ChristianMatch

Forum

Berichten van JONATHAN890
Ga naar pagina Vorige 1 ... 34 35 36 37 38 39 40 ... 54 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van JONATHAN890
Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 27 mei 2010, 00:42
BerichtOnderwerp: ik wacht in de rivier

.

Laatst aangepast door
JONATHAN890
op maandag 1 november 2010, 20:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 23:55
BerichtOnderwerp: 'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??

THOMAS968 schreef:
Zo zie je maar, het kan wel op CM. Mensen durven weer eerlijker en meer open te zijn. En gelukkig geen figuren die zich als commissie voor de geloofsleer opstellen, dat nodigt ook uit tot zowel menselijke en anderszins inhoudelijke reacties.

Thomas

haha....is ook mijn wens zo vaak, dat t hier op CM wat menselijker wordt, maar wel met diepgaande dingen

en ik moet zeggen dat dit topicje heel goed gaat !!!!
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 22:40

MARIO216 schreef:
Ik heb met heel veel respect dit topic gelezen. En heb respect voor wat jullie hebben meegemaakt.

ik ben blij dat we nu 80 reacties verder zijn,
80 opbouwende, open en eerlijke reacties
zonder gedoe.

Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 21:15
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?

Als Nederland door gaat naar de kwartfinale...
spelen ze om 20.30 uur. op 3 juli

Om 16uur is de andere kwart finale...maar niet een wedstrijd waar nederland in speelt

dit even terzijde.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 19:41

LEANNE226 schreef:
Ik blijf me maar afvragen waar dat schuldgevoel vandaan komt....

Ik geloof dat God ons leven volledig ingepland heeft,in hoeverre is het dan Gods werk dat je trouwt en weer gaat scheiden?Zien jullie het als een levensles of als een straf?Of wordt de scheiding ook gezien als genade van boven?Vroeger(nu gelukkig niet meer!)is mij geleerd dat straf volgt op zonde,in dat licht kan ik het schuldgevoel wel begrijpen.

Ik dacht,als 1 van de zeer weinigen,te weten hoe mijn toekomst er ongeveer uit zou zien,maar op het moment dat ik daar vrede mee had(ook na schuldgevoelens maar van heel andere orde dan die van jullie) gaf God er een enorme draai aan en voor die genade ben ik nog elke dag dankbaar.

Dit denk ikzelf dus dat dit niet zo is.

Ik geloof niet dat ons leven voledig ingepland is van het begin tot het eind.
Dat zou betekenen dat ik geen enkele keuze zelf maak, maar dat iedere keuze, een door God ingeprogrameerde/bekende actie is.

Daarmee zeg ik dus dat God, dan ook de verantwoordelijke is voor alle daden die de mensen begaan. Ontneem ik ook de liefde die God had, om zijn Zoon te laten sterven voor ons. Want dan had Hij dit allemaal kunnen voorkomen en ons leven zo leiden, dat het maken van fouten niet nodig was, of zou gebeuren.

Ik denk: Wij maken onze eigen keuzes, wij kunnen kiezen vóór of tegen God. God wil en zal ons echter altijd helpen Zijn weg te volgen, als wij Hem daarom vragen en als dat onze intentie is.
Maar zo is het ook met de fouten, God wil niet dat wij fouten maken, Hij heeft daarvoor ons levensregels gegeven zoals Hij zou willen dat wij leven.
Het is en blijft echter onze keuze of wij dat doen of niet.

Ik geloof wel dat als wij God vragen, ons Zijn Geest te geven, en ons te sturen naar Zijn wil en leiding te leven, dat Hij dan zeker een plan met ons leven heeft.
- zijn verlossing aanvaarden
- dat wij God's wil doen,
- God's taak op aarde uitvoeren,
- God's koninkrijk hier op aarde gestalte geven.

Maar de fouten die wij als mensen maken zijn niet God's wil, of plan of wat dan ook.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 18:06
BerichtOnderwerp: Pinksteren en onze taal en woorden

HANNAH810 schreef:
dat denk ik ook, tess,
net als op de pinksterdag, een ieder hoorde de woorden in zijn eigen taal
en ik denk dat God nog steeds weet hoe Hij ons het beste bereiken kan;
en dat de Geest bij ieder mens díé ingang zoekt, die het meest bij hem/haar past, denk je niet?

Ja, dat ben ik ook met je eens, maar t is niet zo dat de Geest gaf dat iedereen hen hoorde in hun eigen taal maar:

hand 2:4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 00:08
BerichtOnderwerp: ff weg...

ANNETTE792 schreef:
niet goed opgelet schijnbaar, bij de lessen Waarzeggerij Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

ik heb horen fluisteren dat t zomaar morgen of overmorgen wel waar is.
dat ze weer terug is.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 17:09
BerichtOnderwerp: Pinksteren en onze taal en woorden

hand 2: 8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, 11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’ 12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen ze aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’

Tja... Wat heeft toch dit allemaal te betekenen? Die vraag stellen mensen die niet geloven zijn zo vaak. Wij kunnen wel onze woorden de ruimte in sturen, niemand die het soms nog snapt. We kunnen lappen teksten plaatsen, strooien met flyers.... en de mensen horen het niet, snappen het niet, begrijpen het niet.

Ik schreef gister dat gedicht over t pinksterfeest. zal het nog ff keer neerzetten.. (sorry chatuliem...dit keer geen zangdienst van mij, maar uit mijn gedichtenbundel..hahhaha)

pinksterfeest
maar God is toch ... geweest?
Wie gelooft daar nou nog in
Wat heeft dat nou voor zin?

