Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:40
Onderwerp: Adulterio oftewel Overspel
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Ik denk dat alles met elkaar is geligeerd , verbonden.
Overspel / Ontucht komt voort uit begeerte, verlangen of verwaarloosde behoeften.
En uiteraard niemand zal opzettelijk zijn of haar partner bedriegen. Dat is ook niet waar het mij omgaat. Waar het omgaat is of Overspel een zonde is , die ernstig is en wanneer er sprake is van overspel.
Kijk , de gangbare opvatting en voorstelling is, dat overspel binnen het huwelijk plaatsvindt. Daar zijn we het denk ik overeens. Maar wat is overspel als het huwelijk niet als zodanig door de overheid wordt gezien of door de algemeen heersende opinie.
Ik denk dat Overspel of Ontucht een begrip is waarvan wij de werkelijke omvang niet goed voor ogen hebben. Is een relatie zonder voor de wereld kenbare vormen , zoals ring en receptie en kerke en stadhuis , wel of geen huwelijk.
Als een vrijblijvende relatie zoals de LAT relatie , geen huwelijk is , maar er is wel seksueel contact......... dan is er geen overspel als dit wordt beeindigd en men zijns weegs gaat en weer een nieuwe LAT , WOP of wat voor relatie dan ook aanknoopt.
Dan is er geen centje pijn en God vindt het ok.
Maar wat is dan overspel ? alleen als je in een huwelijk gesloten op de wereldse voorwaarden zoals boven geschetst , buiten de deur eet ?
Dan is het niet trouwen met de hele santekraam erbij , een vrijbrief om er maar van te genieten ?
Dus de slimme strateeg trouwt niet voor de mensen , blijft alleen , maar kan toch .....
En God gaat dat goedkeuren ? Geen probleem ?
Dat is wat mij intrigeert.
Op basis van Gen 2: 24 is een huwelijk het een vlees worden van man en vrouw. Daar staat niets over ringen en wat dies meer zij. |
Ik denk dat er verwarring ontstaat omdat niet helemaal duidelijk is welke kant jij nu op wil met deze topic.
Overspel is het hebben van een intieme relatie met iemand anders dan je vaste partner. En zoals ik Leanne begrijp bedoelt zij niet met genieten het plegen van overspel. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dit niet bevorderlijk is voor je relatie.
Zoals Leanne ook aangeeft trouwde men vroeger met iemand die men nauwelijks kende. Tegenwoordig ligt dit gelukkig anders, men neemt ruim de tijd om de ander te leren kennen, en niemand heeft daar problemen mee, niemand hoor je zeggen, dat het beter is zoals het vroeger ging. Dat is dus algemeen geaccepteerd. Zou voor het beleven van seksualiteit dan een uitzondering gemaakt moeten worden? Dat is pas iets wat je mag beleven, waar je van mag genieten als je getrouwd ben? Waarom het een wel accepteren en het ander niet? Jezelf bloot geven voor de ander zonder uit de kleren te gaan is wel toegestaan?
God weet inderdaad wat goed voor ons is en heeft zijn 10 Woorden gegeven. Wij mensen mogen wel veranderen. Gelukkig hoeven wij nu geen overspelers meer te stenigen. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf blijft met veranderende opvattingen gewoon overeind staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:03
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Wanneer ben je zover iemand te vergeven voor wat die persoon je heeft aangedaan?? Als ik naar mezelf kijk ben ik na 12 weken echt nog niet in staat om iemand die me echt pijn heeft gedaan te vergeven!!! Dit staat me soms wel in de weg... maar ja kan niet zeggen oke ik vergeef het die persoon maar terwijl ik er geen klap van meen! |
Volgens mij moet je vergeven niet zien als verplichting. Ook al kunnen anderen jou zeggen dat je moet vergeven. (omdat dat zo in de bijbel staat) Vergeving geef je ook niet omdat iemand ander het verdiend om vergeven te worden. Vergeving kan komen als je je boosheid of gekwetstheid hebt verwerkt of losgelaten. En dat kan tijd nodig hebben. Dat hoeft er niet te zijn na 12 weken, dat kan jaren duren. En daarbij hoef je ook niet de pijn uit het verleden te ontkennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:14
|
|
|
JOL252 schreef: | Inderdaad. En dat drievoudig snoer dat niet snel verbroken wordt? KLOPT. Maar het kan dus wel verbroken worden. Door welke reden dan ook. |
Soms is de keuze om te scheiden beter dan door te gaan met een relatie die niet meer is zoals het had moeten zijn. En ook mensen die overspel plegen kunnen het koninkrijk van God ingaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:04
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Je hebt gelijk ... Ik denk dat als je zegt met je partner , voor het aangzicht van God, dat je elkaar trouwt , dat God dat ook ziet als huwelijk.
Ik bedoel niet het hebben van een seksuele relatie binnen een huwelijk. Dus dat je zoals Adam en Eva een vlees wordt.
