Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:51
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik geloof dat ik daar nog maar eens een nachtje over moet slapen |
pas maar op dat het geen slapeloze nacht wordt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:50
|
|
|
ERIKA129 schreef: | wat nu dan weer bent u hongerig mevrouw?? zin in speculaas of zo wel lekker vooral op een witte boterham |
Ik kan de hele dag door wel eten. maar nu ik dit stukje zo lees..
speculaas... speculatie....
is dat wel christelijk?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:44
|
|
|
Speculaas (voorheen: speculatie), in België ook: speculoos (deze nevenvorm heeft zich uitgebreid tot het Belgisch-Frans als spéculoos of spéculaus) is een soort koek die vooral rond het sinterklaasfeest populair is. De laatste decennia is het echter normaal geworden het hele jaar door speculaas te eten. Speculaas wordt voornamelijk in Nederland en België gemaakt en gegeten. Er zijn meerdere verklaringen voor het woord speculaas: Het Latijnse woord speculator ('hij die alles ziet'); wat tevens de bijnaam is van Sint-Nicolaas; Het Latijnse woord speculum (spiegel), omdat een speculaaspop het spiegelbeeld is van de afbeelding op de koekplank waarmee het gemaakt is; In ouder Nederlands betekende speculatie "overdenking" of "vermoeden". De koek werd daarom (mogelijk schertsend) speculatie genoemd omdat oorspronkelijk een gebak voor fijnproevers was. Speculatie in de betekenis "veronderstellen" of "bedenken" kan impliceren dat het gebak een soort "fantasiegoed" zou zijn.[1] Er zou ook een verband kunnen zijn met specerij, een verwijzing naar de kruiden die speculaas typeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:35
Onderwerp: Fileleed
|
|
|
Ik ondervind vaak file leed bij de kassa...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:32
|
|
|
mijn naam betekend bitterheid...
oeps...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 11:01
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Een hond, katten, apen en dan nog een dier dat niet meer genoemd mag worden...het is me wat daar bij jou |
Een dierentuin.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 10:55
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Toen op jacht gegaan..... |
ze zagen me aankomen en vlogen dus naar binnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 10:51
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Héél leuk een logeerkat is huis die mij dan vervolgens uit slaapt houdt door de halve nacht te gaan spelen en dan vervolgens nu gaat liggen slapen |
ik was gisteravond de hond aan het uitlaten... op de terug weg zie ik 2 katten mijn tuin in hobbelen... schijnbaar had ik de voordeur niet goed dicht gedaan... want wat bleek... het waren mijn binnenkatten die naar buiten gelopen waren....
stelletje apen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 september 2011, 10:07
Onderwerp: Op televisie
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | door een prikpoes? |
Ik vind dit een seksistiche opmerking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 22:38
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Wat dan wel |
...geen idee... maar als jij knijn wilt zeggen dat mag dat hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 22:36
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Kunstvissen??? Dat schilderij bedoel je? |
Het is een kunst om te kunnen kustvissen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 22:28
|
|
|
.... ik geen knijn meer genoemd mag worden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 21:10
Onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je zegt nogal wat als je ons afschildert als een sekte. Het getuigt van grote minachting en verbittering... |
Elders schilder jij de refo's af als een sekte..
Mag Shanita haar mening hebben?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 20:29
Onderwerp: slapeloosheid
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Ik merk dat veel mensen in hun geloof blijven hangen in het negatieve. Ik ben zondig, God heeft me en zal me weliswaar vergeven, maar ik blijf toch zondaar. Ik geloof dat je een stapje verder mag gaan, zelfs moet gaan. Als God ons bevrijdt van zonde, mogen we in vrijheid en vreugde leven. En mogen we ook in Zijn vreugde verder gaan. God heeft ons geroepen getuige te zijn in deze wereld, wat voor getuigen zijn we dan eigenijk. Mensen kijken meer naar je leven dan dat ze luisteren naar je woorden. Wat zien ze dan? Iemand die met zwaarmoedigheid door het leven gaat, omdat hij zoveel schuldbesef heeft dat hij niet verder komt? Of zien ze iemand die de vreugde van Zijn geloof ervaart, de liefde van Christus uitstraalt en beseft dat het leven met Christus een rijkdom geeft, die de wereld niet kent? |
Daarom heb ik ook geen humor,omdat ik dus zwaarmoedig door het leven ga.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 17:58
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Denk je dat je met die houding een vreugde bent voor God? Denk eens aan een kind dat zegt: ik kan niet.....Hoe zou jij als ouder daarop reageren? |
Als het kind zou zeggen ik kan niet slapen, dan zeg ik, blijf dan maar wakker
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 17:57
|
|
|
Hoeveel mensen op cm hebben zich niet aan het 7de gebod kunnen houden?