Getuigenis afgeven
In een wereld die gaat voor eigen leven
Wie gelooft daar nou in
Wat heeft dat nou voor zin?

Hoe moet ik gaan
Kan Jezus zelf daar niet gaan staan?
Wie weet gelooft men dan
Als men ziet de liefde van die man?

Mensen van wie ik houd
Hoe maak ik hen met geloof vertrouwd?
Ik ben ook maar een mens
Kan God niet gaan is mijn wens.

Maar God is wel geweest
Hij wil je vullen met zijn Geest
Op pinksteren begon zijn werk
En met Hem, kan je gaan en ben je sterk.

Pinksterfeest
Is gaan waar God al is geweest.
Leven uit Liefde door God gevuld
God in jou, als je door Zijn Geest bent vervuld.

Welke taal spreken wij eigenlijk, worden onze woorden wel gehoord door de mensen om ons heen. Vragen wij ons wel eens af waarom den mensen om ons heen t niet verstaan?
Hoe vaak spreken wij, om t even te zeggen, de tale kanaäns. Wat is dat nou weer zullen sommige zich afvragen. Dat is dat wij in moeilijke bijbelse vormen spreken, woorden die de gewone mens niet spreekt. Wij spreken over ...... genade, verlossing, heiligen, afgoden, t kruis, pasen, god de leiding geven in je leven, verootmoediging en ga zo maar door.

Het is pinksteren. Laten wij bidden of wij dat stukje van God Geest mogen ontvangen zodat wij in de taal van de wereld, zullen getuigen van God\'s grote daden. Zodat onze buurman, onze collega, onze vrienden en andere dierbaren, met verwondering zullen zeggen...eindelijk eens iemand die echt verteld over Jezus. En ons dan vragen wat het allemaal betekent.

Heer God.....neem u mijn leven en laat mij een getuigen zijn met de taal die de mensen spreken. Geef mij de woorden en liefde en bewogenheid die hun harten raakt.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 11:53

TESSYBEAR731 schreef:
ANITA324 SCHREEF:
Wat het onderwerp betreft blijft het denk ik ook gewoon een vorm van interpretatie. Ik zelf vind dat ik, bijbels gezien, een zonde begaan heb...
Maar kan de mening van Willemijn ook wel waarderen.
Denk dat het er toch ook aan ligt hoe zwaar er aan getild word. Ik denk dat hoe meer men meemaakt dat de omgeving er heel zwaar aan tilt, hoe meer men geneigd is om zichzelf heel hard te gaan verdedigen.
Maar ik zie hier zelf ook een heel groot stuk gevoel in...want als je nou voelt dat je de juiste beslissing genomen hebt, en dat in alle facetten van het geheel zichtbaar is. Hoe kan het dan "fout" zijn?

Hoe je het ook noemt, zonde of doel missen of niet volgens God's bedoeling, maakt mij niet uit. Voor mij is t allemaal hetzelfde.
God heeft het anders gewild, maar God heeft ook genade en vergeving.
God wil graag dat we het anders doen, en daarom moeten we God betrekken in al onze keuzes die wij maken. Maar dan ook accepteren dat de dingen die wij in ons hoofd hebben te doen, niet God's wil zijn. En misschien ons dan oproepen om toch de andere weg te gaan.

Ons eigen gevoel is niet de maatstaf waar wij naar moeten luisteren.

En de stem en veroordeling van anderen is ook niet de maatstaf die God hanteert. Uit de mond van mensen komt het zwaarste verdriet en pijn wat ons kan treffen soms. Waar woorden van troost, bemoediging, zouden moeten klinken, spreekt vaak de laster, schuld-aanpraten.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 11:42

WILLEMIJN232 schreef:
Kan je niet beter zeggen dat God je ook leefruimte geeft na je scheiding......?
Ik heb er moeite mee als je stelt dat scheiden vanuit Gods scheppingsprincipe een zonde is.....het is niet de bedoeling nee, dat klopt...
Maar je gaat niet zomaar scheiden, dat is vaak een ingrijpende en pijnlijke beslissing. Als je er dan ook nog het begrip zonde bij betrekt maakt het het allemaal nog pijnlijker vind je niet?
Ik vind dat je een beetje calvinistisch denkt......

Willemijn

Jonathan die ook eens iets gaat vinden : Zonde en niet volgens God's bedoeling is hetzelfde

Dus Henk en Willemijn hebben gewoon dezelfde dingen vast en benoemen het alleen anders.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 11:22
BerichtOnderwerp: Geloven - waarom volgen we ons hart niet?

TESSYBEAR731 schreef:
Wie zegt Chat, dat die intuïtie en de stem van God niet gewoon dezelfde zijn? Ook bij niet-christenen? Toevallig in de preek van gisteren wees de dominee er nog op: Met pinksteren heeft iedereen de heilige geest over zich uitgestort gekregen, iedereen! Alleen niet iedereen is in staat hem aan te nemen omdat ze God niet kennen of willen kennen. Maar waarom zou Hij ook niet bij deze mensen door kunnen werken zonder dat ze door hebben dat Hij het is? Kijk nu eens naar al die mensen die zo "spiritueel" ingesteld zijn...waar komt hun gave dan vandaan?
Ja, wij pakken de bijbel erbij...toetsen alles en vergelijken het met wat we weten over God.
Niet iedereen heeft dat, en dan toch lukt het ze door naar die innerlijke stem te luisteren om de juiste weg te bewandelen...al is het dan zonder God, omdat ze die niet "kennen"...maar betekent dat dan maar dat het per definitie van iets verkeerds vandaan komt?
Als ik terug kijk op de tijd dat ik ver bij God vandaan was, zie ik nu dat Hij er altijd geweest is en me geleid heeft. Waarom zou Hij dat bij anderen niet doen dan?
Dominee sprak ook over de term paraklètos, dat in de bijbel vooral vertaald word als trooster...maar eigenlijk zo heel veel verschillende betekenissen heeft dat er een halve pagina mee gevuld kan worden. Eindconclusie is dat Hij dan beter omschreven kan worden als "Innerlijke coach". En dat vond k eigenlijk wel heel treffend!
Bij zo'n innerlijke coach hoort dan toch ook die stem? Denk nog wel belangrijker dan het gewoon dom volgen van de regeltjes.