Het gaat er daarna denk ik wel om , dat je elkaar trouw blijft. en idd is het zo , dat als je niet getrouwd bent voor de wet , met alle daaruit vloeiende rechtsgevolgen , je gemakkelijk voor jezelf een huwelijk kan ontbinden ....
Het trouwgebeuren zoals wij dat nu kennen heeft niets te maken met de idee die God voor ogen stond. Immers , in de kerk trouwen kon niet , en in de synagoge gebeurde het niet. En de burgerlijke stand als zodanig bestond ook niet. |
Zie jij nu het hebben van een seksuele relatie met een vaste partner (zonder getrouwd te zijn) als overspel? Of begrijp ik je nu verkeerd en bedoel je dat juist niet?
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op vrijdag 14 september 2012, 19:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 17:28
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Vanmorgen om 7.10 uur, op weg naar mijn werk, nog schemerig.... nee, ik wil de herfst nog niet omarmen, ik wil de zomer nog even vasthouden!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 11 september 2012, 19:56
Onderwerp: waarom altijd dat verfoeilijke engels?
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | hahaha Pieter ik weet wat je bedoelt .... en mucho cerveza .....ach ja is heel netjes.
Ik ga zo even Bastiaan troosten want volgens mij gaat ie zo huilen..... en dat vind ik zielig
ik zal niet meer zeggen dat C en L hijos de puta zijn. oeps ...... |
ik vind jouw taalgebruik verfoeilijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 11 september 2012, 18:58
Onderwerp: waarom altijd dat verfoeilijke engels?
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Ja ik heb dan de neiging om het te negeren als ik eerlijk ben.
Ik vind het erg aanstootgevend dat te pas en onpas Englands overal door heen rammen.
Als het zoals met bepaalde Franse woorden sporadisch zpu gebeuren .......allez!
Voila.........n est pas ?
Maar het is een zeer popie jopie manier van het gezellig of informeel willen maken.
Dan de Fransen of de Duitsers , die zijn er wars van. Geen engelse vervuiling.
Engels hoort daar waar het dient ..........als je iemand spreekt die geen Nederlands spreekt en zich bedient van deze taal.
Maar niet overal in proppen.
Is ook de invloed van de tV en media altijd engelse woorden en termen tot je van ergernis maar de radio uitdoet of TV uitzet. |
dat jij dan hier toch een account met een mailbox hebt bij Christian Match..... (een dating-site)
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 11 september 2012, 19:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 10 september 2012, 18:35
Onderwerp: Twaalf september stemmen
|
|
|
Die Diederik doet het zo slecht nog niet......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 19:35
Onderwerp: Het weer
|
|
|
[quote=THOMAS968]Jouw bijdrage aan de economie, levert omdat je in het westen woont, niets meer op dan iemand die hetzelfde doet in een ander landsdeel. Je opmerking geeft precies aan waar de schoen voor ons qua opvatting en instelling wringt. Dat de mainports Schiphol en Groot-Rotterdam in het westen liggen, betekent nog niet dat de doorsnee-westerling met zijn baan meer bijdraagt aan de economie als geheel. Er is geen enkele reden tot arrogantie. Groningen is in theorie vanwege de hoge prijs van het aardgas ook een van de rijkste provincies van Nederland maar profiteert daar nauwelijks van. Zelfs de schade van aardverschuivingen wil men vanuit de Randstad niet betalen. Groningers hebben niet zo'n grote mond he. En het werkschuwe, dan wel criminele deel in de grote steden daar betalen wij ook aan mee.
Gelukkig maar, over ons schijnt dezelfde Zon, waar we ook zijn. Dank voor je reactie, ik hou daar wel van. Mooi weer om even naar de eilanden te gaan.
Thomas, was in zijn opsomming bos, heide en de filevrije snelwegen nog vergeten.
Laat ik dat nu ook niet geschreven hebben, dat mijn bijdrage aan de economie meer oplevert dan iemand die hetzelfde doet in een ander landsdeel. Dus qua opvatting en instelling hoeft de schoen niet te wringen. En kom ik zo arrogant over, of heb je het over de westerlingen in het algemeen?
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 8 september 2012, 19:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 17:44
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Mooie eilanden met brede stranden, het Wad, de mooiste meren, elf prachtige steden en vooral de mooiste taal. Inderdaad: veel Noord-Afrikaanse criminelen uit de randstad maar die zitten allemaal in een hele grote gevangenis in Leeuwarden - en nauwelijks daarbuiten. Er zijn hier gemeentes waar in 2011 geen enkel crimineel vergrijp is geweest. Vriendelijke mensen die je niet meteen gaan uitschelden als ze eens gefrustreerd zijn en een voetbalstadion met eredivisievoetbal waar je rustig met kleine kinderen naar toe kan. De beste schaatsers en de beste turners en waar het kerkelijk nog redelijk gaat ook. Ik zou niet weten wat er in het westen beter is, behalve de economie, dat wel. Ze spreken zelfs Nederlands.....
Thomas, er is maar één echte elfstedentocht. |
Ik ga je gewoon gelijk geven, lijkt mij het beste.