De wil was er wel bij de huwelijks sluiting. De wil was er om de problemen binnen het huwelijk op te lossen. Maar toch koos men ervoor om te gaan scheiden.
Zo is het ook met het 5de gebod. Eer uw vader en uw moeder.
Hoeveel mensen hebben daar geen moeite mee omdat ze misbruikt/mishandels zijn door ze. Ze willen geen contact meer met hun ouders.
Ik zeg dus: de mens wil zich houden aan de 10 geboden, maar kan soms niet anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 16:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Waarom zou je überhaupt klagen over datgene wat je al vergeven is? Neem je dan je zonden serieus of je verlossing? |
Ik erken dat ik een zondig mens ben. En ik erken dat mijn zonden vergeven zijn.
Waarom zou ik er moeilijk over doen? Ik zie het nut er niet van.
Wat voor nut hebben de 10 geboden? Om mij te laten zien dat ik door mijn zondige aard mij er niet aan kan houden. We hebben dagelijks te strijden tegen deze zonden.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op woensdag 14 september 2011, 16:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 16:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat is dit een negatief beeld van jou als gelovige. En ook helemaal niet in overeenstemming met de bijbel. Ja, je bent zondig, maar God heeft je verlost van zonde. Waarom klaag je dan dat je nog steeds zondigt? Heb je dan echt wel door wat die verlossing betekent? Of is dat theorie voor jou? |
Ik klaag niet dat ik nog steeds zondig. Het is gewoon een feit, maar niet. Waarom zou ik ontkennen dat ik een zondig mens ben? Ik weet dat ik verlost ben van de STRAF ben op de zonden. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu zonder zonden leef.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:32
|
|
|
Quote van Roady : Ik geloof dat het altijd aan de kant van de mens ligt. God heeft er toch alles aan gedaan aan Zijn kant?
Het is niet aan Hem te wijten dat mensen niet willen luisteren, niet willen gehoorzamen, niet willen vergeven, niet willen opstaan, niet willen doorzetten, niet willen liefhebben, niet willen belijden, niet willen erkennen, niet willen gaan zien....
Net als een vader die het beste voor zijn kind wil, en zoekt. Als het kind echt, echt niet wil, ja dat moet het kind maar voelen.
Ik ben een zondig mens. Dus ik kan onmogelijk voldoen aan wat je hier opsomt.
Omdat de mens zichzelf niet kan verlossen van de straf op de zonden, heeft God zijn Zoon geofferd. Zolang de mensheid hier op aarde is , zal er ongehoorzaamheid zijn. Kunnen de mensen elkaar niet vergeven. Zal er haat zijn tussen mensen.
Aleen Jezus was volmaakt, die kon zijn Vader gehoorzamen, hoe moeilijk het voor Hem ook was , omdat Hij wist dat Hij moest lijden en sterven om ons gedrag.
Ik zal nooit erkennen dat ziektes/problemen te wijten zijn aan ons persoonlijk geloof. Het is te wijten aan de zonden der mensheid.
Een mens kan zo gelovig zijn, dat ie toch dingen in het leven ondervind dat hinderlijk is voor hem/haar zelf.
Als God echt het beste met al zijn kinderen voorheeft, waarom worden ze dan toch nog beladen met ziektes/problemen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 14 september 2011, 09:20
|
|
|
ROADY641 schreef: | Een eerlijke opmerking van je Erika. Je kent dus de oorzaak van je slapeloosheid. Gedachten die je niet onder controle krijgt. Dan is de volgende vraag wellicht: Hoe krijg je rust in je gedachten?