Ben benieuwd wat je ervan denkt Lachende smiley

In het Evangelie van Johannes wordt deze term Parakletos een aantal malen aangehaald.

Johannes 14
15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden.
16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn:
17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.
18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’
22 Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’
23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.
24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Joh 15,26
Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

Joh 16,7
Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden.

Maar in de Bijbel lees ik in ieder geval niet dat de Geest van God over iedereen is uitgestort. Zoals ik ook hierboven dat niet lees.
De wereld zal hem niet kennen. en Jezus vertelt er ook voorwaarden bij, namelijk wie mij liefheeft zal hem ontvangen.

Als ik dan Handelingen 8 erop na sla vers 15 - 17. Lees ik dus ook niet dat de Geest op iedereen was nedergedaald, maar dat dit specifieke handelingen van God zijn, of door zijn discipelen.

Hand 8 : 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.

Maar wat je zegt Tessybear over de spirituele dingen die mensen doen, dat heeft werkelijk niets met God te maken. Dat is geen gave van God, maar het in bezit zijn van een demon. Niet ieder geestelijk teken is een teken van God, maar komen van de grote verwarrer. Die mensen doet denken dat er geen God is, dat de dingen gewoon uit de mens zelf komen, of dat ze eigenlijk niets bijzonders zijn. Iedereen heeft het, kan het.
Waar God's Geest is, is geen plaats voor demonen.

Dat neemt niet weg dat mensen wel degelijk allemaal een stukje ...zeg maar..DNA van God in ons hebben. Kennis van goed en kwaad. We zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis. Van nature weten wij heel veel van God's geboden bijvoorbeeld, of we nou gelovig zijn of niet. Daarom zoekt ook eigenlijk ieder volk op aarde, in alle tijden wel nar een god. Zon, maan, sterren, zee, onweer, etc.
Maar niet iedere zoektocht naar God is een goede weg. Er zijn ook vele valse goden. En te meer we de eindtijd naderen, zal er een geestelijk verval komen, minder mensen die God zullen kennen en aanbidden. En de duivel zal nog velen het zicht op God ontnemen, door verwarring te zaaien en de mensen de indruk te geven dat het allemaal wel bij de mens zelf te vinden is. Denk maar humaan, dan is t goed, en vooral niet christelijk leven.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 02:27
BerichtOnderwerp: Geloven - waarom volgen we ons hart niet?

Het risico van luisteren naar een stem van ons hart is, is dat t misschien onze eigen stem wel is, of de stem waar we niet naar zouden moeten luisteren.

Naar welke stem moet wel geluisterd worden dan?

Wij allemaal hebben besef van goed en kwaad, zo heeft God ons gemaakt.
Ergens weten we allemaal wel wat goed is en wat niet goed is.

het probleem is, is dat er een kwaad is , wat het kwade goed probeert te laten overkomen.

God heeft ons maar 1 weg gegeven. De weg van genade.
Hoe komen we daar? Dat is de vraag, die weg gaan wij niet uit ons zelf. Er is geen stem die ons daar brengt. Wij hebben maar een 2-tal dingen die God ons gegeven heeft om die weg te vinden.

De eerste is God's woord.
Dat leert ons hoe God is. Wat God wil, door de wet die hij gegeven heeft. Maar ook de verlossing door het bloed van Jezus.

De tweede is God's Geest.
God zelf die in ons spreekt, die ons leert hoe wij Hem kunnen volgen, die ons dus influistert. Die spreekt door de monden van anderen, die dingen op onze weg brengt waardoor wij de spiegel van God krijgen voorgehouden.
Maar ook de Geest die ons aan de arm neemt, en ons naar genade wilt leiden.

Maar hoe weten we dan of de stem die wij horen een goede stem is??

alle dingen in ons leven moeten wij onderzoeken. Meten aan God's woord. Bevestiging vragen over hetgeen in ons leven komt.

Ook met de dingen die God ons vertelt, moeten we zo handelen. Vraag God om duidelijkheid als je voelt dat je een bepaalde weg moet gaan. Geef Hem de leiding in je leven. Meet jezelf aan de woorden van Hem.