Jans, een westerling die hard werkt om de economie voor het gehele land, inclusief de meest noordelijke streken, op peil te houden.
maar om on-topic te komen: Gelukkig laat God zijn zon opgaan over noorderlingen en westerlingen (vrij vertaald naar Mattheus)
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 8 september 2012, 18:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 16:23
Onderwerp: invulling of aanvulling?
|
|
|
[quote=MIEKE364]Een mooi fris, topic, Jans en een vraag waar ik ook weleens mee worstel....We zijn vijftigers en gevormd naar karakter en persoonlijkheid. Een nieuwe partner - een vreemde eigenlijk - in je leven toelaten zal veranderingen met zich meebrengen. Veranderen in die zin is vaak inleveren van wat je vertrouwd is en waar je je veilig bij voelt wat waarschijnlijk wel geleidelijk zal gaan maar toch...Als het samengaan natuurlijk gaat zal het nieuwe partnerschap in de tijd wel uitkomen op het samen nieuwe invulling geven aan een leven niet meer alleen en dan is het goed maar behoud van de eigenheid en tijd alleen doorbrengen zijn voor mij van belang. Uit ervaring weet ik dat iedereen dat van tijd tot tijd nodig heeft.
Mieke, mooie bijdrage! Een ander in je leven toelaten (zoals jij schrijft) is inderdaad meer dan de ander een aanvulling laten zijn op je leven. Je kunt dan samen een nieuwe invulling geven aan het leven. Maar dat hoeft niet ten koste te gaan van je eigenheid. De een kan de ander aanvullen en andersom, maar er is toch ook iets wat je samen deelt, waar je samen een nieuwe invulling aan geeft, iets gemeenschappelijks. God vond het ook niet goed dat Adam alleen was. Ik doelde er ook meer op dat er zoveel geroepen wordt van: je moet de ander vrijlaten, ik wil wel mezelf blijven, ik wil wel blijven doen wat ik nu ook doe. Op zich prima uitspraken, maar zodra je dat moet gaan verdedigen, is het niet goed, denk ik.
In het zonnetje kan je heerlijk liggen denken en dromen…………………..
(en Pieter: het woord ``vervulling`` vind ik heel mooi gevonden!)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 12:42
Onderwerp: welk boek lees jij momenteel?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Sommige boeken, is mijn ervaring, moet je niet herlezen want dan ga je je afvragen wat je er nu zo goed aan vond....maar kan ook andersom werken natuurlijk.....
Weet je, als ik mijn Henning en Mankell uit heb begin ik er gewoon aan......., |
Het boek speelt zich af in 2024, Willemijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 12:36
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Nu weet ik nog niet of het wat is..... Dit is een serieus topic mensen dus geen grapjes over mijn yoga.... |
Ik dacht uit de woorden van Pieter op te maken, dat hij het boek wel ``wat``vond, maar dat er betere boeken waren! Mee eens, dus. Maar Willemijn, lees het boek maar en herlees het in 2024!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 10:09
Onderwerp: wat heb jij voor het laatst gekocht?
|
|
|
CD: Agnus Dei. Het New College Choir Oxford zingt onder leiding van Edward Higginbottom werken van Barber, Fauré, Palestrina, Mozart, Bach, Rachmaninov, Elgar, Gorecki, Mendelssohn, Tavener en Alegri.
(tweedehands voor 3 euro!!!)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 09:49
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Over ongeveer twee weken is de nacht al net zo lang als de dag, en het wordt alleen maar erger. In november is het vaak ook nog nat, grijs en koud, al viel het mee het laatste jaar.
Thomas, houdt niet van november. |
Gelukkig heeft november maar 30 dagen.............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 8 september 2012, 09:47
|
|
|
PIETER649 schreef: | jawel, maar het haalt het niet bij een yogaboek met plaatjes |
Gelijk heb je, Pieter!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 22:44
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
[quote=JOL252]
Dit was even wat luchtigers tussendoor op het forum.....maar ik blijf het me afvragen.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 22:35
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]
Misschien wil hij het jou wel in een prive-mail sturen, Willemijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 22:29
|
|
|
[quote=JOL252]
als ik in een romantische bui ben wel.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 22:11
|
|
|
[quote=JOL252]
Chat, het mooie romantische gedicht is weggevallen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 21:52
|
|
|
[quote=JOL252]
Ja Jol, ik zag het ook, maar heel even maar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 21:38
|
|
|
[quote=CHATULIEM619]Je moet gewoon dat doen waar je je lekker bij voelt. Misschien komt het doordat ik morgen een huwelijk mag inzegenen, maar ik ben opeens in een romantische bui:
En wat vraag je je nu af vandaag??? (om even on-topic te blijven)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 7 september 2012, 17:59
Onderwerp: God aanbidden
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zondag 9 september 2012, 07:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 september 2012, 22:03
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Vind dit wel een mooie voor een nieuw topic eigenlijk jans!!! |
vooruit dan maar!
|
|
Naar boven |
|
|