Zou "het geloof" je daarmee van dienst kunnen zijn? En als je de rust in je bol krijgt, zou je dan vredig kunnen slapen? |
Lag het maar zo makkelijk roady, dan had niemand meer slaapmedicatie nodig. Je kan wel gelovig zijn, maar daarom toch wel slaapproblemen hebben. Het kunnen lichamelijke ongemakken zijn, maar ook psychische ongemakken.
Bidden op zich is niet verkeerd,en medicatie gebruiken ook niet.
Maar ziektes toeschrijven aan je bid niet genoeg, kan je gewoon weg niet zeggen. Je weet niet wat die persoon bid, en waarom, en hoe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 22:54
Onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
|
|
|
Gebedsgenezing (ook spirituele genezing) is het pogen mensen te genezen door tussenkomst van een religieus geïnspireerde genezer of predikant, die via het aanroepen van bovennatuurlijke krachten tot het herstel van lichamelijke of psychische aandoeningen tracht te komen. Het omvat een groot scala aan gebruiken in verschillende culturen, die naast of soms in plaats van de geneeskunde worden toegepast.
Christelijke gebedsgenezing
In het christendom is de beoefening van gebedsgenezing, ook wel genoemd de dienst der genezing, geen gemeengoed. In het Nieuwe Testament staan voorbeelden van Jezus Christus die zieken en blinden genas, en oproepen aan zijn volgelingen om dit ook te doen. Zo staat in Matteüs 10, de verzen 7 en 8: "Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit". Marcus 16:17 vermeldt, sprekende over de volgelingen van Jezus: "Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden". Voor zover het betrekking heeft op zieken die zelf christen zijn, wordt in Jakobus 5:9 een oproep gedaan om de 'oudsten der gemeente' tot zich te roepen 'opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren'. In het protestantisme is er met de opkomst van de pinksterbeweging en de charismatische beweging ook binnen de traditionele kerken hernieuwde aandacht gekomen voor gebedsgenezing en ziekenzalving.[bron?] Er is een beweging gekomen van kleinere en grotere bijeenkomsten met een open karakter (in de zin van interkerkelijk en toegankelijk voor gelovigen en niet- of andersgelovigen), waarin aan de nieuwtestamentische oproepen tot genezing gevolg wordt beoogd te geven. Bekende christelijke gebedsgenezers zijn Benny Hinn, T.B. Joshua, Thomas Lee Osborn, Johan Maasbach (1918-1997) en Jan Zijlstra. Al langer bestaat de traditie van de christelijke bedevaart. Met name aanhangers van het rooms-katholicisme trekken naar oorden waaraan heilzame werkingen worden toegeschreven, vaak omdat er een Mariaverschijning zou hebben plaatsgevonden. Voorbeelden hiervan zijn Lourdes, Fátima, Kevelaer en Medjugorje. De rooms-katholieke Kerk zelf heeft wel strikte richtlijnen om de betrouwbaarheid en feitelijkheid van getuigenissen van 'wonderbaarlijke' genezingen vast te stellen, voordat tot officiële erkenning daarvan wordt overgegaan.