Bid daarvoor en stel je open voor de leiding van Hem.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 02:16

ANITA324 schreef:
De dag van 22 mei en de roddels wie dat waren zeg ik niet maar ik heb mij wel alleen gevoeld en de grapjes onder mom verder verteld en om werden gelachen kon ik echt niet om lachen waaop ik dus ook paar keer mij van de groep verliet.
Verder was het wel genieten van Gods schepping en werd ook wel gevraagt om bij de groep te zitten maar als er geen leuke grapjes vallen dan ben ik weg.
Ik kon gelukkig nog genieten van jullie kleine kinderen die op de hei aan het spelen waren nog zo klein en zo teer vragen om aandacht en liefde had een verhaal van een jongentje gehoord en wat hij vertelde zich zo alleen te voelen dat papa en mama niet meer bij elkaar zijn en hij kreeg alles van mama en papa en zijn vriendjes mogen op bezoek komen en mogen naar de film kijken maar wat hij juist graag wilde dat zijn papa en mama bij elkaar zouden zijn na dit verhaal brak mijn hart maar om dan even naar hem te luisteren gaf het jongentje het gevoel van ik mag er toch zijn. Juist kleine kinderen hebben liefde nodig en ik geloof ook wel dat jullie ze die ook geven en dat kinderen van hun ouders horen ja ik hou ook van jou hoe klein of stout je ook bent ook jij mag er zijn. Want er is Vader en die Zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet. Hoe de schaapjes ook zijn zwart, wit, gevlekte alles schaapjes horen bij de Herder zoals we zagen op die verre heide allemaal trouw en veilig bij Hem.

Shalom,

Anita

Weet je Anita.... er zijn helaas mensen die roddels vertellen. ik heb van enkelen 22 mei ook dingen gehoord dat ik denk...waar slaat het op.
Kijk naar je eigen leven... is dat altijd goed geweest denk ik dan?
Waarom doen mensen dat...ik heb er maar 1 verklaring voor...om hun eigen onzekerheid en falen te verbloemen onder het zogenaamd nog groter falen van een ander.
Als je goed in je leven staat, weet van je eigen dingen en fouten, daar een lering uit getrokken hebt, moet je gewoon blij zijn met ieder mens. Ieder mens is een kind van God, welke dingen ook fout zijn gegaan..

Ik heb me zaterdag ook veel bekommerd om wat kinderen, heerlijk is dat. Op zulke dagen mis ik wel mijn eigen kinderen. Ook de tijd die ik met ze door kan brengen is maaaar zo beperkt, omdat ze grotendeels ergens anders opgroeien.

dit was ff off-topic.

Voordat ik ging scheiden, heb ik jaren in een huwelijk geleeft, wat geen relatie meer was, want er was een ander in t spel. Maar ik ben bij haar gebleven totdat jongste 6 was.

En toen was t genoeg, toen ik weer wat hoorde.

Maar de scheiding heeft mij heel veel verdriet gedaan. Eerst was er een soort bevrijdend gevoel, maar daarna dus de pijn.

Weet je ... t meeste schuldgevoel wordt je aangepraat, door mensen uit je eigen omgeving. Het meest jammer is nog dat t mensen zijn die ook gelovig zijn.

De dingen die je hoort van...scheiden is fout, scheiden is zonde, God heeft t zo niet gewild en dergelijke. Daardoor krijg je een schuldgevoel, een zondebesef.
Maar er wordt voorbij gegaan aan God's liefde voor ons.

ook Jezus wierp geen steen naar de overspelige vrouw, van wie dus soort aantoonbaar was dat ze fout zat. Maar Hij bleef vol liefde en vergeving en sprak alleen de woorden 'zondig niet meer'

Het gaat in feite dus om het woord 'zonde' . Wat dat dus inhoudt.
Is zonde een veroordeling, of is zonde onze wegwijzer dat we langs het kruis moeten, langs Jezus die niet veroordeelt maar ons in liefde probeert een andere weg te wijzen??

Ik weet zeker dat God zo is. God wil niet dat t leven wat wij als mensen ondergaan zo is, maar Hij is ook reeel...dat t eenmaal zo is. Maar daarvoor had Hij al lang nagedacht en Zijn zoons verlossings werk gegeven.

Genade is er voor iedereen, die beseft dat dit leven niet volmaakt is, maar weet dat de weg langs het kruis gegaan moet worden.
[b][u]
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 01:51

LEANNE226 schreef:
Hoho,jij hebt zoveel complimentjes van de dames gehad,jouw weekend was al goed,niet meer zeuren nu Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

zoveel complimentjes.... alleen maar dat ene marian.... dacht dat ik kaal was. en dat t eigenlijk mee viel...hahha.. bijna alles staat er nog.

T enige andere compliment was dat ik zo makkelijk met kinderen was.
Soort roeping van mij...kinderen zijn altijd rustig bij mij.
hahaha
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 01:49

MARIANNE338 schreef:
heey super jonathan
je hebt het weer geweldig onder woorden gebracht!!
het was een gezellige dag, waar we met veel plezier aan terug
kunnen denken..
Voor herhaling vatbaar..dacht ik zo....

ja als jullie denken dat ik daar geen gedicht over kan maken , en t dan nog een soort van verwachten doe ik dat.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 14:24

LEANNE226 schreef:
Ik vond het wel geinig,had ik me netjes voorgesteld......hoor ik 10 minuten later:"Leanne zou toch ook komen???"" Clown smiley die waster al maar reageerde zo slecht op die naam Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Ik was tenminste netjes op tijd,daar kunnen die westerlingen een voorbeeld aan nemen Engeltje smiley Knipoog smiley

tuh tuh tuh..... ik was er eerder dan jij, met nog een westerling bij mij.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 13:19
BerichtOnderwerp: pinksteren

.

Laatst aangepast door
JONATHAN890
op maandag 1 november 2010, 20:35
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 12:48

WILLEMIJN232 schreef:
Niet de norm verandert, maar dat men menselijker is voor wie zich niet aan deze norm wil houden..........
Chatuliem, we leven in 2010 en "men"maakt niet uit wat ik wel en niet in mijn relatie doe, getrouwd of niet.........en dan de zin dat "men menselijker" is als je je er niet aan kunt houden.....vreselijk om je sexleven met de kerk te bespreken........
Ik ben 54 jaar en ben heel goed in staat om daar zelf wat van te 'vinden'.En zo zal het meerderen op CM vergaan dat ze heel goed voor zich zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet in een relatie doen.
Zoals je merkt werd ik wat kriebelig van jouw verhalen........

