal als gelijkwaardig, en uiteindelijk zal Hij oordelen wat we met onze mogelijkheden hebben gedaan. En die opdracht geldt voor zowel de ene met 10 talenten als de ene met 1 talent.
Ik ken gezinnen waarbij de ouders de kinderen verhinderen hun intelligentie te gebruiken. Veel hoogbegaafde kinderen worden door hun ouders tegengehouden. Waarom, omdat ze er niet tegen kunnen dat hun kinderen meer kunnen bereiken dan hunzelf. Het ergste voorbeeld vond ik het meisje, dat gewoon door haar vader geestelijk mishandeld werd omdat ze het gymnasium deed.
Je kunt de vraag ook omdraaien: vind ik de ander hoogmoedig omdat ik jaloers ben op datgene wat God hem gegeven heeft?

Dit is nou jouw talent benutten, Chatuliem, een fraaie uitleg.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:10
BerichtOnderwerp: Dieren en hun 'ziel'

ANNETTE050 schreef:
Wat je hier schrijft is helemaal waar. Mijn punt is enkel, dat in de natuur een levensvatbaar, gezond jong door de moeder met het eigen leven verdedigd wordt en het zelden voorkomt, dat een moeder een gezond en levensvatbaar jong zal verstoten. Er zijn erg veel geaborteerde foetussen van kinderen die volledig levensvatbaar zouden zijn geweest.

Dit doet me denken aan hoe meerkoeten (watervogeltje; zwart met een witte bles) soms 'overleven' in de stad; zij broeden vaak vier eieren uit, drie van de uitgekomen kuikens verdrinken ze omdat er niet genoeg levensruimte en/of voedsel is waarschijnlijk. Naar om te zien. In ruimer water in de polder zie je soms wel hoe beide ouders drie of vier kuikens groot brengen.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:56

JOSINA022 schreef:
Ik geloof zeker dat dieren een bepaald empatisch vermogen hebben, maar echt niet alle dieren. Mijn hondje had dat nl zeker niet.

Dieren zullen ook verschillende talenten hebben, hè. Ik heb ook weleens een hondje gehad dat anders intelligent was. Ze was wel weer heel moedig en waakzaam. Zo hebben alle hondjes weer verschillende karakters en talenten.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:02

JOSINA022 schreef:
Maar hoe zit dat dan met het geweten en het zondebesef? Het lijkt mij dat je daar ook een ziel voor nodig hebt?

Een dier is geen mens. Er zal daardoor verschil bestaan tussen een mensenziel en een dierenziel. Dat er in een dier meer schuilt dan alleen instinct is voor mij zeker. Ik heb altijd dieren dichtbij om mij heen gehad en heb staaltjes meegemaakt van hun empathisch intellect en het kunnen anticiperen op situaties waarin ze uit eigen beweging een beslissing namen en daarnaar handelden.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:36

MARIO216 schreef:
Er was een vraag over bij van alles wat. Of dat dieren een ziel hebben?
Ze hebben zituigen en prikkels die iets waarnemen. Dieren hebben pijn dat ze wel of niet kunnen uiten.

Dus....................... ik denk dat dieren wel een soort van ziel hebben.

Ja, ik geloof ook wel dat dieren een ziel hebben. In ieder geval hebben ze een heel scala aan gevoels- en emotiebelevingen. Bijvoorbeeld olifanten hebben een sterk familie'gevoel' en hechten sterk aan hun jongen. Ze treuren bij een familielid als die sterft en proberen eerst nog van alles om die weer op de been te krijgen. Familiegroepen begroeten elkaar uitbundig als ze elkaar een tijd niet hebben gezien. Dieren lijden aan stress en kunnen heel blij zijn, ze kunnen spelen en bang zijn en ze kennen verdriet. Iedere diersoort heeft een eigen taal.
Ze zijn alle door dezelfde Schepper gemaakt als wij en kunnen Zijn liefde voelen denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 24 juli 2011, 13:52
BerichtOnderwerp: www.filosofischkwintet.tv

voor degenen die willen doorfilosoferen over de samenleving van nu in de resterende vakantieperiode, ik raad het jullie aan.

De onderwerpen raken vaak onze christelijke levensovertuiging en daagt ons uit mee te denken hoe je leeft (wilt leven) in deze dynamische wereld.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 22:58

YELNIN491 schreef:
Thnxxx Mieke!!
Geloof ik ook wel, maar soms he.

Weet ik, hoor. Je bijdragen getuigen van een sterk vertrouwen, dat laat je duidelijk zien. En ja, het leven wordt niet makkelijker door het geloof, vaak zelfs moeilijker. Er blijft ons niets bespaard en toch houdt Hij ons in de luwte en we mogen op Hem rekenen. Hij laat ons niet aan onszelf over en komt ons tegemoet.
Psalm 91 heeft me door vele lastige nachten heen geholpen.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op zondag 17 juli 2011, 22:59
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 22:05

YELNIN491 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=DCj_gUthyLo&feature=related

Het leven doet op dit moment pijn.

Je staat er niet alleen voor, Yelnin. Hij is erbij en verlaat je niet. Leg Hem alles voor en vertrouw op Hem. Hij haalt je erdoor, wat het ook is. Sterkte!
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 23:35
BerichtOnderwerp: Blijf trouw aan jezelf

[quote=YELNIN491]
iedereen moet 'm eigenlijk elke dag lezen, wat een opsteker
Lachende smiley en volgens mij heeft Toon Hermans hem geschreven en voorgedragen.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 23:33
BerichtOnderwerp: Waarom is het forum openbaar?

SUSAN198 schreef:
ALLES GOED, LIESBETH??? Engeltje smiley

JA, leuk, laten we met z'n allen een geheimtaal verzinnen, die de niet-leden niet snappen![/quote]

Susan,

Liesbeth is een ex-cm'er die meeleest...... Knipoog smiley . En de zin die je bovenaan leest als je op het forum komt is met veel moeite verkregen door de protesten van cm-leden over de openbaarheid van het forum. Ook ik vind dat niet kunnen. Veel forumdeelnemers wisten niet dat het openbaar was voor iedere internetgebruiker en dat vonden we helemaal beneden peil vandaar de waarschuwing die nu oppopt. Het zou mooi zijn als het forum alleen leesbaar is voor cm-leden in verband met het recht op privacy en de bescherming daarvan.
Veel plezier op t forum.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 26 Volgende
Pagina 7 van 26