Kritiek binnen en vanuit het christendom Gebedsgenezing vormt een heet hangijzer binnen het christendom. Er zijn veel discussies over bijvoorbeeld de vraag of men op basis van Bijbelse principes lichamelijke genezing mag verwachten en welke conclusies mogen worden getrokken uit het wel of niet genezen raken van een patiënt.[1][2][3] Christenen zelf maken een onderscheid tussen christelijk en paranormaal gebedsgenezen. Christelijke gebedsgenezers vragen of de persoon in kwestie door Jezus Christus mag worden genezen. Paranormale gebedsgenezers vragen aan een goddelijke of universele kracht om de personen te genezen. Vanuit orthodox-christelijk oogpunt krijgen deze paranormale gebedsgenezers niet de kracht door Jezus, maar door kwade krachten die niet van God afkomen (vaak occulte krachten genoemd).[4] Sommige christenen bestempelen ook gebedsgenezing door vooral hun charismatisch geïnspireerde geloofsgenoten als occult of demonisch.[5]
Dick Kruijthoff De Nederlandse huisarts Dick Kruijthoff pleit voor een protestantse tegenhanger van de Rooms-katholieke kerkelijke medische commissie die bepaalt of een genezingsverhaal in een kerkelijke bediening als wonder gezien wordt.[6] In 2009 en 2010 verschenen er twee artikeltjes in de Trouw geschreven door chefredacteur religie & filosofie Emiel Hakkenes[7] over Kruijthoff, een gelovig christen die in het verleden weleens zijdelings met gebedsgenezingsbijeenkomsten te maken heeft gehad.[8] In 2009 stond in Trouw dat Kruijthoff geloofde dat Janneke Vlot, die een gebedsbijeenkomst bezocht had en een van zijn patiënten was, door God van posttraumatische dystrofie genezen was. Hij zei daarbij wel dat niemand dat kan bewijzen.[8] Het Algemeen Dagblad schreef in 2007 dat een woordvoerder van het Erasmus Medisch Centrum bevestigde dat er "geen medische verklaring" voor de genezing van Janneke Vlot was[9] en dat de artsen van het Erasmus Medisch Centrum het "een medisch wonder" noemden,[10] en kondigde een nieuwe genezingsdienst aan waarop de voormalig patiënte zou spreken.[11] De dominee van de Levend Woord Gemeente in Gorinchem hoopte op meer genezingen tijdens deze dienst.[10] Deze dienst werd zo druk bezocht dat er zelfs een file door ontstond.[12] Mei 2007 verklaarde Frank Huygen, hoofd van het Pijnbehandelcentrum Erasmus Medisch Centrum en behandelend geneesheer van Janneke Vlot, in de Volkskrant dat bij deze specifieke ziekte spontane genezingen regelmatig voorkomen.[13] In 2010 liet de huisarts Dick Kruijthoff in dagblad Trouw optekenen dat hij, na een oproep daartoe, ervaringsverhalen toegezonden had gekregen en dat uit een aantal ervan bleek dat gebedsgenezer Jan Zijlstra verwachtingen wekt die niet uitkomen, wat volgens hem ertoe kan leiden dat mensen beschadigd raken.[6] Ook meldde Kruijthoff dat hij het genezingsverhaal van een afgescheurde schouderpees van een patiënt van een andere huisarts die een gebedsgenezingsbijeenkomst had bezocht niet kon verklaren. De patiënt zelf schreef het gebeurde aan Jezus toe.[6] In een reactie noemde Joke van Saane, godsdienstpsycholoog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, de claim dat de genezing van een afgescheurde schouderpees met een gebedsgenezingsbijeenkomst te maken zou hebben opmerkelijk omdat de meeste gebedsgenezingsverhalen over vage, onbegrepen klachten gaan.[14]
Paranormale gebedsgenezing
In de 20e eeuw kwamen in de westerse wereld ook diverse bewegingen op gang die op de een of andere manier buiten de traditionele religies om het bovennatuurlijke gebruikten teneinde processen van lichamelijke en/of psychische genezing op gang te brengen of te versterken.[bron?] Praktijken binnen deze bewegingen worden vaak aangeduid als paranormaal en/of ondergebracht onder de noemers alternatieve geneeswijze en new age. Genezingsgebruiken op basis van diverse soorten spiritualiteit kunnen worden gevonden in de antroposofie, reiki, acupunctuur, sjamanisme, bij magnetiseurs en vele andere verschijnselen en personen. Niet altijd worden er daadwerkelijk gebeden uitgesproken, wel wordt er een beroep gedaan op krachten die buiten de zintuiglijke waarneming vallen. Bekende spirituele gebedsgenezers in Nederland zijn Greet Hofmans, Gerard Croiset en Jomanda.