Willemijn

De verwachting en normen die het geloof met zich meebrengt, geven je een bepaalde bandbreedte waarbinnen je leeft, ook in de relaties die je aangaat.

Als je jong bent, leeft met God in je leven, en een relatie aangaat en gaat huwen, denk je niet na over de dingen dat een relatie ook kapot dan gaan, door allerlei omstandigheden. Als die omstandigheden niet binnen jouw eigen leven gebeuren, maar daar wel de schade aanrichten, is het heel moeilijk om dat te gaan accepteren.
Zeker als dan de kerk en mensen je in het hokje plaatsen van ...gescheiden. In het hokje van.... met die persoon kan ik niet gaan, omdat het overspel 'zou' zijn.

Mijn leven is nu goed zoals ik het beleef, God heeft genezing gegeven, maar als mens heb ik ook mijn gevoelens en verlangen. Als daar een plek komt voor een ander, als die ander die plek zou gaan innemen, zal dat weer dingen met zich meebrengen als intimiteit.
Het is God die je moet zoeken en meenemen in die relatie. God en Zijn woord die je moet overwegen in de stappen en bandbreedte die je een nieuwe relatie geeft.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 12:39
BerichtOnderwerp: In de geest van Elia

HENK710 schreef:
Ja, er zijn zeer complexe situaties. Maar ook in die situaties kan de tekst doorwerken volgens mij. Immers er wordt gesproken over het terugvoeren van het hart...niet direct de persoon, maar het hart... Er zijn situaties waarin herstel in contact wellicht niet tot de mogelijkheden behoort, maar betekent dit dat de betrokkenen elkaar niet in het hart hebben? Ik denk dat je bij deze tekst ook mag denken aan vervulling als je ondanks bepaald aangedaan verdriet iemand wel in je hart blijft koesteren en geen wrok gaat kweken jegens de ander...maar ja, dat is zomaar een gedachte mijnerzijds vanuit de opmerking dat het hart teruggevoerd zal worden...

Ik vind dit een heel mooie aanvulling op hetgeen ik gisteren zat te overdenken toen ik een stukje las.

Van mijzelf kan ik zeggen dat dit zeker geldt. In mijn situatie is de relatie met mijn ex verbroken, maar het herstel heeft niet in de ware zin plaatsgevonden. Wel een stuk vergeving naar haar toe. Hierdoor is er weer ruimte ontstaan voor kontakt over de dingen van onze kinderen. Dat wil ik zeker in dank bij God brengen.
Zij is de moeder van mijn kinderen bij wie nu het grootste deel van de opvoeding ligt. De pijn voor mij, dat stuk te moeten missen, zal wel altijd blijven, maar de momenten dat ik er wel voor mijn kinderen kan zijn, doet er weer veel goed aan. Het verdriet dat ze nu niet meer helemaal een christelijk stuk opvoeding meekrijgen, compenseer ik door voor hen te bidden en zegenen en heiligen, de momenten dat ze bij mij zijn zegen ik ze ook voor de dagen dat ze niet bij mij zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zondag 23 mei 2010, 00:19
BerichtOnderwerp: In de geest van Elia

Als je Matteus 11 leest maak je op dat de persoon met de geest van Elia al geweest is.

Het oude testament sluit met deze glorieuze profetie: “Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban” (Maleachi 4:5-6).

De Here Jezus zei van Johannes, “en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou” (Matteüs 11:14).

Wat Jezus hier zei was, “Johannes de doper heeft de geest en de kracht van Elia over zich – als u het maar kunt zien”.

In Lucas 1:17 staat dat de engel van de Heer profeteerde tegen Zacharias dat zijn zoon Johannes “voor zijn aangezicht zal uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden”

Ik geloof dat de profetie van Maleachi ook voor vandaag de dag kan gelden en geldt. Ik geloof dat God nogmaals vele van Zijn gekozen dienaren de geest en kracht van Elia zal geven als wij er voor zullen bidden.

Er zijn zoveel gebroken gezinnen, zoveel onenigheid tussen kinderen en ouders, zoveel ellende in familie kringen.

En dan lees ik die profetie van Maleachi weer: “Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban”
(En je kan hier dus net zo makkelijk moeders lezen trouwens hoor)

Is die profetie al vervuld? Of zou God, dat naast Johannes de Doper, ook bedoelen voor de tijd van nu bijvoorbeeld?
Waar spreekt Maleachi over? Over de tijd van Jezus, en dus van Johannes, of over de tijd die nog moet komen?

Wat zou dat geweldig zijn als God door mensen/dienaren/jou/mij heen...in de geest van Elia....herstel zou geven in die situaties. Ik denk dat als wij zoeken naar herstel van onze levens, naar herstel van gescheurde gezinnen, herstel van banden tussen ouders en kinderen, ... wij moeten bidden of God ons die Geest van Elia wil geven. Dat God op die manier dat herstel wil bewerken.

En natuurlijk weet ik ook dat sommige dingen echt niet meer te herstellen zijn, dat die situaties te moeilijk zijn. En dan niet zeggen dat God alles kan, sommige dingen zijn echt complex. Laten we daarvoor bidden dat God in die specifieke situaties, zegenend met Zijn handen staat, en dat Hij daar beschermend zal zijn in Liefde.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 19:49

vanmorgen was de dag begonnen
op naar de mooie hei in ede
daar gaan we lekker picknicken en zonnen
neemt iedereen zijn spullen mede?