Wetenschappelijke kritiek
Gebedsgenezing is meerdere malen wetenschappelijk getest, dit heeft geen bewijzen van enige effectiviteit opgeleverd.[15][16] De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelde in 2006: "Nuchtere wetenschappers hebben (...) tot dusver van gebed nooit echte genezingen kunnen vaststellen". Volgens een scribent van de organisatie bleken 'zogenaamd wetenschappelijke bewijzen' tot dan toe te berusten op 'bedrog of op ernstige fouten in de opzet van het onderzoek'.[17] Sommige gebedsgenezers beweren ziekten te kunnen genezen zoals kanker.[18] Wanneer dit gepaard gaat met extreme (geestelijke) afhankelijkheid bij een zieke, tot een houding van anti-geneeskunde bij de gebedsgenezer, vrezen regulier geneeskundigen dat de patiënt een mogelijk adequate behandeling aan zich voorbij laat gaan. Kritiek op gebedsgenezing hangt vaak samen met de waarneming dat gebedsgenezers wanhopige mensen gewild of ongewild valse hoop geven. De bekende scepticus James Randi, stelt in zijn boek The Faith Healers dat gebedsgenezing een kwakzalverspraktijk is, waarin de zogeheten 'genezers' bekende niet-bovennatuurlijke illusies gebruiken om goedgelovige mensen te bedriegen, om hun dankbaarheid, vertrouwen, en vooral hun geld te verkrijgen.[19] In 1999 is in The Lancet een uitgebreide studie gepubliceerd naar eventuele effecten van geloof en bidden op de gezondheid. De conclusie was dat de claim dat religieuze activiteit leidt tot een betere gezondheid ongefundeerd is.[20] Francis Galton publiceerde al in 1872 statistisch onderzoek naar de eventuele werkzaamheid van gebed. Hij concludeerde onder andere dat het wekelijkse bidden in de Engelse kerken voor de gezondheid van de leden van de koninklijke familie niet zorgde voor een langere levensduur ten opzichte van de gewone bevolking en dat kerken even vaak getroffen worden door aardbevingen en blikseminslag en even vaak afbranden als andere, qua grootte vergelijkbare, gebouwen. Ook in 1965 is er onderzoek gedaan naar eventuele effectiviteit van gebedsgenezing. Er waren geen aantoonbare verschillen tussen patiënten voor wie gebeden werd en patiënten die dachten dat er voor ze gebeden werd.[21] In 1999 publiceerde Archives of internal medicine, een medisch tijdschrift, een artikeltje waarin geclaimd werd dat er bewijs was dat gebedsgenezing werkt. Sceptici zijn van mening dat het artikel getuigt van gebrek aan wetenschappelijk inzicht.[22] Filosoof en skepticus Etienne Vermeersch zei in Het Laatste Nieuws: 'Zelfs als God bestaat (...) zou Hij toch zeer onnozel moeten zijn om mensen op commando beter te maken[22]
Voor de voetnoten verwijs ik naar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebedsgenezing
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 22:10
|
|
|
ROADY641 schreef: | Wat is dan de waarde van bepaalde beloften?
"Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven voor uw ziel"
Daarom beweer ik: geloof kan juist WEL je medicatie vervangen. Zo is het in mijn geval wel gegaan. Het is geschied naar mijn geloof. God is daar heel trouw in! |
Als het geloof de mensen kan genezen, waarom zijn er dan nog zoveel ziekten?
Gebrek aan geloof?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:54
Onderwerp: Off topic gaan.
|
|
|
Het valt mij de laatste dagen erop dat er mensen offtopic gaan. Terwijl ze zelf soms klagen dat er off topic gegaan wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:49
Onderwerp: Invloed van je opvoeding op de rest van je leven
|
|
|
Zo kan je opvoeding van huis uit zijn: op zondag gaan we niet uit eten. Je geeft die mensen zelf niet de kans die voor je werken naar de kerk te gaan.
Maar het vreemde vind ik nog altijd dat er plaatsen zijn waar geen koopzondag mag zijn, maar de kroegen zijn wel vanaf ca 12 uur smiddags open.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:36
Onderwerp: Roken als christen
|
|
|
Er word altijd gepraat dat roken zo slecht is. Maar over drank misbruik hoor je nooit iemand wat zeggen.
Drank kan ook schade verrichten aan je lichaam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:29
|
|
|
knijn kan ook nooit es rustig terug komen en incognito..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 september 2011, 20:59
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
Die bezwaren worden allemaal opgesomt in het eerste gedeelte van dit topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|