Aangekomen bij t restaurant en de hei gevonden
de weg af en het pad af langs de schaapskooi
Hé Peace... volgende keer al die kinderspullen vastgebonden
onderweg tjonge jonge vonden we al die hele zooi

Hannah liep vooraan, zoals een leider hoort te doen
Tjonge pfff toen vonden we weer een schoen
De verdere dag lag t grut van peace nog steeds op t pad
En maar smullen die kids van t zand...ach er ligt zat

In t gras, onder de bomen aten we onze broodjes
Door de zon werd iedereen langzaam aan wat roodjes
Gepraat, serieus, maar ook lekker vrij
Kwebbelend en gelachen... Ja zo zaten wij

Mensen zagen elkaar voor t eerst of weer
Iedereen dacht later.... dit doen we nog een keer
Aan t eind van de middag gingen we er vandaan
en is ieder zijn eigen kant weer op gegaan
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 09:27

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd ben ik het niet eens met je gekozen strategie. Temeer omdat het in veel gevallen niet werkt. Iedereen die een scheiding meemaakt blijft zitten met een stuk schuldgevoel. Of dat terecht is of onterecht maakt niet uit, dat gevoel blijft aan ieder christen knagen. De mens zit nu eenmaal anders in elkaar dan we zouden willen. Om dit schuldgevoel weg te redeneren gaat men zichzelf rechtvaardigen, en ik geloof dat dat ook terecht is, maar dat dat tegelijkertijd ook weer niet alles is. En ook niet dat de volledige waarheid weergeeft. In mijn ogen is het slechts een poging het schulgevoel weg te redeneren en ik denk dat dat niet werkt.
Dat schuldgevoel geeft ook onzekerheid. Onzekerheid naar God en naar de gemeente. En dat los je niet zo gemakkelijk op. Vaak durft men niet meer naar de gemeente, omdat je het idee hebt dat je daar niet hoort. Door de anderen word je gezien als tweederangs christen, die je mag gedogen in de gemeente, maar die eigenlijk al met één been in de hel staat.

Wat voor mij echter geholpen heeft, is dat ik vergeving gevraagd heb. Eigenlijk voortdurend vergeving, want het bleek, dat hoewel ik misschien in mijn recht stond door te scheiden, ik heel veel dingen fout gedaan had. Pas toen ik door dat proces van vergeving ging, kon ik weer opnieuw beginnen.
Mijn ex en ik hebben daarna nog een ontmoeting gehad, waarin we vergeving aan elkaar gevraagd hebben voor alle fouten die we gemaakt hebben. Toen heb ik pas de bevrijding gevonden waar ik naar op zoek was.

Voor mij is dit net zo geweest. Ik heb ook bevrijding ervaren toen er vergeving was.
Boosheid en teleurstelling naar mijn ex toe, belemmerde mij behoorlijk.
Ook in de communicatie met mekaar was dit niet bevorderlijk. Een jaar geleden had ik behoorlijk intensieve gesprekken met haar weer gehad over de dingen die in het huwelijk fout zijn gegaan. De ander, mijn beste vriend was het, die in het huwelijk kwam te staan.
En natuurlijk ook dingen die ik anders had kunnen doen, maar door de onmacht je vrouw te zien verliezen niet lukten. Al die dingen hebben we uitgesproken. Maar ook mekaar kunnen vergeven.
Die vriend hoef ik nooit meer te zien, of te spreken. Heb ook niets tegen hem, ben daar gewoon helemaal klaar mee.

De gemeente waar ik niet meer kwam, bezoek ik nu weer, heb ook de teleurstelling met een aantal mensen uitgesproken, ook met de pastoraal medewerker heb ik een goed gesprek gehad, over die dingen. Over de voordeur die altijd is voorzien van een warm welkom, maar de achterdeur van de kerk die onbewaakt is, waar mensen zo door verdwijnen.

En weet je.... vergeving naar anderen is genezing, genezing maakt vrij.
Die dingen hebben bij mij de deuren voor God weer helemaal open gezet, die jaren op een minikier stonden. En de weg die God nu met mij gaat is geweldig.

Wat dan wel jammer is, is dat mensen je nog een bordje opplakken....gescheiden, en nog meer jammer is, is dat t mensen zijn die je broers en zussen zijn. De wereld heeft er geen moeite mee hoor, daar heb ik de jaren na mijn scheiding meer steun gevonden dan bij mede christenen. En dat doet pijn als mensen je nog steeds in hokjes duwen.

Gelukkig heeft God geen bordjes, hokjes,.... alleen maar twee Liefdevolle armen.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 00:13

TESSYBEAR731 schreef:
Okee, de picknickmand staat klaar met bordjes, doekjes, pleisters en velerlei middelen om de maag te vullen...
Tas met kleed, kleding en alle andere noodzakelijke eigendommen...
Rugzak met speelgoed voor uk!

Nu maar hopen dat Jonathan een grote kofferbak heeft Verlegen lachende smiley
Knipoog smiley

Jaja Jij denkt wel....dat zien we wel, ja.... die Jonathan woont vlakbij...heeft misschien wel grote auto..
Plek zat hoor.... desnoods stapelen we gewoon.

MARISKA601 schreef:
Je bent wat vergeten tessy.. het aller belangrijkste.....

TESSYBEAR731 schreef:
Mijn goede humeur zeker? Dies ook al ingepakt hoor Engeltje smiley

daarvoor is plek zat in de auto hoor. Rest laten we gewoon staan wat niet past...... whahaha
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 mei 2010, 00:05

ANITA324 schreef:
Als ik hoor en zie dat de man gescheiden is zal ik daar ook geen verdere kennis mee willen maken als het gaat om een relatie (verkering) want ik mag niet met een gescheiden man trouwen is dat overspel en bega ik ook zonde en dat moet niet.
Alleen als de man weduwnaar is of als zijn vrouw hem heeft verlaten voor een ander terwijl hij daar geen weet van heeft.
Anita

Hiermee geef je voor jezelf wel een rare tweeerlei boodschap af.

t mag wel....en t mag niet?

Jij wilt geen man die gescheiden is, omdat dat volgens jou overspel is.???
Maar een weduwnaar of man van wie vrouw er vandoor is met ander... mag wel?

Ik vind dat je die dingen erg in hokjes plaatst, precies zoals mensen doen als ze horen dat je gescheiden bent. Wie weet mijn achtergrond, wie weet mijn redenen, wie weet van mijn strijd, wie weet van mijn schuldig voelen daardoor, van mijn schreeuw naar God?
Alleen God weet er van...en Hij heeft naar mij omgezien, mij weer bij de hand genomen. Alleen God zal ons beoordelen. Geen zonde is groter dan de ander.

Het gaat erom wat we bij dat kruis hebben neergelegd.

Gelukkig is God genadig en heeft hij geen bordje neergezet met de boodschap dat scheidingen niet in behandeling worden genomen.

Integendeel... moord werd zelfs in behandeling genomen. En ik denk dat dat toch wel een van de grootste schulden is die een mens op zich kan laden.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 23:31

TESSYBEAR731 schreef:
Mijn goede humeur zeker? Dies ook al ingepakt hoor Engeltje smiley

Oh ja, en om naar bed te gaan natuurlijk!! Gefrustreerde smiley

ik moet alles nog verzinnen en inpakken....hm..morgen maar op tijd wakker worden.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 23:28
BerichtOnderwerp: ff weg...

ANNETTE792 schreef:
niet goed opgelet schijnbaar, bij de lessen Waarzeggerij Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Nee inderdaad....ze is er nog niet. Ze heeft nog tijd nodig blijkt.
We houden t in de gaten
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 23:26

Ik ben dan ook gescheiden na een lang huwelijk van strijd, onenigheid, moeite, proberen, vrouw die steeds verliefd was op ander.

We hebben daar wat onenigheid over gehad, dan ging het weer een tijdje goed, maar merkte ik weer dat ze kontakt had met die ander.

En ik heb wat gebeden, ook weer goede tijden samen gekend, maar laatste jaren werd het steeds moeilijker. Vooral door een ding wat echt recht tegen mijn geloofsleven in druiste.
Toen ik hoorde dat ze weer wat had met die ander, en mijn jongste kind was 6jr, was t genoeg, zo snel mogelijk scheiden.

En weet je.... t voelde als een bevrijding, van spanning, maar...... de klap van kinderen missen, toch gefaald voelen, teleurstelling in God, waarom de zegen op t huwelijk er niet is geweest.

Mensen die je laten vallen, omdat je gescheiden bent, mensen die je veroordelen, terwijl ze de situatie en de strijd niet eens weten, die dingen doen echt pijn. Mensen die je als zondaar beschouwen.

Vraag is dus.... ben je dat?

Ik denk zelf van niet, als je de bijbel er op na slaat . Scheiden is geoorloofd indien de ander ontrouw is en overspel in t huwelijk plaatsvindt.
Maar ik lees hier van anderen ook, dat als de relatie niet goed is, het beter is. Daar heb ik toch enige moeite mee. Ook de redenatie van als de sex niet zo lukt. Ik denk zelf dat dat vaak ligt aan t egoïstisch omgaan met sex. Als je de ander belangrijker vind dan jezelf, en je niet alleen aan jezelf denkt, is dat veel beter, dat geldt in alles, en ook in sex.
Stel dat dat niet zo fijn gaat, dan is er mijns inziens vaak sprake van het niet aanvoelen van de behoefte van de ander. Daarin kan je een lering trekken, mee aan t werk gaan. Daarin kan je ook samen een weg zoeken, samen met God.
Ik lees hier ook dat er een reden wordt aangehaald, als de ander niet gelovig is. Dat zijn dingen waar je vooraf over na moet denken. Is een relatie aangaan met ongelovige wel iets, wat je geloofsleven ten goede zal komen? Maar stel dat je wel in een dergelijke situatie zit. Is dat dan reden om een scheiding te overwegen? Ik denk dat je voor de ander moet bidden, volharden daarin en helaas de mindere zijn, jezelf dan enigzins wegcijferen als het je groei wat in de weg staat. Volgens mij schrijft Paulus daar iets over, over het heiligen van de ander, het heiligen van je kinderen daarin ook.

Maar goed, dan ben je gescheiden en hoor je mensen vinden dat je gezondigd hebt, terwijl ze dus de redenen niet weten. Ik heb daar grote moeite mee, gebrek aan respect, liefde voor je naaste en dergelijke.
Woorden van schuld aanpraten. En die woorden kunnen soms knagen aan je eigen geweten, t duveltje maakt er graag gebruik van dat je je schuldig voelt ten opzichte van God.
Daarom is t zo belangrijk altijd met empathie met anderen om te gaan.

Hertrouwen, wat is daar nu fout aan? Ik zie daar totaal geen enkele fout in. Waarom zou God daar moeite mee moeten hebben?
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 18:15

LEANNE226 schreef:
Sterker nog,hier geldt het zogenaamde portretrecht(onderdeel van het auteursrecht),zonder toestemming mogen geen afbeeldingen openbaar gemaakt worden.Het internet is mijn werkplek,ik moet mijn privacy beschermen.
Laten we daar ook rekening mee houden,net zo goed als anderen rekening houden met het feit dat er geen alcohol gedronken mag worden op de picknick.

Even een aanvulling:ik klink erg streng maar zo ben ik niet hoor,ik zal heus geen heibel schoppen als ik op een foto mocht komen Knipoog smiley

anders moet je ff een hoofddoek omdoen...of een buhrka, of een nonnen gewaad..

Nee hoor ik snap jou wel, op internet is alles te vinden. Mij maakt t niet uit al plaatsen ze me op de voorpagina, maar anderen willen dat misschien niet vanwege bepaalde dingen.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 17:57

En nu graag eens geen veroordelingen van mensen die inhoudelijk niet weten waarom er mensen zijn die wel gescheiden zijn.

Maar met respect, liefde, inleving....en vanuit het besef dat God een Liefdevolle genadige God is.

En er is geen rangorde in zonden.

Alle geboden van God zijn even zuiver en wie zondigt tegen 1 zondigt tegen allen.

IK heb tegen allen dus gezondigd, echter niet gemoord, geen doodslag gepleegd, en ik vind (anderen vinden van wel) overspel komt ook niet in mijn boekje voor...(ben wel gescheiden) .... de rest van de 10 geboden volgens mij allemaal wel een beetje.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 17:53

'Echtscheiding is geen zonde'

gelezen op de website van de EO.

http://www.eo.nl/ronduitthema/5752447/page/_Echtscheiding_is_geen_zonde_/articles/article.esp;jsessionid=17E68982F3FFB540DB5DD4661048E56E.mmbase01?page=2&article=4399983&theme=5752447&portal=5678911&baseBlock=5752432&map=5752447

Publicist ds. H.G. Koekkoek na onderzoek bijbelse gegevens
Echtscheiding wordt nergens in de Bijbel als een zonde gezien. Tot deze wel zeer opmerkelijke conclusie komt ds. H.G. Koekkoek in zijn boek Echtscheiding en hertrouwen- Wat zegt de Bijbel?, dat in een nieuwe (uitgebreide) editie wordt uitgegeven door Stichting Het Licht des Levens te Alphen aan den Rijn. 'De mogelijkheid tot echtscheiding die God gegeven heeft, is een teken van Gods medelijden met de mens in nood'.
Ds. Koekkoek, voorganger van een baptistengemeente in Alphen aan den Rijn en voorzitter van Stichting Het Licht des Levens, is zich ervan bewust dat zijn visie haaks staat op de in evangelische en reformatorische kringen gangbare gedachten over echtscheiding en hertrouwen in de Bijbel. Maar op grond van exegetisch onderzoek, waarbij hij ook veel aandacht besteedt aan de Joodse achtergronden van het Oude en het Nieuwe Testament en aan de visie van de rabbijnen, komt hij tot de slotsom dat de Bijbel wel echtbreuk (overspel) als zonde bestempelt, maar echtscheiding niet. 'God heeft de echtscheiding gegeven, opdat mensen uit onoplosbare situaties toch nog een beetje leven zouden hebben', stelt ds. Koekkoek.

In Echtscheiding en hertrouwen - Wat zegt de Bijbel? behandelt hij uitvoerig bekende teksten over deze thematiek, zoals Maleachi 2:16, Mattheüs 5:31-32 en 19:8, Romeinen 7:2,3 en I Korinthe 7:10,27,28. Deze en andere Schriftgedeelten worden volgens hem vaak verkeerd gelezen en uitgelegd, waardoor mensen een onjuist beeld krijgen van Gods visie op stukgelopen relaties. Hij geeft voorbeelden uit de Bijbel van bekende gelovigen van wie de Bijbel zelf vertelt dat zij gescheiden waren. Ook laat hij zien dat een aantal mensen zelfs in opdracht van God gescheiden was.

De wijze waarop in reformatorische en evangelische kerken over echtscheiding en hertrouwen gedacht wordt, berust volgens ds. Koekkoek niet op de leer van de Bijbel, maar op traditie en theologie. Vaak wordt de Bijbel uitgelegd alsof hij geschreven is vanuit Grieks-heidense levenswijze of vanuit de kerkelijke leer. De Bijbel is echter geschreven vanuit een Joodse achtergrond. Veel kerken worstelen met de vraag of gemeenteleden na een echtscheiding mogen hertrouwen, en zo ja, of zo'n huwelijk ook kerkelijk bevestigd mag worden.

In de kerk wordt vergeving gepredikt aan wie de ernstige zonde van overspel begaan heeft, terwijl men slechts tolerant is voor gescheidenen, die in de Bijbel niet veroordeeld worden, aldus ds. Koekkoek. Hij is er op grond van zijn analyse van de bijbelse gegevens van overtuigd dat hertrouwen na een echtscheiding mag, en dat zo'n huwelijk kerkelijk bevestigd behoort te worden. Dit alles betekent overigens niet, dat ds. Koekkoek de echtscheiding zou toejuichen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van JONATHAN890
Ga naar pagina Vorige 1 ... 34 35 36 37 38 39 40 ... 54 Volgende
Pagina 37 van 54